Ervaringen met Keim Soldalan voor buitenmuur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 27-09 12:07

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Wij gaan ons huis wit schilderen, en daarvoor is de keuze gevallen op Keim Soldalan.
Nu zie ik verschillende hoeveelheden omschreven over hoeveel je nodig hebt per m².
0,45 kg/m² wordt genoemd voor gladde muren bijvoorbeeld (zoals die in Duitsland veel voorkomen)
Maar de leverancier noemt 0,65 kg/m².

Heeft iemand er hier ervaring mee?
Bij mij gaat het om een gemetselde muur.

Verder ook benieuwd hoe geachte leden hier het aangebracht hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SW5n3G-s445-IRvNc0YgbpsaSy0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q3SpjuzwOqPfsCfV6w9UlSW0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:46
prima verf, geen idee hoeveel het precies gebruikte, ik heb ook over een bestaande laag heen geschilderd. Op de link die je plaats staat ook 0,45 en 0,6 voor resp gladde en oneffen muren, dus ik zou rekenen met 0,6 en naar boven afronden.
En je moet 'voorstrijken' met verdunde verf.

Verder een grote roller gebruiken, met een kwast blijf je aan de gang op grote oppervlaktes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

ik heb het over een stuk stucwerk gebruikt, blokkwast werkte het beste.
inderdaad iets van voorstrijk gebruikt. Het is nu 4 jaar geleden, ziet er nog steeds prima uit :)

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
emielbf schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 07:15:
prima verf, geen idee hoeveel het precies gebruikte, ik heb ook over een bestaande laag heen geschilderd. Op de link die je plaats staat ook 0,45 en 0,6 voor resp gladde en oneffen muren, dus ik zou rekenen met 0,6 en naar boven afronden.
En je moet 'voorstrijken' met verdunde verf.

Verder een grote roller gebruiken, met een kwast blijf je aan de gang op grote oppervlaktes.
Ik ga ook de Keim Isoldan verdunner kopen.
Daar wordt gesproken over 5% verdunnen en voor sterk zuigende ondergronden 10%.

Ik ga denk ik een verfspuit huren.
Denk dat het dan nog sneller gaat. Of zou dat overkill zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:23
Rzaan schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:23:
[...]

Ik ga ook de Keim Isoldan verdunner kopen.
Daar wordt gesproken over 5% verdunnen en voor sterk zuigende ondergronden 10%.

Ik ga denk ik een verfspuit huren.
Denk dat het dan nog sneller gaat. Of zou dat overkill zijn?
Ik zou eerst maar eens uitzoeken of Keim verspuitbaar is. Ik ben ook wat onderzoek aan het doen naar dat product, maar ik las dat het "lastiger" dan gewone muurverf was. Ik vermoed dus dat het dikker ofzo is, wat het dus ook slecht spuitbaar maakt.

Ik zou gewoon gaan rollen, spuiten is stiekem toch ook wel weer lastiger dan je denkt en je krijgt toch maar 1 kans met je huis.

(ps. Ik ben wel benieuwd naar de kosten die je verwacht te maken, ik zit te kijken naar het laten doen, en daarbij lees ik prijzen van zo'n 40 euro/m2, wat ik persoonlijk prima zou vinden om het uit te besteden.

Edit: ik zie nu op de link die je deelt de (zeer stevige) prijs van zo'n emmer. Dat gedeeld door het geschatte verbruik kom ik op 15 euro/m2 aan materiaal kosten)

[ Voor 8% gewijzigd door ConQuestador op 15-03-2024 13:59 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
ConQuestador schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:57:
[...]

Ik zou eerst maar eens uitzoeken of Keim verspuitbaar is. Ik ben ook wat onderzoek aan het doen naar dat product, maar ik las dat het "lastiger" dan gewone muurverf was. Ik vermoed dus dat het dikker ofzo is, wat het dus ook slecht spuitbaar maakt.

Ik zou gewoon gaan rollen, spuiten is stiekem toch ook wel weer lastiger dan je denkt en je krijgt toch maar 1 kans met je huis.

(ps. Ik ben wel benieuwd naar de kosten die je verwacht te maken, ik zit te kijken naar het laten doen, en daarbij lees ik prijzen van zo'n 40 euro/m2, wat ik persoonlijk prima zou vinden om het uit te besteden.

Edit: ik zie nu op de link die je deelt de (zeer stevige) prijs van zo'n emmer. Dat gedeeld door het geschatte verbruik kom ik op 15 euro/m2 aan materiaal kosten)
Ik koop het dan ook niet in Nederland. Maar ik vond die link wat makkelijker.
In Duitsland kom je ongeveer uit op € 11,50/m². Inclusief verdunner.
Dan gaat het wel over Soldalan ME en niet gewone Soldalan. Want dan kom ik op ± € 9,-/m² uit.

Die € 40,-, wat zit daar allemaal bij?
Steiger, schoonmaken, afplakken ramen, materiaal?
En is het ook met Keim Soldalan of Keim Soldalan-ME of een soortgelijk product?

In het Technisch Informatieblad staat dit:
Verwerking
KEIM Soldalan-ME kan verkwast, gerold of gespoten worden (airless nozzel 0,79 mm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Rzaan schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 15:18:
[...]

Ik koop het dan ook niet in Nederland. Maar ik vond die link wat makkelijker.
In Duitsland kom je ongeveer uit op € 11,50/m². Inclusief verdunner.
Dan gaat het wel over Soldalan ME en niet gewone Soldalan. Want dan kom ik op ± € 9,-/m² uit.

Die € 40,-, wat zit daar allemaal bij?
Steiger, schoonmaken, afplakken ramen, materiaal?
En is het ook met Keim Soldalan of Keim Soldalan-ME of een soortgelijk product?

In het Technisch Informatieblad staat dit:
Verwerking
KEIM Soldalan-ME kan verkwast, gerold of gespoten worden (airless nozzel 0,79 mm).
Blijkbaar kan spuiten dan toch, zou je zeker even kunnen onderzoeken.

Wat er in die 40 euro zit weet ik niet, ik ben nog in de onderzoekende fase en zie op diverse websites staan dat het 25 tot 40 euro per m2 kost, dus ik ga uit van die 40.

Als we het doen dan moet ons huis compleet gedaan worden (200m2 muur oppervlak) plus meteen alle kozijnen donker geschilderd. Ik zou dan dus 1 partij voor alles zoeken.
Helaas kan je dan ook geen voordeel halen dope het spul uit Duitsland te kopen, dan moet je het toch echt zelf doen.

Ik ben wel benieuwd naar je bevindingen tot, hoe makkelijk/moeilijk het is om mooi en goed te doe .

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:11
Dit verandert het aanzien van je huis aanzienlijk, als je van plan bent het hele huis te doen.

Misschien overbodig, maar denk even aan een mogelijke vergunningsplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
ConQuestador schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 16:31:
[...]

Blijkbaar kan spuiten dan toch, zou je zeker even kunnen onderzoeken.

Wat er in die 40 euro zit weet ik niet, ik ben nog in de onderzoekende fase en zie op diverse websites staan dat het 25 tot 40 euro per m2 kost, dus ik ga uit van die 40.

Als we het doen dan moet ons huis compleet gedaan worden (200m2 muur oppervlak) plus meteen alle kozijnen donker geschilderd. Ik zou dan dus 1 partij voor alles zoeken.
Helaas kan je dan ook geen voordeel halen dope het spul uit Duitsland te kopen, dan moet je het toch echt zelf doen.

Ik ben wel benieuwd naar je bevindingen tot, hoe makkelijk/moeilijk het is om mooi en goed te doe .
Je kan een schildersbedrijf zoeken en zeggen: Ik lever de verf.
Dat doe ik ook. Ik ga wel helpen, maar ga niet het hele huis zelf schilderen.
Ik ga bijvoorbeeld met de Kärcher de muren schoonmaken. En voor de rest het dommere werk.
Wij hebben iets van 190 m²

Ik had gehoopt dat er al mensen waren op Tweakers met ervaring met Keim, maar dat zijn er blijkbaar niet zoveel.
Want ik zou het liefst zo nauwkeurig mogelijk inkopen.
Ik zorg wel dat ik als laatste een stuk muur doe dat niet in het zicht is. Want als ik dan tekort heb, kan ik nog een emmertje bijkopen. Die komt dan ws van een andere batch en heb ik minder last van een eventueel kleurverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Rzaan schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 17:02:
[...]

Je kan een schildersbedrijf zoeken en zeggen: Ik lever de verf.
Dat doe ik ook. Ik ga wel helpen, maar ga niet het hele huis zelf schilderen.
Ik ga bijvoorbeeld met de Kärcher de muren schoonmaken. En voor de rest het dommere werk.
Wij hebben iets van 190 m²

Ik had gehoopt dat er al mensen waren op Tweakers met ervaring met Keim, maar dat zijn er blijkbaar niet zoveel.
Ik zorg wel dat ik als laatste een stuk muur doe dat niet in het zicht is. Want als ik dan tekort heb, kan ik nog een emmertje bijkopen. Die komt dan ws van een andere batch en heb ik minder last van een eventueel kleurverschil.
Er is slechts 1 topic echt over keim, en het wordt een aantal keer op tweakers genoemd.

Mijn onderzoek had me iig wel overtuigd dat keim de meerprijs waard is tov "gewone" verf.

Ik denk zelf dat kleurverschil wel mee zal vallen. Zolang je maar hele muren in 1x doet. Als het net om de hoek zit ga jij miniem kleurverschil echt niet zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Gramser schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 16:43:

Misschien overbodig, maar denk even aan een mogelijke vergunningsplicht.
Dit zegt de overheid:

Is voor het schilderen van een bouwdeel in een andere kleur een omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen benodigd?

Schilderen is niet aan te merken als bouwen in de zin van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) en daarom ook niet vergunningplichtig. Voor het uitvoeren van schilderwerkzaamheden is dan ook geen omgevingsvergunning voor bouwen vereist (zie ook de uitspraken BR 1999/789 en BR 1979/412).

Voor het schilderen van een monument kan wel een omgevingsvergunning voor het wijzigen van een monument noodzakelijk zijn. Tevens is het mogelijk dat het schilderwerk in ernstige mate in strijd is met redelijke eisen van welstand (kleurstelling).

Ik heb geen monument en het is ook niet in strijd met de eisen van welstand. De buren hebben een wit geschilderd huis, en de overburen ook.

[ Voor 7% gewijzigd door Rzaan op 15-03-2024 17:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
ConQuestador schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 17:06:
Mijn onderzoek had me iig wel overtuigd dat keim de meerprijs waard is tov "gewone" verf.
Ik ga voor Soldalan ME dat volgens mij nog niet zo lang op de markt is.
Is wel een stuk duurder. 35%, maar het blijft langer schoon blijkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:14
Rzaan schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 17:02:
[...]
De voorgevel hier is bij oplevering professioneel gekeimd (met grote blokkwasten) en dat ziet er nu na 17 jaar nog steeds top uit. Over het verbruik: hou er rekening mee dat keimen van een bestaande gemetselde muur veel meer verf vraagt dan een muur met stenen die bedoeld zijn om daarna te keimen. Deze stenen hebben een veel minder diepe structuur en de voegen liggen hoog in het metselwerk. Ziet er goed uit als het eenmaal gekeimd is, maar zo ziet jouw muur er nu niet uit. Hou daar rekening mee, want dat vraagt meer verf en ook is het lastiger aanbrengen met een kwast/roller, dus arbeidsintensiever. Spuit lijkt me een goed idee, als dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
De vraag is wel een beetje of je met een spuit ook in de diepe groeven van je streen komt. Met een roller/blokkwast kan je de verf echt in de steen duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
ConQuestador schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 17:53:
De vraag is wel een beetje of je met een spuit ook in de diepe groeven van je streen komt. Met een roller/blokkwast kan je de verf echt in de steen duwen.
Met een spuit gaat het er echt met een redelijke snelheid en in kleine deeltjes op.
Dat vult de voegen ook wel.
EDIT: Denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
Rzaan schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 19:50:
[...]

Met een spuit gaat het er echt met een redelijke snelheid en in kleine deeltjes op.
Dat vult de voegen ook wel.
EDIT: Denk ik.
Mijn vermoeden is dat het verbruik met spuit wel hoger is, ik heb zelf zo'n airless spuit gehad en daar ooit een heel huis van binnen mee gedaan, en het verbruik was vrij hoog.

Tevens kan je je afvragen: als spuiten echt beter is, waarom gebruiken alle schilders die dan niet. Tijd is immers geld, dus als het alleen maar voordelen had deed iedereen het wel.

Nogmaals: wellicht werkt het heel goed, maar ik zou goed onderzoek doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Met spuiten ben je alleen (veel) meer tijd kwijt aan afplakken. Want ook daar komen alle kleine deeltjes.

Keim werd mij overigens aangeraden door iemand die onze gevel had gerenoveerd (stralen, opnieuw voegen, etc). Hij werkte volledig op kalkbasis en zorgde ervoor dat de gevel naar buiten toe kon blijven ademen.

Juist hierdoor moest ik van hem Keim gebruiken. Achteraf blij mee, de zoutkristallen zaten op een gegeven moment op de keim laag in plaats van achter de verf.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
ConQuestador schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 20:08:
[...]

Mijn vermoeden is dat het verbruik met spuit wel hoger is, ik heb zelf zo'n airless spuit gehad en daar ooit een heel huis van binnen mee gedaan, en het verbruik was vrij hoog.

Tevens kan je je afvragen: als spuiten echt beter is, waarom gebruiken alle schilders die dan niet. Tijd is immers geld, dus als het alleen maar voordelen had deed iedereen het wel.

Nogmaals: wellicht werkt het heel goed, maar ik zou goed onderzoek doen.
Je ziet ook steeds meer dat er spuiten gebruikt worden. In het buitenland zeker.

Als je naar Facebook gaat en daar de pagina opzoekt van 'Gevel&Dak" zie je een filmpje waarin getoond wordt dat ze het huis spuiten.

[ Voor 20% gewijzigd door Rzaan op 15-03-2024 20:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
fenrir schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 20:11:
Met spuiten ben je alleen (veel) meer tijd kwijt aan afplakken. Want ook daar komen alle kleine deeltjes.
Zou je sowieso niet alles moeten afplakken?
Ook als je met roller of kwast aan de gang gaat? Het spettert nogal in de rondte allemaal en je krijgt strakkere lijnen bij je kozijnen door afplakken. Denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rickrebr
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:09
Wij hebben vorig 2 jaar geleden ook ons huis laten schilderen, in eerste instantie wilden wij ook Keim gebruiken maar de schilder en de groot handel rade ons dat af vanwege de kosten en dat er zat andere verven zijn die damp open en vocht afstotend zijn.

Bij ons zit er Caparol universal op als ondergrond en Amphitex Mat als eind laag. Nog steeds dure verf maar alsnog een stuk goedkoper als keim.

Wij hebben we van die Beton MBI stenen dus stuk anders als die van jou.

In eerste instantie ging de schilder rollen maar kwam daarna erachter dat spuiten toch makkelijker was aangezien onze stenen erg zwaar en lastig was met de roller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 26-09 14:21
Nooit een huis schilderen dat nog niet geschilderd is, is vragen om vochtproblemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
huppelepups schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 13:30:
Nooit een huis schilderen dat nog niet geschilderd is, is vragen om vochtproblemen.
Al die huizen die nu geschilderd zijn, zijn ooit voor de eerste keer geschilderd.
Hoe deden die dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tivo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-09 16:09
@Rzaan ik ben even benieuwd hoe je keim project verloopt. Wij willen ons huis ook gaan keimen en alle info is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Schilderen betekent wel dat je iedere zoveel jaar dat opnieuw mag doen. Uit oogpunt van onderhoudskosten en milieu is schoon metselwerk een stuk vriendelijker. Maar tja, je zult vast een reden hebben om te willen verven.

Het huis van mijn ouders is geverfd (met gewone verf), en dat is iedere zoveel jaar weer nodig. Die stenen zijn echte (zachte) ijsselstenen, waar de verf incl een stukje van de steen er na zoveel tijd (of koude winter, a.g.v. vocht in de ijsselstenen) er af komt. Eenmaal geverfd en je kunt in principe nooit meer terug.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 26-09 12:03
kdekker schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:58:
Schilderen betekent wel dat je iedere zoveel jaar dat opnieuw mag doen. Uit oogpunt van onderhoudskosten en milieu is schoon metselwerk een stuk vriendelijker. Maar tja, je zult vast een reden hebben om te willen verven.
:X
Het huis van mijn ouders is geverfd (met gewone verf), en dat is iedere zoveel jaar weer nodig. Die stenen zijn echte (zachte) ijsselstenen, waar de verf incl een stukje van de steen er na zoveel tijd (of koude winter, a.g.v. vocht in de ijsselstenen) er af komt. Eenmaal geverfd en je kunt in principe nooit meer terug.
Gewone verf is geen Keimwerk en is vragen om problemen. Wat je ouders dus ook hebben d:)b

Wat probeer je nou duidelijk te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
huppelepups schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 13:30:
U heeft nooit van Keimwerk gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:14
kdekker schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:58:
Schilderen betekent wel dat je iedere zoveel jaar dat opnieuw mag doen. (…)
Keimen is een ander verhaal. Dat hoeft zeker niet elk jaar opnieuw.
Stenen kunnen wel van invloed zijn, zie ook mijn eerdere opmerking over de stenen die hier gebruikt zijn voor het keimwerk. Dat zit er na 17 jaar nog onbeschadigd op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Analamoebe schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:03:
[...]

:X

[...]

Gewone verf is geen Keimwerk en is vragen om problemen. Wat je ouders dus ook hebben d:)b

Wat probeer je nou duidelijk te maken?
Dat er geen weg terug is, of het nu verf of keim verf is. Was dat echt zo onduidelijk _/-\o_ ?
Daarbij: als er al verf op zit, kan keimverf niet meer. En als laatste: een zachte steen die gevoelig is voor vocht, helpt keimen niet, want ook dat vriest er af (als we weer eens een keer een goede winter hebben). Zo tevreden?

[ Voor 23% gewijzigd door kdekker op 09-04-2024 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
kdekker schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:11:
[...]

Dat er geen weg terug is, of het nu verf of keim verf is. Was dat echt zo onduidelijk _/-\o_ ?
Daarbij: als er al verf op zit, kan keimverf niet meer. En als laatste: een zachte steen die gevoelig is voor vocht, helpt keimen niet, want ook dat vriest er af (als we weer eens een keer een goede winter hebben). Zo tevreden?
Je vergelijkt Keimen met verfen, dat kan niet. Maar dat een weg terug niet mogelijk is, lijkt me een no-brainer. Is ook geheel offtopic, want de TS gaat Keimen, niet "verfen"

En dat laatste van je slaat nergens op, je vergelijkt Keim weer met "gewone verf" .Dat is het niet en Keim kan ook op zachte stenen prima verwerkt worden, zonder dat het er af knapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Tivo schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:46:
@Rzaan ik ben even benieuwd hoe je keim project verloopt. Wij willen ons huis ook gaan keimen en alle info is welkom!
Ik zal het posten. Wellicht niet hier. Maar volg anders mijn topic over de hele verbouwing.
Komende vrijdag ga ik de Keim halen in Duitsland. Scheelde een pak duiten.
Hopelijk ergens eind van het voorjaar aan de slag. Je moet een beetje kunnen voorspellen dat je een weekje droog weer hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
Rzaan schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:20:
[...]

Ik zal het posten. Wellicht niet hier. Maar volg anders mijn topic over de hele verbouwing.
Hopelijk ergens eind van het voorjaar aan de slag. Je moet een beetje kunnen voorspellen dat je een weekje droog weer hebt.
Heb je trouwens een Keim-advies voor je gevels laten maken? Dat is niet geheel onverstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
[...]

Je zou het huis kunnen laten zandstralen wellicht. Maar een huis wit schilderen is geen modegril. Toen ik nog een jochie was werden er al veel huizen wit geschilderd.

Bij een 'zachte steen die gevoelig is voor vocht' moet je er wellicht niet aan beginnen. Maar ik ken dat soort stenen eigenlijk niet (nu ken ik sowieso niet veel stenen :) ) Verder vraag ik me echt af of Keim er zomaar afvriest. Keim is een Duits product en wordt daar veelal gebruikt. In de winter is het in zuid-Duitsland een stuk kouder dan hier. Dan zou Keim dus in de belangrijke thuismarkt niet goed hechten als klopt wat jij zegt. Lijkt me stug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Analamoebe schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:23:
[...]

Heb je trouwens een Keim-advies voor je gevels laten maken? Dat is niet geheel onverstandig.
Ik heb contact gehad met Keim leveranciers en foto's van mijn gevel uitgewisseld.
Maar wat zou zo'n advies inhouden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
Rzaan schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:31:
[...]

Ik heb contact gehad met Keim leveranciers en foto's van mijn gevel uitgewisseld.
Maar wat zou zo'n advies inhouden?
Je krijgt gewoon een compleet verwerkingsadvies specifiek voor jou gevel. Ik heb jaren op een architectenbureau gewerkt en als er gekeimd moest worden, werd er standaard een advies opgesteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:50
[...]

Soldalan keim, kan je wel over water gedragen verflagen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Analamoebe schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:45:
[...]

Je krijgt gewoon een compleet verwerkingsadvies specifiek voor jou gevel. Ik heb jaren op een architectenbureau gewerkt en als er gekeimd moest worden, werd er standaard een advies opgesteld.
Helemaal nieuw voor mij. Niet één van de leveranciers is erover begonnen. Nu willen die natuurlijk vooral verkopen, dus zo gek is dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Rzaan schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:30:
[...]

Je zou het huis kunnen laten zandstralen wellicht. Maar een huis wit schilderen is geen modegril. Toen ik nog een jochie was werden er al veel huizen wit geschilderd.

Bij een 'zachte steen die gevoelig is voor vocht' moet je er wellicht niet aan beginnen. Maar ik ken dat soort stenen eigenlijk niet (nu ken ik sowieso niet veel stenen :) ) Verder vraag ik me echt af of Keim er zomaar afvriest. Keim is een Duits product en wordt daar veelal gebruikt. In de winter is het in zuid-Duitsland een stuk kouder dan hier. Dan zou Keim dus in de belangrijke thuismarkt niet goed hechten als klopt wat jij zegt. Lijkt me stug.
Het huis waar ik over spreek is veel meer dan 100 jaar oud en niet onder geheid om veengrond. Daar trekt geheid vocht in van onder. Dus iedere verf vriest eraf als de steen barst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:11
kdekker schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 18:38:
[...]Het huis waar ik over spreek is veel meer dan 100 jaar oud en niet onder geheid om veengrond. Daar trekt geheid vocht in van onder. Dus iedere verf vriest eraf als de steen barst.
Dat is dus met recht een N=1 observatie met een advies aan TS waar die niks aan heeft.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tivo
Rzaan schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:20:
[...]
Interessant, nog genegen wat meer mee te nemen en de onkosten te delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tivo
Tot op heden bestaan er nog steeds originele geKeimde objecten uit de vorige eeuw. Bijv. gevels in Zwitserland, zoals het hotel “Weisser Adler” in Stein am Rhein of de raadshuizen in Schwyz (1891), in Oslo (1895) of in Traunstein West-Duistland (1891) vormen indrukwekkende bewijzen.
(bron https://www.keim-specialist.nl)
Ik zou zeggen dat daar ook wel een paar vorstjes overheen gegaan zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tivo
Analamoebe schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:45:
[...]

Heb je zo een betrouwbaar adres voor een dergelijk advies? Ik heb het idee dat dat in mijn situatie (3 verschillende ondergronden) geen verkeerde stap zou zijn. Het gaat toch al snel over een paar duizend euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
Tivo schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 23:25:
[...]

Heb je zo een betrouwbaar adres voor een dergelijk advies? Ik heb het idee dat dat in mijn situatie (3 verschillende ondergronden) geen verkeerde stap zou zijn. Het gaat toch al snel over een paar duizend euro.
Ik had altijd rechtstreeks contact met de vertegenwoordiger van Keim. Ik weet niet of het als particulier ook mogelijk is om een advies te krijgen, of dat dat via een architect of verwerker "moet" gaan. Ik zou gewoon even contact met Keim zelf zoeken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Tivo schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 23:18:
[...]

Interessant, nog genegen wat meer mee te nemen en de onkosten te delen?
De reis staat even op losse schroeven vanwege vervelende persoonlijke omstandigheden.
De Soldalit-ME die ik koop heeft ook een leveringstijd van 3 dagen.
De gewone Soldalit weet ik niet.
Wat zou je eventueel nodig hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tivo
Bij nader inzien wacht ik toch eerst maar professioneel advies af. Mijn voor- en achtergevel zijn al wit, kennelijk met verschillende verven. Mogelijk moet daar eerst gestraald worden, dan wel eerst Keim Kontakt erop. De zuid-west gevel heeft ook veel te verduren van harde wind en regen en slaat vocht door. Misschien dat daarvoor Keim Royalan de betere optie is.

Ik bedacht me ook dat gezien je het zelf wilt halen je waarschijnlijk dichter bij de grens woont dan ik in het groene hart en dat transport komt er dan nog bij.

Ik houdt me wel aanbevolen voor dat goedkope duitse adres van je!

Sterkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tivo
Analamoebe schreef op woensdag 10 april 2024 @ 08:32:
[...]

Ik zou gewoon even contact met Keim zelf zoeken. ;)
Contactformulier ingevuld, ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Tivo schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:01:
Ik houdt me wel aanbevolen voor dat goedkope duitse adres van je!
Ik moet naar Neurenberg en op weg daar naar toe (of op de heenweg) pik ik de verf op bij color24 in Kitzingen in de omgeving van Würzburg.
Ze kunnen overigens ook naar Nederland versturen.
Dat zou € 150 gekost hebben.
Tripje + hotel kost evenveel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verbouwleek
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 03-09 12:12
Ik haal dit topic naar boven omdat ook ik over een aantal weken van plan ben mijn huis wit te gaan keimen. Ongeveer 100m2.

Voordeel is dat de gehele buitenzijde van mijn huis gerenoveerd wordt. Op dit moment wordt het hele huis opnieuw gevoegd en gereinigd. Daarna wil ik alles gaan keimen. In het najaar worden alle kozijnen vervangen, dus ik mag knoeien. Voorjaar 2026 nieuw dak erop, houten gevelbekleding vervangen voor keralit (of gecoate thermowood...zijn we nog niet uit), en een uitbouw op de 2e etage.

Enige waar ik nog mee zit is dat een van mijn schoorstenen 10 meter hoog is, en ik na het zien van de voeger en zijn steiger NO WAY daar zelf op klim op die hoogte. Beste man heeft al voorgesteld dat hij de schoorstenen wel wilt keimen voor mij, maar ik ga er stiekem toch van uit dat ik een paar dagen een hoogwerker laat komen voor alles boven de 7 meter.

Wat ik prijstechnisch op dit moment zie is dat ik in Duitsland Soldalit-ME voor iets boven de 300 euro per 18kg kan inkopen. Ik denk 4 emmers, nog even informeren naar de verzendkosten bij color24.

Mochten er nog mensen zijn met tips of ervaringen, graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Verbouwleek schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 12:09:
Wat ik prijstechnisch op dit moment zie is dat ik in Duitsland Soldalit-ME voor iets boven de 300 euro per 18kg kan inkopen. Ik denk 4 emmers, nog even informeren naar de verzendkosten bij color24.

Neem contact op met Vietschi in Bochum.
Met kleur is daar iets van € 330 per emmer.
Vraag ze naar hun beste prijs. Noem ook de prijs van Color24.
Nooit begrepen waarom ze voor kleur toevoegen zoveel vragen.

Bochum is vanaf Venlo een dikke 3 kwartier.
Onderweg koopt je vrouw nog de halve DM leeg en als jij van een drankje houdt, stop je bij een Getränke Halle, en je tankt je auto af voor € 1,60 per liter.

Misschien heeft mede-tweaker @--Erik-- nog wat emmers wit staan. Gewoon de basiskleur wit.
Ik heb over een paar weken misschien nog een paar liter wit staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verbouwleek
Bochum is voor mij goed te doen, 120km. Dus dat is een goede tip.

Ik wil eigenlijk het huis zo wit mogelijk (vrouw is daar nog niet helemaal mee eens.) Heb jij ook gewoon basis wit gebruikt? Ik heb het verbouwingsdraadje van jou gelezen, en dat is ook de kleur die ik voor ogen heb. Ik heb ook begrepen dat Keim een matte uitstraling heeft.

Op dit moment roept iedereen om mij heen wit, wit? Nooit aan beginnen. Maar als ik dan over keimen begin hebben ze daar nog nooit van gehoord. Normale verf zou ik ook niet aandurven (om de 5 jaar een hoogwerker huren voor mijn zijgevel die 10 meter hoog is.)

Maar goed, ik kan ook niet meer terug want ik heb een donkere voeg laten zetten die extra sterk is maar niet uitziet op de kleur steen. En ander alternatief was zandstralen en impregneren. Dat vond ik zonde aangezien toch de hele buitenkant gerenoveerd moest worden. Dan eindigde ik met een gerenoveerd jaren 70 huis en een lege portemonnee. Nu (hopelijk) met een strak modern huis en een lege portemonnee.

Ik twijfel nog een beetje tussen de normale Soldalit en de ME versie, maar neig sterker naar die laatste. Op het totaal is het prijsverschil verwaarloosbaar, hoewel alle beetjes helpen. Ook begreep ik dat Keim maar 6 maanden houdbaar was na productie, dus overname van iemand anders heeft niet mijn voorkeur.

Echt bizar overigens dat het prijsverschil tussen NL en DE zo groot is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Verbouwleek schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 16:15:
Bochum is voor mij goed te doen, 120km. Dus dat is een goede tip.

Ik wil eigenlijk het huis zo wit mogelijk (vrouw is daar nog niet helemaal mee eens.) Heb jij ook gewoon basis wit gebruikt? Ik heb het verbouwingsdraadje van jou gelezen, en dat is ook de kleur die ik voor ogen heb.
Ik heb gewoon de basis wit gekocht. Die is het mooist.
Verbouwleek schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 16:15:
Op dit moment roept iedereen om mij heen wit, wit? Nooit aan beginnen. Maar als ik dan over keimen begin hebben ze daar nog nooit van gehoord. Normale verf zou ik ook niet aandurven (om de 5 jaar een hoogwerker huren voor mijn zijgevel die 10 meter hoog is.)

Ik twijfel nog een beetje tussen de normale Soldalit en de ME versie, maar neig sterker naar die laatste. Op het totaal is het prijsverschil verwaarloosbaar, hoewel alle beetjes helpen. Ook begreep ik dat Keim maar 6 maanden houdbaar was na productie, dus overname van iemand anders heeft niet mijn voorkeur.

Echt bizar overigens dat het prijsverschil tussen NL en DE zo groot is.
Zolang je goede verf (oftewel Keim) gebruikt, is er niks aan de hand. Maar mensen smeren er vaak verf op die niet ademt.
ME schijnt beter te zijn en het prijsverschil is verwaarloosbaar inderdaad. Iets van € 260 in wit.
Dat die verf maar 6 maanden goed blijft, lijkt me flauwekul. Maar ik ga komende week nog wat schilderen uit een onaangebroken emmer van vorig jaar, dus ik zal mijn bevindingen hier neerzetten.

Prijsverschil is absurd. Verdienen een paar mensen heel veel geld mee.

Ik heb vorige week een emmer gewone Keim Soldalit (dus geen ME) gekocht in antraciet. ME kon niet zo donker. Waarom is me totaal onduidelijk.
Die is bedoeld voor de onderste ± 50 cm. Zeg maar: De spatrand.
In zwart is die niet te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verbouwleek
Ik ben nu alles aan het uitwerken zodat ik na mijn vakantie gelijk aan de slag kan. Voegen moeten toch minimaal 4 weken drogen. Voeger was net nog hier (ouwe rot in het vak die de hele wijk inmiddels gevoegd heeft) en heeft nogmaals aangegeven dat ik beter hem een kratje pils kan kopen dan een hoogwerker huren. Mag ook zijn steigers gebruiken. En hij heeft geen enkel probleem met werken op een 10 meter hoge steiger. Beste man stond gisteren op een steiger van 8,40 meter hoog, plank op een na bovenste reling, met een voegenhamer boven zijn hoofd de hoogste voegen te kappen. Ik kon mijn onderbroek wisselen terwijl ik alleen maar aan het kijken was. Voordeel was wel dat als hij zou vallen hij in mijn 10 meter hoge denneboom terecht kwam die nu naast de gevel staat (kapvergunning aangevraagd want dat ding moet weg naast een witte muur.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Off topic: Moet je een kpavergunning voor een dennenboom aanvragen? Dacht dat dit vergunnigingsvrij was.
Ik heb tot een meter of 10-11 geschilderd. Goed te doen. Dus dan zit het plateau op 8 of 9 meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verbouwleek
Geen idee, maar is nogal een joekel van 10 meter hoog die in de voortuin staat. Heb het voor de zekerheid maar ingediend ervan uitgaande dat ik die gewoon krijg.

Vergunningen hier zijn sowieso raar. Gevel van normaal steen naar wit is vergunningsvrij, kozijnen en gevelbekleding van wit naar antraciet/thermowood is wel vergunning voor nodig (die je gewoon krijgt hoor.)

Complete opbouw van ruim 20 m2 op 2e etage: ramen recht mag niet, ramen in een hoek van 10 graden dan mag het wel (goothoogte gevalletje.) Dus nu een architect het laten uittekenen zodat we een uitstekende gevel krijgen, maar daarin terugvallende ramen. Voila, vergunning binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verbouwleek
Boom mag om van de gemeente, vandaag is de laatste dag dat de voeger bezig is. Steiger en hoogwerker zijn geregeld om straks te gaan keimen. Planning is dus lekker rond en ik kan met een gerust hart op vakantie.

Zal mijn ervaringen hier delen als het keimen eenmaal begonnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verbouwleek
Weet iemand toevallig of keim overschilderbaar is met normale verf? Ik keim het huis van top tot teen wit, maar voor de spatrand onder zou het handig zijn als ik met een 'normale' donkere buitenmuutverf over de keim heen kan.

Bijna al mijn kozijnen lopen tot aan de grond, dus ik heb relatief weinig spatrand. Maar 1 liter is weer te weinig, en om voor 5 liter naar DE te rijden loont zich ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Volgens mij kun je pigment toevoegen aan de Keim, daar weet @Rzaan denk ik wel meer over.

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Verbouwleek schreef op zondag 20 juli 2025 @ 10:20:
Weet iemand toevallig of keim overschilderbaar is met normale verf? Ik keim het huis van top tot teen wit, maar voor de spatrand onder zou het handig zijn als ik met een 'normale' donkere buitenmuutverf over de keim heen kan.

Bijna al mijn kozijnen lopen tot aan de grond, dus ik heb relatief weinig spatrand. Maar 1 liter is weer te weinig, en om voor 5 liter naar DE te rijden loont zich ook niet.
Je kunt pigment aan Keim toevoegen. Maar zwart krijg je niet. Een lichte grijs is het hoogst haalbare. Gewone verf moet je er niet overheen smeren, want die is vaak niet ademend.
Voor 5 liter naar Bochum loont wel hoor. Ligt eraan waar je woont natuurlijk. Daarnaast moet je dan ook andere boodschappen doen (DM bijvoorbeeld)
Dan heb je nog steeds geen zwart. RAL7021 is de donkerste kleur mogelijk.

Als je zwart wilt, kun je wel eerst een laag Keim Soldalan of Soldalit aanbrengen. Daar overheen KEIM Concreton Black Purity. Dat kan gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:36
Verbouwleek schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 12:09:
Ik haal dit topic naar boven omdat ook ik over een aantal weken van plan ben mijn huis wit te gaan keimen. Ongeveer 100m2.

Voordeel is dat de gehele buitenzijde van mijn huis gerenoveerd wordt. Op dit moment wordt het hele huis opnieuw gevoegd en gereinigd. Daarna wil ik alles gaan keimen. In het najaar worden alle kozijnen vervangen, dus ik mag knoeien. Voorjaar 2026 nieuw dak erop, houten gevelbekleding vervangen voor keralit (of gecoate thermowood...zijn we nog niet uit), en een uitbouw op de 2e etage.

Enige waar ik nog mee zit is dat een van mijn schoorstenen 10 meter hoog is, en ik na het zien van de voeger en zijn steiger NO WAY daar zelf op klim op die hoogte. Beste man heeft al voorgesteld dat hij de schoorstenen wel wilt keimen voor mij, maar ik ga er stiekem toch van uit dat ik een paar dagen een hoogwerker laat komen voor alles boven de 7 meter.

je kan de schoorsteen gelijk weghalen, scheelt kou, schaduw op je zonnepanelen en onderhoud.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verbouwleek
Nee, de schoorsteen is heilig! In de winter openhaardje aan met rood wijntje. Daar lever ik graag wat isolatie voor in.

We moeten ook een beetje genieten in het leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verbouwleek
Rzaan schreef op zondag 20 juli 2025 @ 20:20:
[...]

Je kunt pigment aan Keim toevoegen. Maar zwart krijg je niet. Een lichte grijs is het hoogst haalbare. Gewone verf moet je er niet overheen smeren, want die is vaak niet ademend.

Als je zwart wilt, kun je wel eerst een laag Keim Soldalan of Soldalit aanbrengen. Daar overheen KEIM Concreton Black Purity. Dat kan gewoon.
Uiteraard zou ik dampopen verf over de keim aanbrengen voor de spatrand, maar ik weet dus niet of dat dan goed hecht. Is maar randje van hooguit 40cm. Ik zal dat black purity eens gaan bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Verbouwleek schreef op zondag 20 juli 2025 @ 22:10:
[...]

Uiteraard zou ik dampopen verf over de keim aanbrengen voor de spatrand, maar ik weet dus niet of dat dan goed hecht. Is maar randje van hooguit 40cm. Ik zal dat black purity eens gaan bekijken.
Als het dampopen is, dan zal het wel werken. En hechten lijkt me ook geen groot probleem. Zo niet, dan met de Kärcher er overheen en alsnog Keim in antraciet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RopVogels
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 24-09 21:25
Hey, bedankt allemaal voor de goede tips. Wij gaan ook beginnen binnenkort, hoef minder uit te zoeken! En we wonen in Duitsland (3 km over de grens), dus de prijstips zijn ook leuk!
R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ben afgelopen week aan de slag geweest met Keim. Vooral grafietzwart, maar ook stukken bijgewerkt met Keim Soldalt wit.
Ik had de emmer al meer dan een jaar.
Na goed roeren was de verf nog uitstekend. Dus dat de verf maar een half jaar goed blijft, lijkt me vooral indekken door de fabrikant.
Net zoals veel 'ten minste houdbaar tot'-datums niet altijd correct zijn. Je bent echt een idioot als je een pak koekjes weggooit omdat ze 1 dag na die datum niet meer goed zouden zijn.
Pagina: 1