Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharad R
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-05 10:07

Sharad R

lurking is an art

Topicstarter
8 Jaar geleden hebben wij een huis gekocht, maat daarin een Ferolli ketel en WTW unit. Dit is toentertijd (2004) in de gehele wijk zo geïnstalleerd. 5 jaar geleden is de ketel doorgebrand. En heb ik deze moeten laten vervangen. Helaas moest dat weer een Ferolli worden en heb ik dan maar op huur basis genomen, daar ik eigenlijk geen ferolli meer wilde.

De ferolli ketel is gekoppeld aan de Ferolli optifor WTW dmv het rookgasafvoerkanaal. Een andere ketel kon dus niet geplaatst worden.

Het goede nieuw is nu, dat ze er beide uitgaan.
Voor de ketel komt er een warmtepomp voor in de plaats. De WTW vervangen blijkt dus wat moeilijker. Van een installateur, die om deze reden geen offerte kon/ wilde opstellen kreeg ik het volgende te horen:
Helaas moet ik u melden dat ik u geen offerte kan doen toekomen.

Momenteel hebben we geen (warmtepomp) alternatief voor het systeem dat bij u aanwezig is.
Het huidige Agpo HR OPTIFOR OT systeem is een dusdanig exclusief systeem dat er op dit moment nog geen passend alternatief verkrijgbaar is.
Dit systeem heeft namelijke een uniek WTW-systeem welke zijn warmte haalt uit de rookgasafvoeren van de gecombineerde cv-ketel, wat met een warmtepomp dus niet mogelijk is.

Aangezien het Agpo HR OPTIFOR OT destijds veelvuldig geplaatst is, is een goed alternatief vinden een must.
We zullen de ontwikkelingen dan ook nauwlettend in de gaten houden en u inseinen als we mogelijk toch iets gevonden hebben.
en
Klopt, dit is ook besproken. Deze vervangen wilde ik ook meenemen in de offerte.
Echter het WTW-syteem bij u werkt op een compleet andere manier als een normale WTW.

Een normale woonhuis WTW zuigt lucht af in de woning, haalt daar enkel de warmte uit en zuigt verse lucht aan van buiten welke met de opgevangen warmte wordt verwarmd.
Bij u wordt het de verse lucht verwarmt met de warmte welke het systeem van de rookgasafvoer van de ketel haalt en niet enkel, zoals een normale WTW, uit de afgezogen lucht.
Omdat dit dus niet te vervangen is door een verkrijgbaar systeem kunnen we momenteel geen aanbieding doen om een goede vervanger te bieden.
Zijn er meerdere tweakers die met dit probleem te maken hebben gehad?
Online kom je niet echt oplossingen tegen, behalve het hele zaakje vervangen door een Zender (Stork, welke ook aan de basis van de agpo optifor heeft gestaan).

The more I learn, the less I know, I just realised

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:55
Ik snap hier weinig van. Haal de Optifor van de muur en plaats een willekeurige WTW op de kanalen op je toe-en afvoerkanalen.

Het 'systeem' zit niet in de buizen of je huis, maar in de Optifor. Overigens hebben wij hier een tijdlang de Optifor jaren zonder die ketel gebruikt. Werkt gewoon prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadConnection
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:57
Probleem was toch meer dat je geen eigen rookgasafvoer had waardoor vaak zo’n systeem terug geplaatst moest worden?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharad R

Sharad R

lurking is an art

Topicstarter
Probleem was toch meer dat je geen eigen rookgasafvoer had waardoor vaak zo’n systeem terug geplaatst moest worden?!
Rookgasafvoer van de ketel, gaat door de WTW, Om daarmee de aanvoer van verse lucht te verwarmen en dan door de rookgasafvoer van de WTW naar buiten.
Ik snap hier weinig van. Haal de Optifor van de muur en plaats een willekeurige WTW op de kanalen op je toe-en afvoerkanalen.

Het 'systeem' zit niet in de buizen of je huis, maar in de Optifor. Overigens hebben wij hier een tijdlang de Optifor jaren zonder die ketel gebruikt. Werkt gewoon prima.
Dat was ook precies wat ik in gedachten had. Maar omdat de installateur (en zijn leverancier) er stellig va overtuigd zijn, dat dit dus niet lukt, had ik een twijfel moment.

Dit is dus hoe het eruit ziet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/67jnGmklVNFYwmjsAdVmpGp_fVk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/owM0CdAtyyNZbPNznZWHx1US.jpg?f=fotoalbum_large

boven de wtw hebben we 2 buizen naar boven/buiten? toe Denk zelf de (rookgas) afvoer en een toevoer
Links onder 2 buizen verpakt in folie, waarvan ik denk dat dit de lucht aan- en afvoer van de woning zijn.
Daarnaast nog een spirobuis (niet te zien op de foto) die van boven naar onder loopt en een aansluiting / bypass heeft op de toevoer woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawbra
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 05-05 14:26
Ah, ik kan wellicht bij dit topic aanhaken aangezien ik met dezelfde situatie zit.

Om te beginnen, de installateurs hebben deels gelijk, maar niet voor de genoemde reden.
Wat de agpo ferroli combi interessant/uniek maakt is dat je een dakdoorvoering minder hebt - vandaar dat ze bij projectbouw zoveel zijn gebruikt.

Een "normale" WTW heeft 4 openingen. Binnenkant huis in/uit en Buitenkant huis in/uit. Een CV zou dan nog een extra dakdoorvoer voor rookgas moeten hebben.
Bij Ferroli wordt de uitvoer van lucht vanuit de WTW naar buiten ook gebruikt voor inlaat en uitlaat van de ketel.

Dit is waarom je niet enkel de ketel zou kunnen vervangen zonder de WTW, en als je CV+WTW wil vervangen door iets anders dan Ferroli je een extra dakdoorvoering nodig hebt (of zoals je zelf al noemt lijkt Zehnder een ombouwkit te hebben). Echter, het is dus niet zo dat de rookgassen gebruikt worden voor de warmteuitwisseling. Dat zou ook niet kunnen qua risico op CO en andere gassen die binnenshuis blijven hangen.

In jouw geval, als je geen CV ketel terugplaatst dan zou elke WTW moeten kunnen zou ik denken. Kan wel zijn dat je wellicht iets met die gecombineerde uitlaat/rookgas pijp moet doen.

Overigens zit ik zelf met een aantal uitdagingen waarom de route naar een warmtepomp niet zo logisch is/lijkt. Dus waarschijnlijk zit ik op de CV+WTW vervangingstraject.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawbra
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 05-05 14:26
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M4X1I4s-qRdAmb_35zKRYmFV0o8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZgBhlgJup9LXmm2oBiDsz3we.png?f=user_large

Plaatje zegt natuurlijk meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trokken
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-05 07:38
@Sharad R het topic is al inactief, maar ik vroeg me af of je de WTW al hebt kunnen vervangen?

Zelf heb ik hier thuis dezelfde opstelling. Volgens mij zelfs dezelfde WTW-unit, maar een andere CV-ketel.
Installateurs haken bij mij ook af op het moment dat ze de opstelling zien. Een argument wat ik hoor is dat installateurs gecertificeerd moeten zijn om met gas te werken.

Wat ik begreep is dat je door een gas-technisch installateur een extra rookgaskanaal naar het dak moet laten maken voor de ketel, vervolgens kan de ketel ontkoppeld worden van de WTW.
Zodra dit gebeurd is kan elke ventilatie-installateur de WTW-unit vervangen, want het is een "normale" installatie.

Hyundai Ioniq Electric 28kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharad R

Sharad R

lurking is an art

Topicstarter
Bij mij gaat de combinatie er in het najaar uit.
Komt dan een Mitsubishi WP en een Duco WTW voor in de plaats.
Wat ik begreep is dat je door een gas-technisch installateur een extra rookgaskanaal naar het dak moet laten maken voor de ketel, vervolgens kan de ketel ontkoppeld worden van de WTW.
Zodra dit gebeurd is kan elke ventilatie-installateur de WTW-unit vervangen, want het is een "normale" installatie.
Volgens mij mag iedereen het rookkanaal maken, echter dient de aansluiting hierop door een gecertificeerd persoon gedaan te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MochiWonder
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 31-07-2024
Hi @Flatisa

Ik heb dezelfde opstelling als in deze post en mijn Ferroli-ketel is kapot en moet vervangen worden. Ik heb enkele bedrijven geraadpleegd en zij zeiden dat ik zowel de optifor als de ketel moet vervangen. Slechts één bedrijf zei dat ze de AGPO Optifor van de Ferroli-ketel kunnen loskoppelen en alleen de ketel kunnen vervangen. Jij zei dat je de Optifor zonder ketel hebt draaien, heb je tot nu toe problemen ervaren of zorgt dit voor kou binnenshuis tijdens de winter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:55
MochiWonder schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 21:50:
Hi @Flatisa

Ik heb dezelfde opstelling als in deze post en mijn Ferroli-ketel is kapot en moet vervangen worden. Ik heb enkele bedrijven geraadpleegd en zij zeiden dat ik zowel de optifor als de ketel moet vervangen. Slechts één bedrijf zei dat ze de AGPO Optifor van de Ferroli-ketel kunnen loskoppelen en alleen de ketel kunnen vervangen. Jij zei dat je de Optifor zonder ketel hebt draaien, heb je tot nu toe problemen ervaren of zorgt dit voor kou binnenshuis tijdens de winter?
Inmiddels is de Optifor weg maar heb er destijds geen enkel probleem mee gehad. De Optifor heeft gewoon een afvoerbuis naar buiten nodig, zolanf je dat hebt (naast toevoerbuis natuurlijk) werkt het net als iedere andere WTW.

Ik moet wel zeggen dat de ketel niet is vervangen maar geheel is verwijderd ivm gasloos worden. Als je een nieuwe ketel gaat plaatsen zou die inderdaad niet zomaar ook op de afvoer van de WTW gekoppeld kunnen worden omdat dat niet meer mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinDin
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 15-05 14:59
Topic is al wat verouderd, maar voor mensen die met dezelfde vraagstelling zitten (zoals ik), is er mogelijk een oplossing, zie link: https://zehndernl.zendesk...ie-Optifor-met-Agpo-ketel

WTW unit van Zehnder met Combiflow en een CV ketel die door KIWA gekeurd, in de opstelling mag worden gemonteerd.

Onderstaand de CV ketels die hiervoor in aanmerking komen, zie ook de link (PDF): https://www.zehnder.nl/do...bebfe4a3b99c7c9f567de8ef7

With the CombiFlow flue gas adapter, the Zehnder WHR 930 and Zehnder ComfoAir Standard 300
heat recuperation units can be combined with the following boiler models:
Nefit ProLine NxT HRC 24 CW3, Intergas Kombi Kompakt HRE 24/18
Nefit ProLine NxT HRC 24 CW4, Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24,
Nefit ProLine NxT HRC 30 CW5, Intergas Kombi Kompakt HRE 36/30,
Remeha Tzerra Ace 24c Intergas Kombi Kompakt HReco 24
Remeha Tzerra Ace 28c Intergas Kombi Kompakt HReco 30
Remeha Tzerra Ace 39c Intergas Kombi Kompakt HReco 36
Remeha Avanta Ace 24c (CCS)
Remeha Avanta Ace 28c (CCS)
Remeha Avanta Ace 35c (CCS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trokken
DinDin schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:33:
Topic is al wat verouderd, maar voor mensen die met dezelfde vraagstelling zitten (zoals ik), is er mogelijk een oplossing, zie link: https://zehndernl.zendesk...ie-Optifor-met-Agpo-ketel

WTW unit van Zehnder met Combiflow en een CV ketel die door KIWA gekeurd, in de opstelling mag worden gemonteerd.

Onderstaand de CV ketels die hiervoor in aanmerking komen, zie ook de link (PDF): https://www.zehnder.nl/do...bebfe4a3b99c7c9f567de8ef7

With the CombiFlow flue gas adapter, the Zehnder WHR 930 and Zehnder ComfoAir Standard 300
heat recuperation units can be combined with the following boiler models:
Nefit ProLine NxT HRC 24 CW3, Intergas Kombi Kompakt HRE 24/18
Nefit ProLine NxT HRC 24 CW4, Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24,
Nefit ProLine NxT HRC 30 CW5, Intergas Kombi Kompakt HRE 36/30,
Remeha Tzerra Ace 24c Intergas Kombi Kompakt HReco 24
Remeha Tzerra Ace 28c Intergas Kombi Kompakt HReco 30
Remeha Tzerra Ace 39c Intergas Kombi Kompakt HReco 36
Remeha Avanta Ace 24c (CCS)
Remeha Avanta Ace 28c (CCS)
Remeha Avanta Ace 35c (CCS
Beetje jammer aan deze oplossing is dat deze alleen ondersteuning heeft voor de WTW units Zehnder WHR 930 of Zehnder ComfoAir Standard 300. En dan overigens de basis uitvoering want de luxe uitvoering wordt niet ondersteund. :'(
Zelf was ik graag voor de ComfoAir E300 gegaan, maar uiteindelijk heb ik de ComfoAir Standard laten installeren i.c.m. de Combiflow. Ik heb een Shelly 2PM achter de perilex stekker geïnstalleerd zodat ik hem "slim" kan aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinDin
@Trokken, bedankt voor je reactie. Ik ga ook voor de ComfoAir E300. Voor mij hoeft deze niet slim te zijn aangezien ik er verder niets op aansluit. Wel zou ik de WTW graag eenvoudig willen uit kunnen schakelen. Liefst met zo'n draaiknop in plaats van op de WTW zelf. Eens kijken of daar een oplossing voor is.

Waar staat de WTW eigenlijk, op de begane grond of op zolder? Indien het eerste het geval is, heb je dan ook de gehele rookgasafvoer vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trokken
DinDin schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 20:14:
@Trokken, bedankt voor je reactie. Ik ga ook voor de ComfoAir E300. Voor mij hoeft deze niet slim te zijn aangezien ik er verder niets op aansluit. Wel zou ik de WTW graag eenvoudig willen uit kunnen schakelen. Liefst met zo'n draaiknop in plaats van op de WTW zelf. Eens kijken of daar een oplossing voor is.

Waar staat de WTW eigenlijk, op de begane grond of op zolder? Indien het eerste het geval is, heb je dan ook de gehele rookgasafvoer vervangen?
Als je voor de Combiflow icm cv-ketel optie gaat moet je dus juist geen E300 hebben, maar de Standard 300 Basic.
Ik het al een bestaande 3 standen schakelaar in de keuken, deze schakelt de WTW unit via Perilex. De installatie heb ik laten doen door een cv-installateur, deze heeft de rookgasafvoer vervangen omdat dat verplicht is voor deze opstelling. De unit hangt op zolder trouwens.

[ Voor 0% gewijzigd door Trokken op 19-01-2025 18:12 . Reden: Emphasis gefixed ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinDin
Bedankt voor je reactie en tip. Ik zal erop letten dat het de juiste WTW gaat worden.
En ik ga ook even kijken of het mogelijk is om een schakelaar met een 0-stand te monteren, maar dat laat ik wel aan de installateur over.

Voordeel voor jouw is inderdaad dat de WTW op zolder staat. Bij mij staat deze op de begane grond en gaat het rookkanaal door alle verdiepingen heen...
Pagina: 1