Zonnepanelen: verschillende micro-omvormers aangeboden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaphod B.
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 03-03 14:28
Hi Tweakers,

We willen zonnepanelen op ons dak gaan leggen. Het dak ligt op het zuidoosten (eigenlijk zuidoost ten oosten, 124 graden) met genoeg ruimte om voldoende panelen neer te leggen Beetje schaduw van twee schoorstenen maar dan wel gelijk over meerdere panelen. Dat, en het feit dat we over een paar jaar misschien aan een warmtepomp gaan en dan panelen willen bijzetten, heeft me doen besluiten om voor micro-omvormers te gaan. Maar het is voor mij lastig kiezen tussen de aangeboden omvormers.

We hebben vier offertes binnen:
1) 7 x Aiko 440Wp met IQ8MC omvormer
2) 7 x Aiko 440Wp met IQ8AC omvormer
3) 7 x Jinko 440Wp met IQ8AC omvormer
4) 7 x Trina 430Wp met IQ8MC omvormer

De prijzen ontlopen elkaar niet erg, al zijn de offertes met IQ8AC omvormers wel wat duurder. Maar er is duidelijk een meningsverschil over welke omvormer beter is:

Bijvoorbeeld: offerte 1) zegt: 'de opstart snelheid van de I8QMC is sneller dan die van de IQ8AC, waardoor in de eerdere uren van de dag er een stuk meer opbrengst is.' Offerte 2) zegt, met de IQ8MC topt het vermogen al op 330W af waardoor je rendement misloopt met panelen van 440Wp - de IQ8AC is beter want topt pas af bij 365W.

Ik ben hier op het forum gaan lezen en veel nuttige informatie tegengekomen over aftoppen en vermogen van micro-omvormers - dat vermogen van 440Wp ga je nooit halen, op 5-10 dagen per jaar is er zoveel zon dat de omvormers voor langere tijd aftoppen maar dan nog is dat verwaarloosbaar in vergelijking met de extra kosten.

Zelfs met informatie kom ik er niet uit wie van de leveranciers gelijk heeft. Solar Bouwmarkt geeft hier aan dat de IQ8MC niet de beste is voor panelen met meer dan 420Wp vermogen, de IQ8AC wel.

Mijn vraag aan jullie is daarom, welke is nu beter - de IQ8AC zoals twee offertes aangeven en Solar Bouwmarkt? Of maakt het niet veel uit?

Beste antwoord (via Zaphod B. op 27-03-2024 16:03)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:51

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

RobertV70 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 22:13:
[...]

Dat is dus echt grote onzin
Nou nee, daar zit echt wel een stukje waarheid in. Die 440Wp is alleen haalbaar onder ideale omstandigheden (de STC norm). 1000W instraling op het paneel, loodrecht, 25 graden temperatuur. Zodra er maar ook iets afwijkt haal je die top niet meer. Wil je weten wat een paneel in praktijk doet, dan kijk je naar de NOCT-norm, die dus doorgaans wat lager ligt, gemiddeld op 85% van de STC-norm.

@Zaphod B. Met 440Wp panelen mag je rekenen op ong 375W in optimale omstandigheden, laat het een keer wat meer zijn. Dan past een IQ8AC met 366W daar imho het beste bij. Neem je de IQ8MC (330W) dan gooi je opbrengst weg. Het sneller opstarten zou ik met een korreltje zout nemen, opstartspanning is voor beiden 22V.

[ Voor 25% gewijzigd door Microkid op 22-03-2024 08:41 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:33

Pazo

Mroaw?

Pak de specificaties (data sheets) van de beoogde panelen erbij, en vul deze excel sheet eens in. Zo kun je zien welke omvormer het beste in de specificaties van het beoogde paneel past.

En verder, weet niet of je 'm al gezien hebt: Het grote Enphase topic - deel 2, en lees daarbij ook eens vraag 1a +1b van de FAQ voor meer info mbt aftoppen.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zaphod B.
Dank voor de snelle eerste reactie!
Pazo schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 21:28:
Pak de specificaties (data sheets) van de beoogde panelen erbij, en vul deze excel sheet eens in. Zo kun je zien welke omvormer het beste in de specificaties van het beoogde paneel past.
Die heb ik ingevuld maar daar kwam uit dat bij de Aiko en Jinko panelen beide omvormers een groen vinkje kregen, de Trina panelen op alle omvormers qua Vmp range/C allemaal een kruisje kregen. Dus daar werd ik, helaas, niet veel wijzer van.
Pazo schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 21:28:
En verder, weet niet of je 'm al gezien hebt: Het grote Enphase topic - deel 2, en lees daarbij ook eens vraag 1a +1b van de FAQ voor meer info mbt aftoppen.
FAQ gezien en erg nuttig, zo kwam ik ook op de informatie die ik linkt. Wat ik lastig vond bij de FAQ 1a was dat aangeraden werd om naar de prijsverschillen te kijken. Maar ik heb niet helemaal helder wat een acceptabel prijsverschil is voor de extra kWh. Het is niet heel veel meer qua kosten in de offertes die ik kreeg, dus vandaar nog even deze vraag hier. Maar moet ik dat lezen als, ga gewoon altijd voor de lagere prijs want extra opbrengst is het nooit waard? Dan is dat wat ik wilde weten!

[ Voor 12% gewijzigd door Zaphod B. op 20-03-2024 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Als het prijsverschil klein is, en beide versies zullen compitabel zijn met je panelen, aan zou je wellicht voor de AC kunnen kiezen. Maar ik denk bij €30-40 verschil dat het de AC waarschijnlijk niet waard is. Het verschil qua opbrengst tussen de MC en de AC is over 25 jaar nog geen 2% volgens mij / uit mijn hoofd. Zie de casestudie gelinked in vraag 1a.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-06 16:17
Prijsverschil tussen MC en AC is 20 euro, erg te verwaarlozen dus. Het verschil tussen de AC en HC is nog kleiner, 10 euro ongeveer.

Afhankelijk van de oriëntatie en hellingshoek van de panelen kan het aftoppen wel uitlopen tot 100 Watt per paneel als we een 440 Wp paneel pakken en deze met 35 graden vol op het zuiden plaatsen. En dat vervolgens 25 jaar lang, tel uit je winst met een omvormer van het juiste formaat, niet dat Enphase die heeft, maar goed.

Bijkomend is het zo dat Jinko tegenwoordig panelen levert met 1 bypass diode. Een klein beetje schaduw zorgt er al voor dat het halve paneel dus afschakelt en de helft van de spanning (39,3 Volt dus 18,7 Volt) weg valt met als gevolg dat de opstartspanning van de micro-omvormer (27 Volt bij de IQ8+) niet gehaald wordt en de hele micro-omvormer dus uitvalt.

Dat is niet fijn, zeker niet als je hebt geïnvesteerd in een dure installatie waarvan je dacht dat deze perfect zou zijn gezien het advies van de installateur en het geld wat je er in hebt gestoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Zaphod B. schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 21:16:

Ik ben hier op het forum gaan lezen en veel nuttige informatie tegengekomen over aftoppen en vermogen van micro-omvormers - dat vermogen van 440Wp ga je nooit halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Waar ga je na 2 jaar nog dezelfde panelen vinden?
Het oog wil ook wat.

En je gaat exta panelen leggen voor de warmtepomp. In de winter is de opwek erg laag van de panelen.

Beter meteen alles volleggen op een stringomvormer met schaduwmanagement.
Meer geld in panelen steken en minder in omvormer(s).

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:51

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

RobertV70 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 22:13:
[...]

Nou nee, daar zit echt wel een stukje waarheid in. Die 440Wp is alleen haalbaar onder ideale omstandigheden (de STC norm). 1000W instraling op het paneel, loodrecht, 25 graden temperatuur. Zodra er maar ook iets afwijkt haal je die top niet meer. Wil je weten wat een paneel in praktijk doet, dan kijk je naar de NOCT-norm, die dus doorgaans wat lager ligt, gemiddeld op 85% van de STC-norm.

@Zaphod B. Met 440Wp panelen mag je rekenen op ong 375W in optimale omstandigheden, laat het een keer wat meer zijn. Dan past een IQ8AC met 366W daar imho het beste bij. Neem je de IQ8MC (330W) dan gooi je opbrengst weg. Het sneller opstarten zou ik met een korreltje zout nemen, opstartspanning is voor beiden 22V.

[ Voor 25% gewijzigd door Microkid op 22-03-2024 08:41 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:00
Microkid schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 07:01:
[...]

Ik heb vorige jaar precies dezelfde vraag gesteld want ik vroeg me dat ook af. Toen werd er gezegd dat dat geen probleem zou moeten zijn, maar ik snap niet dat hier zoveel onenigheid over kan zijn. Dit is toch uit te rekenen / meten ? Dit ging over 430wp en IQ8+ / IQ8M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Hele andere vraag, vanwaar microomvormers?
Schaduw?
Meerdere richtingen?

Want een string met 7 panelen is ook prima als ze allemaal zelfde kant op staan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

99ruud99 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:08:
Hele andere vraag, vanwaar microomvormers?
Schaduw?
Meerdere richtingen?

Want een string met 7 panelen is ook prima als ze allemaal zelfde kant op staan
Zaphod B. schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 21:16:
Beetje schaduw van twee schoorstenen maar dan wel gelijk over meerdere panelen. Dat, en het feit dat we over een paar jaar misschien aan een warmtepomp gaan en dan panelen willen bijzetten, heeft me doen besluiten om voor micro-omvormers te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaphod B.
AUijtdehaag schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 06:18:
Waar ga je na 2 jaar nog dezelfde panelen vinden?
Het oog wil ook wat.

En je gaat exta panelen leggen voor de warmtepomp. In de winter is de opwek erg laag van de panelen.

Beter meteen alles volleggen op een stringomvormer met schaduwmanagement.
Meer geld in panelen steken en minder in omvormer(s).
Tja, we leggen ze op de achterkant van het dak en dat heeft een hellingshoek van 32 graden. Zelfs als ik achter in de tuin sta zie ik slecht een heel klein stukje van het dak, en dat is niet het stukje waar de panelen komen te liggen. Die panelen ga ik dus niet (vaak) zien... Er staan geen huizen achter ons huis, dus ook geen buren die wat van onze panelen kunnen vinden!

Ik vind het zonde van het geld om nu het dak vol te leggen. Die warmtepomp is omdat we in de wijk tussen 2028-32 van het gas afgaan. Er worden door de gemeente mogelijkheden uitgewerkt hoe we dan gaan verwarmen. Basisscenario is dat iedereen een eigen warmtepomp moet aanschaffen maar verschillende vormen van een warmtenet behoren ook tot de opties. Dan hoef ik geen eigen warmtepomp aan te schaffen.

Dus waarom nu investeren in veel overcapaciteit met een teruglevertarief van een paar centen (€ 0,06 op mijn huidige tarief)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zaphod B.
[...]

Dank! Vooral dat punt over snellere opstarttijd, daar kon ik niet helemaal bij gezien de gelijk opstartspanning. Dit helpt om een beetje een inschatting te maken en daarbij rekening te houden met het prijsverschil dat @Pazo noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
[...]

NOCT-norm ligt rond de 43 a 44 graden celcius bij de panelen die ik lever (REC en Denim), de Voc is vaak -0.26.
Ik heb een handjevol klanten met Enphase, ik zal ze eens vragen naar hun bevindingen als ik daar tijd voor heb met deze drukte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:03
Zaphod B. schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:45:

Dus waarom nu investeren in veel overcapaciteit met een teruglevertarief van een paar centen (€ 0,06 op mijn huidige tarief)?
Omdat een paar panelen extra nu weinig kost, zeker als je wel een string omvormer kiest. Moet het over 2 jaar worden bijgelegd dan ben je een stuk meer kwijt.

Hoe oud is de CV ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Oilman schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 16:44:
[...]

Omdat een paar panelen extra nu weinig kost, zeker als je wel een string omvormer kiest. Moet het over 2 jaar worden bijgelegd dan ben je een stuk meer kwijt.

Hoe oud is de CV ketel?
Met een string omvormer kun je vaak veel makkelijker bijplaatsen dan met micro-omvormers.

Enphase komt om de 3 a 4 jaar met een nieuwe serie micro's op de markt die vervolgens niet meer kan communiceren met de Gateway van de voorgaande serie, althans zo ging het met de overgang van de IQ7 naar de IQ8. De Gateway, of Envoy zoals deze heet bij de IQ7 kan dus niets met de nieuwe IQ8 micro's. Dus is de aanschaf van een tweede Gateway verplicht als je bij wil plaatsen op termijn. Met een string omvormer leg je eerst panelen in een string en kun je laten een tweede string erbij doen. Het wordt uiteraard lastiger als het om meer dan twee oriëntaties gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Zaphod B. schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:52:
[...]

Dank! Vooral dat punt over snellere opstarttijd, daar kon ik niet helemaal bij gezien de gelijk opstartspanning. Dit helpt om een beetje een inschatting te maken en daarbij rekening te houden met het prijsverschil dat @Pazo noemt.
Snelle opstarttijd zegt weinig, het gaat om de MPPT spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
[...]

Tja, we leggen ze op de achterkant van het dak en dat heeft een hellingshoek van 32 graden. Zelfs als ik achter in de tuin sta zie ik slecht een heel klein stukje van het dak, en dat is niet het stukje waar de panelen komen te liggen. Die panelen ga ik dus niet (vaak) zien... Er staan geen huizen achter ons huis, dus ook geen buren die wat van onze panelen kunnen vinden!

Ik vind het zonde van het geld om nu het dak vol te leggen. Die warmtepomp is omdat we in de wijk tussen 2028-32 van het gas afgaan. Er worden door de gemeente mogelijkheden uitgewerkt hoe we dan gaan verwarmen. Basisscenario is dat iedereen een eigen warmtepomp moet aanschaffen maar verschillende vormen van een warmtenet behoren ook tot de opties. Dan hoef ik geen eigen warmtepomp aan te schaffen.

Dan ben ik toch benieuwd over hoeveel panelen je het hebt wat er op past.

Ik durf te beweren dat 7 panelen enphase duurder is dan 12 panelen met een (chinese) stringomvormer.

En ga niet wachten op stadsverwarming
https://www.bnnvara.nl/kassa/videos/607804

Maar als je ontzorgd wil worden snap ik het wel, maar we zitten op tweakers he?
Altijd op zoek hoe iets beter kan.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:03
[...]

Als jou gemeente nog geen vastgestelde transitie visie warmte heeft, dan zijn ze al ruim 2 jaar in gebreke… dat hadden ze in 2021 af moeten hebben.

Als daar warmtenet in staat dan moet je even heel rap richting de NOS rennen en je achter de oren krabben waarom wooncorporaties in een aantal gemeenten op basis van kosten voor hun huurders weigeren verder te gaan met warmtenetten.

Wil je dus niet met je rug tegen een koude muur staan dan moet je nu gaan plannen… het is zo 2028

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaphod B.
Uit 2018, dus redelijk recent
RobertV70 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 17:05:
[...]

Met een string omvormer kun je vaak veel makkelijker bijplaatsen dan met micro-omvormers.
Deze kant van het verhaal had ik nog niet gehoord. Maar we hebben ook slagschaduw van twee schoorstenen, zeker wanneer de zon lager aan de hemel staat. Dus dat is ook een overweging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JUj1jKIzdtAOT3vKHbvHg1tQPPw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zlmk5UlQg3qjsFGGy1WAA7BG.png?f=user_large

Vooral die rond omcirkelde schoorsteen (1,5 m hoog) geeft behoorlijk wat schaduw over meerdere panelen in voor-/najaar, precies over het dakvlak waar de panelen waarschijnlijk komen. Makkelijk stukjes van 2-3 panelen tegelijk. Winter ook, maar dan sowieso minder opbrengst.

Misschien kunnen strings dat inmiddels wel heel goed aan, maar ik lees heel wisselende ervaringen. Vandaar dus micro-omvormers
AUijtdehaag schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 17:27:
[...]

Dan ben ik toch benieuwd over hoeveel panelen je het hebt wat er op past.
Er zouden er nog ongeveer vijf bij passen.
Ronald schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 07:03:
[...]

Als jou gemeente nog geen vastgestelde transitie visie warmte heeft, dan zijn ze al ruim 2 jaar in gebreke… dat hadden ze in 2021 af moeten hebben.
Onze gemeente (Utrecht) heeft een vastgestelde transitievisie warmte en heeft de wijken ingedeeld in een tijdspad van wie wanneer van het gas af gaat. Onze wijk is er één die als eerste van het gas afgaat. Ze zijn in 2022 begonnen met het ontwikkelen van scenario's en die zijn vorig jaar in wijkbijeenkomsten besproken met bewoners. Nu zijn ze de feedback aan het verwerken en komen er meer gedetailleerde plannen. Basisscenario, ieder een eigen warmtepomp. Er worden vijf andere scenario's meegenomen, waaronder het gemeentelijk warmtenet (van Eneco) en een groep wijkbewoners heeft een alternatief ontwikkeld, namelijk een lokaal warmtenet op basis van aquathermie in het Amsterdam-Rijnkanaal of het Merwedekanaal. We gaan het dus zien wat de uitwerking zal zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:03
Zaphod B. schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:03:een groep wijkbewoners heeft een alternatief ontwikkeld, namelijk een lokaal warmtenet op basis van aquathermie in het Amsterdam-Rijnkanaal of het Merwedekanaal. We gaan het dus zien wat de uitwerking zal zijn!
Nu heb ik recent op mijn werk (een waterschap) een hele mooie lezing bijgewoond over aquathermie. Vanuit ecologisch oogpunt willen ze niet dat er water geloosd wordt onder de 10 graden.

Nu gaan beide kanalen een heel groot deel van het jaar onder de 10 graden zijn. Als de water beheerder (waterschap of RWS) dezelfde lijn trekt dan is oppervlaktewater thermie een 2 traps raket: warmteopslag in bodem gedurende de zomer. Extractie uit de bodem in de winter.

Gaat kostbaar zijn. Wees dus realistisch en vooral op tijd met een voor jou zelf weloverwogen oplossing.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1