Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:01
Mijn vraag
Na jaren verschillende computers te hebben gehad met diverse opslagbronnen heb ik nu een iMac waar ik het langere tijd mee ga doen. ik ben een hobbyfotograaf met veel foto's (vanaf 2006 +/- 4000 foto's per jaar) die ik nu op een goede manier wil rangordenen. Tot een jaar of 5 geleden gebruikte ik lightroom en ondanks dat ik het een uitstekende tool vind, was ik niet meer bereid om 13 euro per maand te betalen. Sindsdien heb ik een zooitje van al mijn foto's. Ze staan op de NAS, op externe schijven, op een laptop, op de iMac.... Veelal dubbel.
ik ben begonnen met importeren maar loop tegen een aantal vragen/onzekerheden aan:

1. hoe voorkom ik import van dubbele foto's? ik kom tijdens import dubbele foto's tegen waarvan ik ik niet snap dat ze er dubbel in staan.

2. Hoe kan ik er zeker van zijn dat ik alle foto's geimporteerd heb. Stel: op een externe schijf heb ik 2019 jan, feb en mrt staan. Op de laptop staat een deel van mrt en apr t/m dec. Op een verdwaalde geheugenkaart staat oktober. Via de finder kan ik achterhalen (handwerk) hoeveel foto's ik per maand heb. Nu wil ik in Photos kunnen achterhalen hoeveel foto's ik per maand in de library staan, zodat ik er zeker van ben dat ik alles geimporteerd heb. In Lightroom kon je dit in 1 oogopslag zien.

3. Hoe gaan jullie met het organiseren om? Ik heb bijvoorbeeld een zwemmende dochter. Bij veel wedstrijden heb ik foto's gemaakt. Ik kan voor de volgende structuur qua albums gaan:
dochter zwemmen 2017-11-01 Eindhoven
dochter zwemmen 2017-12-05 Enschede
dochter zwemmen 2017-12-17 Leiden

of:
een album 'dochter zwemmen' maken, alle foto's er in slepen en dan met tags gaan werken?

of:
nog een slimmere optie?

4. Algemene vraag: Wat doe je met foto's die geimporteerd zijn? Wis je de originele map om zo steeds meer overzicht te krijgen? Ik praat inmiddels over 80.000 foto's veelal op meerdere plekken opgeslagen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Fuji X-T10 en X-T20 camera's. Ik ben erg tevreden met de JPG bestanden uit de camera, en heb geen enkele behoeft om op RAW te schieten.
ik ben er van overtuigd dat Apple Photo's de juiste tool is voor al mijn wensen. Het gaat met name om ordenen, en de basisbewerkingen zijn voor mij uitstekend.

Ik zie door de bomen het bos niet meer, maar wil de boel nu eens eindelijk voor elkaar hebben....

Beste antwoord (via 107mb op 16-03-2024 11:23)

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:47
Realiseer je a.u.b. dat je met Apple Photos een systeem gebruikt wat bedoeld is voor de gemiddelde gebruiker, waarbij een stuk van de organisatie door Apple bij de gebruiker weggehouden wordt. Alles wat je importeert wordt door Apple in een bibliotheek opgeslagen waar je zelf niet makkelijk bij kan. Let er op dat deze erg gaat groeien met al je foto's dus je moet zorgen dat er genoeg opslagruimte is op de schijf van je Mac.

Foto's staan standaard op datum gesorteerd en je kan albums aanmaken, waarbij een album niets meer dan een soort tag is die je aan een set foto's toevoegt waardoor de foto's zowel in dat album zichtbaar zijn als in je totale bibliotheek. Je kan zoveel tags aan een foto toevoegen (in verschillende albums plaatsen) als je wilt, dus dezelfde foto kan in een 'Zwemmen Leiden' album staan als in 'Dochter' en nog zes andere albums. De foto staat nog steeds maar één keer ergens op je schijf.

Denk na over backup. Zorg dat je foto's minimaal op drie verschillende locaties opgeslagen staan als je zeker wilt weten dat ze veilig zijn. Wat je met je originele mappen op je diverse schijven doet mag je zelf bedenken, als je, zodra je zeker weet dat je biblioheek alles bevat wat belangrijk is, maar zorgt dat deze bibliotheek (samen met de rest van je Mac) goed gebackupt is en blijft. Je hebt een NAS, dus dat is alvast één plek gok ik.

Wat betreft dubbele foto's, importeren vanaf meerdere plekken enzo.... er zijn diverse tools die vanalles beloven maar als je het zeker wilt weten zit er weinig anders op dan dat je er even goed voor gaat zitten en zelf alles controleert. Als je foto's belangrijk zijn en je wilt het goed voor elkaar hebben, laat dit dan niet aan een stukje software over maar stop er wat werk in. Begin met één externe schijf, zorg dat dit allemaal correct op je iMac staat, leg de schijf dan weg op een stapel die je als 'klaar' markeert en ga door naar de volgende schijf/laptop enzovoorts. Ga pas dingen verwijderen van de externe schijven e.d. als je alles hebt gehad en de iMac goed gebackupt hebt. Of laat het lekker staan als het je niet in de weg zit. Jouw keuze.

Edit: je kan een aantal foto's selecteren van begin tot eind van de maand en rechtsboven op het (i) symbooltje klikken, dat is volgens mij de enige manier om snel te kijken hoeveel foto's er in de bibliotheek zitten voor een periode.

[ Voor 5% gewijzigd door Archer_VC10 op 15-03-2024 11:10 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
Realiseer je a.u.b. dat je met Apple Photos een systeem gebruikt wat bedoeld is voor de gemiddelde gebruiker, waarbij een stuk van de organisatie door Apple bij de gebruiker weggehouden wordt. Alles wat je importeert wordt door Apple in een bibliotheek opgeslagen waar je zelf niet makkelijk bij kan. Let er op dat deze erg gaat groeien met al je foto's dus je moet zorgen dat er genoeg opslagruimte is op de schijf van je Mac.

Foto's staan standaard op datum gesorteerd en je kan albums aanmaken, waarbij een album niets meer dan een soort tag is die je aan een set foto's toevoegt waardoor de foto's zowel in dat album zichtbaar zijn als in je totale bibliotheek. Je kan zoveel tags aan een foto toevoegen (in verschillende albums plaatsen) als je wilt, dus dezelfde foto kan in een 'Zwemmen Leiden' album staan als in 'Dochter' en nog zes andere albums. De foto staat nog steeds maar één keer ergens op je schijf.

Denk na over backup. Zorg dat je foto's minimaal op drie verschillende locaties opgeslagen staan als je zeker wilt weten dat ze veilig zijn. Wat je met je originele mappen op je diverse schijven doet mag je zelf bedenken, als je, zodra je zeker weet dat je biblioheek alles bevat wat belangrijk is, maar zorgt dat deze bibliotheek (samen met de rest van je Mac) goed gebackupt is en blijft. Je hebt een NAS, dus dat is alvast één plek gok ik.

Wat betreft dubbele foto's, importeren vanaf meerdere plekken enzo.... er zijn diverse tools die vanalles beloven maar als je het zeker wilt weten zit er weinig anders op dan dat je er even goed voor gaat zitten en zelf alles controleert. Als je foto's belangrijk zijn en je wilt het goed voor elkaar hebben, laat dit dan niet aan een stukje software over maar stop er wat werk in. Begin met één externe schijf, zorg dat dit allemaal correct op je iMac staat, leg de schijf dan weg op een stapel die je als 'klaar' markeert en ga door naar de volgende schijf/laptop enzovoorts. Ga pas dingen verwijderen van de externe schijven e.d. als je alles hebt gehad en de iMac goed gebackupt hebt. Of laat het lekker staan als het je niet in de weg zit. Jouw keuze.

Edit: je kan een aantal foto's selecteren van begin tot eind van de maand en rechtsboven op het (i) symbooltje klikken, dat is volgens mij de enige manier om snel te kijken hoeveel foto's er in de bibliotheek zitten voor een periode.

[ Voor 5% gewijzigd door Archer_VC10 op 15-03-2024 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:01
Voor advies voor het organiseren van je foto's is er op dit forum een topic, Hoe organiseer jij je foto's?

De DAM van Lightroom kun je blijven gebruiken als je niet meer betaald. Ik weet niet of je alle functionaliteit nog heb van je DAM, maar het lijkt me zeker de moeite om te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
@Archer_VC10 bedankt voor jouw uitvoerige antwoord. Ik ben inmiddels van Photo's afgestapt vanwege de toch beperkte mogelijkheden. Bij een tweede import werden diverse foto's dubbel geimporteerd (bestandsnaam met een_2 als achtervoegsel). Met de zooi die ik heb gaat dit het niet worden.

@MRIdev ik ben me al aan het inlezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Graag gedaan. Ik ben zelf fan van ACDSee photo manager for Mac, maar zo heeft iedereen zijn eigen voorkeuren. Ik gebruik Photos ook maar alleen voor foto's van mijn telefoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
ik ben inmiddels begonnen met Digikam. Voor zover ik bezig ben lijkt dit een goede kandidaat. Vanaf de Mac straks een interen backup naar NAS, en ik heb al jaren een abbonement bij Backblaze voor online backup.
Pagina: 1