Acties:
  • +1 Henk 'm!

• undercoverhulp
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 03-04-2024
Hallo allemaal,

*knip*

Ik zit met een enorm frustrerend probleem. Ik woon in Zuid Limburg en hier is het werkaanbod nou niet zo als in de grotere steden.
Toch probeer ik met mijn kwaliteiten het beste ervan te maken en heb ik toch net iets over de 40 sollicitaties kunnen versturen.

En keer op keer is het hetzelfde riedeltje. Positief gesprek, persoon met wie ik spreek laat merken dat er wel potentie in zit en na een aantal dagen dezelfde standaard mail: “helaas hebben we gekozen om met kandidaten verder te gaan die beter aansluiten op de functie”.

Ik begin nu wel aan mezelf te twijfelen.
Even de belangrijkste feiten over mijzelf:
- 21 jaar, man
- Hoogste opleiding: VWO
- Ervaringen als teamleider, klantenservice en locatiemanager (heb zelfstandig een locatie met team en al mogen runnen)

Ik vind mijn CV wel professioneel ogen en ik heb het compact op 1 pagina gehouden. Misschien dat ik toch iets over het hoofd zie? Wellicht dat iemand hiernaar kan kijken.

Functies waar ik interesse in heb en voor solliciteer:
- Administratief medewerker
- Support medewerker (logistiek)
- Klantenservice medewerker
- Recruiter / Intercedent

Ik heb niet het idee dat ik aan het solliciteren ben naar functies die boven mijn kunnen liggen. Ook in de vacature teksten van deze functies zie ik geen vereiste diploma’s of dergelijke.

Ik doe nu een poging om misschien van dit forum iets te leren waar ik niet aan dacht.

Super bedankt voor iedereen die dit doorleest en misschien wel helpt!

[ Voor 2% gewijzigd door ZieMaar! op 27-03-2024 15:13 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Heb je feedback gevraagd bij de afwijzingen?

Nothing to see here

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:26

Mavamaarten

Omdat het kan!

Dat klinkt kut. Ik zou alleszins na zo'n nietszeggende afwijzing durven doorvragen om wat concretere feedback te bekomen. Verwoord het vooral zoals het is: je zou graag weten of er iets concreet de aanleiding heeft gegeven tot de afwijzing en dat je graag wil leren uit deze fouten of verbeterpunten.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:06

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Hoe zit jet met (eigen) vervoer?
Omdat je het hebt over "anders dan de grote steden".... En Maastricht / Kerkrade / Heerlen / Sittard zijn nou ook niet echt dorpjes qua werkgelegenheid.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:47
Kan het zijn dat je juist met de werkervaring die je hebt misschien te laag in zet? Ik snap dat je misschien niet te hoog wil inzetten vanwege je hoogst genoten opleiding, maar zou het kunnen dat werkgevers huiverig zijn om je iets "onder je stand" aan te bieden vanwege het risico dat je je gaat vervelen?

Ik zit zelf op werk ook weleens bij sollicitaties en, daar merk ik dat dat binnen onze organisatie wel een issue is, leidinggevenden bij ons huiverig zijn om mensen aan te nemen waarbij ze de angst voelen dat die persoon vanwege dat soort redenen dan weer snel zou kunnen vertrekken.

Maar zoals de reacties hierboven ook al aangeven vraag vooral om feedback, of er concrete redenen zijn om je af te wijzen. Ik vind het persoonlijk altijd een positief iets wanneer mensen dat vragen, zeker wanneer het concrete verbeterpunten zijn waar mensen aan kunnen werken. Ik probeer dat persoonlijk wel altijd mee te geven, ik vind zo'n standaard riedeltje ook niet eerlijk naar een sollicitant al komen er bij ons over het algemeen maar een handvol kandidaten door de eerste schifting.

Houdt ook in het achterhoofd dat sommige organisaties daar geen zin in hebben omdat er een berg reacties op een enkele vacature komen waardoor ze het op zo'n manier afdoen, evenals het feit dat de vacature opengesteld moest worden om het openstellen maar er op voorhand al een interne kandidaat was.

[ Voor 11% gewijzigd door TIGER1125 op 26-03-2024 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undercoverhulp
itsme schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 16:43:
Heb je feedback gevraagd bij de afwijzingen?
Jazeker, vandaag zelfs nog naar feedback gevraagd en enige competenties die ik misschien mis. Meestal krijg ik geen antwoord.
Mavamaarten schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 16:43:
Dat klinkt kut. Ik zou alleszins na zo'n nietszeggende afwijzing durven doorvragen om wat concretere feedback te bekomen. Verwoord het vooral zoals het is: je zou graag weten of er iets concreet de aanleiding heeft gegeven tot de afwijzing en dat je graag wil leren uit deze fouten of verbeterpunten.
Precies dit heb ik vandaag gedaan (ook eerder al). Ik krijg echt 8/10 geen antwoord. En die 2x dat ik het wel krijg is het meestal dit: “Het is niet dat je niet binnen het bedrijf past of het werk niet zou kunnen doen. Het is alleen zo dat we iemand hebben gesproken die net een paar streepjes voor had”.

Met andere woorden dus: het zou niet aan mij moeten liggen, maar de concurrentie is gewoon beter. Waarin dan? Dat is mijn volgende vraag, maar ik krijg hier maar geen concreet antwoord op. Vandaar dat ik me zo frustreer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undercoverhulp
Coach4All schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 16:47:
Hoe zit jet met (eigen) vervoer?
Omdat je het hebt over "anders dan de grote steden".... En Maastricht / Kerkrade / Heerlen / Sittard zijn nou ook niet echt dorpjes qua werkgelegenheid.
Ohja, vergeten te vermelden idd. Ik heb een rijbewijs, maar helaas geen eigen auto. Dus zal de eerste maanden met het OV moeten doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luzeklap
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 16-04-2024
Met zo’n opleiding (vwo) dergelijke mbo baantjes zoeken ?
Leg de lat hoger voor jezelf zou ik zeggen
Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undercoverhulp
TIGER1125 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 16:54:
Kan het zijn dat je juist met de werkervaring die je hebt misschien te laag in zet? Ik snap dat je misschien niet te hoog wil inzetten vanwege je hoogst genoten opleiding, maar zou het kunnen dat werkgevers huiverig zijn om je iets "onder je stand" aan te bieden vanwege het risico dat je je gaat vervelen?

Ik zit zelf op werk ook weleens bij sollicitaties en, daar merk ik dat dat binnen onze organisatie wel een issue is, leidinggevenden bij ons huiverig zijn om mensen aan te nemen waarbij ze de angst voelen dat die persoon vanwege dat soort redenen dan weer snel zou kunnen vertrekken.

Maar zoals de reacties hierboven ook al aangeven vraag vooral om feedback, of er concrete redenen zijn om je af te wijzen. Ik vind het persoonlijk altijd een positief iets wanneer mensen dat vragen, zeker wanneer het concrete verbeterpunten zijn waar mensen aan kunnen werken. Ik probeer dat persoonlijk wel altijd mee te geven, ik vind zo'n standaard riedeltje ook niet eerlijk naar een sollicitant al komen er bij ons over het algemeen maar een handvol kandidaten door de eerste schifting.

Houdt ook in het achterhoofd dat sommige organisaties daar geen zin in hebben omdat er een berg reacties op een enkele vacature komen waardoor ze het op zo'n manier afdoen, evenals het feit dat de vacature opengesteld moest worden om het openstellen maar er op voorhand al een interne kandidaat was.
Bedankt voor je bericht. Haal hier echt wel goede info en ook wel wat meer inzicht uit.
Ik heb er even ook over nagedacht of ik misschien te laag inzet, maar ik weet dat niet zeker. Wellicht kunnen meer ervaren mensen mij hier beetje in sturen.
Persoonlijk durf ik niet op een te hoge functie te solliciteren met alleen mijn VWO diploma.
Soms zie ik MBO4 staan of HBO werk en denkniveau. Ik solliciteer dan wel, maar uiteindelijk was een andere kandidaat beter.
Ik heb tot nu toe nooit iets gehoord over het ontbreken van een vervolgopleiding.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• monofear
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-04 13:52
Maak een LinkedIn profiel aan, met je werkervaring, opleiding en een nette foto. Schrijf een aantal recruiters aan en die hebben zo een match voor je gevonden en kunnen je ook verder op weg helpen.
Of zoek daar op leuke vacatures in je regio.

Enkele recruitment bedrijven die ik ken in de regio limburg: Personato, Stroom Recruitment, Via Logistics

Na een tijdje wordt je dood gegooid met vacatures.

Succes!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:06
undercoverhulp schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 17:01:
[...]

Bedankt voor je bericht. Haal hier echt wel goede info en ook wel wat meer inzicht uit.
Ik heb er even ook over nagedacht of ik misschien te laag inzet, maar ik weet dat niet zeker. Wellicht kunnen meer ervaren mensen mij hier beetje in sturen.
Persoonlijk durf ik niet op een te hoge functie te solliciteren met alleen mijn VWO diploma.
Soms zie ik MBO4 staan of HBO werk en denkniveau. Ik solliciteer dan wel, maar uiteindelijk was een andere kandidaat beter.
Ik heb tot nu toe nooit iets gehoord over het ontbreken van een vervolgopleiding.
Misschien is het niet zozeer te laag maar gewoon niet de beste match.
Je concurrentie is namelijk van dezelfde leeftijd maar met een afgeronde MBO4 opleiding.
Die heeft als voordeel aangetoond te hebben door te zetten met die opleiding.
Waarschijnlijk ook iemand die minder snel uitgekeken gaat zijn op dit simpele werk.

Wat biedt jij voor de bedrijven dat iemand met MBO (of vmbo + 6 jaar werkervaring) niet kan bieden?

Misschien is het persoonlijk maar waarom alleen VWO? Als je dat niveau aankan dan zou een HBO opleiding ook geen probleem moeten zijn. Zeker voor de lange termijn een heel logische keuze.

Acties:
  • +53 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:28
Luzeklap schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 16:59:
Succes
Nou ik vind de term een dergelijk mbo baantje zoeken redelijk denigrerend overkomen voor de mensen die wel 2-4jaar van hun jonge leven investeren om een opleiding te doen die enigszins hout snijd.

TS is 21 en heeft alleen VWO afgerond. Waarom doet TS geen vervolg opleiding? ik zie hij heeft verschillende banen gehad maar is pas 21. je komt volgens mij van het VWO af als je 18ish bent?

Ik denk dat voornamelijk hier de grote crux zit. ik zou ook niemand aannemen die VWO heeft gedaan nog heel jong is en vervolgens niets met zijn kennis/kunnen wilt. iets met redflags ect.

Dus de vraag aan TS: waarom geen vervolgopleiding al is het maar een MBO 1-2-3-4? of HBO/WO (wat verwacht wordt van een VWO vooropleiding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All

Coach4All

I'm a Coach 4 All

undercoverhulp schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 16:56:
[...]

Ohja, vergeten te vermelden idd. Ik heb een rijbewijs, maar helaas geen eigen auto. Dus zal de eerste maanden met het OV moeten doen.
Kijk dan eens bij bijvoorbeeld Scala in Sittard. Zoeken al support mensen rond niveau MBO4 (zou je moeten kunnen met de ervaring die je aangeeft). Niet te ver van het station en een goedkope parkeergarage in de buurt.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:19

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Opstapje via een uitzendbureau is natuurlijk een mogelijkheid om ergens binnen te komen

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Wordt er in die gesprekken nooit gevraagd waarom je na het VWO bent gaan werken in plaats van studeren? Ik zou daar absoluut naar vragen bij een sollicitant.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Wat is je specifieke werkervaring en in welke beroepsgroep speelde dat?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• undercoverhulp
epicfailguy23 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 17:05:
[...]

Nou ik vind de term een dergelijk mbo baantje zoeken redelijk denigrerend overkomen voor de mensen die wel 2-4jaar van hun jonge leven investeren om een opleiding te doen die enigszins hout snijd.

TS is 21 en heeft alleen VWO afgerond. Waarom doet TS geen vervolg opleiding? ik zie hij heeft verschillende banen gehad maar is pas 21. je komt volgens mij van het VWO af als je 18ish bent?

Ik denk dat voornamelijk hier de grote crux zit. ik zou ook niemand aannemen die VWO heeft gedaan nog heel jong is en vervolgens niets met zijn kennis/kunnen wilt. iets met redflags ect.

Dus de vraag aan TS: waarom geen vervolgopleiding al is het maar een MBO 1-2-3-4? of HBO/WO (wat verwacht wordt van een VWO vooropleiding)
Ben het hier wel mee eens. MBO opleidingen/banen kijk ik ook zeker niet laag naar. Het zijn vaak ook nodige banen alleen met een ander niveau.

De vraag, waarom geen vervolgopleiding, heb ik ook in sollicitaties vaak gekregen. Het is niet zo dat ik niet wil doorstuderen. Ik zit alleen met het lenen en de rente die hier sinds kort bij is komen kijken. Ik wil dit vermijden.
Een studie op HBO/WO niveau kost ongeveer 2.500 per jaar. Hier is heel goed voor te sparen. Ik ben hier ook al aardig mee op weg. Door wat persoonlijk ongeluk alleen een flinke stap achteruit gegaan, maar dit wil ik met mijn nieuwe baan weer snel rechttrekken.

Vaak krijg ik van de recruiter of de HR persoon met wie ik spreek wel complimenten dat ze dit een heel mooi en strak plan vinden. Want als ik dan klaar ben met WO heb ik én werkervaring én geen studieschuld. Ben ik hiermee later klaar dan mijn leeftijdsgenoten? Ja, maar het resultaat is in mijn ogen wel beter.
Dit is de uitleg die ik in mijn sollicitaties geef als hierom wordt gevraagd, en de reacties zijn wel altijd heel positief.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Maar zeg je daarmee dan ook niet dat je deze baan maar tijdelijk gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undercoverhulp
Sethro schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 17:20:
Maar zeg je daarmee dan ook niet dat je deze baan maar tijdelijk gaat doen?
Dat ligt geheel aan de interpretatie van de persoon die de sollicitatie verzorgt. Ik snap zeker dat het zo overkomt.
Ook deze vraag heb ik weleens gekregen en dan geef ik aan dat ik mezelf de komende 2 jaar nog niet zie studeren. Dus dan blijf ik sowieso in dienst.
Zodra de studie om de hoek komt kijken zou ik dan parttime werken en geen ontslag nemen.

Hier wordt vaak ook positief op gereageerd. Laatst werd me zelfs gezegd tijdens een sollicitatie dat ze het een goed plan vonden en eventueel ook een voorstel hadden.
Het betrof toen een functie als intercedent. Ik zou 1 à 2 jaar werken in die functie en bij wederzijds bevallen zou ik via hen een HRM studie kunnen volgen (HBO)
Een aantal dagen later kreeg ik helaas weer zo’n standaard afwijzing via mail.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:12
Van wie krijg je altijd de 'positieve' feedback? Is dat een HR-medewerker of echt een techneut/toekomstig-collega/manager? Die eerste groep heeft een hele andere kijk op de materie dan de tweede groep. Uit mijn ervaring vindt die eerste groep alles al snel mooi en kijkt naar alle (ook al onwaarschijnlijke) mogelijkheden maar is de hobbel bij de tweede groep al snel te hoog - die moeten uiteindelijk met je aan de slag.

Ik ga hem toch maar maken; ik ken maar weinig bedrijven die zonder te aarzelen een VWO-er zonder vervolgopleiding aan zouden nemen ongeacht de positie. Dat is een aardig risico. Lenen om te studeren op (hoog) niveau (HBO+ is hoog imo) is mijn inziens altijd een goede investering. Dat verdien je relatief snel terug.

Na 1-2 jaar in dienst een studie volgen, juist op dat moment ben je net goed ingewerkt. Dit is voor een bedrijf gewoon een toekomst-investering van +- 5 jaar - voordat ze echt de vruchten van je gaan plukken. Dat met de inachtneming dat je blijft. Bedenk je dat wel.

Ik zou er serieus over nadenken om je plan om te gooien.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:34
Succes
Ik neem eerder een MBO'er aan dan een VWO'er. Die MBO'er heeft al laten zien dat ie zijn papiertje in de praktijk kan brengen. Met het VWO heb je alleen laten zien dat je kunt leren, maar praktisch moet je het nog maar laten zien. En daarbij ook, zoals hierboven gezegd, is de kans groot dat iemand met een VWO nog gaat studeren en dan een andere baan zal gaan zoeken (en/of tijdelijk minder/niet gaan werken)

Maar of dit het geval is valt of staat weer met wat er als terugkoppeling wordt gegeven.

[ Voor 6% gewijzigd door redwing op 26-03-2024 17:48 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undercoverhulp
eric.1 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 17:34:
Van wie krijg je altijd de 'positieve' feedback? Is dat een HR-medewerker of echt een techneut/toekomstig-collega/manager? Die eerste groep heeft een hele andere kijk op de materie dan de tweede groep. Uit mijn ervaring vindt die eerste groep alles al snel mooi en kijkt naar alle (ook al onwaarschijnlijke) mogelijkheden maar is de hobbel bij de tweede groep al snel te hoog - die moeten uiteindelijk met je aan de slag.

Ik ga hem toch maar maken; ik ken maar weinig bedrijven die zonder te aarzelen een VWO-er zonder vervolgopleiding aan zouden nemen ongeacht de positie. Dat is een aardig risico. Lenen om te studeren op (hoog) niveau (HBO+ is hoog imo) is mijn inziens altijd een goede investering. Dat verdien je relatief snel terug.

Na 1-2 jaar in dienst een studie volgen, juist op dat moment ben je net goed ingewerkt. Dit is voor een bedrijf gewoon een toekomst-investering van +- 5 jaar - voordat ze echt de vruchten van je gaan plukken. Dat met de inachtneming dat je blijft. Bedenk je dat wel.

Ik zou er serieus over nadenken om je plan om te gooien.
Meestal heb ik het gesprek met een HR persoon (recruiter) of mijn toekomstige leidinggevende.
Er hebben er ook wel personen tussen gezeten die aangaven dat als ik nu niet studeer het er niet meer van zou komen.
Maar durf wel te zeggen dat van ruim 40 sollicitaties, zeker 90% een positief gesprek was van beide kanten. Mogelijkheden worden besproken en er is zelfs een aantal keer gezegd: “we zien je wel in deze functie passen”. (En varianten hiervan)
Misschien fout van mij dat ik dit als een halve ja aanneem.

En na deze positieve gesprekken volgt de standaard afwijzing. Ik had voorheen niet zo’n moeite om aan een baan te komen. Zelfs in corona niet, dit was voor mij juist een van de rijkste ervaringen die ik heb opgedaan.
Ik snap nu niet zo goed waarom het hele solliciteren plots zo is veranderd

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik denk eerlijk gezegd dat er niet veel werkgevers zijn die een functie maar voor twee jaar willen invullen. Personeelswisselingen kosten gewoon geld en zijn verstorend voor het team. Dus ik denk dat die betere kandidaten gewoon op langere termijn wat puntjes voor hadden.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
undercoverhulp schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 17:45:
[...]
... Mogelijkheden worden besproken en er is zelfs een aantal keer gezegd: “we zien je wel in deze functie passen”. (En varianten hiervan)
Misschien fout van mij dat ik dit als een halve ja aanneem.

En na deze positieve gesprekken volgt de standaard afwijzing. ...
Er zijn meer sollicitanten die passen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Laatst online: 14-05 16:01
Al nagedacht over een deeltijd HBO studie waarbij je vanaf het begin al meteen gaat werken? Je hebt dan geen recht op stufi, maar is dan ook niet nodig omdat je gewoon inkomen hebt. Er zijn genoeg werkgevers die trainees en beginnende HBOers aannemen.

Wat voor vervolgopleiding wil je graag doen? Wil je de IT in, of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undercoverhulp
Hatsjoe schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 17:55:
Al nagedacht over een deeltijd HBO studie waarbij je vanaf het begin al meteen gaat werken? Je hebt dan geen recht op stufi, maar is dan ook niet nodig omdat je gewoon inkomen hebt. Er zijn genoeg werkgevers die trainees en beginnende HBOers aannemen.

Heb ik nog niet over nagedacht. Ik wist niet of dat ideaal ging zijn, maar wellicht is dit ook een optie.
Ik ben zelf geïnteresseerd in Computer Science op de universiteit. Ben hier ook al langs geweest en heb me erin verdiept.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:00

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik lees alleen maar "ik heb feedback gevraagd maar niet gekregen". Klinkt als mail. Das niet handig, dat merk je zelf ook. Dus bellen en jezelf niet laten afschepen :)

21 en geen geld om te studeren: zoals je het brengt qua kosten: ik snap je volledig, maar impliciet is de boodschap "zodra ik het geld heb ben ik hier weg". Tegelijkertijd ook: ik ben 21, kan uni aan maar heb er nog niet over nagedacht hoe en wat dat te doen, en zoek dus iets wat ongetwijfeld tijdelijk is. Das echt niet handig. Eens met de rest: de motivatie klopt niet, voor geen meter, en een redelijk risico om er geld en opleiding investeren als werkgever.

Zou je met klem willen adviseren om je in te schrijven voor een studie en een deeltijd baan te zoeken. Doet even auw, maar dat haal je er later dubbel en dwars uit qua inkomsten. Investering in jezelf. En niet korte termijn denken zoals nu. Doet een werkgever namelijk ook niet, zeker niet voor de functies waar jij op solliciteert :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Waarom begin je daar niet aan dan? Je krijgt nu weer gewoon een basisbeurs, daar kun je gemakkelijk de kosten van 2500 per jaar mee betalen. Bijbaantje in de horeca/supermarkt voor in de avonduren of weekend en je kunt ook schuldenvrij studeren. Dan heb je over drie jaar een prima positie om de arbeidsmarkt op te gaan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:48
Succes
Op Het MBO leer je een echt vak, wat je op het VWO niet leert. Alleen middelbare school is imo gelijk aan, geen opleiding genoten. Daarom wordt TS afgewezen. Ik kan het sugarcoaten en het CV mag er nog zo "professioneel" uit zien, maar je hebt geen ervaring en geen vervolgopleiding. Je ambities met banen zijn ook all over the place (recruiter, klantenservice, administratief), wat wil je echt? Ga dan weer naar school daarvoor, desnoods deels of deelstijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TI_Observer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-05 08:12
Een vaste baan proberen te krijgen met alleen VWO lijkt me ook erg lastig. Ik zou gewoon naar een uitzendbureau gaan en dan op basis van 0 urencontract werken om het jaar te overbruggen. Je zit dan nergens aan vast en kunt heel uiteenlopende dingen gaan doen.

Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Ik zou ook eerst die studie gaan doen en dan pas daarna kijken voor een baan die aansluit dat is namelijk de logisch weg ondanks misschien een kleine schuld van 10k(?).
Die 10k is met een paar maanden werken al weg.

Snap de werkgevers wel als ze je verhaal over verder studeren horen.
Want hun weten ook dat er dan een kans is dat je maar paar maanden blijft totdat je het geld bij elkaar hebt gespaard en dan gaat studeren.
Heel eerlijk gezegd had ik jou ook niet aangenomen omdat ik werknemers zou aannemen voor de lange termijn die te binden zijn aan het bedrijf, zodat de investeringen rendebale zijn en er niet zoveel wisselingen in het personeelsbestand zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undercoverhulp
pennywiser schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 18:15:
[...]

Op Het MBO leer je een echt vak, wat je op het VWO niet leert. Alleen middelbare school is imo gelijk aan, geen opleiding genoten. Daarom wordt TS afgewezen. Ik kan het sugarcoaten en het CV mag er nog zo "professioneel" uit zien, maar je hebt geen ervaring en geen vervolgopleiding. Je ambities met banen zijn ook all over the place (recruiter, klantenservice, administratief), wat wil je echt? Ga dan weer naar school daarvoor, desnoods deels of deelstijd.
Ik ben het met twee dingen niet eens.
Als eerste staat een VWO zeker gelijk aan een bepaald werk- en denkniveau. Zoals ik eerder aangaf zit er geen knelpunt in mijn denken of kunnen qua niveau.

Als tweede staat meerdere interesses hebben niet gelijk aan geen richting hebben. Hier in Zuid Limburg is het niet zoals de Randstad. Hier wordt je niet platgegooid met 100 vacatures in dezelfde functie.
Dus ik bekijk wat mijn interesses zijn, en of dit realistisch bij mijn ervaring/opleiding/leeftijd past.
Dit is puur om kansen te spreiden.
Het is niet zo dat ik gewoon willekeurig grijp wat er op mijn pad komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felidaelynx
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:27
undercoverhulp schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 18:07:
[...]

Heb ik nog niet over nagedacht. Ik wist niet of dat ideaal ging zijn, maar wellicht is dit ook een optie.
Ik ben zelf geïnteresseerd in Computer Science op de universiteit. Ben hier ook al langs geweest en heb me erin verdiept.
Kwa solliciteren heb ik geen tips, maar houdt bij Bachelor Computer Science er rekening mee dat deze studie (& een aantal andere studies) bij alle Nederlands universiteiten selectie kent en jij je dus al voor Januari in moet schrijven om in September te beginnen. Deze selectie studie is ook best populair dus jij hebt al gauw 90p aanmeldingen voor 300 plekken. Maar dan weet jij dus ook al redelijk snel jij veranderende situatie.

[ Voor 21% gewijzigd door Felidaelynx op 26-03-2024 18:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• undercoverhulp
Felidaelynx schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 18:26:
[...]

Kwa solliciteren heb ik geen tips, maar houdt bij Bachelor Computer Science er rekening mee dat deze studie (& een aantal andere studies) bij alle Nederlands universiteiten selectie kent en jij je dus al voor Januari in moet schrijven om in September te beginnen. Dus dat jij ook al redelijk snel jij vernederende situatie aan ziet komen.
Hier was ik al van op de hoogte. Al is de studie in Maastricht geen numerus fixus en kent deze ook geen selectie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:43
undercoverhulp schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 18:23:
[...]

Als eerste staat een VWO zeker gelijk aan een bepaald werk- en denkniveau. Zoals ik eerder aangaf zit er geen knelpunt in mijn denken of kunnen qua niveau.

Als tweede staat meerdere interesses hebben niet gelijk aan geen richting hebben. Hier in Zuid Limburg is het niet zoals de Randstad. Hier wordt je niet platgegooid met 100 vacatures in dezelfde functie.
Dus ik bekijk wat mijn interesses zijn, en of dit realistisch bij mijn ervaring/opleiding/leeftijd past.
tsja, je zit precies tussen van alles in en dat maakt het moeilijker. Je hebt geen MBO-opleiding afgerond, das op zich logsich gezien je VWO, maar dus verlies je constabt van mensen van dezelfde leeftijd die dat wel hebben. Tegelijk is solliciteren voor de iets hoger geschoolde functies heel moeilijk want daar heb je juist de diplomas niet voor en wordt je dus voorbijgestreefd door mensen die wel een papiertje hebben.

ik zou heel snel een deeltijd-HBO gaan uitzoeken of 'gewoon' gaan studeren aan de uni en dan iets doen waar je naast in de horeca oid kan werken. Want bijv 5k schuld per jaar opbouwen is echt niet erg, als je er 6 maanden eerder een baan met OK salaris door vindt heb je het er al weer uit ;)

Edit: je hebt eerdere werkervaring, dat is mooi, maar waarom doe je dat werk nu niet meer dan?

[ Voor 3% gewijzigd door Fr33z op 26-03-2024 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Precies, HBO/WO studie uitkiezen, die gaan doen. Tot die tijd kijk via bijvoorbeeld een uitzendbureau voor werk, werk wat je kan blijven doen tijdens je studie als bijbaantje bijvoorbeeld. Geen nodeloze schulden aan gaan is een goed idee, maar als je een studie doet met beetje baankans betaal je dat veel sneller terug dan dat je nu gaat sparen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:00

The Eagle

I wear my sunglasses at night

[...]

Nofi, maar waar jij het niet mee eens bent doet niet terzake. Jij zoekt een baan, een werkgever moet het er mee eens zijn en dat zijn ze blijkbaar niet.

Je probleem is exact dat je je kansen probeert te spreiden en een werkgever niet zit te springen om iemand die dat doet, die wil iemand die er voor gaat.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-05 07:36
Hatsjoe schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 17:55:

Dit, genoeg beroepen waarvoor je in deeltijd/duaal kunt studeren, dan hoef je 's avonds geen vakken te vullen naast de studie etc.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:02
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• epicfailguy23
[...]

Dan nog even toevoegen een VWO heeft mischien wel het denk niveau maar zeker niet het werkniveau.. dat krijg je pas door ervaring op doen/leren via een studie. Anders zou ik als maar willekeurig op een mbo baantje solliciteren wat we nodig hebben: iets met electricien, zorg, accountant ect.. want ja je meent het werk/denkniveau te hebben.

Je moet even denken dat je op dit moment niks hebt. Je kunt solliciteren voor een baan aan de loopband of horeca/fastfood ergens. Maar er is geen bedrijf/mkb die hier op deze manier er zijn handen aan gaat branden.

Dus opties zijn:

studie gaan doen, dit is nu een kleine investering betaalt zich dubbel en dwars terug. (Als je thuis woont is de 4jaar studie na half jaar werken met instap salaris terugbetaald)

Gaan werken ergens helemaal onderaan de ladder en met inzet en energie jezelf omhoog werken (niets mis mee). Maar dan ook accepteren dat je de komende jaren tegen minimumloon zit en geen uitdagend werk is.

Of je kan blijven aanmodderen en met geluk een baan vinden, en dan geldt een combinatie: opleiding doen voor extra kennis die je nu mist, dan alsnog extra inzet tonen, OF buitengegooid worden omdat je denkt met mijn vwo ben ik er wel en iedere keer weer tegen de lamp te lopen.

Mischien wat zwart wit, maar je bent pas 21. Je mag nog +-49 jaar werken, ga dan iets doen wat je leuk vindt/interesseert.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Als eerste staat een VWO zeker gelijk aan een bepaald werk- en denkniveau.
Nee, het is een niveau van scholing/onderwijs. Maar juist de daarop volgende stappen geven je een bepaald werk- en denkniveau, daarom heten die ook beroepsonderwijs (MBO, HBO) of verder (universiteit). Je zult toch iets realistischer moeten zijn aangaande wat VWO wel en niet is.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undercoverhulp
gambieter schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:28:
[...]

Nee, het is een niveau van scholing/onderwijs. Maar juist de daarop volgende stappen geven je een bepaald werk- en denkniveau, daarom heten die ook beroepsonderwijs (MBO, HBO) of verder (universiteit). Je zult toch iets realistischer moeten zijn aangaande wat VWO wel en niet is.
Ik snap het punt. Ik heb het ook verkeerd verwoord eigenlijk.
Ik bedoelde meer dat VWO een bepaald denkniveau aangeeft. Je leervermogen bijv., het oppakken van bepaalde processen.

In mijn geval bedoelde ik dat een bepaald werkniveau zich wel in mijn voorgaande functies bewijst.
Heb 2 ‘MBO werkniveau’ functies gehad
En mijn laatste functie van 2 jaar was een HBO werkniveau. Dus uit de tot nu toe opgedane ervaring bewijst het niveau zich wel?

Dit is meer wat ik bedoelde. Niet zo zeer alleen het afronden van het VWO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:27

Yucon

*broem*

Heb je wel eens aan vapro gedacht? Diverse niveau's, genoeg vraag, over het algemeen een opleiding terwijl je in dienst bent en chemelot zit om de hoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Cheetah
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:27
Naar elke studie kun je wel een uurtje of 10 per week werken, plus je krijgt stufie. Dan verdien je toch ruim genoeg om de opleiding plus bijkomende kosten te betalen?

Blijkbaar is de arbeidsmarkt in die regio niet zo krap dat werkgevers niet kunnen kiezen. Dan verlies je het blijkbaar altijd van mensen met een beroepsopleiding.

Als je echt simpel werk zoekt voor een jaar of 2, is een uitzendbureau dan niet een beter idee?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

undercoverhulp schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 17:17:
[...]

Ben het hier wel mee eens. MBO opleidingen/banen kijk ik ook zeker niet laag naar. Het zijn vaak ook nodige banen alleen met een ander niveau.

De vraag, waarom geen vervolgopleiding, heb ik ook in sollicitaties vaak gekregen. Het is niet zo dat ik niet wil doorstuderen. Ik zit alleen met het lenen en de rente die hier sinds kort bij is komen kijken. Ik wil dit vermijden.
Een studie op HBO/WO niveau kost ongeveer 2.500 per jaar. Hier is heel goed voor te sparen. Ik ben hier ook al aardig mee op weg. Door wat persoonlijk ongeluk alleen een flinke stap achteruit gegaan, maar dit wil ik met mijn nieuwe baan weer snel rechttrekken.

Vaak krijg ik van de recruiter of de HR persoon met wie ik spreek wel complimenten dat ze dit een heel mooi en strak plan vinden. Want als ik dan klaar ben met WO heb ik én werkervaring én geen studieschuld. Ben ik hiermee later klaar dan mijn leeftijdsgenoten? Ja, maar het resultaat is in mijn ogen wel beter.
Dit is de uitleg die ik in mijn sollicitaties geef als hierom wordt gevraagd, en de reacties zijn wel altijd heel positief.
Door nu te modderen ipv te studeren en daarna te werken loop je ook geld mis he.
En dat hakt er denk ik harder in dan die rente.

(Nog even los van het hele volwassen worden en het opbouwen van een netwerk door studie).

Offtopic: ik ben anti-lenen , maar heb twee leningen lopen. Mijn stufi (0% rente tm december, daarna nieuw percentage) en mijn hypotheek. Beide zijn een prima investering (geweest), verwacht ik.

[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 26-03-2024 22:54 ]

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:59
Misschien een mbo opleiding doen met 4 dagen werken en 1 dag school?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:32
Tja, alles is wel gezegd hier. Enige wat ik toe wil voegen is dat je met een WO papiertje (statistisch gezien) waarschijnlijk de meeste groei gaat maken in salaris als je wat ouder bent en je dan heel hard lacht om die paar duizend euro studiekosten. Het is wel lange termijn denken natuurlijk. Studeren loont volgens de statistieken. Je hebt altijd cowboy verhalen van dropouts en er zullen vast een paar succesverhalen waar zijn, maar investeren in een fatsoenlijke opleiding is waarschijnlijk de meest veilige en slimme route die je kan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
undercoverhulp schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:32:
[...]

Ik snap het punt. Ik heb het ook verkeerd verwoord eigenlijk.
Ik bedoelde meer dat VWO een bepaald denkniveau aangeeft. Je leervermogen bijv., het oppakken van bepaalde processen.

In mijn geval bedoelde ik dat een bepaald werkniveau zich wel in mijn voorgaande functies bewijst.
Heb 2 ‘MBO werkniveau’ functies gehad
En mijn laatste functie van 2 jaar was een HBO werkniveau. Dus uit de tot nu toe opgedane ervaring bewijst het niveau zich wel?

Dit is meer wat ik bedoelde. Niet zo zeer alleen het afronden van het VWO
Er zit ook zeker wat in je verhaal. Alleen de VWO’rs die ik aan neem, zijn wel mensen die al veel in de vrije tijd hobbymatig en in de zomer technische stages /bijbaantjes gelopen hebben.

En dat mis jij volledig zo ver ik uit je verhaal kan halen. Je denk niveau mag misschien wel zo zijn, het is nergens aan te zien dat je weet wat je wil, je keuzes kunt maken, je een richting koos en daar verder in bent gegaan.

Buiten dat, als je aangeeft een technische uni interessant te vinden zou ik je niet aannemen voor een administratieve of support level functie. Dan ben je weg zodra je op de uni tegen een lobby aan loopt. Beide functies zijn taken waar kennis en ervaring van de interne materie juist de waarde is, des te langer je deze functie wil vervullen des te interessanter ben je.

Verder lees ik niks over je hobby, wat heb je met je interesses gedaan al die tijd? Daar zal ook wel een redflag ergens zitten.

Waarom ben je als teamleider niet verder gegroeid in dat bedrijf? Vaak groeien dergelijke mensen met aansturende rol door naar een hogere functie als ze verder nog geen verdieping / kennis genieten in opleiding. Waardoor deze opleiding nooit echt nodig is.

Een alternatieve gedachte is verhuizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:38
[...]

Tsja, de mensen die de beslissingen nemen om iemand aan te nemen zijn het blijkbaar niet met je eens.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05 11:43
Als eerste staat een VWO zeker gelijk aan een bepaald werk- en denkniveau.
Ik denk dat je echt een realiteitscheck nodig hebt. Dat je alleen maar middelbare school afgemaakt hebt, werkt vooral tegen je, ook als dat VWO is.

Ik heb nog nooit een vacature gezien die vraagt om "VWO denkniveau".

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:32
Heb je een buitenlandse achternaam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Schrijf je in voor komend schooljaar en ga een opleiding volgen. Een opleiding is een investering, en investeringen kosten nu eenmaal geld en/of tijd. Eventueel deeltijd gecombineerd met werk zoals een MBO BBL opleiding.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
vj_slof schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:43:
Heb je een buitenlandse achternaam?
8)7

Zelfs al heeft hij die. En zelfs al is hij 40x (!!!) puur op zijn achternaam afgewezen. Wat voor een nieuw advies ga je hem op basis daarvan geven?

Overigens snap ik ook niet de adviezen van deeltijd MBO of HBO. TS is 21, TS kan gewoon stufi krijgen, ga gewoon voltijd een studie die je interessant vindt, maar ook een beetje fatsoenlijke baankans mee hebt, doen. Of dat nu HBO of WO is. Nu baantjes gaan zoeken voor mensen zonder enige opleiding en bijna zonder enige ervaring is gewoon niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Hydra schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:38:
[...]

Ik denk dat je echt een realiteitscheck nodig hebt. Dat je alleen maar middelbare school afgemaakt hebt, werkt vooral tegen je, ook als dat VWO is.

Het is financieel een no-brainer om na VWO door te studeren. Iedereen doet dat. Dat TS dat niet doet kan duiden op een gebrek aan motivatie / andere issues. Daarnaast geeft TS aan wel de ambitie te hebben om te gaan studeren en daarmee is deze baan voor hem tijdelijk. Komt nog is bij dat MBO functies intellectueel te weinig uitdaging zullen bieden waardoor verveling toe kan slaan.

Opgeteld snap ik wel dat de voorkeur uitgaat naar kandidaten met betere aansluiting en meer zitvlees.

Als ik TS was zou ik direct gaat studeren. Met deze baantjes kan het best wel even duren voordat je het geld gespaard hebt voor 4-5 jaar studeren. Naast collegegeld komt er nog wel wat meer bij kijken. De gemiddelde studieschuld is zon 15-20k dus dat heb je wel nodig.

Na je studie zal je inkomen een stuk hoger zijn waardoor het veel minder tijd kost om dat bedrag bij elkaar te sparen / aflossen.

[ Voor 33% gewijzigd door Sethro op 27-03-2024 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-05 14:51
Inderdaad, je bent nu jong ga gewoon studeren, werken kun je je hele leven nog. Na die 4 jaar HBO weet je ook beter wat je wilt en wat voor baan je leuk vind. Mocht dat echt niet lukken, zoek dan een baantje als leerling monteur/techniek, er zijn ook bedrijven in Limburg die zitten te springen om handige jongens. Dan heb je daarna ervaring en een certificaat met baangarantie.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• YuriV
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:15
Het klinkt misschien hard maar:
- Je klinkt als iemand die niet echt weet wat ie wil (je hebt het over HRM en over Computer Science maar ook over teamleider, administratief medewerker en recruiter).
- Je klinkt als iemand die excuses gebruikt om niet door te studeren (2500 pj zoals je zelf aangeeft is met een basisbeurs en bijbaantje van een paar uur echt wel te bereiken). En als je dan wat schuld moet maken dan praten we niet over extreme bedragen.
- 21 jaar en alleen VWO klinkt als een opgever en niet als een doorpakker. Zoals eerder aangegeven mogelijk motivatie problemen. Daar zitten werkgevers ook niet op te wachten.
- Zuid Limburg dus weinig banen klinkt als iemand die de omgeving de schuld geeft en het niet bij zich zelf zoekt.

Het pad wat je nu bewandeld leidt (bewezen) tot niets dus ik zou zeggen:
- Zoek uit wat je wil gaan doen
- Zoek daarbij de juiste studie bij en schrijf je in en rond de studie succesvol af. Mik niet te laag of hoog omdat je dan motivatie problemen kunt krijgen
- Zoek een bijbaan om financieel wat ruimer te zitten of accepteer een hogere studieschuld

Als je nu bijvoorbeeld een HBO studie in 4 of 5 jaar kunt afronden dan ben je straks 25/26 als je de arbeidsmarkt weer betreedt, dat is nog steeds een prima leeftijd met een HBO opleiding.

Natte krant (363218) (V.242)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Iets wat niet onbelangrijk is; je bent nu nog 21, hoe langer je wacht met het volgen van een opleiding hoe ongemakkelijker het word. Iig bij een voltijd opleiding.

Ja, je volgt een opleiding voor jezelf en niet voor een ander - maar het is tot op zekere hoogte toch wel prettig om nog een klein beetje met leeftijdsgenoten in de schoolbanken te zitten. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door D4NG3R op 27-03-2024 09:32 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:32
Sissors schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:53:
[...]

8)7

Zelfs al heeft hij die. En zelfs al is hij 40x (!!!) puur op zijn achternaam afgewezen. Wat voor een nieuw advies ga je hem op basis daarvan geven?
Geen. Is een terechte vraag lijkt me. De wet die dit soort discriminatie moet tegengaan is zojuist afgeschoten in de senaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
vj_slof schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:31:
[...]

Geen. Is een terechte vraag lijkt me. De wet die dit soort discriminatie moet tegengaan is zojuist afgeschoten in de senaat.
Het meteen naar discriminatie duwen zonder dat er enige reden is om daar vanuit te gaan, terwijl het over 40 sollicitaties gaat, waarbij hij vaak wordt uitgenodigd (en dus ze hem toen nog niet op zijn achternaam hebben afgewezen), en waarbij het dus nul invloed heeft op enig advies om hem te geven, zie ik niet echt als logisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:00

P_Tingen

omdat het KAN

Sissors schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:53:
[...]

Overigens snap ik ook niet de adviezen van deeltijd MBO of HBO. TS is 21, TS kan gewoon stufi krijgen, ga gewoon voltijd een studie die je interessant vindt, maar ook een beetje fatsoenlijke baankans mee hebt, doen. Of dat nu HBO of WO is. Nu baantjes gaan zoeken voor mensen zonder enige opleiding en bijna zonder enige ervaring is gewoon niet handig.
Ben met je eens dat het niets uit zou moeten maken, maar als je niet "de Vries", maar "Aboutaleb" of zoiets heet, heb je bij veel bedrijven een achterstand, hoe dom dat ook is. Als dan je opleiding maar matig matcht met wat gevraagd wordt, heb je al twee minpunten. Dus de vraag is zeker relevant.

Zoals anderen ook al aangeven denk ik dat je jezelf een dienst bewijst door een HBO of WO studie op te pakken. Sure, dat kost geld, maar kijk wat je nu verdient (spoiler: niks, want geen baan), kijk wat je zou kunnen verdienen met een MBO-functie (€ 1500-2500) en wat met een HBO opleding (€2000-3500). Dat scheelt al mogelijk zo'n €1000 per maand bruto. En dat is nog behoudend ingeschat want een WO opleiding betaalt nog beter en IT-functies betalen óók nog eens bovengemiddeld.

De stufi is weer in ere hersteld dus neem het geld van Ome Duo en ga studeren. Als je het kan combineren met je studie neem je een bijbaantje om je schuld te beperken, maar serieus: een schuld van zo'n 10K is echt een lachertje als je een beetje een fatsoenlijke baan hebt en geen gekke dingen doet.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik vind het niet onterecht dat er flink wat opmerkingen komen over het opleidingsniveau van TS, maar laten we niet vergeten dat z'n (gebrek aan) opleidingen natuurlijk prima blijkt uit z'n CV (tenminste, daar ga ik vanuit). Als de potentiele werkgevers TS vervolgens wel uitnodigen op gesprek, dan lijkt het mij persoonlijk dat die opleiding niet als belemmering voor de functie gezien wordt. Het "probleem" van TS lijkt me dan ook ergens anders gezocht te moeten worden.

Het zou natuurlijk kunnen dat er 40x toevallig 'een betere kandidaat' heeft gesolliciteerd maar als ik kijk hoe veel sollicitanten wij in ons (grote) bedrijf krijgen op diverse functies, dan lijkt mij dat een beetje stug. Tenzij de regio zoveel anders is natuurlijk. Blijft over hoe je over komt in het gesprek / hoe je jezelf 'verkoopt'. Ik zou daar beginnen bij het navragen van feedback. En dan niet via de mail, maar even bellen. Dan kun je direct doorvragen als je een vaag antwoord krijgt.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miljanair
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07:14
Je kan een baantje zoeken op een accountantskantoor (audit bijvoorbeeld), kantoren zoeken mensen met een VWO achtergrond (want denkniveau) die in deeltijdsvorm een opleiding tot registeraccountant willen doen. Je krijgt een prima startsalaris met jaarlijks tussen de 5-12% erbij (afhankelijk van je beoordeling) de eerste 3 jaar en daarna c.a. 5-7% per jaar. Je bouwt dan wel een schuld op bij je werkgever die dan met 1/3 of 1/4 per jaar afbouwt. Na 4 jaar heb je HBO, kun je daarna eventueel nog een premaster en master doen op kosten van je werkgever. Voordeel is dat je veel hebt geleerd en aantoonbare werkervaring hebt én een studie hebt afgerond

Je kan ook denken aan een samenstelbaan (accountancy), M&A, corporate finance etc. Daar geldt in principe hetzelfde voor.

Ik werk in de audit bij een accountantskantoor in Gelderland en heb collega's die zo zijn gestart

[ Voor 29% gewijzigd door Miljanair op 27-03-2024 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Er moet ook een beetje een klik zijn met de persoon waarmee je het gesprek hebt. Ik ben nu bijna 50 en heb nooit moeite gehad met soliciteren behalve in 2009. Het was toen een beetje de economische crisis en ik zat zelf ook niet lekker in mijn vel, sommige gesprekken weet ik ook dat ik ze verprutst heb.

In andere periodes van mijn leven (eerder en later) ging het gek genoeg vrij soepel.

Misschien moet je de lat waar je op soliciteerd even wat lager leggen (slechtere contracten overwegen, lager niveau werk) en dan vanuit een baan verder kijken? Dat was bij mij toen wel de oplossing.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:09
Je hebt geen beroepsopleiding gedaan wat normaliter je ticket is tot je eerste baan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
undercoverhulp schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 17:17:

Dus dan ga je 2 jaar een lager betaalde baan nemen, dan studeren (minimaal 4 jaar?) en dan pas "echt" werken?

Zou je niet gewoon die opleiding gaan doen met een bijbaantje ernaast, eventueel wat lenen en dan die 2 eerste jaren na je studie je lening aflossen met je hogere startsalaris? Dan ben je gelijk al 2 jaar verder in je carriere ipv 2 jaar irrelevante werkervaring en valt die rente echt nog wel mee. Die 2 jaar een ongeschoolde baan nemen kost je veel meer in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

com2,1ghz schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:59:
Je hebt geen beroepsopleiding gedaan wat normaliter je ticket is tot je eerste baan.
Dan helemaal, eisen wat lager leggen en dan kun je met ervaring later wel komen waar je wilt zijn (dan maken diploma's minder uit, maar ts is inderdaad pas 21).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Laatst online: 08:54
Begrijp ik het goed dat je grofweg 2-3 jaar in allerlei baantjes bent blijven hangen na de middelbare school? Uitgaande van op 12/13e starten en nominaal slagen en huidige leeftijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepknook
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 08:13
ppatrick schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 23:08:
Misschien een mbo opleiding doen met 4 dagen werken en 1 dag school?
Dit dus, Je wilt de techniek in? Ga Vapro-C of een HBO variant richting engineering doen in BBL. 110% baan garantie en leuk salaris. Paar jaartjes ervaring knallen in de fabrieken en dan lekker doorgroeien naar een dagdienstfunctie op kantoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:09
Marzman schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:00:
[...]

Dan helemaal, eisen wat lager leggen en dan kun je met ervaring later wel komen waar je wilt zijn (dan maken diploma's minder uit, maar ts is inderdaad pas 21).
Ik merk wel met mindere tijden dat je diploma toch relevant blijft. Zeker in de IT als developer waarbij je wel 10 jaar ervaring mag hebben, maar die diploma toch een extra zetje geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:56
Tja, tips;
Heb je hobby's in je CV staan?
Hoe gaan de gesprekken, blijf je puur zakelijk of wordt er richting het einde langzaam meer geluld?
De werk/denk niveau op vacatures is verder ook totaal betekenisloos en wordt gewoon als filter gebruikt, gewoon negeren (imho is dat hele concept betekenisloos).

En vanuit een perspectief van iemand die mensen aan moet nemen;
Dan zie ik dat je niet echt relevante ervaring hebt mbt de functies die je opnoemt en dat je van de middelbare school af komt (niveau maakt niet uit, blijft middelbare school in de ogen van de interviewer) dus dan heeft iemand met afgerond MBO 2 al een streepje voor.

Nou ben ik developer en heb ik meestal te maken met mensen die wat te laten zien hebben, dan boeit het me niet eens of ze de basisschool afgemaakt hebben, maar voor administratieve rollen is dat wat lastiger :P

Dus ik zou inderdaad die opleiding die je wilt doen gewoon doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Misschien een andere optie: kijk eens naar de overheid.

Politie/Defensie bijvoorbeeld. Betaalde opleiding, mooie levenservaring, en uiteindelijk ook vrij breed scala aan werk. En een bijdrage aan de samenleving kan natuurlijk nooit kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
P_Tingen schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:35:
[...]

Ben met je eens dat het niets uit zou moeten maken, maar als je niet "de Vries", maar "Aboutaleb" of zoiets heet, heb je bij veel bedrijven een achterstand, hoe dom dat ook is. Als dan je opleiding maar matig matcht met wat gevraagd wordt, heb je al twee minpunten. Dus de vraag is zeker relevant.
En nogmaals. Al zou hij daardoor bij 40!!! bedrijven zijn afgewezen, wat is dan je oplossing? En niet zeggen dat hij zijn achternaam niet weghalen bij zijn cv, want hij wordt vaak zat uitgenodigd. Dus misschien is het wel geen discriminatie...
Soepknook schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:12:
[...]

Dit dus, Je wilt de techniek in? Ga Vapro-C of een HBO variant richting engineering doen in BBL. 110% baan garantie en leuk salaris. Paar jaartjes ervaring knallen in de fabrieken en dan lekker doorgroeien naar een dagdienstfunctie op kantoor.
Maar waarom dat dan doen en niet gewoon de WO opleiding die hij wil doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:07

Metalfreak

Hoije woh!

Hydra schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:38:
[...]

Precies, ik heb zelf ook eerst VWO gedaan met twee vingers in de neus, maar dat je dat af kunt ronden betekent niet meer dat je gewoon gezegend bent met meer competenties dan gemiddeld, maar dat wil nog helemaal niets zeggen over hoe je functioneert in samenwerkingen, in praktijkopdrachten enz. Het is een basis voor een vervolgopleiding, niet voor werk.

En daarbij kan ik me nog best voorstellen dat er ook nog werkgevers zijn die je niet in de weg willen staan voor het volgen van een vervolgopleiding en je daardoor juist niet aannemen. Zeker als je nog andere kandidaten hebt waarbij je op basis van hun CV kunt zien dat ze geen jobhoppers zijn.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk1983
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-06-2024
[...]

VWO staat alleen gelijk aan een bepaald denkniveau. Werkniveau wordt inhoudelijk en zul je door werkervaring of een vervolgopleiding moeten opdoen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Bekijk het eens vanuit het oogpunt van een werkgever: ik heb iemand nodig om de administratie te versterken op lange termijn en krijg een stel kandidaten met opleiding en/of ervaring. En een jong persoon zonder opleiding, met evenveel of meer banen als jaren sinds het afronden van de middelbare school, die ook nog eens aangeeft verder te willen gaan binnen een paar jaar. Ik vind het niet zo vreemd dat je dan best leuke gesprekken hebt, maar dat de keuze op een geschiktere persoon valt.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
TI_Observer schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 18:17:
Een vaste baan proberen te krijgen met alleen VWO lijkt me ook erg lastig. Ik zou gewoon naar een uitzendbureau gaan en dan op basis van 0 urencontract werken om het jaar te overbruggen. Je zit dan nergens aan vast en kunt heel uiteenlopende dingen gaan doen.
Dat wordt veel gezegd door mensen die zelf niet in die schoenen staan. Ik heb zelf ook alleen VWO (nou goed, en een propedeuse Nederlands Recht van de Universiteit) en ik ben werkelijk nog nooit afgewezen voor een sollicitatie.

Ben 33, heb alleen maar voor grote multinationals in de IT management gewerkt, en wat eigen bedrijven gehad.

Inmiddels ook een hele rits certificaten binnen.
Het gaat er veel meer om je of je aantoonbaar waarde toevoegt aan een bedrijf.

De ITers die ik in mijn afdeling van ca 150 man heb lopen en aanneem.... Wordt niet eens gekeken naar diplomas, komt letterlijk niet ter sprake tijdens sollicitaties.

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepknook
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 08:13
Sissors schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:23:

[...]

Maar waarom dat dan doen en niet gewoon de WO opleiding die hij wil doen?
Hij gaf aan eerst te willen werken, om zo een buffer voor eventuele studieschuld te vergaren. Op deze manier kun je én een diploma krijgen, inkomsten vergaren én werkervaring opbouwen.

Maar dat allemaal terzijde, Beste advies voor TS blijft: Zoek uit je wat je echt wil. En doe een vervolg opleiding.
Je bent 21, en die studieschuld is peanuts als je eenmaal voltijd gaat werken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:55
Juist in zuid limburg zijn er echt wel banen hoor...... zeker op het niveau wat je zoekt/wilt...... Heb je al eens in de logistiek gezocht?

Bijv: Ceva in Heerlen
of Medtronic in Heerlen
GXO in Heerlen
GXO in Echt
Ceva in Born
Samsung in Echt enz enz.....

Mocht je specifieke vragen hebben kan je altijd een PM sturen.....

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-05 09:46
Als je 40x wordt uitgenodigd op basis van je CV en vervolgens wordt afgewezen gaat er waarschijnlijk iets mis in dat traject. Hoe is je voorkomen en hoe zijn je sociale skills?

Je hoeft ook niet te eerlijk te zijn, zeg dat je liever in de praktijk leert dan dat je een opleiding gaat doen. Als je daarover eerlijk wil blijven en je een baantje zoekt om je opleiding te financieren dan moet je het in de bijbaan achtige hoek gaan zoeken. Baantjes waarbij je snel effectief kan zijn voor een werkgever (weinig inwerktijd) en je makkelijk vervangbaar bent. Kan ook via een uitzendbureau.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• undercoverhulp
YuriV schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:16:
Het klinkt misschien hard maar:
- Je klinkt als iemand die niet echt weet wat ie wil (je hebt het over HRM en over Computer Science maar ook over teamleider, administratief medewerker en recruiter).
- Je klinkt als iemand die excuses gebruikt om niet door te studeren (2500 pj zoals je zelf aangeeft is met een basisbeurs en bijbaantje van een paar uur echt wel te bereiken). En als je dan wat schuld moet maken dan praten we niet over extreme bedragen.
- 21 jaar en alleen VWO klinkt als een opgever en niet als een doorpakker. Zoals eerder aangegeven mogelijk motivatie problemen. Daar zitten werkgevers ook niet op te wachten.
- Zuid Limburg dus weinig banen klinkt als iemand die de omgeving de schuld geeft en het niet bij zich zelf zoekt.

Het pad wat je nu bewandeld leidt (bewezen) tot niets dus ik zou zeggen:
- Zoek uit wat je wil gaan doen
- Zoek daarbij de juiste studie bij en schrijf je in en rond de studie succesvol af. Mik niet te laag of hoog omdat je dan motivatie problemen kunt krijgen
- Zoek een bijbaan om financieel wat ruimer te zitten of accepteer een hogere studieschuld

Als je nu bijvoorbeeld een HBO studie in 4 of 5 jaar kunt afronden dan ben je straks 25/26 als je de arbeidsmarkt weer betreedt, dat is nog steeds een prima leeftijd met een HBO opleiding.
Ik waardeer het wel als iemand zijn ongezouten mening geeft zoals het is ;)

Even over het eerste punt. Ikzelf was niet geïnteresseerd in een HRM studie. Dit werd puur door de recruiter met wie ik sprak geopperd als één van de mogelijkheden binnen dat bedrijf. Ik heb altijd bij iedereen aangeven dat CS mijn grote interesse is.

Ik denk zelf niet dat ik motivatie problemen heb. Ik heb alleen een specifieke manier waarop ik iets wil bereiken en misschien moet ik hierin mijn blik verbreden.

Maar bedankt voor je bijdrage! Alle tips en opmerking helpen om mijn verdere pad wat richting te geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
DutchManticore schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:39:
[...]

Dat wordt veel gezegd door mensen die zelf niet in die schoenen staan. Ik heb zelf ook alleen VWO (nou goed, en een propedeuse Nederlands Recht van de Universiteit) en ik ben werkelijk nog nooit afgewezen voor een sollicitatie.

Ben 33, heb alleen maar voor grote multinationals in de IT management gewerkt, en wat eigen bedrijven gehad.

Inmiddels ook een hele rits certificaten binnen.
Het gaat er veel meer om je of je aantoonbaar waarde toevoegt aan een bedrijf.

De ITers die ik in mijn afdeling van ca 150 man heb lopen en aanneem.... Wordt niet eens gekeken naar diplomas, komt letterlijk niet ter sprake tijdens sollicitaties.
Er wordt niet gezegd dat je met een VWO nergens aan een baan kunt komen. Wat jou zeker heeft geholpen is de propedeuse aan een Wo studie + nu een hoop werkervaring. Dat is niet te vergelijken met +-2-3 jaar werk ervaring van TS , die nog steeds niet benoemd is wat dat nu precies is behalve MBO/HBO werk en denk niveau (en die ook niet wilt toelieten waarom hij die baan niet meer heeft.

Daarnaast als TS zich inzet en een rits certificaten binnen haalt zal zijn baan kans ook gigantisch omhoogschieten.. }:O

Dat mensen niet meer naar een opleiding kijken als je eenmaal een x aantal werkervaring hebt in een bepaalde sector is dan ook niet gek, want dan is de opleiding eenmaal minder relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undercoverhulp
naitsoezn schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:48:
Ik vind het niet onterecht dat er flink wat opmerkingen komen over het opleidingsniveau van TS, maar laten we niet vergeten dat z'n (gebrek aan) opleidingen natuurlijk prima blijkt uit z'n CV (tenminste, daar ga ik vanuit). Als de potentiele werkgevers TS vervolgens wel uitnodigen op gesprek, dan lijkt het mij persoonlijk dat die opleiding niet als belemmering voor de functie gezien wordt. Het "probleem" van TS lijkt me dan ook ergens anders gezocht te moeten worden.

Het zou natuurlijk kunnen dat er 40x toevallig 'een betere kandidaat' heeft gesolliciteerd maar als ik kijk hoe veel sollicitanten wij in ons (grote) bedrijf krijgen op diverse functies, dan lijkt mij dat een beetje stug. Tenzij de regio zoveel anders is natuurlijk. Blijft over hoe je over komt in het gesprek / hoe je jezelf 'verkoopt'. Ik zou daar beginnen bij het navragen van feedback. En dan niet via de mail, maar even bellen. Dan kun je direct doorvragen als je een vaag antwoord krijgt.
Dit exact. Ik heb zo ook niet het idee dat m’n opleiding ertoe doet. Sterker nog sprak ik twee weken geleden een recruiter die aangaf dat er steeds minder naar werd gekeken. Hoe betrouwbaar dit is weet ik ook niet, heb het maar eenmalig gehoord.

Ik heb in mijn CV duidelijk mijn werkervaring met bulletpoints beschreven (3 banen). Laatste baan was een fantastische ervaring voor mij, maar helaas zijn ze failliet gegaan.
Daaronder heb ik als hoogst genoten opleiding mijn VWO neergezet. Daaronder staan wat certificaten maar die zijn vaak irrelevant.

Ik ga zeker eens wat vaker ipv mailen. Wil er echt graag achterkomen waar het knelpunt zit

@epicfailguy23 zie toevallig net je bijdrage. Tot nu toe had ik nog niet vermeld hoe ik mijn laatste baan als manager ben verloren. Dit komt omdat het bedrijf failliet is gegaan. Maar ik functioneerde hier zeer goed en ik vond het zelf een fantastische baan

[ Voor 7% gewijzigd door undercoverhulp op 27-03-2024 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undercoverhulp
wheel schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:07:
Begrijp ik het goed dat je grofweg 2-3 jaar in allerlei baantjes bent blijven hangen na de middelbare school? Uitgaande van op 12/13e starten en nominaal slagen en huidige leeftijd).
Ik werk sinds 2018 maar dat was toen nog parttime. Daarna heb ik 2020 mijn VWO behaald op 18 jarige leeftijd. Daarna fulltime aan de slag gegaan bij de huidige baan als teamleider. Toen had ik daar eigenlijk alles wel gezien, wilde ik verdergaan.
Even in de sales gewerkt voor een groot project.
En uiteindelijk als manager bij een grote organisatie gewerkt, die failliet is gegaan.
Dus er was geen sprake van elke paar maanden ‘jobhoppen’ en bijbaantjes draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undercoverhulp
dakka schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:18:
Tja, tips;
Heb je hobby's in je CV staan?
Hoe gaan de gesprekken, blijf je puur zakelijk of wordt er richting het einde langzaam meer geluld?
De werk/denk niveau op vacatures is verder ook totaal betekenisloos en wordt gewoon als filter gebruikt, gewoon negeren (imho is dat hele concept betekenisloos).

En vanuit een perspectief van iemand die mensen aan moet nemen;
Dan zie ik dat je niet echt relevante ervaring hebt mbt de functies die je opnoemt en dat je van de middelbare school af komt (niveau maakt niet uit, blijft middelbare school in de ogen van de interviewer) dus dan heeft iemand met afgerond MBO 2 al een streepje voor.

Nou ben ik developer en heb ik meestal te maken met mensen die wat te laten zien hebben, dan boeit het me niet eens of ze de basisschool afgemaakt hebben, maar voor administratieve rollen is dat wat lastiger :P

Dus ik zou inderdaad die opleiding die je wilt doen gewoon doen
Ik heb geen hobby’s in mijn CV staan.
De gesprekken blijven puur zakelijk vanuit beide kanten.

En bedankt voor je bijdrage, neem zeker de info mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05 14:32

Nullifiel

╞═══════╡

undercoverhulp schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:04:
[...]

Ik werk sinds 2018 maar dat was toen nog parttime. Daarna heb ik 2020 mijn VWO behaald op 18 jarige leeftijd. Daarna fulltime aan de slag gegaan bij de huidige baan als teamleider. Toen had ik daar eigenlijk alles wel gezien, wilde ik verdergaan.
En uiteindelijk als manager bij een grote organisatie gewerkt, die failliet is gegaan.
Dus er was geen sprake van elke paar maanden ‘jobhoppen’ en bijbaantjes draaien.
Chronologisch kan ik je hier niet volgen... Maar zou het kunnen dat ze je een kans gunnen omdat je in je korte loopbaan wel wat interessante dingen hebt gedaan, maar je in het gesprek niet goed uit de verf komt?

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:56
undercoverhulp schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:07:
[...]

Ik heb geen hobby’s in mijn CV staan.
De gesprekken blijven puur zakelijk vanuit beide kanten.

En bedankt voor je bijdrage, neem zeker de info mee!
Ik zou ze er op zetten, en dan aan het einde van het gesprek wat luchtiger qua onderwerp sturen als de kans er is, ik heb bijvoorbeeld Dungeons & Dragons op die van mij staan, kon ik bij mijn sollicitatie 30 min over lullen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Laatst online: 08:54
undercoverhulp schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:04:
[...]

Ik heb het niet over jobhoppen gehad (maar ik lees hier wel 3 banen in pak 'm beet 3 jaar). Mijn verbazing zat (en zit) in het feit dat je kennelijk weet wat je wilt, maar de afgelopen jaren iets totaal anders (en irrelevants) hebt gedaan. Het 'concept' van een tussenjaar voor mensen die niet weten wat ze willen is me bekend, maar snap niet zo goed waarom je 3+ jaar gaat lanterfanten qua studie (onderwijl ongeschoolde baantjes uitvoerend) terwijl je in die tijd je bachelor al had kunnen hebben behaald. Relatief laagbetaald werk (aanname) omdat je opziet tegen het opbouwen van een studieschuld die rationeel waarschijnlijk gewoon veel rendabeler was. Je voordeel is de terugkeer van de basisbeurs :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Laatst online: 14-05 16:01
dakka schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:26:
[...]

Ik zou ze er op zetten, en dan aan het einde van het gesprek wat luchtiger qua onderwerp sturen als de kans er is, ik heb bijvoorbeeld Dungeons & Dragons op die van mij staan, kon ik bij mijn sollicitatie 30 min over lullen :P
Moest meteen aan deze denken:

Sommige hobbies zijn zeker goed om te vermelden. Op je CV of tijdens je introductie in een gesprek. Het kan een ijsbreker zijn om het gesprek wat luchtiger en relaxter te maken, maar het kan ook zeker een pluspunt zijn voor een functie. Als ik een programmeur zoek, en die heeft op zijn CV staan als hobby "home automation" en "micro electronics" en soortgelijke dingen, dan weet ik dat het een programmeur in hart en nieren is.

Vergeet ook niet dat je tijdens een sollicitatie niet puur je professionele skills verkoopt, maar ook jou als persoon. Je moet een fijn persoon zijn om mee samen te werken, en het hebben van overeenkomsten met de mensen aan de andere kant van de tafel kan zeker helpen in het maken van de keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05 14:32

Nullifiel

╞═══════╡

Hatsjoe schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:30:
[...]
Vergeet ook niet dat je tijdens een sollicitatie niet puur je professionele skills verkoopt, maar ook jou als persoon. Je moet een fijn persoon zijn om mee samen te werken, en het hebben van overeenkomsten met de mensen aan de andere kant van de tafel kan zeker helpen in het maken van de keuze.
Mwah... hobbies moeten relevant zijn, lijkt me. Zeggen dat je Ajax supporter bent, terwijl je Feyenoord fans tegenover je hebt of dat je bij een schietsport zit, terwijl er een passivist tegenover je zit is niet zo heel handig gok ik. Irrelevante hobbies vermelden kan je misschien beter laten.

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:02

WCA

Nullifiel schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:35:
[...]

Mwah... hobbies moeten relevant zijn, lijkt me. Zeggen dat je Ajax supporter bent, terwijl je Feyenoord fans tegenover je hebt of dat je bij een schietsport zit, terwijl er een passivist tegenover je zit is niet zo heel handig gok ik. Irrelevante hobbies vermelden kan je misschien beter laten.
Ik hoef niet voor een werkgever te werken die mij af zou wijzen op iets kortzichtigs als voetbalclub-fanboyism eerlijk gezegd.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
WCA schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:37:
[...]

Ik hoef niet voor een werkgever te werken die mij af zou wijzen op iets kortzichtigs als voetbalclub-fanboyism eerlijk gezegd.
Maar hoe is dat anders dan aannemen omdat je wel fan bent van dezelfde club? Of D&D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:12
undercoverhulp schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:56:
[...]

Dit exact. Ik heb zo ook niet het idee dat m’n opleiding ertoe doet. Sterker nog sprak ik twee weken geleden een recruiter die aangaf dat er steeds minder naar werd gekeken. Hoe betrouwbaar dit is weet ik ook niet, heb het maar eenmalig gehoord.
Volgens mij is dat meer van "HBO is HBO, prima. Ik kan met geen mogelijkheid de 12.485 HBO-studies kennen en precies weten wat het inhoud. Dus je hebt het niveau", ipv "ongeschoold of universitair, maakt niets uit - je komt er wel".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:02

WCA

Sissors schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:41:
[...]

Maar hoe is dat anders dan aannemen omdat je wel fan bent van dezelfde club? Of D&D.
Aannemen -omdat- is net zo kortzichtig.

Je kijkt of je compatible bent, en dan kan een hobby gerust een aanknopingspunt zijn, maar dat moet niet de hoofdeigenschap zijn.

Eigenlijk: leuk als je iets gemeen hebt, maar iets niet gemeen hebben is geen reden voor een afwijzing (tenzij relevant voor de functie uiteraard)

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• undercoverhulp
wheel schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:30:
[...]

Ik heb het niet over jobhoppen gehad (maar ik lees hier wel 3 banen in pak 'm beet 3 jaar). Mijn verbazing zat (en zit) in het feit dat je kennelijk weet wat je wilt, maar de afgelopen jaren iets totaal anders (en irrelevants) hebt gedaan. Het 'concept' van een tussenjaar voor mensen die niet weten wat ze willen is me bekend, maar snap niet zo goed waarom je 3+ jaar gaat lanterfanten qua studie (onderwijl ongeschoolde baantjes uitvoerend) terwijl je in die tijd je bachelor al had kunnen hebben behaald. Relatief laagbetaald werk (aanname) omdat je opziet tegen het opbouwen van een studieschuld die rationeel waarschijnlijk gewoon veel rendabeler was. Je voordeel is de terugkeer van de basisbeurs :+
Ik weet dat jij het idd niet over jobhoppen had, maar ik krijg wel het gevoel dat sommige mensen dat in dit topic wel denken (niet geheel onterecht hoor).
Ik heb 3 banen gehad in ongeveer 5 jaar tijd.
Ik denk dat dat wel meevalt. En ik zou die laatste baan nog steeds gehad hebben als het bedrijf niet failliet was gegaan.

Punt blijft wel, dat de HR persoon/ recruiter met wie ik spreek mij dit zou moeten laten weten. Stel dat dit een probleem vormt (het wisselen van banen of onzekerheid over mijn functie op lange termijn), dan is het toch niet te veel gevraagd om dit netjes te communiceren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

eric.1 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:42:
[...]

Volgens mij is dat meer van "HBO is HBO, prima. Ik kan met geen mogelijkheid de 12.485 HBO-studies kennen en precies weten wat het inhoud. Dus je hebt het niveau", ipv "ongeschoold of universitair, maakt niets uit - je komt er wel".
Zolang als ik me kan herinneren is "HBO-niveau" al de verzamelterm / catch-all voor iedereen die het HBO-papiertje heeft + iedereen die dat papiertje niet heeft maar waarvan je wel kunt nagaan dat ie op hetzelfde niveau kan opereren (bv door ervaring). En met dat laatste wordt in tijden van arbeidskrapte een stuk soepeler omgesprongen dan in tijden van een ruime arbeidsmarkt.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Om wat voor baan gaat het? Je geeft aan dat je 21 jaar bent, en je hoogste opleiding is VWO. Heb je die afgerond met een diploma? Gaat het om een bijbaan of een fulltime baan?

Als het je wel om een fulltime baan gaat, dan denk ik dat het wellicht wat handiger is om eerst nog verder te studeren en jezelf wat meer te specialiseren. Dat vergroot de kansen op beter betaalde banen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

naitsoezn schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:49:
[...]

Zolang als ik me kan herinneren is "HBO-niveau" al de verzamelterm / catch-all voor iedereen die het HBO-papiertje heeft + iedereen die dat papiertje niet heeft maar waarvan je wel kunt nagaan dat ie op hetzelfde niveau kan opereren (bv door ervaring). En met dat laatste wordt in tijden van arbeidskrapte een stuk soepeler omgesprongen dan in tijden van een ruime arbeidsmarkt.
In de meeste vacatures wordt daar wel duidelijk onderscheid in gemaakt. Bijvoorbeeld omdat men roept 'HBO werk- en denkniveau', dat is wat anders dan zeggen dat 'je een afgeronde HBO opleiding hebt' in een bepaald vakgebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-05 09:46
Maar heb je nu al achter je laatste 5 afwijzingen aangebeld of laat je liever nog wat tweakers gissen op basis van halve informatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
undercoverhulp schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:50:
Ik heb altijd bij iedereen aangeven dat CS mijn grote interesse is.
Dan is een studie gaan doen sowieso veruit de beste optie. Ik ben zelf software engineer en het is tegenwoordig heel veel moeilijker geworden om zonder opleiding in die hoek aan de slag gegaan. Voor jou zijn er 20 anderen die ook geen opleiding hebben maar meer ervaring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
undercoverhulp schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:56:
[...]

Dit exact. Ik heb zo ook niet het idee dat m’n opleiding ertoe doet. Sterker nog sprak ik twee weken geleden een recruiter die aangaf dat er steeds minder naar werd gekeken.
Recruiters vertellen je wat je horen wil omdat het enige dat ze interesseert is dat ze je CV ergens naar binnen kunnen schuiven. En ze gaan echt niet 4 jaar op je zitten wachten; tegen die tijd zijn ze toch geen recruiter meer.
Maar ik functioneerde hier zeer goed en ik vond het zelf een fantastische baan
Dat kan je vinden, maar er zijn maar heel weinig functies waarbij je als 'manager' terecht gaat kunnen met alleen VWO.

Pagina: 1 2 Laatste