Hue lichtsterkte o.b.v. tijd van de dag bij inschakelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martao
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-08 14:23
Ik heb in mijn toilet op de slaapverdieping een (domme) bewegingssensor geïnstalleerd. Daar had ik niet heel goed over nagedacht, want dan is het licht dus best wel fel als ik 's nachts naar de toilet ga.

Nu heb ik er dus een Hue lamp in gedraaid. Mijn idee was dat ik met een automation het zo kon instellen dat hij tussen 23:00 en 6:00 (of zo) op minimale brightness zou staan. Ik heb dus een automation gemaakt met een begintijd en een eindtijd, maar dit lijkt niet te werken. Mijn idee is dat het niet werkt omdat het licht op dat tijdstip niet aan staat. (Het zou uiteraard ook kunnen dat ik iets fout heb gedaan)

Weet iemand hoe ik dit zou kunnen oplossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:27
De hue motion sensor kan dit inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martao
Ik heb dus een domme motion sensor geïnstalleerd vanuit de bouw. Het zou toch moeten kunnen dat je bij inschakelen van een Hue-lamp de lichtsterkte "slim" kan bepalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Je kunt de lamp een standaard waarde geven na inschakeling, dit zit in de opties van hue app.

Dat kan niet per tijdslot, zoals met de hue sensor, want als de lamp uit is dmv een domme sensor weet hij niet hoe laat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-06 20:04
Ik heb het niet geprobeerd, maar ms is dit mogelijk door een shelly dimmer achter de motion sensor te zetten, waarbij de sensor functioneert als wisselschakelaar en de shelly de lichtsterkte bepaalt van de lamp. Moet dan wel een domme dimbare lamp zijn, geen Hue.

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martao
jeroen3 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 07:59:
Je kunt de lamp een standaard waarde geven na inschakeling, dit zit in de opties van hue app.
Hier was ik wel bekend mee, maar dit is niet wat ik wil.
Dat kan niet per tijdslot, zoals met de hue sensor, want als de lamp uit is dmv een domme sensor weet hij niet hoe laat het is.
Waarom zou dat niet kunnen? Als hij aan gaat, staat hij aan, en heeft hij contact met de Hue Hub toch?. Dit zou toch een heel simpele logica moeten zijn. Maar goed, dan denk ik waarschijnlijk teveel als een programmeur, en te weinig commerciëel....

Is er geen alternatief voor het vervangen van de dimmer?
Cella schreef op maandag 25 maart 2024 @ 11:24:
Ik heb het niet geprobeerd, maar ms is dit mogelijk door een shelly dimmer achter de motion sensor te zetten, waarbij de sensor functioneert als wisselschakelaar en de shelly de lichtsterkte bepaalt van de lamp. Moet dan wel een domme dimbare lamp zijn, geen Hue.
Bedankt voor de suggestie, dat kan ik wel even onderzoeken.Hue lamp is op zich geen vereiste, maar aangezien ik al lampen (over) had, was dat mijn eerste gedachte en mss tunnelvisie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02:10

D4NG3R

kiwi

:)

Martao schreef op maandag 25 maart 2024 @ 11:26:
Maar goed, dan denk ik waarschijnlijk teveel als een programmeur, en te weinig commerciëel....
Ik schakel zelf m'n (Zigbee, doet Hue ook aan) verlichting via Home Assistant, en doe dat het en der gecombineerd met een lux (licht) sensor, maar natuurlijk kan dat ook simpelweg op tijd.

Zeker als programmeur is dat wellicht een interessante hoek om eens in te gaan kijken. :)

Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5
Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge - Deel 2

Edit: Even voor de duidelijkheid, zijn de lampen echt 'uit' uit door die 'domme' bewegingssensor? Want de hele insteek van slimme lampen (i.p.v. slimme schakelaars/dimmers) is juist dat deze 24/7 aan het netstroom hangen om aangestuurd te worden.

I.e. "uit" = 0% helderheid, en niet "geen stroom".

[ Voor 19% gewijzigd door D4NG3R op 25-03-2024 11:49 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Martao schreef op maandag 25 maart 2024 @ 11:26:
[...]

Waarom zou dat niet kunnen? Als hij aan gaat, staat hij aan, en heeft hij contact met de Hue Hub toch?. Dit zou toch een heel simpele logica moeten zijn. Maar goed, dan denk ik waarschijnlijk teveel als een programmeur, en te weinig commerciëel....
Nouja, de lamp is uit. Als in geen spanning. Dan gaat hij aan, want hij krijgt 230V van de domme sensor, hij heeft dan geen tijd om rustig te vragen wat hij moet doen aan de hub. Want anders denk jij dat hij stuk is door de trage reactie. Dus volgt hij zijn geprogrammeerde startgedrag. Dat is niet tijdgebonden, want hij weet ook niet hoe laat het is. Er zit immers geen klok in.

Voor zover zie ik twee optie:

Je laat bijv Home Assistant het startgedrag veranderen per tijdstip. Als dat uberhaubt kan. Nadeel is dat de lamp daarvoor wel aan moet zijn om dat in te stellen, anders moet hij dat de eerstvolgende keer doen dat hij aan is. Als die wijzigingen daarop wachten tenminste.

Of in HomeAssistant o.i.d. een event maken "als lamp weer beschikbaar komt tussen 22:00 en 6:00 stel sterkte in op x%". Maar dan zal je dus eerst worden verblind, en na enkele seconden zal hij dan dimmen.

Helaas is het dimmen op tijdstip is een functie van de hue sensor en hub, niet de lamp.

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 25-03-2024 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:32
Martao schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 18:29:
Mijn idee was dat ik met een automation het zo kon instellen dat hij tussen 23:00 en 6:00 (of zo) op minimale brightness zou staan. Ik heb dus een automation gemaakt met een begintijd en een eindtijd, maar dit lijkt niet te werken. Mijn idee is dat het niet werkt omdat het licht op dat tijdstip niet aan staat. (Het zou uiteraard ook kunnen dat ik iets fout heb gedaan)

Weet iemand hoe ik dit zou kunnen oplossen?
Ik heb dit bij mij op de overloop voor elkaar gekregen in de hue app onder instellingen/accessoire bewerken. Daar kun je 'gedrag' toevoegen en bewerken.

Bij mij gaat het licht via de hue motion sensor overdag tussen 8:00 en 22:00 aan op helder wit licht, en 's nachts tussen 22:00 en 8:00 op gedimd rood licht (vinden onze nachtogen hier fijn). Maar ik weet niet helemaal zeker of jij nu een hue sensor hebt...

[ Voor 27% gewijzigd door Valar op 25-03-2024 11:41 ]

Pagina: 1