Tijd voor nieuwe pc na 9 jaar

Pagina: 1
Acties:

• Kec
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-12-2024
Hallo!

Zoals de titel al zegt is mijn systeem nu 9 jaar oud en hoewel nog prima werkend, voelt het als tijd voor een nieuwe. Bijna al mijn pc's zijn SFF's geweest. En daar ben ik nu ook weer naar op zoek. Gewoon een redelijk kleine kast, met goede prestaties die lekker stil is. Qua upgraden ben ik er inmiddels wel achter dat ik dat niet echt doe, hooguit extra geheugen en de videokaart. Mijn scherm is vrij nieuw, en heeft een andere upgrade cyclus.
Dit is mijn huidige systeem:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5 4690S Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenASRock H97M Anniversary€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1070 Mini ITX OC€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenBitFenix Phenom Micro-ATX Wit€ 0,-€ 0,-
1MonitorsAOC U34G3XM/EU Rood, Zwart€ 279,-€ 279,-
1Geheugen internG.Skill Ares F3-1333C9D-16GAO€ 36,32€ 36,32
1Voedingenbe quiet! Pure Power L8 530W CM€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 315,32

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn pc gebruik ik vooral voor browsen, film kijken, en wat grafische dingen zoals Photoshop en Inkscape. Qua gamen is het heel basic: digitale bordspellen, minecraft, DOTA, en heel af en toe meedoen met een shooter. Ooit hoop ik nog Fusion 360 onder de knie te krijgen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb niet echt een maximale prijs, maar laten we zeggen max €1000,-

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Scherm, toetsenbord en muis gaan mee.
De videokaart ga ik overzetten en op een later moment upgraden.
De voeding wil ik over zetten als dat mogelijk is. Ik heb ook al wat stille casefans in mijn huidige pc die ik over zet. (Helaas gaat de 230mm niet passen)
Qua opslag gaat er wel wat mee, maar niet alles ( ik heb nu 2x 1TB HDD plus 1x 250GB SSD)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
In het lijstje hieronder heb ik denk ik aardig de onderdelen bij elkaar. Ik zat lang te twijfelen over de kast, maar ik ben eigenlijk geen andere kast tegengekomen die redelijk compact is, en tegelijk een aardige videokaart kwijt kan. Elke andere kast waar ik over twijfelde was hoger.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, wel een afkeur van Gigabyte,vanwege matige garantie-praktijken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een goede stille CPU koeler, dit is ook mijn grootste vraagteken, ik zat eerst aan een AIO te denken, maar volgens Linus-LTT zijn deze niet koeler of stiller, dus wat is dan het punt?

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Eigenlijk dus 3 vragen:
-Past onderstaande allemaal bij elkaar?
-Is er een reden dat mijn PSU niet over te zetten is?
-Wat is de beste CPU-koeler oplossing in onderstaand systeem?
Eventuele andere tips wat betreft dit systeem (voordeligere onderdelen of zo) zijn ook welkom.

1ProcessorsAMD Ryzen 9 7900X Boxed€ 375,02€ 375,02
1MoederbordenASRock B650M Pro RS€ 146,37€ 146,37
1BehuizingenJonsbo D31 MESH Zwart€ 59,90€ 59,90
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 89,-€ 89,-
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2E6000Z36€ 106,90€ 106,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 550W€ 91,41€ 91,41
1Solid state drivesLexar NM710 2TB€ 109,90€ 109,90
Totaal€ 978,50

Thanks!
_/-\o_

[ Voor 2% gewijzigd door Kec op 11-03-2024 12:56 . Reden: update van wenslijst ]

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-11 16:46
Wat doet die processor daar??? Veel te hoog gegrepen voor je vereisten. Ik zou terug gaan naar een 7600 of een 7500f. Kan je meteen de processor koeler terug schroeven naar 1 die half zo duur is. Oude psu’s zijn niet geschikt om nieuwe hardware van stroom te voorzien. Veel stabieler en dat is ook noodzaak. Simpelweg de watt output vergelijken kan helaas niet.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 05-11 16:09
-Is er een reden dat mijn PSU niet over te zetten is?
Voornamelijk omdat het na grofweg 10 jaar misschien beter is om te vervangen. De grootste reden die hier altijd genoemd wordt is dat een voeding na 10 jaar minder betrouwbaar wordt en dat nieuwe voedingen vaak veel beter zijn. Als je voeding het begeeft en hij neemt de rest van je systeem mee is dat een beetje zonde.

Daarnaast heeft je kast USB 3.2 (Gen2, 10Gb/s) type-C en je moederbord maar USB 3.2 (Gen1, 5Gb/s) type-C. Ik heb dat ook, want ik vond het moederbord anders te duur worden, maar FYI.

En inderdaad, die processor is veel te veel voor wat jij wil

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Aansluitend bij bovenstaande: hoe stil de koeler is ligt ook aan hoe veel warmte die af te voeren heeft, en dat wordt bepaald door het verbruik van de CPU, en in mindere mate de GPU. Een high-end CPU (en vooral ook een X-variant) heeft gewoon een hoger maximaal verbruik. Als je bang bent voor te weinig CPU-kracht bij een non-X-variant (wat ik niet verwacht) kun je trouwens ook een X-variant nemen en in de BIOS een maximum verbruik aangeven.

Met een CPU als een Ryzen 7600/7500, of met een zwaardere variant met verbruikslimiet, heb je niet zo'n dure CPU-koeler nodig, dan kan een lichtere koeler ook wel op lager toerental draaien. Dat is ook afhankelijk van de airflow, wat weer afhangt van de kast en van de gekozen (plaatsing van) je case fans. Als ik het zo even snel google is dat bij de D31 wel belangrijk, de bovenkant is zo goed als afgesloten maar als je intake-fans aan de onderkant hebt en een exhaust-fan aan de achterkant (en een CPU-fan die naar achteren blaast) dan zou de airflow wel goed moeten zijn. Zo houdt mijn nogal kleine en lichte Noctua NH-D9L een i5 12400 onder load heel erg koel op minimaal toerental, in een zelfbouw-kast op pootjes.

De Dark Rock heeft trouwens precies de maximale hoogte van de Jonsbo D31, daar zou ik dus wat meer marge nemen (of uitzoeken of iemand dit ooit geprobeerd heeft en dat dit goed past). Als de koeler de kast raakt weet je in ieder geval zeker dat het niet stil gaat zijn. :P

[ Voor 23% gewijzigd door bwerg op 11-03-2024 09:02 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Kec
Bedankt allen voor de antwoorden!

Wbt de voeding, naar aanleiding van dit topic: hoezo zijn "oude" voedingen niet geschikt voor nieuw cpu's? blijkbaar is puur het vermogen niet hetgene waar ik naar moet kijken. Maar waar dan wel naar, en welke waarden zou deze moeten hebben? (Is deze bijvoorbeeld ok? uitvoering: be quiet! Pure Power 12 M 550W)

Wbt de CPU, mijn redenatie is dat ik op deze manier redelijk future proof ben. Ik verwacht dat deze pc ook een lange tijd meegaat. Mijn interesse ligt meer bij dingen ontwerpen dan bij gamen, dus lijkt mij de nadruk hierop dan goed? Qua geld vind ik het het iig niet erg om dit er voor uit te geven.
Ik heb hierbij ook gekeken naar de prijs-prestatieverhouding in deze: review: De beste cpu's in november 2023 - Processor Best Buy Guide
Wel een vraag, maakt het uit wat voor CPU je hebt bij lage loads, qua verbruik en warmtegeneratie?
Joe28965 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 08:43:
[...]
..
Daarnaast heeft je kast USB 3.2 (Gen2, 10Gb/s) type-C en je moederbord maar USB 3.2 (Gen1, 5Gb/s) type-C. Ik heb dat ook, want ik vond het moederbord anders te duur worden, maar FYI.
..
Thanks, op zich heb ik nog geen apparaten die hier gebruik van maken, dus denk ik niet erg.
bwerg schreef op maandag 11 maart 2024 @ 08:52:
...
De Dark Rock heeft trouwens precies de maximale hoogte van de Jonsbo D31, daar zou ik dus wat meer marge nemen (of uitzoeken of iemand dit ooit geprobeerd heeft en dat dit goed past). Als de koeler de kast raakt weet je in ieder geval zeker dat het niet stil gaat zijn. :P
Ja klopt, dat had ik ook gezien, alleen had ik niet bedacht dat contact met de kast wellicht meer geluid oplevert. Ik heb nu toch maar de dark pro 4 in mijn lijst gezet.

• Kec
Wellicht dat een zuinigere cpu toch wel handig is.

Wat denken jullie van deze lijst?
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 235,70€ 235,70
1MoederbordenASRock B650M Pro RS€ 146,37€ 146,37
1BehuizingenJonsbo D31 MESH Zwart€ 59,90€ 59,90
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 70,48€ 70,48
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 116,90€ 116,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 550W€ 91,41€ 91,41
1Solid state drivesLexar NM710 2TB€ 104,90€ 104,90
Totaal€ 825,66

[ Voor 6% gewijzigd door Kec op 13-03-2024 14:42 ]

Pagina: 1