Snelheidsverlies bij opbouwdoosjes in bedraad netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mintvis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-08-2024
Mijn vraag
Ik heb thuis een netwerkkabel getrokken naar mijn kantoor boven. Om het netjes af te werken heb ik 2 opbouwdoosjes gebruikt. Nu blijkt dat ik boven maar een fractie van de snelheid van m'n verbinding haal (175Mb/s van 1Gb/s verbinding). Het lijkt er op dat dit door de doosjes komt. Ik heb op dit avontuurtje na geen ervaring met bekabelde netwerken, dus vandaag dat ik hier advies vraag. Ik heb namelijk geen idee hoe ik dit kan oplossen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Mijn setup is als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1d8yNzN3m3HThrqwxwHN-78ph58=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KsGd7xwqj9eIB7nxrHE16pXc.png?f=fotoalbum_large
Schema ter illustratie.
Ik heb een glasvezelmodem in de meterkast, daarop heb ik een stugge kabel met een daarvoor geschikte RJ45 connector aangesloten. Deze kabel loopt naar opbouwdoosje A, poort 1 in de woonkamer. Hierop zit een kabel aangesloten die naar de IN poort van mijn router loopt. Op m'n router zitten mijn consoles, Apple TV etc aangesloten. Vanuit een poort in de router loopt een kabel terug naar doosje A, poort 2. Op poort 2 loopt een kabel naar boven naar mijn kantoor. Vanuit doosje B zit een kabel naar mijn PC.
Alle kabels, connectoren, doosjes zijn Cat6a of Cat7. De kabels en connectoren zijn UTP, de kastjes FTP.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb het netwerk op verschillende plaatsen getest. Direct op de modem haal ik de juiste snelheid van 1Gb.
Op zowel kastje A poort 1, als op een poort op mijn router, haal ik (als ik me het goed herinner) ca. 300Mb/s.
Als ik op kastje B test, dan haal ik 175Mb/s. Met elk kastje heb ik dus snelheidsverlies.
Ik heb alle verbindingen met een kabeltester getest en alle connectoren geven groen licht.
De kabels lopen niet langs stroomleidingen

[ Voor 0% gewijzigd door Mintvis op 12-03-2024 15:04 . Reden: Kastje veranderd naar doosje, voor de duidelijkheid ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:54
Meestal zie je dat je bij fouten al snel terugvalt naar max 100 Mbit/s i.p.v. 1 Gbit/s (of hoger). Dat lijkt hier echter niet te gebeuren, want je meet kennelijk 175 Mbit/s in elders 300 Mbit/s. Lijkt bijna of wifi nog aanstond tijdens het testen en per ongeluk misschien daarmee getest is?

Aangenomen dat de kabels korter dan 100 meter zijn, zou er geen snelheidsverlies moeten optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Als je over de 100Mbps gaat is het goed. Als je net onder de 100Mbps blijft heb je het verkeerd aangelegd/gesloten.

Meest gemaakte fout is dat je de meting verkeerd uitvoert. Door een Speedtest in de webbrowser te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mintvis
Groentjuh schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:03:
Meestal zie je dat je bij fouten al snel terugvalt naar max 100 Mbit/s i.p.v. 1 Gbit/s (of hoger). Dat lijkt hier echter niet te gebeuren, want je meet kennelijk 175 Mbit/s in elders 300 Mbit/s. Lijkt bijna of wifi nog aanstond tijdens het testen en per ongeluk misschien daarmee getest is?

Aangenomen dat de kabels korter dan 100 meter zijn, zou er geen snelheidsverlies moeten optreden.
De kabels zijn inderdaad korter dan 100 meter, maar wifi staat uit.
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:09:
Als je over de 100Mbps gaat is het goed. Als je net onder de 100Mbps blijft heb je het verkeerd aangelegd/gesloten.

Meest gemaakte fout is dat je de meting verkeerd uitvoert. Door een Speedtest in de webbrowser te doen.
Ik heb inderdaad een speedtest via browser gedaan. Als ik kijk naar de link speed dan geeft hij 1000/1000 Mbps aan. Is dit ook de daadwerkelijke snelheid die behaald wordt?
Hoe kan het dan dat ik via een webbrowser test zo veel snelheid verlies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoanV
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:55
Webbrowser test gaat over het internet, dus afhankelijk van allerlei zaken buiten jouw netwerk
Als je de kans hebt zou ik een iperf test doen tussen twee (bekabelde!) apparaten op jouw netwerk https://iperf.fr/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 17:07
Link Speed geeft aan dat hij heeft onderhandelt over de maximum snelheid en dat die in theorie 1 gigabit zou moeten zijn. Dus geen kabel fouten of 100mbit device ertussen.

vraag : Wat is een " kastje " ?? gigabit switch ? merk ??

Waarom ga je niet vanaf de modem direct naar boven ? doet het modem niet de DHCP ?

Als de Router de DHCP etc doet, waarom loopt je verbinding via " kastje". naar boven en niet vanaf de router ?

Runs everything...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mintvis
MacIsCool schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:36:
Link Speed geeft aan dat hij heeft onderhandelt over de maximum snelheid en dat die in theorie 1 gigabit zou moeten zijn. Dus geen kabel fouten of 100mbit device ertussen.

vraag : Wat is een " kastje " ?? gigabit switch ? merk ??

Waarom ga je niet vanaf de modem direct naar boven ? doet het modem niet de DHCP ?

Als de Router de DHCP etc doet, waarom loopt je verbinding via " kastje". naar boven en niet vanaf de router ?
Ik bedoel opbouwdoosje, deze om precies te zijn: https://www.kabelshop.nl/...33AV5-R-i4932-t26631.html

Ik ga niet direct via de modem omdat mijn router een aantal functies heeft (met name netwerkopslag, download tool etc) die ik op al mijn apparaten wil gebruiken. Dus de wifi van de modem staat uit, enkel een kabel naar het opbouwdoosje, die vervolgens naar mijn router gaat.

Ik heb die opbouwdoosjes gemonteerd zodat het er netjes uitziet. Het kan ook zonder maar dan kijk ik tegen een gat in de muur waar 2 kabels doorheen gaan. Dat ziet er niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 11:54
Wellicht slechte kwaliteit kabel ? : https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1491393

Heb je de mogelijkheid om ipv het 'doosje' een connector op de kabel te zetten en dan te testen of je de gewenste snelheid wel behaald?

[ Voor 40% gewijzigd door Henry_ op 12-03-2024 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mintvis
Henry_ schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:07:
Wellicht slechte kwaliteit kabel ? : https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1491393

Heb je de mogelijkheid om ipv het 'doosje' een connector op de kabel te zetten en dan te testen of je de gewenste snelheid wel behaald?
Ik heb nog een flink stuk kabel over, ik zou nog wat connectors kunnen kopen om de kabel zelf te testen. Het lijkt me wel dat deze gewoon van goede kwaliteit is.
Deze kabel is het trouwens: https://www.kabelshop.nl/...H-96092-i9690-t25090.html

[ Voor 4% gewijzigd door Mintvis op 12-03-2024 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:32
Ik zou deze metingen doen (heb je grotendeels al gedaan):
1. router er tussenuit halen, DHCP aan op het modem, laptop/pc rechtstreeks op modem (1Gb/s)
2. modem op poort A1 rechts en laptop/pc op poort A1 links (300 Mb/s??)
3. dan poort A1 links en A2 links doorverbinden met patchkabel, laptop/pc op poort A2 rechts
4. daarna poort A2 rechts weer naar B en laptop/pc boven (175Mb/s)

Als je bij 2 inderdaad terugvalt naar 300Mb/s dan is het duidelijk dat het daar al misgaat. Mogelijk dat je de aders in de verkeerde volgorde hebt verbonden (ga ik niet vanuit) of dat je ze te lang hebt gelaten. De aderparen moet je zover als mogelijk getwist laten, dus geen lange sprieten omdat dat makkelijker is met punchen. Als je de aders wel getwist heb gelaten dan misschien nog even met de LSA tool alle aders langs.
Misschien kun je het binnenwerk van je opbouwdoos eens vervangen door een andere. Zelf heb ik goede ervaringen (en geen snelheidverlies) met Rutenbeck inbouwelementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 17:07
Die "doosjes". zijn bedoelt om van een wand/muur naar een patchpaneel te gaan, en dan van patchpaneel naar switch. Ik denk dat je de kabel in het doosje hebt gemonteerd, en dan aan het uiteinde een connector hebt gezet, en dan aan het kastje een gewone netwerkkabel naar je router/boven.

Ik weet niet of dit storingsvrij kan werken, maar ik hoop dat iemand anders dat kan beoordelen. Het is in ieder geval niet zoals ik het in patchruimtes zie normaal gesproken.

Runs everything...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Mintvis schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:25:
[...]

Ik heb inderdaad een speedtest via browser gedaan. Als ik kijk naar de link speed dan geeft hij 1000/1000 Mbps aan. Is dit ook de daadwerkelijke snelheid die behaald wordt?
Ja dat is inderdaad de werkelijke snelheid, dus alles is gewoon goed met de kabel en connector.
Hoe kan het dan dat ik via een webbrowser test zo veel snelheid verlies?
Omdat je de webbrowser aan het testen bent en niet de netwerkverbinding. Het ene heeft niet perse iets met het andere te maken.
Henry_ schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:07:

Mintvis geeft hierboven al aan dat het gewoon goed is en dat de verbinding 1000Mbps is. Dus hoe kan het dan aan de kabel liggen volgens jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry_
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:58:

Mintvis geeft hierboven al aan dat het gewoon goed is en dat de verbinding 1000Mbps is. Dus hoe kan het dan aan de kabel liggen volgens jou?
Omdat er genoeg voorbeelden hier in het forum te vinden zijn waar men een gigabit verbinding heeft volgens de physieke status maar er geen normaal verkeer over heen krijgt.
Dit blijkt nogal eens voor te komen met name bij kabel waar CCA in gebruikt wordt ipv volledig koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Henry_ schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 20:16:
[...]

Omdat er genoeg voorbeelden hier in het forum te vinden zijn waar men een gigabit verbinding heeft volgens de physieke status maar er geen normaal verkeer over heen krijgt.
Dit blijkt nogal eens voor te komen met name bij kabel waar CCA in gebruikt wordt ipv volledig koper.
Heb je een voorbeeld? Want dit heb ik nog nooit gezien namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry_
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 20:23:
[...]

Heb je een voorbeeld? Want dit heb ik nog nooit gezien namelijk.
Niet direct een concreet voorbeeld, maar gelukkig kan je zelf ook via google oid zoeken
Maar dit is verder niet relevant meer aangezien de kabel die Mintvis gebruikt 100% koper is volgens de specificaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Henry_ schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 20:51:
[...]

Niet direct een concreet voorbeeld, maar gelukkig kan je zelf ook via google oid zoeken
De vraag was eigenlijk retorisch. Ik had ook verwacht dat je niet met een voorbeeld kon komen omdat het technisch gezien niet zo werkt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mintvis
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:58:

[...]

Omdat je de webbrowser aan het testen bent en niet de netwerkverbinding. Het ene heeft niet perse iets met het andere te maken.
Dat snap ik, maar dan zou ik theoretisch gezien overal vrijwel dezelfde snelheid moeten halen. Ik zie toch echt heel erg veel verlies als ik op verschillende plaatsen test. Dus dat is de vraag: hoe kan dat gebeuren terwijl het netwerk toch in orde lijkt te zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-09 21:10
@Mintvis kun je toch eens wat foto's plaatsen van doosje 'A'? Met name van hoe e.e.a. aan de binnenkant aan elkaar is geknoopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:55
Mintvis schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:53:
[...]

Dat snap ik, maar dan zou ik theoretisch gezien overal vrijwel dezelfde snelheid moeten halen. Ik zie toch echt heel erg veel verlies als ik op verschillende plaatsen test. Dus dat is de vraag: hoe kan dat gebeuren terwijl het netwerk toch in orde lijkt te zijn?
Meestal toch iets fout in de testmethode of een externe variabele die het beinvloed.
Kun je eens met iperf meten tussen 2 pcs en 10000% zeker weten dat wifi uit staat?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mintvis
Een beetje late reactie maar toch nog even een update. Het is even hectisch geweest, dus tijd om meer tests te doen had ik niet.

Ik merkte dat ook de Wifi (via mijn router) trager was. Ik ben weer gaan testen met een kabel direct op de modem, sneller dan 300 Mb/s haalde ik niet, dus er klopte iets niet helemaal. Contact opgenomen met Delta, die hebben op afstand aan wat knopjes lopen draaien. Uiteindelijk hebben ze alsnog een monteur langs gestuurd die een meting deed. 960 Mb/s op de modem.

Ik deed nog wat snelheidstestjes op mijn PC, en jawel hoor, ik haal gewoon 960 Mb/s tot 1 Gb/s. Lijkt erop dat ik niets verkeerd heb aangesloten en vermoedelijk lag het probleem toen al bij Delta.

Toch bedankt voor de hulp!
Pagina: 1