Triple glas; wel of geen Wienersprossen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikeloz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-04-2024
Hi allemaal,

Ik ga binnenkort bij ons op de bovenverdieping de kozijnen (enkelglas) vervangen voor kozijnen met triple glas (triple ivm met geluid weg). We wonen in een oud huis (1880) en om het karakter van het huis te bewaren willen we roeden in het glas (1 verticaal, 2 horizontaal) van de nieuwe kozijnen net als bij de huidige kozijnen. Nu is er de keus in enkel opplakroeden of ook opplakroeden met wienersprossen, en ik heb wat gezocht naar foto's uit de praktijk om te kijken wat esthetisch er mooier uit ziet maar kan er niks van vinden. Heeft iemand hier ervaring met triple glas met roeden en hoe dit er uit ziet? Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 11:50
Mikeloz schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 19:13:
Hi allemaal,

Ik ga binnenkort bij ons op de bovenverdieping de kozijnen (enkelglas) vervangen voor kozijnen met triple glas (triple ivm met geluid weg). We wonen in een oud huis en om het karakter van het huis te bewaren willen we roeden in het glas (1 verticaal, 2 horizontaal) van de nieuwe kozijnen net als bij de huidige kozijnen. Nu is er de keus in enkel opplakroeden of ook opplakroeden met wienersprossen, en ik heb wat gezocht naar foto's uit de praktijk om te kijken wat esthetisch er mooier uit ziet maar kan er niks van vinden. Heeft iemand hier ervaring met triple glas met roeden en hoe dit er uit ziet? Alvast bedankt!
Je zegt dat je in een oud huis woont met nog enkel glas. Zijn de muren geïsoleerd? Anders riskeer je dat je condens op de muren krijgt omdat deze kouder zijn dan je raam. Daarom word bij oudere woning veelal dubbelglas (hoogrendements weliswaar) toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikeloz
nightgold schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 19:43:
[...]

Je zegt dat je in een oud huis woont met nog enkel glas. Zijn de muren geïsoleerd? Anders riskeer je dat je condens op de muren krijgt omdat deze kouder zijn dan je raam. Daarom word bij oudere woning veelal dubbelglas (hoogrendements weliswaar) toegepast.
@nightgold Daar is over nagedacht. Huis is rondom volledig geïsoleerd en ventilatiesysteem is aangebracht. Snap dat HR++ in principe ook prima is maar het gaat ons vooral om de extra geluidsisolatie van HR+++

[ Voor 9% gewijzigd door Mikeloz op 22-03-2024 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Wienersprossen zien er uit als allemaal kleine ruitjes omdat de vakverdeling IN het dubbel glas zit en aan de buiten en binnenkant schijnroedes worden geplakt. Van dichtbij zie je het verschil echt wel. Als je alleen schijnroedes plakt, dan zie je dat de ruit helemaal hol is en dat de roedes dus heel nep zijn. Wienersprossen zien er wat authentieker uit.

Maar is dat momenteel niet nogal duur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-05 20:41

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Wij hebben voor onze woning een half jaar geleden gekozen voor trippelglas omdat het prijsverschil met subsidie minimaal was. Je kan je afvragen of het in mijn jaren 60 woning echt veel zin heeft, maar gezien je de aankoop doet voor een jaar of 25-30, kan het zeker geen kwaad.

Ik heb overigens alles wel geïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:54
Hier hebben ze een soort voorzet kruis gemaakt. Dit kan los van het raam geklikt worden om de ramen makkelijk te wassen / verven.

Ziet er mooi uit, van buiten ziet je niet dat het niet doorloopt, van binnen zie je het als je dichterbij staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikeloz
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 20:25:
Wienersprossen zien er uit als allemaal kleine ruitjes omdat de vakverdeling IN het dubbel glas zit en aan de buiten en binnenkant schijnroedes worden geplakt. Van dichtbij zie je het verschil echt wel. Als je alleen schijnroedes plakt, dan zie je dat de ruit helemaal hol is en dat de roedes dus heel nep zijn. Wienersprossen zien er wat authentieker uit.

Maar is dat momenteel niet nogal duur?
Het is ongeveer een meerprijs van 100 per kozijn, en ik heb 8 kozijnen nodig (ik plaats ze zelf trouwens). Vandaar dat ik benieuwd ben of wienersprossen het waard zijn en echt veel mooier zijn dan enkel opplakroeden, aangezien ik geen fotos van wienersprossen icm triple glas heb kunnen vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-05 23:07
Ik heb me dat ook afgevraagd en aangezien het voor de woonkamer was en ik er met mijn neus bovenop zit had ik ook twijfels. Bovenverdieping ga je het denk ik minder opvallen en kun je afweging maken functie voor vorm.

Wienersprossen zijn wel meteen zwakste schakel van je trippel glas, waarschijnlijk heb je ook niet de mogelijkheid om verschillende laagdiktes glas en spouw te realiseren in bestaande kozijnen. Juist tegen geluid wil je niet bv 3 lagen glas van ieder 4mm met ook 2x 6mm spouw. 2 en nog beter 3 verschillende (kan dat?) lagen zijn ideaal voor geluidsdemping. Daarnaast kost het enorm veel geld. Mijn gevoel is ook dat geluid beter tegen te houden is met kunststof kozijnen omdat daar vaak veel meer afdichting in zit dan een standaard kozijn met rubber Ellen profielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:18
Ik heb hier een raam die ik heb vervangen en waar roeden op zijn geplaatst. Naar aanleiding van dit topic heb iik uit moeten zoeken wat wienersprossen waren en gekeken of ik ze had... nee. Om maar aan te geven dat dit me nog nooit is opgevallen.

Wat wel van belang is om te noemen dat het een hoog raam boven de balkondeuren betreft (wel woonkamer). We zitten er dus niet bovenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

einz schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 15:16:
Ik heb hier een raam die ik heb vervangen en waar roeden op zijn geplaatst. Naar aanleiding van dit topic heb iik uit moeten zoeken wat wienersprossen waren en gekeken of ik ze had... nee. Om maar aan te geven dat dit me nog nooit is opgevallen.

Wat wel van belang is om te noemen dat het een hoog raam boven de balkondeuren betreft (wel woonkamer). We zitten er dus niet bovenop.
Je ziet het ook vooral als je "in" het dubbel- of triple- glas kijkt, tussen de kunstroedes aan de binnen- en buitenkant. Laten we het er inderdaad wel op houden, dat een raam zonder Wienersprossen vooral een 1e wereld probleem is natuurlijk.

Toevallig hebben wij nu een paar jaar een jaren 30 woning, waarin men in de jaren 60 aan de voorkant van de woning wat glas vervangen heeft. In die tijd was de weg niet van klinkers of asfalt, maar was een soort van semi-verhard met schelpen/grind. Bussen wilden nog weleens een steentje wegschieten en op een gegeven moment heeft de eigenaar van de woning toen besloten om de vakverdeling in de kozijnen en het glas in lood in de kleine raampjes te verwijderen en er 1 grote "dubbelglas" ruit voor in de plaats te zetten. Glas moet eigenlijk gewoon weer vervangen worden en wij zouden graag de originele vakverdeling weer terug willen brengen in een nieuw kozijn. Ik was dit dus al tegengekomen in mijn zoektoch naar opties.

Hoe het kan weet ik niet, maar wij zien in het betreffende kozijn nog precies de plek waar de roeden destijds gezeten hebben. Kozijn is niet het beste, maar zit er nog gewoon in en "doet het nog prima".Die roeden zijn er toen gewoon uitgezaagd en het is niet superstrak weggewerkt. Wel handig.... want dat herstellen is dus vergunningsplichtig en als ik kan aantonen dat we het terug gaan brengen in oorspronkelijke staat, dan is die vergunning een formaliteit (Beschermd Stadsgezicht, dus zo'n aanvraag gaan ze zeker goed bekijken en over het algemeen waarderen ze wat research over het verleden zeer.).

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 24-03-2024 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Neem voor de beste geluidswering ook triple glas met verschillende diktes van de lagen. Er zijn speciaal geluidswerende varianten hiervoor.

[ Voor 7% gewijzigd door Navi op 24-03-2024 10:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NEOeo
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-05 21:03
Mikeloz schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 19:56:
[...]

@nightgold Daar is over nagedacht. Huis is rondom volledig geïsoleerd en ventilatiesysteem is aangebracht. Snap dat HR++ in principe ook prima is maar het gaat ons vooral om de extra geluidsisolatie van HR+++
Triple glas voegt niet veel toe voor geluidsisolatie. Daar zijn speciale geluidwerende folies voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-05 18:27

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

NEOeo schreef op zondag 24 maart 2024 @ 10:30:
[...]

Triple glas voegt niet veel toe voor geluidsisolatie. Daar zijn speciale geluidwerende folies voor.
Is dit je eigen ervaring, of het theoretische van folies met dubbele beplating aan de buitenzijde?
Mijn persoonlijke ervaring (vanaf 2008) is dat tripel sowieso geluid isoleert simpel door 3 i.p.v. 1 of 2 platen.
Als je woont aan een drukke weg is het zeer zeker nog beter om triple met geluidsisolatie te nemen, of dat nu in de vorm van folies en/of glasposities is dan de keuze die je voorstaat.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:33
NEOeo schreef op zondag 24 maart 2024 @ 10:30:
[...]

Dit kun je niet zo zeggen.
De geluidsisolatie wordt bepaald door de samenstelling van glas en tussenafstand.
Bron:
https://www.gidsduurzameg...ls/akoestiek-van-vensters

Daarbij nog ontopic:
Wij hebben houten opplakroeden zonder iets in het dubbelglas zelf. Ik stoor me er niet aan dat er niets tussen het glas zit. Je ziet het alleen als je dichterbij komt, het aanzicht op afstand is voor mij al goed genoeg. Al heb ik nooit echte wienersprossen gezien, misschien dat ik het ga missen als ik het wel een keer tegenkom. :P

[ Voor 30% gewijzigd door P5ycho op 24-03-2024 10:56 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:50
Door je topic was ik even benieuwd naar de term 'wienersprossen' en toen vond ik toevallig dit Tweakers topic. Misschien dat de topicstarter @dimi_v inmiddels ervaringen heeft waar je wat aan hebt.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:12
Mikeloz schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 19:56:
[...]

Waarom dan geen vacuumglas? Is veel makkelijker qua retrofit en betere (geluids)isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjenietergvin
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 27-04 17:35
Vaevictis_ schreef op zondag 24 maart 2024 @ 11:12:
[...]

Waarom dan geen vacuumglas? Is veel makkelijker qua retrofit en betere (geluids)isolatie.
Heb zelf vacuümglas. Ja het isoleert geluid goed, maar omdat het gehard glas is hoor je regendruppels of een hommel die tegen je raam vliegt als luid getik. Heb ook een triple glas pui (houten kozijn). Dit is veel stiller.

Zie vacuümglas alleen als optie doen als je niet anders kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:12
asjenietergvin schreef op maandag 25 maart 2024 @ 15:41:
[...]

Heb zelf vacuümglas. Ja het isoleert geluid goed, maar omdat het gehard glas is hoor je regendruppels of een hommel die tegen je raam vliegt als luid getik. Heb ook een triple glas pui (houten kozijn). Dit is veel stiller.

Zie vacuümglas alleen als optie doen als je niet anders kan.
Klopt dat is het nadeel. Maar als je naar kosten kijkt bij retrofit kan het een goede financiële keuze zijn. Zeker als je de raamkozijnen niet hoeft aan te passen.

Heb je last van rooster patroon in het glas?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asjenietergvin
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 27-04 17:35
Je ziet bij mij nauwelijks de spacers in het Vacuumglas.
Wat wel opvalt dat het glas in de ochtend aan de buitenzijde condenseert en dan bij de spacers net niet. Dan krijg je een bolletjes patroon op je raam, maar daar stoor ik me niet aan. Laat zien dat het goed werkt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Ik zie dat veel mensen je al hebben aangewezen op de geluidsisolatie van verschillende diktes glasplaten. Wij zijn zelf voor HR++ U1.0 gegaan, met opbouw 44.2SIL-15-6. Gelaagd glas, vooral met 2 lagen akoestische PVB folies, isoleert geluid veel beter.

Met de ruimte in onze spouw zouden we met dikke glasplaten en gelaagd glas moeten inleveren op spouw, dus zou de isolatiewaarde niet heel veel beter zijn. Toen ik online datasheets opzocht over geluidsisolatie, kwam gelaagd glas het beste er uit.

Ons glas heeft dus voor dubbel glas 41dB demping, om een soortgelijk iets met triple te hebben heb je een flink glaspakket nodig. En dan zie je ook dat triple glas maar 0 tot 2dB meer isoleert wanneer de diktes van de glasbladen overeenkomt met die bij dubbelglas.

Het duurde wel even voordat ik de glaszetter had overtuigd om dit te plaatsen, waarschijnlijk was die niet zo blij met het gewicht met onze grote raampartijen. volgens hem isoleerde hr++ al veel meer geluid dan oud dubbelglas. 8)7 Dus ik weet niet hoe kundig de persoon is die het bij jou plaatst, maar er zijn er niet veel die echt snappen hoe glas en geluid samenhangt.

Extra voordeel van gelaagd glas: houdt 100% uv straling tegen. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xFqDGzxIT74Sag0z01RTonJUHj8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qzsPF80xQ7WEDcrQb9BPTKWX.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 1221402 op 26-03-2024 08:05 ]

Pagina: 1