Homewizard 1-fase kWh meter geeft onjuiste resultaten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• cvschinkel
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11-11 12:04
Mijn vraag

Ik heb de buitenunit van mijn warmtepomp aangesloten via een 1fase kWh meter van homewizard. De verbinding is uitstekend, en er wordt ook iets gemeten, maar de resultaten kloppen duidelijk niet. Het verwachte verbruik is typisch ordegrootte 1-3 kW, met wat brede pieken en brede dalen, en wat ik meet is continu 8 watt teruglevering. Zie screenshot. Iemand enig idee wat hier aan de hand is?

Met vriendelijke groet, Schinkel Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hprWGTAEif0VAhzM5eYCwa4Am9w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pk4ZeG0flzQFSvAeBZ3d8ANw.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via cvschinkel op 24-03-2024 09:54)

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Gewoon Homewizard benaderen om een andere te krijgen. Daar doen ze niet moeilijk over. Helaas al meerdere keren moeten doen. 1 meter die continu 45 watt aangeeft, zelfs zonder enige bedrading aan de afgaande kant, 1 die vanalles van verbruik tot teruglevering aangeeft, meerdere wisselingen per seconde, met aangesloten apparaat aan of uit geen verschil. 1 die soms klopt, meestal niet, en met een flinke tik weer tijdelijk terug springt naar de juiste waarde voor eventjes, om daarna weer te gaan hallucineren. Inmiddels een retour verzendlabel gehad voor 1 vd 3 omdat Homewizard ook wel eens onderzoek wil doen, maar 3 vd 6 kapot is geen geweldige score. (2 d.o.a., 1 na een jaar stuk). Maar gelukkig doen ze er nooit moeilijk over.

Alle reacties

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Andersom aansluiten?

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Is je aansluiting wel 1-fase? En je warmtepomp ook?

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:09
Een foto van de groepenkast zonder kap zou helpen ;)

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:53
Kijk of je hem goed hebt aangesloten, hier de juiste info: https://helpdesk.homewiza...de-wi-fi-kwh-meter-1-fase

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:46
De meter zou stuk kunnen zijn. Maar zonder foto's kunnen we er niks over zeggen.

• cvschinkel
Zie foto hieronder, heb hem even los geklikt.
Meter is als volgt aangesloten:
Pin 1 (links boven) is de fase vanaf de automaat.
Pin2 (rechts boven) is de fase richting warmtepomp.
Pin3 (links onder) is de nul vanaf de automaat.
Pin 4 (rechts onder) is de nul richting warmtepomp.

Ik heb pin3 en pin4 ook een keer omgedraaid bij wijze van test, maar dit levert hetzelfde resultaat op.

Wat ik vooral merkwaardig vind is dat er op die 8 watt wel een soort ruis zit, ik heb wel de indruk dat hij iets aan het meten is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xL3Rhaah3apy4bouWsWH-DRUCRU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gbooGcTmb7oCmlL9v3anRji9.jpg?f=fotoalbum_large

• cvschinkel
Ohja, mijn aansluiting is een 3 fasen aansluiting, 3x25A, maar de compressor vd warmtepomp zit op ƩƩn eigen groep.

• iivvvii
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-11 09:33
Groen is energie opwek, dus dit zou goed kunnen. Of de meter ingesteld als opwek?

• cvschinkel
Het lijkt mij dat je een opwekkingsinstallatie en een afnemende installatie hetzelfde moet aansluiten. De meter moet dan met de stroomrichting bepalen of het leveren of afnemen is. Foutje zou dus kunnen, maar dan verwacht ik eigenlijk wel waardes in de ordegrootte van kW's...

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

cvschinkel schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 22:42:
Het lijkt mij dat je een opwekkingsinstallatie en een afnemende installatie hetzelfde moet aansluiten. De meter moet dan met de stroomrichting bepalen of het leveren of afnemen is. Foutje zou dus kunnen, maar dan verwacht ik eigenlijk wel waardes in de ordegrootte van kW's...
Correct, ik heb ook iets (bewust) andersom aangesloten en krijg dan netjes negatieve waardes.

Je foto is overigens niet duidelijk. We zien de zijkant van je Eastron, maar geen aders en de rest van je groepenkast.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• cvschinkel
Ik weet het, maar een duidelijke foto is eigenlijk niet te maken.... Je ziet eigenlijk alleen maar kabel salade.... En eerlijk is eerlijk.... Het aansluiten kan bijna niet misgaan. Ik denk dat ik morgen maar eens een mailtje aan homewizard ga sturen met het vermoeden dat de meter defect is. Ik kan simpelweg niet bedenken hoe je de meter verkeerd kan aansluiten, waarbij de warmtepomp gewoon functioneert en je tegelijk dit soort waardes meet....

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:14
Een warmtepomp verwarmt niet continue met de buitentemperatuur van afgelopen woensdag/donderdag. Zonnig en 18 graden buiten is bij ons voldoende dat de verwarming uit blijft tot de avond (grote ramen op zuid)

Die 8 watt lijkt mij het 'standby' gebruik wat alleen de sturing elektronica en de pomp is.

Laat eens een dag/week grafiek zien ipv het momenteel (nu) verbruik.

De nul omwisselen heeft op de meeste kwh meters geen effect. Die meten de stroom alleen van de fase(s). De nul wordt gebruikt voor het meten van de spanning (tov de fase) en de voeding van de meter zelf.

• cvschinkel
Klopt. Maar als wij warm water gebruiken dan slaat hij ook aan om het water in de boiler te verwarmen. Ik verwacht dus zeker wel pieken en dalen te zien.
Probleem is dus dat het verbruik altijd 8 watt is. (En dus terug leveren ipv afnemen.
Hier een week grafiek. Klopt helemaal niks van.

Mijn voorlopige conclusie is dat de meter gewoon defect is... Homewizard is trouwens niet te bereiken en reageert niet via de chat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DWKu1Qfxt80urO1FWZVemYkvKGE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CeYzGfsM1nHtwqOICpRbBx6z.png?f=fotoalbum_large

• cvschinkel
En hier een dag grafiek. Ik heb de indruk dat de variatie hooguit een spanningsfluctuatie is... Wellicht dat de spanningsmeting goed werkt, maar dat de stroommeter defect is? Ik neem tenminste aan dat dat de manier is om het vermogen te meten....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_fU_ISB6PRQV8rNVt-r-xm6D7IE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MdfuFfjcbkH4kXDTupdQghFV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • Beste antwoord

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Gewoon Homewizard benaderen om een andere te krijgen. Daar doen ze niet moeilijk over. Helaas al meerdere keren moeten doen. 1 meter die continu 45 watt aangeeft, zelfs zonder enige bedrading aan de afgaande kant, 1 die vanalles van verbruik tot teruglevering aangeeft, meerdere wisselingen per seconde, met aangesloten apparaat aan of uit geen verschil. 1 die soms klopt, meestal niet, en met een flinke tik weer tijdelijk terug springt naar de juiste waarde voor eventjes, om daarna weer te gaan hallucineren. Inmiddels een retour verzendlabel gehad voor 1 vd 3 omdat Homewizard ook wel eens onderzoek wil doen, maar 3 vd 6 kapot is geen geweldige score. (2 d.o.a., 1 na een jaar stuk). Maar gelukkig doen ze er nooit moeilijk over.

• cvschinkel
Thanks. Dan gaan we hem proberen te ruilen.

• cvschinkel
Meter is inmiddels omgeruild, en werkt als een zonnetje!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IDZ0rtgWPKFTKSLWxBkTBWGH1vc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/njv98fDt0cStG5mP6AejdUzF.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1