Hi,
Ik heb mij inmiddels aardig ingelezen en nu is het toch goed om een eigen topic te hebben. Iedere hulp kan ik enorm waarderen!
We hebben een goed geïsoleerde vrijstaande woning uit 2016 met beneden 65 m2 vloerverwarming (dus geen buffervat nodig). De radiatoren boven hebben we nooit aan. In de toekomst mogelijk wel als de kids vaker op hun kamer verblijven, maar we moeten het doen met het leidingwerk dat er nu ligt in betonnen vloeren voor deze radiatoren dus als dat onvoldoende blijkt te zijn dan maar bijverwarmen met COP = 1 of misschien boven nog eens airco installeren. Zoneregeling wil ik dus ook niet.
- Monoblock 6 kW verwarmt ook SWW
- Stille pomp is erg belangrijk ivm plaatsing op plat dak houtskeletbouw (geluiddempende constructie maak ik zelf)
- Koelen vvw en misschien ooit een fancoil is mogelijk
- Betrouwbaarheid/degelijkheid vind ik belangrijk
- Voorkeur voor R290 (laag GWP)
- SCOP is iets minder belangrijk. 2200 kWh of 1800 kWh per jaar maakt zelfs zonder salderen niet heel veel uit.
- Wel een A-merk of middensegment, maar wil niet de hoofdprijs betalen
- Thermostaat met aansturing via app is een pré
- Als salderen er af gaat misschien nog enige aansturing met overschot zonne-energie
Wat zouden ongeveer de totaalkosten zijn en hoe zou ik de kosten wat kunnen drukken? Zou het bijvoorbeeld voordeliger zijn als ik zelf de inkoop doe en dan via werkspot iemand vind voor installatie?
Ik heb mij inmiddels aardig ingelezen en nu is het toch goed om een eigen topic te hebben. Iedere hulp kan ik enorm waarderen!
Afgiftesysteem:
Ik wil een 6 kW L/W Monoblock voor verwarming/koeling en een indirect verwarmd SWW vat (ca. 270 liter).We hebben een goed geïsoleerde vrijstaande woning uit 2016 met beneden 65 m2 vloerverwarming (dus geen buffervat nodig). De radiatoren boven hebben we nooit aan. In de toekomst mogelijk wel als de kids vaker op hun kamer verblijven, maar we moeten het doen met het leidingwerk dat er nu ligt in betonnen vloeren voor deze radiatoren dus als dat onvoldoende blijkt te zijn dan maar bijverwarmen met COP = 1 of misschien boven nog eens airco installeren. Zoneregeling wil ik dus ook niet.
Gasverbruik en LTV:
Het gasverbruik zit zo rond de 850 – 1000 m3 per jaar voor verwarmen + SWW (DWTW af en toe in bad en 3 opgroeiende kids). CV-water gaat goed op 45 graden en als de vvw-pomp eruit gaat verwacht ik dat het nog een stuk lager kan.SWW:
Mijn idee is om een groot SWW vat met een traplift naar boven te krijgen. Kan een betonnen vloer (breedplaat) normaal gesproken een 300 liter vat dragen?Merk:
Welk merk/model warmtepomp en SWW-vat zou ik kunnen overwegen als dit mijn wensen zijn?- Monoblock 6 kW verwarmt ook SWW
- Stille pomp is erg belangrijk ivm plaatsing op plat dak houtskeletbouw (geluiddempende constructie maak ik zelf)
- Koelen vvw en misschien ooit een fancoil is mogelijk
- Betrouwbaarheid/degelijkheid vind ik belangrijk
- Voorkeur voor R290 (laag GWP)
- SCOP is iets minder belangrijk. 2200 kWh of 1800 kWh per jaar maakt zelfs zonder salderen niet heel veel uit.
- Wel een A-merk of middensegment, maar wil niet de hoofdprijs betalen
- Thermostaat met aansturing via app is een pré
- Als salderen er af gaat misschien nog enige aansturing met overschot zonne-energie
Wie installeert en kosten:
Electra voorbereiden doet mijn zwager. Doorvoeren maken voor leidingen binnenshuis heb ik zelf gedaan. Doorvoer door gevel, aansluiten van leidingen en warmtepomp, etc. wil ik uitbesteden. Tips voor goede installateurs omgeving Gouda zijn welkom.Wat zouden ongeveer de totaalkosten zijn en hoe zou ik de kosten wat kunnen drukken? Zou het bijvoorbeeld voordeliger zijn als ik zelf de inkoop doe en dan via werkspot iemand vind voor installatie?
Schema:
Onderstaand het schema wat ik in gedachten heb. Als hier iets niet aan klopt dan hoor ik dat ook graag.:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NirJg9sV6RnpdasCnjwsYM1y.jpg?f=user_large)