Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-08 17:12

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
Dus, hier is het probleem...

Ik ben volledig geërgerd door dit zogenaamd geoptimaliseerde (maar eigenlijk niet echt) proces "MsMpEng.exe". Telkens wanneer ik de "Real-Time Security" van Windows uitschakel in de instellingen, daalt het CPU-energieverbruik onmiddellijk, wat resulteert in een temperatuurdaling van ongeveer 10-15 graden Celsius.

Het is gewoon een pure verspilling van energie. Neem nu bijvoorbeeld: mijn CPU is slechts 3% in gebruik, met een comfortabele temperatuur van 41°C. Echter, zodra ik Real-Time Security inschakel, zelfs als het gebruik rond de 5% ligt, stijgt de temperatuur van de CPU naar een verbluffende 59 graden Celsius. Ik heb een Watergekoelde Ryzen 9 5950X, die neigt een beetje warm te lopen, maar zonder het vervelende "msmpeng.exe" blijft hij perfect koel. (Ten tijde van schrijven slechts 38 graden Celsius)

Dus, de prangende vraag: Hoe voorkom ik dat deze voortdurende ergernis zich telkens herhaalt wanneer ik mijn systeem opstart? Het uitschakelen van deze instelling via Instellingen is slechts een tijdelijke oplossing; na elke herstart staat deze optie weer aan...

Hardware/software,
CPU: AMD Ryzen 9 5950x, Auto-OC (zeer betrouwbaar) tussen de 1.5 tot 5 GHz.
CPU-Koeler: Corsair iCUE H170i Elite Capellix
OS-Build: 19045.4123
Corsair Vengeance RGB Pro (2x32gb 3200MHz)
RTX 3080Ti.
X TB aan m.2 SSD-opslag.

What a terrible day to have eyes!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je kunt een andere virusscanner proberen dan Defender. Maar eerst, kan het zijn dat er iets is dat binnen korte tijd zoveel (grote?) bestanden raakt dat de scanner overwerkt is?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
F_J_K schreef op zondag 10 maart 2024 @ 20:26:
......kan het zijn dat er iets is dat binnen korte tijd zoveel (grote?) bestanden raakt dat de scanner overwerkt is?
Niet dat ik mij kan bedenken. Dit probleem doet zich al maanden voort, en had de hoop de Windows zelf met een oplossing kwam. Echter, ik zie dat dit probleem al jaren voor komt bij verschillende gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
"Dit probleem" is niet normaal gedrag.

Hoewel ik me kan voorstellen dat de realtime AV scanner het druk heeft met scannen, zeker als deze een tijd is uitgeschakeld, zou hij onder normale omstandigheden zijn ding doen en dan is het snel klaar.
Tenzij er op de achtergrond een continue proces draait wat veel doet (dus bijvoorbeeld zelf bestanden scant/verwerkt) zou de realtime scanner niet continue processen hoeven scannen.

Beter is het dus om met Broncontrole eens het onder processor het proces msmpeng.exe aan te vinken en dan te kijken waar het zo druk mee is.

Gezien iCue componenten: ook iCue software geïnstalleerd? Ik heb daar in het verleden ook nog wel wat performance issues mee gehad en daar zijn ook diverse topics over te vinden aangezien een hele kerstboom met effecten ook kan zorgen voor veel acties

[ Voor 4% gewijzigd door akimosan op 10-03-2024 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

AltTabKeys schreef op zondag 10 maart 2024 @ 20:29:
[...]
Niet dat ik mij kan bedenken. Dit probleem doet zich al maanden voort, en had de hoop de Windows zelf met een oplossing kwam. Echter, ik zie dat dit probleem al jaren voor komt bij verschillende gebruikers.
Maar dan ga je er dus van uit dat het probleem bij hen ligt. En dat ze dat weten.

Om toch zeker te zijn dat het niet komt doordat een lokaal proces (te) veel of (te) grote files in (te) korte tijd opent: schakel als test eens alle (niet-Microsoft) software uit, alle (niet-Microsoft) services. Of gebruik een tool als https://learn.microsoft.c...ternals/downloads/procmon om te zien of/dat veel bestanden worden geopend.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
akimosan schreef op zondag 10 maart 2024 @ 22:44:
"Dit probleem" is niet normaal gedrag.

Hoewel ik me kan voorstellen dat de realtime AV scanner het druk heeft met scannen, zeker als deze een tijd is uitgeschakeld, zou hij onder normale omstandigheden zijn ding doen en dan is het snel klaar.
Tenzij er op de achtergrond een continue proces draait wat veel doet (dus bijvoorbeeld zelf bestanden scant/verwerkt) zou de realtime scanner niet continue processen hoeven scannen.

Beter is het dus om met Broncontrole eens het onder processor het proces msmpeng.exe aan te vinken en dan te kijken waar het zo druk mee is.

Gezien iCue componenten: ook iCue software geïnstalleerd? Ik heb daar in het verleden ook nog wel wat performance issues mee gehad en daar zijn ook diverse topics over te vinden aangezien een hele kerstboom met effecten ook kan zorgen voor veel acties
iCUE is inderdaad geïnstalleerd.

Betreft bestanden. Ik heb enkele TB’s aan opslag. Wellicht dat hij daar telkens ook oude bestanden van scant, en dat dat zoveel energie kost?

Inmiddels heb ik via Broncontole het process MsMpEng.exe aangevinkt, en zie dat hij inderdaad druk bezig is met het lezen van bestanden onder het kopje "Schijf"
Het zijn een stuk of 12 bestanden die hij aan het checken is. Wellicht nog wel veer meer, maar Broncontrole laat er nu telkens 12 per keer zien. Elke seconde komt er wel een nieuw bestand bij en verdwijnt er een.

Zie lijst hieronder (Even tekstopmaak gebruikt voor betere leesbaarbeid)

Kopie PID Bestand
  1. MsMpEng.exe 6256 C:\Users\TomVa\Downloads\Snappy Driver IO_1.12.2.742\SDIO_1.12.2.742\update\SDIO_Update\drivers\DP_Video_nVIDIA_Server_24000.7z
  2. MsMpEng.exe 6256 C:\Users\TomVa\AppData\Local\Packages\Microsoft.Windows.Search_cw5n1h2txyewy\AppData\Indexed DB\edbtmp.log
  3. MsMpEng.exe 6256 C:\Users\TomVa\Downloads\Snappy Driver IO_1.12.2.742\SDIO_1.12.2.742\update\SDIO_Update\drivers\DP_CardReader_24000.7z
  4. MsMpEng.exe 6256 C:\Users\TomVa\AppData\Local\Packages\Microsoft.Windows.Search_cw5n1h2txyewy\AppData\Indexed DB\edbtmp.log
  5. MsMpEng.exe 6256 C:\Users\TomVa\Downloads\Snappy Driver IO_1.12.2.742\SDIO_1.12.2.742\update\SDIO_Update\drivers\DP_Telephone_24000.7z
  6. MsMpEng.exe 6256 C:\Users\TomVa\Downloads\Snappy Driver IO_1.12.2.742\SDIO_1.12.2.742\update\SDIO_Update\drivers\DP_Misc_24010.7z
  7. MsMpEng.exe 6256 C:\Users\TomVa\Downloads\Snappy Driver IO_1.12.2.742\SDIO_1.12.2.742\update\SDIO_Update\drivers\DP_Sound_Conexant_24000.7z
  8. MsMpEng.exe 6256 C:\Users\TomVa\Downloads\Snappy Driver IO_1.12.2.742\SDIO_1.12.2.742\update\SDIO_Update\drivers\DP_Videos_AMD_Server_24000.7z
  9. MsMpEng.exe 6256 C:\Users\TomVa\Downloads\Snappy Driver IO_1.12.2.742\SDIO_1.12.2.742\update\SDIO_Update\drivers\DP_Video_Intel_DCH30x_24000.7z
  10. MsMpEng.exe 6256 C:\Users\TomVa\Downloads\Snappy Driver IO_1.12.2.742\SDIO_1.12.2.742\update\SDIO_Update\drivers\DP_Video_Intel_DCH_22122.7z
  11. MsMpEng.exe 6256 C:\Users\TomVa\Downloads\Snappy Driver IO_1.12.2.742\SDIO_1.12.2.742\update\SDIO_Update\drivers\DP_Videos_AMD-NT_24000.7z
  12. MsMpEng.exe 6256 C:\Users\TomVa\Downloads\Snappy Driver IO_1.12.2.742\SDIO_1.12.2.742\update\SDIO_Update\drivers\DP_Videos_AMD-XP_24000.7z
In principe is Snappy niks nieuws. Staat al jaren op mijn PC, en nooit problemen mee gehad.

Ik zal eens kijken wat er gebeurt als ik desbetreffende download verwijder.
(Zal straks deze reactie aanpassen met updates)

Update: Het is niet specifiek dat hij alleen Snappy zo'n belangrijk iets vindt.
Nadat ik mijn oorspronkelijke reactie had geplaatst, is het begonnen met het checken van zo goed als alle downloads in mijn Downloads-folder.

Ook bestanden die ik al jaren heb.

[ Voor 55% gewijzigd door AltTabKeys op 11-03-2024 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
AltTabKeys schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:05:
[...]

iCUE is inderdaad geïnstalleerd.

Betreft bestanden. Ik heb enkele TB’s aan opslag. Wellicht dat hij daar telkens ook oude bestanden van scant, en dat dat zoveel energie kost?

Inmiddels heb ik via Broncontole het process MsMpEng.exe aangevinkt, en zie dat hij inderdaad druk bezig is met het lezen van bestanden onder het kopje "Schijf"
Het zijn een stuk of 12 bestanden die hij aan het checken is. Wellicht nog wel veer meer, maar Broncontrole laat er nu telkens 12 per keer zien. Elke seconde komt er wel een nieuw bestand bij en verdwijnt er een.
Inmiddels is het proces klaar met het scannen van bestanden, en staan er nu 0 open onder het kopje "Schijf", maar blijft de temperatuur van de CPU volgens het Display van mijn moederbord nu 56 graden, en via HWMonitor .exe is het gehele pakket maar liefst +/- 67 graden.
HWMonitor zegt daarnaast dat slechts +/- 8% van de CPU nu in gebruik is. Maar, ondertussen verbruikt het pakket wel een schommelende +/- 74 watt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xkBejq-6qpQPGK5UBPFOIRRocws=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Lcg4CPrKmYOBuMk9CLVfqkCk.png?f=fotoalbum_large

Laat maar. Nog geen enkele minuten later was de gehele C:-Schijf weer aan de beurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
F_J_K schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:21:
[...]

Maar dan ga je er dus van uit dat het probleem bij hen ligt. En dat ze dat weten.

Om toch zeker te zijn dat het niet komt doordat een lokaal proces (te) veel of (te) grote files in (te) korte tijd opent: schakel als test eens alle (niet-Microsoft) software uit, alle (niet-Microsoft) services. Of gebruik een tool als https://learn.microsoft.c...ternals/downloads/procmon om te zien of/dat veel bestanden worden geopend.
Ik heb het programma geopend. Ik weet niet precies waar ik op moet letten, maar dit is wat mij opvalt:

iCloudDrive.exe heeft veel bestanden status "ReadFile" onder 'Operation' via pad C:\Users\TomVa\AppData\Local\Packages...

Eens even kijken wat er gebeurt als ik iCloud uit schakel.
Ik kan best geloven dat iCloud hier de boos doener is. Aangezien ik dit programma pas sinds recent gebruik. (Zo ongeveer de periode dat Ms...exe. bezig is)

Inmiddels iCloudHome.exe geopend, waarin te zien is wat iCloud op het moment doet.
Onder 'iCloud Drive' staat 'Initialiseren'. Dat is dus waarschijnlijk de boosdoener. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dol5dz3DRXrIMTAD2ZfUXysUEi8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hMLfXSpc2oGeWXhFzM5iKnTH.png?f=fotoalbum_large

EDIT: Fun Fact. Onderdaan het scherm van Process Monitor staat dat slechts nog maar 73% van alle processen worden vertoont. Hij laat nu 53.125.808 processen zien (Ja, miljoen) van de 73.019.000 en rap oplopende.

En yup, iCloudDrive.exe is 99% aandeelhouder lmao.

[ Voor 8% gewijzigd door AltTabKeys op 11-03-2024 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Elke keer als een proces - in dit geval blijkbaar iCloud - een bestand opent, zal de scanner opnieuw willen scannen. Immers kan die niet zeker weten dat het bestand ongewijzigd is. En ook al zou het ongewijzigd zijn, regelmatig is er nieuwe malware om te herkennen, zodat ook oude files bij openen opnieuw moeten worden gescand.

Sowieso zou ik niet snel ook /downloads laten syncen naar de iCloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
F_J_K schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:42:
Elke keer als een proces - in dit geval blijkbaar iCloud - een bestand opent, zal de scanner opnieuw willen scannen. Immers kan die niet zeker weten dat het bestand ongewijzigd is. En ook al zou het ongewijzigd zijn, regelmatig is er nieuwe malware om te herkennen, zodat ook oude files bij openen opnieuw moeten worden gescand.

Sowieso zou ik niet snel ook /downloads laten syncen naar de iCloud.
Het was ook totaal niet mijn bedoeling dat iCloud bestanden vanaf mijn PC naar iCloud synchroniseerde. Enkel bestanden vanaf iCloud naar PC.

Tijd om dit eens uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
Betreft Broncontrole en iCloudHome.exe & iCloudCKKS.exe

Als je deze processen onderbreekt, daalt de temperatuur van de CPU aannemelijk naar 39 graden.

Probleem gevonden dus. Al vind ik 39c idle ook nog hoog. Heb deze AIO voorheen in de wintermaanden de CPU zien koelen tot 30c (Vandaag nog, toen ik Real-Time Beveiliging uit had staan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
Alles bovenstaande blijkt toch irrelevant.

Nadat ik de PC opnieuw opstartte, en 'Realtime-beveiliging' in Windows' instellingen aan stond, schoot de temperatuur zo weer met alle gemak naar 60c.

Maar, in Broncontrole lijkt niet veel schijfactiviteit o.d te gebeuren.
MsMpEng.exe heeft wel de neiging om 110 of meer Threads in beslag te nemen.

Het lijkt erop dat MsMpEng.exe gewoon lekker druk is als je 'Realtime-beveiliging' aan zet.
Als ik onder het kopje Processor kijk naar 'Services', (met MsMpEng.exe aangevinkt) lijkt er 1 proces bezig te zijn: Microsoft Defender Antivirus Service
Processor: 1
Gemiddelde CPU-Verbruik (60 seconden): +/- 0.70

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Het scannen van gecomprimeerde bestanden is altijd rekenintensief
Ik zou Snappy Driver Installer (als je het nu toch niet gebruikt) verwijderen of verplaatsen naar een applicatie directory in plaats van Downloads.

Dat je scanner iets doet is een reactie op een ander proces, dus ga na welke applicaties en processen er allemaal draaien op de achtergrond.

Kijk in Broncontrole, onder Processor en kijk bij Gemiddeld CPU gebruik, identificeer daar processen (buiten je AV scanner) die de meeste CPU tijd pakken
Kijk bij schijfgebruik, welke processen, anders dan de gebruikelijke systeemprocessen, pakken veel lees en/of schrijf acties?

Tenzij je hele computer loopt te idlen is er altijd wel iets wat draait. Probeer progjes te vinden die op de achtergrond dingen doen die misschien niet nodig zijn en bekijk of je ze nog nodig hebt.
Ik vind een realtime AV scanner een nuttige applicatie en zou hem zeker ingeschakeld laten. Zo niet, dan zou ik elke dag gepland een full AV scan draaien
Pagina: 1