Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven17
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 12-03-2024
Mijn laptop is dus vaak nogal traag, ondanks dat ik meestal alleen google chrome gebruik. Heel af en toe speel ik football manager wat mee vereist van mijn laptop.

De traagheid komt vgm vooral uit het geheugen (zie screenshots)

Dit zijn mn specs:
Acer Aspire 5 Laptop | A515-56 | Zilver
Ref. NX.A1HEH.006
Windows 11 Home 64-bit
Intel® Core™ i5-1135G7 processor Quad-core 2,40 GHz
39,6 cm (15,6") Full HD (1920 x 1080) 16:9 IPS
16 GB, DDR4 SDRAM
512 GB SSD, 1 TB HDD
Intel® Iris Xe Graphics gedeeld memory

Ik heb al geprobeerd op te schonen ed maar het lijkt niet heel erg te werken. Verder heb ik extensies etc uit chrome gehaald en werk met zo weinig mogelijk tabbladen. Dit is hoe de performance er uit ziet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-FGHBBxLmWVIrk4oi7U9VW1bkrg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZMDer1bqlqCegG6YUUZPCufG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/widlECZ_zJ49jQ6MJ6A4dkEZsuA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V0pQWsw4o06xkTU7VyNqb05g.png?f=fotoalbum_large

Ik vind het vrij raar dat er 10Gb wordt gebruikt terwijl chrome maar ongeveer 1.7 gebruikt. ik snap dat het systeem zelf ook wat gebruikt om te runnen maar zoveel lijkt me toch ook niet? Ik dacht dat doorgaans 16gb ram hebben wel aardig wat was om gewoon normaal te kunnen werken.
Wat zou ik (behalve 32Gb ram kopen) kunnen doen om de performance wat te vergroten cq mijn geheugen wat te kunnen ontlasten?
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:08
Is vrij normaal gebruik geheugen, hier ook 10.2 van de 16 in gebruik. Echter verder alles wel vrij vlot.

Een 2/3 vol geheugen wordt je systeem niet trager van, helemaal als er nog wat over is. Ik denk eerder dat er iets CPU staat te tjokken. Sws de andere helft van die 43% wat is dat allemaal, kijk eens naar al je achtergrondprocessen, wat doen die.

[ Voor 56% gewijzigd door pennywiser op 12-03-2024 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:40

Herman

FP ProMod
Ja, Chrome vraagt veel geheugen... :/

Het is zelfs een meme op het interwebs:
Afbeeldingslocatie: https://cgfrog.com/wp-content/uploads/2016/07/Johnny-Johnny-Yes-Papa-Chrome-Version.jpg

Dat zou overigens niet verklaren waarom je laptop zo traag is. Wellicht helpt het om het besturingssysteem opnieuw te installeren. Dat is best wel een gedoe maar vaak 'voelt' je systeem daarna weer 'fris'. Vervolgens zou ik CCleaner niet meer installeren, dat programma doet vaak meer kwaad dan goed en de uitgever is wat discutabel.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven17
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 12-03-2024
pennywiser schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 19:43:
Is vrij normaal gebruik geheugen, hier ook 10.2 van de 16 in gebruik. Echter verder alles wel vrij vlot.

Een 2/3 vol geheugen wordt je systeem niet trager van, helemaal als er nog wat over is. Ik denk eerder dat er iets CPU staat te tjokken. Sws de andere helft van die 43% wat is dat allemaal, kijk eens naar al je achtergrondprocessen, wat doen die.
Ik denk dat mn processor het wat zwaar had omdat ik het een en ander aan het verwijderen was, staat nu op 9/10%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:08
Sven17 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 20:04:
[...]

Ik denk dat mn processor het wat zwaar had omdat ik het een en ander aan het verwijderen was, staat nu op 9/10%.
Is dit een Windows installatie vanaf fabriek? Dan zou ik net als @Herman zegt een volledige herinstallatie uitvoeren, dat doet vaak veel goeds.