Gloednieuwe woning. Slechte werking WTW?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HitDyl
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23-05 09:02
We hebben een gloednieuwe woning opgeleverd gekregen eind 2023. Echter ervaren we nadelen van de WTW (Duco Energy). Ik ben erg benieuwd of ik mij er gewoon aan stoor en of dat dit normaal is, of dat hier toch iets aan de hand is.

De problemen die we ervaren zijn:

1. co2 bereikt ~ 2200 ppm op auto en ~ 1500+ppm op stand 2. Dit is in de slaapkamer wanneer we slapen (2 personen)
2. vanaf stand 2 is het geluid zeer onregelmatig (golvend geluid) en met 40-45 db luidruchtig te noemen als je wilt gaan slapen. Stand 3 is met boven de 50 db echt kansloos helaas.
3. ik kan gesprekken vanuit andere ruimtes volgen via de WTW kanalen. En dan niet de kamer ernaast. Maar echt de kamer het verst weg op een andere verdieping.

Ik ga hier contact over opnemen met de installateur maar wil ons toch een beetje voorbereiden op waarop ik wel of niet terecht een klacht van maak.

Ik kan bijvoorbeeld wel wat vinden over het maximale geluid, namelijk 30db (https://rijksoverheid.bou...rtikelsgewijs/hfd3/afd3-2).
Maar ik kan niet zo goed vinden wat nou de maximale co2 waarde zou mogen zijn in een slaapkamer.

Hopelijk kan iemand ons wat helpen de goede richting op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:51

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

HitDyl schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:57:
Maar ik kan niet zo goed vinden wat nou de maximale co2 waarde zou mogen zijn in een slaapkamer.
In NEN 1087 staat hoeveel liter lucht ververst moet worden: Slaapkamer: 1 dm3 per seconde, per m2 netto vloeroppervlak, met een minimum van 7 dm3 per seconde.

Niet dat je hiermee direct kan garanderen dat er genoeg geventileerd wordt, helaas. Want een kleine slaapkamer waar twee stapelbedden staan (en dus vier personen kunnen slapen) heeft volgens deze norm minder ventilatie nodig dan een grote slaapkamer waar iemand alleen slaapt :z

Volgens mij zijn er, in tegenstelling tot bijvoorbeeld scholen, geen wettelijke afspraken omtrent CO2-niveaus. Z

Misschien heb je iets aan dit rapport (GGD richtlijn medische milieukunde Beoordeling van ventilatie en ventilatievoorzieningen van woningen).

Zelf hou ik 1000ppm aan als wenselijke bovengrens. In bovenstaand rapport komt deze tabel voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Insvh5UP3J91ivvqdV7BTntQBHg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MwClApsIWMsAnrjxtwPdvyE3.png?f=fotoalbum_large

Hierbij wordt dus uitgegaan van minimaal 16L/s (slaapkamer met 2 aanwezigen), maar liever eigenlijk 28L/s. Dat is het viervoudige van de 7L/s uit NEN1087 in een kleine slaapkamer, waarop de installaties in woningen ingericht worden 8)7

Qua geluid kunnen dempers uitkomst bieden. Maar misschien valt al veel winst te behalen met goede bevestiging van de WTW en huidige kanalen.

[ Voor 5% gewijzigd door Gizz op 11-03-2024 12:31 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:50
Is er een inmeting gedaan van de ventilatiedebieten (dan regelen ze de ventielen zodat je overal het vastgelegde debiet haalt)? Zo niet, kan het zijn dat de spleet onder de deur te klein is (dan haal je onvoldoende debiet met deur dicht, deur open op kier als test toont snel resultaat).
Geluid zal aan aanleg liggen, kan je idd bouwer op aanspreken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HitDyl
Gizz schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:22:
[...]

In NEN 1087 staat hoeveel liter lucht ververst moet worden: Slaapkamer: 1 dm3 per seconde, per m2 netto vloeroppervlak, met een minimum van 7 dm3 per seconde.

Niet dat je hiermee direct kan garanderen dat er genoeg geventileerd wordt, helaas. Want een kleine slaapkamer waar twee stapelbedden staan (en dus vier personen kunnen slapen) heeft volgens deze norm minder ventilatie nodig dan een grote slaapkamer waar iemand alleen slaapt :z

Volgens mij zijn er, in tegenstelling tot bijvoorbeeld scholen, geen wettelijke afspraken omtrent CO2-niveaus. Z

Misschien heb je iets aan dit rapport (GGD richtlijn medische milieukunde Beoordeling van ventilatie en ventilatievoorzieningen van woningen).

Zelf hou ik 1000ppm aan als wenselijke bovengrens. In bovenstaand rapport komt deze tabel voor:
[Afbeelding]

Hierbij wordt dus uitgegaan van minimaal 16L/s (slaapkamer met 2 aanwezigen), maar liever eigenlijk 28L/s. Dat is het viervoudige van de 7L/s uit NEN1087 in een kleine slaapkamer, waarop de installaties in woningen ingericht worden 8)7

Qua geluid kunnen dempers uitkomst bieden. Maar misschien valt al veel winst te behalen met goede bevestiging van de WTW en huidige kanalen.
naftebakje schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:30:
Is er een inmeting gedaan van de ventilatiedebieten (dan regelen ze de ventielen zodat je overal het vastgelegde debiet haalt)? Zo niet, kan het zijn dat de spleet onder de deur te klein is (dan haal je onvoldoende debiet met deur dicht, deur open op kier als test toont snel resultaat).
Geluid zal aan aanleg liggen, kan je idd bouwer op aanspreken.
Er is een inregelrapport. Maar die is natuurlijk wel gemaakt nog voordat de vloer er lag, die is best dik 13mm (parket). Maar goed laten we dat nog even los voor de naberekening hieronder.

In dat rapport spreken ze van 112 m3/h verdeeld over 3 slaapkamers/ventielen. Wat mij aan de lage kant lijkt als ik het nu nareken.

De vierkante meters van deze drie ruimtes bij elkaar zijn 52,44 m2. Gewoon van muur tot muur gemeten. Geen rekening gehouden met schuine daken. Ik neem aan dat ze hier niet de verkoopmakelaar m2 pakken?

Dan kom ik uit op: 52,44 m2 * 0,001 m3 * 60 * 60 = 188,784 m3/h. Dat zou dan dus al niet kloppen? Of moet ik wel van de verkoopmakelaar m2 aangaan. Dus vanaf 1,50m hoogte?

Met betrekking tot het geluid. Ik heb wel isolatie gezien. Ik plaats even een foto, is dit wat je bedoeld

Ik weet overigens niet helemaal wat je bedoeld met goede bevestiging maar de WTW zelf lijkt goed vast te zitten aan die groene wand. Ik vind overigens wel dat er bijzonder veel bochten zijn. Zou dit mogelijk de oorzaak kunnen zijn van het vele en/of onregelmatige geluid?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PFr72KCmvcf6gQ5UXVghjMaQsvA=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/4fEFsYfpFlzP5Y9iyBu4hRPV.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

HitDyl schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:51:
In dat rapport spreken ze van 112 m3/h verdeeld over 3 slaapkamers/ventielen. Wat mij aan de lage kant lijkt als ik het nu nareken.

De vierkante meters van deze drie ruimtes bij elkaar zijn 52,44 m2. Gewoon van muur tot muur gemeten. Geen rekening gehouden met schuine daken. Ik neem aan dat ze hier niet de verkoopmakelaar m2 pakken?
Het gaat om netto vierkante meters, wat ze daarmee bedoelen weet ik niet. Misschien wel het aantal vierkante meters dat te écht te gebruiken is, dus wel rekening houdend met de hoogte.
Ik weet overigens niet helemaal wat je bedoeld met goede bevestiging maar de WTW zelf lijkt goed vast te zitten aan die groene wand.
Dat lijkt me dan goed.

Bij mij is de MV-box niet op de muur bevestigd: ze hebben midden in de zolder twee verticale latjes geplaatst met daarop een stukje softboard met daarop dus de MV. Als die wat harder aan het draaien is voel je die latjes lekker meetrillen en gaat het geluid ook via de zoldervloer naar beneden. Heb er verder niet zoveel last van, maar deze oplossing met vrijwel geen massa is niet echt een recept voor trillingsvrij ventileren :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:22
HitDyl schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:51:
[...]
nog voordat de vloer er lag, die is best dik 13mm (parket).
[...]
Is er genoeg ruimte onder je binnendeuren voor aanvoer van lucht?

De buizen aan de linkerkant van de WTW lijken mij overigens vrij smal qua diameter.

Wellicht heeft @Andrehj vanuit zijn ervaring in Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic nog ideeën over je systeem.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:08
We hebben een gloednieuwe woning opgeleverd gekregen eind 2023. Echter ervaren we nadelen van de WTW (Duco Energy). Ik ben erg benieuwd of ik mij er gewoon aan stoor en of dat dit normaal is, of dat hier toch iets aan de hand is.
Helaas voor jou, maar Duco is een fabrikant van ventilatieroosters die door lobbyen jarenlang de verplichting voor WTW-ventilatie tegen heeft zitten houden (en nog steeds, want mede door hun gelobby is WTW bij BENG nog steeds geen verplichting).
Van die fabrikant zou ik nooit een balansventilatiesysteem willen aanschaffen.
De problemen die we ervaren zijn:

1. co2 bereikt ~ 2200 ppm op auto en ~ 1500+ppm op stand 2. Dit is in de slaapkamer wanneer we slapen (2 personen)
Die waarden zijn waanzinnig hoog en betekenen dat het minimale debiet (7 l/s of 25 m³/h per persoon) niet wordt gehaald. Hier kun (moet) je dus de aannemer op aanspreken.
2. vanaf stand 2 is het geluid zeer onregelmatig (golvend geluid) en met 40-45 db luidruchtig te noemen als je wilt gaan slapen. Stand 3 is met boven de 50 db echt kansloos helaas.
Je schrijft niet hoe je dit gemeten hebt, maar het bouwbesluit is duidelijk. Die mag in de normale stand (dus om de CO2 onder de 1000 ppm te houden) niet meer dan 30 dB aan geluid produceren. https://rijksoverheid.bou...cs/wet/bb2012/hfd3/afd3-2
Als het meer is moet je ook hier de verkopende partij op aanspreken.
Hopelijk kan iemand ons wat helpen de goede richting op?
Dat komt omdat niet de max CO2-waarde is gespecificeerd, maar een minimaal debiet per m2. Logisch is dat niet, want je kunt veel beter een debiet per persoon beschrijven. In beide gevallen voldoe je daar niet aan trouwens.

Verder sluit ik me aan bij het advies van @ThinkPad hierboven: Lees je in in het juiste topic (Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

We hebben een gloednieuwe woning opgeleverd gekregen eind 2023.
hebben de buren vergelijbare woning & installatie? zo ja, is daar dezelfde problematiek?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HitDyl
ThinkPad schreef op maandag 11 maart 2024 @ 21:49:
[...]

Is er genoeg ruimte onder je binnendeuren voor aanvoer van lucht?

De buizen aan de linkerkant van de WTW lijken mij overigens vrij smal qua diameter.

Wellicht heeft @Andrehj vanuit zijn ervaring in Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic nog ideeën over je systeem.
Circa 15mm alle deuren. Is dat afdoende? De aannemer wist overigens van te voren dat onze vloer 13mm zou worden.
Andrehj schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:12:
[...]

Helaas voor jou, maar Duco is een fabrikant van ventilatieroosters die door lobbyen jarenlang de verplichting voor WTW-ventilatie tegen heeft zitten houden (en nog steeds, want mede door hun gelobby is WTW bij BENG nog steeds geen verplichting).
Van die fabrikant zou ik nooit een balansventilatiesysteem willen aanschaffen.

[...]

Die waarden zijn waanzinnig hoog en betekenen dat het minimale debiet (7 l/s of 25 m³/h per persoon) niet wordt gehaald. Hier kun (moet) je dus de aannemer op aanspreken.

[...]

Je schrijft niet hoe je dit gemeten hebt, maar het bouwbesluit is duidelijk. Die mag in de normale stand (dus om de CO2 onder de 1000 ppm te houden) niet meer dan 30 dB aan geluid produceren. https://rijksoverheid.bou...cs/wet/bb2012/hfd3/afd3-2
Als het meer is moet je ook hier de verkopende partij op aanspreken.

[...]

Dat komt omdat niet de max CO2-waarde is gespecificeerd, maar een minimaal debiet per m2. Logisch is dat niet, want je kunt veel beter een debiet per persoon beschrijven. In beide gevallen voldoe je daar niet aan trouwens.

Verder sluit ik me aan bij het advies van @ThinkPad hierboven: Lees je in in het juiste topic (Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic).
Bedankt voor de adviezen. Het dB niveau heb ik met mijn iPhone gemeten, niet echt nauwkeurig dus. Maar nu komt ie. Ik heb nu maar zelf een extra duco co2 sensor gekocht en aangesloten in de slaapkamer. Dit hebben we afgelopen nacht getest. En wat blijkt. Het co2 niveau blijft nu wel op peil, dus dat werkt. Maar hij zet hem wel elke keer vrij lang op een stand die kwa geluid vergelijkbaar is met een goedkope afzuigkap op 100%, heel luidruchtig dus. Hier zijn we telkens wakker van geworden. Het geluidsniveau is dus bijzonder hoog om het op peil te kunnen houden.

Goed, ik loop wel wat vooruit nu op de installateur. Die gaat namelijk wel terugkomen om het na te lopen.

Maar is het niet bijzonder kwalijk dat er huizen worden opgeleverd op zo'n manier dat de slaapkamers gewoon ongezond zijn omdat er alleen een co2 sensor in de woonkamer wordt geplaatst. Fijn voor je kinderen ook. Had er niet minsters een co2 box sensor in moeten zitten? (Lekker stil is het wel, want het doet dan ook niks.)

Wat betreft Duco als bedrijf. Ik had inderdaad al wat gelezen, het was helaas ook geen vrije keuze verder. Maar ik zie nu al wat geks. Ik heb een communication board gekocht. Zodat ik hem via HA kan aansturen en de ppm per sensor kan uitlezen. En dit kon ook met de oude variant. Maar de nieuwe variant heeft een leuke aanpassing gemaakt. Het co2 niveau wordt niet meer uitgedrukt in PPM maar in %. Dus een soort 'co2 conditie'. Wat een boefjes, want hiermee haal je de wetenschap weg en wordt het weer een soort hocus pocus werking.

EDIT: Stukje emotie weggeknipt

Foto van voor en na plaatsen co2 sensor in slaapkamer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EIda5XAQspcS6fSf9pEhrx9GyoQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/x4O2YED0zGdoBqrhEq6oDFOR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z3rVfHBkBJFbFoFHWtR71hKH_6I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nmv1LgrR5IsnDPnKTxXgWEZr.png?f=fotoalbum_large
bombadil schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:18:
[...]

hebben de buren vergelijbare woning & installatie? zo ja, is daar dezelfde problematiek?
Nee helaas, het gaat om kavels met allen een eigen aannemer. Mijn buren hebben een Zehnder.

[ Voor 12% gewijzigd door HitDyl op 14-03-2024 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
HitDyl schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:14:
Maar is het niet bijzonder kwalijk dat er huizen worden opgeleverd op zo'n manier dat de slaapkamers gewoon ongezond zijn omdat er alleen een co2 sensor in de woonkamer wordt geplaatst. Fijn voor je kinderen ook. Had er niet minsters een co2 box sensor in moeten zitten? (Lekker stil is het wel, want het doet dan ook niks.)
Kijk even in het genoemde topic. Dan weet je dat je niet de enige bent. Daarin heb ik ook al vaak beschreven dat je heel die CO2 sensor nauwelijks nodig hebt.
Zorg gewoon dat de normale stand voldoende is voor normaal gebruik (dus max 1000 ppm in slaapkamer en woonkamer). Bij mij is dat stand 1. De hogere standen kun je dan handmatig inschakelen als er (veel) bezoek is.

Hier in huis heb ik wel veel aandacht aan de WTW (en de overige installaties) besteed en is het systeem zeker in de normale stand nagenoeg onhoorbaar.

In jouw geval is er duidelijk wat aan de hand. Ik zou proberen om alsnog het een en ander te laten herstellen. Er zal wel weer (net als vaak) slechts één ventiel in de ouderslaapkamer zitten. Meest eenvoudige upgrade is dus het stiller maken van de unit (omkasten), plaatsen van dempers, en het toevoegen van ventielen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris vw
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Heb een Duco energy premium met twee zones. Co2 meter in woonkamer en hoofdslaapkamer.

Als ik klachten hoor heeft het niet met de box te maken maar met de leidingen.
- Zie geen dempers na de unit
- als je elkaar kan verstaan tussen kamers zitten er geen dempers tussen de kamers.

Bij ons is stand 3 gewoon stil en we horen geen geluid uit andere kamers.

Denk dat het in leidingwerk zit en niet in de box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
chris vw schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 18:59:
Heb een Duco energy premium met twee zones. Co2 meter in woonkamer en hoofdslaapkamer.

- als je elkaar kan verstaan tussen kamers zitten er geen dempers tussen de kamers.

Niemand zegt ook dat die box erg slecht is, het is veel meer dat ik problemen heb met Duco als fabrikant.
Maar je hebt gelijk, op de foto zitten alleen heeeeeeel korte dempertjes direct achter de unit, wat veel te weinig is.
Maar er zal hier ongetwijfeld nog meer spelen, zoals erg lange (en dunne) leidingen en te weinig ventielen, waardoor die unit veel te hard moet werken.
De combi van een unit die veel te hard moet werken en te weinig geluidsdemping is dodelijk voor de beleving, zoals @HitDyl nu ondervindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HitDyl
Andrehj schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 19:25:
[...]

Niemand zegt ook dat die box erg slecht is, het is veel meer dat ik problemen heb met Duco als fabrikant.
Maar je hebt gelijk, op de foto zitten alleen heeeeeeel korte dempertjes direct achter de unit, wat veel te weinig is.
Maar er zal hier ongetwijfeld nog meer spelen, zoals erg lange (en dunne) leidingen en te weinig ventielen, waardoor die unit veel te hard moet werken.
De combi van een unit die veel te hard moet werken en te weinig geluidsdemping is dodelijk voor de beleving, zoals @HitDyl nu ondervindt.
chris vw schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 18:59:

Het is prima maar echt geweldig is het ook niet. De co2 sensor gooit hem bij ook maar 1ppm boven de 800 gelijk naar 100%. Dat had wel wat intelligenter gekund. Door het 'optoeren' wat daar bij hoort wordt je wakker. En het feit dat ze niet langer ppm weergeven maar een co2 'percentage' doet vermoeden dat ze iets proberen te verbergen imo. In een schoolgebouw (oke zullen ze vast geen duco gebruiken) is dit product nu gelijk ongeschikt, want daar is een gezonde gemeten lucht wel vereist.

We zijn wel iets verder gekomen. We hebben een testo luchstroommeter kunnen lenen van het werk en hebben daarmee geconstateerd dat in de master bedroom slechts 7m3/h wordt aangevoerd, dus slechts 1,94dm3/s is. Eigenlijk stond hij bijna helemaal dichtgedraait. We hebben in de bouwvergunning gevonden dat ze afgesteld zouden worden op 9,8dm3/s voor deze ruimte. We hebben hem nu zelf afgesteld op 33m3/h (9,16dm3/s) en nu is hij op stand 2 wel redelijk stil en ook geen golvend geluid meer. Hiermee kunnen we gelukkig weer slapen én blijft de ppm nu onder de 850 ppm.

We weten nu ook hoe de vierkante meters bepaald worden. Dat is vanaf 2,60 hoogte. Er blijft van onze master met twee schuine daken bijna niks meer over. Ik denk dat hier eigenlijk dus wel 2 ventielen hadden moeten komen als ze de schuine daken zouden meetellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-y6TffuaLdugrJTc-YNBxjZqsiM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TegpsA71epRCqsPRke1pqmB2.png?f=user_large

Aan de leidingen lijkt het mij niet te liggen. De aannemer heeft goed spul gebruikt. Zeer mooie ventielen en de kanalen van Dyka AIR. Het enige wat ik in de tekeningen zie is dat ze wel 90 graden bochten gebruiken, terwijl Dyka AIR 45 graden adviseert. In de ventielen zie ik geen dempers. Dus dat zou mogelijk ook nog een hoop kunnen doen.

We hebben nu in ieder geval een hoop kennis om wat beter met de installateur te kunnen schakelen. Bedankt jongens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Top dat je nu de co2 onder controle hebt. dat scheelt al.

Je slaapkamer had sowieso 2 ventielen moeten hebben. Jij ademt net zoveel lucht in een kamer met 10m2 of 50m2 oppervlak. Dat het bouwbesluit daar niet in voorziet heb je helaas te danken aan de fabrikant van je wtw doos.

De dempers bij je wtw doos zouden minstens een strekkende meter lang moeten zijn. Dat zal Duco ook wel aanraden in hun installatiemanual, kun je zelf ook mee schermen richting installateur.
De grote hoeveelheid bochten is een gevolg van de plaatsing van de wtw doos. Dat ding komt altijd op zolder terecht omdat de vierkante meters op de andere verdiepingen vaak te kostbaar geacht worden voor een grote technische ruimte. Daar is niet zo veel aan te doen. Hopelijk wordt balansventilatie zo snel mogelijk verplicht zodat deze niet meer weggestopt wordt ergens op zolder.

Dat de aannemer goed spul heeft gebruikt is mooi, maar heeft hij het ook goed gebruikt? Veruit de meeste fouten worden gemaakt door onkunde/onwetendheid. Ga er dus niet zomaar vanuit dat alles wel goed zal zijn. Vele kleine foutjes maken grote ellende.

Als je slaapkamer practisch dicht stond dan mag dat inmeetrapport wel even overgedaan worden. Pas ook op dat ze je niet een rapport geven dat gemeten is voor een andere gelijkende woning, dat wil nog wel eens gedaan worden in de projectbouw.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
HitDyl schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:27:
We zijn wel iets verder gekomen. We hebben een testo luchstroommeter kunnen lenen van het werk en hebben daarmee geconstateerd dat in de master bedroom slechts 7m3/h wordt aangevoerd, dus slechts 1,94dm3/s is. Eigenlijk stond hij bijna helemaal dichtgedraait. We hebben in de bouwvergunning gevonden dat ze afgesteld zouden worden op 9,8dm3/s voor deze ruimte. We hebben hem nu zelf afgesteld op 33m3/h (9,16dm3/s) en nu is hij op stand 2 wel redelijk stil en ook geen golvend geluid meer. Hiermee kunnen we gelukkig weer slapen én blijft de ppm nu onder de 850 ppm.
33 m³/h is voor een master bedroom nog steeds te weinig. Je hoort minimaal 25 m³/pppu te hebben, voor een master bedroom is dat dus 50 m³/h.
Overigens zijn je CO2-waardes nu wel goed, dus wellicht dat ergens een meetfout zit, want de combi 33 m³/h en 850 ppm (aan het einde van een nacht gemeten?) kan eigenlijk niet kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HitDyl
Andrehj schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:53:
[...]

33 m³/h is voor een master bedroom nog steeds te weinig. Je hoort minimaal 25 m³/pppu te hebben, voor een master bedroom is dat dus 50 m³/h.
Overigens zijn je CO2-waardes nu wel goed, dus wellicht dat ergens een meetfout zit, want de combi 33 m³/h en 850 ppm (aan het einde van een nacht gemeten?) kan eigenlijk niet kloppen.
Ik heb het even nagemeten. Hij meet nu echt ~34m3/h op stand 2. We hebben afgelopen nacht stand 2 vastgezet heel de nacht. De meter is een testo 417 + testovent trechter. De co2 is gemeten met een Nexelec OpenR (https://nexelec.eu/en/store/openr/)

Foto van de meting en grafiek van afgelopen nacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mxGkF1nfdPk7FDdpHjNgfFa8oUE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T05GaHH4TbOPP9syXeOCAdGX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58nSIcacLAU_Mbba3BJxGJVqw3w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PnootyRPS4RYBrg2wTbrXYDh.png?f=fotoalbum_large
P5ycho schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:03:
Top dat je nu de co2 onder controle hebt. dat scheelt al.

Je slaapkamer had sowieso 2 ventielen moeten hebben. Jij ademt net zoveel lucht in een kamer met 10m2 of 50m2 oppervlak. Dat het bouwbesluit daar niet in voorziet heb je helaas te danken aan de fabrikant van je wtw doos.

De dempers bij je wtw doos zouden minstens een strekkende meter lang moeten zijn. Dat zal Duco ook wel aanraden in hun installatiemanual, kun je zelf ook mee schermen richting installateur.
De grote hoeveelheid bochten is een gevolg van de plaatsing van de wtw doos. Dat ding komt altijd op zolder terecht omdat de vierkante meters op de andere verdiepingen vaak te kostbaar geacht worden voor een grote technische ruimte. Daar is niet zo veel aan te doen. Hopelijk wordt balansventilatie zo snel mogelijk verplicht zodat deze niet meer weggestopt wordt ergens op zolder.

Dat de aannemer goed spul heeft gebruikt is mooi, maar heeft hij het ook goed gebruikt? Veruit de meeste fouten worden gemaakt door onkunde/onwetendheid. Ga er dus niet zomaar vanuit dat alles wel goed zal zijn. Vele kleine foutjes maken grote ellende.

Als je slaapkamer practisch dicht stond dan mag dat inmeetrapport wel even overgedaan worden. Pas ook op dat ze je niet een rapport geven dat gemeten is voor een andere gelijkende woning, dat wil nog wel eens gedaan worden in de projectbouw.
Het is geen projectbouw. Het inregelrapport is specifiek voor onze woning gemaakt door de installateur. Alleen is het vrij opvallend dat ze voor het gemak slaapkamer 1,2 en 3 als 1 hebben gezien. En er staat ook een technische ruimte 2e verdieping op, die we niet hebben. Ik vermoed dat dit het washok op de 1e is. Maar het getuigt niet helemaal van secuur werken.

Ik ga de duco installatie handleiding ook nog even doornemen. Bedankt voor de tip.

Je hebt gelijk hoor wat betreft de installatie/leidingen. Maar het kiezen van goede materialren getuigt op zijn minst dat de aannemer de intentie had om een goed systeem te implementeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HitDyl
Oh en dit is trouwens de waarde van de co2 sensor van de duco zelf. Maar goed geen idee wat ik hier nu dus mee moet. Nergens staat wat die percentages betekenen. En ook vreemd, hij blijft op 96% hangen t.o.v. de woonkamer die wel 100% aangeeft. Terwijl de ppm in de slaapkamer overdag terugzakt naar ~300 ppm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/45-ricKfmdt08ry0xcD_PODUI-s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AJORbqrQcfZsKMol2bqi3rxZ.png?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door HitDyl op 14-03-2024 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:57
Duco gaat normaliter uit van 800ppm is goed en voor vocht 60%. Dus ik zou er vanuit gaan dat ze 800ppm = 100% is en dat dus 89% betekent dat het 898ppm is gemeten.
Je kan eventueel hier vragen of hij meer inzicht heeft in de formule die wordt gehanteerd: Open AIR (open source smart ventilatieaansturing)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

HitDyl schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:50:
Terwijl de ppm in de slaapkamer overdag terugzakt naar ~300 ppm.
Dat klinkt niet heel realistisch, of je moet echt héél specifieke lokale omstandigheden hebben (extreem veel planten die CO2 opnemen, compleet windstil).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HitDyl
Caelorum schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 14:06:
Duco gaat normaliter uit van 800ppm is goed en voor vocht 60%. Dus ik zou er vanuit gaan dat ze 800ppm = 100% is en dat dus 89% betekent dat het 898ppm is gemeten.
Je kan eventueel hier vragen of hij meer inzicht heeft in de formule die wordt gehanteerd: Open AIR (open source smart ventilatieaansturing)
Ik denk dat met OpenAir gewoon de ppm waardes uitgelezen kunnen worden. De sensor geeft deze namelijk wel gewoon door. Alleen duco geeft ze niet door via het scherm/connectivity board. Via de oude communication board kon je deze waarde er wel uit halen. Het lijkt dus meer een strategische keuze van de nieuwe connectivity board.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HitDyl
Gizz schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 14:12:
[...]

Dat klinkt niet heel realistisch, of je moet echt héél specifieke lokale omstandigheden hebben (extreem veel planten die CO2 opnemen, compleet windstil).
Dit is echt wat de co2 sensor meet nu. Zou echt een goede sensor moeten zijn. Ik heb bewust geen chinese meuk gekocht.

Uit de brochure:

Calibration certificate
The accuracy of OPEN’R’s CO2
measurements is validated
by an independent COFRAC-
accredited laboratory

Carbon Dioxide
Resolution: 1 ppm
Accuracy: ±(50 ppm + 3% of
measured value)
CO2: 0 - 5,000 ppm

https://nexelec.eu/wp-con...5A_EN-Datasheet-OPENR.pdf

Screenshot van de sensor nu. Er is al heel de dag niemand meer in de slaapkamer. En de duco staat al heel de dag op auto == 30%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ua5dU7Wzo99f94uuTmYD0GFgEk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GwPMvcSn8X0qtqytmSILQ8wW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@HitDyl ik zeg niet dat het niet kan, maar het is wel érg uitzonderlijk dat jij met toevoeging van buitenlucht binnen op 263 uit komt. Met 50PPM afwijking +/-3% kun je bij 400PPM op een gemeten 338PPM uitkomen, maar daar zit je met 263PPM nog eens flink onder.

De meeste CO2-sensoren gebruiken ABC (automatic background calibration) en houden 400PPM als laagste realistische waarde aan die in huis en de buitenlucht gemeten kan worden. Misschien moet in jouw sensor de ABC de boel nog stabiliseren. Is de sensor vrij nieuw?

Dit zijn tegenwoordig (helaas..) de gemiddeldes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WoD1QQVgPuiQEGY3OniLXPbl3P4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HJt1gNOU0Nz9IuGBQRvw5543.png?f=user_large
Bron: co2.earth
En ja, dat zijn gemiddeldes dus lokaal kan het iets schelen. Maar 263PPM simpelweg door in Nederland buitenlucht in je slaapkamer te blazen is érg laag :P

[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 14-03-2024 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HitDyl
@P5ycho Nog bedankt voor het wijzen naar de installatiehandleiding. Er staat een zeer waardevolle plaat in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lCSZxV5kyyB7KmpzeRuAowwyLuI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tGW5T2SbHe4Jb8EjyUFmOgBd.png?f=fotoalbum_large
https://www.duco.eu/Wes/C...l)_638411923611129154.pdf
Gizz schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 14:26:
@HitDyl ik zeg niet dat het niet kan, maar het is wel érg uitzonderlijk dat jij mij toevoeging van buitenlucht binnen op 263 uit komt. Met 50PPM afwijking +/-3% kun je bij 400PPM op een gemeten 338PPM uitkomen, maar daar zit je met 263PPM nog eens flink onder.

De meeste CO2-sensoren gebruiken ABC (automatic background calibration) en houden 400PPM als laagste realistische waarde aan die in huis en de buitenlucht gemeten kan worden. Misschien moet in jouw sensor de ABC de boel nog stabiliseren. Is de sensor vrij nieuw?

Dit zijn tegenwoordig (helaas..) de gemiddeldes:

[Afbeelding]
Bron: co2.earth
En ja, dat zijn gemiddeldes dus lokaal kan het iets schelen. Maar 263PPM simpelweg door in Nederland buitenlucht in je slaapkamer te blazen is érg laag :P
Bedankt voor de info. Zeer interessant. De sensor is sinds 6 maart in gebruik. Dat is denk ik wel nieuw te noemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HitDyl
@Gizz Ik heb contact opgenomen met Nexelec en ze kwamen snel terug met het antwoord dat ik hem 2 minuten voor een open raam moet zetten en dan her kalibreren. Ik heb dit gedaan en de waarde leest nu 412ppm in de slaapkamer. Ik denk dat dit nu wel realistisch is?

Update: 482 ppm nu

[ Voor 4% gewijzigd door HitDyl op 14-03-2024 16:45 ]

Pagina: 1