Alternatieve manier van gebruik overschot zonnestroom

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinvdw
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-08 14:31
Dag tweakers,

Wij hebben thuis een smappee laadpaal en 7,8kWp zonnepanelen in een OW-opstelling op een 5kW omvormer. Dit zijn vrij veel panelen met het idee dat we erg vroeg en laat in het jaar nog kunnen verwarmen met de zonnepanelen door onze warmtepomp juist in te stellen. We kunnen de laadpaal ook zodanig instellen dat de overschot aan zonnestroom rechstreeks in de auto gaat (enkel laden met zonnestroom).
Het leek een erg goed idee om zoveel zonnepanelen te installeren, maar ik merk nu dat we zeer snel meer zullen opwekken dan we verrijden in onze auto's. Uiteraard zijn er ook een drietal dagen per week dat er geen auto thuis staat.
;
Ik ben daarom beginnen onderzoeken wat we met deze overschot aan zonnestroom kunnen doen, maar kom enkel op de standaard oplossingen uit:
- warmte bufferen in water voor de verwarming --> doen we al;
- thuisbatterij: ik geloof niet in de rendabiliteit en kost erg veel geld. Auto is veel interessanter;
- instellen van huishoudelijke apparaten zoals vaatwastoestel, droogkast en wasmachine zodat deze overdag werken --> doen we al
- verkopen aan particulieren --> particulieren hebben op hetzelfde moment overschot aan zonnestroom als ons
- langetermijnopslag in bijvoorbeeld zand, vliegwiel of een ondergronds waterreservoir --> erg veel verlies aan energie
- ...

Ik hoopte iets productiever te kunnen doen met de overschot aan energie zoals het aansturen van een machine die bijvoorbeeld afval verwerkt en hier een grondstof van maakt.
Zijn er technieken waar jullie weet van hebben die hier voor in aanmerking kunnen komen? We hebben redelijk wat plaats, dus er kan ook wel wat.
Zelf bedacht ik dat:
- hydroseeding interessant kan zijn, maar de energievraag en warmtevraag is daar erg constant;
- het opslaan van energie in perslucht wel iets kan zijn en vanaf de druk hoog genoeg is, de persluchtmachine kan beginnen werken;

Bedankt om jullie creatieve inzichten te delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:27

Cr3ator

1 bar is geen bar

Reeds vaak besproken, zie bijv.: Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)

Conclusie: je doet al wat je kan. Seizoensopslag is niet rendabel. Als je de ruimte hebt om iets nuttigs en energieintensiefs te doen zou je daar een hobby van kunnen maken. Maar het is lastig om iets te vinden wat financieel acceptabel te maken is.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-08 14:14
Salderingsregeling + teruglever vergoeding via modelcontract

[ Voor 53% gewijzigd door RobertV70 op 14-03-2024 19:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:01
Bitcoin mijnen 🥲

Ik denk dat op dit moment terugleveren aan het net het nuttigst is. Als je tegen negatieve tarieven zit aan te kijken kan je opslaan als waterstof of potentiële energie (zwaartekracht) maar dat is op jouw schaal niet echt de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 02-08 14:34
RobertV70 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 19:05:
Salderingsregeling + teruglever vergoeding via modelcontract
Is er een algemeen topic over het modelcontract, ik zie door de bomen 't bos niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
Wedge23 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:18:
[...]

Is er een algemeen topic over het modelcontract, ik zie door de bomen 't bos niet meer
Dat is er eigenlijk al, "Waarom wel PV maar nog nooit gehoord van Modelcontract "

Dat topic heb ik al eens aangemaakt, maar veel reageerders voelden er weinig voor om zich er in te verdiepen. En dat terwijl het een hele goede uitkomst is. Kosten zijn vaak gelijk aan een normaal variabel of vast contract maar geen kosten voor terugleveren van energie.

Wellicht kunnen we daarin de contracten naast elkaar zetten en ook even de wet en regelgeving omtrent het modelcontract vermelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
En denk ook eens na over een elektrische boiler die je in de zomer kan gebruiken als energieopslag. hele dag zweten en dan 's avonds gratis douchen, ook een kleine investering maar snel terugverdiend als je voor een kWh 11 cent moet gaan betalen om terug te leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
Maar nogmaals, met modelcontract dus geen kosten of boetes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
Wedge23 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:18:
[...]

Hier even een link naar mijn forumpost
RobertV70 in "Waarom wel PV maar nog nooit gehoord van Modelcontract"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartenrpi
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 16-08 15:23
De mini Cesar vind ik heel interessant om te bekijken. Die slaat de warmte op in een mix van staalslakken uit IJmuiden met beton. https://cesar-energystorage.com/projecten/
Pagina: 1