Advies warmtepomp / energieverbruik jaren 40 huis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revaes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-05 22:02
Voor ons jaren 40 huis overweeg ik een L/W warmtepomp. Naast een CV is ons hele huis voorzien van L/L warmtepompen, totaal 6 binnenunits op 1 grote buitenunit. Hoewel we het met de airco's redelijk goed warm kunnen houden vinden we het verwarmen hiermee niet altijd prettig (vooral in woonkamer/keuken, de warme lucht verspreid zich redelijk slecht en er is altijd een blaasgeluid aanwezig. Over de gehele benedenverdieping ligt vloerverwarming en we vinden het leefklimaat veel aangenamer als die aanstaat.
Huidige situatie
Plattegrond begane grond
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fd35dfaCs8-PUlpsxw0W0zH50B8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LUJphXl8FqxA52w00wDfrFGv.png?f=fotoalbum_large

Betreft een jaren 40 hoekhuis van totaal zo'n 180m2 waarvan de begane grond is uitgebouwd (2020) aan zowel achterzijde als zijkant (groen gearceerde delen). De muren van de uitbouw zijn voorzien van goede isolatie, maar exact weet ik het niet. Van de originele muren is de 6cm spouw opgevuld met parels, toen dit gebeurde heb ik ook de 3cm lucht in spouw van de uitbouw hiermee laten vullen. Verder is het dak voorzien van isolatie. Alle ramen in het huis, incl die in de schuifpuien zijn voorzien van dubbel SGG clima plus glas. Dit is een warmte werend glas met volgens de datasheet een Ug-waarde van 1.1.

De grote onbekende voor mij is de vloer, er is geen kruipruimte aanwezig (fundering op staal) en ik kan het dus niet goed zien. Ik ging er altijd vanuit dat bij de grootschalige verbouwing door vorige bewoner isolatie onder de vloerverwarming is aangebracht, maar ik kan dit niet verifiëren. Echter heb ik gezien mijn energieverbruik het gevoel dat dit wellicht niet het geval is. Ik ga er vooralsnog vanuit dat de aanbouw wel fatsoenlijke vloerisolatie heeft. Gevoel dat de vloer veel invloed heeft komt voort uit metingen dat iedere keer dat ik de CV weer eens aanzet het zo'n 6-8m3 kost om de vloer überhaupt warm te krijgen.
Afgifte systeem CV
BG: vloerverwarming met 9 groepen en een pomp, 1 groep doet het toilet, overige 8 de woonkamer/keuken.
1e verdieping: 3 slaapkamers met T21 radiatoren en in de badkamer een design ding voor de handdoeken.
2e verdieping: 2 grote kamers met ieder 2x T21 radiatoren.

Radiator in badkamer staat altijd deels open (thermostaat kraan op stand 2), radiatoren op overige kamers in principe altijd dicht, verwarmen doe ik daar met Airco's.

Ketel staat ingesteld op een Ta van 50C. Heb een tijdje op 35 gedraaid, dit was ruim voldoende voor de woonkamer, maar in de badkamer werd het dan toch wat koud. Ook zag ik geen verschil in verbruik tussen de 2.
Afgiftesysteem L/L
Buitenunit: MHI SCM 125ZM-s (12.5 kW)
Woonkamer: 1 x SRK50ZS-W ~50m2
Keuken: SRK20ZS-W in keuken á ~30m2
Kamers boven 4x SRK20ZS-W
SWW
Loopt nu allemala via CV.
Er is inprincipe ruimte plaats voor een boiler.
Gemiddeld SWW verbuik ligt op ~0.8m3/dag
Warmtepomp voorkeur
ivm voorkeur vloerverwarming en al aanwezigheid van L/L overweeg ik dus een L/W (of evt W/W) toe te toevoegen. Ik ben me aan het oriënteren op een Quatt.
Stookgedrag
Normaliter verwarm ik dus alleen de woonkamer/keuken met de airco's, bij aanwezigheid op 20C, bij afwezigheid en nacht op 18C. In de badkamer staat de radiator altijd op standje 2, maar daar wordt het niet echt warm van (ook nu niet) dus bij gebruik verwarm ik altijd bij met straalkacheltje (2x10min per dag). Slaapkamers zijn altijd onverwarmd, 's nachts ramen open temperatuur loop daar dan terug tot minimaal 12C. Studeerkamers verwarm ik alleen met airco tijdens gebruik (vaak ook alleen op ventilatiestand, dat vangt bleeding voldoende af).
Getallen
Terugkijkend naar afgelopen jaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Drj_hD-JOltJ4E4EYTZUfoAjc88=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gEOlm1OHe5cFNHhlu833B6aE.png?f=fotoalbum_large

Gemiddeld zo'n 3-3.5 kWh/graaddag. Echter is dit mijns inziens geen goede schatting aangezien bovenstaande gebaseerd is op een binnentemperatuur van 19.5C terwijl we niet altijd thuis waren of gestookt hebben, hiervoor kan ik echter lastig corrigeren nu.

Omdat ik vond dat ik bij CV gebruik altijd fors gasverbruik zag heb ik recent eens eea in kaart gebracht.

In de periode 4 maart -14 maart heb ik de thermostaat in de woonkamer op 19.5C laten staan en niet bijverwarmd met de airco.

Het verbruik is dan als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5G9XAWOqEU0QRNvT1Kucv8AgZoA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Gk16tkVhUQohzzPUS3ZJRd5q.png?f=fotoalbum_large

Ik kom dus op een gemiddelde 3kWh/graaddag.

Voor de periode februari heb ik teruggekeken naar het verbruik van de airco (geen CV gebruikt). Ik kom dan op een verbruik van 1.16 kWh/graaddag (verbuik), bij een COP van 3 zou dit dus neerkomen op een warmteverlies van ~3.5 kWh/graaddag. Dit komt dus redelijk overeen met het gasverbruik.

Uitgaande van extreme dagen (= 25-30 graaddagen) zou ik dus max 30x3.5 = ~100 kWh per dag nodig hebben. Incl 2 uur aan defrosts en een COP van 3 , zou een warmtepomp van 100 / 22 = ~4.5kW al volstaan, maar dit lijkt me wat weinig.
De vragen
- Kloppen mijn berekeningen?
- Hoe kijken jullie naar dit verbuik? Voor mijn gevoel is het vrij hoog, is dit te verklaren door het mogelijke ontbreken van isolatie in de vloer in het originele huis (dus vloer ex uitbouw)?
- Zou ik bij installatie van een L/W warmtepomp moeten overwegen ook de rest van het huis warmer te stoken? Ik kan immers lokaal verwarmen indien nodig.
- Heb ik aan een kleine L/W warmtepomp voldoende? Ik kan immers bijstoken met de airco indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:02

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Revaes De vermogensopgave van warmtepompen is de afgegeven warmte niet het opgenomen elektrische vermogen. Dus 1,5 x 3 = minimaal 4,5 kW bij ?? °C - Wat is je stookgrens?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revaes
dunklefaser schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 12:56:
@Revaes De vermogensopgave van warmtepompen is de afgegeven warmte niet het opgenomen elektrische vermogen. Dus 1,5 x 3 = minimaal 4,5 kW bij ?? °C - Wat is je stookgrens?
Je hebt gelijk, heb de / 3 eruit gehaald (en gewijzigd hierboven). Ik ga daar uit van een COP van 3, de meeste pompen halen dat wel bij -5C en een Ta van 35C.

Waarom ik vond dat (ook 4.5kW) mij als weinig overkomt is dat ik vind dat mijn warmteverlies vrij hoog is in vergelijking met wat ik hier op het forum tegenkom. Daar zit iedereen wel onder de 2kWh/graaddag.

Stookgrens (als in, daarboven stook ik niet meer) heb ik niet echt, ik zet de boel gewoon uit als ik het aangenaam vind, soms is dat bij een buitentemp van 15, soms hoger. Zeker nu met de airco is het verwarmen on demand geworden bij hogere buitentemperaturen, en die optie blijft. Voor het berekenen van de graaddagen op mindergas.nl heb ik de stookgrens op 18 gezet, maar voor de maanden die ik meeneem heeft dat weinig tot geen invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:02

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Revaes Nog iets om even te checken: Je rekent met 8,5 kWh/m³ gas over het hele jaar gezien.

Maar de retourtemperatuur bij de ketel is/was waarschijnlijk (gemiddeld) lager dan 40 °C.

Dan kan je met wat meer dan 8,8 kWh/m³ rekenen omdat je al flink wat condensatiewarmte meepakt
- ik schat uiteindelijk iets van 9,0 - 9,2 kWh/m³ .

Hiermee wordt je warmtepomp natuurlijk ook wat groter.

[ Voor 7% gewijzigd door dunklefaser op 15-03-2024 14:11 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revaes
Dat is inderdaad ook een factor. Dan kom je op zo'n 5kW, nog steeds in de onderste regionen wb warmtepompen, dat terwijl ik bovengemiddeld lijk te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Je zou perimeter-isolatie kunnen overwegen als vloerisolatie niet kan.
Met een warmtepomp met geen of weinig nachtverlaging blijft de bodem onder je huis dan ook een constante temperatuur zonder dat je daar veel warmte verliest.

Denk ook aan een verdelerombouw, dat stookt zuiniger.

Een boiler is misschien niet goedkoop maar geeft je wel zicht op €200/jaar vastrecht uitsparen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icebear1079
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19-05 19:49
Hallo,

Volgens mij heb je een luxe probleem, als in het is niet heel ingewikkeld. Maar dat straks, eerst even een observatie in je data.
Ik zie dat jouw stookdata voor 2023 een lagere kWh/graaddag laat zien dan 2024. Mogelijk je in 2023 als gevolg van de energiecrisis nog een ander stookgedrag had. Die 2023 data zou je dus misschien niet moeten gebruiken.

Als tweede zie ik dat de kWh/graaddag voor de koudere maanden hoger is dan voor de minder koude maanden. Dit duidt er op dat je stookgrens (mogelijk 18 graden) niet goed gekozen is. In dat geval kun je het beste uit gaan van de maand januari, dat is zowiezo de stresstest van je WP. En extrapoleren vanaf 2 gr C naar -10 is betrouwbaarder dan van 12 naar -10. Goed, Dan kom je rond de 4 kWh/graaddag in jouw tabel.

Als we dat los laten op die Dt van 30 graden, dan komen we op 140 kWh/dag bij ~-12 graden. (dit is natuurlijk ruim)
Met 22 draaiuren per dag is dat 6.3 kW.
WIl je 's nachts in de stille modus willen draaien, dan kun je met 18 uur rekenen. Je slaapt immers zelf vaak met ramen open las ik, dus dat zou ik niet alleen voor de buren doen. Dan kom je op 7.8 kW.

Sowiezo is het fijner om overdag met name te verwarmen ivm hogere COP en minder issues met deforsts. ('s nachts stijgt de relatieve vochtigheidsgraad tenslotte door dalende temperatuur)

Iets rond de 7kW lijkt dus logisch. Dat past ook bij het opp van je huis. Je zou kunnen beredeneren dat ivm je airco's je ook voor 5 kW kunt gaan, dat kan zeker, maar de prijsverschillen tussen 5kW en 7kW zijn vaak niet meer dan ~300€. Het zijn vrijwel dezelfde machines anders ingeregeld.

Het minimum vermogen van 5/7 of bij Panasonic zelfs 9kW is hetzelfde, dus dat maakt ook geen verschil.

Dit is hoe ik er tegen aankijk, succes met je keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revaes
@Proton_
Zeker interessant om eens naar perimeterisolatie te kijken, had hier nog nooit van gehoord.

@Icebear1079
Heb nog even specifiek naar de data van januari gekeken, met name naar de dagen van 17-20 januari, ik kom daar gemiddeld uit op ~5.4 kWh/graaddag, dat is wel incl het opstoken van de vloer, maar de hoogste verbruik zit hem op de 19e (6 kWh/gd) toen de vloer al warm was. met 22 draaiuren kom ik dan op 7.4 kW uit zonder nachtmodus of 9 met.

Ik ben me nu aan het orienteren op de Quatt, gezien de geringe meerprijs zou een duo opstelling dan wel aantrekkelijk zijn lijkt me.
Pagina: 1