Whirlpool vriezer koelt nog maar tot -5C

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:48

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Wij hebben 5 jaar geleden een Whirlpool vriezer gekocht. Deze heeft altijd goed gewerkt, maar de laatste tijd vond ik het brood nogal zacht uit de vriezer komen. Dus ik heb een thermometer in de vriezer gelegd en deze geeft na een dag aan dat het ca -5C is. De vriezer staat in een nis met boven een opening van ca 10cm. Ik heb de vriezer eens uit de nis getrokken om te kijken of de radiator vuil was, maar deze is brandschoon. Deze is ook niet heel erg warm, in tegenstelling tot de compressor, die is te warm om comfortabel vast te pakken.

De vriezer heeft zo een week gestaan en toen was de temp gedaald naar zo'n -11C, maar nog niet de -18C die wel ingesteld hadden en de compressor wordt ook niet veel koeler. Ook als we de vriezer op -24C instellen wordt het niet veel kouder.. Nu is de vraag dus, koelt de vriezer niet omdat deze te weinig koelvloeistof in het systeem heeft, of deze de warmte in de nis niet kwijt kan, of omdat de compressor te warm wordt/is? Zou ik de compressor eens een paar uur moeten laten afkoelen en dan weer aanzetten? Of kan ik beter op zoek naar een nieuwe vriezer?

Zoiets is het:
Afbeeldingslocatie: https://usercontent.one/wp/eurelectro.be/wp-content/uploads/2019/06/WVA31612NF.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door zonoskar op 25-03-2024 11:55 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:05

CaDje

Framedrops for life

Hoe ziet de vriezer er aan de binnenkant uit? Heeft deze een automatische ontdooi systeem, of is er veel ijs opbouw in de vriezer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Vrijwel geen ijs aan de binnenkant. Het is ook een "nofrost" uitvoering.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:32
Dat wil je misschien niet horen maar zet hem eens 24 uur uit en dan weer aan. Compressor wordt inderdaad warm. Zeker als ie continue aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasp
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-07 10:35
Staat de compressor ook de hele tijd aan? Zo niet, dan zou het wellicht ook nog de temperatuur sensor kunnen zijn me dunkt.

Ryzen 9 5900X, MSI Tomahawk MAX, 32GB RAM, Nvidia RTX 4070 Ti | Mijn livesets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:05

CaDje

Framedrops for life

zonoskar schreef op maandag 25 maart 2024 @ 11:59:
Vrijwel geen ijs aan de binnenkant. Het is ook een "nofrost" uitvoering.
Het lijkt er dan wel op dat er of een verstopping in het koelsysteem zit of dat er te weinig koelmiddel (lekkage) meer inzit.
Je controleert of het apparaat daadwerkelijk koelvloeistof lekt, door te drukken op de achterwand aan de binnenkant van de vriezer. Als je hier beweging voelt, dan is het koelvloeistofsysteem lek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-07 23:24
Kan het zijn dat de deur niet goed meer sluit of per ongeluk heeft opengestaan? Dit soort klachten komen vaak doordat er dusdanig veel ijs op de verdamper zit dat de vriezer niet meer goed werkt en dat de normale ontdooicyclus niet meer voldoende is. De oplossing is dan vaak om de vriezer 24-48 uur uit te zetten met de deur open om er zo zeker van te zijn dat al het ijs ontdooid is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:26
Je geeft het zelf al aan, compressor is loeiheet en de condensor is niet zo warm.
Geen ijs o de verdamper zoals je aan geeft. Dit betekent dat er te weinig koudemiddel in het systeem zit of de stroom is geblokkeerd. Dit kan door olie gebeuren al is de kans klein.

Kijk eens goed in de nis of er misschien een plasje/ druppel olie ligt dan heb je lekkage. In deze systemen wordt de olie meegenomen door het koudemiddel.
Zet de vriezer uit met de deur open en laat deze minstens 24 uur staan. De olie zal dan weer terug lopen naar de compressor. Stekker er ook uithalen!

Na minimaal 24 uur de vriezer weer aanzetten en hopelijk doet die het dan weer @zonoskar

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Hmm, sinds vanmorgen hoor ik bovenin een ventilator die ergens tegenaan loopt. Dus vanavond ga ik hem uitruimen en ontdooien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
24 uur uitgezet en nu koelt ie weer als de beste. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Nog geen jaar later en we hebben hetzelfde euvel. De vriezer koelt niet en de ventilator lijkt ergens tegenaan te lopen (ratelend geluid). Dit is toch niet normaal zo snel weer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PNJvG
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Waar staat je vriezer ergens, binnen, buiten, schuur, inpandige of uitpandige garage? Wat is de omgevingstemperatuur daar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Vriezer staat in de keuken. Het is daar 21.5C op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Na het ontdooien in januari heeft de vriezer nu weer hetzelfde probleem. Het lijkt wel steeds sneller elkaar op te volgen. Ik heb al eens een keer geprobeerd het schotje bovenin waar de ventilator achter zit los te halen, maar dat lijkt allemaal met elkaar verbonden te zijn incl de koelleidingen die dus vast in ijs zitten. En door de isolatie naar beneden gaan. Dus dat krijg ik denk ik niet los zonder alles kapot te maken, zelfs als de vriezer helemaal ontdooit is. Deze maar afschrijven en een nieuwe kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoFTSTuFF
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-07 20:59
Wij hebben hetzelfde gehad met een Liebherr vriezer.
Bleek het verwarmingselement van het NoFrost systeem te zijn.
Dan bouwt zich bovenin ijs op tot de ventilator geblokkeerd word.
Na 24 uur ontdooien is dat (deels..) weg en doet hij het weer een tijdje.

Reparatie was te duur dus exit naar gemeentewerf en een nieuwe gekocht.
Pagina: 1