5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Die stel je in op 2300W of 5700W maximaal laden.
En dan alleen de laadpaal peakshaving geven en eventueel buiten de thuisbatterij om aansluiten.
Die thuisbatterij zal dan wel een stevig model moeten worden, oftewel behoorlijk prijzig.
Alle apparatuur rechtstreeks op het net aan gaan sluiten via 1x25A en dan via relais groepen gaan schakelen wordt wel een aardige ramp, je zit dan eigenlijk wel vast aan domotica.
Ik zie het nut er niet erg van in overigens, 1x25A is even duur als 3x25A en lager dan dit ga je in de winter zeker niet mee wegkomen met een laadpaal, WP, Quooker, oven etc. Het is voor het net ook beter als je op elke fase gemiddeld 8,3A pakt i.p.v. 25A op 1 fase.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Dat scheelt je een stuk gedoe en maakt de hele installatie meteen toekomstbestendig.
Denk ook aan de volgende bewoner als je ooit het huis gaat verkopen. 1x10A is echt heel weinig. Als je dan een oven en waterkoker tegelijk aanzet is het al gedaan met je capaciteit.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Het meest foolproof is misschien nog alles met dubbel geïsoleerde kabels naar buiten brengen zodat je met stroomtrafo's fysiek kan kiezen wat je wel en niet meeneemt in de beslissing en daarmee prioriteit kunt aangeven.
Een alternatief is niets aan loadbalancing (eigelijk peakshaving) doen en zorgen dat de accu alles op kan lossen. Je geeft dan alle (groot)verbruikers een instelling van de SoC waarbij ze aan mogen.
Dat geef je een standaard hysterese van 5% en dan is het eenvoudig te beheren.
Het probleem van versnipperd landschap houd je.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Als je naar de totale kosten kijkt (consument + netbeheerder) is 3x25A op dit moment te goedkoop tov 1x25A.dragonhaertt schreef op zondag 17 maart 2024 @ 11:15:
De eerste vraag is inderdaad, waarom niet 3x25?
Dat scheelt je een stuk gedoe en maakt de hele installatie meteen toekomstbestendig.
Denk ook aan de volgende bewoner als je ooit het huis gaat verkopen. 1x10A is echt heel weinig. Als je dan een oven en waterkoker tegelijk aanzet is het al gedaan met je capaciteit.
Als iedereen serieus de 3x25A gaat benutten kan die direct na thuiskomst om 1800 gaan koken, het huis opstoken met de WP en de auto volladen. Maar dan ga je een factor 10 meer verbruiken dan waar het net op is uitgerekend (tot ca. 2000-2010 geloof ik, toen is het van 1500watt naar ca 3000 watt gelijktijdigheid opgehoogd)
Kortom: ik verwacht dat de nettarieven:
a/ gaan stijgen, net als afgelopen 2 jaar
b/ verder gaan differentieren
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ja, maar een accu heeft ook snel 20% rendementsverlies op een laad+ontlaad cyclus, dus je auto laden vanuit je accu is wel heel inefficientProton_ schreef op zondag 17 maart 2024 @ 11:39:
Het landschap is te versnipperd om er zonder er een hobby van te maken mee te werken.
Het meest foolproof is misschien nog alles met dubbel geïsoleerde kabels naar buiten brengen zodat je met stroomtrafo's fysiek kan kiezen wat je wel en niet meeneemt in de beslissing en daarmee prioriteit kunt aangeven.
Een alternatief is niets aan loadbalancing (eigelijk peakshaving) doen en zorgen dat de accu alles op kan lossen. Je geeft dan alle (groot)verbruikers een instelling van de SoC waarbij ze aan mogen.
Dat geef je een standaard hysterese van 5% en dan is het eenvoudig te beheren.
Het probleem van versnipperd landschap houd je.
De meeste auto's laden sowieso minder efficiënt op lagere stroom trouwens.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Zeker, maar de auto laden heeft geen haast.Proton_ schreef op zondag 17 maart 2024 @ 12:37:
@BarryH Dat geldt voor alle verbruik, niet alleen autoladen
De meeste auto's laden sowieso minder efficiënt op lagere stroom trouwens.
1. laadpaal kopen met eigen loadbalancing, deze krijgt dus eigenlijk de laagste prio en sluit altijd achteraan
2. quooker aan je batterij knopen zodat die altijd door een accu heen loopt
3. warmtepomp nemen en daar niks speciaals mee doen, misschien alleen het elektrisch element ook via de accu laten lopen
klaar
[ Voor 9% gewijzigd door Fr33z op 17-03-2024 13:03 ]
Dat er iets moet veranderen lijkt me buiten kijf. Maar alsjeblieft... Trek de WP en auto laden even uit elkaar.BarryH schreef op zondag 17 maart 2024 @ 11:44:
[...]
Als je naar de totale kosten kijkt (consument + netbeheerder) is 3x25A op dit moment te goedkoop tov 1x25A.
Als iedereen serieus de 3x25A gaat benutten kan die direct na thuiskomst om 1800 gaan koken, het huis opstoken met de WP en de auto volladen. Maar dan ga je een factor 10 meer verbruiken dan waar het net op is uitgerekend (tot ca. 2000-2010 geloof ik, toen is het van 1500watt naar ca 3000 watt gelijktijdigheid opgehoogd)
'Even' opstoken van een woning kan niet met een goed gedimensioneerde warmtepomp... Die staat aan... buiten echt koude omstandigheden op <~1kW.. de hele dag... Als het mee zit met beetje steun van de PV overdag.
Autoladen met zijn allen als we thuiskomen... met 11kW... Dat is andere koek... en dat we daar nog niets heel erg actief mee doen zou wel eens een groter probleem kunnen worden dan die pietluttige zonnepaneel installatietjes van 3,6kW waar de netbeheer-energieleverancier wereld maar over blijft zeuren.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
En loadbalancing op de laadpaal is idd de eerste stap.
je er een gevonden hebt, laat het me weten want ook de meeste met een 3 fase aansluiting hebben de compressor gewoon op 1 fase staan alleen de bijverwarmingselementen over 3 fasen verdeeld.
Want ik verwacht vrij snel een Belgisch systeem. En in de winter zou ik met een dagopslag accu binnen de 2kW continue van het GRID moeten kunnen blijven (lantaarnpaal aansluiting).
Er is 1 uitzondering: Als de WP het begeeft en in noodbedrijf gaat (3 tot 9kW elke fase 3kW).
De auto is minimaal 1500W, dus vraag is of die het in de winter haalt (min 1F 6A).
De rest zou moeten lukken met een 10kW omvormer en 10kWh accu.
/f/image/EdE2OEPd9I1eCOhsFRiw1HtG.png?f=fotoalbum_large)
Auto laadt in principe altijd op grid tenzij er extra overschot is van zonnepanelen.
Daarnaast zorgen dat de loadbalance metingen op de juiste plek komen te staan en daardoor vanzelf de prioriteiten regelen onderling.
Die 3,2kW van de WP is 10 min bij legionella run.
Mijn voorlopige uitwerking (in progress, meterkast is gereed, rest moet nog volgen):
/f/image/3VIMaxfiDU89u1qAkaXhrBIU.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/OcoGH2jMp5TWSeBzhAbwQgCx.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/jYBrGhdleUr7XlUUYlAw82B7.png?f=fotoalbum_large)
Het zou kunnen dat in de toekomst tarieven anders worden. Of nou ja, dat is wel zeker, maar hoe anders? Elektriciteit onaantrekkelijker maken lijkt mij eigenlijk onwaarschijnlijk op korte-middelange termijn.BarryH schreef op zondag 17 maart 2024 @ 11:44:
[...]
Als je naar de totale kosten kijkt (consument + netbeheerder) is 3x25A op dit moment te goedkoop tov 1x25A.
Kortom: ik verwacht dat de nettarieven:
a/ gaan stijgen, net als afgelopen 2 jaar
b/ verder gaan differentieren
Dan is de vraag wat daadwerkelijk een ding voor het net is. Iedereen die elektrische auto om 18:00 vol gaat laden is zeker een ding. Maar jouw Quooker die tegelijk met je oven vol aan staat? Maakt geen drol uit. Omdat dat niet zo lang duurt, en je buren dat een half uur later doen, en je andere buren een kwartier eerder.
Iedereen die met 11kW een auto aan het laden is tegelijk is dus een ding. Maar het maakt bij een voldoende grote groep geen drol uit of jij nu 5 minuten je oven en je Quooker tegelijk vol aan hebt staan, of dat ze na elkaar werken en ze 10 minuten bezig zijn.
Als iedereen op 3-fase aangesloten zit heb je een stuk minder balancing zelf te doen. Verbruik van grote apparatuur (warmtepomp, lader, koken) zit vaak al direct op de 3-fase aansluiting en is daarmee volledig in balans.
Minder belasting per kabel waardoor je minder snel groot onderhoud hoeft te plegen.
Het zou mij niet verbazen als 3-fase aansluitingen juist alleen maar goedkoper blijven worden.
Dat is natuurlijk speculatie, maat zelf balanceren met domotica kost je al snel veel geld en tijd.
Ik zou het wel weten, voor eenmalig 300 euro heb je een 3-fase aansluiting en dezelfde jaarlijkse kosten, zonder dat je zelf aan de slag moet

Heb je, je eigen onbalans al eens gemeten? Ik vind dat dit bij mij in ieder geval er knap beroerd uitziet.dragonhaertt schreef op zondag 17 maart 2024 @ 15:42:
Natuurlijk maakt de netbeheerder 3x25 buiten-proportioneel aantrekkelijker t.o.v. 1x35
Als iedereen op 3-fase aangesloten zit heb je een stuk minder balancing zelf te doen. Verbruik van grote apparatuur (warmtepomp, lader, koken) zit vaak al direct op de 3-fase aansluiting en is daarmee volledig in balans.
Minder belasting per kabel waardoor je minder snel groot onderhoud hoeft te plegen.
Het zou mij niet verbazen als 3-fase aansluitingen juist alleen maar goedkoper blijven worden.
Dat is natuurlijk speculatie, maat zelf balanceren met domotica kost je al snel veel geld en tijd.
Ik zou het wel weten, voor eenmalig 300 euro heb je een 3-fase aansluiting en dezelfde jaarlijkse kosten, zonder dat je zelf aan de slag moet
Denk je dat een netbeheerder zich druk maakt over de balancing van een individueel woonhuis? Meeste huishoudens hebben zeer weinig 3-fase apparatuur. De onbalans van een individuele woning kan dus fors zijn op 3x25A. Maakt dit uit? Totaal niet, want dit middelt wel uit over de totale wijk of verzorgingsgebied. Dan maakt het niets uit of elk huis 1x35A of 3x25A heeft.dragonhaertt schreef op zondag 17 maart 2024 @ 15:42:
Natuurlijk maakt de netbeheerder 3x25 buiten-proportioneel aantrekkelijker t.o.v. 1x35
Een kookplaat is 2, soms 3 enkelfase apparaten in 1. Niks geen balans dus.dragonhaertt schreef op zondag 17 maart 2024 @ 15:42:
De kleinste 3-fase warmtepomp is te zwaar voor >90% van de woningen... Met een minimum vermogen wat boven de warmtevraag zit voor >80-90% van de tijd... Dus dat is een recept voor een gruwelijk inefficient WP systeem.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier
Ik heb nu een elgaatje van maar 4kw (1kW E), maar heb straks een 7,5kW nodig bij -10, dus ca. 2-3kW E.Lochnes schreef op zondag 17 maart 2024 @ 13:54:
hoeveel vermogen heeft je warmtepomp nodig als het echt koud is? een 9kw op 1 fase trekt zo 15a bij -10. Die loadbalancen heeft dan geen zin. je auto opladen wel, maar de meeste gaan uit onder een minimum amperage van 6 a 7 ampere. dus alles op 1 fase zetten zou ik juist hard van weg blijven. Ik zou juist heel hard naar een 3 warmtepomp gaan zoeken die fijn 5a per fase max trekt. Als
je er een gevonden hebt, laat het me weten want ook de meeste met een 3 fase aansluiting hebben de compressor gewoon op 1 fase staan alleen de bijverwarmingselementen over 3 fasen verdeeld.
Overigens zal bij -10 die WP redelijk ongestoord moeten kunnen doorwerken.
Maar andere dagen (bij +3-+12) zal ik wel mn teruglevering willen minimaliseren, dus de WP vooral inzetten als het zonnig is.
Je wilt - neem ik aan- niet de auto laden uit de batterij (normaliter)
Dus hoe werkt interactie tussen loadbalancer laadpaal en de batterij sturing? En de NOM sturing vs de loadbalancing?
En die kabel optimalisatie daar heb ik een hard hoofd in. Dat gaat nl alleen maar over de 10m van de meterkast naar de kabel in de straat , daar is het toch gemixt met de rest van de straat (Ca. 15-20 huizen die op dezelfde kabel zitten)
het verbruik veranderd niet, hetzelfde werk moet nog steeds gedaan worden.BarryH schreef op zondag 17 maart 2024 @ 11:44:
[...]
en het argument kan zeker gemaakt worden dat je eigen lasten verdelen over de 3 fases beter is dan 1 fase maximaal volstampen.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
MOCHT 3x25 dan veel duurder worden dan 1x25 of 1x10, dan kan ik naar naartoe switchen.
Daarom de vraag hoe je meerdere apparaten zou moeten load balancen zonder dat ze elkaar gekmaken.
gezien er geen prijsverschil dit in 3x25 is dat hele punt al niet aan de orde. dat zal ook niet zo snel veranderen omdat netbeheerders lever hebben dat je een beetje trekt aan 3 fases and hard aan eentje.BarryH schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:47:
@flippy Mijn idee is dat ik het LDS niet meer wil belasten dan de 1500watt gelijktijdig. Dus de consumptie die verschoven kan worden verschuiven naar de rustige momenten en daarmee bij die 1500 watt in de buurt blijven.
MOCHT 3x25 dan veel duurder worden dan 1x25 of 1x10, dan kan ik naar naartoe switchen.
Daarom de vraag hoe je meerdere apparaten zou moeten load balancen zonder dat ze elkaar gekmaken.
en de enigste manier om dat te doen is als er een centrale controller is.
een warmtepomp kan je vaak (soms met een uitbreidingprint) met een 0-10v signaal variabel begrenzen. voor laadpalen is het vaak al ingebouwd of moet je extern aan de slag met een modbus of ethernet.
vanwege de grote diversitiet is er absoluut geen enkele "domme" kast die je kan kopen die dat allemaal doet. dan zal je zelf aan de slag moeten met home assistant en wat externe adapters zoals een pwm voor de warmtepomp en een liberary voor de laadpaal. en natuurlijk een p! monitor waar HA naar kan kijken omn de belasting op je aansluiting te bekijken.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Dan is het antwoord: neeBarryH schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:47:
@flippy Mijn idee is dat ik het LDS niet meer wil belasten dan de 1500watt gelijktijdig. Dus de consumptie die verschoven kan worden verschuiven naar de rustige momenten en daarmee bij die 1500 watt in de buurt blijven.
Hier bestaat niks voor wat door een leek makkelijk te doen is.
Dus óf jezelf inlezen en verdiepen in domotica.
Óf iemand betalen om het voor je in te richten.
Óf gewoon niet doen omdat je dit alleen wil doen voor een theoretische toekomstige prijswijziging.
Het lukt me niet goed om het te visualiseren, maar wat je eigenlijk doet is een Shanky diagram maken.
Links GRID is 100 procent (gemeten als P1), daar zet je de loadbalance op van de auto.
Voorbij de auto aansluiting richting de accu, meet de accu of die mag/moet laden of terugleveren als die op NOM staat.
De auto kan dan de accu niet beinvloeden.
De accu heeft dus nu prioriteit, laad die veel gaat de auto minder laden en andersom.
Ga je koken is het afhankelijk waar de meter van de thuisbatterij zit tov inductieplaat of de accu gaat terugleveren of niet. Daarmee kan je dus koken voorrang laten nemen tov de thuisbatterij en dus tov de auto.
Als je de zonnepanelen op de accu aansluit, kan de thuisbatterij de NOM voor je regelen.
Zet je de zonnepanelen op het gewone net, dan kan de accu zien wat de zonnepanelen leveren en op basis daarvan laden/terugvoeden. Je verbruikers zet je afhankelijk van de nood functie voor of achter de thuisbatterij.
Enige waar ik volgens mij domotica voor nodig heb, is bij TLV<-belasting dan stoppen de zonnepanelen.
Als je domotica ermee ophoudt, lever je terug bij te lage TLV. Dat is dan gewoon gevallatje jammer, voor degene die je woning koopt en er geen aandacht aan wil besteden.
Als ik het goed begrepen heb dan kost 5kW kwartier piek vergelijkbaar met 3x25A in NL.Dapdodo schreef op maandag 18 maart 2024 @ 09:49:
Als ze de Beligsche tarief structuur invoeren, wat niet gek zou zijn met kwartierwaarden, dan kan @BarryH zijn idee zomaar booming worden.
Als je de auto er uit streept dan is 5kW niet zo lastig met een import/export begrenzende accu.
Zoiets, maar begreep dat er ook nog een 2,5kW zou zijn. Maar dat is beleid afhankelijk.Ronald schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 05:40:
[...]
Als ik het goed begrepen heb dan kost 5kW kwartier piek vergelijkbaar met 3x25A in NL.
Als je de auto er uit streept dan is 5kW niet zo lastig met een import/export begrenzende accu.
Want 5kW kwartierwaarde zou al kunnen met een 5kW omvormer en 5kW accu.
2,5kW dan moet ik naar 10kW omvormer met dito accu.
Ach ja, de keuze is reuze. Maar om het zonder eigen automatisering goed te laten werken, is nog wel een hersenkrakertje. Je wilt tenslotte je woning nog enigzins verkoopbaar houden.