[PV] Optimizers SolarEdge programmeren?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.020 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xsmarc
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15-04 21:39
Hallo,

Ik heb op het plat dak van garage 8 zonnepanelen van 245 wp liggen, met een omvormer van 2kw. Nu heb ik een partij oude zonnepanelen gekocht en die erbij in serie gelegd. (ik blijf binnen de maximale spanning van de omvormer). Ik zie nu al dat de opbrengst een stuk beter is bij minder zon. Maar gedurende de dag komen diverse panelen in de schaduw te liggen, dus wil ik hier eigenlijk optimizers gaan plaatsen. Dus ben ik nu aan het kijken voor gebruikte optimizers.
Veel aangeboden zijn solaredge optimizers. Maar nu lees ik dat deze geprogrammeerd worden door de omvormer van solaredge. Maar verder is er weinig informatie over te vinden.
Kan iemand hier meer over vertellen?
Ik heb een Solvia 2.0 omvormer van Delta. ca 10 jaar oud.

Ik hoor graag jullie ervaring, alvast hartelijk dank.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:59
solaredge optimizers werken alleen met een solaredge omvormer.
Tigo's kun je met elke omvormer gebruiken,

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan911
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16-11-2024
Ik heb van de week door een installateur mijn gehele string 9 optimizers laten plaatsen t.w. 401 I . Deze zijn gekoppeld met mijn Growatt omvormer . De installateur had een speciaal apparaat. Ik
las bij een leverancier dat je minimaal
8 panelen moet nemen en ook minimaal 350V aan panelen moet hebben. Het nadeel is dat je ze niet kan monitoren.
Ik vraag me wel af de optimizers optimaal werken
aangezien ik 9 x 35 v panelen heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10:53
Optimizers zijn meestal onnodig. Als de panelen in harde schaduw komen, dan komen de bypass diodes in werking.
Optimizers maken geen zon van schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan911
KweNi schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 20:04:
Optimizers zijn meestal onnodig. Als de panelen in harde schaduw komen, dan komen de bypass diodes in werking.
Optimizers maken geen zon van schaduw.
Inderdaad harde schaduw bypass diodes, echter in mijn situatie is er sprake van zacht wisselende schaduw. Dus daarom optimizers.ik vraag me alleen af minimaal 8 panelen voldoende zijn voor optimale situatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:37
Enkele modellen solaredge optimizers kunnen met de solaredge key op andere omvormers.

Maar optimizers, ongeacht type, gaat met oude meuk niet rendabel zijn… het is meestal al twijfel met nieuwe systemen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:41

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Losse solaredge optimizers doen niets zonder solaredge omvormer.

Persoonlijk zou ik je systeem lekker laten produceren totdat het helemaal is afgeschreven, en dan alles vernieuwen naar de maatstaven van dan.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan911
Ronald schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 12:51:
Enkele modellen solaredge optimizers kunnen met de solaredge key op andere omvormers.

Maar optimizers, ongeacht type, gaat met oude meuk niet rendabel zijn… het is meestal al twijfel met nieuwe systemen
Inderdaad werken de optimizers met andere omvormers o.a. Growatt.
Uiteraard worden de solar optimizers voor de Growatt omvormer “open” gezet. Tot nu toe werkt het prima bij mij, duidelijk meer opbrengst..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xsmarc
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15-04 21:39
Dank voor jullie adviezen.
Ik ben zeker niet van plan om veel uit te gaan geven voor die optimizers. Ik heb nu best veel overcapaciteit liggen voor de omvormer dus levert al meer op dan voorheen. Aangezien panelen zeker 10 jaar oud zijn weet ik eigenlijk niet of bypass diodes inzitten. Daarom ben ik op zoek naar oude optimizers voor een leuk prijsje om te kijken of dit misschien nog wat extra oplevert. En ik weet dus nu dat ik naar Tigo's moet zoeken en niet de Solaredge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:37
Alle panelen hebben bypass diodes.

Zonder roosteren ze zichzelf… cellen kunnen maar beperkt omgekeerde spanning aan en om dit te voorkomen zijn de diodes.

Schaduw beheer met de diodes was mooi meegenomen… uitgevonden door SMA in 1999 als optitrac

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tz9
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 04-07-2024

tz9

Ik zit met min of meer hetzelfde. Heeft iemand toevallig een SolarEdge key beschikbaar? Ik heb deze (volgens mij) maar 1 keer nodig. Online uitverkocht, of levertijd midden Oktober 2024 (en dan is de zon al weg)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Welke optimizers heb je? Want er zijn maar een 4tal (OPI, OPJ, OPxxxLVJ, PxxxI) optimizers die los van een solaredge omvormer werken. Een "gewone" p370, of s440 kan je niets mee. Die solaredge key is onvindbaar, omdat de specifieke optimizers met indop technologie ook niet meer vindbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tz9
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 04-07-2024

tz9

SolarEdge OPJ300 (OPJ300-LV-C1-M02) en P300 (1). Deze installatie lag er al toen ik dit huis kocht. En liggen er waarschijnlijk al een poos :)

[ Voor 5% gewijzigd door tz9 op 04-06-2024 09:30 . Reden: Exactere versienummers ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scholten45
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-06 11:38
Hallo,

Ik heb ook 8 panelen met ingebouwde OPJ300 optimizers solaredge.
Nu wil ik er 8 bij leggen maar welke optimizers zijn compatible met de OPJ300?
Daarbij heb ik nog een solaredge omvormer liggen maar ik kan op een ander dak maar 5 panelen kwijt en alles wat ik lees, is dat er minimaal 6 in een string moeten zitten.

iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ja, lees vooral de topicstart van Het grote SolarEdge topic
Daar vind je een optimizer compatibility chart en wat de minimum vereisten zijn in een systeem.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.