Waarom geen thumbs up in een gesloten thread?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik vraag mij af of er bewust voor gekozen is om het upvoten van reacties (de thumbs up) uit te schakelen wanneer een topic wordt gesloten en of dit aangepast kan worden?

In veel gevallen wordt een topic gesloten omdat het offtopic gaat of het anderszins ongewenst is dat er nieuwe reacties worden geplaatst, maar dat betekent niet dat de bestaande reacties daarmee waardeloos zijn geworden. Daar kunnen bezoekers nog steeds hun voordeel mee doen. Het lijkt mij zelf nuttig wanneer ze dan nog steeds een duimpje kunnen plaatsen, om zo ook aan latere bezoekers duidelijk te maken welke reactie(s) nuttig/goed zijn. Het forum wordt door mij en vermoedelijk door anderen regelmatig gebruikt als kennisbron en dan is het handig als je bij het scrollen door de reacties snel kunt zien welke reacties goed zijn.

Ik denk dat dezelfde reden waarom een topic wordt gesloten en niet verwijderd, namelijk dat mensen er achteraf hun voordeel nog mee kunnen doen, het ook logisch maakt om de thumbs up optie dan wel beschikbaar te maken.

Ik zou het waarderen als op bovenstaande een reactie komt van de crew, maar ook reacties van andere bezoekers zijn welkom!

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:10

Theo

moederbord

Ludewig schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 19:45:
Ik vraag mij af of er bewust voor gekozen is om het upvoten van reacties (de thumbs up) uit te schakelen wanneer een topic wordt gesloten en of dit aangepast kan worden?

In veel gevallen wordt een topic gesloten omdat het offtopic gaat of het anderszins ongewenst is dat er nieuwe reacties worden geplaatst, maar dat betekent niet dat de bestaande reacties daarmee waardeloos zijn geworden. Daar kunnen bezoekers nog steeds hun voordeel mee doen. Het lijkt mij zelf nuttig wanneer ze dan nog steeds een duimpje kunnen plaatsen, om zo ook aan latere bezoekers duidelijk te maken welke reactie(s) nuttig/goed zijn. Het forum wordt door mij en vermoedelijk door anderen regelmatig gebruikt als kennisbron en dan is het handig als je bij het scrollen door de reacties snel kunt zien welke reacties goed zijn.

Ik denk dat dezelfde reden waarom een topic wordt gesloten en niet verwijderd, namelijk dat mensen er achteraf hun voordeel nog mee kunnen doen, het ook logisch maakt om de thumbs up optie dan wel beschikbaar te maken.

Ik zou het waarderen als op bovenstaande een reactie komt van de crew, maar ook reacties van andere bezoekers zijn welkom!
Van beide kanten is wat te zeggen. Een topic dat op slot gaat dat gaat echt dicht. Een reactie wijzigen is dan ook niet meer mogelijk.

Met het geven van een duimpje aan een reactie kan een topic toch nog blijven leven. Een (fictief) dom topic over hoe slecht Apple is, en hoe geweldig Windows is zal terecht binnen no-time dicht gaan. Grote kans dat er een pro-Apple reactie in staat, en dat iemand een anti-Apple reactie heeft geplaatst. Wanneer je een duimpje kunt geven aan een reactie in een gesloten topic dan zal de flame war doorgaan en zullen de "Apple is de beste" en "Apple is slecht" reacties tot vele jaren na het slotje alsnog duimpjes krijgen. Het topic zit dan op slot, maar toch leeft het nog een beetje...

Persoonlijk vind ik het wel goed dat een dicht topic ook echt dicht is, en blijft zoals deze is ten tijde van het sluiten.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
@Theo

Volgens mij zou dat niet moeten kunnen, want dergelijke opmerkingen worden als het goed is door de mods weggehaald.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Een duimpje zegt niets over de kwaliteit van een post. Dicht is dicht, ik wil niet lastig gevallen worden met notificaties van gesloten topics.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 14:40

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Ludewig schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 19:45:
Een topic sluiten doen we alleen als het niet voldoet aan het beleid. Dat kan zijn door nul inzet vanuit de topicstarter, maar ook doordat deelnemers aan het topic zich stelselmatig niet gedragen. In het geval van een vraag kan een moderator eventueel nog een correct antwoord voorzien van het "beste antwoord" labeltje indien dat gevraagd wordt, maar meer niet. Op zulke momenten is verdere interactie met het topic niet meer wenselijk.
Ludewig schreef op zondag 7 april 2024 @ 21:54:
@Theo

Volgens mij zou dat niet moeten kunnen, want dergelijke opmerkingen worden als het goed is door de mods weggehaald.
Als een topic niet voldoet aan het beleid, gooien we een topic gewoon dicht hoor. Dan gaan we niet de slechte posts uit een toch al slecht topic vissen, helemaal niet als daarmee ook de topicstart zou verdwijnen.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Daar is al een feature request voor: Feature request: berichten in gesloten topics kunnen duimen al zal die met vier duimpjes niet snel bovenaan de stapel komen. (Een feature request oppakken = andere feature requests niet oppakken).
MueR schreef op maandag 8 april 2024 @ 09:52:
Als een topic niet voldoet aan het beleid, gooien we een topic gewoon dicht hoor. Dan gaan we niet de slechte posts uit een toch al slecht topic vissen, helemaal niet als daarmee ook de topicstart zou verdwijnen.
Uitzonderingen daargelaten. Warez etc.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
@MueR

Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat een topic vanaf het begin slecht is. Het kan ook slecht geworden zijn nadat er eerst wel allerlei goede posts zijn geplaatst.

@F_J_K

Dank voor de link. Heb die geupvote.

Pagina: 1