Laadpaalproblematiek loopt de spuigaten uit

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:40
snip, reactie op verwijderde reactie

[ Voor 90% gewijzigd door We Are Borg op 12-03-2024 20:29 ]

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:24
Ze zouden als praktische oplossing bij elke laadplek een parkeerbeugel kunnen plaatsen, die pas omlaag gaat als je je laadpas aanbiedt en een sessie start. Een kleine extra ingreep bij het plaatsen van de palen zou ik zeggen. Waarschijnlijk zullen niet-EV-rijders over het algemeen niet zo'n pasje hebben.

zie modbreak: off-topic

[ Voor 51% gewijzigd door We Are Borg op 13-03-2024 06:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:25
@CryptoNL je zegt dat het pas gebeurd savonds later want dan is er geen handhaving meer ofzo. Waarom parkeer jij je auto er dan niet alvast als je uit werk komt?

het klinkt alsof je gemeente qua borden goed zit maar de handhaving helaas weinig prio geeft. Beste is een handhavingsverzoek EN contact met wijkagent/politie.

en jammer maar helaas: je hebt nul recht op het opladen bij een paal met een bepaald tarief. Het is lullig dat het zo uitkomt dat uitwijken duurder is maar het had net zo goed andersom kunnen zijn. Dan zou jij ook geen vergoesing betalen aan andere EV rijders die mss niet meer bij die goedkope paal kunnen omdat jij er al staat bijvoorbeeld. Dus die kosten zijn jammer maar ga je niks aan kunnen doen dus vergeet dat, het helpt je niet verder helaas.

dat het een stomme situatie is kan ik me goed voorstellen, helaas een bijkomend feit van steeds meer autos en ook in de binnenstad wonen. Daar is gewoon heel weinig ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:14
BRAINLESS01 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:40:
[...]

Niemand moet openbaar laden, iedere auto kan laden bij de verschillende (snel) laadpunten. Ja, dat kost extra tijd en moeite, maar als iemand met een benzineauto gaat tanken moet die er ook speciaal voor omrijden. Dit argument lijkt mij dan ook nutteloos, dan had je maar eerder/elders/onderweg moeten laden.
De aanleg van openbare laadpunten is een gemeentelijk besluit en die hebben besloten dat per x aantal aanvragen van elektrische voertuigen y aantal laadpalen moeten zijn. Voor bezwaren moet je daar zijn. Zolang die palen er zijn, heb je je te houden aan de wet en regelgeving die daarbij horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 06:58
Je kan een sticker aanmaken voor een whatsapp groep en deze op de paal plakken? Samen sta je sterker tegenover de gemeente/boa/wijkagent/ICE eigenaar.
offtopic: In mijn buurt speelt dit probleem nu ook al. Ik merk dat er steeds meer EV's bijkomen maar het aantal palen niet hard genoeg meegroeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
noslen schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 22:43:
Je kan een sticker aanmaken voor een whatsapp groep en deze op de paal plakken? Samen sta je sterker tegenover de gemeente/boa/wijkagent/ICE eigenaar.
offtopic: In mijn buurt speelt dit probleem nu ook al. Ik merk dat er steeds meer EV's bijkomen maar het aantal palen niet hard genoeg meegroeit.
Bij de meeste korpsen en gemeenten is er zo'n capaciteitsprobleem bij handhaving dat het handhaven van verkeersregels nauwelijks prioriteit heeft. Binnen de handhaving van verkeersregels heeft het handhaven van doelgroepen-parkeerplaatsen ook nog eens de laagste prioriteit. Je kunt wel een handhavingsverzoek indienen, maar in de praktijk ben je daar niet mee geholpen.
stylezzz schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 13:22:
[...]

Misschien niet de netste oplossing. Maar persoonlijk heb ik een keer mijn auto zo neergezet dat de blokkerende ICE niet meer weg kon en ik mijn auto nog net aan de stekker kon hangen. Vervolgens een briefje onder de ruit van 'bel even 06 xxxxxx, ik moest laden. sorry' .... Waarschijnlijk word je dan 1 x vroeg uit je bed gebeld, maar daarna is het wel afgelopen.
Of je hebt twee hele diepe krassen langs beide zijkanten van je auto en de andere auto staat er de volgende ochtend nog steeds. (Praktijkvoorbeeldje, alleen betrof het daar een gehandicaptenparkeerplaats waarbij de bewoner een briefje onder de voorruit had geduwd dat hij op nr xx woonde).

[ Voor 33% gewijzigd door Peatsmoke op 13-03-2024 06:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Fr33z naja, iedereen heeft zich gewoon aan de plaatselijke wet- en regelgeving te houden. Als de gemeente bepaald heeft dat er speciale laadplekken zijn dan snap ik de frustratie van TS volkomen als er niet op (cruciale tijdstippen) gehandhaafd wordt.
Nu doe je alsof TS niet moet zeuren, maar dat slaat nergens op.

En ook voor bezoekers met een EV is dat wildparkeren irritant, want de laadpaal zal in de app als 2 vrije plaatsen tonen, om dan terplekke te moeten constateren dat er 2 foutparkeerders de boel blokkeren.
Leuk als je op bezoek bent van ver en je dacht daar voor de terugweg te kunnen bijladen.

Wordt tijd voor een opvoedcampagne om autorijdend Nederland te updaten met de laatste regels, want eigenlijk zou handhaving niet nodig moeten zijn.
Dat geldt dus ook voor mij, die tot voor kort nog niet wist dat er nieuwe borden zijn waarbij het onderbord niet meer nodig is om het een exclusieve laadplek te maken.

[ Voor 55% gewijzigd door CyBeRSPiN op 13-03-2024 17:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:56
Ferdeltje schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:31:
Een EV die is volgeladen mag er gewoon blijven staan.
Daar ben ik het toch niet mee eens. Als ik de RVV erbij pak staat er; "Parkeergelegenheid alleen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen".

M.i. moet de auto dan dus weg wanneer het laden is afgerond, al is dat om 3 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:37
TheBrut3 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 18:02:
[...]

Daar ben ik het toch niet mee eens. Als ik de RVV erbij pak staat er; "Parkeergelegenheid alleen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen".

M.i. moet de auto dan dus weg wanneer het laden is afgerond, al is dat om 3 uur.
Er zijn al diverse laadpasaanbieders die met 'blokkeertarieven' werken. Je betaald dan ook een bedrag per minuut dat je sessie duurt. Niet helemaal eerlijk aangezien je dan ook extra betaald tijdens het laden en niet als je de boel onnodig blokkeert. Maar goed, je auto een weekend aan de paal laten staan omdat je te lui bent om hem af te koppelen word een dure grap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:58

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Het is al meerdere keren gezegd; dien een handhavingsverzoek in bij de gemeente. Probleem is alleen dat zíj de prioriteit bepalen en niet jij zelf. Maar goed, dan nog. Dan krijgen die auto's een bekeuring, en staan ze er nog steeds. Je zegt ook dat het telkens anderen zijn, dus wat hoop je hiermee feitelijk te bereiken?

Naar schadevergoeding o.i.d. kun je fluiten, dat jij duurder "moet" laden is niet de schuld en/of verantwoordelijkheid van de gemeente (= jouw stadsgenoten hè!). We hebben allemaal wel eens pech of krijgen niet onze zin. Dan kun je ook niet direct met een schadeclaim gaan lopen zwaaien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Laatst online: 10:23

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Zoals eerder aangegeven: de TS wil graag advies welke wegen hij kan bewandelen mbt het oplaadprobleem. De keuze om ergens te wonen, hele boekwerken over jouw eigen ervaring zonder een advies voor de TS of op de man reageren: allemaal niet gewenst. Deze reacties zijn weggehaald

Graag ontopic blijven :)

[ Voor 93% gewijzigd door We Are Borg op 13-03-2024 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdeltje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 26-08 13:31
TheBrut3 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 18:02:
[...]

Alleen is de hoge raad (https://nos.nl/artikel/24...ipe-oordeelt-de-hoge-raad) het niet voor alle gevallen met jou eens. Alhoewel er ook een uitspraak van een lagere rechter is die wel een boete opleverde.

[ Voor 16% gewijzigd door Ferdeltje op 14-03-2024 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:04

FreakNL

Well do ya punk?

CryptoNL schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 13:33:
[...]

Weekend al helemaal niet mogelijk. Sorry het gaat hier niet om een paar tientjes, maar op jaarbasis misschien wel €1.000 wat ik meer moet betalen door toedoen van een ander.
Die benzine auto mag daar niet staan. Maar tegelijkertijd heb jij ook geen enkel recht op die plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:04

FreakNL

Well do ya punk?

CryptoNL schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:16:
[...]

Het is natuurlijk belachelijk dat gemeentes laadplekken creëren, maar geen parkeerplaatsen extra terugplaatsen voor de benzine automobilist. Oftewel op deze manier dwingen ze je naar EV.
Nou rij ik benzine maar ik moet er niet aan denken dat we hier straks 100 parkeerplaatsen extra hebben omdat er 100 laadpalen gemaakt zijn. Ik woon niet graag op een landingsbaan…

Gewoon hybride doen en mondjesmaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Laatst online: 06:51

Theo

moederbord

@CryptoNL Je noemt dat je graag wil dat de gemeente een bord ophangt. Met een beetje zoeken schijnt het dat je ook zelf verkeersborden kunt kopen voor eigen gebruik.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10:17
Theo schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 08:14:
@CryptoNL Je noemt dat je graag wil dat de gemeente een bord ophangt. Met een beetje zoeken schijnt het dat je ook zelf verkeersborden kunt kopen voor eigen gebruik.
Alleen is het geen eigen gebruik als je die borden op de openbare weg gaat monteren toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Homer-Simpson schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 08:17:
[...]

Alleen is het geen eigen gebruik als je die borden op de openbare weg gaat monteren toch.
Dat is inderdaad iets wat niet mag. Maar het kopen en bezitten van gekochte verkeersboren daar is niks mis mee. Een bordje kopen voor een paar tientjes en deze zelf plaatsen op de paal mag uiteraard niet..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10:17
Theo schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 09:25:
[...]

Dat is inderdaad iets wat niet mag. Maar het kopen en bezitten van gekochte verkeersboren daar is niks mis mee. Een bordje kopen voor een paar tientjes en deze zelf plaatsen op de paal mag uiteraard niet..
Welk doel heeft het om een bord te kopen wat je niet gaat ophangen op de locatie waar het probleem is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Homer-Simpson schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 09:41:
[...]

Welk doel heeft het om een bord te kopen wat je niet gaat ophangen op de locatie waar het probleem is?
Op Tweakers worden we verondersteld niet aan te zetten tot illegaal gedrag.

Nu is er een tip gegeven zonder die regel te overtreden ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:29

PB-powell

Mr. Laziness

@CryptoNL misschien een idee om de wethouder die gaat over de energietransitie in de gemeente persoonlijk aan te schrijven?
Andere optie om de lokale media op te zoeken? Zwengel de discussie in het openbaar aan. Grote kans dat je een vergelijkbare discussie krijgt als hier, maar uiteindelijk straalt dit slecht af op de handhaving en B&W. Zij laten de boel escaleren en als burgers dit soort regels al aan de laars kan lappen, wat wordt dan de volgende stap waarin niet gehandhaafd gaat worden?

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Homer-Simpson schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 09:41:
[...]

Dit bord kun je bijv doneren aan de gemeente met de vraag of ze willen voldoen aan hun uitvoerende taak om een laadplaats met dit bord duidelijker te markeren.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:36
Hier in Den Haag hebben alle laadplekken in de wijk (Bezuidenhout) een onderbord dat aangeeft dat de laadplek uitsluitend voor EV's is tussen 10:00 en 22:00. Daarbuiten is de plek ook beschikbaar als normale parkeerplek. Dit gaat eigenlijk meestal wel goed. Wellicht een optie om dit mee te geven aan de wethouder.

Then again, welk onderbord je er ook onder plakt, kruizen op de parkeerplek, zwaailichten of slagbomen, er zijn altijd debielen die hem er toch neerzetten en zeggen dat ze niets hebben gezien.

[ Voor 23% gewijzigd door Sluuz op 14-03-2024 10:49 ]

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 13:34
PB-powell schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 09:56:
@CryptoNL misschien een idee om de wethouder die gaat over de energietransitie in de gemeente persoonlijk aan te schrijven?
Andere optie om de lokale media op te zoeken? Zwengel de discussie in het openbaar aan. Grote kans dat je een vergelijkbare discussie krijgt als hier, maar uiteindelijk straalt dit slecht af op de handhaving en B&W. Zij laten de boel escaleren en als burgers dit soort regels al aan de laars kan lappen, wat wordt dan de volgende stap waarin niet gehandhaafd gaat worden?
En dan gaat de buurman meteen hetzelfde verzoek tot handhaving doen om van de laadpaal klevers af te komen. En dat handhavingsteam is al geïrriteerd geraakt door TS, dus zijn ze ineens veel beter gemotiveerd.
Gevolg: de TS mag om 3-4 uur 's nachts zijn auto gaan wegzetten (wat hij eerder aangaf niet te gaan doen), en anders handhaving (boete, wielklem, afslepen...).

En wat heeft de TS met zijn gezeur dan gewonnen... niets.
Boze buren, boze gemeente, boze handhaving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

reinier68 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:57:
[...]

En dan gaat de buurman meteen hetzelfde verzoek tot handhaving doen om van de laadpaal klevers af te komen. En dat handhavingsteam is al geïrriteerd geraakt door TS, dus zijn ze ineens veel beter gemotiveerd.
Gevolg: de TS mag om 3-4 uur 's nachts zijn auto gaan wegzetten (wat hij eerder aangaf niet te gaan doen), en anders handhaving (boete, wielklem, afslepen...).

En wat heeft de TS met zijn gezeur dan gewonnen... niets.
Boze buren, boze gemeente, boze handhaving.
Ook bij laadpaalklevers moet worden opgetreden. Dan zal TS zijn laadmomenten beter/anders moeten plannen. Bijvoorbeeld al gaan laden met 40% ipv 20%, de auto om 22:30 weghalen ook al is ie nog niet helemaal vol, etc. Ik heb zelf, voor ik op mijn eigen oprit kon laden, ook wel eens de auto na 21 uur weggehaald bij de paal omdat ie vol was. En heb ik ook wel eens extra moeten rijden omdat mijn 'vaste' paal bezet was, gelukkig door een andere EV die aan het laden was.

Punt is dat er nu niet gehandhaafd wordt, beter is dan om consequent te handhaven ipv de boel de spuigaten uit te laten lopen. Ook als gemeente straalt dit slecht af op EV-bezitters die op bezoek komen bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
PB-powell schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:16:
[...]

Ook bij laadpaalklevers moet worden opgetreden. Dan zal TS zijn laadmomenten beter/anders moeten plannen. Bijvoorbeeld al gaan laden met 40% ipv 20%, de auto om 22:30 weghalen ook al is ie nog niet helemaal vol, etc. Ik heb zelf, voor ik op mijn eigen oprit kon laden, ook wel eens de auto na 21 uur weggehaald bij de paal omdat ie vol was. En heb ik ook wel eens extra moeten rijden omdat mijn 'vaste' paal bezet was, gelukkig door een andere EV die aan het laden was.

Punt is dat er nu niet gehandhaafd wordt, beter is dan om consequent te handhaven ipv de boel de spuigaten uit te laten lopen. Ook als gemeente straalt dit slecht af op EV-bezitters die op bezoek komen bv.
Ik denk dat er nog niet echt prioriteit van word gemaakt bij veel gemeentes, daarvoor is het gewoonweg nog 'te nieuw' deze overlast. Enige wat erop zit is klagen denk ik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

stylezzz schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:18:
[...]

Ik denk dat er nog niet echt prioriteit van word gemaakt bij veel gemeentes, daarvoor is het gewoonweg nog 'te nieuw' deze overlast. Enige wat erop zit is klagen denk ik....
Dat blijkt inderdaad uit de vele klachten van TS waar niks mee gebeurt. Vandaar mijn suggestie om het of hogerop te zoeken (de wethouder) of de media op te zoeken. Want uiteindelijk straalt dit gewoon slecht af op de gemeente, hoe hoog de prioriteit nou eenmaal is. EV rijden en energietransitie zijn een hot topic en ik kan mij voorstellen dat de gemeente van TS niet zit te wachten op negatieve publiciteit hieromtrent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
PB-powell schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:26:
[...]

Dat blijkt inderdaad uit de vele klachten van TS waar niks mee gebeurt. Vandaar mijn suggestie om het of hogerop te zoeken (de wethouder) of de media op te zoeken. Want uiteindelijk straalt dit gewoon slecht af op de gemeente, hoe hoog de prioriteit nou eenmaal is. EV rijden en energietransitie zijn een hot topic en ik kan mij voorstellen dat de gemeente van TS niet zit te wachten op negatieve publiciteit hieromtrent.
True true... Maar getuige de vele topics hierin speelt het niet alleen bij de TS in de buurt. Ach... vroeger kon je ook overal je auto parkeren tot de handhaving werd opgedragen om foutparkeerders te beboeten. later werd het zelfs geautomatiseerd met scan-autos. Kwestie van tijd tot er genoeg geklaagd word en er mensen in de gemeenteraden er een topic van maken. Het zou helpen als er raadsleden en wethouders ook last van ondervinden.... ;)

Zoals gezegd, veel mensen begrijpen het verschil tussen een laadplek en parkeerplek simpelweg niet. (of willen het niet begrijpen, want ik parkeer daar al 5 jaar etc. etc. ) De opkomst van EV's zorgt gewoon dat wel iets anders om moeten gaan met de auto in het dagelijks leven.

[ Voor 12% gewijzigd door stylezzz op 14-03-2024 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
ZeRoC00L schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:18:
Heb je de laadpaaleigenaar (aanbieder) al gecontacteerd ?
Mogelijk dat zij ook niet blij zijn, want er wordt nu niet of bijna niet geladen. Is voor hun ook een slechte investering en mogelijk hebben zij andere mogelijkheden om te escalering richting handhaving ?
Ben wel benieuwd of je hier iets mee gedaan hebt en wat de reactie was ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:56
Ferdeltje schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 00:10:
Alleen is de hoge raad (https://nos.nl/artikel/24...ipe-oordeelt-de-hoge-raad) het niet voor alle gevallen met jou eens. Alhoewel er ook een uitspraak van een lagere rechter is die wel een boete opleverde.
Volgens mij is het bord van de TS incl bijbehorende omschrijving opgenomen in de RVV na die uitspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21-09 18:47
Herkenbaar en heel vermoeiend.

Bij mijn vorige woning hadden we héél veel foutparkeerders in de straat. Zodanig dat de vuilniswagen er regelmatig niet langs kon. Dus ook de brandweer niet als dat nodig zou zijn...

Maar de straat lag net buiten het gebied met betaald parkeren dus en daar kwam de, gemeentelijke handhaving nooit. Politie vond het niet haar taak (hoe dan, er vindt een overtreding plaats...?).

Door handhavingsverzoeken in te dienen moet de gemeente gaan handhaven, of uitgebreid motiveren aan de indiener waarom handhaving niet mogelijk zou zijn. En beargumenteren dat het niet mogelijk is om elke week op een willekeurige avond even iemand langs te sturen is bijna niet te doen. Reken ook maar dat wanneer er een 4 a 5 keer boetes zijn uitgedeeld dat in de wijk rond gaat en 90% zich ineens wel kan gedragen.

Maar let ook op: jij mag op die plek alleen je auto opladen. Is je accu vol, dan moet je je auto elders neer zetten.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneWandelaar
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23-05 22:51
Landelijk nummer van politie bellen, melding blijven maken. Gemeentes lossen mbt dit probleem doorgaans niets op.
Pagina: 1 2 Laatste

Let op:
Het gaat om de vraag wat de TS kan doen mbt het oplaadprobleem (niet EVs die parkeren op de oplaadplek). Discussie over het nut van EVs, genoeg oplaadplekken in de stad, het potentiële brandgevaar van EVs en niet EVs: allemaal off-topic.