Netverbinding valt telkens weg na paar minuten na start PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:34
Ik heb sinds een paar dagen een vreemd probleem. Mijn netwerkverbinding valt spontaan weg. Websites kunnen niet weergegeven worden. In 1e instantie kan ik niets zien aan mijn netwerkkaart. De IP instellingen staan goed, er is 'verbinding met het internet', maar een paar minuten later alsnog krijg ik de melding dat ik ineens niet meer verbonden ben met het netwerk. Andere pc's hebben het probleem niet dus het ligt niet aan het modem.

klikbaar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/VyG4obYMn6HLufRFn2zfjZ58.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/vJ5Zr2EiRGvLrzhMY0JUwGu0.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/d5k7u0iGJuaxaq9yuD3xYsb0.jpg

En het is ook niet zo dat de router offline is geweest, maar het modem zelf ook niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/xwHSziGNeHMbQ5CHKABQXuWE.jpg

Het enige wat helpt is een "netwerk reset".

Wat ik tot dusver geprobeerd heb:
- De laatste LAN drivers voor mijn moederbord te installeren
- IP configuratie op "Automatisch" laten staan
- Draadloze media de interne IP nummers 192.168.178.2 tm 19 laten vrijhouden en de pc laten starten op 192.168.178.20 om te voorkomen dat een mobiel apparaat mijn vaste interne IP nummer inpikt.

Zou het aan mijn router kunnen liggen? Dat is een TP-Link AX5400 Wi-Fi 6 Router. Maar ik zie daar geen bijzonderheden. Firmware update van de router staat op automatisch.
Ik begrijp niet waarom de verbinding na een paar minuten na opstarten pc ineens wegvalt terwijl andere apparaten gewoon verbonden blijven.

[ Voor 5% gewijzigd door Snowwie op 25-03-2024 19:47 ]

Mijn YouTube Channel

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:44
Kan je op dat moment 192.168.178.1 nog wel pingen?

En wat bedoel je met een "netwerk reset"?

(uiteindelijk is het wel aan te raden overal DHCP te gebruiken, want dat is de enige manier om te voorkomen dat er iets 'inpikt'. Als je het handmatig gaat doen, ga je aannames doen dat er geen apparaat bestaat met 192.168.178.20. Maar om te testen kan het natuurlijk helpen: wou het enkel even melden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-07 21:52
Dus met een vast ingesteld IP werkt het ook niet en alleen deze PC heeft er last van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:44
Als je modem het ondersteunt: vast IP adres kan je veel eenvoudiger instellen door in het modem een IP adres te laten reserveren voor bepaalde apparaten.

Maar er is wel verbinding met andere apparaten in het netwerk? Dan zou je aan een blokkering naar internet gaan denken. Misschien iets in de firewall?

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 28-01 10:38
zet een ping bare host in je netwerk ( Raspberry / NAS)
ping je router
ping de 2e host
vraag je de arp tabel op.
test dns
doe een traceroute naar buiten ( tweakers.net oid)

wacht tot het probleem zich weer voor doet en herhaal de testen.

start de pc met een Live OS image en kijk of het probleem zich dan ook voor doet.

denk dat je zo redelijk kan achterhalen waar je het probleem moet zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:47

ResuCigam

BOFH

Zodra het netwerk niet meer werkt open je een command prompt en type: ipconfig /all
Wat is dan je IP adres?

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:55
Hoe verbindt je PC met de router? Rechtstreeks via netwerkkabel of via powerline adpater?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-07 16:49
Snowwie schreef op maandag 25 maart 2024 @ 19:23:
- Draadloze media de interne IP nummers 192.168.178.2 tm 19 laten vrijhouden en de pc laten starten op 192.168.178.20 om te voorkomen dat een mobiel apparaat mijn vaste interne IP nummer inpikt.
Als ik dit zo lees dan valt 192.168.178.20 nog steeds binnen de DHCP pool.
Kan zijn dat dit adres uitgegeven wordt aan een ander apparaat.

Waarom stel je het vaste IP via windows in en niet via de modem/router ?

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowwie
_H_G_ schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 08:39:
Kan je op dat moment 192.168.178.1 nog wel pingen?

En wat bedoel je met een "netwerk reset"?

(uiteindelijk is het wel aan te raden overal DHCP te gebruiken, want dat is de enige manier om te voorkomen dat er iets 'inpikt'. Als je het handmatig gaat doen, ga je aannames doen dat er geen apparaat bestaat met 192.168.178.20. Maar om te testen kan het natuurlijk helpen: wou het enkel even melden)
Netwerk reset, is feitelijk de netwerkkaart uitschakelen, de pc herstarten en dan geeft Windows opnieuw de melding "Wilt u zichtbaar zijn op dit nieuwe netwerk".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/WVwKMNJariDPAhIaW9RUxpwj.jpg

DHCP staat ingeschakeld op mijn router. De router is verbonden met het Ziggo modem die in bridge modus staat. Enkel de router deelt interne IP nummers uit, tussen de 'pool' van 192.168.178.2 tm 192.168.178.200. Ik heb daarbij al mijn vaste hardware specifieke IP nummers gegeven. Mijn eigen pc zit op xx.xx.xx.20, de tweede pc op xx.30, enz en het eindigt met de backup/server die zit dan op xx.100. Dit doe ik inderdaad via Windows of via een apparaat die de optie heeft om handmatig de IP instellingen te doen (zoals bij de tv, playstation of mediaspeler).

Op het moment dat mijn connectie uit het niets wegvalt kan ik 192.168.178.1 ook niet meer pingen. De router wordt dan onbereikbaar. Terwijl vanaf de 2e pc er niets aan de hand is. Het riekt inderdaad naar een wifi apparaat dat allicht xx.20 inpikt. Misschien is het zinvol als de volgende keer wanneer de verbinding vanaf mijn hoofdpc weer wegvalt om vanaf de 2e pc de router eens te benaderen om te zien welk apparaat misschien de xx.20 ip adres inpikt. Normaal gesproken pakken wifi apparaten de eerstvolgende 'beschikbare' ip adres van een router. Dus xx.2, xx.3 enz, en daarom gebruik ik die eerste 18 interne ip nummers ook niet om ze vrij te houden voor apparaten die verbinden met wifi, ook voor mijn ouders die met hun telefoon komen en verbinding met maken met wifi. Alhoewel als ik de lijst met verbonden apparaten bekijk in de router dan zie ik dat alle Wifi apparatuur een willekeur aan ip nummers tot zich neemt....hmmmmm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/Y6btfE9BhZ5YTDtrulAcjkID.jpg

@jadjong correct

@JukeboxBill Het modem speelt geen rol, ik gebruik een router. Ik weet niet of ik bij deze router bepaalde interne ip adres vast kan koppelen aan mac adressen van bepaalde apparatuur. Zou wel handig zijn, dan kan een ander (wifi) apparaat met een ander mac adres niet xx.20 inpikken. Update: blijkbaar heb ik dit wel al gedaan, maar is het al een tijdje geleden en was ik het vergeten. Ik heb Mac adressen gekoppeld aan interne ip nummers van diverse apparaten, inclusief mijn hoofdpc:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/9ygotdx4LoHjLRb2R1ocjPeV.jpg

@k-janssen Ehmmm, ik ben niet zodanig technisch dat ik volledig begrijp wat je voorstelt, mijn excuus.

@ResuCigam Zodra het netwerk niet meer werkt vanaf mijn hoofdpc is er ook geen netwerk, dus ook geen ipnummer. Refresh/Release helpt ook niet. Enkel een netwerk reset zoals hierboven in het plaatje staat werkt.

@EricJH Mijn pc is gewoon met een Cat-6 UTP kabel verbonden met de router.

@Dracoz Maar welke instelling gebruik je dan onder Windows? Zet je die dan op automatisch, of geef je daar dan ook handmatig het ingestelde ip nummer in dat je ingesteld hebt in de router?

[ Voor 7% gewijzigd door Snowwie op 29-03-2024 16:36 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-06 18:28
Welke netwerkadapter heb je in je systeem zitten? Ik heb een soortgelijk probleem gehad met mijn Alder Lake systeem door een brakke Intel I225-V. Na verschillende drivers en driver tweaks te hebben geprobeerd heb ik het uiteindelijk wel stabiel gekregen. De nieuwste driver loste het probleem (toen) voor mij niet op. Indien je ook wifi hebt op die PC, doet het zich daar ook voor?

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
bibi2205 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 16:36:
Welke netwerkadapter heb je in je systeem zitten? Ik heb een soortgelijk probleem gehad met mijn Alder Lake systeem door een brakke Intel I225-V. Na verschillende drivers en driver tweaks te hebben geprobeerd heb ik het uiteindelijk wel stabiel gekregen. De nieuwste driver loste het probleem (toen) voor mij niet op. Indien je ook wifi hebt op die PC, doet het zich daar ook voor?
Deze, als onderdeel van mijn moederbord, het moederbord is trouwens een Asus PRIME B650-PLUS
specs op de site van Asus (slome site) - Niet het meest dure bord, eigenlijk best wel een budget bordje, gezien de andere onderdelen die er allemaal op zitten, maar hij zit er nu eenmaal in. De drivers zijn momenteel het meest up-to-date voor deze onboard netwerk kaart.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/RVDIB9h59lwhz4vxd5ugEu1O.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Snowwie op 29-03-2024 16:43 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Laatst online: 11:44
Snowwie schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 16:09:
[...]

@JukeboxBill Het modem speelt geen rol, ik gebruik een router. Ik weet niet of ik bij deze router bepaalde interne ip adres vast kan koppelen aan mac adressen van bepaalde apparatuur. Zou wel handig zijn, dan kan een ander (wifi) apparaat met een ander mac adres niet xx.20 inpikken. Update: blijkbaar heb ik dit wel al gedaan, maar is het al een tijdje geleden en was ik het vergeten. Ik heb Mac adressen gekoppeld aan interne ip nummers van diverse apparaten, inclusief mijn hoofdpc:
Maar heb je dan ook een vast IP in de PC ingesteld?
Zo ja, dat kan ook conflict opleveren. Die zou je op DHCP moeten laten staan.
I.i.g., zo heb ik het gedaan.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
[...]

@Dracoz Maar welke instelling gebruik je dan onder Windows? Zet je die dan op automatisch, of geef je daar dan ook handmatig het ingestelde ip nummer in dat je ingesteld hebt in de router?
In Windows op DHCP laten staan en vanuit de router een vast IP instellen op basis van mac-binding.
Je PC krijgt dan automatisch altijd het IP adres wat ingesteld staat in de router.

Volgende keer als het wegvalt even via een apparaat wat het nog wel doet ff via cmd ping 192.168.178.20 uitvoeren. Krijg je dan een reactie terug? Dan is er een ander apparaat wat gebruik maakt van dit IP adres.

Wat ik eigenlijk ook nog zou aanraden is de DHCP scope verkleinen, dat die begint met uitdelen vanaf 192.168.178.50 bijvoorbeeld. Alles voor 192.168.178.50 kun je dan een vast IP geven, dan heb je nooit meer een conflict omdat die het adres 192.168.178.20 nooit zal uitgeven.

[ Voor 34% gewijzigd door Dracoz op 29-03-2024 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakHm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08:03
Welke poortsnelheid heb je ingesteld op de netwerkpoort van de pc ?
Pas hier thuis ook een instabiel verbinding gehad van een 2.5 Gb moederbord poort naar een 1 gb poort op de router.
Poort “vastgezet” op 1 Gb loste toen het probleem op.
Leek erop dat er steeds geprobeerd werd of een 2.5 verbinding mogelijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:47

ResuCigam

BOFH

[...]
@ResuCigam Zodra het netwerk niet meer werkt vanaf mijn hoofdpc is er ook geen netwerk, dus ook geen ipnummer. Refresh/Release helpt ook niet. Enkel een netwerk reset zoals hierboven in het plaatje staat werkt.
Maar wat zegt ipconfig /all ?

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
ResuCigam schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 20:34:
[...]

Maar wat zegt ipconfig /all ?
Ik maak wel ff een print screen als het weer gebeurd.
Dracoz schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 19:04:
[...]

In Windows op DHCP laten staan en vanuit de router een vast IP instellen op basis van mac-binding.
Je PC krijgt dan automatisch altijd het IP adres wat ingesteld staat in de router.
Bedoel je hier bij TCP/IPv4 instellingen in Netwerk alles op "Automatisch" zetten? Ook DNS? DNS heb ik op 8.8.8.8 staan (Google DNS en bij de 2e optie de Gateway zelf).
Volgende keer als het wegvalt even via een apparaat wat het nog wel doet ff via cmd ping 192.168.178.20 uitvoeren. Krijg je dan een reactie terug? Dan is er een ander apparaat wat gebruik maakt van dit IP adres.
Dat kan ik idd doen vanaf mijn andere pc.
Wat ik eigenlijk ook nog zou aanraden is de DHCP scope verkleinen, dat die begint met uitdelen vanaf 192.168.178.50 bijvoorbeeld. Alles voor 192.168.178.50 kun je dan een vast IP geven, dan heb je nooit meer een conflict omdat die het adres 192.168.178.20 nooit zal uitgeven.
Dit is nieuw voor mij; als je in je router een bepaalde range aangeeft voor uitgifte interne IP nummers (in mijn geval van 192.168.178.10 t/m 192.168.178.210 en je verkleint het dan door xx.10 te veranderen naar xx.50 dan kun je toch niet meer interne ip nummers in de router toekennen aan specifieke mac adressen waarvan die nummers buiten de DHCP bereik (pool?) liggen?
TweakHm schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 19:11:
Welke poortsnelheid heb je ingesteld op de netwerkpoort van de pc ?
Pas hier thuis ook een instabiel verbinding gehad van een 2.5 Gb moederbord poort naar een 1 gb poort op de router.
Poort “vastgezet” op 1 Gb loste toen het probleem op.
Leek erop dat er steeds geprobeerd werd of een 2.5 verbinding mogelijk was.
Oke, hij stond op Auto Negotiation, ik heb em op 1Gbps full duplex gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/UwLDOH3Re4B4j04ociBW7EPw.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door Snowwie op 30-03-2024 00:00 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
Snowwie schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 23:50:
[...]

Dit is nieuw voor mij; als je in je router een bepaalde range aangeeft voor uitgifte interne IP nummers (in mijn geval van 192.168.178.10 t/m 192.168.178.210 en je verkleint het dan door xx.10 te veranderen naar xx.50 dan kun je toch niet meer interne ip nummers in de router toekennen aan specifieke mac adressen waarvan die nummers buiten de DHCP bereik (pool?) liggen?
Sorry met consumenten spul is dit inderdaad lastig. Ik ben iets teveel verwend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
. Normaal gesproken pakken wifi apparaten de eerstvolgende 'beschikbare' ip adres van een router. Dus xx.2, xx.3 enz, en daarom gebruik ik die eerste 18 interne ip nummers ook niet om ze vrij te houden voor apparaten die verbinden met wifi, ook voor mijn ouders die met hun telefoon komen en verbinding met maken met wifi.
Dat is niet hoe het werkt zoals je in het volgende constateert. IP adressen worden redelijk random uitgegeven.
Alhoewel als ik de lijst met verbonden apparaten bekijk in de router dan zie ik dat alle Wifi apparatuur een willekeur aan ip nummers tot zich neemt....hmmmmm
Deze aanname is ook onjuist:
Je moet ervoor zorgen dat vaste IP adressen niet in de DHCP range liggen met de oplossing zoals Dracoz aangeeft:
Dracoz schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 19:04:
[...]

Dat is hoe ik het thuis heb geregeld. Vaste IP adressen voor die van de DHCP pool, dan kan er nooit een IP conflict optreden.

Ik heb de PC in Windows een vast intern IP adres gegeven. Daarnaast heb ik de vaste IP adressen op de diverse apparaten zelf ingesteld: twee unmanaged switches, twee router als access points en een ATA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong

Zoiets hangt een beetje af van de DHCP server. Mocht je de adressen handmatig invoeren in de PC zelf dan is het sowieso raadzaam om die buiten de DHCP scope te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.boogerd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:07
Snowwie schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 16:41:
[...]

De drivers zijn momenteel het meest up-to-date voor deze onboard netwerk kaart.
Heb je de laatste driver van Asus of de laatste driver vanaf Realtek?

(Asus staat niet echt bekend om zijn drivers webpagina up to date te houden) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
jadjong schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 07:51:
[...]

Zoiets hangt een beetje af van de DHCP server. Mocht je de adressen handmatig invoeren in de PC zelf dan is het sowieso raadzaam om die buiten de DHCP scope te doen.
Ik zal het eens gaan proberen de 'pool' van interne IP nummers van de DHCP-server op de router te verkleinen maar wel de hoofdpc op xx.xx.20 te houden en dan zien of de router dan nog steeds dit nummer aan de pc geeft. Het voelt enigszins tegenstrijdig, want je creert een pool van waaruit apparaten een IP nummer kunnen krijgen (van de router), maar het is blijkbaar ook mogelijk om in de router buiten het bereik van deze pool interne ip nummers toe te kennen aan specifieke apparaten. Als dat inderdaad werkt dan heb je nooit meer een conflict met wifi apparaten. En we hebben hier een vijftal apparaten via wifi. 3 telefoons, 1 laptop en 1 Goodwe (omvormer). De Playstation kan ook via wifi maar die is bekabeld.
a.boogerd schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 08:39:
Heb je de laatste driver van Asus of de laatste driver vanaf Realtek?

(Asus staat niet echt bekend om zijn drivers webpagina up to date te houden) :+
Die komt van Asus, van hun website, waar de drivers voor dit moederbord staan. Wat jij aanbeveelt is om beter de drivers van Realtek te halen voor dit type en die dan te gebruiken, en niet die van de Asus site?

[ Voor 19% gewijzigd door Snowwie op 30-03-2024 15:02 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Snowwie schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 14:04:
[...]

Het voelt enigszins tegenstrijdig, want je creert een pool van waaruit apparaten een IP nummer kunnen krijgen (van de router), maar het is blijkbaar ook mogelijk om in de router buiten het bereik van deze pool interne ip nummers toe te kennen aan specifieke apparaten. Als dat inderdaad werkt dan heb je nooit meer een conflict met wifi apparaten.
Dat is hoe het werkt. Of apparaten via draad of draadloos contact maken met de router staat technisch gezien los van of ze een vast of dynamisch IP (via DHCP) adres hebben.

Je moet er enkel voor zorgen dat de IP adressen van de apparaten met een vast IP adres buiten de DHCP pool vallen.

Als het adres van de router 192.168.178.1 is dan is de hele range van 192.168.178.2 t/m 192.168.178.254 beschikbaar om apparaten met de router te laten verbinden. Het is aan de eindgebruiker of en welke apparaten je vast of dynamisch laat verbinden. DHCP maakt het leven makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.boogerd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:07
- zet je PC op DHCP (dit voorkomt dat je dubbele adressen gebruikt in je netwerk). Wil je een vaste IP op je PC dan reserveer je deze op je DHCP server (router). Een DHCP server zal zelf geen gereserveerde IP aan andere apparaten uitdelen. Ga je zelf handmatig vaste adressen instellen op de eindgebruikers dan moet je goed weten wat je doet.

Onderzoek of het een netwerk breed probleem is:
- Heb je 2 PC's? dan zou je op beide pc's een doorlopende ping kunnen laten lopen naar 8.8.8.8 en nakijken of beide PC's tegelijk zonder internet komen te zitten.

- Probeer te achterhalen wat de verbinding drop veroorzaakt. Of sinds wanneer is het probleem begonnen en wat heb je vlak daarvoor gedaan. Denk aan software updates (VPN software, antivirus software of van die LAN optimalisatie software van ASUS), nieuwe software, nieuwe hardware etc. etc.
Haal bijvoorbeeld alles wat niet in je PC hoeft te zitten uit je PC en kijk of dit helpt. Verwijder eens wat recent geïnstalleerde/geupdate software.

- Kijk of er nieuwere drivers zijn voor je netwerkkaart. De MB fabrikant stopt na enige tijd met updaten van zijn website (die zijn al weer bezig met het verkopen van een nieuwere moederbord). En je mag hopen dat ze de meest stabiele versie op hun site hebben staan.
Uiteindelijk is de beste informatie bron de fabrikant van het onderdeel in dit geval Realtek. Zij zullen het langste support bieden aan hun netwerkkaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Oke, ik heb de pool enigszins verkleint van xx.xx.10 tm xx.xx.210 naar xx.xx.25 tm xx.xx.210
Op mijn pc heb ik bij de Ipv4 instellingen ip verkrijgen op automatisch gezet, maar DNS op 8.8.8.8 laten staan.

Ik heb gewoon een netwerk verbinding nu vanaf xx.xx.20 ook al valt deze buiten de pool.
Tevens zal ik even gaan zoeken naar een recentere driver voor mijn netwerkkaart, alhoewel het moederbord nog vrij jong is zou het erg vreemd zijn als die drivers het niet meer zouden doen. Zelfs de wat oudere pc's hier, van meer dan 10 jaar oud, met Windows 10, werken ook gewoon, met de bestaande (MB) drivers voor de netwerkkaart.

Ik ga het even aankijken wat er nu de komende tijd gebeurd. Als er geen reactie meer volgt na dit bericht dan kan het probleem als opgelost worden beschouwd. :-)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel_
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik heb ooit een keer een soortgelijk probleem meegemaakt, toen bleek het aan een brakke voeding te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Tot dusver gaat het goed, de verbinding is nog niet (weer) weggevallen.

@michiel_ Ik heb een Seasonic Focus GX-1000 gold rated voeding, toch wel één van de betere soorten, en op voedingen moeten je eigenlijk nooit bezuinigen. :-)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowwie
Update:
De verbinding is toch weer weggevallen. Ondanks dat de hoofdpc een interne ip nummer heeft van de router die buiten de pool valt. Het probleem ligt dus bij de netwerkadapter zelf. Ik heb van de Realtek site de meest recente driver gedownload, die van het moederbord was gedateerd uit 2022 en de huidige is nu uit november 2023, dus het is wederom even aanzien hoe het nu verder gaat. Het is ook niet ondenkbaar dat de netwerk adapter op het moederbord gewoon brak kan zijn. Ik hoop toch van niet.

2e Update:
Driver update heeft ook niet geholpen. Ben bang dat er toch iets met de onboard netwerk adapter aan de hand is. Gelukkig had ik nog een PCI-e slotje vrij, net onder mijn videokaart, daar heb ik dan maar een simpele Gigabit Netwerkkaartje ingedrukt. Nope...niet dus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/v2XJbhRRGphQiLC5HLeZh5dT.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/5LNUIq1u4LqmCV1zilfLB72s.jpg

In ieder geval via Speedtest.net behaalt deze netwerkkaart dezelfde snelheid als de onboard, 1Gbit/s down en 100Mbit/s up. We zullen zien of dit blijft werken, zo ja, dan is het mij prima.

Update vandaag: geen problemen gehad met de aparte netwerkkaart.

[ Voor 41% gewijzigd door Snowwie op 15-04-2024 18:37 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Ik ga dit topic toch weer een schopje geven want het probleem blijft bestaan. Ik heb nu echt voor mijn gevoel alle denkbare mogelijkheden geprobeerd:

Probleem: Netwerkverbinding naar router valt weg (andere apparaten zijn gewoon verbonden)

Geprobeerd:
- DHCP server in de router staat aan, met een gereserveerd intern ip nummer in de pool
- DHCP server in de router staat aan, met een gereserveerd intern ip nummer buiten de pool
- Alle apparaten die verbinden met de router hebben een vast intern ip nummer gekregen (ook wifi apparaten gebaseerd op hun mac adres)
- Op de pc zelf in bovenstaande situatie, de netwerk settings alle op automatisch en handmatig geprobeerd
- UTP kabels verwisseld
- In power management ervoor gezorgd dat de netwerkadapter nooit in sleep mode gaat
- Maximale snelheid van de netwerk adapter teruggebracht naar 1Gbit/s (ipv max. 2,5Gbit/s)
- Router zelf gecheckt, maar deze update zichzelf (andere apparaten niet aangetast)
- Nieuwere driver voor de onboard netwerk kaart geïnstalleerd (2023 ipv 2022).
- Andere 1Gbit Netwerkkaart geprobeerd in een pci-e x4 slot
- Netwerk diagnose door Windows laten uitvoeren, vindt niets.
- Netwerk symbool geeft ook aan, dat er WEL een netwerk is. :?
- Kan de router niet meer bereiken vanaf deze pc, wel vanaf andere pc's.

Enige 'tijdelijke' oplossing die eventjes werkt voor een dag is een "network reset"

En als ik al een Speedtest doe, het ligt niet aan de verbinding, want die loopt normaliter bijna altijd op deze manier: Lage ping, snelheden tot 1Gbit/s en upload rond de 100Mbit/s. Schiet mij maar lek.... :?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/JB5lL5RKUdVeYy1ys35WwouM.jpg

Het enige, maar dan ook het enige wat ik nog 'zou' kunnen bedenken is dat er misschien een stukje kwaadaardig software op mijn pc aanwezig is. Ik heb de pc wel al volledig gescand (met de gratis versie van Avast), het kan zijn dat deze gratis virusscanner misschien iets mist. Maar om een volledige herinstallatie uit te voeren, pfff, al die instellingen en programma's etc.... 8)7
Zijn er nog andere manieren denkbaar om de integriteit van Windows te controleren zonder herinstall?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
[...]

Ik maak wel ff een print screen als het weer gebeurd.
Doe daar ook maar een screenshot van 'route print' bij. Heb je al eens een vast IP handmatig ingevoerd in de PC wanneer de handel offline gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Laatst online: 10:57

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

jadjong schreef op maandag 15 april 2024 @ 19:18:
[...]

Doe daar ook maar een screenshot van 'route print' bij. Heb je al eens een vast IP handmatig ingevoerd in de PC wanneer de handel offline gaat?
sws de beste oplossing ipv mac binding...
@ts doe wat deze beste meneer zegt, stel alles handmatig in. Uiteraard een ip buiten de dhcp pool.
ping ook vooral je router en doe een tracert naar 8.8.8.8 oid

[ Voor 11% gewijzigd door CrankyGamerOG op 15-04-2024 19:26 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
jadjong schreef op maandag 15 april 2024 @ 19:18:
[...]

Ik heb sowieso in beide gevallen de verbinding op automatisch gehad en handmatig een intern ip nummer toegewezen met DNS-en verwijzen naar 8.8.8.8 en 8.8.4.4. Wat bedoel je precies met een 'route print'?

Overigens als de 'handel' offline gaat valt er niets meer te pingen, dan krijg ik time-outs.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Snowwie schreef op maandag 15 april 2024 @ 20:23:
Wat bedoel je precies met een 'route print'?
Net als 'ipconfig /all' in dos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
jadjong schreef op maandag 15 april 2024 @ 20:28:
[...]

Net als 'ipconfig /all' in dos.
Duidelijk, er zit wel een zekere vertraging in wanneer Windows merkt dat er geen verbinding meer is.
Zo kan het verscheidene minuten duren voordat het 'wereldbolletje' symbooltje ( zie hieronder) verschijnt met de melding dat er geen verbinding is, al is de verbinding naar de router al voor die tijd weg. Ik zal dan in beide gevallen een print screen maken van wat ipconfig /all vermeldt. Het kan even duren omdat ik nooit zeker weet wanneer de verbinding weer wegvalt. Misschien nog vanavond, of morgen, of overmorgen? Het wegvallen is heel erg willekeurig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/reEk8qpnQiPLdjXdaq7dThxs.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Snowwie op 15-04-2024 20:35 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Laatst online: 10:57

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Snowwie schreef op maandag 15 april 2024 @ 20:23:
[...]

Ik heb sowieso in beide gevallen de verbinding op automatisch gehad en handmatig een intern ip nummer toegewezen met DNS-en verwijzen naar 8.8.8.8 en 8.8.4.4. Wat bedoel je precies met een 'route print'?

Overigens als de 'handel' offline gaat valt er niets meer te pingen, dan krijg ik time-outs.
Dus je kan dan ook je router niet meer pingen?

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
CrankyGamerOG schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:22:
[...]

Dus je kan dan ook je router niet meer pingen?
Nee.

Ik heb een Windows 11 licentie gekocht en ben gisteren maar begonnen met een volledige herinstallatie. Eerst de C schijf opruimen daar waar nog wat belangrijke bestanden stonden, toen alle bookmarks wegschrijven en een backup maken van alle login gegevens. Vooralsnog gaat het goed......maar.....even over 5 dagen weer kijken. :)

Na alle opties hebben doorgenomen te hebben bleef voor mijn gevoel er maar 1 optie over; waarschijnlijk zat er 'ergens' een stukje malware in mijn vorige Windows 10 installatie (die er ook al 2 jaar op stond).

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Wat het probleem anders dan malware eventueel had kunnen veroorzaken is een achtergebleven driver van niet geheel gedeinstalleerd programma. Ik vond ooit met Autoruns een driver of service van Norton die bij deinstallatie niet was verwijderd. Nadat ik deze had verwijderd was ik bepaalde vage performance problemen kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
EricJH schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:40:
Wat het probleem anders dan malware eventueel had kunnen veroorzaken is een achtergebleven driver van niet geheel gedeinstalleerd programma. Ik vond ooit met Autoruns een driver of service van Norton die bij deinstallatie niet was verwijderd. Nadat ik deze had verwijderd was ik bepaalde vage performance problemen kwijt.
Dat is goed mogelijk dat hier iets vergelijkbaars gaande was. De tijd zal het leren. Ik post over 5 dagen wel even weer mits het wederom in de soep loopt.

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1