Eigen NAS / Server bouwen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicks-boson
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 28-03-2024
De draadjes op het forum zijn al wat ouder. Dus ik dacht laat ik mijn probleem eens voorleggen.
Momenteel heb ik een Synology NAS. Werkt goed, maar ik kan er geen 10gbps kaart in stoppen. En deze heb ik wel nodig voor mijn werk. Nu kan ik een nieuwere versie kopen. Of wellicht zelf bouwen.

Het belangrijkste doel is data. Ik werk met fotografie, film en CG simulaties (vfx). Vooral dat laatste vreet ongelooflijk veel data.

Maar is zelf bouwen een optie? Ik heb er verstand genoeg van en ervaring met Linux. Het belangrijkste is dat een veilige server heb (heb ik zelf in de hand) waar ik de dat mee kan delen op drie computers (2x Linux en 1xMac).

Ook moet de server zo laag mogelijk stroom verbruiken.Betreft software vind ik mijn weg wel. Maar ik wil niet klakkeloos het snelste van het snelste kopen terwijl dit overkill is.

Ik dacht zelf aan een pi5, maar volgens mij is deze veel te beperkt.

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Ben je bekend met het grote zuinige server topic? Daar kun je al heel veel informatie inwinnen. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2096876

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:16

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Een pi5 en 10Gbit zijn zaken die niet samen gaan. Denk dat je 2 vragen moet stellen: wil je voor dit doel de tijd en energie stoppen in het zelf bouwen van een oplossing, met alle risico’s vandien?
Voor je werk moet zoiets gewoon werken lijkt mij.

Want ja een oplossing van Synology of bijvoorbeeld QNAP kosten geld, maar ze werken eenvoudig en functioneren probleemloos. Kun je oude model als backup target eventueel gebruiken.
Je kunt in de duurdere X86 consumenten Synology’s 10Gbit kaarten stoppen. Zelf heb ik een DS1821+ met uitvoering: Intel X550-T2 10GbE Network Adapter (bulk) en 2 SSD’s voor cache doeleinden.

Hiermee haal je in de praktijk een 800MB/s read en 500MB/s write in een raid 6 array. Vergroten van ramgeheugen is wel een must om een goede snelheid te halen, de stock 4GB is niet genoeg is mijn ervaring.
In de zelfbouw wereld kun je helemaal losgaan met verschillende bestandssystemen zoals ZFS, virtualisatie (Proxmox) etc. Je kunt snellere hardware krijgen voor minder geld en ook zuinigere hardware voor minder geld, alleen moet je hier wel de tijd en moeite in willen stoppen.

Vraag is ook: wat heb je er voor over? Hou ook rekening met netwerk welke je aan moet leggen wat best serieus geld kost (switches, kaarten etc).
Qua energieverbruik: een NAS zoals ik heb met 8 hdd’s verbruikt idle rond de 60 watt.

[ Voor 8% gewijzigd door Tortelli op 19-03-2024 16:13 ]

22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicks-boson
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 28-03-2024
Tortelli schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 16:11:
Een pi5 en 10Gbit zijn zaken die niet samen gaan. Denk dat je 2 vragen moet stellen: wil je voor dit doel de tijd en energie stoppen in het zelf bouwen van een oplossing, met alle risico’s vandien?
Voor je werk moet zoiets gewoon werken lijkt mij.

Want ja een oplossing van Synology of bijvoorbeeld QNAP kosten geld, maar ze werken eenvoudig en functioneren probleemloos. Kun je oude model als backup target eventueel gebruiken.
Je kunt in de duurdere X86 consumenten Synology’s 10Gbit kaarten stoppen. Zelf heb ik een DS1821+ met uitvoering: Intel X550-T2 10GbE Network Adapter (bulk) en 2 SSD’s voor cache doeleinden.

Hiermee haal je in de praktijk een 800MB/s read en 500MB/s write in een raid 6 array. Vergroten van ramgeheugen is wel een must om een goede snelheid te halen, de stock 4GB is niet genoeg is mijn ervaring.
In de zelfbouw wereld kun je helemaal losgaan met verschillende bestandssystemen zoals ZFS, virtualisatie (Proxmox) etc. Je kunt snellere hardware krijgen voor minder geld en ook zuinigere hardware voor minder geld, alleen moet je hier wel de tijd en moeite in willen stoppen.

Vraag is ook: wat heb je er voor over? Hou ook rekening met netwerk welke je aan moet leggen wat best serieus geld kost (switches, kaarten etc).
Qua energieverbruik: een NAS zoals ik heb met 8 hdd’s verbruikt idle rond de 60 watt.
toon volledige bericht
Goeie commentaar, dit is nu iets wat ik uit probeer te zoeken. Ik merk dat een simpele SMB server op mijn Linux systeem opzetten piece of cake is. Dus voor mijn gevoel geeft een zelfbouw meer vrijheid. En is makkelijk te upgraden. Mijn Mac een al een 10Gbps verbinding en mijn PC's kan ik makkelijk upgraden. De NAS komt in de zelfde kamer te staan als mijn computers. Dus ik kan een klein lokaal netwerk aanleggen. Voor mij is het belangrijk dat ik feilloos de files kan delen onder de 3 computers. Omdat ook Synology Drive een vreselijk programma is was ik al aan het zoeken naar andere oplossingen die toch ook custom gefixed moeten worden. Ik moet zeggen dat die 1821+ er netjes uit ziet voor de prijs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:02

Marc H

- - Is wakker - -

Nog een paar vragen.

Hoeveel data is "veel data"? 5 TB, 500 TB, 5 PB (Petabyte = 5000 TB)?

Wil je later nog meer schijfruimte kunnen toevoegen?

Zijn er nog andere toepassingen die je erop wil draaien?

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:16

Tortelli

mixing gas and haulin ass

nicks-boson schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 16:20:
[...]

Goeie commentaar, dit is nu iets wat ik uit probeer te zoeken. Ik merk dat een simpele SMB server op mijn Linux systeem opzetten piece of cake is. Dus voor mijn gevoel geeft een zelfbouw meer vrijheid. En is makkelijk te upgraden. Mijn Mac een al een 10Gbps verbinding en mijn PC's kan ik makkelijk upgraden. De NAS komt in de zelfde kamer te staan als mijn computers. Dus ik kan een klein lokaal netwerk aanleggen. Voor mij is het belangrijk dat ik feilloos de files kan delen onder de 3 computers. Omdat ook Synology Drive een vreselijk programma is was ik al aan het zoeken naar andere oplossingen die toch ook custom gefixed moeten worden. Ik moet zeggen dat die 1821+ er netjes uit ziet voor de prijs
Synology Drive gebruik ik zelf helemaal niet. Gewoon SMB shares aangemaakt waarmee ik alles doe.

Vraag die @Marc H stelt is ook relevant.. Maar dat geld bij zowel zelfbouw als een kant en klare oplossing. Hoeveel opslag heb je nu en in de nabije toekomst nodig. Uitbreiden kan in beide gevallen eenvoudig zijn, maar het is wel iets waar je bewust over na moet denken, anders kom je gewoon hdd aansluitingen tekort.
Ander detail: denk na over het backuppen van je data want bijvoorbeeld een raid 5 of 6 opstelling moet je absoluut niet zien als “backup”.

[ Voor 20% gewijzigd door Tortelli op 19-03-2024 16:40 ]

22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
ik kan het eigenlijk niet eens zijn met de reactie hierboven ja, een Synology werkt natuurlijk helemaal geweldig maar tegelijkertijd is deze ook veel te duur voor de hardware die je krijgt. dan wordt er gezegd dat je met een x86 versie wel een 10gbit kaart kunt inprikken maar ik betwijfel of de aanwezige hardware, namelijk een celeron, of pentium Silver kergelijke snelheden überhaupt wel aankan.

aan de andere kant van het verhaal zit je natuurlijk weer met alternatieve hardware dat nu ook niet altijd even goedkoop gaat zijn.

met consumenten hardware bouw je een krachtige 4bay nas/server voor de prijs van een instap Synology (schijven en nic niet meegerekend) maar die gaat weliswaar minimaal 5x sneller zijn maar verbruik is ook 6x zoveel stroom vragen

overigens vind ik het verhaal kies syno anders data kwijt wel een heel slap verhaal van Tortelli

Synology is ook maar gewoon een itx mobo met een celeron en wat ram en een Linux os met wat software-raid features

unraid doet precies hetzelfde en truenas eveneens ook wat betreft support zit je op een zelfde tier

(zonder extra sla contract is die NULL

zelf kies ik daarom vvor deze build met unraid

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700G Tray€ 172,-€ 172,-
1MoederbordenBiostar B450NH Ver. 6.0€ 99,84€ 99,84
1BehuizingenInter-Tech IPC SC-4004€ 92,90€ 92,90
1ProcessorkoelingThermalright AXP90-X47€ 40,99€ 40,99
2Geheugen internKingston KTD-PE426E/8G€ 26,70€ 53,40
1VoedingenInter-Tech AP-MFATX25P8€ 51,29€ 51,29
Totaal€ 510,42

[ Voor 61% gewijzigd door i-chat op 19-03-2024 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

i-chat schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 16:48:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700G Tray€ 172,-€ 172,-
1MoederbordenBiostar B450NH Ver. 6.0€ 99,84€ 99,84
1BehuizingenInter-Tech IPC SC-4004€ 92,90€ 92,90
1ProcessorkoelingThermalright AXP90-X47€ 40,99€ 40,99
2Geheugen internKingston KTD-PE426E/8G€ 26,70€ 53,40
1VoedingenInter-Tech AP-MFATX25P8€ 51,29€ 51,29
Totaal€ 510,42
In dit lijstje combineer je ECC-geheugen met een CPU die dat niet ondersteunt. Bij de AMD APU's zal je een Pro-variant nodig hebben voor ondersteuning van ECC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
uit de pricewatch
ECC ondersteuning wordt niet officieel ondersteund, maar lijkt in de praktijk wel te werken
Pagina: 1