Nvidia Shield TV of Formuler of...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cenoatsra
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 06-03 10:40
Ik vroeg mij af waarom jullie keuze valt op de Nvidia Shield (TV Pro) en niet een ander merk.

Vind het lastig om een goede vergelijking te maken. Krijg er ook niet erg veel duidelijke verschillen gevonden op het web. Sommige prijzen de Nvidia helemaal de hemel in. Andere zweren weer bij een Formuler. Schijnbaar scheelt de Formuler Z11 Max Pro BT niet zoveel met de Nvideo Shield TV Pro. Als ik de specs vergelijk op internet zien ze er vergelijkbaar uit en is de Formuler net iets meer ram en interne opslag. Hoe het zit met verschillen CPU's kan ik niet beoordelen door gebrek aan kennis, maar die schijnt dan weer iets beter te zijn en verschil in GPU.

De informatie die ik gevonden heb daar kan ik het onderstaande uit filteren.
  • De Nvidia is meer geschikt als je ook wil gamen.
  • De Nvidia is erkend en heeft licentie voor Android TV.
  • De Nvidia kan sommige apps in 4K afspelen, zoals Netflix en Youtube. Dat kan de Formuler niet
  • De Nvidia heeft licentie voor Dolby Atmos en kan dat niet terugvinden bij Formuler. De USA site zegt dan wel weer dat het ondersteund wordt. Wellicht geen licentie gekocht?
  • De Formuler is meer geschikt voor IPTV en is daarvoor gemaakt en blinkt daarin net iets mee uit.
  • Maar denk dat dit ook afhankelijk is van welke app je gebruikt op de Nvidia en dat daar meer het verschil in zit. Formuler MyTVOnline3 is schijnbaar een fijne app
  • Mij lijkt de afstandsbediening van de Formuler gemakkelijker dan de Nvidia, maar dat zou misschien opgelost kunnen worden door een universele afstandsbediening.
  • Formuler is nieuw en de Nvidia begint toch al wat ouder te worden.
Persoonlijk denk ik dat de 2 apparaten niet veel uitmaken zou het hoofddoel IPTV zijn. Het software matige is wel te overzien, en het is maar net welke app bevalt.

Het nadeel van de afstandsbediening leek makkelijk op te lossen met een universele, maar Logitec Harmony is gestopt, en veel andere opties zie ik niet. YIO remote en AVA zien er erg gelikt uit, maar dan praat je over strontdure afstandsbedieningen in een range van 450-1000 euro. Sofabaton zie ik ook nog en dan OneForAll als merken. De meeste afstandsbedieningen hebben geen cijfers meer, lijkt mij niet fijn. Vooral voor vrouwen en ouderen die gewend zijn met knoppen/cijfers te werken.

ls het nou puur om tv te kijken is, en het liefst een afstandsbediening met cijferknoppen, is dan de Formuler niet fijner?

Wellicht heeft de Nvidia nog een voordeel met koppeling aan NAS en domotica. Zie deze geregeld terugkomen in Instagram of YouTube filmpjes van installateurs. Maar daar heb ik mij nog niet zo in verdiept. Dat is voor een later stadium, maar wellicht is het dan beter om met zwaardere apparatuur in de rack te werken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:42
cenoatsra schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 00:23:
Ik vroeg mij af waarom jullie keuze valt op de Nvidia Shield (TV Pro) en niet een ander merk.
Als dat alternatief niet geschikt is om de streaming diensten te gebruiken (door gebrek aan Widevine ondersteuning) denk ik dat je daarmee meteen gedeeltelijk je eigen vraag hebt beantwoordt. Ik denk namelijk dat de meesten hier wel gewoon betalen voor de content en anders hier niet komen vragen.

En voor gewoon te streamen en/of TV te kijken (via apps van TV provider zoals Ziggo Go ;)) heb je al lang echt geen Shield (meer) nodig. In 2019, toen de nieuwste Shield uit kwam, was het wellicht nog een redelijk uniek product, maar intussen is het voor deze toepassingen al lang "ingehaald" door alternatieven die een fractie va het geld kosten (Chromecast with Google TV, de Nokia Streaming Box, en zo zullen er vast meer opties zijn). Echter heeft de Shield blijkbaar ook op dit vlak nog steeds wat voordeeltjes? Sommige video en/of audio codecs die op de goedkopere oplossingen niet ondersteund zijn? Daarnaast ontbreekt GeForce Now op de alternatieven, als je daar interesse in zou hebben, zit bij de Shield (Pro) "gratis" al meteen een controller wat deze dus interessanter maakt voor gaming.

En of ik zelf nu nog een Shield zou kopen? Wellicht niet. Maar ik hoef de keuze nu niet te maken. Mijn 2017 model doet het nog steeds meer dan prima en heeft zichzelf al lang terug verdient.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-04 10:23
@cenoatsra Ik ben even de tegenpool van @RobertMe en gebruik (bijna) geen streaming services. Daarentegen is (of wellicht was) de Nvidia Shield TV Pro 16GB de enige die out-of-the-box Dolby Vision en TrueHD ondersteund. En naast Dolby technologie ook HDR10, DTS:HD-MA en DTS:X. Dat is voor mij het grootste pluspunt, omdat ik dan mijn content in de hoogst mogelijke kwaliteit kan ervaren zonder dat mijn eigen server dit hoeft om te zetten naar een compatibel formaat.

Formuler onderscheidt zich met hun eigen apps. Tja, dat moet je willen. Ik bedoel op Android TV heb je o.a. ook Tivimate, IMPlayer en Sparkle, naast Kodi en andere apps. Ik zie daar dus niet per se de meerwaarde van in.

Idem voor de afstandsbediening. Ik vind de Chromecast en Shield al ruim voldoende. En mijn vrouw trouwens ook. Zappen doe je vaak toch door naar boven/onder te drukken of simpelweg terug naar het overzicht te gaan. Ik zou bijna zeggen dat de Shield afstandsbediening zelfs nog teveel knoppen heeft, aangezien we Netflix en voice command echt nooit gebruiken. Je kunt trouwens de afstandsbediening niet zomaar vervangen omdat het om een Bluetooth afstandsbediening gaat ;).

Als je de CPU's gaat vergelijken dan valt op dat de Realtek in de Formuler nog steeds langzamer is - of blijkt, geen idee wat de validiteit van deze benchmarks is - dan de Tegra processor in de Shield. Het enige pluspunt is dat de Realtek chip ook AV1 ondersteund. Dat doet de Shield niet. Daarentegen ben ik ook nog geen bronnen met AV1 tegengekomen.

Het is overigens ook niet zo raar dat Dolby Atmos nergens genoemd wordt. Dolby Atmos is een enhancement layer bovenop Dolby TrueHD of Dolby Digital Plus. Als een van beide ondersteund wordt, heb je ook Dolby Atmos. Formuler heeft overigens ook een Android TV licentie, want ze hebben Widevine L1 certificering volgens hun website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cenoatsra
RobertMe schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 06:34:
[...]

Als dat alternatief niet geschikt is om de streaming diensten te gebruiken (door gebrek aan Widevine ondersteuning) denk ik dat je daarmee meteen gedeeltelijk je eigen vraag hebt beantwoordt. Ik denk namelijk dat de meesten hier wel gewoon betalen voor de content en anders hier niet komen vragen.

En voor gewoon te streamen en/of TV te kijken (via apps van TV provider zoals Ziggo Go ;)) heb je al lang echt geen Shield (meer) nodig. In 2019, toen de nieuwste Shield uit kwam, was het wellicht nog een redelijk uniek product, maar intussen is het voor deze toepassingen al lang "ingehaald" door alternatieven die een fractie va het geld kosten (Chromecast with Google TV, de Nokia Streaming Box, en zo zullen er vast meer opties zijn). Echter heeft de Shield blijkbaar ook op dit vlak nog steeds wat voordeeltjes? Sommige video en/of audio codecs die op de goedkopere oplossingen niet ondersteund zijn? Daarnaast ontbreekt GeForce Now op de alternatieven, als je daar interesse in zou hebben, zit bij de Shield (Pro) "gratis" al meteen een controller wat deze dus interessanter maakt voor gaming.

En of ik zelf nu nog een Shield zou kopen? Wellicht niet. Maar ik hoef de keuze nu niet te maken. Mijn 2017 model doet het nog steeds meer dan prima en heeft zichzelf al lang terug verdient.
Ik heb gewoon Ziggo en Neflix, maar wilde me er eens in verdiepen in IPTV. Er wordt steeds minder tv gekeken. Ik kijk bijvoorbeeld alleen Vandaag Inside, Op1 af en toe en Nieuwsuur. Kinderen kijken helemaal geen reguliere tv maar vooral YouTube.
Verder over Ziggo tevreden, alleen niet over gemaakte afspraken in het verleden. Even de korte versie: afgesproken was om Coax binnen te leggen in het nieuwe huis, en nu heb ik volgens hun een superdeal en kost het me meer dan 1000 euro. Dus ben aan het overwegen om met Vodafone en Ziggo voor het eerst over te stappen naar KPN.
NLziet zou ook al aan mijn wensen voldoen, en dan kan het kastje ook mee de caravan in. Dus IPTV wil niet meteen zeggen dat het illegaal is, de optie is er overigens wel. Zie dat ook wel in mijn omgeving dat steeds meer mensen een box erbij nemen, maar mijn vraag ging over de box.
alex3305 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:56:
@cenoatsra Ik ben even de tegenpool van @RobertMe en gebruik (bijna) geen streaming services. Daarentegen is (of wellicht was) de Nvidia Shield TV Pro 16GB de enige die out-of-the-box Dolby Vision en TrueHD ondersteund. En naast Dolby technologie ook HDR10, DTS:HD-MA en DTS:X. Dat is voor mij het grootste pluspunt, omdat ik dan mijn content in de hoogst mogelijke kwaliteit kan ervaren zonder dat mijn eigen server dit hoeft om te zetten naar een compatibel formaat.

Formuler onderscheidt zich met hun eigen apps. Tja, dat moet je willen. Ik bedoel op Android TV heb je o.a. ook Tivimate, IMPlayer en Sparkle, naast Kodi en andere apps. Ik zie daar dus niet per se de meerwaarde van in.

Idem voor de afstandsbediening. Ik vind de Chromecast en Shield al ruim voldoende. En mijn vrouw trouwens ook. Zappen doe je vaak toch door naar boven/onder te drukken of simpelweg terug naar het overzicht te gaan. Ik zou bijna zeggen dat de Shield afstandsbediening zelfs nog teveel knoppen heeft, aangezien we Netflix en voice command echt nooit gebruiken. Je kunt trouwens de afstandsbediening niet zomaar vervangen omdat het om een Bluetooth afstandsbediening gaat ;).

Als je de CPU's gaat vergelijken dan valt op dat de Realtek in de Formuler nog steeds langzamer is - of blijkt, geen idee wat de validiteit van deze benchmarks is - dan de Tegra processor in de Shield. Het enige pluspunt is dat de Realtek chip ook AV1 ondersteund. Dat doet de Shield niet. Daarentegen ben ik ook nog geen bronnen met AV1 tegengekomen.

Het is overigens ook niet zo raar dat Dolby Atmos nergens genoemd wordt. Dolby Atmos is een enhancement layer bovenop Dolby TrueHD of Dolby Digital Plus. Als een van beide ondersteund wordt, heb je ook Dolby Atmos. Formuler heeft overigens ook een Android TV licentie, want ze hebben Widevine L1 certificering volgens hun website.
Ik denk dat Dolby Atmos wat overdreven is achteraf. Ik wil het wel gaan inbouwen in de nieuwe woning. Maar daar komt ook domotica in en daar zal dan 19" rack inkomen met NAS. Dus voor nu is dit overkill om op een tv iets te kijken. En op een hele domotica instalatie een box van onder de 200 euro te vervangen is nog te overzien haha.

Kan ik in de tussentijd mooi ervaren wat ik de fijnste app vind om mee te werken. TiVi Mate, Kodi, IPTV Smarters, MyTvOnline3. Alleen laatst genoemde zal niet op de Nvidia kunnen.

Over de afstandsbediening zijn de meningen verdeelt. Maar het zal wel meer toegaan zoals jij zegt, want dat zie je ook aan de afstandbedieningen op de markt. Voicecontrol vond ik in het begin echt onzin, en heb dat eens als grap gebruikt naar de kinderen toe dat je er tegen kan praten. Zij gebruiken dit nu alleen maar, Netflix hoor ik dan of YouTube. Het is maar net waar je mee opgroeid. Ik zelf zapp niet zoveel, maar ga voornamelijk van NPO1 naar SBS, en dat was het wel. Mijn vrouw vind alles gedoe wat nieuw is, dus ik houdt het maar bij de afstandsbediening van de Formuler.

Ik denk dat ik dan toch maar ga voor de Formuler voor IPTV met afstandsbediening naar onze wensen.

Lees niet echt overtuigende argumenten (voor mijn wensen). Voor het nieuwe huis met domotica, hifi-installaties, nieuwe tv's, NAS, etc. Dan kijk ik er op nieuw naar. Wellicht kan ik dan beter alles los van elkaar koppelen zoals HIFI, Gaming, Tv-kijken, Films kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

cenoatsra schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 00:23:
Omdat wij meer kijken naar vergelijkingen zoals deze : https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=252916
Er is een nieuwere versie van dat topic als het goed is, maar die kan ik effe zo gauw niet vinden...
Sommige prijzen de Nvidia helemaal de hemel in. Andere zweren weer bij een Formuler. Schijnbaar scheelt de Formuler Z11 Max Pro BT niet zoveel met de Nvideo Shield TV Pro.
Lijkt me sterk, want beiden voor een totaal andere markt bedoeld...
De Formuler is meer geschikt voor IPTV en is daarvoor gemaakt en blinkt daarin net iets mee uit.
Volgens mij is dat gewoon één van zo niet het beste IPTV kastje en moet je dat helemaal niet met de Nvidia Shield TV modellen gaan zitten vergelijken ;)
Mij lijkt de afstandsbediening van de Formuler gemakkelijker dan de Nvidia, maar dat zou misschien opgelost kunnen worden door een universele afstandsbediening.
Die domme Android TV/Fire TV/Apple TV achtige afstandsbediening zijn dan ook gewoon R-U-K dus die strijd verliezen ze allemaal meteen zodra je een ietsjes betere afstandsbediening ernaast zet :+
Persoonlijk denk ik dat de 2 apparaten niet veel uitmaken zou het hoofddoel IPTV zijn.
Het software matige is wel te overzien, en het is maar net welke app bevalt.
Niet mee eens, want er is een reden dat al die IPTV Communities een bepaald aantal kastjes gebruiken met daarop specifieke IPTV Software ;)
Het nadeel van de afstandsbediening leek makkelijk op te lossen met een universele, maar Logitec Harmony is gestopt, en veel andere opties zie ik niet. YIO remote en AVA zien er erg gelikt uit, maar dan praat je over strontdure afstandsbedieningen in een range van 450-1000 euro. Sofabaton zie ik ook nog en dan OneForAll als merken. De meeste afstandsbedieningen hebben geen cijfers meer, lijkt mij niet fijn. Vooral voor vrouwen en ouderen die gewend zijn met knoppen/cijfers te werken.
Dat is inderdaad een shitshow geworden en ik ben dan ook heel blij dat ik de Logitech Harmony Remote 555 en 650/665 heb gekocht door de tijd heen :)
ls het nou puur om tv te kijken is, en het liefst een afstandsbediening met cijferknoppen, is dan de Formuler niet fijner?
Ongetwijfeld d:)b
cenoatsra schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:22:
Ik ben aan het overwegen om voor het eerst over te stappen naar KPN.
Moet je sowieso doen! d:)b

Ik kan niet wachten totdat ik Delta/Caiway kan dumpen voor KPN die hier een paar wijken verderop gewoon WEL beschikbaar is :Y)
Dus IPTV wil niet meteen zeggen dat het illegaal is, de optie is er overigens wel.
IMHO is het gewoon altijd illegaal, want er is niks dat je legaal kan afnemen zonder meteen aan een Internet ISP en hun TV kastje vast te zitten voor zover ik weet :?
Kan ik in de tussentijd mooi ervaren wat ik de fijnste app vind om mee te werken. TiVi Mate, Kodi, IPTV Smarters, MyTvOnline3. Alleen laatst genoemde zal niet op de Nvidia kunnen.
Ik heb wat zitten rommelen met Kodi en IPTV en zelfs het besturen van andere TV Ontvangers maar echt fijn werkt het allemaal niet en het wordt ook niet echt onderhouden/doorontwikkeld dus wat er standaard aan plug-ins aanwezig is kan je denk ik gerust meteen overslaan ;)
Ik denk dat ik dan toch maar ga voor de Formuler voor IPTV met afstandsbediening naar onze wensen.
Dat lijkt mij ook het beste :)
Wellicht kan ik dan beter alles los van elkaar koppelen zoals HIFI, Gaming, Tv-kijken, Films kijken.
Lijkt mij ook beter d:)b
alex3305 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:56:
Daarentegen ben ik ook nog geen bronnen met AV1 tegengekomen.
Dat is dan ook een heel raar verhaal geworden en kan je in de TS vinden onder het YouTube en HDR linkje : The Zep Man in "[Nvidia Shield] Ervaringen & Discussie" ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
@cenoatsra Kun je op zo'n Formuler überhaupt de Android TV versie van de officiële apps (NLZIET, Canal Digitaal, KPN, Netflix, F1TV) gebruiken of moet je gaan prutsen met mobiele apps? Dat laatste zou me niet ideaal lijken.

Verder is er voor enkele van deze apps wel een Kodi addon te vinden (uiteraard alleen te gebruiken in combinatie met een geldig abonnement op de betreffende streamingdienst), maar voor de ontwikkeling daarvan blijf je afhankelijk van liefhebbers/hobbyisten. Voor KPN is er de prima addon Webbie Player. Voor de anderen heeft dut-iptv een tijdje gewerkt, maar die lijkt inmiddels overleden. Officiële ondersteuning is er doorgaans niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cenoatsra
TexMex schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 08:36:
@cenoatsra Kun je op zo'n Formuler überhaupt de Android TV versie van de officiële apps (NLZIET, Canal Digitaal, KPN, Netflix, F1TV) gebruiken of moet je gaan prutsen met mobiele apps? Dat laatste zou me niet ideaal lijken.

Verder is er voor enkele van deze apps wel een Kodi addon te vinden (uiteraard alleen te gebruiken in combinatie met een geldig abonnement op de betreffende streamingdienst), maar voor de ontwikkeling daarvan blijf je afhankelijk van liefhebbers/hobbyisten. Voor KPN is er de prima addon Webbie Player. Voor de anderen heeft dut-iptv een tijdje gewerkt, maar die lijkt inmiddels overleden. Officiële ondersteuning is er doorgaans niet.
Nou dat weet ik dus niet. Weet niet of het zo verschillend is van de Nokia 8000 die ze zelf aankaarten. Moet het nog allemaal gaan ervaren. Waar ik een beetje bang voor ben is als ik videos van het gezin op de NAS ga zetten, en ik wil die kijken, dat dit kan via de Kodi app. Wil ik tv gaan kijken via NLziet abbonnement ik uit de Kodi app moet gaan en dan NLziet app moet openen. Maar ook daar heb ik nog geen keuze in gemaakt, of het NLziet of KPN of andere aanbieder wordt voor TV.
Heb zojuist gekeken naar Webbie add-on, maar dat is dan apart voor Tv te kijken, want ik zie geen icoontje van video's?
Ik ben bang dat het niet gaat zoals ik voor ogen heb. Beetje hetzelfde struikelblok met domotica, alles integreren in 1 systeem heeft de voorkeur. Als je app hebt voor zonwering, app voor verwarming, app voor verlichting, etc. Dat is alles aan te sturen, maar fijner is dat je 1 app (afstandsbediening) hebt.
hardware-lover schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:03:
@cenoatsra, is een eigen topic m.b.t. je vragen nu niet wat logischer? Specifieke vragen voor een Shield TV zie ik eigenlijk niet meer, dus gaat het steeds meer offtopic?
Nou dat speelde ook in mijn hoofd toen ik gisteren reageerde. Ik heb nog steeds niks besteld, en de Shield is nog wel steeds een optie. Alleen de afstandsbediening stoort me. Het leek mij in het begin wel de juiste plek om de vraag te stellen, zonder een apart topic te openen voor mijn probleem. Wilde het graag centraal houden zodat mensen dit kunnen lezen of bv op 'Formuler' kunnen zoeken in dit topic, als alternatief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

cenoatsra schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:52:
[knip]
Nou dat speelde ook in mijn hoofd toen ik gisteren reageerde. Ik heb nog steeds niks besteld, en de Shield is nog wel steeds een optie. Alleen de afstandsbediening stoort me. Het leek mij in het begin wel de juiste plek om de vraag te stellen, zonder een apart topic te openen voor mijn probleem. Wilde het graag centraal houden zodat mensen dit kunnen lezen of bv op 'Formuler' kunnen zoeken in dit topic, als alternatief.
Formuler ;)

Edit: eigen topic nu 👍

@cenoatsra, om nu maar meteen met de deur in huis te vallen. De Formuler heeft geen Netflix certificering en het IPTV gedeelte is iets wat meer terugvalt op iets wat afwijkend is waar Ziggo gebruik van maakt.

Dus eigenlijk is het model Formuler hetgeen waar jij het meest afstand van moet nemen voor jouw wensen.

[ Voor 21% gewijzigd door hardware-lover op 17-03-2024 19:08 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plexter22
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 25-04 21:32
xsarius avant 3+ ultra dit is beter als een formuler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

plexter22 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 20:29:
xsarius avant 3+ ultra dit is beter als een formuler
Die is minstens zo ongeschikt voor TS als de Formuler ook is.

Testing, one, two ...

Pagina: 1