Triple glas met Wienersprossem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:10
Ik moet nog glas voor mijn nieuwe kozijnen bestellen. In principe is de bedoeling op de glaslatten in het kozijn komen in plaats van er op (aan de binnenzijde). Maar er is 42mm ruimte, met aftrek van celband zou ik zeker 36mm glas kunnen plaatsen.

De ruiten moeten voorzien worden van Wienersprossen met plakroeden, maar nu vraag ik mij af hoe dit er optisch uit gaat zien. Komen er dan tussen beide lagen glas Wienersprossen? Heeft iemand daar ervaring mee? Zit het er nog een beetje uit of is het een raar gezicht (net als plakroeden gebruiken zonder Wienersprossen, zeker als er maar in 1 spouw een Wienersposs komt).

Of is het met relatief weinig ruimte voor de spouw in triple glas dan misschien beter (ook gezien estetisch aspect) om normaal HR++ te kiezen? De configs die ik passen kan maken hebben dan een U van 0,8, zou dat enorm veel schelen van een U van 1,1? Gaat om 2 ramen van minder dan 1,5 m² per stuk voor een voorgevel. De kosten zijn ook meteen een veelvoud.

Ben benieuwd of iemand al zo'n config heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:19

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Ik lift even mee met deze vraag, bij mij wil ik twee HR ruiten vervangen. Nu hebben ze smalle plakroeden maar dat zullen wellicht brede roeden worden in het geval van triple glas.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Panoleon
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2022
Hoi,

Sorry geen antwoord op je vraag, wel iets anders:

Ik wil even waarschuwen voor al te goede isolatie bij ruiten. Wanneer je een wat ouder huis hebt, kan het voor je leefklimaat erg nadelig zijn om tripple glas te installeren. Dat heeft te maken met vocht en schimmel. Er is altijd vocht in het huis. Vooral s'ochtends wil dat graag condenseren op de koudste plek. Wanneer je tripple glas neemt, slaat het vocht op de muren ipv het glas. waardoor er schimmel plekken op de muren komen.

Zorg er dus voor dat je isolatiewaarde van je glas niet teveel verschilt met de isolatiewaarde van je muur.

Succes met het juiste antwoord op je vraag.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Panoleon schreef op maandag 14 maart 2022 @ 08:59:
Hoi,

Sorry geen antwoord op je vraag, wel iets anders:

Ik wil even waarschuwen een tip geven voor al te goede isolatie bij ruiten. Wanneer je een wat ouder huis hebt, kan het voor je leefklimaat erg nadelig voordelig zijn om tripple glas te installeren. Dat heeft te maken met Denk wel aan vocht en schimmel. Er is altijd vocht in het huis. Vooral s'ochtends wil dat graag condenseren op de koudste plek. Wanneer je tripple glas neemt ventilatie niet in orde is, slaat het vocht op de muren ipv het glas. waardoor er schimmel plekken op de muren komen.

Zorg er dus voor dat je isolatiewaarde van je glas niet teveel verschilt met de isolatiewaarde van je muur ventilatie ook in orde is.

Succes met het juiste antwoord op je vraag.
Zo, dat ziet er beter uit >:) Je kan toch niet echt gaan beweren dat je een huis niet te goed mag isoleren zeker 8)7
Het is wel een feit dat bestaande problemen zichtbaar kunnen worden door verbeteringen die je doet. In dit geval zal een gebrek aan ventilatie, een gebrek aan isolatie in de muren of een sluimerend vochtprobleem (optrekkend vocht bijvoorbeeld) zichtbaar kunnen worden. Dus TS weet wat ie moet bekijken.

Hoe het met driedubbelglas zit weet ik niet, maar bij dubbelglas zou ik zo'n glaslatten (als je die lelijke dingen graag ziet :X ) enkel binnenin het glas steken, anders blijf je poetsen aan al die hoekjes en kantjes.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22:20
dimi_v schreef op zondag 13 maart 2022 @ 20:39:
Ik moet nog glas voor mijn nieuwe kozijnen bestellen. In principe is de bedoeling op de glaslatten in het kozijn komen in plaats van er op (aan de binnenzijde). Maar er is 42mm ruimte, met aftrek van celband zou ik zeker 36mm glas kunnen plaatsen.

De ruiten moeten voorzien worden van Wienersprossen met plakroeden, maar nu vraag ik mij af hoe dit er optisch uit gaat zien. Komen er dan tussen beide lagen glas Wienersprossen? Heeft iemand daar ervaring mee? Zit het er nog een beetje uit of is het een raar gezicht (net als plakroeden gebruiken zonder Wienersprossen, zeker als er maar in 1 spouw een Wienersposs komt).

Of is het met relatief weinig ruimte voor de spouw in triple glas dan misschien beter (ook gezien estetisch aspect) om normaal HR++ te kiezen? De configs die ik passen kan maken hebben dan een U van 0,8, zou dat enorm veel schelen van een U van 1,1? Gaat om 2 ramen van minder dan 1,5 m² per stuk voor een voorgevel. De kosten zijn ook meteen een veelvoud.

Ben benieuwd of iemand al zo'n config heeft.
De wienersprossen komen normaal gesproken in beide spouwdelen inderdaad. Het gebruik van plakroedes zonder wienerspross is een beetje een budget oplossing, maar of het jou op zal vallen is natuurlijk moeilijk te zeggen. Kijk bij je keuze voor glas vooral naar de u-waarde, een tripleglas is normaal gesproken een 4-12-4-12-6 (u-waarde 0.7). Ga je volgens de norm beglazen bij ruiten onder 83cm komt er nog een glas en folielaagje bij... en ga je een kleinere spouw toepassen, gaat uiteraard de u-waarde omlaag. In sommige gevallen is het dan aantrekkelijker om een opbouw met 2 glaslagen te doen en een grotere spouw al dan niet met thermische afstandhouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
Ik denk dat ik maar op,safe speel. U waarde van 1,1 is al alles beter dan het 80’s dubbelglas wat er nu in zit

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joost.B
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-05 07:02
Ik denk niet dat triple glas met wienersprossen perse lelijk is maar je moet onthouden dat de wienersprossen niet de volledige diepte zijn van de spouw. Als je schuin kijkt, dan zie je dus een stukje lege ruimte (omdat de coating van de ruit niks mag raken). Bij een triple opbouw zie je dat dus twee keer. De gemiddelde mens heeft er geen last van maar OCD-ers (zoals ik) worden er helemaal verdrietig van.

Het verschil 0.8 tpv 1.1 ga je pas merken als de rest van de bouw kwaliteit van een huis van een bepaald niveau is. Ik denk dat het qua kosten niet de moeite waard is.

Gevelbouwer hier, dus de nodige kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:30

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
in basis inbeide spouwen.. ik zou wel voordat je gaat bestellen het verifieren met de glas fabrikant en ergens gaan kijken waar het zit... mijn persoonlijke mening het is lelijk. wat nog lelijker is is geen wiener spross en alleen plakroedes.

Afbeeldingslocatie: https://www.partumonline.nl/wp-content/uploads/2019/05/wiener-spross.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:30

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Joost.B schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 03:06:

Het verschil 0.8 tpv 1.1 ga je pas merken als de rest van de bouw kwaliteit van een huis van een bepaald niveau is. Ik denk dat het qua kosten niet de moeite waard is.
dat is niet waar. zo werkt warmteverlies niet, het maakt voor de prestatie van het glas geen reet uit wat ernaast zit. als 1 van je grootste verlies oppervlaktes ~25% beter isoleerd heb je daar gewoon merkbaar minder velies ongeacht het nivo van de rest van het huis.

[ Voor 15% gewijzigd door twain4me op 16-03-2022 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost.B
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-05 07:02
Je hebt wel een punt maar ik doelde meer op een stukje comfort. Het verschil is praktisch niet voelbaar als je een wat oudere woning hebt.

Ik zie nu pas het plaatje van je post. Zo ziet het er in praktijk helaas niet uit. Er zit altijd een paar mm ruimte tussen de gecoate ruit en wienersprossen.

[ Voor 36% gewijzigd door Joost.B op 16-03-2022 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
Bedankt voor de reacties, natuurlijk geldt dat alle beetjes helpen. De gehele voorgevel is 10m² waarvan nu 90% uit jaren 80 dubbelglas bestaat. Straks komen er 2 kozijnen met ieder 1,4 m² HR++ en de rest van de gevel krijgt goede isolatie van 14cm PIR. Maar mijn zijgevel blijft natuurlijk de zwakke plek met de norm van 1985 (spouw met glas- of steenwol van nooit meer dan 10cm).

Het praktisch nut afgezet tegen de minstens dubbele prijs en minder mooie details (al zie je dat niet met shutters aan de binnenzijde en meters van de voorgevel op straat) lijkt me HR+++ niet verantwoordt of nuttig. Vooral ook omdat ik het zelf niet gezien heb, en ook geen voorbeeld kan zien bij de glashandel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:50
Driedubbelglas heeft een hele hoge isolatiewaarde en als je met een warmtebeeldcamera kijkt zie je dat vooral de afstandshouders in de glasrand het koudste zijn, m.a.w. waarom zou je driedubbel plaatsten als je meer koudebruggen erin gaat maken, de hele isolatiewaarde klapt in elkaar?

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22:20
technopeuter schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 10:14:
Driedubbelglas heeft een hele hoge isolatiewaarde en als je met een warmtebeeldcamera kijkt zie je dat vooral de afstandshouders in de glasrand het koudste zijn, m.a.w. waarom zou je driedubbel plaatsten als je meer koudebruggen erin gaat maken, de hele isolatiewaarde klapt in elkaar?
Een wienerspross is niet in contact met beide glaslagen en zal daarom amper tot geen invloed hebben op de u-waarde. Persoonlijk vind ik het er niet mooi uitzien, maar soms gaat functie over vorm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
ik heb inmiddels HR++ besteld, prijs was inmiddels 25% hoger dan 4 weken terug (offerte was verlopen, weer te lang getwijfeld). Pfffff
Pagina: 1