Sinds enkele maanden ervaar ik regelmatig een wegvallende Internet verbinding op mij Deco M9 Plus systeem. Soms gebeurt dit meerdere keren per dag, soms blijft de verbinding een week stabiel.
Sinds iets meer dan een jaar heb ik glasvezel van Odido en het heeft een jaar probleemloos gewerkt.
Ook daarvoor, toen ik nog Internet via Ziggo had, werkte het probleemloos.
Mijn netwerk is als volgt opgebouwd.
- Ethernet aansluiting 1 van de hoofd Deco is rechtstreeks op de ONT van Odido aangesloten (VLAN ID 300, VLAN prio 0)
- Ethernet aansluiting 2 van de hoofd Deco is aangesloten op een TP-Link TL-SG1024D switch
- De tweede Deco is ook aangesloten op deze switch (t.b.v. Ethernet backhaul)
- Op de switch zijn ook andere bekabelde netwerk apparaten aangesloten
- De derde Deco is nu niet in gebruik - deze gebruik ik alleen in de zomer om in de tuin ook nog bereik te hebben, in huis volstaan 2 Deco's
De symptomen zijn als volgt
- Rode LED op de Deco units
- Geen verbinding met Internet meer
- Wel verbinding mogelijk op het interne netwerk
Herstarten van het netwerk via de Deco M9 app lost het probleem bijna altijd op.
Echter, af en toe is na een herstart de tweede Deco middels draadloze backhaul verbonden, terwijl er toch echt een ethernet kabel in zit.
Na nog een keer herstarten van de tweede unit is dit vaak opgelost.
Het volgende heb ik al geprobeerd
- Firmware update (ik gebruikte versie 1.5.3 eerder omdat die stabieler leek, nu geupgrade naar versie 1.6.3 - de meest recente)
- DNS servers veranderd naar die van Google (8.8.8.8 en 8.8.4.4)
- Beide Deco's verwisseld (ik heb er 3, maar slechts 2 in gebruik)
- Andere ethernet kabel voor 2e Deco
- De event log van beide Deco's doorgeplozen, maar daar kan ik niet veel mee.
- Uiteraard gezocht op Internet, onder andere GOT en het TP-link forum
Het meest merkwaardige vind ik dat dit probleem er 'ineens' lijkt te zijn, terwijl er voor mij geen duidelijk aanwijsbare verandering in mijn netwerk is.
Kunnen jullie me helpen dit te troubleshooten?
Sinds iets meer dan een jaar heb ik glasvezel van Odido en het heeft een jaar probleemloos gewerkt.
Ook daarvoor, toen ik nog Internet via Ziggo had, werkte het probleemloos.
Mijn netwerk is als volgt opgebouwd.
- Ethernet aansluiting 1 van de hoofd Deco is rechtstreeks op de ONT van Odido aangesloten (VLAN ID 300, VLAN prio 0)
- Ethernet aansluiting 2 van de hoofd Deco is aangesloten op een TP-Link TL-SG1024D switch
- De tweede Deco is ook aangesloten op deze switch (t.b.v. Ethernet backhaul)
- Op de switch zijn ook andere bekabelde netwerk apparaten aangesloten
- De derde Deco is nu niet in gebruik - deze gebruik ik alleen in de zomer om in de tuin ook nog bereik te hebben, in huis volstaan 2 Deco's
De symptomen zijn als volgt
- Rode LED op de Deco units
- Geen verbinding met Internet meer
- Wel verbinding mogelijk op het interne netwerk
Herstarten van het netwerk via de Deco M9 app lost het probleem bijna altijd op.
Echter, af en toe is na een herstart de tweede Deco middels draadloze backhaul verbonden, terwijl er toch echt een ethernet kabel in zit.
Na nog een keer herstarten van de tweede unit is dit vaak opgelost.
Het volgende heb ik al geprobeerd
- Firmware update (ik gebruikte versie 1.5.3 eerder omdat die stabieler leek, nu geupgrade naar versie 1.6.3 - de meest recente)
- DNS servers veranderd naar die van Google (8.8.8.8 en 8.8.4.4)
- Beide Deco's verwisseld (ik heb er 3, maar slechts 2 in gebruik)
- Andere ethernet kabel voor 2e Deco
- De event log van beide Deco's doorgeplozen, maar daar kan ik niet veel mee.
- Uiteraard gezocht op Internet, onder andere GOT en het TP-link forum
Het meest merkwaardige vind ik dat dit probleem er 'ineens' lijkt te zijn, terwijl er voor mij geen duidelijk aanwijsbare verandering in mijn netwerk is.
Kunnen jullie me helpen dit te troubleshooten?