Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10:01
Ik heb een vraagje over het verdelen van de groepen over een 3 fase aansluiting.
Als ik alles op een rijtje zet, kan het nog best een puzzel worden:

- Wasmachine - 9A
- Droger - 5A
- Vaatwasser - 9A
- Kookplaat - 2x16A
- Laadpaal - 16A
- Oven - 16A
- Combi-oven - 9A
- Quooker - 16A

Bij 1x35A, ben je volledig vrij in combinaties die je maakt. Nu naar 3x25A, maar dan toch even nadenken. Zou dit een goede/slimme keuze zijn?

Fase 1
16A - Laadpaal
16A - Oven
10A - Quooker

Fase 2
16A - Kookplaat
9A - Combi-oven
9A - Vaatwasser

Fase 3
16A - Kookplaat
9A - Wasmachine
5A - Droger

Zie ik iets over het hoofd?
Moet ik nog ergens rekening mee houden?

Fase 1:
Verdeling is een beetje gedaan omdat we over de quooker geen controle hebben. Dus Quooker gaat soms gewoon verwarmen en als je kokend water gebruikt is dat ook direct 10A.
De oven gebruikt 16A in boost functie, maar zonder boost zit hij op 10A.
Laadpaal kan ook met gebruik oven even lager worden gezet.

Fase 2:
Kookplaat hebben we weinig controle over, ik weet niet hoe de kookplaat over de twee groepen verdeelt. Maar vaatwasser staat vaak 's nachts aan en niet tijdens het koken. Koken en over komt wel eens voor, maar niet heel vaak.

Fase 3:
Koken en wassen komt regelmatig voor, vooral in de weekenden draait de wasmachine en droger overuren.
Kookplaat enkel tijdens het koken en ik denk net dat hij vaak de volledige 32A pakt. Ik hoop dat hij het evenredig verdeeld over de groepen. Maar geen idee hoe Bora dat doet.

Wat denken jullie, hoe zouden jullie dit aanpakken?
Naast deze grootverbruikers, heb je ook nog TV's, gameconsoles, verlichting, etc. etc.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:36

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Tweak_ers schreef op maandag 18 maart 2024 @ 09:22:
- Kookplaat - 2x16A
[..]
Fase 2
16A - Kookplaat
[..]
Fase 3
16A - Kookplaat
[..]
Zie ik iets over het hoofd?
Kookplaat is óf met een kookgroep op 1 fase aansluiten óf 3 fasen aansluiten. Dus niet met een kookgroep op 2 verschillende fasen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

DukeBox schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:54:
[...]

Kookplaat is óf met een kookgroep op 1 fase aansluiten óf 3 fasen aansluiten. Dus niet met een kookgroep op 2 verschillende fasen.
Het is gewoon een kookplaat waar 1 fase niet gebruikt wordt van een 3 fase (11,1kW) perilex stopcontact ;)

Helemaal niks mis mee :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• famschopman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 11-05 15:56
Ik heb het op deze manier ingedeeld. Jaren 30 huis volledig gerenoveerd, incl. elektra.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o6OrqyXGsBEd-EFfJwHBUVP4kcY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZhU60KhdCaPhYYaIVQJyijeR.png?f=fotoalbum_large

De laadpaal voor de auto zit op een eigen 3P+N aardlekautomaat, je trekt daar toch ~11kw overheen; of zelfs 22kw afhankelijk van wat je installeert.

Zonnepanelen zitten op een eigen PV verdeler.

[ Voor 19% gewijzigd door famschopman op 18-03-2024 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

RaZ schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:57:
Het is gewoon een kookplaat waar 1 fase niet gebruikt wordt van een 3 fase (11,1kW) perilex stopcontact ;)
En waar maak je dat uit op dan? Gezien TS nu maar 1 fase heeft lijkt mij dat niet het geval.

@Tweak_ers Je kan ook overal aardlek automaten gebruiken, dan blijf je flexibel met omzetten naar welke fasen en in geval van aardlek problemen is het ook makkelijker te achterhalen waar deze zit.

[ Voor 24% gewijzigd door DukeBox op 18-03-2024 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

DukeBox schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:04:
[...]

En waar maak je dat uit op dan? Gezien TS nu maar 1 fase heeft lijkt mij dat niet het geval.
De eerste regel van de post van de TS, en de titel van het topic ;)
Ik heb een vraagje over het verdelen van de groepen over een 3 fase aansluiting.

[..]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:29

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zoalang de kookplaat maar over twee fases wordt verdeelt :)

Maar ik vind de indeling wel prima. Enige punten:

Is de volle oven de 'primaire' oven? Of pak je sneller de combi-oven? In dat geval zou ik de twee ovens wisselen.

En EV laden is altijd aardige aanslag. Heb je loadbalancing?

Heb je nog PV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

RaZ schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:08:
De eerste regel van de post van de TS ;)
Dan heb je het stukje daarna gemist:
Bij 1x35A, ben je volledig vrij in combinaties die je maakt. Nu naar 3x25A,
Je mag prima 'maar' 2 (van de 3) fasen gebruiken zolang deze maar via een 3 fasen automaat loopt en NIET via een zogenaamde kookgroep automaat, daar mag maar 1 fase over lopen.

[ Voor 26% gewijzigd door DukeBox op 18-03-2024 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:01
Kookplaat enkel tijdens het koken en ik denk net dat hij vaak de volledige 32A pakt. Ik hoop dat hij het evenredig verdeeld over de groepen. Maar geen idee hoe Bora dat doet.
Veel kookplaten zijn nogal dom.
Vaak hebben ze 4 pitten, 2 grotere en 2 kleinere.
Vaak zit dan 1 grote en 1 kleine pit samen op 1 fase/groep, omdat ze dan precies onder de 16A blijven.
De andere grote en kleine pit zitten dan op de andere fase/groep.

Dat... als je gaat laden met je EV, moet je wellicht je linker kookplaat ff niet gebruiken... oid :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:25
@Tweak_ers
Gelijktijdigheid is eigenlijk het belangrijkste criterium als het over de verdeling gaat.

Dus ik zou koken en wassen iets meer meer over de fasen verdelen, en tenminste de wasmachine en droger dus niet op dezelfde fase.

Meestal koken en wassen we niet op hetzelfde moment.

Die Quooker is eigenlijk niet zo'n moeilijke belasting om te verdelen, dat is geen langdurige grootverbruiker zoals een oven of een laadpaal die soms wel (vele) uren aan kan staan.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

DukeBox schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:09:
[...]

[...]
Dus de TS wil naar een 3 fase en dat pak je 2 fases om daar een 7,4kW op aan te sluiten. Prima toch. Want uit een 11,1kW perilex kan je ook 7,4kW gebruiken, en zelfs 3,7kW

Want 3 fase is gewoon 3x16a 230v, daar kan dus prima een 2x16a kookplaat op ;)

En hoe je die dan verdeelt maakt niks uit. Fase 1 en 3 maakt ook samen 7,4kW dan komt de Qooker op fase 2, maar fase 2 en 3 gebruiken voor de kookplaat zodat het stopcontact voor de qooker op fase 1 komt zoals de TS wil, helemaal prima.

Dat het stopcontact voor de qooker op fase 2 zit, zit die op fase 2 in de meterkast in niet uit het perilex stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

RaZ schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:15:
Want 3 fase is gewoon 3x16a 230v, daar kan dus prima een 2x16a kookplaat op ;)
Buiten dat ik doel op de gebruikte automaat, kan je niet zomaar iedere 2x1 fase (zonder aanpassing) kookplaat over 2 fasen verdelen. De kookplaat moet wel geschikt zijn voor de spanning van 400V tussen de fasen.

Wat ik TS probeer duidelijk te maken is dat als je van 2x1 fase naar 2 verschillende fasen gaat je niet altijd maar eenvoudig wat draadjes kan omhangen in je meterkast.

[ Voor 17% gewijzigd door DukeBox op 18-03-2024 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Met droger en het opgegeven vermogen ga ik uit van een warmtepomp droger. Die kunnen met 2 vingers in de neus nog op dezelfde groep. Dus wat dat betreft amper echt zware gebruiker, doet hier 500W max, en zou ik lekker bij de wasmachine houden.

@DukeBox Eerste kookplaat die 2P+2N aan kan maar niet over de fases verdeelt mag worden moet ik nog tegenkomen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

DukeBox schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:20:
[...]

Buiten dat ik doel op de gebruikte automaat, kan je niet zomaar iedere 2x1 fase (zonder aanpassing) kookplaat over 2 fasen verdelen. De kookplaat moet wel geschikt zijn voor de spanning van 400V tussen de fasen.
Dat zijn ze standaard allemaal al.

Maar de kookplaten gebruiken geen 400v, ze gebruiken 2x16a 230v of 3x16a 230v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
RaZ schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:57:
[...]

Helemaal niks mis mee :P
Het is zelfs een rode groene stekker, maar er zijn maar twee van de fasen aangesloten. In de meterkast is die gekoppeld aan 2 16A groepen, zodat hij gezamenlijk 32A heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/udern-AGHmjPKue1YxSHGEsdI9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6mA5DludERWRMnHr9umDRwnD.jpg?f=fotoalbum_large
Septillion schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:09:
Zoalang de kookplaat maar over twee fases wordt verdeelt :)

Maar ik vind de indeling wel prima. Enige punten:

Is de volle oven de 'primaire' oven? Of pak je sneller de combi-oven? In dat geval zou ik de twee ovens wisselen.

En EV laden is altijd aardige aanslag. Heb je loadbalancing?

Heb je nog PV?
Nee we gebruiken de combi primair. Maar omdat de combi eigenlijk nooit tegelijk met de vaatwasser draait, had ik hem zo ingedeeld.
Laadpaal staat regelmatig aan, maar ook weer vaker 's nachts. Het idee is, om dan als we de oven gebruiken (komt niet heel vaak voor), dat ik dan even tijdelijk de laadpaal omlaag zet. Ik heb een oude 1 fase laadpaal van NewMotion, zonder loadbalancing, maar in de Tesla app is dit heel eenvoudig te doen.

Al is dus de kans dat de laadpaal en de oven tegelijk draaien niet heel groot. Als we de oven gebruiken, is het vaak meerdere oven gerechten en want dan is de combi ook al in gebruik en is ook de kans dat we kookplaat en oven tegelijk gebruiken weer iets kleiner.

Vandaar deze indeling.

Combi oven en laadpaal tegelijk komt vaker voor en dan denk ik dat het echt op het randje zit 16A + 9-10A.

Deze hele verandering wordt in gang gezet, juist om 20 zonnepanelen te kunnen aansluiten.
DukeBox schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:09:
[...]

[...]

Je mag prima 'maar' 2 (van de 3) fasen gebruiken zolang deze maar via een 3 fasen automaat loopt en NIET via een zogenaamde kookgroep automaat, daar mag maar 1 fase over lopen.
Dit gaat mijn pet te boven :X
Skynett schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:15:
@Tweak_ers
Gelijktijdigheid is eigenlijk het belangrijkste criterium als het over de verdeling gaat.

Dus ik zou koken en wassen iets meer meer over de fasen verdelen, en tenminste de wasmachine en droger dus niet op dezelfde fase.

Meestal koken en wassen we niet op hetzelfde moment.

Die Quooker is eigenlijk niet zo'n moeilijke belasting om te verdelen, dat is geen langdurige grootverbruiker zoals een oven of een laadpaal die soms wel (vele) uren aan kan staan.
Het klopt dat het geen langdurige belasting is, maar we hebben nu een 35A smeltzekering, die klapt er bij kortstondige overbelasting niet direct uit. Maar als het goed is komt er een 3x25A automaat, die dat wel direct doet.
Septillion schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:24:
Met droger en het opgegeven vermogen ga ik uit van een warmtepomp droger. Die kunnen met 2 vingers in de neus nog op dezelfde groep. Dus wat dat betreft amper echt zware gebruiker, doet hier 500W max, en zou ik lekker bij de wasmachine houden.

@DukeBox Eerste kookplaat die 2P+2N aan kan maar niet over de fases verdeelt mag worden moet ik nog tegenkomen :)
Klopt ik meet ze met HomeWizard Energy sockets en ik ga van maximaal 700Watt uit. Maar dat is eerder 500-700Watt.

Over de kookplaat, het is een Bora, neem toch aan dat dit geen problemen moet opleveren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Vergeet ook niet dat er maar weinig apparaten zijn die écht continu veel vermogen afnemen. Een oven en kookplaat gaan ook moduleren zodra ze de temperatuur bereikt hebben. Voornamelijk een WP en autolader zijn dingen waar je gedurende langere tijd daar tegenaan kan lopen.

Daarnaast is het ook zo dat een zekering er ook niet zomaar uitslaat wanneer je over de 'grens' gaat, afhankelijk van de karakteristiek, overschrijding en marge van de automaat kan dat best nog even duren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18:21
In theorie lijkt het altijd allemaal erg krap te worden op 3x25a.
In de praktijk zou het (afgezien van de laadpaal zonder load balancing?) waarschijnlijk ook gewoon goed gaan als je je hele huis op 1 van de 3 fases zou aansluiten. ;)

Dus gewoon zo goed mogelijk verdelen en niet te druk om maken.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
DukeBox schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:17:
Vergeet ook niet dat er maar weinig apparaten zijn die écht continu veel vermogen afnemen. Een oven en kookplaat gaan ook moduleren zodra ze de temperatuur bereikt hebben. Voornamelijk een WP en autolader zijn dingen waar je gedurende langere tijd daar tegenaan kan lopen.

Daarnaast is het ook zo dat een zekering er ook niet zomaar uitslaat wanneer je over de 'grens' gaat, afhankelijk van de karakteristiek, overschrijding en marge van de automaat kan dat best nog even duren.
Dit stelt mij wel gerust!
Thnx!
Makrolon schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:45:
In theorie lijkt het altijd allemaal erg krap te worden op 3x25a.
In de praktijk zou het (afgezien van de laadpaal zonder load balancing?) waarschijnlijk ook gewoon goed gaan als je je hele huis op 1 van de 3 fases zou aansluiten. ;)

Dus gewoon zo goed mogelijk verdelen en niet te druk om maken.
Zelfde als hierboven, thnx!

Zit ik alleen nog met de kookplaat, wanneer ik pagina 31 van de handleiding bekijk:
https://www.bora.com/file...219_manual_nl_nl11382.pdf

Zitten de kookgroepen altijd maar op 2 fasen en is het enige verschil met 3 fase dat de afzuiger op de derde fase zal komen te draaien.

Dan is het toch gewoon een kwestie van de kookplaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/udern-AGHmjPKue1YxSHGEsdI9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6mA5DludERWRMnHr9umDRwnD.jpg?f=fotoalbum_large

Verdelen over 2 fasen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Die afzuiging op de 3e fase of niet is het probleem niet. Mooiste zou zijn in een 3-fase situatie dat je dat ook gewoon zo naar de kookplaat brengt. Dan heb je minder kabelverliezen en is het ook klaar voor 11kW. Maar zolang je nu de twee groepen maar van verschillende fases voedt is het goed. Maar meestal, zeker omdat je nu 1-fase hebt, zullen de twee groepen van de kookgroep uit een enkele fase gevoed worden. Dat mag dus niet en wil je zeker niet.

Maar in je meterkast mag je wel wat duidelijker aangeven welke groepen achter welke aardlekschakelaars hangen. Nu erg onduidelijk.

En persoonlijk zou ik de tuin lekker op een alamat zette, blijft toch een beetje een groep met verhoogd risico op een aardfout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Septillion schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:36:
[...]
Maar in je meterkast mag je wel wat duidelijker aangeven welke groepen achter welke aardlekschakelaars hangen. Nu erg onduidelijk.
[...]
Idd, viel mij ook op. Je hebt hier kant-en-klare stickervellen voor: https://www.sandervunderink.nl/abb-hafonorm-stickervel.html met de verschillende kleuren zie je dan gauw welke groep achter welke aardlek hangt.

+1 voor tuin op een alamat overigens (y) M'n ouders hebben het stopcontact in de tuin bij de bijkeuken geknoopt zitten. Aardlek is er in hun vakantie eens uitgevlogen door hevige regenval. Vriezer en koelkast 3wk. zonder stroom gestaan :X :r

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 19-03-2024 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17:13
Tweak_ers schreef op maandag 18 maart 2024 @ 09:22:Wat denken jullie, hoe zouden jullie dit aanpakken?
Naast deze grootverbruikers, heb je ook nog (...) verlichting
Ik zou de verlichting verdelen over de fases, zodat je op elke verdieping nog wat licht hebt als er 1 fase (of 1 aardlekschakelaar) uitvalt.
Pagina: 1