Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie48
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 01-06 20:22
Hallo technici,

Ik heb behoorlijk weinig verstand van elektra, hoop dat jullie me wat tips kunnen geven.

Ik heb een 3 fase meterkast, zie plaatje hieronder. Ik heb 'm op de groei gekocht, dus een aantal groepen (waaronder de krachtgroep) zijn nog niet aangesloten. Mijn Stedin aansluiting is 3 x 25A.
We willen graag overstappen van koken op gas naar inductie. 4 kookzones is het maximale wat ik kwijt kan qua ruimte in de keuken, huidige gasplaat is ongeveer 60 cm breed.

Ik heb een perilex stopkontakt aan laten leggen in de keuken.
De inductiekookplaat die ik op het oog heb, heeft de volgende specificaties:
Aansluitwaarde: 7.4 W
Aansluiting op aantal fasen: 2 fasen (7,6 kW)

Nu gaf de installateur aan dat als ik een 2 fasen inductiekookplaat ga aanschaffen, ik niet de krachtgroep aansluiting hoef te gebruiken. De leiding naar de keuken met het perilex stopkontakt zit nu aangesloten op 2 losse groepen, groep 3 en 4 in het gele blok.

Maar kan ik nu wel het volledige vermogen gebruiken van de inductiekookplaat nu de aansluiting op 2 groepen binnen dezelfde fase zit?
Moet de kabel naar de keuken niet aangesloten worden op b.v. 1 groep uit de ene fase (b.v. geel) en 1 groep uit de andere fase (b.v. blauw) in de meterkast?

Alvast dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hLPJEh1bjULGbxPgQ2bCpvceE-8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rWIAbwUtnL7x2lybF8OXQhj8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:43
Aangezien je nog een ongebruikte krachtgroep hebt kun je die juist mooi gebruiken, ook al gebruik je maar twee van de drie fases. Zie ook Het grote kookplaat aansluiten topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:04
Dat is verdrietig... Je hebt al een reserve-krachtgroep, en ze sluiten hem nog steeds aan als kookgroep. Behalve dat er bij jou tussen groepen 3 en 4 geen bruggetje zit, en het dus niet eens voldoet aan de norm zo. Zo'n bruggetje kost €3.

Ja, je kan de groepen verdelen over de fases. Als je groepen met kamrails aangesloten zijn, kan dat echter best een gedoe zijn. In de praktijk valt het wel mee trouwens, met een kookplaat op 1 fase. Ik had een huis met een 1x25 zekering, en daar heb ik ook gewoon elektrisch op gekookt. De verzwaring naar 1x35 duurde twee jaar...

Het mooiste is echter gewoon om de krachtgroep te gebruiken. "nodig" is het misschien niet, maar wel netter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:52
Dat hangt er van af wat het max. vermogen is van de inductiekookplaat die je wilt aanschaffen.
Je zou ook, alvorens een inductiekookplaat aan te schaffen, jezelf kunnen afvragen hoe vaak het absoluut noodzakelijk is dat je alle 4 de zones tegelijk op maximaal vermogen gaat gebruiken. Dat doet namelijk bijna niemand. En of het noodzakelijk is dat je theewater 25 seconden eerder kookt.....

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15:32
Zoals de perilex nu is aangesloten, is het niet zoals je wilt.
Bij omzetting van 1 naar 3-fase is/zijn de hoofdzekeringen aangepast van 1x35A naar 3x25A.

Op die 1x35A zat je redelijk veilig met de huidige aansluiting;
7,6KW max vermogen ~ 33A max

Op de 1x25A hoofdzekering gaat dit fout bij max gebruik van de inductieplaat (daar komen ook nog de gele groepen 1 en 2 bij)

Perilex laten aanpassen:
fase 1 naar kookplaat
fase 2 naar kookplaat
fase 3 naar oven

Door de fasedraaing kan je deze 3 fasen met maar 1 nul gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door Bushie op 11-03-2024 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie48
Nielson schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:28:
Aangezien je nog een ongebruikte krachtgroep hebt kun je die juist mooi gebruiken, ook al gebruik je maar twee van de drie fases. Zie ook Het grote kookplaat aansluiten topic
Bedankt voor de link Nielson!

Dus als ik het goed begrijp is dit stukje van toepassing in mijn geval:
'Met 3 fase (meestal 3x 25A) moet de kookplaat worden verdeeld over 2 of 3 fases via een krachtgroep, omdat je anders over de maximale capaciteit van één fase gaat (2x16A > 25A).'

Dus dan kan de leiding naar de keuken toch beter op de krachtgroep aangesloten worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie48
Yaksa schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:30:
Dat hangt er van af wat het max. vermogen is van de inductiekookplaat die je wilt aanschaffen.
Je zou ook, alvorens een inductiekookplaat aan te schaffen, jezelf kunnen afvragen hoe vaak het absoluut noodzakelijk is dat je alle 4 de zones tegelijk op maximaal vermogen gaat gebruiken. Dat doet namelijk bijna niemand. En of het noodzakelijk is dat je theewater 25 seconden eerder kookt.....
Yaksa,

Bedoel je met max vermogen het vermogen van de losse zones bijelkaar opgeteld?
Vermogen brander/kookzone 1 1800 W
Vermogen brander/kookzone 2 2300 W
Vermogen brander/kookzone 3 1800 W
Vermogen brander/kookzone 4 1400 W

Dus dat is in totaal: 7300 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie48
Bushie schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:32:
Zoals de perilex nu is aangesloten, is het niet zoals je wilt.
Bij omzetting van 1 naar 3-fase is/zijn de hoofdzekeringen aangepast van 1x35A naar 3x25A.

Op die 1x35A zat je redelijk veilig met de huidige aansluiting;
7,6KW max vermogen ~ 33A max

Op de 1x25A hoofdzekering gaat dit fout bij max gebruik van de inductieplaat (daar komen ook nog de gele groepen 1 en 2 bij)

Perilex laten aanpassen:
fase 1 naar kookplaat
fase 2 naar kookplaat
fase 3 naar oven

Door de fasedraaing kan je deze 3 fasen met maar 1 nul gebruiken.
Bushie, dus dan bedoel je neem ik aan dat ik 2 van de 3 fases van de krachtgroep kan gebruiken voor de inductiekookplaat, en de fase die overblijft binnen de krachtgroep kan ik dan gebruiken voor de oven.

Kan dit dan via 1 kabel vanuit de meterkast (aangesloten op de krachtgroep) die dan aan de kant van de keuken weer uitgesplitst wordt in 1 perilex stopkontakt voor de inductiekookplaat en 1 regulier stopkontakt voor de oven?
Of moet er dan een extra kabel getrokken worden voor de oven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-06 21:44
@Henkie48
Normaal zou het prima gaan, zo'n kookgroep. Want dan heb je 2x 16A = 32A *240v = 7680w tot je beschikking.
Maar nu heb je max 25A *240 = 6000w tot je beschikking.

Dus lekker laten aansluiten op je krachtstroomgroep. De kabels liggen er al of kunnen makkelijk worden getrokken.

Enige reden om het niet te doen is dat je geen geld wil uitgeven om het te laten aanpassen, maar dat zou niet verstandig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:52
Henkie48 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:53:
[...]Yaksa,

Bedoel je met max vermogen het vermogen van de losse zones bijelkaar opgeteld?
Vermogen brander/kookzone 1 1800 W
Vermogen brander/kookzone 2 2300 W
Vermogen brander/kookzone 3 1800 W
Vermogen brander/kookzone 4 1400 W

Dus dat is in totaal: 7300 W
Heb je je al afgevraagd hoeveel vermogen je nodig hebt?
Want je had nog niks gekocht, alleen iets op het oog toch?
Kijk, ik kan ook een auto op het oog hebben met 3000 kg trekkracht, maar als mijn vouwwagen maar 300 kg weegt dan kan ik waarschijnlijk toe met een kleinere (goedkopere) auto.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
Henkie48 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:58:
[...]

Bushie, dus dan bedoel je neem ik aan dat ik 2 van de 3 fases van de krachtgroep kan gebruiken voor de inductiekookplaat, en de fase die overblijft binnen de krachtgroep kan ik dan gebruiken voor de oven.

Kan dit dan via 1 kabel vanuit de meterkast (aangesloten op de krachtgroep) die dan aan de kant van de keuken weer uitgesplitst wordt in 1 perilex stopkontakt voor de inductiekookplaat en 1 regulier stopkontakt voor de oven?
Technisch werkt t, maar je mag helaas die krachtgroep niet splitsen, je moet dus die krachtgroep in z'n geheel afmonteren in die perilex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie48
Yaksa schreef op maandag 11 maart 2024 @ 21:01:
[...]

Heb je je al afgevraagd hoeveel vermogen je nodig hebt?
Want je had nog niks gekocht, alleen iets op het oog toch?
Kijk, ik kan ook een auto op het oog hebben met 3000 kg trekkracht, maar als mijn vouwwagen maar 300 kg weegt dan kan ik waarschijnlijk toe met een kleinere (goedkopere) auto.
Ik heb inderdaad de inductiekookplaat nog niet gekocht, maar degene die ik op het oog heb heeft de specificaties (vermogen per zone) zoals ik hierboven aangaf.
Dus als ik de losse zones bij elkaar optel kom ik uit op 7300W.
En chrisborst geeft aan dat ik 25A *240 = 6000w tot mijn beschikking heb in mijn huidige opstelling (dus 2 groepen in dezelfde fase).
Dus dan kom ik inderdaad tekort, maar alleen als alle 4 zones voluit staan te koken :).
Maar lijkt me toch handiger om dan toch maar de krachtgroep te gebruiken mocht ik echt nog een keer los willen gaan met koken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bushie
Henkie48 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 21:08:
[...]

Ik heb inderdaad de inductiekookplaat nog niet gekocht, maar degene die ik op het oog heb heeft de specificaties (vermogen per zone) zoals ik hierboven aangaf.
Dus als ik de losse zones bij elkaar optel kom ik uit op 7300W.
En chrisborst geeft aan dat ik 25A *240 = 6000w tot mijn beschikking heb in mijn huidige opstelling (dus 2 groepen in dezelfde fase).
Dus dan kom ik inderdaad tekort, maar alleen als alle 4 zones voluit staan te koken :).
Maar lijkt me toch handiger om dan toch maar de krachtgroep te gebruiken mocht ik echt nog een keer los willen gaan met koken...
Vergeet ook je groep 1 en 2 niet in je gele blok. Weet niet wat er achter hangt maar dit gaat ook over dezelfde 25A hoofdzekering als je inductieplaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie48
Bushie schreef op maandag 11 maart 2024 @ 21:13:
[...]
Vergeet ook je groep 1 en 2 niet in je gele blok. Weet niet wat er achter hangt maar dit gaat ook over dezelfde 25A hoofdzekering als je inductieplaat
Groep 1 en 2 zit niet heel veel zwaars op. Verlichting + stopkontakten begane grond, TV, computer. Oven + koelkast zitten op groep 12. Airco + CV op groep 8 en droger en wasmachine op groep 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
Henkie48 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:58:
[...]

Hij bedoelt dat je de oven gewoon nog steeds op een normaal automaat (zoals die nu zit)zet, maar wel zorgt dat die op fase 3 zit (als aardlek 3 ook op fase 3 zit dan moet de oven op een automaat achter aardlek 3)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkie48
IplugNplay schreef op maandag 11 maart 2024 @ 23:24:
[...]

Hij bedoelt dat je de oven gewoon nog steeds op een normaal automaat (zoals die nu zit)zet, maar wel zorgt dat die op fase 3 zit (als aardlek 3 ook op fase 3 zit dan moet de oven op een automaat achter aardlek 3)
Ah, ok. Oven zit nu op groep 12/fase 3 (groen). Dus als ik voor de inductiekookplaat fase 1 en 2 van de krachtgroep gebruik (ipv groep 3 en 4), dan zit ik goed.
Zo klopt ie dan, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
Henkie48 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 07:40:
[...]

Ah, ok. Oven zit nu op groep 12/fase 3 (groen). Dus als ik voor de inductiekookplaat fase 1 en 2 van de krachtgroep gebruik (ipv groep 3 en 4), dan zit ik goed.
Zo klopt ie dan, toch?
Ja inderdaad
Pagina: 1