Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel_23
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-08 11:19
Sinds enkele maanden ervaar ik regelmatig een wegvallende Internet verbinding op mij Deco M9 Plus systeem. Soms gebeurt dit meerdere keren per dag, soms blijft de verbinding een week stabiel.
Sinds iets meer dan een jaar heb ik glasvezel van Odido en het heeft een jaar probleemloos gewerkt.
Ook daarvoor, toen ik nog Internet via Ziggo had, werkte het probleemloos.

Mijn netwerk is als volgt opgebouwd.
- Ethernet aansluiting 1 van de hoofd Deco is rechtstreeks op de ONT van Odido aangesloten (VLAN ID 300, VLAN prio 0)
- Ethernet aansluiting 2 van de hoofd Deco is aangesloten op een TP-Link TL-SG1024D switch
- De tweede Deco is ook aangesloten op deze switch (t.b.v. Ethernet backhaul)
- Op de switch zijn ook andere bekabelde netwerk apparaten aangesloten
- De derde Deco is nu niet in gebruik - deze gebruik ik alleen in de zomer om in de tuin ook nog bereik te hebben, in huis volstaan 2 Deco's

De symptomen zijn als volgt
- Rode LED op de Deco units
- Geen verbinding met Internet meer
- Wel verbinding mogelijk op het interne netwerk

Herstarten van het netwerk via de Deco M9 app lost het probleem bijna altijd op.
Echter, af en toe is na een herstart de tweede Deco middels draadloze backhaul verbonden, terwijl er toch echt een ethernet kabel in zit.
Na nog een keer herstarten van de tweede unit is dit vaak opgelost.

Het volgende heb ik al geprobeerd
- Firmware update (ik gebruikte versie 1.5.3 eerder omdat die stabieler leek, nu geupgrade naar versie 1.6.3 - de meest recente)
- DNS servers veranderd naar die van Google (8.8.8.8 en 8.8.4.4)
- Beide Deco's verwisseld (ik heb er 3, maar slechts 2 in gebruik)
- Andere ethernet kabel voor 2e Deco
- De event log van beide Deco's doorgeplozen, maar daar kan ik niet veel mee.
- Uiteraard gezocht op Internet, onder andere GOT en het TP-link forum

Het meest merkwaardige vind ik dat dit probleem er 'ineens' lijkt te zijn, terwijl er voor mij geen duidelijk aanwijsbare verandering in mijn netwerk is.

Kunnen jullie me helpen dit te troubleshooten?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:22
Ergens kabels stuk?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mailonbekend
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 31-08 12:51
Ik wil mijn Deco M9 Plus systeem op dezelfde manier verbinden zoals jij gedaan hebt. Ik krijg het alleen niet voor elkaar om een internet verbinding te krijgen. Ik heb de Ont direct verbonden aan de m9 maar krijg de instellingen niet juist denk ik.. Kan jij jouw instellingen delen, misschien kom ik dan iets verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mailonbekend
Dit zijn mijn instellingen in printscreens.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xS5wL4Db_Vh2PiLk5FKdQGgJmVs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ipwxtDD09lF1O28nbnu2akYF.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LWUvanYZXi47DPhTSnc6kLZ5yMI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/VwsRczVarl8yjjhisXNIgwtn.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TdZpvHgsVT_Fna6eezRF6rKRKcg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/KPsmP9KDxZSFew7YjG9eeXHp.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/krflotN4jN3ZgcXMq4nNTUhG21s=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/pFstj19UH8XQMyOXy0VSLep5.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DJzwL8kK7Xguw4ZpOfIGzutfRBo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/jPWWxR2mmNGIrjBa3ureeTNZ.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is ondertussen niet meer de jongste hardware. Ik zou nagaan of de voeding(en) van die Deco pods nog goed zijn. Als ze (door uitdrogende elco's) niet meer stabiel de gewenste voltage kunnen leveren onder belasting, krijg je vaak dit soort vage klachten.

Makkelijkste manier van uitsluiten is een andere voeding met zelfde stekker en specs (exact zelfde voltage, minimaal zelfde vermogen/stroom) in de grootste boosdoener, hier zo te lezen de tweede pod, te steken en kijken of je problemen dan afnemen/verdwijnen. Zo ja heb je het ook gelijk opgelost.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mailonbekend
Hij werkt nu stabiel en goed, maar er was wel wat tijd nodig voordat het ging werken.
@Marcel_23 heb jij het probleem al kunnen achterhalen?
Heb jij toevallig ook mobiel bellen van odido? Als mijn telefoon via WiFi gaat bellen valt hij vaak weg. Vroeg me af of dat een bekend probleem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mailonbekend schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 09:34:
Hij werkt nu stabiel en goed, maar er was wel wat tijd nodig voordat het ging werken.
Heb jij toevallig ook mobiel bellen van odido? Als mijn telefoon via WiFi gaat bellen valt hij vaak weg. Vroeg me af of dat een bekend probleem is.
Misschien handig om een eigen topic te openen in plaats van een topic van een ander met een duidelijk ander probleem te kapen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel_23
Ik heb de kabels die naar de Deco's toegaan getest met een kabeltester.
De kabels lijken goed.

Daarnaast zijn de symptomen ook anders als ik de kabel uit de hoofd Deco haal.
In dit geval herstelt de Internet verbinding weer als de kabel weer in de Deco zit.
dion_b schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:56:
Dit is ondertussen niet meer de jongste hardware. Ik zou nagaan of de voeding(en) van die Deco pods nog goed zijn. Als ze (door uitdrogende elco's) niet meer stabiel de gewenste voltage kunnen leveren onder belasting, krijg je vaak dit soort vage klachten.

Makkelijkste manier van uitsluiten is een andere voeding met zelfde stekker en specs (exact zelfde voltage, minimaal zelfde vermogen/stroom) in de grootste boosdoener, hier zo te lezen de tweede pod, te steken en kijken of je problemen dan afnemen/verdwijnen. Zo ja heb je het ook gelijk opgelost.
Kan ik inderdaad ook nog proberen, ik heb nog een voeding over.
Toch zou ik verwachten dat die wat langer dan 3 jaar meegaan (zo oud zijn ze ongeveer)

Daarnaast zou ik in zo'n geval verwachten dat de hele Deco down gaat en niet alleen de verbinding met Internet wegvalt (en niet meer herstelt).
Mailonbekend schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 09:34:
Het is nu weer 2 dagen stabiel, maar de ervaring van de afgelopen 2 maanden is dat dat zo weer kan veranderen.

[ Voor 4% gewijzigd door Marcel_23 op 26-03-2024 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel_23
Mailonbekend schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:35:
Ik wil mijn Deco M9 Plus systeem op dezelfde manier verbinden zoals jij gedaan hebt. Ik krijg het alleen niet voor elkaar om een internet verbinding te krijgen. Ik heb de Ont direct verbonden aan de m9 maar krijg de instellingen niet juist denk ik.. Kan jij jouw instellingen delen, misschien kom ik dan iets verder.
Mijn instellingen zijn min of meer hetzelfde.
(alleen beamforming en fast roaming zijn anders, maar dat zou geen invloed moeten hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Marcel_23 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 11:51:
[...]

Kan ik inderdaad ook nog proberen, ik heb nog een voeding over.
Toch zou ik verwachten dat die wat langer dan 3 jaar meegaan (zo oud zijn ze ongeveer)
Dat is best laat, het is een wat ouder ontwerp uit medio 2018...

Kijk naar fabricagedatum van de voedingsadapters van jouw units (meestal zal daar een code op staan met jaartal-weeknummer, dus '2114' als het daadwerkelijk 3 jaar oud is, maar '1745' als het bijvoorbeeld uit eind 2017 komt), is dat meer dan 5 jaar geleden dan zou ik hier zeker rekening mee houden.
Daarnaast zou ik in zo'n geval verwachten dat de hele Deco down gaat en niet alleen de verbinding met Internet wegvalt (en niet meer herstelt).
Valt tegen. Dat zou het geval zijn als de CPU/SoC het meest gevoelig is voor voltages. Wat je bij WiFi-appaaratuur vaak ziet is dat eerder bepaalde interfaces uitvallen en/of het vermogen om signaal van ruis te onderscheiden terugloopt. Het is eigenlijk net zoals bij desktop PCs: in geval van vage stabiliteitsissues, vooral met oudere hardware, is voeding altijd eerste om uit te sluiten - zeker als problemen 'zomaar' ontstaan lijken te zijn, dus niet na toevoegen nieuwe hardware, upgraden firmware of wijzigen instellingen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel_23
Na weer bijna een week stabiel Internet te hebben gehad, constateerde dat ik vanmorgen dat gedurende de nacht de verbinding weer was weggevallen.

Zoals dion_b hierboven voorstelde, heb ik vanmorgen een andere adapter aangesloten. Deze komt uit dezelfde set, maar is 2 jaar minder gebruikt.
Nu even afwachten of dit helpt.

Ik kon trouwens geen jaartal vinden op de adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel_23
Helaas, ook met een andere adapter valt het Internet uit (zelfde symptomen als in de openings post).

Heeft iemand nog suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doedelzakkie
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-09 22:30
Omdat je schrijft dat intern netwerk wel blijft werken, alleen extern niet, zou ik eens kijken of het probleem zit in het overnemen van een nieuw WAN IP. Voor zover ik denk te weten, gebruikt Odido voor consumentenlijnen dynamische IP toekenning.

Ik heb jaren geleden de Deco's M9 ook als hoofdrouter gebruikt bij Ziggo kabel. Dat was een dynamisch toegewezen IP en bij wijziging daarvan nam mijn Deco dat niet goed over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel_23
Doedelzakkie schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:36:
Omdat je schrijft dat intern netwerk wel blijft werken, alleen extern niet, zou ik eens kijken of het probleem zit in het overnemen van een nieuw WAN IP. Voor zover ik denk te weten, gebruikt Odido voor consumentenlijnen dynamische IP toekenning.

Ik heb jaren geleden de Deco's M9 ook als hoofdrouter gebruikt bij Ziggo kabel. Dat was een dynamisch toegewezen IP en bij wijziging daarvan nam mijn Deco dat niet goed over.
Ah ja, die had ik ook al gecheckt maar niet vermeld.
Na een restart krijg ik hetzelfde IP adres toegekend.

Soms doen de symptomen zich ook meerdere keer per dag voor, dat lijkt me wat vaak voor een IP adres wisseling.

[ Voor 8% gewijzigd door Marcel_23 op 04-04-2024 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ep667
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:06

ep667

It doesn't hurt to help

Marcel_23 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:23:
[...]

Ah ja, die had ik ook al gecheckt maar niet vermeld.
Na een restart krijg ik hetzelfde IP adres toegekend.

Soms doen de symptomen zich ook meerdere keer per dag voor, dat lijkt me wat vaak voor een IP adres wisseling.
Je kunt wel hetzelfde IP-adres toegewezen krijgen, maar als het vernieuwen van de DHCP-lease in eerste instantie in de soep loopt, ben je toch internet kwijt.

Ik weet dat de Deco doosjes niet tot amper te onderhouden zijn buiten de app. Is er überhaupt ergens een logboek waarin je kunt zien wat het systeem doet rondom het uitvallen van internet? Die event log laat vziw niet alles zien.

Heb je verder dingen zoals trend micro of parental controls ingeschakeld?

En de hamvraag: kun je een andere route proberen en de Deco als ap instellen? Wat gebeurt er dan?

[ Voor 13% gewijzigd door ep667 op 05-04-2024 11:03 ]

EP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel_23
Ik heb de logfiles via de web interface bekeken rondom de tijd waarop de verbinding wegvalt, maar daar is geen chocola van te maken.
En inderdaad, meer dan dat en een rode led is er niet om te debuggen.

Op de Deco heb ik alleen de ‘ ongewenste indringers’ filter aan staan. Maar dat is ook altijd al zo geweest

Vandaag was het weer raak. Langer dan 5 minuten een stabiele verbinding was niet mogelijk.
Daarom heb ik inmiddels de Deco’s uit het netwerk gehaald en het door Odido meegeleverde Zyxel modem weer in gebruik te nemen.
Ik zal later nog proberen de Deco’s in AP modus te zetten, want ik vermoed dat het bereik van het netwerk met alleen de Zyxel onvoldoende is.

Hoe dan ook, ik blijf het bijzonder vinden dat het een jaar probleemloos heeft gewerkt en nu niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel_23
Toch maar weer een nieuw experiment.

In het verleden heb ik weleens vaker wat stabiliteitsproblemen gehad na een firmware update vergelijkbaar met wat ik in de openingspost heb beschreven. Teruggaan naar versie “1.5.3 Build 20210309 Rel. 36309” loste dat meestal op.
Na de laatste firmware update kon ik via de webinterface niet meer terug naar die oude versie.

Op Internet vond ik de volgende beschrijving over hoe een firmware update te forceren https://www.tp-link.com/us/support/faq/2958/.
Daarmee kon ik wel terug naar de oudere versie van de firmware.

Ik laat hier wel weten of dit het probleem oplost.

[ Voor 3% gewijzigd door Marcel_23 op 30-04-2024 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel_23
Helaas, na 4 dagen een stabiele verbinding is het weer als daarvoor: slechts een paar minuten een stabiele verbinding na een herstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel_23
En nog maar eens een poging om toch mesh WiFi te krijgen en daarmee voldoende dekking in het hele huis.

Ik heb één Deco unit als AP achter de Zyxel router gezet (WiFi uit op de Zyxel). Ook dit ging na een kwartier fout.

Dit wil ik nog een keer proberen met een andere Deco unit.
Dat er één niet goed meer is wil ik nog wel geloven, maar ik kan me niet voorstellen dat ze alledrie kapot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• May
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12-02 22:29

May

Marcel_23 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 15:03:
En nog maar eens een poging om toch mesh WiFi te krijgen en daarmee voldoende dekking in het hele huis.

Ik heb één Deco unit als AP achter de Zyxel router gezet (WiFi uit op de Zyxel). Ook dit ging na een kwartier fout.

Dit wil ik nog een keer proberen met een andere Deco unit.
Dat er één niet goed meer is wil ik nog wel geloven, maar ik kan me niet voorstellen dat ze alledrie kapot zijn.
Ik ervaar dezelfde problemen met een M9 deco unit. Ik gebruik in huis in totaal 4 units, waarvan 3x m5 en 1x m9. Waar ik de m9 ook neerzet, stabiel wordt het niet. Om de zoveel tijd flikkert die eruit (rood flikkeren), ongeacht waar ik het ding neerzet, om vervolgens na een paar minuten weer verbinding te leggen. Erg frustrerend. Ik begin haast te denken dat het aan de unit ligt, de overige m5's doen het perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziecko
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:05
Misschien niet helemaal on topic, maar ik heb een andere TP-Link router aan mijn Odido verbinding gehad en had ook continue wegvallende verbindingen. Ik neig er naar om het richting Odido te zoeken, zeker ook omdat in ieder geval bij mij, de Zyxel ook af en toe hikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zazadanger68
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:24
Ik heb een TP-LINK XE75 en heb mijn glasvezel converterkastje direct verbonden met mijn XE75. Ik moet wel zeggen dat ik dit ook niet aan de praat kreeg op mijn M5-variant. Maar sinds ik de XE75 heb, werkt dit perfect.

Tip: schakel Beam Forming en Snelle Roaming uit, hierdoor viel mijn verbinding continu weg op mijn apparaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u5p6AMhv-_hPXPDyeUJmX0ZKVUc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XvfKgohPkkGulQj8VXftSROI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T4X-oOqI13sgxawDv4xCd8IO2O4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PtmcsKdbBabJL3R1NK8aceHA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:07
Ik heb hetzelfde gehad en een ticket aangemaakt mij tp link. Daaruit kwam het advies om de switch ertussen uit te halen en de Deco's in elkaar te prikken (daisychain). Na de hoofd deco en de eerst volgende te koppelen en daarna de switch eraan te hangen werkte het perfect (hoofd deco poort 1 - - - > volgende deco poort een - - - > poort 2 - - - > switch) daarna waren alle problemen opgelost. Hoofd probleem was random rode lampen op de torens en geen stabiele verbinding met de app.

[ Voor 24% gewijzigd door boombes op 07-06-2024 20:40 ]

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhulsker
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-04 16:15
Hallo Marcel,

Wij ondervinden momenteel ook veel gedoe met een M9 setje, betonnen woning, drie woonlagen, drie deco's. We waren 5 jaar lang zeer tevreden, maar sinds een paar weken is het één groot drama. Zowel bedraad (mijn thuiswerplek) als ook de wifi. Ik heb twee gamende zoons die er ook wel een beetje klaar mee zijn. Muiterij is bijna niet meer te voorkomen :)

We hebben KPN glasvezel (voorheen XS4all) dus met een fijne FritzBox, met een 1Gb up en down abonnement. Ik heb de laatste firmware geïnstalleerd, alledrie de deco's al een factory reset gegeven.

Bij jou lees ik dat de verbinding na een herstart weer een paar dagen goed is, maar bij ons is het maar een paar minuten goed. Daarna is het weer drama.

Vanmiddag even met de laptop met een kabeltje rechtstreeks in de FritzBox een speedtest gedaan: als een raket! 900Mbit, met twee vingers in de neus.

Ben je er inmiddels uit wat het euvel was? Ben erg nieuwsgierig.

Gr. Jan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Hoe heb je het aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhulsker
Bij de bouw van het huis meteen overal lege leidingen naartoe laten leggen. Dus elke ruimte heeft mooi een wall-outlet met een CAT7 kabeltje.

Zie afbeelding... Deco1 is de main. Deco1 en 2 zijn bedraad, Deco 3 niet. De zoons hebben allebei een poortje op het modem nodig voor het gamen. De switch is een eenvoudige 8 poorts TPLink van €30,00.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/139XN2o1r3o58WvWo2lEv3KtXoE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zcaD7fWnM1yVlM79DvLpOHJE.png?f=user_large

@laurens0619

[ Voor 6% gewijzigd door jhulsker op 05-07-2024 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@jhulsker
Deco's zijn best gevoelig hoe ze onderling bedraad aangesloten zijn. Meest fool proof is achter elkaar maar in aparte switch wil ook wel werken. Om een of andere reden zijn de switches uit provider routers vaak dwars en werkt deco niet hiermee samen.

Probeer eens Deco 1 in de switch in de meterkast te stoppen ipv het modem. Dan zitten deco 1 en deco 2 beide in de losse switch ipv de router switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhulsker
Momenteel gaat het vrij aardig... Ik had al wat dingen geprobeerd qua stekkertjes en ik had Deco1 en 2 gisteren al samen in de FritzBox gedaan. AUB niks tegen Zoon2 zeggen! :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F1Uc3F32uilaGmpwBIJWL8ukL5A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oWRUtJP7IiMkafePpOfDXtu4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@jhulsker
Doorgaans is het beste om ze juist niet samen in de fritzbox te doen, maar samen in de losse switch :)

Uitleg waarom:
Een deco kan draadloos en bedraad met elkaar verbonden zijn.
Om te detecteren of ze bedraad aangesloten zijn, hebben ze een discovery protocol om elkaar te vinden. In sommige switches wordt dat discovery protocol, soms, doorbroken. De deco concludeert dan dat ze neit bedraad aangesloten zitten (want ze kunnen elkaar niet vinden). Als gevolg wordt de draadloze onderlinge verbinding ingeschakeld.

Echter die bedrade verbinding is er wel. Als een apparaat 2x verbonden is via een ander pad dan krijg je een netwerk lus. Verkeerd gaat rondzingen met als gevolg dat je hele netwerkverkeer instort.

Is echter gokje dat dit aan de hand is maar dit zie je vaker bij deco apparatuur

[ Voor 74% gewijzigd door laurens0619 op 05-07-2024 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhulsker
Bedankt voor je reacties @laurens0619! Top.

Op 5 juli gaf ik aan dat het 'vrij aardig' ging, maar dat was van korte duur. Ik heb de Deco's de laatste dagen weer veelvuldig gereset en ik heb de Deco's vanavond maar samen in de switch (1Gbit TPlink) gestopt zoals Laurens adviseerde. Ik hoop dat de Deco's elkaar goed kunnen vinden. Je zou verwachten dat Deco's en switch goed compatibel zijn omdat ze allemaal van TPlink zijn.

Ik wil ook nog even twee transformatortjes bestellen nav de reactie van Dion_b op 25 maart. Gewoon om dingen uit te sluiten. Misschien toch maar over op nieuwe Deco's met wifi6?

Ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MennoMu
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-07 15:50
Zou ook zomaar aan de Deco en de Modem kunnen liggen. Zou je de modem op de switch kunnen aansluiten en de deco's met elkaar kunnen linken en dan 1 kabel naar de switch.

Schijnt soms ook nog wat compatibiliteit issues te zijn met het IE1995 protocol (voor de wireless handoff zeg maar) en bepaalde switches/modems kunnen dat blocken.

Zag deze post ook erover.

TP Link Deco M5 werkt niet samen met Zyxel VMG-8825-T50 mode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed_Retteketet
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17-11-2024
Ik lees mee, ik heb hetzelfde probleem voor een aantal maanden. Mijn 5 deco's M9 hebben vier jaar probleemloos gewerkt, en tegenwoordig verliest hij regelmatig zijn verbinding met internet. Ik heb de hoofd deco met voeding al een keer uitgewisseld (ik had er 1 reserve) maar het probleem blijft bestaan. Ik vermoed dat het een temperatuur issue is omdat de deco erg warm aanvoelt, ik meet aan de buitenkant soms 39 graden dus zal hij van binnen wel warmer zijn en er zijn genoeg topics te vinden met klachten waarbij de deco te warm wordt en wegvalt.

Op een gegeven moment zag ik een patroon, met name als het een warme dag is valt internet bij mij weg, maar de omgevingstemperatuur kan volgens mijn gevoel niet de enige reden zijn, de deco wordt voor mijn beleving ook warmer na firmware update(?)
Vanzelfsprekend heb ik al maatregelen getroffen door de deco vrij op een plank neer te zetten, geen andere apparatuur nabij e.d. Vandaag heb ik een ventilator besteld waarmee ik iets kan realiseren dat de warmte weg kan vloeien. Ik hoop dat dit gaat helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy.nl
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-08 12:51
Hier nu ook hetzelfde probleem, jaren goed gewerkt maar sinds kort ook uitvallende streams/internet.
Ook geprobeerd zonder en met router aansluiten RJ45 en via een switch, in router modus, in AP modus.
Beam aan/uit, noem het maar op. Kabels vervangen, gewisseld van hoofd-deco en voeding. Zelfs alleen een hoofd-deco standalone heeft dit probleem. Alles gereset en geheel opnieuw opgezet maar problemen blijven.
Iemand al een oplossing wellicht? Nog even en ik ga denk ik over naar een ander systeem maar dan geen TP-link in ieder geval meer :)
Ziggo modem.

[ Voor 32% gewijzigd door Jazzy.nl op 01-08-2024 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy.nl
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-08 12:51
Hier is het nu opgelost.
Ziggo modem in brigde laten zetten en een eigen Cisco router geplaatst, één hoofddeco met kabel aangesloten en de rest draadloos. Wanneer ik de andere units verbind met een kabel dan loopt de router vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel_23
boombes schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 20:37:
Ik heb hetzelfde gehad en een ticket aangemaakt mij tp link. Daaruit kwam het advies om de switch ertussen uit te halen en de Deco's in elkaar te prikken (daisychain). Na de hoofd deco en de eerst volgende te koppelen en daarna de switch eraan te hangen werkte het perfect (hoofd deco poort 1 - - - > volgende deco poort een - - - > poort 2 - - - > switch) daarna waren alle problemen opgelost. Hoofd probleem was random rode lampen op de torens en geen stabiele verbinding met de app.
Een daisy chain maken is in mijn geval, met Deco’s op verschillende plekken in huis, niet praktisch. Dat betekent namelijk dat ik allebei de aansluitingen in de wandcontactdozen moet gebruiken (1 in en 1 uit) om de Deco’s aan te sluiten. In dat geval kan ik niet al mijn bedrade apparaten aansluiten.
Jazzy.nl schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:10:
Hier is het nu opgelost.
Ziggo modem in brigde laten zetten en een eigen Cisco router geplaatst, één hoofddeco met kabel aangesloten en de rest draadloos. Wanneer ik de andere units verbind met een kabel dan loopt de router vast.
Met een draadloze verbinding en de Deco’s in AP modus lijkt het dus wel te werken.
Ik zat te denken aan een bedrade variant waarbij ik de Deco’s bedraad met elkaar verbind met een andere switch dan de router, dus modem/router —> Switch —> Deco-1 —> Switch (voor de Deco’s) —> Deco 2 / Deco 3.
Ik ga één Deco als AP achter de switch hangen en even kijken of dat werkt.

Nog steeds een workaround, want de Deco zou ook als router moeten kunnen functioneren zoals de jaren ervoor.

Ik zal laten weten of dit werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:07
Je hoeft er maar 2 aan elkaar te hangen de rest is hier ook draadloos, dus hoofd deco met een andere te verbinden en de rest kan draadloos. Is ook heel eenvoudig te testen, eentje in de meterkast eentje naar een plek waar je wel een kabel kan trekken en de rest daarna draadloos koppelen. Hier zijn locaties meterkast en kamer omdat ik toch internet voor mijn ps5 moest trekken geen extra werk. En achter elke kan een switch geplaatst worden voor meerdere apparaten zodat je het probleem met de wand contact dozen ook opgelost hebt, hier 5 apparaten achter een deco hangen met een stwich van tplink (wel kpn specifiek)

Dus zet eentje in je meterkast bekabeld aan de router. Zet eentje bedraad een meter of 10 verder, koppel de rest draadloos en kijk of het werkt klusje van 10 minuten.

[ Voor 19% gewijzigd door boombes op 20-08-2024 18:01 ]

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhulsker
Update van mijn kant. Zoals ik in mijn posts aangaf had ik er een switch tussen hangen. Die heb ik er nu tussenuit gehaald. Daarmee zit alleen de hoofd-Deco rechtstreeks in het modem. Deco's 2 en 3 zijn draadloos verbonden. Daarmee zijn de grootste problemen verholpen. De verbinding valt niet meer weg. De snelheid van Deco 2 en 3 is natuurlijk niet fantastisch. Mijn thuiswerkplek zit op Deco 2 en als ik een Citrixsessie draai met een lokale Teamssessie, dan meldt Teams dat de verbinding traag is. Traag, maar stabiel traag. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel_23
Ongeveer zoals in mijn laatste post beschreven, heb ik nu 2 Deco’s in AP modus verbonden met een switch.
Dit werkt nu al een bijna een maand probleemloos en de draadloze dekking in huis is perfect.

Nog steeds zou ik het liefst de Zyxel modem/router van Odido er tussenuit halen en een van de Deco’s als modem/router gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door Marcel_23 op 15-09-2024 22:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel_23
Uiteindelijk wilde ik toch weer terug naar de oude situatie, dus één Deco als router en de 2 anderen verbonden via de switch (en geen Zyxel modem meer).

Dit werkt nu alweer ruim 2 maanden probleemloos.
Er is een software update voor de Deco’s geweest. Het is me niet duidelijk of dat er iets mee te maken heeft.

Hoe dan ook, als dit stabiel blijft, is mijn probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GhostlyFriend
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01-08 20:43
Ik heb de volgende twee topologieën geprobeerd:

KPN Experia 12 - Switch 1 - Switch 2 - Deco 1, PC, Printer, Laptop. Alles bekabeld.
En daarnaast Switch 1 - Deco 2 bekabeld.

KPN Experia 12 - Switch 1 - Deco 1 - Switch 2 - PC, Printer, Laptop. Alles bekabeld.

Het is twee keer M9 Plus, Access point. Beamvorming aan, Snell roaming aan. DHCP uit.

Wat ik de laatste iets van zes weken merk is dat de Deco’s regelmatig een rood lampje krijgen en de wifi wegvalt. Soms een dag goed, soms een paar dagen, en dan opeens valt ie meerdere keren per uur weg. De eerste topologie leek iets stabieler dan de tweede. Het nadeel van de tweede is dat switch 2 met alles eraan uitvalt als de deco uitvalt.

[ Voor 9% gewijzigd door GhostlyFriend op 15-05-2025 22:45 ]

Quatt Hybrid, EvoHome WiFi. Met R8810A1018 OpenTherm, HR92 en HCE80 + MT-4, Vloerverwarmimg als bijverwarming, Radiatoren, Intergas HRE28/24 55gr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doedelzakkie
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-09 22:30
GhostlyFriend schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 22:29:
Ik heb de volgende twee topologieën geprobeerd:

KPN Experia 12 - Switch 1 - Switch 2 - Deco 1, PC, Printer, Laptop. Alles bekabeld.

KPN Experia 12 - Switch 1 - Deco 1 - Switch 2 - PC, Printer, Laptop. Alles bekabeld.

Het is twee keer M9 Plus, Access point. Beamvorming aan, Snell roaming aan. DHCP uit.

Wat ik de laatste iets van zes weken merk is dat de Deco’s regelmatig een rood lampje krijgen en de wifi wegvalt. Soms een dag goed, soms een paar dagen, en dan opeens valt ie meerdere keren per uur weg. De eerste topologie leek iets stabieler dan de tweede. Het nadeel van de tweede is dat switch 2 met alles eraan uitvalt als de deco uitvalt.
Door TPLink wordt aanbevolen om de wired satelite deco's via de main deco te laten lopen. Dat kan ook middels een switch, maar dan is die switch wel dedicated voor de deco's.

bv:
KPN Experia 12 - Swich 1 met daarop Deco 1, en al het andere bekabelde spul. Deco 2 verbind je dan rechtstreeks met Deco 1. Evt kun je een tweede en derde switch in zetten als het niet allemaal handig uit komt, maar volgens leverancier moet Deco 2 rechtstreeks naar Deco 1.

Volgens mij is deze manier van aansluiten vooral van belang om goed van de wired backhaul gebruik te maken, ik vraag me af of je problemen hier mee opgelost worden.

Heb je de deco's al eens proberen om te wisselen, dus 2 wordt 1 en ook als hoofd deco instellen via de app? Wat gebeurt er dan?

En op welke firmware versie zitten je Deco's? Bij bepaalde versies van de firmware werkt het updaten via de app niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel_23
Doedelzakkie schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 08:34:
[...]
Door TPLink wordt aanbevolen om de wired satelite deco's via de main deco te laten lopen. Dat kan ook middels een switch, maar dan is die switch wel dedicated voor de deco's.

bv:
KPN Experia 12 - Swich 1 met daarop Deco 1, en al het andere bekabelde spul. Deco 2 verbind je dan rechtstreeks met Deco 1. Evt kun je een tweede en derde switch in zetten als het niet allemaal handig uit komt, maar volgens leverancier moet Deco 2 rechtstreeks naar Deco 1.
Hetgeen je voorsteld (of eigenlijk TP-link aanbeveelt) is lastig te realiseren als je de Deco in router modus gebruikt, omdat je dan één van de twee ethernet poorten nodig hebt om aan te sluiten op de modem/ONT en de andere dan voor de wired backhaul.
Je hebt dan eigenlijk maar 2 mogelijkheden:
  • De switch aansluiten op de laatste Deco in de keten:
    Modem/ONT ---- Deco 1 ---- Deco 2 ----- ... ---- Deco n ----- Switch
  • Een dedicated switch voor de backhaul:
    Modem/ONT ---- Deco 1 ---- Backhaul switch ---- Deco 2 ... Deco n ---- Switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Je kan ook een switch in je experiabox prikken en daar alle decos in drukken.
Dan gebruik je de experiabox switch alleen nog om te verbinden met je eigen switch

Dan gaat t meestal weg goed. De provider modem switches etteren vaak met deco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GhostlyFriend
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01-08 20:43
Ik kreeg gisteren een antwoord van TP-Link support op mijn vraag waarom de Deco's er telkens uit klapten.
Zij zeiden dit:
"With KPN the Deco must be in its accesspoint mode in all cases, never as a WiFi router.
In an accesspoint mode the Deco acts only as a troughput of the Experiabox nothing else.
The main Deco must be in call cases connected directly to the Experiabox."

Ik heb een ander topic gestart met mijn vraag over de Access Point mode, want ik krijg het niet werkend, op welke manier ik ook probeer.
GhostlyFriend in "Deco M9 Plus V2 Mesh in AP-mode valt regelmatig uit"

Quatt Hybrid, EvoHome WiFi. Met R8810A1018 OpenTherm, HR92 en HCE80 + MT-4, Vloerverwarmimg als bijverwarming, Radiatoren, Intergas HRE28/24 55gr.

Pagina: 1