Zonnepanelen produceren veel minder dan volgens offerte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-04 10:47
Op 7 augustus zijn bij ons 22 zonnepanelen geplaatst (type: REC 400WP All Black Twinpeak 5 + Optimizer S440 + SolarEdge Home 9K 3 Fase).

Door een verkeerde communicatie konden deze panelen wel gelegd worden, maar nog niet worden aangesloten in de meterkast. Er kon dus niets geproduceerd worden. Hiervoor hebben wij een vergoeding ontvangen, daar gaat deze vraag verder niet over.

Op 3 november zijn de 22 zonnepanelen geactiveerd en begon het terugleveren. Maar nu ik na enkele maanden later de grafieken in Home Assistant bekijk die netjes via de P1 meter van de slimmer meter de SolarEdge integratie zijn gemeld. Is de werkelijke opbrengst ineens een heel stuk lager.

Offerte van de installateur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cjWhpDiXuwOFBjnY34dqC6WwCxE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kNb56nCkNzF0dXfdbPihIVRF.png?f=user_large

Werkelijke opbrengst:
nov: 133.07
dec: 65.06
jan: 174.54
feb: 172.91
maart (slechts 25 van 30 dagen): 404, dus ±484 in 30 dagen

Verschil:
nov: 248 - 133.07 = 114.93, percentage verschil tussen 248 en 133.07 = 46.3%
dec: 196 - 65.06 = 130.94, percentage verschil tussen 196 en 65.06 = 66.8%
jan: 208 - 174.54 = 33.46, percentage verschil tussen 208 en 174.54 = 16.1%
feb: 376 - 172.91 = 203.09, percentage verschil tussen 376 en 172.91 = 53.9%
maart: 757 - 484 = 273

Ik vraag mij sterk af of ik dit jaar de beoogde productie van 8.401 kWh nog ga halen.

Het is naar mijn mening zo laag zelfs, dat ik mij afvraag of het probleem aan het "toevallige slechte weer" ligt van de afgelopen maanden (en dus iedereen hier last van heeft??) of dat de moeite waard is om de installateur aan te spreken hierop.

Wat denken jullie? Heb ik gewoon "pech" doordat de zon zich minder liet zien dan het simulatiemodel van de leverancier. Of is er ergens toch iets mis met mijn installatie? Effent zich dit in de zomer weer uit, of moet ik dit eerste jaar met panelen gewoon rekenen op minder algehele opbrengst?

[ Voor 3% gewijzigd door Fidelity op 25-03-2024 20:21 ]

Beste antwoord (via Fidelity op 30-03-2024 09:04)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:04

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik gok zomaar dat je een driefase solaredge hebt, die wil 750v zien. Je optimizers maken maximaal 60 volt: Wat hier belangrijk is, is dat alle groepjes panelen los van elkaar het lijnvoltage kunnen halen.

Even rekenen:
16x60 is 960 (maar dan wil je geen schaduw op 3 of meer panelen)
6x60 is 360. En daar zit je probleem.

Zodra een groepje niet het voltage haalt, gaat je hele systeem werken met de stroom van de onbeschenen panelen, dus opbrengstverlies. Voor de onderbouwing, lees de topicstart van Het grote SolarEdge topic
@Ronald we hebben er weer een.

[ Voor 25% gewijzigd door teacher op 25-03-2024 19:05 ]

Wise enough to play the fool

Alle reacties

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-04 19:32
Kijk je niet naar de netto opbrengst? Bij de P1 meter is het verbruik van je woning er al af.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:06

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Liggen de panelen allemaal op hetzelfde dak?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 26-04 11:26

Aardedraadje

Met kabelschoen

Hier waren de afgelopen maanden sowieso ondermaats vergeleken met voorgaande jaren. Ik weet niet of de voorgaande jaren nou per se beter waren, maar in mijn beleving hebben we behoorlijk wat wolken gehad. Dat verklaart wellicht een deel van het verschil.

[ Voor 10% gewijzigd door Aardedraadje op 25-03-2024 16:32 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:29
Tja, je rekent met een offerte van een bedrijf, alsof die kunnen voorspellen hoeveel zonuren er gegarandeerd zullen zijn.
Zullen we dat maar niet doen?
Zo'n offerte laat zien wat een installatie in de meest gunstige zin van het woord kan opleveren, niet wat de werkelijke opbrengst gaat worden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:00
Sowieso kan je pas na jaar iets zeggen, dus nog even wachten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
je bent de allerslechtste maanden van de afgelopen vijf jaar aan het vergelijken met een geschatte opbrengst uit de offerte, want er zal geen garantie op die opbrengst zijn gegeven.
Als het goed is gaat de komende maanden je opbrengst omhoog schieten want het is nog koud en wel al veel zon. Na een jaar weet je of je het gehaald hebt, of in de buurt komt of dat het niet eens in de buurt komt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:58
Noutie schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:28:
Kijk je niet naar de netto opbrengst? Bij de P1 meter is het verbruik van je woning er al af.
Dit is een heel goede opmerking. Heb je wel gekeken naar de opbrengst die je omvormer aangeeft? Of de app die bij je omvormer hoort?

Bij de P1 poort zou het inderdaad kunnen zijn dat je het verkeerde beeld hebt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:11

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Het zijn ook oprecht heel beroerde maanden geweest. Als ik in mijn eigen opbrengst kijk, zijn de opbrengsten van de afgelopen maanden ten opzichte van een jaar eerder:

- november 2023: 64% van november 2022;
- december 2023: 54% van december 2022;
- januari 2024: 128% van januari 2023;
- februari 2024: 57% van februari 2023.
- maart 2024 (lineair doorgerekend): 97% van maart 2023.

Het Nederlandse weer: het kan verkeren.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
Noutie schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:28:
Je hebt gelijk, maar correctie. Ik laad de opgewekte stroom inderdaad niet via de P1 meter in, maar direct via de Solaredge intregratie en dus de omvormer. Typo dus! Heb de tekst aangepast, thanks.

----
Icephase schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:28:
Liggen de panelen allemaal op hetzelfde dak?
Nee, 6 stuks op Zuid dak van een bijgebouw. En 16 op het Westen (WZW) van het hoofdgebouw.

----
No Hands schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:51:
je bent de allerslechtste maanden van de afgelopen vijf jaar aan het vergelijken met een geschatte opbrengst uit de offerte, want er zal geen garantie op die opbrengst zijn gegeven.
Als het goed is gaat de komende maanden je opbrengst omhoog schieten want het is nog koud en wel al veel zon. Na een jaar weet je of je het gehaald hebt, of in de buurt komt of dat het niet eens in de buurt komt.
Dit is een goeie, thanks!!

----
Thijsmans schreef op maandag 25 maart 2024 @ 17:09:
Het zijn ook oprecht heel beroerde maanden geweest. Als ik in mijn eigen opbrengst kijk, zijn de opbrengsten van de afgelopen maanden ten opzichte van een jaar eerder:

- november 2023: 64% van november 2022;
- december 2023: 54% van december 2022;
- januari 2024: 128% van januari 2023;
- februari 2024: 57% van februari 2023.
- maart 2024 (lineair doorgerekend): 97% van maart 2023.

Het Nederlandse weer: het kan verkeren.
Kijk, echte stats waar ik enigszins wat mee kan vergelijken. Dit lijkt tot nu toe het beste antwoord. Thanks!! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:29
Fidelity schreef op maandag 25 maart 2024 @ 17:26:
Kijk, echte stats waar ik enigszins wat mee kan vergelijken. Dit lijkt tot nu toe het beste antwoord. Thanks!!
Geen enkele PV installatie is vergelijkbaar met hetgeen je zelf hebt laten installeren.
Tenzij het je buurman is die exact dezelfde installatie op het dak heeft liggen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:42
Fidelity schreef op maandag 25 maart 2024 @ 17:26:

Nee, 6 stuks op Zuid dak van een bijgebouw. En 16 op het Westen (WZW) van het hoofdgebouw.
6 stuks kan zomaar heel beroerd uitpakken voor het gros van de SolarEdge omvormers. Welke omvormer en is er exact geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:11

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Yaksa schreef op maandag 25 maart 2024 @ 17:45:
[...]

Geen enkele PV installatie is vergelijkbaar met hetgeen je zelf hebt laten installeren.
Tenzij het je buurman is die exact dezelfde installatie op het dak heeft liggen.
Je hoeft niet tot exact dezelfde percentages te komen om te concluderen dat de opbrengst van een correct werkende installatie zomaar de helft kan bedragen van dezelfde periode eerder.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
Uszka schreef op maandag 25 maart 2024 @ 18:11:
[...]

6 stuks kan zomaar heel beroerd uitpakken voor het gros van de SolarEdge omvormers. Welke omvormer en is er exact geïnstalleerd?
Zie 1e regel van topicstart. Of bedoel je wat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:42
Fidelity schreef op maandag 25 maart 2024 @ 18:48:
[...]

Zie 1e regel van topicstart. Of bedoel je wat anders?
S440 is de optimizer. Wat is de omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
Uszka schreef op maandag 25 maart 2024 @ 18:49:
[...]

S440 is de optimizer. Wat is de omvormer?
Ah excuus! SolarEdge Home 9K 3 Fase. Zal het er in het topic bij zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 26-04 13:24
Januari en februari zijn ook hier dit jaar een stuk slechter dan vorig jaar, deze maand komt redelijk in de buurt.
We hebben gewoon een hele slechte winter gehad qua bewolking..

Acties:
  • Beste antwoord
  • +9 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ik gok zomaar dat je een driefase solaredge hebt, die wil 750v zien. Je optimizers maken maximaal 60 volt: Wat hier belangrijk is, is dat alle groepjes panelen los van elkaar het lijnvoltage kunnen halen.

Even rekenen:

Zodra een groepje niet het voltage haalt, gaat je hele systeem werken met de stroom van de onbeschenen panelen, dus opbrengstverlies. Voor de onderbouwing, lees de topicstart van Het grote SolarEdge topic
@Ronald we hebben er weer een.

[ Voor 25% gewijzigd door teacher op 25-03-2024 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-04 13:57
blijft moeilijk dat SolarEdge B) wat een circus is dit toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:10
@Fidelity Je hebt van je installateur natuurlijk knap inzicht in je per paneel opbrengst en de grafieken gekregen? (Monitoring Website met niet-mobiel device)

Mis je de grafieken, dan even rapjes zeuren bij je installateur om te krijgen waar je voor betaald hebt... Het eigenaar account op volledige toegang zetten.

Met die grafieken even de (alle) optimizer spanningen bij elkaar harken... voor een strakblauwe dag...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-04 17:22
niet grappig :/

[ Voor 80% gewijzigd door teacher op 25-03-2024 20:30 . Reden: Troll ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
teacher schreef op maandag 25 maart 2024 @ 18:52:

Even rekenen:

Zodra een groepje niet het voltage haalt, gaat je hele systeem werken met de stroom van de onbeschenen panelen, dus opbrengstverlies.
Hmmm maar als ik op het SolarEdge dashboard kijk zitten alle 22 panelen/optimizers in 1 groep? Of begrijp ik dit verkeerd? Zie links in het menu string 1.1 waar alle panelen in zitten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dHnoBNCC0KhqD_QMFAvDxW1pYCY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JOIiChZGwioBnCKyiJXSVdSL.png?f=fotoalbum_large

@teacher & @Ronald
Ik heb SolarEdge even openbaar gezet:
https://monitoringpublic....?name=Fidelity#/dashboard
Ronald schreef op maandag 25 maart 2024 @ 19:57:
@Fidelity [...]
Met die grafieken even de (alle) optimizer spanningen bij elkaar harken... voor een strakblauwe dag...
Zie bovenstaande link! Ik wordt er alleen niet wijzer uit wat ik dan bij elkaar op zou moeten tellen :) Wel valt mij op dat als ik "totaal" kies bij de layout, de onderste 6 panelen het best presteren. Of kan er dan alsnog een issue zijn met voltage zoals @teacher schreef?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Fidelity Zeuren bij installateur... de leuke data blijft nu verborgen voor je.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QvXUBSHV5LipRwm7UvzbOHg2MNk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hpsFWJ83ipxnMHAbtvbyjX7z.png?f=user_large

Je staat nu op dashboard en layout.

De naam volledige toegang vinden installateurs lastig. Dat geeft jou GEEN toegang tot andere systemen. Wel tot alle data in jou systeem.

Het hoort in 1 string te liggen. Alleen is 6 x s440 op een 3 fase omvormer gewoon niet goed.

Zit er een dakkapel tussen de 2 rijen op WZW?
Tussen de 4+2?

Zonder enige schaduw zit er al 2,3% opbrengstfactor verlies in de simulatie. Iets wat @teacher en ik op bij voorkeur 0,00 willen zien
https://designer.solaredg...b47e317f75b0?units=METRIC

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Fidelity schreef op maandag 25 maart 2024 @ 20:14:
[...]

Hmmm maar als ik op het SolarEdge dashboard kijk zitten alle 22 panelen/optimizers in 1 groep? Of begrijp ik dit verkeerd? Zie links in het menu string 1.1 waar alle panelen in zitten:

[Afbeelding]

@teacher & @Ronald
Ik heb SolarEdge even openbaar gezet:
https://monitoringpublic....?name=Fidelity#/dashboard

[...]

Zie bovenstaande link! Ik wordt er alleen niet wijzer uit wat ik dan bij elkaar op zou moeten tellen :) Wel valt mij op dat als ik "totaal" kies bij de layout, de onderste 6 panelen het best presteren. Of kan er dan alsnog een issue zijn met voltage zoals @teacher schreef?
Je begrijpt het idd verkeerd. Heb je, toevallig, deze al gelezen: Het grote SolarEdge topic ?

Ja, je systeem is niet helemaal optimaal ontworpen - vanwege dat groepje van 6-, en je installateur had dit kunnen voorzien.

Heb je nog schaduw? Fotos van je systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
Ronald schreef op maandag 25 maart 2024 @ 20:31:
@Fidelity Zeuren bij installateur... de leuke data blijft nu verborgen voor je.

[Afbeelding]

Je staat nu op dashboard en layout.

De naam volledige toegang vinden installateurs lastig. Dat geeft jou GEEN toegang tot andere systemen. Wel tot alle data in jou systeem.

Het hoort in 1 string te liggen. Alleen is 6 x s440 op een 3 fase omvormer gewoon niet goed.

Zit er een dakkapel tussen de 2 rijen op WZW?
Tussen de 4+2?

Zonder enige schaduw zit er al 2,3% opbrengstfactor verlies in de simulatie. Iets wat @teacher en ik op bij voorkeur 0,00 willen zien
https://designer.solaredg...b47e317f75b0?units=METRIC
Thanks!! Volledige toegang ga ik aanvragen.

Op de WZW kant tussen de 8+8 panelen zitten 2 dakramen.
Op de (ik noem het maar even) Zuid kant tussen de 4+2 zit een CV ketel pijpje waardoor daar net geen paneel paste. Of er op dat dak nog een paneel bij kan durf ik niet te zeggen. Zou 1 extra paneel het probleem daar dan oplossen?

Ik heb de solaredge topicstart snel doorgelezen, maar begrijp de logica nog niet helemaal daarin. De overig 16 panelen op WZW trekken de Zuid-panelen naar beneden omdat de zon daar in de ochtend nog niet op staat?

----
teacher schreef op maandag 25 maart 2024 @ 20:37:
[...]

Je begrijpt het idd verkeerd. Heb je, toevallig, deze al gelezen: Het grote SolarEdge topic ?

Ja, je systeem is niet helemaal optimaal ontworpen - vanwege dat groepje van 6-, en je installateur had dit kunnen voorzien.

Heb je nog schaduw? Fotos van je systeem?
Nergens schaduw! De grap is... het zou helemaal geen solaredge systeem worden. Ik had een offerte getekend voor een systeem met 22 panelen icm. Growatt MOD 10K TL3- XH.

Maar een week voor installatie werd ineens besloten toch een SolarEdge systeem te nemen omdat de Growatt geen 22 panelen aan zou kunnen. Hoe/waarom is mij onduidelijk. Zelf helaas te weinig verstand nog van zonnepanelen materie :)

[ Voor 21% gewijzigd door Fidelity op 25-03-2024 20:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4AqAwj1H_I_wfboX1biLzfbBV_o=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/PhlAZbNfgPcpkUE7p9shltve.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oI5RqNXQTQvK_7Rb2YQEr7NYdL4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/1MyGTDskosAndVDU9B9kAVaf.png?f=fotoalbum_tile

8 maart praktijk en theorie

De ochtend ziet er uit als optimizer clipperites.
De avond ook, en dat is wel verrassend.

Optimizer clipperites maakt dat de zuid liggende panelen hun vermogen niet kwijt kunnen door een stroom beperking opgelegd doordat de W panelen teveel stroom moeten inruilen voor voldoende string spanning.

Yup, SolarEdge is redelijk wijze electrotechniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
Wat foto's zoals verzocht door @teacher
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_E5wu6LIU0WHYtYgyYnZ0AwA2jY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xa9eHASae3bbER8MH5JQvcuX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fIi4SyVL3N0H6OrarHPVKsKh-m4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a9By6ZMzSEpoVAA4Xjp3UMBM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
Ronald schreef op maandag 25 maart 2024 @ 20:44:

De ochtend ziet er uit als optimizer clipperites.
De avond ook, en dat is wel verrassend.

Optimizer clipperites maakt dat de zuid liggende panelen hun vermogen niet kwijt kunnen door een stroom beperking opgelegd doordat de W panelen teveel stroom moeten inruilen voor voldoende string spanning.

Yup, SolarEdge is redelijk wijze electrotechniek.
Thanks voor je uitgebreide antwoord wederom!

De vraag voor mij nu als enigszins leek: hoe kan dit opgelost worden? Wat zou de meest logische stap zijn? Je begon over een 7e paneel volgens mij?

Ik zal sowieso dit morgen voorleggen aan de installateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
De Growatt 10K kan een string van 6 niet (knap) aan... dus tot zover correct.
Alleen van de regen in de drup nu...

Met s500b optimizers en 9 panelen op het zuidelijke dak gaat de foute verliespost pas naar 0,01.

Met 9 had de Growatt gewoon gekunt ;-)

SE Designer geeft overigens maar een SE7K aan... maar dat lost niets op omdat die dezelfde eisen heeft.

Jammere is dat het SE systeem in dit geval dus eigenlijk niet beter is, ondanks dat het financieel aanlegtechnisch dus in jou voordeel is..
De Growatt had een accu op gekunt, dat gaat met de SE niet zomaar.

Was beter geweest om de 16 op een 3-fase Growatt te hangen en de 6 op een 1-fase
Was waarschijnlijk ook minder kostbaar voor installateur geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:57
Ronald schreef op maandag 25 maart 2024 @ 20:54:
De Growatt 10K kan een string van 6 niet (knap) aan... dus tot zover correct.
Alleen van de regen in de drup nu...

Met s500b optimizers en 9 panelen op het zuidelijke dak gaat de foute verliespost pas naar 0,01.

Met 9 had de Growatt gewoon gekunt ;-)

SE Designer geeft overigens maar een SE7K aan... maar dat lost niets op omdat die dezelfde eisen heeft.

Jammere is dat het SE systeem in dit geval dus eigenlijk niet beter is, ondanks dat het financieel aanlegtechnisch dus in jou voordeel is..
De Growatt had een accu op gekunt, dat gaat met de SE niet zomaar.

Was beter geweest om de 16 op een 3-fase Growatt te hangen en de 6 op een 1-fase
Was waarschijnlijk ook minder kostbaar voor installateur geweest.
Verkeerde topic? my bad 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Fidelity schreef op maandag 25 maart 2024 @ 20:41:
[...]

Zou 1 extra paneel het probleem daar dan oplossen?
[...]
Ik heb de solaredge topicstart snel doorgelezen, maar begrijp de logica nog niet helemaal daarin.
----

[...]

. Zelf helaas te weinig verstand nog van zonnepanelen materie :)
1 paneel erbij gaat niets doen. Als je weet dat elk dakvlak los 750v moet halen, kan je zelf berekenen hoeveel 60 v optimizers (13) of hoeveel 80v optimizers (10) je minimaal nodig hebt.

Lees de topicstart gewoon nog een keer door, op je gemakje, evenals de genoemde aparte topics (en deze ga ik er bij zetten ;) ) want je zal moeten zorgen dat je kennisniveau even een stapje omhoog moet, gezien de discussie die je gaat voeren met je installateur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
Ik denk dat met de panelen 90 graden gedraaid het zuid dak er wel 9 kan bergen. 10 misschien, maar dat is wat Tetris.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Nou, stel, @Fidelity laat dat pijpje verdwijnen, dan kunnen er denk ik net 10 op.
String splitsen, op dit dak de optimizers vervangen voor s500b.
Dat is je oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
Ik weet niet hoeveel die panelen nog omhoog kunnen, en aan de onderkant lijkt ook net aan 112cm ruimte op dit moment.

Dit is wel even precies passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@teacher 10 voldoet niet aan ontwerp eis. En de omvormer zou mogelijk pas starten als er 850 op de lijn staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ja duhh...

Er is dan nog een string met 16 x 60v. Die doet gewoon mee.
maar goed, alles in 1 string kan natuurlijk ook. Maar dan ook overal 80v optimizers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@teacher meerdere strings staan elektrisch parallel. Dus als de ene maar 800V kan maken ... Ik durf hem niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
Oh no, als zelfs de experts hier het niet eens kunnen worden over de beste oplossing. Dan hou ik mijn hart vast voor de reactie en oplossing van de installateur :X

Ik ga contact opnemen met de installateur en hou jullie op de hoogte! DANK allemaal! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
en ook dit was offtopic....

[ Voor 80% gewijzigd door teacher op 25-03-2024 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Fidelity het lastige is een oplossing die niet kostbaar is voor de installateur. Hoe meer tijd/materiaal het kost, hoe minder kans dat ze makkelijk mee gaan in het verhaal.

Hangt ook af hoe goed hun elektrotechnische kennis is… het is best lastige unintuitive kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Modbreak:je hebt mail.

[ Voor 97% gewijzigd door teacher op 25-03-2024 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
Heb de installateur gemaild. Grappig detail... nu ik de offerte nog eens bekijk is het destijds zo ingetekend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vNd_Rso95rTbJYgUnFyamViwgXk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hfjmH1ClvxSPjJKWBOwYYB17.png?f=fotoalbum_large
Let niet op schaduw! Is een verouderde foto gebruikt. Bomen zijn weg, er is dus geen schaduw (door bomen) op west of zuid-kant.

10 panelen op zuid en 12 op west

@Ronald & @teacher, dit lijkt mij beter zo?

Heb de installateur gevraagd om het volgende:
  • Wijzig de opstelling van "portrait" naar "landscape" op zuid-dak
  • Leg 4 panelen bij waardoor het totaal op 10 komt op zuid-dak
  • Wij betalen voor de upgrade van 4 panelen + installatie, maar wel met korting door geleden schade over misgelopen opbrengst afgelopen maanden
Klinkt redelijk denk ik? Beide partijen zijn dan tevreden lijkt mij. Of mis ik iets?

Edit:
Reactie van de installateur:
De 16 panelen aan de andere kant geven voldoende spanning om de ideale werkspanning van 750 V te halen.
De 22 panelen liggen in 1 string waardoor dit dus geen enkel probleem zou moeten zijn.
Zoals ik heb kunnen zien draait het systeem pas vanaf 3 november en hebben we deze periode vrij weinig licht gehad. Veel donkere dagen met regen.
De opbrengst berekening is gebaseerd op een gemiddelde van de data van de afgelopen jaren.
Ondanks de grote verschillen denk ik dat we minimaal een jaar moeten wachten om te kijken wat de daadwerkelijke opbrengst gaat worden en of er maanden zijn die gelijk zijn aan de berekening.
En daarna nog een mail:
Ik zal intern nog eens navragen wat de reden is geweest om uiteindelijk toch SolarEdge aan te bieden.
Tevens lijkt het mij verstandig de installatie langer te laten draaien om dan te kijken naar de beste oplossing indien nodig.
In ieder geval het portret veranderen naar landscape is geen oplossing die bijdraagt aan een hogere opbrengst, terwijl het de- en monteren een hels karwei is.
Samenvattend; laten we de beste maanden afwachten om dan tot een conclusie te komen. De afgelopen periode is absoluut niet representatief.
Advies? :'(

[ Voor 46% gewijzigd door Fidelity op 26-03-2024 10:57 . Reden: update over schaduw toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:06

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Fidelity schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:11:
..met korting door geleden schade over misgelopen opbrengst afgelopen maanden
Ik denk dat dat niet reëel is, buiten dat dat ook niet veel kan zijn als ze er inderdaad pas vanaf 3 nov liggen is dat ook lastig aan te tonen.

Of nog even aankijken wel/niet een nutteloos iets is kan ik niet bepalen al lijkt het er op dat je wel meer zou moeten kunnen opwekken (met name in de afgelopen donkere maanden).

Ik zou zelf opperen om er panelen tegen kostprijs (incl. voorrijkosten) bij te leggen, het evt. aanpassen naar landscape om de ruimte te creëren hoort daar dan natuurlijk ook bij.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kensentme2
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17-01 10:10
Wat me direct opviel was dat de verwachte kWh opbrengst wel erg hoog is ten opzicht van het piekvermogen Wp. Door de bank genomen hanteert men hiervoor 85%, wat in jouw geval dan dus pak-hem-beet 7500 kWh is. Alles natuurlijk onder invloed van hoeken en de daadwerkelijke hoeveelheid zonneschijn.

https://duckduckgo.com/?q=opbrengst+kwh+tov+wattpiek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Leg extra panelen én vervang alle optimizers voor 80v varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
Heb reactie ontvangen. Diverse aanbiedingen vanuit de leverancier:
  • 2 panelen van west naar zuid verplaatsen, compleet kosteloos
  • Op zuid 3 panelen extra. Oriëntatie van alle panelen aanpassen naar landscape. Alleen paneel + optimizer (60v) betalen, geen installatiekosten
  • Op 4 panelen extra. Oriëntatie van alle panelen aanpassen naar landscape. Alleen paneel + optimizer (60v) betalen, geen installatiekosten
Met 4 panelen extra kwamen de kosten rond de ±€900 te liggen. Daar willen we waarschijnlijk voor gaan.

Als ik het topic moet geloven is het probleem daarmee nog niet helemaal opgelost. Want de optimizers hadden dan naar 80v gemoeten. Maar dit is beter dan wat het voorheen was lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ja, je maakt het probleem kleiner, maar het is niet de beste oplossing, dan wil je overal 80v optimizers.

Heb je, toevallig, nog ergens een dakvlakje of plek voor een schans zodat er totaal 13-16 x 60v op zuid komt?

Overigens: 2 panelen weghalen bij de enige windrichting die wel aan de eisen voldoet... 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door teacher op 28-03-2024 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:47
De reactie van de installateur is natuurlijk niet wat je wilt lezen. De inhoud van een beunhaas met oogkleppen op zou hetzelfde zijn ('veel regen dus houdt je mond') maar de toon van de tekst van deze installateur geeft mij tenminste geen wantrouwen.
Met nog één a twéé jaartjes geduld hebben krijg je meer data wat jouw/'onze' vermoedens bevestigd. Wellicht dat je daarmee >900 euro kan besparen.
Zoek ook eens de zonuren per maand op en het langjarige gemiddelde. Daarmee heb je over >1 jaar een weerwoord mbt 'regenachtige' maanden.

[ Voor 33% gewijzigd door Kanoet op 28-03-2024 16:44 ]

Pagina: 1