Voor ons jaren 40 huis overweeg ik een L/W warmtepomp. Naast een CV is ons hele huis voorzien van L/L warmtepompen, totaal 6 binnenunits op 1 grote buitenunit. Hoewel we het met de airco's redelijk goed warm kunnen houden vinden we het verwarmen hiermee niet altijd prettig (vooral in woonkamer/keuken, de warme lucht verspreid zich redelijk slecht en er is altijd een blaasgeluid aanwezig. Over de gehele benedenverdieping ligt vloerverwarming en we vinden het leefklimaat veel aangenamer als die aanstaat./f/image/LUJphXl8FqxA52w00wDfrFGv.png?f=fotoalbum_large)
Betreft een jaren 40 hoekhuis van totaal zo'n 180m2 waarvan de begane grond is uitgebouwd (2020) aan zowel achterzijde als zijkant (groen gearceerde delen). De muren van de uitbouw zijn voorzien van goede isolatie, maar exact weet ik het niet. Van de originele muren is de 6cm spouw opgevuld met parels, toen dit gebeurde heb ik ook de 3cm lucht in spouw van de uitbouw hiermee laten vullen. Verder is het dak voorzien van isolatie. Alle ramen in het huis, incl die in de schuifpuien zijn voorzien van dubbel SGG clima plus glas. Dit is een warmte werend glas met volgens de datasheet een Ug-waarde van 1.1.
De grote onbekende voor mij is de vloer, er is geen kruipruimte aanwezig (fundering op staal) en ik kan het dus niet goed zien. Ik ging er altijd vanuit dat bij de grootschalige verbouwing door vorige bewoner isolatie onder de vloerverwarming is aangebracht, maar ik kan dit niet verifiëren. Echter heb ik gezien mijn energieverbruik het gevoel dat dit wellicht niet het geval is. Ik ga er vooralsnog vanuit dat de aanbouw wel fatsoenlijke vloerisolatie heeft. Gevoel dat de vloer veel invloed heeft komt voort uit metingen dat iedere keer dat ik de CV weer eens aanzet het zo'n 6-8m3 kost om de vloer überhaupt warm te krijgen.
1e verdieping: 3 slaapkamers met T21 radiatoren en in de badkamer een design ding voor de handdoeken.
2e verdieping: 2 grote kamers met ieder 2x T21 radiatoren.
Radiator in badkamer staat altijd deels open (thermostaat kraan op stand 2), radiatoren op overige kamers in principe altijd dicht, verwarmen doe ik daar met Airco's.
Ketel staat ingesteld op een Ta van 50C. Heb een tijdje op 35 gedraaid, dit was ruim voldoende voor de woonkamer, maar in de badkamer werd het dan toch wat koud. Ook zag ik geen verschil in verbruik tussen de 2.
Woonkamer: 1 x SRK50ZS-W ~50m2
Keuken: SRK20ZS-W in keuken á ~30m2
Kamers boven 4x SRK20ZS-W
Er is inprincipe ruimte plaats voor een boiler.
Gemiddeld SWW verbuik ligt op ~0.8m3/dag
/f/image/gEOlm1OHe5cFNHhlu833B6aE.png?f=fotoalbum_large)
Gemiddeld zo'n 3-3.5 kWh/graaddag. Echter is dit mijns inziens geen goede schatting aangezien bovenstaande gebaseerd is op een binnentemperatuur van 19.5C terwijl we niet altijd thuis waren of gestookt hebben, hiervoor kan ik echter lastig corrigeren nu.
Omdat ik vond dat ik bij CV gebruik altijd fors gasverbruik zag heb ik recent eens eea in kaart gebracht.
In de periode 4 maart -14 maart heb ik de thermostaat in de woonkamer op 19.5C laten staan en niet bijverwarmd met de airco.
Het verbruik is dan als volgt:
/f/image/Gk16tkVhUQohzzPUS3ZJRd5q.png?f=fotoalbum_large)
Ik kom dus op een gemiddelde 3kWh/graaddag.
Voor de periode februari heb ik teruggekeken naar het verbruik van de airco (geen CV gebruikt). Ik kom dan op een verbruik van 1.16 kWh/graaddag (verbuik), bij een COP van 3 zou dit dus neerkomen op een warmteverlies van ~3.5 kWh/graaddag. Dit komt dus redelijk overeen met het gasverbruik.
Uitgaande van extreme dagen (= 25-30 graaddagen) zou ik dus max 30x3.5 = ~100 kWh per dag nodig hebben. Incl 2 uur aan defrosts en een COP van 3 , zou een warmtepomp van 100 / 22 = ~4.5kW al volstaan, maar dit lijkt me wat weinig.
- Hoe kijken jullie naar dit verbuik? Voor mijn gevoel is het vrij hoog, is dit te verklaren door het mogelijke ontbreken van isolatie in de vloer in het originele huis (dus vloer ex uitbouw)?
- Zou ik bij installatie van een L/W warmtepomp moeten overwegen ook de rest van het huis warmer te stoken? Ik kan immers lokaal verwarmen indien nodig.
- Heb ik aan een kleine L/W warmtepomp voldoende? Ik kan immers bijstoken met de airco indien nodig.
Huidige situatie
Plattegrond begane grond
/f/image/LUJphXl8FqxA52w00wDfrFGv.png?f=fotoalbum_large)
Betreft een jaren 40 hoekhuis van totaal zo'n 180m2 waarvan de begane grond is uitgebouwd (2020) aan zowel achterzijde als zijkant (groen gearceerde delen). De muren van de uitbouw zijn voorzien van goede isolatie, maar exact weet ik het niet. Van de originele muren is de 6cm spouw opgevuld met parels, toen dit gebeurde heb ik ook de 3cm lucht in spouw van de uitbouw hiermee laten vullen. Verder is het dak voorzien van isolatie. Alle ramen in het huis, incl die in de schuifpuien zijn voorzien van dubbel SGG clima plus glas. Dit is een warmte werend glas met volgens de datasheet een Ug-waarde van 1.1.
De grote onbekende voor mij is de vloer, er is geen kruipruimte aanwezig (fundering op staal) en ik kan het dus niet goed zien. Ik ging er altijd vanuit dat bij de grootschalige verbouwing door vorige bewoner isolatie onder de vloerverwarming is aangebracht, maar ik kan dit niet verifiëren. Echter heb ik gezien mijn energieverbruik het gevoel dat dit wellicht niet het geval is. Ik ga er vooralsnog vanuit dat de aanbouw wel fatsoenlijke vloerisolatie heeft. Gevoel dat de vloer veel invloed heeft komt voort uit metingen dat iedere keer dat ik de CV weer eens aanzet het zo'n 6-8m3 kost om de vloer überhaupt warm te krijgen.
Afgifte systeem CV
BG: vloerverwarming met 9 groepen en een pomp, 1 groep doet het toilet, overige 8 de woonkamer/keuken.1e verdieping: 3 slaapkamers met T21 radiatoren en in de badkamer een design ding voor de handdoeken.
2e verdieping: 2 grote kamers met ieder 2x T21 radiatoren.
Radiator in badkamer staat altijd deels open (thermostaat kraan op stand 2), radiatoren op overige kamers in principe altijd dicht, verwarmen doe ik daar met Airco's.
Ketel staat ingesteld op een Ta van 50C. Heb een tijdje op 35 gedraaid, dit was ruim voldoende voor de woonkamer, maar in de badkamer werd het dan toch wat koud. Ook zag ik geen verschil in verbruik tussen de 2.
Afgiftesysteem L/L
Buitenunit: MHI SCM 125ZM-s (12.5 kW)Woonkamer: 1 x SRK50ZS-W ~50m2
Keuken: SRK20ZS-W in keuken á ~30m2
Kamers boven 4x SRK20ZS-W
SWW
Loopt nu allemala via CV.Er is inprincipe ruimte plaats voor een boiler.
Gemiddeld SWW verbuik ligt op ~0.8m3/dag
Warmtepomp voorkeur
ivm voorkeur vloerverwarming en al aanwezigheid van L/L overweeg ik dus een L/W (of evt W/W) toe te toevoegen. Ik ben me aan het oriënteren op een Quatt.Stookgedrag
Normaliter verwarm ik dus alleen de woonkamer/keuken met de airco's, bij aanwezigheid op 20C, bij afwezigheid en nacht op 18C. In de badkamer staat de radiator altijd op standje 2, maar daar wordt het niet echt warm van (ook nu niet) dus bij gebruik verwarm ik altijd bij met straalkacheltje (2x10min per dag). Slaapkamers zijn altijd onverwarmd, 's nachts ramen open temperatuur loop daar dan terug tot minimaal 12C. Studeerkamers verwarm ik alleen met airco tijdens gebruik (vaak ook alleen op ventilatiestand, dat vangt bleeding voldoende af).Getallen
Terugkijkend naar afgelopen jaar:/f/image/gEOlm1OHe5cFNHhlu833B6aE.png?f=fotoalbum_large)
Gemiddeld zo'n 3-3.5 kWh/graaddag. Echter is dit mijns inziens geen goede schatting aangezien bovenstaande gebaseerd is op een binnentemperatuur van 19.5C terwijl we niet altijd thuis waren of gestookt hebben, hiervoor kan ik echter lastig corrigeren nu.
Omdat ik vond dat ik bij CV gebruik altijd fors gasverbruik zag heb ik recent eens eea in kaart gebracht.
In de periode 4 maart -14 maart heb ik de thermostaat in de woonkamer op 19.5C laten staan en niet bijverwarmd met de airco.
Het verbruik is dan als volgt:
/f/image/Gk16tkVhUQohzzPUS3ZJRd5q.png?f=fotoalbum_large)
Ik kom dus op een gemiddelde 3kWh/graaddag.
Voor de periode februari heb ik teruggekeken naar het verbruik van de airco (geen CV gebruikt). Ik kom dan op een verbruik van 1.16 kWh/graaddag (verbuik), bij een COP van 3 zou dit dus neerkomen op een warmteverlies van ~3.5 kWh/graaddag. Dit komt dus redelijk overeen met het gasverbruik.
Uitgaande van extreme dagen (= 25-30 graaddagen) zou ik dus max 30x3.5 = ~100 kWh per dag nodig hebben. Incl 2 uur aan defrosts en een COP van 3 , zou een warmtepomp van 100 / 22 = ~4.5kW al volstaan, maar dit lijkt me wat weinig.
De vragen
- Kloppen mijn berekeningen?- Hoe kijken jullie naar dit verbuik? Voor mijn gevoel is het vrij hoog, is dit te verklaren door het mogelijke ontbreken van isolatie in de vloer in het originele huis (dus vloer ex uitbouw)?
- Zou ik bij installatie van een L/W warmtepomp moeten overwegen ook de rest van het huis warmer te stoken? Ik kan immers lokaal verwarmen indien nodig.
- Heb ik aan een kleine L/W warmtepomp voldoende? Ik kan immers bijstoken met de airco indien nodig.