Mechanische ventilatie automatiseren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milandg
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20-05-2024
In mijn nieuw aangekochte appartement is er een mechanische ventilatie die wordt bediend in de keuken, maarja ik zou graag deze ook willen kunnen bedienen in de badkamer (of beter met een sensor!). Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn mechanische ventilatie aangesloten kan worden op een smart home platform (en dan het liefst richting Apple Homekit)? Nu heb ik e.e.a. wel gelezen over een driestandenschakelaar enzo, maar met dit bedieningspaneel weet ik geen raad.

Hieronder een afbeeldingen van de besturing van de mechanische ventilatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQ1UtOQUJ7Q-7PT4Js7xHZ-s9gc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w7sl0NvGmRvTHAZwqXBbEBun.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:28
Het ziet er niet uit alsof dit met een 3 standen schakelaar geschakeld wordt, of heb je die wel in de keuken? Je kan met bijvoorbeeld een shelly 2.5 stand 2 & 3 activeren, waardoor "uit" op beide kanalen stand1 is.

Maar dan moet je box dat wel ondersteunen.

Edit: Shelly is mijn go-to maar met klikaanklikuit, zigbee, IKEA tradfri, hue, vanalles kan dit.

[ Voor 16% gewijzigd door stevenP op 26-03-2024 07:52 ]

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:28
Welk merk is de ventilatiebox? Kun je ook een overzichtsfoto maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 13:56

pentode

illuster en luisterrijk

@Milandg Ook hier mee bezig geweest. En in Home assistant Show je setup na te lezen. Misschien al gelezen.

In de badkamer hangt hier een esp8266 met bme680 deze stuurt onder andere de mechanische ventilatie aan. En een display voor handmatige bediening.

Afhankelijk van hoe handig je zelf bent valt er van alles te bedenken qua bediening.

En wat @Wilke al vraagt daar hangt het wel vanaf wat mogelijk en toepasbaar is.

Normaal is de driestanden schakelaar 220/230 v ~ en aan de andere kant bij de mechanische ventilatie zit een perilex wand contactdoos. En daar gaat de stekker van de mechanische ventilatie in.

Maar zo te kijken naar het printplaatje lijkt dit en heel andere manier/vorm van aansturen.
Er zit ook een modulaire telefoon stekker (rj11) op. Zo te zien.

De mens leert. De mensheid niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milandg
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20-05-2024
Bedankt voor jullie reacties! Even ter toevoeging:
Schakelaar (in de keuken)/RJ11 stekker
Deze stekker gaat dus naar de schakelaar in de keuken. Dit is inderdaad een driestandenschakelaar zoals deze. Hieronder het andere uiteinde van de kabel aan de RJ11 aansturing die achter de Gira frontplaat zit. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/64PFIOK60VWCmi2TOPrsvRnqmxA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vm6LonFouwYlF4tUJjxLGvZR.jpg?f=fotoalbum_large
Betere foto van de hele box
Hierbij is de witte kabel de voeding. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/70mHRCC4BLL03CUqrE0TBIhWIZw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rN44VSqLpQiA4vah09tWbpnd.jpg?f=fotoalbum_large
Smart home
Zelf twijfel ik nog tussen HA en Homey. Als ik jouw project zie @pentode dan hoop ik dat een oplossing voor mijn systeem toch wel iets eenvoudiger is... Een dergelijke oplossing als dat zie ik niet perse zitten... Dan is Homey zeker een betere optie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:31
Zou de ventilatiebox vervangen, dit is nog een grote stroom verbruiker, plaats een Ventilatiebox van Itho, deze werken al met remotes en kun je door middel van https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1976492 aansturen via Homey, HA etc, binnen een 1,5 jaar heb je deze terugverdient

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Oeh ja 14jr oud is wel echt een energievreter. Mijn nieuwe itho box verbruikt ook echt maar een schrijntje van wat er eerst zat.

Als je bijvoorbeeld voor homey kiest, dan kan inderdaad zo'n project als @MadDog11 Suggereerde een mooie automation flow maken. Wil je de installatie simpel houden vervang je deze voor een unit met reguliere stekker en los je het later op met zo'n esp printje. Wil je zonder homey aan de slag maar nu iets complexer gaan, dan kan je een perilex kast ophangen en met een relais (shelly, hue, whatever floats your boat) stand 2 of 3 aanzetten. Nu misschien iets meer uitzoekwerk, maar daarna is het systeem eenvoudiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Yep precies wat ik wilde voorstellen, als er nog iets met een wisseltroom-motor in zit, vervangen door een nieuwe, verdien je aan stroomkosten in een jaar of twee terug. En de levensduur is veel langer dan dat. Bij Itho is het protocol door mensen op o.a. dit forum reverse engineered, en kun je voor een prikje de hele aansturing overnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:27

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Of pak een MV met een 0-10V ingang voor aansturing, zoals een Zehnder Comfofan. Dan stuur je eenvoudig de MV traploos aan met een 0-10V module (zigbee/z-wave/wifi, desnoods zelfbouw met een ESP voor enkele euro's).

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Dit lijkt toch gewoon een gelijkstroomventilator te zijn, of zie ik het verkeerd. Dus dan is ie toch zuinig? @MadDog11 @stevenP @Wilke

En heeft die ventilator niet al een 0-10V sturing en tacho op die draadjes zitten. Zo'n vergelijkbare andere, maar andere zat in mijn Buva SmartStream. Kon je makkelijk regelen met 0-10V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Laatst online: 16:31
Dit lijkt op een energievreter met 76 W, mijn Itho pakt op stand 3 net 20 W, dus maar een derde van deze, tel uit je winst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Ik durf het niet met zekerheid te stellen, maar ik zie voor een gelijkstroom versie toch wel verdraaid weinig electronica. De typenummers kan ik op de foto's niet lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
en als je een nieuwe koopt en geen complexe besturing wilt: er bestaan ook systemen met ingebouwde CO2 en vochtmeting. Dus die springen automatisch bij als het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 13:56

pentode

illuster en luisterrijk

Milandg schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 16:25:
Bedankt voor jullie reacties! Even ter toevoeging:
Schakelaar (in de keuken)/RJ11 stekker
Deze stekker gaat dus naar de schakelaar in de keuken. Dit is inderdaad een driestandenschakelaar zoals deze. Hieronder het andere uiteinde van de kabel aan de RJ11 aansturing die achter de Gira frontplaat zit. [Afbeelding]
Betere foto van de hele box
Hierbij is de witte kabel de voeding. [Afbeelding]
Smart home
Zelf twijfel ik nog tussen HA en Homey. Als ik jouw project zie @pentode dan hoop ik dat een oplossing voor mijn systeem toch wel iets eenvoudiger is... Een dergelijke oplossing als dat zie ik niet perse zitten... Dan is Homey zeker een betere optie?
toon volledige bericht
In z'n geheel vervangen, zoals @MadDog11 al aanraadde, is zeker het overwegen waard. Hangt wel een prijskaartje aan.
Een keuze maken voor een Home Automation Systeem is natuurlijk breder dan alleen het aansturen van deze unit.

De mens leert. De mensheid niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

De handleiding van de Comair solo 42e2 spreekt over gelijkstroom en een verbruik van 4,7W in laaglast

https://www.ventilair.nl/media/files/Brochure_Solo_NL.pdf

Lijkt me toch een zuinig exemplaar :)

@MadDog11 @Wilke @pentode

In bouwjaar 2010 januari was gelijkstroom al standaard bij nieuwe MV-boxen hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Dre schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 08:40:
De handleiding van de Comair solo 42e2 spreekt over gelijkstroom en een verbruik van 4,7W in laaglast

https://www.ventilair.nl/media/files/Brochure_Solo_NL.pdf

Lijkt me toch een zuinig exemplaar :)

@MadDog11 @Wilke @pentode

In bouwjaar 2010 januari was gelijkstroom al standaard bij nieuwe MV-boxen hoor :)
Hmm goed punt.. maar, de printplaat wijkt wel af van de OP. Misschien toch een revisie / nieuwere versie onder gelijk typenummer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UdNhG-qjnZJ1P4u2LFn9CDgvQyI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yXI9NbdqffllxglQyfRvksE3.jpg?f=fotoalbum_large
Vs
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2-pfHg2BLm8hxCHVZIXzEZUT4A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/w7sl0NvGmRvTHAZwqXBbEBun.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Een van de oudste gelijkstroomventilatoren die ik ken stampt uit 2001. CMLe van Storkair. Het lijkt me dat wisselstroom een paar jaar daarna wel volledig uitgefaseerd is.

Die EBM papst heeft veel elektronica intern. Bij mijne: 12V voeding, 0-10V ingang, Tacho signaal. Ik zie hier ook 4 draadje links zitten. Meten is weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:27

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Het ongebruikte blokje met 3 aansluitingen rechtsboven is dan misschien de 0-10V input :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Gizz schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:09:
Het ongebruikte blokje met 3 aansluitingen rechtsboven is dan misschien de 0-10V input :)
Ik vermoed die RJ11, die naar het 3standen printje gaat. Kijkend naar die "nieuwe" print, lijkt het blokje met 3 juist die potentieel vrije schakelaar voor stand 123?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Rood = 10V, max 1,1 mA
Geel = 0-10V PWM
Blauw = GND
Wit = Tacho, 1 pulse per revolution

Zo zijn de kleuren bij mijn EBM Papst. Daarbij zit er nog een complete print bij mij voor besturing en RF-signalen uit afstandsbediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Nu met compleet plaatje erbij van een andere EBM Papst ventilator:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9tPz-ZuwqAlLHUNPO7kx0M1-lE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3c1VqkZlQNiktG3VOGJDLkdL.jpg?f=fotoalbum_large

Handleiding van de ventilator van TS kon ik niet vinden. Zelf opvragen bij fabrikant.
Pagina: 1