Synology: Healthy SMART maar wel een bad sector melding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Niek H.
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-03 13:21
Goedenavond,

Zojuist een gebruikte HDD geïnstalleerd in mijn Synology. Ik heb een extended SMART test gedraaid, deze is enige tijd bezig geweest en resulteerde in een "HEALTHY" status.

Vervolgens probeer ik de disk toe te voegen aan mijn pool en krijg ik de onderstaande melding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wYbF4ZDmRgmy5kuw0D8YrlMv4Rg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RcEX9p6qn9wgyTOsRWzHmfuM.png?f=user_large

In een Synology lijk ik nergens echt informatie over de schijven te kunnen zien, behalve de smart data welke dus zegt dat de schijf gezond is. Ik weet dat in een QNAP je veel meer data ziet. Misschien zie ik iets compleet over het hoofd, maar ik vind het frapant dat de schijf gezond zou zijn terwijl er slechte sectoren zijn.

Nou is mijn vraag: is het een groot gevaar als ik deze schijf toevoeg aan mijn pool? Het is een SHR 'raid', momenteel 2 schijven en dit zou dan de 3e schijf worden.

Bij voorbaat dank voor de input

Edit: Ik heb zojuist smartctl gedraait op advies van iemand online en ik vond deze data:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ruy71XnuQ-brAga6LlTyezYuyIw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NqAEdzqVxiYaeTbO6jugneBo.png?f=fotoalbum_large

Ik snap nog niet zo goed hoe ik nou aan deze getallen kan uitlezen waarom de schijf slecht is.

[ Voor 36% gewijzigd door Niek H. op 10-03-2024 21:51 ]

Beste antwoord (via Niek H. op 11-03-2024 06:51)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:34
Zou die disk toch maar niet meer gebruiken.
Kijk naar de "Raw Readf Error Rate" dat is echt een aankondiging dat die disk op z'n eind loopt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Alle reacties

• Niek H.
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-03 13:21
Ben(V) schreef op zondag 10 maart 2024 @ 11:54:
"Current pending sectors" betekent dat er slechte sectoren zijn die de disk firmware wil realloceren naar andere sectoren.
Als er dus current pending sectoren blijven bestaan of oplopen dan is die disk enkel nog goed voor de kliko.

Doe een secure erase van de disk en kijk of daarna die "current pending sectors" weg zijn en de telling van de "reallocated sectors" met dezelfde waarde verhoogd is.
Blijven ze bestaan gooi de disk weg, zijn ze weg kun je de disk nog gebruiken maar ik zou hem in de gaten blijven houden en regelmatig scrubben.
Ik heb de disk een secure wipe gegeven via de Synology waar ik deze in wil gebruiken. Vervolgens smartctl nog eens nagekeken en 'm aan m'n PC gehangen om met Crystaldiskinfo te bekijken. De pending sectors lijken weg & ik zie geen reallocated sectors. HD tune zegt dat alle blocks goed zijn na een volle test.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iCsldatbqwxH7tHmoRsgxrtIm0w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kcaJ6MoV9svmrRGIj4KpelrF.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1