Vragen tbv overstappen L/W Monoblock en SWW-vat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-05 16:40
Hi,

Ik heb mij inmiddels aardig ingelezen en nu is het toch goed om een eigen topic te hebben. Iedere hulp kan ik enorm waarderen!
Afgiftesysteem:
Ik wil een 6 kW L/W Monoblock voor verwarming/koeling en een indirect verwarmd SWW vat (ca. 270 liter).
We hebben een goed geïsoleerde vrijstaande woning uit 2016 met beneden 65 m2 vloerverwarming (dus geen buffervat nodig). De radiatoren boven hebben we nooit aan. In de toekomst mogelijk wel als de kids vaker op hun kamer verblijven, maar we moeten het doen met het leidingwerk dat er nu ligt in betonnen vloeren voor deze radiatoren dus als dat onvoldoende blijkt te zijn dan maar bijverwarmen met COP = 1 of misschien boven nog eens airco installeren. Zoneregeling wil ik dus ook niet.
Gasverbruik en LTV:
Het gasverbruik zit zo rond de 850 – 1000 m3 per jaar voor verwarmen + SWW (DWTW af en toe in bad en 3 opgroeiende kids). CV-water gaat goed op 45 graden en als de vvw-pomp eruit gaat verwacht ik dat het nog een stuk lager kan.
SWW:
Mijn idee is om een groot SWW vat met een traplift naar boven te krijgen. Kan een betonnen vloer (breedplaat) normaal gesproken een 300 liter vat dragen?
Merk:
Welk merk/model warmtepomp en SWW-vat zou ik kunnen overwegen als dit mijn wensen zijn?
- Monoblock 6 kW verwarmt ook SWW
- Stille pomp is erg belangrijk ivm plaatsing op plat dak houtskeletbouw (geluiddempende constructie maak ik zelf)
- Koelen vvw en misschien ooit een fancoil is mogelijk
- Betrouwbaarheid/degelijkheid vind ik belangrijk
- Voorkeur voor R290 (laag GWP)
- SCOP is iets minder belangrijk. 2200 kWh of 1800 kWh per jaar maakt zelfs zonder salderen niet heel veel uit.
- Wel een A-merk of middensegment, maar wil niet de hoofdprijs betalen
- Thermostaat met aansturing via app is een pré
- Als salderen er af gaat misschien nog enige aansturing met overschot zonne-energie
Wie installeert en kosten:
Electra voorbereiden doet mijn zwager. Doorvoeren maken voor leidingen binnenshuis heb ik zelf gedaan. Doorvoer door gevel, aansluiten van leidingen en warmtepomp, etc. wil ik uitbesteden. Tips voor goede installateurs omgeving Gouda zijn welkom.
Wat zouden ongeveer de totaalkosten zijn en hoe zou ik de kosten wat kunnen drukken? Zou het bijvoorbeeld voordeliger zijn als ik zelf de inkoop doe en dan via werkspot iemand vind voor installatie?
Schema:
Onderstaand het schema wat ik in gedachten heb. Als hier iets niet aan klopt dan hoor ik dat ook graag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j2QWcZUtIJwDOyZIK56DIOAZfQI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NirJg9sV6RnpdasCnjwsYM1y.jpg?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:23

Seafarer

XXX

gebruiker001 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 21:58:
Hi,

Ik heb mij inmiddels aardig ingelezen en nu is het toch goed om een eigen topic te hebben. Iedere hulp kan ik enorm waarderen!
Afgiftesysteem:
Ik wil een 6 kW L/W Monoblock voor verwarming/koeling en een indirect verwarmd SWW vat (ca. 270 liter).
Waarom niet een direct verwarmd vat? En een grootte spiraal voor je tapwater. Dan heb je toch ook geen legionella run nodig?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:42

Carboy54

Duurzaamheid coach

Als een werkspotter zich aanbied voor het monteren van een warmtepomp is het vaak een ketel boer zonder kennis van zaken. Goede warmtepomp installateurs zijn schaars. Dus opgepast. Ik heb al heel wat ellende gezien via dergelijke sites.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Als ik kijk naar wat je zoekt dezelfde setup als ik bijvoorbeeld nu in offerte heb. Vaillant Arotherm Plus 55/6 of 75/6 (is erg stil buiten) met een rvs vat (geen anode) van 300 liter.

Ik vind je gasverbruik nog hoog want ik doe ongeveer hetzelfde met radiatoren in een nageisoleerd huis uit 1978 met 140m2 met radiatoren op max 45 graden (VV moet veel lager kunnen) en iedere dag 1 badvulling en er wordt ook nog gedoucht. Stoken boven bijna niet.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 12-03-2024 00:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:40
Hier zal niet iedereen mee eens zijn maar ik zou adviseren om boven op zolder een warmtepomp boiler te plaatsen.
Ben niet zo gek op een monobloc met langere leidingen voor verwarmen sanitair water.
Voordeel buiten het stookseizoen kan de warmtepomp uit (stand-by) en zal mijn inziens veel langer meegaan.

Je hoort wel vaker dat sanitaire runs op monobloc bij lange leidingen niet lekker verloopt.

Mooie oplossing:
Een nette monobloc 6kw, (Amber, Vaillant, Panasonic) tussen 4 en 5 K
Installatie met leiding 1,5-2K
Subsidie 3K
Warmtepompboiler v4 270 L € 2300
Subsidie € 725

Gebruik de oude keteldoorvoer voor een ventilatiepijp 150mm en klaar is kees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:17

dof

gebruiker001 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 21:58:
Hi,

Maar even wat reacties in-line...
Afgiftesysteem:
We hebben een goed geïsoleerde vrijstaande woning uit 2016 met beneden 65 m2 vloerverwarming (dus geen buffervat nodig). De radiatoren boven hebben we nooit aan. In de toekomst mogelijk wel als de kids vaker op hun kamer verblijven, maar we moeten het doen met het leidingwerk dat er nu ligt in betonnen vloeren voor deze radiatoren dus als dat onvoldoende blijkt te zijn dan maar bijverwarmen met COP = 1 of misschien boven nog eens airco installeren. Zoneregeling wil ik dus ook niet.
Wat bedoel je met "indirect" gestookte boiler? Dan eentje die aan de WP zit die "indirect" ook het vat verwarmd?

Je boiler lijkt me (gezien de tekening) aan de andere kant van het huis te zitten. Zijn de afstanden voor wp (heet) water naar de boiler niet wat te lang? Dat zou pleiten voor een aparte WPB.

Wat dunnere leiding op de bovenverdieping ingegoten in de betonnen vloeren is lastig, maar dat draagt wel iets bij aan het verwarmen van het huis (als ze open staan natuurlijk). Voordat ik extra airco's zou plaatsen zou ik eerst proberen of een grotere radiator of een fancoil (Innova Airleaf b.v.) radiator niet voldoende is.
Gasverbruik en LTV:
Het gasverbruik zit zo rond de 850 – 1000 m3 per jaar voor verwarmen + SWW (DWTW af en toe in bad en 3 opgroeiende kids). CV-water gaat goed op 45 graden en als de vvw-pomp eruit gaat verwacht ik dat het nog een stuk lager kan.
Je gasverbruik is redelijk laag dus een 6 kW of 5 kW kom je een heel eind. Maar bij twijfel aan voldoende capaciteit en als het terugmoduleren goed is zou je ook iets grotere kunnen nemen. B.v. de Pana J 5kW, 7kW en 9kW moduleren naar zelfde minimum, maar je hebt dan wel reserve (de 9 kW lijkt me wel overkill).
SWW:
Mijn idee is om een groot SWW vat met een traplift naar boven te krijgen. Kan een betonnen vloer (breedplaat) normaal gesproken een 300 liter vat dragen?
Als het huis normaal (goed) qua constructie is moet dat geen probleem zijn. Ga met een groepje familie of vrienden van >400kg op een vierkante meter staan en je weet het :)
Het sjouwen van een vat kun je makkelijker maken door een RVS i.p.v. geëmailleerd vat te nemen. Scheelt zo ~75 kg.
Merk:
Welk merk/model warmtepomp en SWW-vat zou ik kunnen overwegen als dit mijn wensen zijn?
- Monoblock 6 kW verwarmt ook SWW
- Stille pomp is erg belangrijk ivm plaatsing op plat dak houtskeletbouw (geluiddempende constructie maak ik zelf)
- Koelen vvw en misschien ooit een fancoil is mogelijk
- Betrouwbaarheid/degelijkheid vind ik belangrijk
- Voorkeur voor R290 (laag GWP)
- SCOP is iets minder belangrijk. 2200 kWh of 1800 kWh per jaar maakt zelfs zonder salderen niet heel veel uit.
- Wel een A-merk of middensegment, maar wil niet de hoofdprijs betalen
- Thermostaat met aansturing via app is een pré
- Als salderen er af gaat misschien nog enige aansturing met overschot zonne-energie
Zelf ben ik erg pro Panasonic; relatief lage prijzen, goede en veel innovatie, veel mogelijkheden voor domotica integratie (Heishamon). Mijn Pana 9 J is erg stil, erg zuinig (draait 7x24), is een grote installed base van hier, en is (als monobloc) goed zelf te installeren. Momenteel zijn de Pana J 's erg prijsgunstig.

Itho Amber modellen lijken ook erg goed, maar heb ik zelf geen ervaring mee.

Op een houten dak zetten is wel vragen om moeilijkheden. Waarom niet beneden, evt met open omkasting op een grindbed. Dat bespaard veel installatiegedoe, maakt afwatering makkelijk (defrosts), voorkomt trillingen door het hout, en is esthetisch vaak mooier te integreren, en scheelt geluid voor de buren.
Wie installeert en kosten:
Electra voorbereiden doet mijn zwager. Doorvoeren maken voor leidingen binnenshuis heb ik zelf gedaan. Doorvoer door gevel, aansluiten van leidingen en warmtepomp, etc. wil ik uitbesteden. Tips voor goede installateurs omgeving Gouda zijn welkom.
Als je veel zelf kunt doen en ook de regie daarover wilt houden, is dat heel mooi. Je zou het helemaal kunnen doen, maar evt een loodgieter uit de buurt kan dan fittingwerk doen. En eventueel de installatierekening maken voor de subsidie (moet ie wel even de juiste SBI codes bij KvK halen).
Wat zouden ongeveer de totaalkosten zijn en hoe zou ik de kosten wat kunnen drukken? Zou het bijvoorbeeld voordeliger zijn als ik zelf de inkoop doe en dan via werkspot iemand vind voor installatie?
Zo'n Pana kost een 4 k€ met 3,3 k€ subsidie. Leidingen, fittingen, driewegklep, boilervat, etc , als je dat zelf doet en wat gaat shoppen (fittingen uit .de) moet voor 3 k€ tot 4 k€ te doen zijn. Je loodgieter die je de "installatie" doet zou dan niet meer hoeven te kosten dan 1 k€ mits je zelf veel voorbereiding doet.

Als je een WPB neem scheelt dat een vat (die iets goedkoper is dan WPB), maar krijg je extra subsidie (~750€) en scheelt in leiding werk maar dan moet je wel dakdoorvoeren maken voor aan- en afvoer van lucht (16cm normaliter). Al met al komt dat op ongeveer hetzelfde qua kosten.
Schema:
Onderstaand het schema wat ik in gedachten heb. Als hier iets niet aan klopt dan hoor ik dat ook graag.
[Afbeelding]
Maak een hydraulisch schema erbij, dat maakt het inventariseren van benodigde leidingen, fittingen, extra dingen als magneetfilter, pomploze VVW verdelers etc makkelijker. En daarmee het kopen dus ook.
Bij Pana J heb je geen expansievat nodig, die zit in het monobloc zelf (groot genoeg voor je setup).
Zelf werk ik het liefste met stamleiding van 28mm koperbuis en fittingen (kun je knellen, persen, solderen en is goed te buigen (voor mooie bochtjes) en valt qua prijs erg mee (vooral als je fittingen (laat) solderen), en ziet er mooi uit (vind ik :) ).

Zoiets...

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

word even getriggerd:

"- Voorkeur voor R290 (laag GWP)"

r290 machines zijn VEEL duurder en nog steeds nieuw terrein voor vrijwel alle fabrikanten. je bent veel beter (en goedkoper!) af met een R32 machine zolang die nog te krijgen zijn.

koudemiddel in dit opzicht is grofweg even belangrijk als welke versnellingsbakolie in een nieuwe auto zit. totaal geen factor als je aan het kopen bent.

als ik het zo lees ben je met een simpele panasonic 7J zo klaar. kost je slordige 1000 euro na subsidie zoals hierboven al is aangehaald.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:31
Moet dat expansievat niet voor de driewegklep staan idealiter?

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Technician- schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:27:
Hier zal niet iedereen mee eens zijn maar ik zou adviseren om boven op zolder een warmtepomp boiler te plaatsen.
Ben niet zo gek op een monobloc met langere leidingen voor verwarmen sanitair water.
Voordeel buiten het stookseizoen kan de warmtepomp uit (stand-by) en zal mijn inziens veel langer meegaan.

Je hoort wel vaker dat sanitaire runs op monobloc bij lange leidingen niet lekker verloopt.

Mooie oplossing:
Een nette monobloc 6kw, (Amber, Vaillant, Panasonic) tussen 4 en 5 K
Installatie met leiding 1,5-2K
Subsidie 3K
Warmtepompboiler v4 270 L € 2300
Subsidie € 725

Gebruik de oude keteldoorvoer voor een ventilatiepijp 150mm en klaar is kees.
Nadeel WP Boiler vind ik dan weer geluid binnen, je moet dat zware ding naar boven slepen, indien boiler leeg en toch nog waterbehoefte langere opwarmtijd. En slijtage? Nu slijt je WP boiler en kan je op termijn dat ding weer naar beneden slepen. Een monobloc als de boel eenmaal staat is op termijn heel snel te vervangen. Alles heeft zijn voor- en nadelen.

Wat zou er niet lekker lopen aan een sanitair run met een mono? Daar ben ik dan wel benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
MotorBeast schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:49:
[...]

Nadeel WP Boiler vind ik dan weer geluid binnen, je moet dat zware ding naar boven slepen, indien boiler leeg en toch nog waterbehoefte langere opwarmtijd. En slijtage? Nu slijt je WP boiler en kan je op termijn dat ding weer naar beneden slepen. Een monobloc als de boel eenmaal staat is op termijn heel snel te vervangen. Alles heeft zijn voor- en nadelen.

Wat zou er niet lekker lopen aan een sanitair run met een mono? Daar ben ik dan wel benieuwd naar.
Ja opzich gelijk, maar ze wegen beide wel wat hè?
Als je netjes akoestisch isoleert hoor je niks.
Je gebruikt de warme lucht op zolder een beetje (doe altijd bi-bu aan sluiten en de tijden tussen 10:00’en 12:30 opwarmen dan heeft sowieso niemand er last van en doe je meestal met PV opwarming)
En je pakt toch weer €725 extra subsidie al mag je dat niet zeggen.

Mono’s met lange leiding voor warmwater, tja het zou goed moeten kunnen gaan, alleen ik doe het niet, zie dat niet zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

enigste nadeel van de langere leiding voor SWW is de standverliezen door het opwarmen van de leiding.

persoonlijk zou ik gewoon voor een losse WBP gaan, stuk simpeler installeren en geen stampende machine op je dak die probeert 55 graden te maken.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Stampende machine 3 kwartier tot een uur op je dak of een langere tijd geluid van een WP Boiler binnen? Ik kies dan denk ik toch voor het eerste.

En makkelijker installeren? Dat ligt aan je situatie. Hier is het leggen van een leiding na de driewegklep naar de boiler een stuk makkelijker dan het leggen van aan- en afvoer lucht naar buiten. En ik wil geen warme lucht uit mijn woning trekken in het stookseizoen. Verder tillen we hier makkelijk een RVS vat naar zolder en hebben we denk ik voor een WP Boiler een dure kraan nodig.

Ik laat me net als @gebruiker001 nog graag overtuigen want de offerte is nog niet getekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Fijn dat er zo goed wordt meegedacht.

@MotorBeast en @Technician-
Mijn overweging voor WP boiler vs indirect gestookte boiler:

Voor dakdoorvoer zou ik misschien CV-ketel doorvoer kunnen gebruiken, maar weet niet of diameter voldoende is. En nog belangrijker. De buitenzijde zit tussen de zonnepanelen op onbereikbare plek. En aan- en afvoer zitten samen in 1 "schoorsteen" dus ik ben bang dat de koude afvoer gelijk weer de koude aanvoer ingaat. Ook de MV komt hier nog in uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dngZZhiEsHvmuKnckKudbhRUqX8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uODy3t5WBhMyljsJaTnQY7zm.jpg?f=user_large

Geluid van WP boiler op zolder met 2 slaapkamers is misschien niet heel erg als die's nachts niet draait.

16 m MLB ø25*2.5 als aanvoer is misschien niet optimaal, maar ik ga er vanuit dat als de run te lang duurt dat dan de vloerverwarming weer voorrang krijgt? En als het monoblock het niet lukt dan schakelt uiteindelijk het dompelelement (COP =1) bij. De ruimte voor de MLB heb ik al vrijgemaakt. Wat ik wel een risico vind is dat de flow in de leiding misschien hoorbaar is.

Tsja extra subsidie, maar netto alsnog duurder...

Bi-Bu.. Een kuub warme binnenlucht door de WPB betekent 1 kuub koude buitenlucht je woning in in de winter. Stel dat het buiten +3 graden is en de WPB blaast lucht naar buiten van +3 graden dan is de COP op dat moment eigenlijk gelijk aan zoiets als:
energieafgifte monoblock / (energieverbruik WPB + energieverbruik monoblock)
Zomers is natuurlijk ander verhaal, maar zo heel veel zuiniger is een WPB denk is dus niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
@Seafarer wat bedoel je met direct verwarmd vat? Bedoel je een spiraal met COP = 1 of een WP boiler?

Een COP = 1 voor SWW lijkt mij een gemiste kans als ik met het leggen van een aanvoer en retourleiding en een driewegklep naar Monoblock iig een deel van de verwarming kan doen met een COP > 2. Dat is toch een makkelijke energiebesparing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MotorBeast schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:57:
Stampende machine 3 kwartier tot een uur op je dak of een langere tijd geluid van een WP Boiler binnen? Ik kies dan denk ik toch voor het eerste.

En makkelijker installeren? Dat ligt aan je situatie. Hier is het leggen van een leiding na de driewegklep naar de boiler een stuk makkelijker dan het leggen van aan- en afvoer lucht naar buiten. En ik wil geen warme lucht uit mijn woning trekken in het stookseizoen. Verder tillen we hier makkelijk een RVS vat naar zolder en hebben we denk ik voor een WP Boiler een dure kraan nodig.

Ik laat me net als @gebruiker001 nog graag overtuigen want de offerte is nog niet getekend.
daarom zeg ik ook altijd om de keuze laten afhangen van de installatie en wat meer of minder gezeik oplevert.
gebruiker001 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 20:51:
Fijn dat er zo goed wordt meegedacht.

@MotorBeast en @Technician-
Mijn overweging voor WP boiler vs indirect gestookte boiler:

Voor dakdoorvoer zou ik misschien CV-ketel doorvoer kunnen gebruiken, maar weet niet of diameter voldoende is. En nog belangrijker. De buitenzijde zit tussen de zonnepanelen op onbereikbare plek. En aan- en afvoer zitten samen in 1 "schoorsteen" dus ik ben bang dat de koude afvoer gelijk weer de koude aanvoer ingaat. Ook de MV komt hier nog in uit.
[Afbeelding]

Geluid van WP boiler op zolder met 2 slaapkamers is misschien niet heel erg als die's nachts niet draait.

16 m MLB ø25*2.5 als aanvoer is misschien niet optimaal, maar ik ga er vanuit dat als de run te lang duurt dat dan de vloerverwarming weer voorrang krijgt? En als het monoblock het niet lukt dan schakelt uiteindelijk het dompelelement (COP =1) bij. De ruimte voor de MLB heb ik al vrijgemaakt. Wat ik wel een risico vind is dat de flow in de leiding misschien hoorbaar is.

Tsja extra subsidie, maar netto alsnog duurder...

Bi-Bu.. Een kuub warme binnenlucht door de WPB betekent 1 kuub koude buitenlucht je woning in in de winter. Stel dat het buiten +3 graden is en de WPB blaast lucht naar buiten van +3 graden dan is de COP op dat moment eigenlijk gelijk aan zoiets als:
energieafgifte monoblock / (energieverbruik WPB + energieverbruik monoblock)
Zomers is natuurlijk ander verhaal, maar zo heel veel zuiniger is een WPB denk is dus niet..
je stelt gewoon in hoel lang de machine mag spenderen aan SWW water maken. als die tijd verstreken is gaat hij eerst weer verwarmen voor een minimale periode die je ook instelt alvorens hij weer sww gaat maken.

met een losse wbp die op buiten-buiten draait heb je daar geen last van en kan je dus ook een strakkere stooklijn aanhouden omdat je niet de periode die je SWW maakt hoeft te compenseren.

[ Voor 56% gewijzigd door flippy op 12-03-2024 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
MotorBeast schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 00:22:
Als ik kijk naar wat je zoekt dezelfde setup als ik bijvoorbeeld nu in offerte heb. Vaillant Arotherm Plus 55/6 of 75/6 (is erg stil buiten) met een rvs vat (geen anode) van 300 liter.

Ik vind je gasverbruik nog hoog want ik doe ongeveer hetzelfde met radiatoren in een nageisoleerd huis uit 1978 met 140m2 met radiatoren op max 45 graden (VV moet veel lager kunnen) en iedere dag 1 badvulling en er wordt ook nog gedoucht. Stoken boven bijna niet.
Mag ik vragen wat de offerte prijs is? Dat geeft voor mij ook wat richting.

Ik vind jouw gasgebruik erg laag :). Wij hebben het eerste jaar van de Rusland oorlog ons kunnen beperken tot 750 m3 maar toen stond het thermostaat wel wat lager en hebben we ons uiterste best gedaan kort te douchen. Nu kiezen we toch weer voor meer comfort, maar ik heb de indruk dat we nog steeds erg weinig gas gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
flippy schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:58:
word even getriggerd:

"- Voorkeur voor R290 (laag GWP)"

r290 machines zijn VEEL duurder en nog steeds nieuw terrein voor vrijwel alle fabrikanten. je bent veel beter (en goedkoper!) af met een R32 machine zolang die nog te krijgen zijn.

koudemiddel in dit opzicht is grofweg even belangrijk als welke versnellingsbakolie in een nieuwe auto zit. totaal geen factor als je aan het kopen bent.

als ik het zo lees ben je met een simpele panasonic 7J zo klaar. kost je slordige 1000 euro na subsidie zoals hierboven al is aangehaald.
R290 veel duurder?? Wist ik niet. Tot €500 duurder vind ik acceptabel vanwege duurzaamheid. En zijn er meer problemen mee? Daar zit ik niet op te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
betaplayer schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 12:43:
Moet dat expansievat niet voor de driewegklep staan idealiter?
Driewegklep zit op warme aanvoerleiding. Het vat zit nu in de retour van SWW die altijd open staat, maar natuurlijk niet doorstroomt als driewegklep SWW afsluit. En de afstand is ca. 16 m. Weet dus niet zeker of dit een goede opstelling is. Het is voor mij wel praktisch omdat ik dit als vulpunt kan gebruiken met een kraantje dat ernaast zit. Anders moet het expansievat naar begane grond in retour van vvw. En dan moet ik met een lange slang vullen. Moet ik naast het vulpunt een drukmeter hebben? Of moet ik naast het monoblock staan om daar de druk af te lezen en m'n vrouw de kraan open laten zetten die aangesloten is op het expansievat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

gebruiker001 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:05:
[...]

R290 veel duurder?? Wist ik niet. Tot €500 duurder vind ik acceptabel vanwege duurzaamheid. En zijn er meer problemen mee? Daar zit ik niet op te wachten.
propaan is momenteel nog een 1e generatie voor vrijwel alle fabrikanten. daarboven is nog het probleem dat reparaties in de prakijk niet worden gedaan op locatie omdat er nog geen opgeleid of capabel personeel voor is dus is er wat mis kan hele ding terug naar de fabriek. dat probleem zie je nu al goed in de warmtepompboilers met propaan erin. er zijn al diverse groothandels die bepaalde modellen of hele merken gewoon niet meer voeren omdat bepaalde types net zo hard terugkomen als ze de deur uitgaan ivm de lage kwaliteit of andere kinderziektes zoals compressors die toch niet zo goed tegen de drukken en temperaturen kunnen als de fabrikant claimt. vervelend voor de fabrikant van de machine, nog vervelender voor jou.

duurzaam is trouwens een marketingterm, het betekent niks. het gaat om prijs, efficientie en betrouwbaarheid. en als je dat wilt moet je kijken naar wat nu goed op de markt is en wat al goed uitgevleest is door de fabrikanten over de afglopen 20+ jaar met r410 en r32.

ik ga je niet tegenhouden als je alsnog voor propaan gaat maar wees ervan bewust dat je tester bent en vooral als je buiten de gebaande paden gaat en gaat aankloppen bij gasketelfabrikanten voor een warmtepomp ipv bij de gevestigde orde zoals mitsubishi, daikin en panasonic je erg goed moet op de hoogte moet zijn van wat je exact koopt.
het risico dat niemand je kan of wilt helpen als de garantie verlopen is of dat je een capabele monteur vind die reparaties uit kan voeren op propaaninstallaties er nog simpelweg niet zijn en dat gaat nog wel even duren voor de er komen. men s nu pas bezig met wat regeltjes en certificaten ervoor maken. dan moeten die mensen nog wat vakbekwaamheid krijgen.

mocht het niet duidelijk zijn: propaan is geen f-gas dus een stekpapiertje is in die zin niks waard.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 12-03-2024 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:23

Seafarer

XXX

gebruiker001 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 20:54:
@Seafarer wat bedoel je met direct verwarmd vat? Bedoel je een spiraal met COP = 1 of een WP boiler?

Een COP = 1 voor SWW lijkt mij een gemiste kans als ik met het leggen van een aanvoer en retourleiding en een driewegklep naar Monoblock iig een deel van de verwarming kan doen met een COP > 2. Dat is toch een makkelijke energiebesparing.
Geen drinkwater in je vat maar cv water. De warmte haal je er dan uit met een hele lange spiraal warmte wisselaar.
Dus geen stilstaand drink/douchewater.

Ah gevonden: Hygiëneboilers

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
flippy schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:23:
[...]

propaan is momenteel nog een 1e generatie voor vrijwel alle fabrikanten. daarboven is nog het probleem dat reparaties in de prakijk niet worden gedaan op locatie omdat er nog geen opgeleid of capabel personeel voor is dus is er wat mis kan hele ding terug naar de fabriek. dat probleem zie je nu al goed in de warmtepompboilers met propaan erin. er zijn al diverse groothandels die bepaalde modellen of hele merken gewoon niet meer voeren omdat bepaalde types net zo hard terugkomen als ze de deur uitgaan ivm de lage kwaliteit of andere kinderziektes zoals compressors die toch niet zo goed tegen de drukken en temperaturen kunnen als de fabrikant claimt. vervelend voor de fabrikant van de machine, nog vervelender voor jou.

duurzaam is trouwens een marketingterm, het betekent niks. het gaat om prijs, efficientie en betrouwbaarheid. en als je dat wilt moet je kijken naar wat nu goed op de markt is en wat al goed uitgevleest is door de fabrikanten over de afglopen 20+ jaar met r410 en r32.

ik ga je niet tegenhouden als je alsnog voor propaan gaat maar wees ervan bewust dat je tester bent en vooral als je buiten de gebaande paden gaat en gaat aankloppen bij gasketelfabrikanten voor een warmtepomp ipv bij de gevestigde orde zoals mitsubishi, daikin en panasonic je erg goed moet op de hoogte moet zijn van wat je exact koopt.
het risico dat niemand je kan of wilt helpen als de garantie verlopen is of dat je een capabele monteur vind die reparaties uit kan voeren op propaaninstallaties er nog simpelweg niet zijn en dat gaat nog wel even duren voor de er komen. men s nu pas bezig met wat regeltjes en certificaten ervoor maken. dan moeten die mensen nog wat vakbekwaamheid krijgen.

mocht het niet duidelijk zijn: propaan is geen f-gas dus een stekpapiertje is in die zin niks waard.
Ik ben overtuigd. Het wordt R32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
dof schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:36:
[...]

Maar even wat reacties in-line...

[...]

Wat bedoel je met "indirect" gestookte boiler? Dan eentje die aan de WP zit die "indirect" ook het vat verwarmd?

Je boiler lijkt me (gezien de tekening) aan de andere kant van het huis te zitten. Zijn de afstanden voor wp (heet) water naar de boiler niet wat te lang? Dat zou pleiten voor een aparte WPB.

Wat dunnere leiding op de bovenverdieping ingegoten in de betonnen vloeren is lastig, maar dat draagt wel iets bij aan het verwarmen van het huis (als ze open staan natuurlijk). Voordat ik extra airco's zou plaatsen zou ik eerst proberen of een grotere radiator of een fancoil (Innova Airleaf b.v.) radiator niet voldoende is.

[...]

Je gasverbruik is redelijk laag dus een 6 kW of 5 kW kom je een heel eind. Maar bij twijfel aan voldoende capaciteit en als het terugmoduleren goed is zou je ook iets grotere kunnen nemen. B.v. de Pana J 5kW, 7kW en 9kW moduleren naar zelfde minimum, maar je hebt dan wel reserve (de 9 kW lijkt me wel overkill).

[...]

Als het huis normaal (goed) qua constructie is moet dat geen probleem zijn. Ga met een groepje familie of vrienden van >400kg op een vierkante meter staan en je weet het :)
Het sjouwen van een vat kun je makkelijker maken door een RVS i.p.v. geëmailleerd vat te nemen. Scheelt zo ~75 kg.

[...]

Zelf ben ik erg pro Panasonic; relatief lage prijzen, goede en veel innovatie, veel mogelijkheden voor domotica integratie (Heishamon). Mijn Pana 9 J is erg stil, erg zuinig (draait 7x24), is een grote installed base van hier, en is (als monobloc) goed zelf te installeren. Momenteel zijn de Pana J 's erg prijsgunstig.

Itho Amber modellen lijken ook erg goed, maar heb ik zelf geen ervaring mee.

Op een houten dak zetten is wel vragen om moeilijkheden. Waarom niet beneden, evt met open omkasting op een grindbed. Dat bespaard veel installatiegedoe, maakt afwatering makkelijk (defrosts), voorkomt trillingen door het hout, en is esthetisch vaak mooier te integreren, en scheelt geluid voor de buren.

[...]

Als je veel zelf kunt doen en ook de regie daarover wilt houden, is dat heel mooi. Je zou het helemaal kunnen doen, maar evt een loodgieter uit de buurt kan dan fittingwerk doen. En eventueel de installatierekening maken voor de subsidie (moet ie wel even de juiste SBI codes bij KvK halen).

[...]

Zo'n Pana kost een 4 k€ met 3,3 k€ subsidie. Leidingen, fittingen, driewegklep, boilervat, etc , als je dat zelf doet en wat gaat shoppen (fittingen uit .de) moet voor 3 k€ tot 4 k€ te doen zijn. Je loodgieter die je de "installatie" doet zou dan niet meer hoeven te kosten dan 1 k€ mits je zelf veel voorbereiding doet.

Als je een WPB neem scheelt dat een vat (die iets goedkoper is dan WPB), maar krijg je extra subsidie (~750€) en scheelt in leiding werk maar dan moet je wel dakdoorvoeren maken voor aan- en afvoer van lucht (16cm normaliter). Al met al komt dat op ongeveer hetzelfde qua kosten.

[...]

Maak een hydraulisch schema erbij, dat maakt het inventariseren van benodigde leidingen, fittingen, extra dingen als magneetfilter, pomploze VVW verdelers etc makkelijker. En daarmee het kopen dus ook.
Bij Pana J heb je geen expansievat nodig, die zit in het monobloc zelf (groot genoeg voor je setup).
Zelf werk ik het liefste met stamleiding van 28mm koperbuis en fittingen (kun je knellen, persen, solderen en is goed te buigen (voor mooie bochtjes) en valt qua prijs erg mee (vooral als je fittingen (laat) solderen), en ziet er mooi uit (vind ik :) ).

Zoiets...
Thnx voor uitgebreide adviezen.
Boiler naar monoblock is 2* 16 m leiding (aanvoer + retour). Is dit een no-go? of is het suboptimaal? WPB heb ik wat bezwaren tegen, zoals geluid, zware unit de trap op, wat duurder in aanschaf en niet zeker of bu/bu gaat werken en bi/bu is weer geen "gratis warmte" dus minder effectief.

Radiatoren ga ik zeker eerst proberen en daarna misschien fancoil en pas daarna airco.

Een zwaarder monoblock die net zo ver terug moduleert heeft die als enig nadeel de hogere prijs of heeft die ook een paar procent lagere SCOP?

Beneden de WP dan zou die op de oprit komen. Als het Monoblock tussen gevel en auto instaat hoe ver moet de auto dan van de gevel afstaan? Ik vond dat die op het dak wel uit de weg staat en denk dat de trillingen met een constructie met veren wel te dempen zijn.

Ik ken wel een goede loodgieter, maar denk niet dat die warmtepomp ervaring heeft. Ben er niet zeker van of hij samen met mij dan voldoende kennis hebben om een goed systeem te realiseren.

Ik dacht dat m'n schema al een hydraulisch schema was, maar kennelijk voldoet die niet aan de vereiste kwaliteit :*) . Kan je aangeven wat er ontbreekt of niet klopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

gebruiker001 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:40:
[...]

Boiler naar monoblock is 2* 16 m leiding (aanvoer + retour). Is dit een no-go? of is het suboptimaal? WPB heb ik wat bezwaren tegen, zoals geluid, zware unit de trap op, wat duurder in aanschaf en niet zeker of bu/bu gaat werken en bi/bu is weer geen "gratis warmte" dus minder effectief.

Radiatoren ga ik zeker eerst proberen en daarna misschien fancoil en pas daarna airco.

Een zwaarder monoblock die net zo ver terug moduleert heeft die als enig nadeel de hogere prijs of heeft die ook een paar procent lagere SCOP?

Beneden de WP dan zou die op de oprit komen. Als het Monoblock tussen gevel en auto instaat hoe ver moet de auto dan van de gevel afstaan? Ik vond dat die op het dak wel uit de weg staat en denk dat de trillingen met een constructie met veren wel te dempen zijn.

Ik ken wel een goede loodgieter, maar denk niet dat die warmtepomp ervaring heeft. Ben er niet zeker van of hij samen met mij dan voldoende kennis hebben om een goed systeem te realiseren.

Ik dacht dat m'n schema al een hydraulisch schema was, maar kennelijk voldoet die niet aan de vereiste kwaliteit :*) . Kan je aangeven wat er ontbreekt of niet klopt?
onder de streep is het om het even. neem de optie die het beste uitkomt voor jou.

16 meter is an zich geen probleem. de leidingen kunnen nog veel langer zijn, je verliezen tijdens een SWW run zijn alleen hoger als je daarna niet doorgaat met verwarmen zodat de restwarmte van de leieindg alsnog je vloer ingaat.
het is in de marge onder de streep. die paar procenten kan je veel makkelijker terugwinnen door op andere plekken energie (ha!) te steken zoals een goed strakke stooklijn en je tanktemperatuur zo laag mogelijk houden.

je loodgeter hoeft ook geen warmtepompervarng te hebben. hij moet alleen dikke vette leidingen aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
gebruiker001 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:39:
[...]

Ik ben overtuigd. Het wordt R32
Als je de Panasonic J serie wil, die heel compleet en goed geprijsd is moet je heuul snel zijn want die is bijna uitverkocht (en wordt niet meer aangevuld).

Opties zijn er natuurlijk in alle gerenommeerde merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Trouwens voor de Atlantic Warmtepompboiler is er een hulpmiddel. Dan neem je de WPB op je rug en loop je zo ermee de trap op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zzjs54oPp-qo89StS3ZUgSpnnMQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cfVY4TQGHLf6PP15gt5tcfRG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

gebruiker001 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:40:
[...]

Boiler naar monoblock is 2* 16 m leiding (aanvoer + retour). Is dit een no-go? of is het suboptimaal?
Kan natuurlijk wel, maar lijkt me niet optimaal. Gaat dan toch zeg 50 - 55 C water van wp naar boilervat via 16 mtr leiding. Daar zou ik wel wat goede isolatie aan spenderen. Voor mezelf zou ik het liever niet doen.
WPB heb ik wat bezwaren tegen, zoals geluid, zware unit de trap op, wat duurder in aanschaf en niet zeker of bu/bu gaat werken en bi/bu is weer geen "gratis warmte" dus minder effectief.
Mijn WPB (Auer Edel 200) geeft inderdaad vervelend veel geluid af, maar als je normaal douchet dan is het vat niet in een keer leeg en heeft die een paar uurtjes per dag nodig om weer aan te vullen. En die uurtjes kun je dan plannen op momenten dat het je niet stoort (hier tussen 10 en max 17 uur, maar meestal veel eerder klaar). Naar boven tillen is eenmalig en zo'n WPB als die van mij heeft een RVS vat en is niet zo zwaar (...en kreeg er een tilzak bij :) ).
Aan- en afvoer van lucht om calorieën aan te onttrekken is ook wel een ding. Er gaat snel 300 m3 lucht per uur door zo'n wpb heen (vandaar 16 cm diameter eis) , en als je die lucht aan je binnenhuis onttrekt en/of in je binnenhuis blaast dan wens ik je een heel grote zolder toe (of een grotere wp om je huis te verwarmen :) ).
Kun je niet gewoon dan zo'n boiler in de buurt van de WP kwijt? Dan hoeft alleen het warme douchewater door een lange leiding heen en als je die op (de standaard) 15 mm houdt lijkt me het probleem kleiner (moet je even wachten voor 't warme water uit de douche stroomt). Ene comfortverlies voor het andere...

Die Pana J 5, 7 en 9kW modellen zijn vrijwel gelijk als je het in onderdelen bekijkt in de servicemanual. Alleen afstelling, software en een heel paar kleine dingen lijken anders. Sommigen hebben zelfs pogingen gedaan om een 5kW model "op te voeren", maar voor zover ik weet mislukt :) .
Anyway, ik weet niet beter (uit de fora) dan dat het minimum verbruik tussen die 3 modellen vrijwel gelijk is op een kWh meter. En ik meet dan bij laagste stand iets boven de 500 W verbruik met zeg COP 6 a 7 . Overigens is het laagste stroom verbruik niet het meest efficiënte qua COP .
Daar zijn minimale-afstand cijfertjes voor, te vinden in de vele Pana manuals. Zeg 30cm afstand achter en zijkanten, en voor blaast die uit en zou ik de auto op minimaal een halve meter of meer zetten (en in de winter de auto ergens anders neerzetten :) ).
Gewoon zelf de regie houden (je weet inmiddels al een heleboel meer :) ), en de loodgieter leidingen laten aanleggen zoals @flippy al zei. Hij hoeft niet verantwoordelijk te zijn voor jouw beslissingen kun je afspreken, maar hij moet dan wel de "installatie" factuur maken voor de subsidie.
Hij is mooi, maar een platgeslagen leidingplan met alle onderdelen, leidingen, kranen, bochtjes etc is nog wat handiger. Daar zijn genoeg van te vinden in de fora, en anders stuur ik je wel eentje toe via PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:31
Technician- schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 22:00:
[...]

Als je de Panasonic J serie wil, die heel compleet en goed geprijsd is moet je heuul snel zijn want die is bijna uitverkocht (en wordt niet meer aangevuld).

Opties zijn er natuurlijk in alle gerenommeerde merken.
Klopt dat wel?

Ik meen gelezen te hebben dat de J-serie nog in 2024 beschikbaar zal zijn volgens groene-energiewinkel.nl/.

Ik zie ook in hun gamma geen alternatief voor een "pure" monobloc van 5 of 7 kw. Zover ik weet begint de m-generatie pas aan 9kW? (T-CAP)

Als alles goed gaat, spreek ik de mensen van Panasonic binnenkort in Gent, zal er dan eens naar polsen :)

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
betaplayer schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:01:
[...]

Klopt dat wel?

Ik meen gelezen te hebben dat de J-serie nog in 2024 beschikbaar zal zijn volgens groene-energiewinkel.nl/.

Ik zie ook in hun gamma geen alternatief voor een "pure" monobloc van 5 of 7 kw. Zover ik weet begint de m-generatie pas aan 9kW? (T-CAP)

Als alles goed gaat, spreek ik de mensen van Panasonic binnenkort in Gent, zal er dan eens naar polsen :)
Weet ik niet exact, maar volgende week zit Panasonic samen met de groothandel bij ons.
Ze willen graag de oude serie J weg en de nieuwe M in de markt gaf hij al aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
De KLM serie :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruiker001
@dof Die Pana J serie ziet er interessant uit. Klopt het dat behalve het expansievat ook een filter in het Monoblock zit? Dan hoef ik dus alleen een 3 weg-klep en ontluchtingspunten in de leidingen, maar geen filters of andere zaken. En een vulpunt zit waarschijnlijk ook wel in het monoblock zelf.

Dat maakt ook het binnenwerk weer wat eenvoudiger dus.

En de communicatie tussen:
- Monoblock en indirect gestookte boiler
- Monoblock en thermostaat/app

Gaat dit allemaal draadloos of moet ik hier kabels voor leggen?

Ivm gunstige teruglevertarieven zonnepanelen wil ik niet eerder dan 1 juli de warmtepomp geinstalleerd hebben. Ik zou misschien wel al een J-serie voor die tijd kunnen aanschaffen maar weet niet zeker of het dan goed gaat met subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

gebruiker001 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:27:
@dof Die Pana J serie ziet er interessant uit. Klopt het dat behalve het expansievat ook een filter in het Monoblock zit? Dan hoef ik dus alleen een 3 weg-klep en ontluchtingspunten in de leidingen, maar geen filters of andere zaken. En een vulpunt zit waarschijnlijk ook wel in het monoblock zelf.

Dat maakt ook het binnenwerk weer wat eenvoudiger dus.

En de communicatie tussen:
- Monoblock en indirect gestookte boiler
- Monoblock en thermostaat/app

Gaat dit allemaal draadloos of moet ik hier kabels voor leggen?

Ivm gunstige teruglevertarieven zonnepanelen wil ik niet eerder dan 1 juli de warmtepomp geinstalleerd hebben. Ik zou misschien wel al een J-serie voor die tijd kunnen aanschaffen maar weet niet zeker of het dan goed gaat met subsidie.
In de Pana J monoblocs zitten inderdaad expansievat, luchtfilter en een magnetisch filter. Hoewel er in de Pana fora wel de mening / overtuiging heerst dat een extra magnetisch filter wel aan te raden is (Caleffi of Fernox b.v., zelf heb ik een Fernox F1), tenzij je een heel nieuw en schoon afgiftesysteem hebt. Een vulpunt in monobloc zit er niet.
Maar dat zou niet zo praktisch zijn want je wilt een vulpunt in de buurt van een koudwaterkraan en daar wil je tevens een simpele manometer om te kunnen zien tot welke druk je vult (1,5-2 bar). Voor een loodgieter is dit simpel werkje om er tussen te zetten. En een magnetisch filter kost je zeg ~150 € en vulpunt plus manometer een paar tientjes.

Communicatie naar 3w klep en control unit en evt extra thermostaat gaat met bekabeling. Een thermostaat gaat met 220V draad. Als je dan meteen op de toekomst voorbereid wilt zijn, dan is het verstandig meteen een utp kabel mee te nemen (b.v. als je domotica integratie met Heishamon wilt. Daar wordt nu gewerkt aan printje met vaste ethernet aansluiting i.p.v. wifi) . Voor de andere draden kun je het beste goed geïsoleerde (want loop soms door natte kruipruimtes e.d.) elektrakabel gebruiken. Verdere instructies te vinden in de installatie manuals.

Ik zou de WP helemaal los zien van je PV installatie. Je wilt je huis verwarmen toch? Je bespaart met je WP hopelijk veel gas, maar je elektra gaat dan natuurlijk flink omhoog. Al met al zal je energierekening veel lager zijn. Meeste stroom zul je verstoken in de koude wintermaanden en dan is er ook geen PV opbrengst.
Gewoon zo snel mogelijk met je WP installatie aan de slag gaan.

[ Voor 22% gewijzigd door dof op 15-03-2024 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
@dof Thnx! Die kabels moet ik idd niet vergeten.
Met zonnepanelen heb ik nu nog een terugleververgoeding van €1,0/kWh dus ik ben nog een tijdje heel zuinig met elektra. Gas is nog even goedkoper voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Nav alle reactie hier overweeg ik nu toch om de WP aan de andere kant op de aanbouw te plaatsen. Dit is een breedplaatvloer boven de woonkamer direct boven de meterkast. Hierdoor wordt de afstand tussen WP en SWW vat ca. 5 m.

Is het mogelijk en een goed idee dat ik de leidingen ca. 2,5 m verticaal over de gevel leidt door een nieuw aan te brengen verzinkte regenpijp? Ik vind dit minder lelijk dan een kunststof koof op de gevel. Gaat dit ook passen als ik de leidingen wil isoleren zodat Fan Coil in de toekomst nog mogelijk is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gjMMtns0uf38hMFoXhu3p3YOmZw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dXY7yiTgAhNVBDtAblyyKKsG.jpg?f=fotoalbum_large

Om vanaf de regenpijp binnen te komen moet ik nog wel ca. 600 mm boren en ik weet nog niet zeker of dat gaat lukken. Ik ga het proberen zo goed mogelijk in te meten en dan proberen de juiste hoek te vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bWHNhm0dK4oI7_OMDdEWJcD1Q3k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UlBuSOloiNjNmn1WU40whJa1.jpg?f=fotoalbum_large

Hier een foto vanaf de buitenzijde. Ik denk dat ik het beste vanaf buiten naar binnen boor. In het ergste geval kom ik niet binnen maar blijft de boor 600 mm in het dak zitten en moet ik nog eens boren met een andere hoek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N9mCbuvsnOB37jPy5wlKSA9baek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ECga5RSmRFcWkcwriRQZZ9Z7.jpg?f=fotoalbum_large

Naar de vvw en alle radiatoren ligt nu vanaf de CV-ketel een MLB ø22. Dat zal onvoldoende zijn. Een ø32 krijg ik denk ik niet mooi weggewerkt omdat die te stug is om alle bochten te nemen. Daarom overweeg ik extra 25 m aanvoer en retour MLB ø25 neer te leggen naar de vloerverwarming. Deze kan dan met T stuk worden samengevoegd met de bestaande MLB ø22 leiding vlak voor de aansluiting met de vvw. De 2 leidingen liggen dan in een parrallel systeem. Wat vinden jullie hiervan? De ø22 ligt er toch al dus waarom zou ik die niet ook gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

gebruiker001 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 21:48:
Nav alle reactie hier overweeg ik nu toch om de WP aan de andere kant op de aanbouw te plaatsen. Dit is een breedplaatvloer boven de woonkamer direct boven de meterkast. Hierdoor wordt de afstand tussen WP en SWW vat ca. 5 m.

Is het mogelijk en een goed idee dat ik de leidingen ca. 2,5 m verticaal over de gevel leidt door een nieuw aan te brengen verzinkte regenpijp? Ik vind dit minder lelijk dan een kunststof koof op de gevel. Gaat dit ook passen als ik de leidingen wil isoleren zodat Fan Coil in de toekomst nog mogelijk is?

[Afbeelding]

Om vanaf de regenpijp binnen te komen moet ik nog wel ca. 600 mm boren en ik weet nog niet zeker of dat gaat lukken. Ik ga het proberen zo goed mogelijk in te meten en dan proberen de juiste hoek te vinden.

[Afbeelding]

Hier een foto vanaf de buitenzijde. Ik denk dat ik het beste vanaf buiten naar binnen boor. In het ergste geval kom ik niet binnen maar blijft de boor 600 mm in het dak zitten en moet ik nog eens boren met een andere hoek.

[Afbeelding]

Naar de vvw en alle radiatoren ligt nu vanaf de CV-ketel een MLB ø22. Dat zal onvoldoende zijn. Een ø32 krijg ik denk ik niet mooi weggewerkt omdat die te stug is om alle bochten te nemen. Daarom overweeg ik extra 25 m aanvoer en retour MLB ø25 neer te leggen naar de vloerverwarming. Deze kan dan met T stuk worden samengevoegd met de bestaande MLB ø22 leiding vlak voor de aansluiting met de vvw. De 2 leidingen liggen dan in een parrallel systeem. Wat vinden jullie hiervan? De ø22 ligt er toch al dus waarom zou ik die niet ook gebruiken.
dat is geen probleem.
zou wel kijken of je 2 pijpen buiten moet gebruiken of 1 dikkere nemen. 32mlb met isolatie is rond de 7cm dik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
flippy schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:02:
[...]

dat is geen probleem.
zou wel kijken of je 2 pijpen buiten moet gebruiken of 1 dikkere nemen. 32mlb met isolatie is rond de 7cm dik.
Ik wil eigenlijk met een enkele 80mm een regenpijp uitkomen. Past daar niet 2 stalen 22 mm buizennin met wat isolatie. Zou dat te veel warmteverlies geven over 2 m buiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

gebruiker001 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 19:38:
[...]

Ik wil eigenlijk met een enkele 80mm een regenpijp uitkomen. Past daar niet 2 stalen 22 mm buizennin met wat isolatie. Zou dat te veel warmteverlies geven over 2 m buiten?
de warmtpomp heeft 32mm meerlaags of 28 staal nodig.

ik zou niet staal gebruiken buiten. dat is niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Ik ben weer een paar stapjes verder. Welke isolatie kan ik gebruiken voor de 32 meerlagenbuizen die 2,5 m over de gevel lopen? Het beste een buis kopen waar al isolatie omheen zit, of beter zelf isolatie aanbrengen? De buis gaat dus nog door een regenpijp.

Daarna duiken ze onder het dak door binnen een paar cm door de isolatie naar de binnenruimte. Als ik zomers wil koelen wil ik daar geen condensatie hebben. Maar ik wil ook weer een zo dun mogelijke isolatie laag, zodat ik niet te grote gaten hoef te maken hier. Welke isolatie zouden jullie hier adviseren?
Pagina: 1