Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undercoverhulp
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 03-04-2024
Pejdref schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:06:
Maar heb je nu al achter je laatste 5 afwijzingen aangebeld of laat je liever nog wat tweakers gissen op basis van halve informatie?
Jazeker, ik heb alleen niet alle telefoonnummers meer.
Ik heb vanochtend te horen gekregen dat ik commerciële ervaring mis, vandaar de laatste afwijzing.
De afwijzing hiervoor heeft mij laten weten dat ik klantenservice ervaring mis. Hier kan ik mij alleen niet zo goed in vinden?
Ik ben nu nog naar een afwijzing aan het bellen, maar ik krijg de persoon niet te pakken helaas. Dus heb net even een mail erachteraan gestuurd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:59
naitsoezn schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:49:
[...]

Zolang als ik me kan herinneren is "HBO-niveau" al de verzamelterm / catch-all voor iedereen die het HBO-papiertje heeft + iedereen die dat papiertje niet heeft maar waarvan je wel kunt nagaan dat ie op hetzelfde niveau kan opereren (bv door ervaring). En met dat laatste wordt in tijden van arbeidskrapte een stuk soepeler omgesprongen dan in tijden van een ruime arbeidsmarkt.
Tot een jaar of anderhalf terug heb ik aardig wat gesolliciteerd in de it-hoek, veruit de meeste posities vereisten het gewoon beide. En een diploma op zak hebben (basis-niveau) en voldoende werk- en denkniveau hebben - waarbij de specifieke tooling hier los van staat. Zonder dat eerste beland je al snel onderaan de stapel.

Ervaring, dat moet je ook maar aan kunnen tonen he. Iedere positie is tegenwoordig 'manager' of '...leader'. Het zegt he-le-maal niets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
undercoverhulp schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:20:
De afwijzing hiervoor heeft mij laten weten dat ik klantenservice ervaring mis. Hier kan ik mij alleen niet zo goed in vinden?
Tja, maar wat jij ervan vindt is niet zo relevant. Kennelijk waren er voor hen niet genoeg aanknopingspunten om je die baan te gunnen. Misschien had je gewoon niet genoeg ervaring t.o.v. andere sollicitanten. Misschien was het een compleet andere reden die ze je niet willen geven omdat ze geen zin hebben in discussies. Da's ook mogelijk.

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
vj_slof schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:43:
Heb je een buitenlandse achternaam?
TS krijgt wel interviews maar haalt deze niet. Dus ik snap die vraag niet zo goed. Als discriminatie het primaire issue was, zou 'ie vooral niet uitgenodigd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undercoverhulp
Hydra schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:19:
[...]

Dat kan je vinden, maar er zijn maar heel weinig functies waarbij je als 'manager' terecht gaat kunnen met alleen VWO.
Daarom ben ik ook niet specifiek opzoek naar zo’n functie. Ik vermeldde alleen dat de baan heel goed beviel en dat de tevredenheid wederzijds aanwezig was.
Ik snap dat ik met VWO wel onderaan ergens begin en misschien in zo’n dergelijke functie kan opklimmen.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• De Cheetah
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:26
Als eerste een vraag: ongeveer 1 op de 2 reacties op inmiddels 4 pagina's suggereert om gewoon te gaan studeren. Er zijn dus heel veel mensen die je hier proberen te helpen en het zou erg helpen als je reageert op waarom dat voor jou nu niet de oplossing is. Het enige argument dat je hebt gegeven is dat het te duur zou zijn en dat je anti lenen bent, terwijl dat wel aardig is weerlegd. Mogelijk spelen er andere zaken maar deel dat dan. Mijn vraag dus, zou je aub in willen gaan deze suggesties?

SIde note: er wordt een aantal keer geopperd dat VWO denkniveau neit voldoende is voor een echte full time baan als 21 jarige. Geen reactie. Dan wordt 1x een N=1 ervaring gedeeld die het tegenovergestelde beweert en klim je gelijk in de pen om dat te bevestigen. Dat geeft mij de indruk dat je opzoek bent naar confirmation van je eigen idee, en niet op zoek bent naar een oplossing voor je situatie waar je kennelijk uit wil komen. Ik hoop dat je dat begrijpt en dat je je anders op kunt stellen.

En dan dit.
"We hebben een andere kandidaat die beter aansluit op wat we zoeken' is een professionele en neutrale, maar ook de meest nietszeggende manier om een kandidaat af te wijzen. Het is namelijk per definitie de reden waarom je afgewezen wordt. Tevens is het via email wel heel makkelijk om het daarmee af te doen en vervolgvragen worden genegeerd. De kunst is om telefonisch erachter te komen wat er echt speelt. In NL hebben we een cultuur waarin we elkaar in waarde laten en kritiek op iemands voorkomen/gedrag/verhaal etc kan overkomen als een aanval op je identiteit. (Jouw verhaal omtrent vwo/werken/geen studie daarbij inbegrepen). Alleen hele goede recruiters kunnen zulke feedback goed opbouwen zonder afbreuk te doen aan iemands persoon, en nog minder wagen zich er daadwerkelijk aan.

Dus, als je echte feedback wil moet je je gesprekspartner het gevoel geven dat ze alles kunnen zeggen. Ook kun je wellicht (o.b.v. dit topic) een aantal mogelijke redenen voor afwijzing bij ze checken, door expliciet te vragen of het een gebrek aan opleiding is of dat ze bang zijn dat je te snel weer weg bent, of dat bv alles wel klopte en paste, maar 'het gevoel' er misschien niet was. En vervolgens kun je er op doorvragen, net zo lang tot je zelf tevreden bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
undercoverhulp schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:24:
Daarom ben ik ook niet specifiek opzoek naar zo’n functie. Ik vermeldde alleen dat de baan heel goed beviel en dat de tevredenheid wederzijds aanwezig was.
Ik snap dat ik met VWO wel onderaan ergens begin en misschien in zo’n dergelijke functie kan opklimmen.
Ga je eigenlijk ook nog reageren op de reacties over het doen van een opleiding? Want je lijkt die gewoon te skippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
De Cheetah schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:25:
Dus, als je echte feedback wil moet je je gesprekspartner het gevoel geven dat ze alles kunnen zeggen.
En dan nog gaan veel bedrijven dat gewoon niet doen. Ervaring leert dat als je 'eerlijk' bent, er gewoon heel veel sollicitanten zijn die dat aangrijpen om dan eindeloos met je in discussie te gaan. Da's ook een reden dat bedrijven vaak enorm neutrale en nietszeggende feedback geven; door schade en schande wijs geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Laatst online: 15:59
undercoverhulp schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:20:
[...]

Jazeker, ik heb alleen niet alle telefoonnummers meer.
Ik heb vanochtend te horen gekregen dat ik commerciële ervaring mis, vandaar de laatste afwijzing.
Ik ben nu nog naar een afwijzing aan het bellen, maar ik krijg de persoon niet te pakken helaas. Dus heb net even een mail erachteraan gestuurd.
Dit zijn typische antwoorden waar je niets mee kan, ervaring moet je opdoen. Ik heb ooit een keer te horen gekregen dat ik "levenservaring" miste, joh, ik was 19-20. Je kan moeilijk op je 20e al de ervaring van een gepensioneerde hebben.

Ofwel, ze hadden gewoon iemand gevonden die sneller productief gezien goed mee kon draaien. Minder risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
eric.1 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:27:
Ofwel, ze hadden gewoon iemand gevonden die sneller productief gezien goed mee kon draaien. Minder risico.
Oftewel; nog een reden om een opleiding te doen. Want die andere persoon heeft geen opleiding maar net iets meer ervaring, en die wint het dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undercoverhulp
Hydra schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:23:
[...]

Tja, maar wat jij ervan vindt is niet zo relevant. Kennelijk waren er voor hen niet genoeg aanknopingspunten om je die baan te gunnen. Misschien had je gewoon niet genoeg ervaring t.o.v. andere sollicitanten. Misschien was het een compleet andere reden die ze je niet willen geven omdat ze geen zin hebben in discussies. Da's ook mogelijk.
Ik snap idd dat wat ik ervan vind niet zo telt in het sollicitatieproces. De beslissing ligt immers bij hen, niet bij mij.
Maar het betrof een vrij eenvoudige klantenservice baan via een uitzendbureau. Zoals een paar hier in het topic ook al aanhaalde. MBO denkniveau werd gevraagd. Met een jaartje klantenservice ervaring.
Hier voldoe ik aan, dus ik dacht solliciteren maar.
Hydra schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:23:
[...]

TS krijgt wel interviews maar haalt deze niet. Dus ik snap die vraag niet zo goed. Als discriminatie het primaire issue was, zou 'ie vooral niet uitgenodigd worden.
Ben het hier helemaal mee eens. De buitenlandse naam is denk ik geen issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
undercoverhulp schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:28:
Ik snap idd dat wat ik ervan vind niet zo telt in het sollicitatieproces. De beslissing ligt immers bij hen, niet bij mij.
Maar het betrof een vrij eenvoudige klantenservice baan via een uitzendbureau. Zoals een paar hier in het topic ook al aanhaalde. MBO denkniveau werd gevraagd. Met een jaartje klantenservice ervaring.
Hier voldoe ik aan, dus ik dacht solliciteren maar.
En denk je dat je de enige bent die op zo'n vacature solliciteert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 10:24
Luzeklap schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 16:59:
Met zo’n opleiding (vwo) dergelijke mbo baantjes zoeken ?
Leg de lat hoger voor jezelf zou ik zeggen
Succes
Wat is er mis met MBO baantjes? deze mensen hebben wij keihard nodig om de economie draaiende te houden in NL.

Echt een reactie van niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undercoverhulp
Hydra schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:29:
[...]

En denk je dat je de enige bent die op zo'n vacature solliciteert?
Zeker niet, maar is dit specifiek geval stond er: “op zoek naar meerdere kandidaten”. Meestal betekent dit dat er niet maar 1 iemand wordt aangenomen.
Maarja, ik heb m’n antwoord gekregen en uiteindelijk kan ik er vrij weinig mee.
Hydra schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:26:
[...]

Ga je eigenlijk ook nog reageren op de reacties over het doen van een opleiding? Want je lijkt die gewoon te skippen.
Zeker, alleen is de studie waar ik in geïnteresseerd ben een numerus fixus met selectie. De deadline is hier al voor geweest.
In Maastricht is de studie geen numerous fixus, maar de studie is daar pas sinds vorig jaar nieuw.
Ik heb met mensen gesproken die me zeiden daar goed over na te denken aangezien zij vonden dat de studie dan in een soort ‘testfase’ zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:55

greatgonzo

schit-te-rend!

undercoverhulp schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:35:
[...]

Zeker, alleen is de studie waar ik in geïnteresseerd ben een numerus fixus met selectie. De deadline is hier al voor geweest.
In Maastricht is de studie geen numerous fixus, maar de studie is daar pas sinds vorig jaar nieuw.
Ik heb met mensen gesproken die me zeiden daar goed over na te denken aangezien zij vonden dat de studie dan in een soort ‘testfase’ zit.
En je inschrijven voor een passende HBO opleiding? Doe je daar je bachelor, en stroom je door naar de door jouw gewenste uni opleiding, en rond je daar je master af.
Geef je de uni in de tussenliggende 4 jaar de tijd om de testfase af te ronden

[ Voor 14% gewijzigd door greatgonzo op 27-03-2024 15:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:48

Barrycade

Through the...

undercoverhulp schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:28:
[...]

[...]

Ben het hier helemaal mee eens. De buitenlandse naam is denk ik geen issue.
Maar je hebt er wel een? En is de reden dat je niet kan/wil lenen wellicht ook te herleiden aan je geloof?

Zou het kunnen dat dat idee wellicht wel door schemert in de gesprekken?

Je communiceert netjes, maar je hebt ook wat ongrijpbaars. Als je deze indruk ook tijdens je interviews afgeeft blijven je plannen wat te vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Zeker niet, maar is dit specifiek geval stond er: “op zoek naar meerdere kandidaten”. Meestal betekent dit dat er niet maar 1 iemand wordt aangenomen.
Maar dat staat dus los van de hoeveelheid sollicitanten? Of er nu 10 sollicitanten zijn voor 1 vacature of 30 sollicitanten voor 3 vacatures maakt, als je VWO niveau statistiek erbij haalt, ook weinig uit toch? :)
Ten eerste is het wel zo netjes gewoon ook op dat soort reacties te reageren. Ten tweede vind ik dit nogal overkomen alsof je heel erg op zoek bent naar argumenten om geen opleiding te doen. Er zijn genoeg opties wat betreft informatica en voor zover ik weet hebben de meeste ruimte zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:45

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Heb je ook de vacaturesite LimburgVac op de radar?

Moet eerlijk zeggen (als Zuid-Limburger, met HBO IT diploma op zak dan wel..) dat je overal roep om mensen ziet. Zowel hoog- als laagopgeleid. Dus daar zou het niet aan mogen liggen.

Tip: 2 jarige HBO-AD ICT opleiding op Zuyd.. Ga als dat even lukt afstudeerstage doen bij een grote/prominente (IT) werkgever (bij ons in de buurt bijvoorbeeld: APG), haal daarna in 2 jaar je HBO-B ICT en je kunt overal aan de slag.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Cheetah
Hydra schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:27:
[...]

En dan nog gaan veel bedrijven dat gewoon niet doen. Ervaring leert dat als je 'eerlijk' bent, er gewoon heel veel sollicitanten zijn die dat aangrijpen om dan eindeloos met je in discussie te gaan. Da's ook een reden dat bedrijven vaak enorm neutrale en nietszeggende feedback geven; door schade en schande wijs geworden.
True, het is een kunst om dit uit een recruiter/gesprekspartner te krijgen. Misschien dat dit helpt:
- Bel direct na de afwijzing. ALs ze 5 of 10 kandidaten gesproken hebben hebben ze 3-5 dagen later slechts nog vage herinneringen.
- Als je ze niet te pakken krijgt, stuur meteen een email waarin je zelf ook moeite doet. Geef jouw takeaway van het gesprek, geeft suggesties/denkrichting waarin je eventueel tekort gekomen bent (je verhaal/opleiding/voorkomen/achtergrond etc). Als je alleen mailt 'hallo ik ben gisteren afgewezen, kunt misschien toelichten waarom? alvast bedankt, met vriendelijke groet XYZ', kun je ook bullshit terug verwachten.
- Geef meteen aan waarom je feedback vraagt (beter voorbereiden op volgende sollicitaties) en schep de juiste verwachting. Dat doe je door eerst de afwijzing te accpteren, want daarmee accepteer je ook hun beweegredenen en stel je die niet ter discussie. Ga er ook niet over in discussie want dat heeft toch geen zin. Je komt alleen maar halen, niks brengen. Als dat allemaal goed lukt (evt paar keer oefenen) creeer je een veilige omgeving voor feedback en mogelijk (geen garantie) de echte reden voor je afwijzing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• undercoverhulp
De Cheetah schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:25:
Als eerste een vraag: ongeveer 1 op de 2 reacties op inmiddels 4 pagina's suggereert om gewoon te gaan studeren. Er zijn dus heel veel mensen die je hier proberen te helpen en het zou erg helpen als je reageert op waarom dat voor jou nu niet de oplossing is. Het enige argument dat je hebt gegeven is dat het te duur zou zijn en dat je anti lenen bent, terwijl dat wel aardig is weerlegd. Mogelijk spelen er andere zaken maar deel dat dan. Mijn vraag dus, zou je aub in willen gaan deze suggesties?

SIde note: er wordt een aantal keer geopperd dat VWO denkniveau neit voldoende is voor een echte full time baan als 21 jarige. Geen reactie. Dan wordt 1x een N=1 ervaring gedeeld die het tegenovergestelde beweert en klim je gelijk in de pen om dat te bevestigen. Dat geeft mij de indruk dat je opzoek bent naar confirmation van je eigen idee, en niet op zoek bent naar een oplossing voor je situatie waar je kennelijk uit wil komen. Ik hoop dat je dat begrijpt en dat je je anders op kunt stellen.

En dan dit.
"We hebben een andere kandidaat die beter aansluit op wat we zoeken' is een professionele en neutrale, maar ook de meest nietszeggende manier om een kandidaat af te wijzen. Het is namelijk per definitie de reden waarom je afgewezen wordt. Tevens is het via email wel heel makkelijk om het daarmee af te doen en vervolgvragen worden genegeerd. De kunst is om telefonisch erachter te komen wat er echt speelt. In NL hebben we een cultuur waarin we elkaar in waarde laten en kritiek op iemands voorkomen/gedrag/verhaal etc kan overkomen als een aanval op je identiteit. (Jouw verhaal omtrent vwo/werken/geen studie daarbij inbegrepen). Alleen hele goede recruiters kunnen zulke feedback goed opbouwen zonder afbreuk te doen aan iemands persoon, en nog minder wagen zich er daadwerkelijk aan.

Dus, als je echte feedback wil moet je je gesprekspartner het gevoel geven dat ze alles kunnen zeggen. Ook kun je wellicht (o.b.v. dit topic) een aantal mogelijke redenen voor afwijzing bij ze checken, door expliciet te vragen of het een gebrek aan opleiding is of dat ze bang zijn dat je te snel weer weg bent, of dat bv alles wel klopte en paste, maar 'het gevoel' er misschien niet was. En vervolgens kun je er op doorvragen, net zo lang tot je zelf tevreden bent.
Op het eerste punt: er speelt idd nog een andere reden waarom ik anti lenen (vooral anti rente ben). Maar zodra ik die deel, ben ik bang dat de discussie helemaal off topic zal zijn.

Op het tweede punt: ik lees de bijdrages over het niet voldoende zijn van alleen een VWO denkniveau zeker. Ik zal alleen niet op elke bijdrage antwoorden: “je hebt gelijk”. Schiet het denk ik ook niet zo mee op.

Ik ben zelf wel realistisch aangelegd. Ik zie zeker in dat een VWO het vaak zelfs verliest van een beroepsgericht MBO2 opleiding. Keyword hier is beroepsgericht. VWO is ‘voorbereidend’.
Het is niet zo dat ik hier niet van op de hoogte ben of in dromenland leef.
Maar idd, ik ben opzoek of mijn idee nu wat vertekend is of dat het via mijn manier toch wel haalbaar is. En tot nu toe werkt dit topic goed om mij wat meer inzicht te geven.

De tip over doorvragen neem ik zeker mee. Het klinkt zo heel professioneel en laat ook een bepaalde gedrevenheid zien. Bedankt hiervoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
undercoverhulp schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:46:
Op het eerste punt: er speelt idd nog een andere reden waarom ik anti lenen (vooral anti rente ben). Maar zodra ik die deel, ben ik bang dat de discussie helemaal off topic zal zijn.
Je hoeft het niet te delen hoor, maar hou er rekening mee dat als je "rare vibes" (in de breedste zin) geeft in je interviews, je daarop afgewezen kan worden, en je dan nooit gaat horen waarom.

Ik heb zelf wel eens iemand met nogal anti-sociale kwaliteiten (had bij z'n vorige baan met iedereen ruzie en het lag niet aan hem) afgewezen, en ik ken een situatie waarbij iemand in een anti-vax tirade afgleed in een interview en daarop afgewezen is. Maar in beide gevallen hebben ze de "niet ervaren genoeg" reden gekregen.

Ik zeg absoluut niet dat dit het geval is bij jou (dan zou ik bij de interviews gezeten moeten hebben), maar het is iets om over na te denken. Je doel bij een interview is op nummer 1 te zorgen dat mensen het idee krijgen dat je leuk bent om mee samen te werken. Eigenlijk alles is verder secundair.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:59

Saven

Administrator

Dan zoek je een studie met meer perspectief. Studeren is kut. Vooral als je ver moet reizen en niet op kamers wil. Maar ook wel lachen af en toe als je alles niet te serieus neemt en een beetje sociaal bent. Er is niet iets dat 100% exact is wat jij wil. Maar: als je het in je verdere leven significant beter wil doen en makkelijker wil maken, is dat de investering die je moet doen. Je bent nog jong, dus alles kan. Ik garandeer je dat je over 10 jaar spijt hebt als je niet nu ff 4 jaar door "ellende" gaat. En ja, lenen is ook kut. Maar allemaal prima op te lossen als je een studie van niveau doet, een beetje financieel onderlegd bent, en niet te lui bent om zo nu en dan eens bij te beunen.

Overigens snap ik het goed dat/als je je niks wil aantrekken van iedereen die je probeert te helpen als het advies niet aansluit bij wat je in je hoofd had. Maar ja, als iedereen het zegt zal er wellicht toch wel een kern van waarheid inzitten ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Saven op 27-03-2024 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undercoverhulp
Hydra schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:54:
[...]

Je hoeft het niet te delen hoor, maar hou er rekening mee dat als je "rare vibes" (in de breedste zin) geeft in je interviews, je daarop afgewezen kan worden, en je dan nooit gaat horen waarom.

Ik heb zelf wel eens iemand met nogal anti-sociale kwaliteiten (had bij z'n vorige baan met iedereen ruzie en het lag niet aan hem) afgewezen, en ik ken een situatie waarbij iemand in een anti-vax tirade afgleed in een interview en daarop afgewezen is. Maar in beide gevallen hebben ze de "niet ervaren genoeg" reden gekregen.

Ik zeg absoluut niet dat dit het geval is bij jou (dan zou ik bij de interviews gezeten moeten hebben), maar het is iets om over na te denken. Je doel bij een interview is op nummer 1 te zorgen dat mensen het idee krijgen dat je leuk bent om mee samen te werken. Eigenlijk alles is verder secundair.
Ik snap je helemaal. Ik ben me hier zelf ook wel bewust van.
In de gesprekken probeer ik het altijd luchtig maar professioneel te houden. En vriendelijk zijn uiteraard, ik probeer ook met een open houding het gesprek in te gaan.
Met bijv het niet willen lenen voor de studie wordt eigenlijk nooit doorgevraagd. Dus het is niet zo dat ik hier een beetje ‘shady’ overkom :)
Barrycade schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:40:
[...]

Maar je hebt er wel een? En is de reden dat je niet kan/wil lenen wellicht ook te herleiden aan je geloof?

Zou het kunnen dat dat idee wellicht wel door schemert in de gesprekken?

Je communiceert netjes, maar je hebt ook wat ongrijpbaars. Als je deze indruk ook tijdens je interviews afgeeft blijven je plannen wat te vaag.
Ik heb idd een buitenlandse naam. Ik heb wel altijd het gevoel dat ik goed laat zien wie en hoe ik ben. Het is niet echt zo dat ik wegga met het gevoel van, ze kennen me eigenlijk nog niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Cheetah
undercoverhulp schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:46:
[...]

Op het tweede punt: ik lees de bijdrages over het niet voldoende zijn van alleen een VWO denkniveau zeker. Ik zal alleen niet op elke bijdrage antwoorden: “je hebt gelijk”. Schiet het denk ik ook niet zo mee op.

Ik ben zelf wel realistisch aangelegd. Ik zie zeker in dat een VWO het vaak zelfs verliest van een beroepsgericht MBO2 opleiding. Keyword hier is beroepsgericht. VWO is ‘voorbereidend’.
Het is niet zo dat ik hier niet van op de hoogte ben of in dromenland leef.
Maar idd, ik ben opzoek of mijn idee nu wat vertekend is of dat het via mijn manier toch wel haalbaar is. En tot nu toe werkt dit topic goed om mij wat meer inzicht te geven.

De tip over doorvragen neem ik zeker mee. Het klinkt zo heel professioneel en laat ook een bepaalde gedrevenheid zien. Bedankt hiervoor!
Fijne reactie, dankje. Geldt je houding jegens 'lenen' en 'rente' ook voor studiefinanciering, zeg maar de basisbeurs?

Hierboven ben je ook terughoudend over de studie die je wil volgen in Maastricht, omdat het een nieuwe studie is. Ik kan me dat voorstellen in je sitautie en herken het ook. Achteraf durf ik te stellen: het maakt geen bal uit, en het is het zeker niet waard om daarvoor een jaar te wachten. Tegen de tijd dat je klaar bent is de studie alweer 4 jaar oud en vraagt niemand er meer naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Laatst online: 16:17
Dat je op veel verschillende functies solliciteert is een teken dat je zelf dus inderdaad niet echt weet wat je wil. Om dan te solliciteren op een specifieke baan is lastig want die recruiters/werkzoekenden zoeken natuurlijk juist wel iemand die specifiek voor die baan gaat.

Ik zou zeggen: als je vooral een baan zoekt (en minder uitmaakt wat voor baan precies), probeer dan via vrienden/familie/kennissennetwerk wat te vinden. Stuur een berichtje: ik zoek werk, heb je wat/weet je wat, laat het weten en vraag of ze ook een goed woordje voor je kunnen/willen doen.
Ergens binnenkomen op basis van netwerk geeft je misschien net het streepje voor wat je nu misschien mist aan andere 'ambitie'.

[ Voor 4% gewijzigd door Jovatov op 27-03-2024 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luzeklap
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 16-04-2024
Helemaal niks, niet zo chargeren
Ik bedoelde er slechts mee dat hij niks kan krijgen doordat hij onder z’n niveau solliciteert
Gr een mbo2 oude stijl
AFCAjax schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:34:
[...]

Wat is er mis met MBO baantjes? deze mensen hebben wij keihard nodig om de economie draaiende te houden in NL.

Echt een reactie van niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:48

Barrycade

Through the...

undercoverhulp schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 16:04:
[...]

Ik snap je helemaal. Ik ben me hier zelf ook wel bewust van.
In de gesprekken probeer ik het altijd luchtig maar professioneel te houden. En vriendelijk zijn uiteraard, ik probeer ook met een open houding het gesprek in te gaan.
Met bijv het niet willen lenen voor de studie wordt eigenlijk nooit doorgevraagd. Dus het is niet zo dat ik hier een beetje ‘shady’ overkom :)

[...]

Ik heb idd een buitenlandse naam. Ik heb wel altijd het gevoel dat ik goed laat zien wie en hoe ik ben. Het is niet echt zo dat ik wegga met het gevoel van, ze kennen me eigenlijk nog niet echt.
Nou dat vraag ik me dus af. Weet niet hoeveel mensen zijn die weten dat rente betalen voor sommige mensen een probleem is.

Dus ja je uitleg lijkt aannemelijk, maar ik baseer mijn reactie op je reacties hier. Je laat net niet het achterste van je tong zien heb ik het idee. Denk trouwens ook mogelijk iets cultureels, de wat indirecte communicatie style.

Bij mij had je de vraag gekregen of de weerstand tot rente betalen uit je levensfilosofie/geloof komt. Maar ik ben een botte kaaskop (zoals je wellicht al merkt O-) ). Maar als je dan zegt ja inderdaad. Score je meer punten bij me dan dat je het een beetje afzwakt of de (prima echte) reden uit de weg lijkt te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:24
undercoverhulp schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 17:17:
[...]

Ben het hier wel mee eens. MBO opleidingen/banen kijk ik ook zeker niet laag naar. Het zijn vaak ook nodige banen alleen met een ander niveau.

De vraag, waarom geen vervolgopleiding, heb ik ook in sollicitaties vaak gekregen. Het is niet zo dat ik niet wil doorstuderen. Ik zit alleen met het lenen en de rente die hier sinds kort bij is komen kijken. Ik wil dit vermijden.
Een studie op HBO/WO niveau kost ongeveer 2.500 per jaar. Hier is heel goed voor te sparen. Ik ben hier ook al aardig mee op weg. Door wat persoonlijk ongeluk alleen een flinke stap achteruit gegaan, maar dit wil ik met mijn nieuwe baan weer snel rechttrekken.

Vaak krijg ik van de recruiter of de HR persoon met wie ik spreek wel complimenten dat ze dit een heel mooi en strak plan vinden. Want als ik dan klaar ben met WO heb ik én werkervaring én geen studieschuld. Ben ik hiermee later klaar dan mijn leeftijdsgenoten? Ja, maar het resultaat is in mijn ogen wel beter.
Dit is de uitleg die ik in mijn sollicitaties geef als hierom wordt gevraagd, en de reacties zijn wel altijd heel positief.
Een solide gedachte dat je niet wilt lenen voor je studie, maar ik denk dat je het benodigde geld + rente sneller bij elkaar gespaard hebt met een WO- of HBO diploma op zak dan zonder rente met alleen VWO. Een studieschuld voelt misschien niet fijn maar is wellicht toch de goedkoopste manier om je studie te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Misschien kan je geld lenen van familie waarbij je geen rente hoeft te betalen, is dat een optie?

Sommige werkgevers betalen trouwens ook je studie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ga voor een deeltijdstudie! Dan betaal je in jouw situatie wettelijk collegegeld + bijkomende kosten zoals een laptop, studieboeken, etc maar daarnaast kun je ook een salaris verdienen. Best of both worlds en geen gedoe met rente. Zoek een bedrijf wat je daarbij kan ondersteunen met studiedagen en ander budget en ga ervoor! Bijvoorbeeld de overheid heeft riante regelingen voor studeren en werken tegelijk. Maar dan moet je wel eerst weten welke kant je op wil qua studie. Dan kun je het met je baan ook in die hoek zoeken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Frieda daarom zei ik al: politie of Defensie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcticwolfx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-09 20:53
Zou inderdaad ook voor een HBO of WO deeltijdstudie gaan in een bepaalde richting, vervolgens werk zoeken op entry level niveau of een bedrijf met een doorgroei mogelijkheid naar een functie wat aansluit op de studie. Dan heb je èn het niveau, en een wat duidelijkere commitment. Dat kan bijvoorbeeld op HRM gebied wat aansluit op je interesses. HRM sluit eigenlijk ook heel nauw aan op alles wat met bedrijfskunde te maken heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
Hier van havo via hbo propedeuse naar universiteit. Via een bijbaantje kennis gemaakt met de bouwsector.

Gestopt met de uni en de timmerman opleidingen 2 en 3 gedaan. Dit is nu 23 jaar geleden, laatste 17 jaar zzp'er.

Beste beslissing van mijn leven.

Ik heb nog wel eens nachtmerries dat ik die universitaire studie heb afgemaakt!

Je hebt nu ook mooie combinatie opleidingen electro- en koudetechniek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:13
Je bent jong, ga lekker in de stad wonen en naar de universiteit. Studentenleven is de beste tijd van je leven dus neem het ervan, werken kun je nog tot je 70e doen daarna.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:34
undercoverhulp schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 18:23:
[...]

Ik ben het met twee dingen niet eens.
Als eerste staat een VWO zeker gelijk aan een bepaald werk- en denkniveau. Zoals ik eerder aangaf zit er geen knelpunt in mijn denken of kunnen qua niveau.

Als tweede staat meerdere interesses hebben niet gelijk aan geen richting hebben. Hier in Zuid Limburg is het niet zoals de Randstad. Hier wordt je niet platgegooid met 100 vacatures in dezelfde functie.
Dus ik bekijk wat mijn interesses zijn, en of dit realistisch bij mijn ervaring/opleiding/leeftijd past.
Dit is puur om kansen te spreiden.
Het is niet zo dat ik gewoon willekeurig grijp wat er op mijn pad komt.
Werk en denk niveau is natuurlijk iets anders dan een bepaald kennisniveau hebben. En als jij solliciteert op gelijke functies zal degene met aantoonbare kennis (MBO/HBO) de voorkeur hebben.

Mijn advies, onderzoek nu niet hoe jij die baan kan vinden, maar zoek een studie. Bel duo en leen maximaal, zoek een bijbaan, leef 4 jaar zuinig. Rond je studie af en solliciteer dan. Idealiter werken en leren waar op het HBO veel mogelijkheden toe zijn. Die schuld lost zich wel weer op.

Even voor de helderheid, je bent nog maar 21. Je bent nog superjong, alles is nog mogelijk. Gun jezelf nu de investering tot de beste kansen.

[ Voor 5% gewijzigd door Lumics op 29-03-2024 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:34
-- Dubbelpost --

[ Voor 97% gewijzigd door Lumics op 29-03-2024 07:48 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Emos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:52
Misschien is het al gezegd, maar ik meld het toch even. Ik schrijf mijn CV altijd met de STAR methodiek. De fout die mensen maken is dat zij te weinig nadruk leggen op wat zij gedaan hebben en welke verantwoordelijkheden zij hadden en wat zij uiteindelijk opgeleverd of gepresteerd hebben. Ze cijferen zich weg in een projectgroep bijvoorbeeld (ik was onderdeel van xy-project). Liegen hoeft niet, maar je zelf te weinig in het voetlicht zetten is ook niet goed. Beschrijf goed wat jouw rol was in het project. Wat jij specifiek deed en waar je verantwoordelijk voor was. Dat leidt dus in ieder geval tot meer pagina's dan 1 A4tje. Verder raad ik iedereen aan om te beginnen met een motivatiestuk waarin je beschrijft waarom jij vindt dat de functie op jouw lijft geschreven is.

Dus STAR: Situatie, taken, activiteiten en resultaten.

Beschrijf het vooral in de IK-vorm.

Plus motivatieintroductie.

[ Voor 15% gewijzigd door Emos op 29-03-2024 12:29 ]

Emos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
  • Laatst online: 22-09 08:04
Ik zou toch kijken naar een opleiding om de volgende redenen:
Die opleiding kost straks ook geld
Volgens mij kun je relatief goedkoop lenen voor een studie en in ongeveer het tempo dat je ervoor spaart kun je het dan aflossen. Wellicht zul je na een opleiding meer verdienen waardoor dat sneller kan.
Die opleiding kost straks ook tijd
Tijd die je nu (jong, geen baan) meer hebt dan als je ouder bent.
Die opleiding kost straks ook energie
Energie die je nu (jong) meer hebt dan als je ouder bent.

Maar verder:

Bovenstaande kan een potentiële werkgever ook denken, en als je dan toch niet gaat studeren:
  • "Dan zal het er wel niet meer van komen."
  • Dan werkt hij maar tijdelijk
Dit geeft dan weer onduidelijkheid, en dan kan een MBO'er die een eerste echte baan zoekt stabieler overkomen. Dus als je toch niet wilt gaan studeren, kun je wellicht meer duidelijkheid bieden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:08
Ik krijg het gevoel dat TS het allemaal niet wilt horen. Ik zie regelmatig in het lokale krantje vacatures voor "leerling" timmerman/bouwvakker/stratenmaker voorbij komen waarbij de opleiding erbij inbegrepen zit. Prima als dat je niet aantrekt, maar realiseer je wel dat we in Nederland waarde hechten een MBO/HBO/WO diploma voor bepaalde beroepen en functies.

Een vervolgopleiding is ook ervaring opdoen.

Op tweakers en ook in dit topic zitten een aantal personen die aangeven dat het niet hebben van een papiertje geen probleem is dus ik hoop dat je deze personen tegen komt tijdens je interview. Realiseer je wel dat er ook mensen zijn die hier anders over denken.

Het is hiervoor al eerder genoemd maar na een gesprek is het makkelijker is om de confrontatie uit de weg gaan dan de keiharde waarheid te vertellen. Ik bedoel, waarom zou ik energie/moeite gaan steken in het affakkelen van een sollicitant en de daarop volgende discussie? Ik heb wel betere dingen te doen dan iemand afkraken op zijn/haar levenskeuzes zoals het niet volgen van een vervolgopleiding.

Mijn mening?
Ik had je niet eens uitgenodigd op het sollicitatiegesprek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Hatsjoe schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:30:
[...]

Moest meteen aan deze denken:

[YouTube: Dungeons and Resumes]

Sommige hobbies zijn zeker goed om te vermelden. Op je CV of tijdens je introductie in een gesprek. Het kan een ijsbreker zijn om het gesprek wat luchtiger en relaxter te maken, maar het kan ook zeker een pluspunt zijn voor een functie. Als ik een programmeur zoek, en die heeft op zijn CV staan als hobby "home automation" en "micro electronics" en soortgelijke dingen, dan weet ik dat het een programmeur in hart en nieren is.
Tegelijkertijd vind ik het zelf ook een pré als iemand niet *alleen* hobbies heeft die een directe of indirecte relatie met diens werk hebben. Dus juist het vermelden van hobbies die niets met werk te maken hebben, kan nuttig zijn en wat je zegt, een fijne ijsbreker zijn.

Zelf heb ik altijd de breedte van mijn hobbies op mijn CV gezet en in sollicitatiegesprekken via Teams, blur ik nooit mijn achtergrond. Ook dat werkt eigenlijk altijd goed, de andere partij ziet in 1 oogopslag 2 van mijn belangrijkste hobbies: Muziek en studie. Beiden zeggen wel iets over mij (en de eerste is 100% werkgerelateerd), over hoe ik ben en hoe ik ook in mijn werk denk, maar muziek is los van het creativiteits en technisch aspects, geen hobby waarvan ik elementen direct in mijn werk kan gebruiken.
Vergeet ook niet dat je tijdens een sollicitatie niet puur je professionele skills verkoopt, maar ook jou als persoon. Je moet een fijn persoon zijn om mee samen te werken, en het hebben van overeenkomsten met de mensen aan de andere kant van de tafel kan zeker helpen in het maken van de keuze.
100%
Een sollicitatiegesprek kent altijd een persoonlijke component. Als je met je potentieel toekomstig leidinggevende of een van je potentieel toekomstige directe collega's om tafel zit, zullen diegene zich de vraag stellen of er een goede werkrelatie in zit. Dat is niet zelden doorslaggevend. Technische skills zijn tot op zekere mate aan te leren (eventueel over de periode van maanden/jaren en met wat cursussen), persoonlijkheid is veel minder fluïde.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:52
Woon ook in Limburg, alleen wel in Noord en er is werk wat ik zie werk genoeg. Op LinkedIn zie ik ook regelmatig vacatures voorbij komen.

Wat in Limburg wel vaak is is ons kent ons, ik merk dat ik vaak het verste ben gekomen met een simpele mail met: Hallo ik zag jullie vacature, zullen we eens een kop koffie samen drinken en kennis met elkaar maken om te kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Waarom vind je redelijk willekeurig solliciteren een goed alternatief op een universitaire studie, ook al is deze op die universiteit relatief nieuw?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boombes
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-09 14:23
Wat zou je vinden van opstarten en onderhoud aan multispectrale camera's voor planten onderzoek in Europa? Waarbij je dus onsite klanten support levert. Standplaats zuidimburg

Bel anders eens met tjerk van eggelen, een recruiter die mij heel veel kandidaten zoals jou heeft aangeleverd waar potentie en motivatie in zat en die ik aangenomen heb op basis daarvan, hij gaf altijd een goede introductie waardoor ik anders naar kandidaten keek dan als ik alleen het cv had gehad, dan waren ze afgewezen, misschien kan hij jou voet tussen de deur zijn.

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eniux
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-09 17:54
Ik zat op jouw leeftijd in hetzelfde schuitje. Weinig banen ( leek het ), werd geweigerd bij een aantal sollicitaties, snapte niet echt waardoor het kwam.

Heb toen de keuze gemaakt om toch door te gaan studeren. Na mijn studie gebeurde er echter hetzelfde. Het advies wat ik toen kreeg was relatief simpel: Ik wist tijdens mijn sollicitatiegesprekken niet goed uit te leggen hoe ik specifiek het verschil ging maken, zonder het er te dik bovenop te leggen. Door dit advies was de eerstvolgende sollicitatie wel raak.

Vooropgesteld: Zoek een leuke studie, want dit is en blijft op jouw leeftijd het beste advies. Zoek daarnaast een bijbaan die ervoor zorgt dat je dingen die je niet op school leert ontwikkeld. Ik kan horeca werk van harte aanbevelen voor social skills die me nu dagelijks van pas komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Andere insteek. Ik neem aan dat je nu thuis woont, wat vinden je ouders hiervan? Ik zou er wel moeite mee hebben als mn kind geen baan heeft, geen studie doet en dit gooit op "anti-lenen". Dadelijk zit je tot je 30ste thuis zonder perspectief en hoe langer je wacht met iets als studie hoe aantrekkelijker anderen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-09 21:06

macnerd

No Apples please :-)

Heb niet alle reacties gelezen (wel die van TS), maar hier even mijn kijk erop.

Opa vertelt: Toen ik stopte met mijn studie (in 1994), werd ik opgeroepen voor militaire dienst. Ik wilde een andere studie gaan doen (al wist ik nog niet wat), maar eerst even wat gaan werken. Die studie kwam wel, zei ik tegen mezelf. Enfin, je begrijpt: die studie heb ik nooit gedaan... geen zin meer om zoveel uur te leren, verdiende ondertussen leuk et cetera.

Studiefinanciering is 1 van de goedkoopste leningen die er zijn. Dat verdien je gewoon dubbel en dwars terug. Ik denk dat als ik wel de studie had gedaan voor mijn vakgebied (ben software developer), dat ik een stuk beter had verdiend (al verdien ik zeker niet slecht) en bovendien makkelijker aan een andere baan kan komen (ik moet het nu vooral van mijn ervaring hebben). Én een afgeronde studie, én ervaring is goud waard.
Kortom, doe die studie!

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:31
Tis hier al een paar keer aangegeven, maar ik vermoed dat er wel iets anders aan de hand is dan een mismatch qua opleiding en ervaring. Je wordt nl wel uitgenodigd op basis van je CV.

Blijkbaar gebeurt er iets tijdens het gesprek dat je diskwalificeert.

Heb je iemand in je omgeving die heel eerlijk kan zijn als je daar om vraagt?

Soms zijn het nl hele stomme dingen waarop iemand wordt afgewezen: lichaamsgeur, kleding, gebit, accent, zenuwen, blik, houding etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-09 23:47
Ik heb niet alles terug gelezen, maar is defensie geen optie? Je doet ervaring op, mag opleidingen doen en het staat erg goed op je cv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:17
Ik heb zelf in een ver ver verleden ook voor een baas gewerkt. Deze had als standaard riedeltje dat ze geen moslims en geen voetballers in dienst zouden nemen. Jaarlijkse gedoe met de ramadan en voetballers met blessures werd dan iedere keer weer aangehaald door de "baas". Dus als op de CV een buitenlandse naam stond of er werd bij de hobby's/sport voetbal vermeld dan werd je geeneens uitgenodigd voor een sollicitatie. Dat was pas een schoft van een werkgever. Blij dat ie gestopt is en onder de grond ligt te stinken. Maar er loopt nog steeds genoeg volk rond dat zo denkt helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
smesjz schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 13:54:
Andere insteek. Ik neem aan dat je nu thuis woont, wat vinden je ouders hiervan? Ik zou er wel moeite mee hebben als mn kind geen baan heeft, geen studie doet en dit gooit op "anti-lenen". Dadelijk zit je tot je 30ste thuis zonder perspectief en hoe langer je wacht met iets als studie hoe aantrekkelijker anderen worden.
Waar zouden z'n ouders precies moeite mee moeten hebben? Je doet net alsof 'ie er met de pet naar gooit, maar hij heeft 40 (!) sollicitaties gedaan, dus volgens mij is 'ie vrij serieus op zoek.

Als je vindt/denkt dat studeren een betere keuze is, kan je dat ook gewoon direct zeggen ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

vj_slof schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:26:
Ik heb zelf in een ver ver verleden ook voor een baas gewerkt. Deze had als standaard riedeltje dat ze geen moslims en geen voetballers in dienst zouden nemen. Jaarlijkse gedoe met de ramadan en voetballers met blessures werd dan iedere keer weer aangehaald door de "baas". Dus als op de CV een buitenlandse naam stond of er werd bij de hobby's/sport voetbal vermeld dan werd je geeneens uitgenodigd voor een sollicitatie. Dat was pas een schoft van een werkgever. Blij dat ie gestopt is en onder de grond ligt te stinken. Maar er loopt nog steeds genoeg volk rond dat zo denkt helaas.
Dat is downright discriminatie en strafbaar.
Helaas valt er relatief weinig aan te doen, maar idd, laakbaar en da's dan meteen het understatement van de maand.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Hahn schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:28:
[...]

Waar zouden z'n ouders precies moeite mee moeten hebben? Je doet net alsof 'ie er met de pet naar gooit, maar hij heeft 40 (!) sollicitaties gedaan, dus volgens mij is 'ie vrij serieus op zoek.

Als je vindt/denkt dat studeren een betere keuze is, kan je dat ook gewoon direct zeggen ;)
Jij doet nu een aanname wat zijn ouders er van vinden, misschien boeit het aantal ze helemaal niet. Stimuleren ze bijv. het zoeken naar een vervolgopleiding, helpen ze mee met het zoeken naar vacatures, helpen ze mee met voorbereiding op gesprek, doen ze een proof read op de motivatie brief / sollicitiatie brief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Het is bewonderenswaardig dat je niet wil lenen. Maar even rekenen zal je leren dat als je nu eerst een paar jaar moet gaan werken om je studie bij elkaar te sparen versus nu beginnen te studeren(en lenen) je dubbel en dwars terug gaat verdienen als je eerder met je studie begint en dus eerder in een universitaire functie kan gaan starten.

Financieel gezien is het dus juist slim om meteen te beginnen en maar te lenen. En als je niet teveel wil lenen, is dat gelijk een stok achter de deur om alle vakken in 1x te halen ;)

Je zou nog kunnen overwegen om soort learning on the job te doen, maar dat zou ik je afraden. Daar leer je alleen maar wat je werkgever goed vindt en vaak losse certificaten etc. Ga een volledige uni doen, je hebt er de capaciteiten voor.

[ Voor 23% gewijzigd door Kurios op 29-03-2024 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3ll
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hier ook iemand uit Zuid Limburg.

In 2006 en 2007 tot twee keer toe gestart en gestopt met een HBO opleiding, vervolgens iedere keer als uitzendkracht tijdelijke opdrachten gedaan.
Meest frustrerende was het elke keer "opnieuw" moeten beginnen met een minimum jeugdloon als uitzendkracht. Hierdoor ook iedere keer het gevoel gehad dat ik echt weer HBO moest gaan doen.
Uiteindelijk op basis van werkinstelling een vast contract weten te krijgen bij een bedrijf, vervolgens binnen enkele jaren stappen gemaakt en nu een degelijke baan als senior consultant in de IT, maar via de nodige omwegen en mijn bedrijf zit in Ede, zo'n baan had ik hier wss niet gevonden.
Heeft flink wat jaren, frustratie en energie gekost. Mijn advies is dan ook; ga echt een HBO/WO doen en maak deze af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
smesjz schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 15:37:
[...]

Jij doet nu een aanname wat zijn ouders er van vinden, misschien boeit het aantal ze helemaal niet. Stimuleren ze bijv. het zoeken naar een vervolgopleiding, helpen ze mee met het zoeken naar vacatures, helpen ze mee met voorbereiding op gesprek, doen ze een proof read op de motivatie brief / sollicitiatie brief?
Ik doe helemaal geen aanname, jij vraagt wat z'n ouders ervan vinden en benoemt dat jij er moeite mee zou hebben en ik vraag waar zijn ouders precies moeite mee zouden moeten hebben.

The devil is in the details.

Pagina: 1 2 Laatste