Synology: Healthy SMART maar wel een bad sector melding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek H.
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-04 13:43
Goedenavond,

Zojuist een gebruikte HDD geïnstalleerd in mijn Synology. Ik heb een extended SMART test gedraaid, deze is enige tijd bezig geweest en resulteerde in een "HEALTHY" status.

Vervolgens probeer ik de disk toe te voegen aan mijn pool en krijg ik de onderstaande melding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wYbF4ZDmRgmy5kuw0D8YrlMv4Rg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RcEX9p6qn9wgyTOsRWzHmfuM.png?f=user_large

In een Synology lijk ik nergens echt informatie over de schijven te kunnen zien, behalve de smart data welke dus zegt dat de schijf gezond is. Ik weet dat in een QNAP je veel meer data ziet. Misschien zie ik iets compleet over het hoofd, maar ik vind het frapant dat de schijf gezond zou zijn terwijl er slechte sectoren zijn.

Nou is mijn vraag: is het een groot gevaar als ik deze schijf toevoeg aan mijn pool? Het is een SHR 'raid', momenteel 2 schijven en dit zou dan de 3e schijf worden.

Bij voorbaat dank voor de input

Edit: Ik heb zojuist smartctl gedraait op advies van iemand online en ik vond deze data:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ruy71XnuQ-brAga6LlTyezYuyIw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NqAEdzqVxiYaeTbO6jugneBo.png?f=fotoalbum_large

Ik snap nog niet zo goed hoe ik nou aan deze getallen kan uitlezen waarom de schijf slecht is.

[ Voor 36% gewijzigd door Niek H. op 10-03-2024 21:51 ]

Beste antwoord (via Niek H. op 11-03-2024 06:51)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:55
Zou die disk toch maar niet meer gebruiken.
Kijk naar de "Raw Readf Error Rate" dat is echt een aankondiging dat die disk op z'n eind loopt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
De disk heeft 5 current pending sectors dus de disk is niet helemaal lekker. De rest ziet er goed uit maar dit is de reden dat er een melding gegeven wordt.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek H.
rikadoo schreef op zondag 10 maart 2024 @ 00:33:
De disk heeft 5 current pending sectors dus de disk is niet helemaal lekker. De rest ziet er goed uit maar dit is de reden dat er een melding gegeven wordt.
Bedankt. Ik had ‘m ondertussen via een dock aan m’n PC gehangen en via Crystaldiskinfo dit ook nog eens bekeken. Deze geeft hier ook een warning over.

Zover ik nu van andere forums begrepen heb, hoeft dit niet te betekenen dat de schijf slecht is of dat er iets slechts gebeurt. Kan dit kloppen? Ze gaven aan om dit na enige tijd nog eens te checken en als de pending sectors op 5 blijft, zou er weinig aan de hand zijn.

Zou ik de schijf veilig in gebruik kunnen nemen? Of is dit een te groot risico?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
De bedoeling van SMART is om voortijdig het falen van een schijf aan te kondigen en daarmee de schijf te kunnen vervangen voor ze faalt.

Als er niets van belang op staat kun je ze blijven gebruiken tot ze de geest geeft. Anders zou ik ze gewoon vervangen om eventuele problemen te voorkomen.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Niek H. schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:41:
[...]

Bedankt. Ik had ‘m ondertussen via een dock aan m’n PC gehangen en via Crystaldiskinfo dit ook nog eens bekeken. Deze geeft hier ook een warning over.

Zover ik nu van andere forums begrepen heb, hoeft dit niet te betekenen dat de schijf slecht is of dat er iets slechts gebeurt. Kan dit kloppen? Ze gaven aan om dit na enige tijd nog eens te checken en als de pending sectors op 5 blijft, zou er weinig aan de hand zijn.

Zou ik de schijf veilig in gebruik kunnen nemen? Of is dit een te groot risico?
Een lekkere slechte vergelijking op de zondagochtend.
De auto meldt een airbag storing, nu weet je dat het vaak een melding is vanwege een te grote weerstand en dat ze vaak dan nog wel afgaan, maar vertrouw jij dan nog je leven aan die airbag?

resume,
De schijf is op, stuk, bestel een nieuwe, anders ben je over een maand weer bezig. Doe het goed, of doe het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
"Current pending sectors" betekent dat er slechte sectoren zijn die de disk firmware wil realloceren naar andere sectoren.
Als er dus current pending sectoren blijven bestaan of oplopen dan is die disk enkel nog goed voor de kliko.

Doe een secure erase van de disk en kijk of daarna die "current pending sectors" weg zijn en de telling van de "reallocated sectors" met dezelfde waarde verhoogd is.
Blijven ze bestaan gooi de disk weg, zijn ze weg kun je de disk nog gebruiken maar ik zou hem in de gaten blijven houden en regelmatig scrubben.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek H.
Ben(V) schreef op zondag 10 maart 2024 @ 11:54:
"Current pending sectors" betekent dat er slechte sectoren zijn die de disk firmware wil realloceren naar andere sectoren.
Als er dus current pending sectoren blijven bestaan of oplopen dan is die disk enkel nog goed voor de kliko.

Doe een secure erase van de disk en kijk of daarna die "current pending sectors" weg zijn en de telling van de "reallocated sectors" met dezelfde waarde verhoogd is.
Blijven ze bestaan gooi de disk weg, zijn ze weg kun je de disk nog gebruiken maar ik zou hem in de gaten blijven houden en regelmatig scrubben.
Ik heb de disk een secure wipe gegeven via de Synology waar ik deze in wil gebruiken. Vervolgens smartctl nog eens nagekeken en 'm aan m'n PC gehangen om met Crystaldiskinfo te bekijken. De pending sectors lijken weg & ik zie geen reallocated sectors. HD tune zegt dat alle blocks goed zijn na een volle test.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iCsldatbqwxH7tHmoRsgxrtIm0w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kcaJ6MoV9svmrRGIj4KpelrF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Kijk naar de "Raw Readf Error Rate" dat is echt een aankondiging dat die disk op z'n eind loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek H.
Ben(V) schreef op zondag 10 maart 2024 @ 22:39:
Oke bedankt, weer wat geleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fordrwd4ever
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-06 14:58

fordrwd4ever

Idiot Outside, but why?

Raw Read Error rate zegt op zich niets.

Kijk maar eens bij een Seagate schijf, daar staan zelfs bij nieuwe schijven enorme aantallen.

Het gaat meer om Reallocated sector count en inderdaad Current Pending sectors.
Zolang die op 0 staan is er echt niets mis met de schijf en kan deze nog jarenlang mee.

Het Ford forum van Europa, www.fordpower.org.uk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:41
En nu de praktijk:
- als je een "smartctl" draait op je Synology, gaat de NAS elke sector controleren op (op dat moment) consistentie in een write/read actie. De uitslag is dus (op dat moment) representatief voor de betrouwbaarheid van je harddisk.
- als je "pending sectoren" gemeld krijgt, heeft de NAS problemen met het uitlezen van sectoren: als de inhoud van die sectoren niet kan worden gerecovered, worden ze gerealloceerd en loopt dat getal op.
- het is de bedoeling dat het "Current pending sector" getal na een of twee dagen is verwerkt door de Synology conform bovenstaande uitleg en dat dit aantal altijd terugkeert op nul. Het aantal Reallocated Sectoren kan alleen maar oplopen, niet naar nul terugkeren. Zolang dat aantal Reallocated sectoren onder de pakweg 10 blijft, is het in orde.
- als je dit soort verscjhjnselen tegenkomt is het handig om actuele backups van al je data te hebben, maar je kunt de harddisk gewoon blijven gebruiken.
Controleerr dan wel regelmatig via smartctrl het aantal pending en reallocated sectoren, dat waarschuwt je waarschijnlijk als de magnetische laag op de platters ergens slechter wordt.
- je aantal UDMA errors is nul, dus je hebt geen communicatifouten tussen de harddisk en de NAS.

En over de tegenstelling tussen de resultaten van "Healthy Smart" en smartctl:
Een Smart-uitlees tooltje onder Windows leest de statistics op dat moment uit (zonder test uit te voeren) en beoordelt die via een voor jou onzichtbaar eigen algoritme. Een smartctl voert die test wel eerst uit en geeft jou de actuele resultaten.

[ Voor 12% gewijzigd door Renault op 11-03-2024 11:00 ]

Pagina: 1