Hatsjoe schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:30:
[...]
Moest meteen aan deze denken:
[
YouTube: Dungeons and Resumes]
Sommige hobbies zijn zeker goed om te vermelden. Op je CV of tijdens je introductie in een gesprek. Het kan een ijsbreker zijn om het gesprek wat luchtiger en relaxter te maken, maar het kan ook zeker een pluspunt zijn voor een functie. Als ik een programmeur zoek, en die heeft op zijn CV staan als hobby "home automation" en "micro electronics" en soortgelijke dingen, dan weet ik dat het een programmeur in hart en nieren is.
Tegelijkertijd vind ik het zelf ook een pré als iemand niet *alleen* hobbies heeft die een directe of indirecte relatie met diens werk hebben. Dus juist het vermelden van hobbies die niets met werk te maken hebben, kan nuttig zijn en wat je zegt, een fijne ijsbreker zijn.
Zelf heb ik altijd de breedte van mijn hobbies op mijn CV gezet en in sollicitatiegesprekken via Teams, blur ik nooit mijn achtergrond. Ook dat werkt eigenlijk altijd goed, de andere partij ziet in 1 oogopslag 2 van mijn belangrijkste hobbies: Muziek en studie. Beiden zeggen wel iets over mij (en de eerste is 100% werkgerelateerd), over hoe ik ben en hoe ik ook in mijn werk denk, maar muziek is los van het creativiteits en technisch aspects, geen hobby waarvan ik elementen direct in mijn werk kan gebruiken.
Vergeet ook niet dat je tijdens een sollicitatie niet puur je professionele skills verkoopt, maar ook jou als persoon. Je moet een fijn persoon zijn om mee samen te werken, en het hebben van overeenkomsten met de mensen aan de andere kant van de tafel kan zeker helpen in het maken van de keuze.
100%
Een sollicitatiegesprek kent altijd een persoonlijke component. Als je met je potentieel toekomstig leidinggevende of een van je potentieel toekomstige directe collega's om tafel zit, zullen diegene zich de vraag stellen of er een goede werkrelatie in zit. Dat is niet zelden doorslaggevend. Technische skills zijn tot op zekere mate aan te leren (eventueel over de periode van maanden/jaren en met wat cursussen), persoonlijkheid is veel minder fluïde.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.