• famschopman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 13:07
Ik heb het op deze manier ingedeeld. Jaren 30 huis volledig gerenoveerd, incl. elektra.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o6OrqyXGsBEd-EFfJwHBUVP4kcY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZhU60KhdCaPhYYaIVQJyijeR.png?f=fotoalbum_large

De laadpaal voor de auto zit op een eigen 3P+N aardlekautomaat, je trekt daar toch ~11kw overheen; of zelfs 22kw afhankelijk van wat je installeert.

Zonnepanelen zitten op een eigen PV verdeler.

[ Voor 19% gewijzigd door famschopman op 18-03-2024 13:02 ]

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08-04 17:18
RaZ schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:57:
[...]

Het is gewoon een kookplaat waar 1 fase niet gebruikt wordt van een 3 fase (11,1kW) perilex stopcontact ;)

Helemaal niks mis mee :P
Het is zelfs een rode groene stekker, maar er zijn maar twee van de fasen aangesloten. In de meterkast is die gekoppeld aan 2 16A groepen, zodat hij gezamenlijk 32A heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/udern-AGHmjPKue1YxSHGEsdI9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6mA5DludERWRMnHr9umDRwnD.jpg?f=fotoalbum_large
Septillion schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:09:
Zoalang de kookplaat maar over twee fases wordt verdeelt :)

Maar ik vind de indeling wel prima. Enige punten:

Is de volle oven de 'primaire' oven? Of pak je sneller de combi-oven? In dat geval zou ik de twee ovens wisselen.

En EV laden is altijd aardige aanslag. Heb je loadbalancing?

Heb je nog PV?
Nee we gebruiken de combi primair. Maar omdat de combi eigenlijk nooit tegelijk met de vaatwasser draait, had ik hem zo ingedeeld.
Laadpaal staat regelmatig aan, maar ook weer vaker 's nachts. Het idee is, om dan als we de oven gebruiken (komt niet heel vaak voor), dat ik dan even tijdelijk de laadpaal omlaag zet. Ik heb een oude 1 fase laadpaal van NewMotion, zonder loadbalancing, maar in de Tesla app is dit heel eenvoudig te doen.

Al is dus de kans dat de laadpaal en de oven tegelijk draaien niet heel groot. Als we de oven gebruiken, is het vaak meerdere oven gerechten en want dan is de combi ook al in gebruik en is ook de kans dat we kookplaat en oven tegelijk gebruiken weer iets kleiner.

Vandaar deze indeling.

Combi oven en laadpaal tegelijk komt vaker voor en dan denk ik dat het echt op het randje zit 16A + 9-10A.

Deze hele verandering wordt in gang gezet, juist om 20 zonnepanelen te kunnen aansluiten.
DukeBox schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:09:
[...]

Dan heb je het stukje daarna gemist:

[...]

Je mag prima 'maar' 2 (van de 3) fasen gebruiken zolang deze maar via een 3 fasen automaat loopt en NIET via een zogenaamde kookgroep automaat, daar mag maar 1 fase over lopen.
Dit gaat mijn pet te boven :X
Skynett schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:15:
@Tweak_ers
Gelijktijdigheid is eigenlijk het belangrijkste criterium als het over de verdeling gaat.

Dus ik zou koken en wassen iets meer meer over de fasen verdelen, en tenminste de wasmachine en droger dus niet op dezelfde fase.

Meestal koken en wassen we niet op hetzelfde moment.

Die Quooker is eigenlijk niet zo'n moeilijke belasting om te verdelen, dat is geen langdurige grootverbruiker zoals een oven of een laadpaal die soms wel (vele) uren aan kan staan.
Het klopt dat het geen langdurige belasting is, maar we hebben nu een 35A smeltzekering, die klapt er bij kortstondige overbelasting niet direct uit. Maar als het goed is komt er een 3x25A automaat, die dat wel direct doet.
Septillion schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:24:
Met droger en het opgegeven vermogen ga ik uit van een warmtepomp droger. Die kunnen met 2 vingers in de neus nog op dezelfde groep. Dus wat dat betreft amper echt zware gebruiker, doet hier 500W max, en zou ik lekker bij de wasmachine houden.

@DukeBox Eerste kookplaat die 2P+2N aan kan maar niet over de fases verdeelt mag worden moet ik nog tegenkomen :)
Klopt ik meet ze met HomeWizard Energy sockets en ik ga van maximaal 700Watt uit. Maar dat is eerder 500-700Watt.

Over de kookplaat, het is een Bora, neem toch aan dat dit geen problemen moet opleveren?

• Tweak_ers
DukeBox schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:17:
Vergeet ook niet dat er maar weinig apparaten zijn die écht continu veel vermogen afnemen. Een oven en kookplaat gaan ook moduleren zodra ze de temperatuur bereikt hebben. Voornamelijk een WP en autolader zijn dingen waar je gedurende langere tijd daar tegenaan kan lopen.

Daarnaast is het ook zo dat een zekering er ook niet zomaar uitslaat wanneer je over de 'grens' gaat, afhankelijk van de karakteristiek, overschrijding en marge van de automaat kan dat best nog even duren.
Dit stelt mij wel gerust!
Thnx!
Makrolon schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:45:
In theorie lijkt het altijd allemaal erg krap te worden op 3x25a.
In de praktijk zou het (afgezien van de laadpaal zonder load balancing?) waarschijnlijk ook gewoon goed gaan als je je hele huis op 1 van de 3 fases zou aansluiten. ;)

Dus gewoon zo goed mogelijk verdelen en niet te druk om maken.
Zelfde als hierboven, thnx!

Zit ik alleen nog met de kookplaat, wanneer ik pagina 31 van de handleiding bekijk:
https://www.bora.com/file...219_manual_nl_nl11382.pdf

Zitten de kookgroepen altijd maar op 2 fasen en is het enige verschil met 3 fase dat de afzuiger op de derde fase zal komen te draaien.

Dan is het toch gewoon een kwestie van de kookplaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/udern-AGHmjPKue1YxSHGEsdI9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6mA5DludERWRMnHr9umDRwnD.jpg?f=fotoalbum_large

Verdelen over 2 fasen?

• Tweak_ers
Inmiddels is het hier allemaal gelukt.

Verdeling zoals hierboven toegepast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zbroCXOfQy1_JBiKrMNz4Fyq-mU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wPveqV2uGRPve17ZBclgTL6z.jpg?f=fotoalbum_large

De belasting is een minder groot issue geworden omdat de 1 fase laadpaal is vervangen voor een 3 fase Alfen laadpaal met actieve load balancing via de p1 poort.

Wel nog wat restpunten:
- installateur had geen 3 fase aardlekschakelaar en automaat in één bij zich, dus is besteld (laadpaal is afgelopen week geïnstalleerd)
- geen ruimte meer voor kWh meter laadpaal (3 fase variant is 4 breed)
- kookplaat zit niet achter een aardlek, omdat hij verdeeld is over 2 fasen (2x16A). 2x16 is te veel voor 1 fase van 25A.

Elektricien had het idee om voor de kookplaat een 3 fase aardlek te installeren en maar 2 fasen aan te sluiten.

Maar dat bracht mij nog wel op een idee.

Stel we zouden alle automaten en aardlekschakelaars vervangen voor een automaat met ingebouwde aardlekschakelaar?

Zoals deze:
https://www.elektroshop.n...1pnb16a30ma-a-kl-1-module

Dan krijg ik onderin opeens ruimte voor de 3 fase aardlekschakelaar voor de kookplaat en 3 fase kWh meter laadpaal.

Of zijn er betere oplossingen? Je krijgt dan wel heel veel draden naar je fasen toe, zijn er verdeelblokken die groot genoeg zijn hiervoor?

Denk dat het compleet loshalen en opnieuw inrichten wel een keertje mag inmiddels, er is zo veel bijgeplaatst door de jaren heen.

[ Voor 3% gewijzigd door Tweak_ers op 24-01-2026 09:30 ]

Pagina: 1