Thermostaatkraan vloerverwarming nodig bij hybride?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Beemdster
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-06 10:14
Dag,
Ik had een CV ketel en ruim een jaar geleden is er een warmtepomp bijgezet. Nu is het dus een hybride.
De oude verdeler met waterpomp voor de vloerverwarming is nog aanwezig.
Ik begrijp dat ik deze beter kan vervangen door een open systeem zonder pomp. Of de pomp er tussenuit halen.
Maar er zit een thermostaatkraan tussen vanwege de vloerverwarming voor de houten vloer. Die mag namelijk niet boven de 28 graden komen vanwege de houten planken.

Begrijp ik het goed dat ik de thermostaatkraan kan verwijderen als ik de max watertemperaturen van de ketel en de warmtepomp afstel op laten we zeggen maximaal 30 graden?

Alle reacties

• Beemdster
Huidige situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/noaivvWymspihQT8TExuHIcj5SY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X86emsYrg9cNSNDVSTHb81zW.jpg?f=fotoalbum_large

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-11 10:57

DukeBox

loves wheat smoothies

Begrijp ik het goed dat ik de thermostaatkraan kan verwijderen als ik de max watertemperaturen van de ketel en de warmtepomp afstel op laten we zeggen maximaal 30 graden?
Ja, maar waarom laat je hem niet zitten voor de zekerheid? Mocht je CV bijspringen en deze warmer staan dan zit je niet met de problemen 28 graden is best laag namelijk, daar zit je zo aan als het circuit klein is.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17:42
DukeBox schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 15:59:
[...]

Ja, maar waarom laat je hem niet zitten voor de zekerheid? Mocht je CV bijspringen en deze warmer staan dan zit je niet met de problemen 28 graden is best laag namelijk, daar zit je zo aan als het circuit klein is.
Weghalen is toch echt beter: zo’n thermostaat is ook weer een restrictie die de flow beperkt. Met een warmtepomp moet je het niet hebben van de temperatuur maar van de flow. Die moet echt heel veel hoger worden dan met een cv ketel. Vaak zijn ook de aanvoerleidingen naar de verdeler toch al aan de krappe kant, dus elke extra restrictie in het systeem is dan nadelig.

• Beemdster
Het is een redelijk circuit, 150-200 m2 of zo.
Op zich wil ik "smoring" zoveel mogelijk weghalen om zo het meest efficiënt te gaan werken, vandaar.
Anders ga je het bij de ketel hoger opstoken en maar mondjesmaat in het systeem laten lopen. Op zich heb je dan wel een extra buffer aan warmte wat misschien weer zijn voordelen heeft.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-11 10:57

DukeBox

loves wheat smoothies

Coolmint schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 16:11:
.. zo’n thermostaat is ook weer een restrictie die de flow beperkt.
Er zijn prima ventielen met een hoge flow beschikbaar.
Beemdster schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 16:12:
Anders ga je het bij de ketel hoger opstoken en maar mondjesmaat in het systeem laten lopen. Op zich heb je dan wel een extra buffer aan warmte wat misschien weer zijn voordelen heeft.
Bij zulke lage temperaturen en een hybride oplossing zou ik zelf een klein buffervat plaatsen maar het hoeft niet als je er zelf bij bent om te finetunen.

[ Voor 49% gewijzigd door DukeBox op 23-03-2024 16:16 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Beemdster
Tevens zit er ook nog een verdeler op voor een paar kleine radiotoren. Daar zit dus geen thermostaatkraan voor.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:55
Zitten er radiatoren in het verwarmingssysteem?

Ja? houdt het rekening mee dat die bar weinig doen bij 30-35 graden.

Nee? Dan is helaas de hybride een nutteloze tussenstap geweest. Vloerverwarming is ideaal voor warmtepompen, hybride heeft dan alleen maar nadelen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Beemdster
Ronald schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 16:19:
Zitten er radiatoren in het verwarmingssysteem?

Ja? houdt het rekening mee dat die bar weinig doen bij 30-35 graden.

Nee? Dan is helaas de hybride een nutteloze tussenstap geweest. Vloerverwarming is ideaal voor warmtepompen, hybride heeft dan alleen maar nadelen.
Er zitten een paar radiatoren bij maar die zijn eigenlijk niet nodig. De capaciteit van de vloerverwarming is groot genoeg.
Het gaat hier niet om wel of geen nut van Hybride maar om de verdeler en thermostaatkraan voor de houten vloer.

• Beemdster
DukeBox schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 16:13:

Bij zulke lage temperaturen en een hybride oplossing zou ik zelf een klein buffervat plaatsen maar het hoeft niet als je er zelf bij bent om te finetunen.
Er zit een buffervat tussen.

[ Voor 10% gewijzigd door Beemdster op 23-03-2024 16:26 ]

• Ronald
Alleen als je de CV én WP vertrouwt om het water zo koel te houden dat de vloer er tegen kan, kan een pomploze, gesloten verdeler gebruikt worden. Dat is zeker voor de warmtepomp wel het efficiëntst… warmer water koeler mengen is zonde. De WP wint ongeveer 2% efficiëntie per graad lagere water temperatuur.

En ja het hybride verhaal was je vraag niet… maar dan mag je het wel gewoon weten toch?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Beemdster
Ronald schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 16:29:
Alleen als je de CV én WP vertrouwt om het water zo koel te houden dat de vloer er tegen kan, kan een pomploze, gesloten verdeler gebruikt worden. Dat is zeker voor de warmtepomp wel het efficiëntst… warmer water koeler mengen is zonde. De WP wint ongeveer 2% efficiëntie per graad lagere water temperatuur.

En ja het hybride verhaal was je vraag niet… maar dan mag je het wel gewoon weten toch?
Dankje,
Klopt maar het heeft geen zijn om uit de wijden over dingen die in deze niet relevant zijn.

Bij de warmtepomp kan ik de max op de graad nauwkeurig instellen maar op de cv ketel is dat minder nauwkeurig. Dus dat is wel iets om over na te denken.
Als ik er een thermostaatkraan tussenzet met een grote flow kan het verlies niet groot zijn. Het is dan een extra beveiliging voor het geval dat.

Ik kan de thermostaatkraan natuurlijk ook net achter de cv ketel zetten. Dan heeft de warmtepomp er geen hinder van en is ie toch begrenst.

• Ronald
En hoeveel m2 vloer is het? Wat is minimum vermogen van de CV?

Mijn CV gaat pas 5 graden boven ingestelde waarde uit. Er zijn legio CV’s op de markt die hun minimum vermogen niet in mijn vloer kwijt kunnen (vloer pakt max 5-6kW op, minimum vermogen van mijn ketel zit er onder, maar velen zitten op 7-8kW…)

[edit] @Beemdster je merkt al: de duale warmtebronnen maken het lastig. Als jouw warmtepomp voldoende vermogen kan leveren is het dus beter om de CV er uit gewoon te halen, dan kan de WP met blijkbaar een heel goed werkende vloer (28 graden is erg laag) superefficient werken.

De opmerking die jij niet relevant vind is het dus stiekem wel ;-)

[ Voor 36% gewijzigd door Ronald op 23-03-2024 17:49 ]

• Beemdster
De warmtepomp staat nu nog ingesteld dat hij onder de 1 graden buitentemperatuur uitschakelt en de CV ketel het werk laat doen. Met de huidige gas prijzen is dat denk ik ook goedkoper dan in het donker tijdens vorst de warmtepomp het werk te laten doen.
Ik heb zonnepanelen met een overcapaciteit en er zit geen vastrecht op de gasaansluiting van de ketel.

Ik kan volgende jaar kijken om de cv uit te schakelen en alles door de WP te laten doen maar of ik daar iets mee bespaar weet ik niet.

• Ronald
De omslag bij 1 graden en overschot gesaldeerde stroom is zeer waarschijnlijk veel te hoog.

Je krijgt nu wat? 2 handen centen per kWh netto teruglevering. Een nette WP maakt bij -10 nog 2kWh uit 1 kWh stroom, en dan kost de kWh 1 hand centen. Bij 0 zou de pomp minimaal 3 moeten halen. Dit is pessimistisch bij 28 graden Ta!

Uit gas kost een kWh bijvoorbeeld 120/8,5ct … ofwel meer dan de WP bij -10.

Bij mijn zus is de omslag van de Elga naar defacto nooit gezet. Is een 6kW model en zonder nachtverlaging trekt het ding bijna de volledige warmtevraag.

[ Voor 16% gewijzigd door Ronald op 24-03-2024 08:16 ]

• Beemdster
Dat vermoeden had ik ook.
Standaard stond ie op 2 graden en ik heb hem graad lager gezet.
De sensor staat op een redelijk warm plekje. Als het vriest draait hij nog.
Ik heb een itho Daalderop HP-S 55

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:24

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Mocht je de instelling niet vertrouwen, dan is een maximaalthermostaat van €20 die je op de aanvoerbalk klemt een praktische extra beveiliging.
Het is wel wat uitzoekwerk om elektrisch aan te sluiten op het vrijgavecontact van zowel ketel als warmtepomp.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Beemdster
Op zich ben ik voor de vloertemperatuur niet zo bang.
De slangen gaan eerst een meter of 15 onder een tegelvloer door voor ze bij het hout komen. Een graadje meer of minder zal niet zo’n probleem geven.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:06
Waarom zou je niet vertrouwen op de max temperatuur regeling van je CV ketel?
Als die niet zou werken zou het cv water tot boven de 100 graden opgestookt worden.

Je kunt wel alles driedubbel willen beveiligen maar heeft dat nut?

Maar als je het beslist wil dan kun je ook nadenken over een temperatuur gestuurde bypass bij de verdeler te plaatsen die open gaat als de temperatuur te hoog wordt.

[ Voor 26% gewijzigd door Ben(V) op 24-03-2024 09:53 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:24

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Ben(V) Bij combiketels is een failure mode goed denkbaar waarbij er tijdens hoogvermogen+hoogtemperatuur SWW bedrijf weglekt richting CV circuit, bijvoorbeeld een defecte/vervuilde driewegklep (bij combiketels die die hebben) of vervuilde terugslagklep (bij combiketels zonder 3wegklep in hybride opstelling).

De ketel heeft dan niets in de gaten maar pompt wel 60 graden de vloer in.
Bij alleen een warmtepomp is het risico zo goed als afwezig; op vol vermogen krijgt hij het water toch niet erg heet.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Beemdster
Ik heb de hybridefunctie uitgezet en minimale temperatuur verlaagd naar -2.
Keteltemperatuur ook verder verlaagd maar die gaat nu dus eigenlijk alleen nog voor het tapwater gebruikt worden.

Eens kijken hoe wanneer het te koud gaat worden in huis.

Maar nu blijft nog wel de kwestie met de verdeler, pomp en thermostaatkraan over. Die moet ik nog aanpassen.

Het voordeel van het gebruik van de thermostaatkraan is dat de cv met een hogere watertemperatuur kan bijspringen waardoor er naar de radiatoren een hogere temperatuur kan gaan. Mochten we nog eens in een ijstijd terechtgekomen.
Pagina: 1