Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik ben al een lange tijd ongelukkig op het werk.
Het zit hem vooral in kleine dingen, zoals de manier waarop er ontwikkeld wordt, en ook dat vaak mijn kritische houding niet erg wordt gewaardeerd binnen het bedrijf. Ook had ik laatst gedoe met mijn leidinggevende en HR.

Het is nu op het punt gekomen dat ik buitenspel wordt gezet door mijn leidinggevende en mijn collega's.
Zo gaan opeens andere tickets oppakken, want anders zou ik daar mogelijk vragen over kunnen gaan stellen.

Ik ben niet iemand die alles beter weet, verre van zelfs, maar ik moet als developer heel erg vaak meerdere keren hetzelfde onderdeel/stuk opnieuw veranderen. Daarbij is het niet zozeer de positie of wat tweaks aan de UI, maar opeens is alles wat we ervoor hebben afgesproken in de initiële opzet, niet goed en moet het compleet anders.

Dat iets moet veranderen is geen enkel probleem, maar we hebben het hier over fundamentele zaken, waarbij er ook is nagedacht over koppelingen met mogelijke APIs en dataverwerking. Het vervelende is dat mijn collega's dit ook niet zien. Voor hun is het gewoon veld vullen, en door - ticket af, maar er wordt totaal geen rekening mee gehouden met de (nabije) toekomst (relaties, koppelingen over meerdere tenants, externe API's). Dit gebeurt wekelijks, aangezien we heel veel (user) data verzamelen.

Zij hebben nog nooit met API's gewerkt, opzicht geen probleem, wil hun het best uitleggen. Maar ze zijn mijn uitleg beu, en willen het gewoon op hun eigen manier doen. Wat later komt, zien we dan wel. M.a.w. dan mag ik het gaan oplossen, want het kan niet worden opgevraagd of de resultaten kloppen niet.

Voor mij is werk meer dan enkel achter een desk zitten. Ik probeer mijn werk goed en serieus te doen. Ga ik daarin soms te ver? Helemaal waar, maar ik probeer wel het juiste te doen - of dat het later nog enigszins aan te passen valt. Ik probeer mij ook te houden aan standaarden of wat ons framework doet. Ik verkies een goede oplossing van een Symfony of Laravel bijvoorbeeld, boven mijn eigen stuff.

Het stomme is ook dat ik iets heb gebouwd, maar dat totaal niet wordt gezien. Of dat er opeens weer iets nieuws moet komen, ook al hebben we dus de eerste opzet samen gedaan. Ze vragen mij liever niet meer om hulp, wat ik ook snap, want dit is nu al anderhalf jaar zo, en het wordt er niet beter op. Dus nu gaat iedereen zijn eigen ding doen, en keuren mensen elkaars werk maar gewoon goed, om maar geen gezeur te hebben aan hun hoofd (het speelt ook onderling zo).

Vraag:
Ik ben eigenlijk helemaal klaar met werk, al een hele lang tijd. Binnenkort heb ik therapie, voor zowel mijn angsten als autisme, dat zou ik het liefst enkel willen doen. De meeste adviseren mij om door te gaan, nu niet te switchen van baan, omdat het ook handig is voor de therapie. Maar om eerlijk te zijn voel ik mij totaal niet meer happy of fijn op het werk.

Mijn passie zit in programmeren. Ik vind het leuk om aan open-source te werken, maak graag projecten op GitHub of een PR, maar ik merk dat mijn zin hierin zakt, doordat het niet meer leuk is op het werk.

Ik kan stoppen aangezien ik ben afgekeurd, maar zelf weer had besloten om te gaan werken.
Is er werk dat wel leuk is, en waarbij je toch aan het programmeren bent? Ik zou graag willen leren en mij willen verbeteren op gebied van Docker, CI/tests, streaming, etc. Maar twijfel of ik dat via werk of zelf via cursussen moet gaan doen?

Ik wil nuttig zijn voor de maatschappij, dus stoppen met werken voelt ook erg laag. Maar het maakt mij totaal niet gelukkig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 01-10 11:36
Vervelend om te lezen dat je op deze manier je plek kwijt raakt.

Soms is het beter om verder te gaan. Je veranderd zelf, andere veranderen. Wat ooit een match wordt is op eens geen match meer. Die dingen gaan soms zo. Je kan het bij je zelf zoeken of bij andere, maar dat veranderd niet dat dingen veranderd zijn en je niet meer (goed) op je plek zit.

Leuk is het zeker niet. Ik denk dat je met je programmeer expertise binnen een paar maanden een nieuwe plek hebt met nieuwe uitdagingen, nieuwe mensen en dus ook nieuwe relaties ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:54
Vervelend zeg, is het bespreekbaar op het werk? Misschien kun je een vertrouwenspersoon inschakelen en dit samen met HR bespreken. Wellicht willen ze ook van jou afscheid nemen en kun je met een vaststellingsovereenkomst eruit komen?

Daarmee kun je onderhandelen over bedrag en voorwaarde voor je ontslag, misschien kun je dan als zelfstandige verder. Dan heb je veel vrijheid om je eigen werk te bepalen, ik snap dat werkgevers niet zo happig zijn op open source. Ook vervelende discussies gehad met mijn werkgever destijds.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou toch switchen van baan. Waarom niet? Er zijn legio bedrijven waar je aan de slag kunt. Er zijn ook speciale bedrijven die gericht mensen met autisme aannemen, bij mij in de regio zit er zo1: https://specializedbrainsict.nl/

Misschien iets in die geest zoeken?

Niet happy zijn op je werk betekent niet dat je klaar bent met werken. Een nieuwe baan geeft vaak frisse energie. Probeer het gewoon.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:24

Thompson

Beeromaniac

Het is dus niet zozeer het werken an sich dat je ongelukkig maakt maar de werkomgeving waar je nu in zit?
Heel simpel; zoek ander werk.

Of, maar ik weet niet of dat een te zware belasting is en wat voor invloed dat heeft op een eventuele uitkering gezien je afgekeurd bent; ga als ZZP aan de slag. Dan kies je zelf de klussen waar je een goed gevoel bij hebt dat je daar je programmeer-ei in kwijt kan en kun je intussen ook jezelf als ZZP'er waardevoller maken door cursussen te volgen.

Het siert je in ieder geval dat je ondanks je afkeur niet zomaar niet wil werken d:)b

Beeromaniac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:29
@HollowGamer
Uiteraard als eerste, heel veel succes met een keuze maken. En top dat je je toch voor de maatschappij wil inzetten _/-\o_

Wat jij omschrijft komt op mij over dat je door je autisme op een relatief lage functie zit maar wel slim genoeg bent. Door de lagere functie heb je collega's die totaal anders werken en leidinggevende die geen zin hebben om in je te investeren.

Dus voor de lange termijn zal wisselen van baan zeker de oplossing zijn om uit je huidige positie te komen en weer plezier in werk te krijgen. Je geeft aan dat je afgekeurd bent dus je hebt een veilig vangnet om lekker rond te gaan kijken.
Of je dat moet doen voor, tijdens of na je therapie is natuurlijk lastig voor ons om via een forum te bepalen. Krijg je bijvoorbeeld ruimte van je werkgever om die therapie te volgen of moet het naast je werk? In het laatste geval is wellicht stoppen een optie. Eerst je hoofd op orde brengen met therapie en lekker wat open-source projecten oppakken. Daarnaast een bedrijf opzoeken waar ze weten hoe ze met autisme moeten omgaan en solliciteren. Je zou zelfs kunnen aanbieden om een dag mee te draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:19

Dido

heforshe

Er zijn genoeg plekken waar een gedreven developer met inzicht in toekomstgericht programmeren en een kritische blik zeer wordt gewaardeerd.

Je zit nu in een situatie waarin iedereen om je heen een bepaald beeld van je heeft, en dat ga je niet eenvoudig kunnen veranderen. En als iedereen om je heen het eigenlijk wel prima vindt dat dingen suboptimaal gaan zoals ze gaan, dan ga jij daar in je eentje ook niets aan kunnen doen.

Ik zou zorgen dat mijn LinkedIn profile up-to-date is, en rustig aan eens rondkijken naar een andere werkgever. Dat is niet opgeven, dat is letterlijk op zoek gaan naar een neiuwe uitdaging.

Jij wilt (begrijpelijkerwijs!) helemaal niet op een plek zitten waar je het gevoel hebt dat je aan een dood paar daan het trekken bent - of dat gevoel terecht is, is eigenlijk niet eens relevant.

Zoek een nieuwe werkomgeving, begin daar met een frisse start. Als je ergens gaat solliciteren, steek dan je kritische houding niet onder stoelen of banken. Dat kan je afwijzingen opleveren, maar vooral bij toko's waar je het risico loopt weer in dezelfde val terecht te komen.

Ik kan je uit ervaring vertellen dat een verandering van werkomgeving de beste manier is om jezelf opnieuw uit te vinden en om de dingen die je nu zo graag zou willen doen ook daadwerklijk in de praktijk te kunnen brengen.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:40:
Vervelend zeg, is het bespreekbaar op het werk? Misschien kun je een vertrouwenspersoon inschakelen en dit samen met HR bespreken. Wellicht willen ze ook van jou afscheid nemen en kun je met een vaststellingsovereenkomst eruit komen?

Daarmee kun je onderhandelen over bedrag en voorwaarde voor je ontslag, misschien kun je dan als zelfstandige verder. Dan heb je veel vrijheid om je eigen werk te bepalen, ik snap dat werkgevers niet zo happig zijn op open source. Ook vervelende discussies gehad met mijn werkgever destijds.
Ik heb altijd begrepen dat je beter zelf geen ontslag of jezelf op inactief moet zetten, aangezien er dan rechten vervallen en jezelf in de problemen kan komen. Klopt dit?

Ik zit ook nog vast het aan UWV, dat is zowel een pluspunt als een nadeel.
Zo ben ik nog altijd ziek, wat ik ook gewoon ben, maar heeft de werkgever daar ook profijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Thompson schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:41:
Het is dus niet zozeer het werken an sich dat je ongelukkig maakt maar de werkomgeving waar je nu in zit?
Heel simpel; zoek ander werk.

Of, maar ik weet niet of dat een te zware belasting is en wat voor invloed dat heeft op een eventuele uitkering gezien je afgekeurd bent; ga als ZZP aan de slag. Dan kies je zelf de klussen waar je een goed gevoel bij hebt dat je daar je programmeer-ei in kwijt kan en kun je intussen ook jezelf als ZZP'er waardevoller maken door cursussen te volgen.

Het siert je in ieder geval dat je ondanks je afkeur niet zomaar niet wil werken d:)b
ZZP heb ik al eens geprobeerd, maar dan komt er ook veel op je af.
Zo heb je klantencontact, en ook andere prikkels. Het is dan ook voor mij erg moeilijk dan je hoofd boven water te houden. Daardoor ben ik er uiteindelijk mee gestopt, want ook het zelf alles regelen, is best moeilijk en ingewikkeld.

Ik ben een sociaal iemand, maar ik heb moeite met veel prikkels. Het liefst denk ik na over de oplossing(en), dan dat ik mijzelf moet verkopen (if that makes sence).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
chrisborst schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:42:
@HollowGamer
[..]

Of je dat moet doen voor, tijdens of na je therapie is natuurlijk lastig voor ons om via een forum te bepalen. Krijg je bijvoorbeeld ruimte van je werkgever om die therapie te volgen of moet het naast je werk? In het laatste geval is wellicht stoppen een optie. Eerst je hoofd op orde brengen met therapie en lekker wat open-source projecten oppakken. Daarnaast een bedrijf opzoeken waar ze weten hoe ze met autisme moeten omgaan en solliciteren. Je zou zelfs kunnen aanbieden om een dag mee te draaien.
Daar werd heel lastig over gedaan door mijn leidinggevende en HR.
Ze vonden het belachelijk als ik mij volledig ziek zou melden bijvoorbeeld, aangezien ik had gezegd dat het 'even niet kon'.

Sindsdien hebben we erover gesproken, maar een echt excuses heb ik nooit gehad.
Het was voor mij toen erg moeilijk, aangezien er opmerkingen destijds zijn gemaakt en de manier waarop, die mij flink hebben geraakt. Het zijn oude koeien, maar ik weet wel wat mij te wachten staat bij een gesprek erover.

Momenteel heb ik vrij op mijn therapiedagen, dat heb ik zo afgesproken met de arbeidsarts.
Iets waar HR ook niet zo blij mee was, maar gezien het verleden voel ik mij echt niet meer prettig bij haar.

Ja, zoiets zou mooi zijn. Alleen wordt er dus wel om mij heen gezegd dat ik door moet gaan met werken.
Maar ik voel mij echt niet meer prettig en gewaardeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:54
HollowGamer schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:50:
[...]

Ik heb altijd begrepen dat je beter zelf geen ontslag of jezelf op inactief moet zetten, aangezien er dan rechten vervallen en jezelf in de problemen kan komen. Klopt dit?

Ik zit ook nog vast het aan UWV, dat is zowel een pluspunt als een nadeel.
Zo ben ik nog altijd ziek, wat ik ook gewoon ben, maar heeft de werkgever daar ook profijt van.
Je neemt niet zelf ontslag als je met een VSO (vaststellingsovereenkomst) werkt. Daarmee ga je dus in onderling overleg uit elkaar. Zeker als je werkgever ook van je af wilt. Dat is echt de beste route, dan kun je ook rustig kijken wat je dan wel wilt? Heb dit eens gedaan en kreeg 3 maanden mee en 2 maanden vrijgesteld van werk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:29
HollowGamer schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:58:
[...]

Daar werd heel lastig over gedaan door mijn leidinggevende en HR.
Ze vonden het belachelijk als ik mij volledig ziek zou melden bijvoorbeeld, aangezien ik had gezegd dat het 'even niet kon'.

Sindsdien hebben we erover gesproken, maar een echt excuses heb ik nooit gehad.
Het was voor mij toen erg moeilijk, aangezien er opmerkingen destijds zijn gemaakt en de manier waarop, die mij flink hebben geraakt. Het zijn oude koeien, maar ik weet wel wat mij te wachten staat bij een gesprek erover.

Momenteel heb ik vrij op mijn therapiedagen, dat heb ik zo afgesproken met de arbeidsarts.
Iets waar HR ook niet zo blij mee was, maar gezien het verleden voel ik mij echt niet meer prettig bij haar.

Ja, zoiets zou mooi zijn. Alleen wordt er dus wel om mij heen gezegd dat ik door moet gaan met werken.
Maar ik voel mij echt niet meer prettig en gewaardeerd.
Volgens mij is dat voldoende aanleiding om sowieso daar weg te gaan. Klinkt gewoon niet als een gezonde werkgever. Gevoelsmatig zou ik naar de bedrijfsarts stappen en aangeven dat je er helemaal doorheen zit en je je helemaal ziek wil melden om je 100% op je herstel door de therapie wil richten. Een werkgever heeft dat gewoon te accepteren. Alternatief zou inderdaad een VSO zijn en dat ze afkopen dat jullie vrijwillig uit elkaar gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Is er iets wat je tegenhoudt om gewoon eens rond te gaan kijken? Een sollicitatiebriefje te schrijven naar bedrijven die je interessant lijken (en misschien een wat beter beleid hebben om om te gaan met mensen met autisme), en daar eens te gaan praten? Zonder te veel over je UWV-verleden en situatie te hoeven uitweiden en met focus op wat jij als programmeur kunt meebrengen, is er in deze tijd vast wel iemand die jou een baan wil aanbieden. Als je ergens aan de slag gaat met een nieuw contract kun je zonder problemen je oude werk opzeggen. Wellicht krijg je niet meteen een vast contract, maar het moet in de IT wel raar lopen om geen verlenging te krijgen als developer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Kurkentrekker schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:09:
Is er iets wat je tegenhoudt om gewoon eens rond te gaan kijken? Een sollicitatiebriefje te schrijven naar bedrijven die je interessant lijken (en misschien een wat beter beleid hebben om om te gaan met mensen met autisme), en daar eens te gaan praten? Zonder te veel over je UWV-verleden en situatie te hoeven uitweiden en met focus op wat jij als programmeur kunt meebrengen, is er in deze tijd vast wel iemand die jou een baan wil aanbieden. Als je ergens aan de slag gaat met een nieuw contract kun je zonder problemen je oude werk opzeggen. Wellicht krijg je niet meteen een vast contract, maar het moet in de IT wel raar lopen om geen verlenging te krijgen als developer.
Ik heb last van paniek en angsten, dus voor mij is naar het (ander) werk gaan niet zo super eenvoudig.
Dan zou ik al vanuit thuis moeten werken, iets waar ik wel vaker over heb nagedacht. Opzicht werk ik prima vanuit thuis, ik heb geen last van (te) veel prikkels en afleiding heb ik ook niet.

Voor mij is het prettig thuis, dan op kantoor. Al hoop ik dat het makkelijker wordt met mijn therapie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-10 21:14
HollowGamer schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:32:
Het zit hem vooral in kleine dingen, zoals de manier waarop er ontwikkeld wordt, en ook dat vaak mijn kritische houding niet erg wordt gewaardeerd binnen het bedrijf. Ook had ik laatst gedoe met mijn leidinggevende en HR.

Het is nu op het punt gekomen dat ik buitenspel wordt gezet door mijn leidinggevende en mijn collega's.
Zo gaan opeens andere tickets oppakken, want anders zou ik daar mogelijk vragen over kunnen gaan stellen.

Ik ben niet iemand die alles beter weet, verre van zelfs, maar ik moet als developer heel erg vaak meerdere keren hetzelfde onderdeel/stuk opnieuw veranderen. Daarbij is het niet zozeer de positie of wat tweaks aan de UI, maar opeens is alles wat we ervoor hebben afgesproken in de initiële opzet, niet goed en moet het compleet anders.

Dat iets moet veranderen is geen enkel probleem, maar we hebben het hier over fundamentele zaken, waarbij er ook is nagedacht over koppelingen met mogelijke APIs en dataverwerking. Het vervelende is dat mijn collega's dit ook niet zien. Voor hun is het gewoon veld vullen, en door - ticket af, maar er wordt totaal geen rekening mee gehouden met de (nabije) toekomst (relaties, koppelingen over meerdere tenants, externe API's). Dit gebeurt wekelijks, aangezien we heel veel (user) data verzamelen.

Zij hebben nog nooit met API's gewerkt, opzicht geen probleem, wil hun het best uitleggen. Maar ze zijn mijn uitleg beu, en willen het gewoon op hun eigen manier doen. Wat later komt, zien we dan wel. M.a.w. dan mag ik het gaan oplossen, want het kan niet worden opgevraagd of de resultaten kloppen niet.

Voor mij is werk meer dan enkel achter een desk zitten. Ik probeer mijn werk goed en serieus te doen. Ga ik daarin soms te ver? Helemaal waar, maar ik probeer wel het juiste te doen - of dat het later nog enigszins aan te passen valt. Ik probeer mij ook te houden aan standaarden of wat ons framework doet. Ik verkies een goede oplossing van een Symfony of Laravel bijvoorbeeld, boven mijn eigen stuff.

Het stomme is ook dat ik iets heb gebouwd, maar dat totaal niet wordt gezien. Of dat er opeens weer iets nieuws moet komen, ook al hebben we dus de eerste opzet samen gedaan. Ze vragen mij liever niet meer om hulp, wat ik ook snap, want dit is nu al anderhalf jaar zo, en het wordt er niet beter op. Dus nu gaat iedereen zijn eigen ding doen, en keuren mensen elkaars werk maar gewoon goed, om maar geen gezeur te hebben aan hun hoofd (het speelt ook onderling zo).

Vraag:
Ik ben eigenlijk helemaal klaar met werk, al een hele lang tijd. Binnenkort heb ik therapie, voor zowel mijn angsten als autisme, dat zou ik het liefst enkel willen doen. De meeste adviseren mij om door te gaan, nu niet te switchen van baan, omdat het ook handig is voor de therapie. Maar om eerlijk te zijn voel ik mij totaal niet meer happy of fijn op het werk.

Mijn passie zit in programmeren. Ik vind het leuk om aan open-source te werken, maak graag projecten op GitHub of een PR, maar ik merk dat mijn zin hierin zakt, doordat het niet meer leuk is op het werk.

Ik kan stoppen aangezien ik ben afgekeurd, maar zelf weer had besloten om te gaan werken.
Is er werk dat wel leuk is, en waarbij je toch aan het programmeren bent? Ik zou graag willen leren en mij willen verbeteren op gebied van Docker, CI/tests, streaming, etc. Maar twijfel of ik dat via werk of zelf via cursussen moet gaan doen?

Ik wil nuttig zijn voor de maatschappij, dus stoppen met werken voelt ook erg laag. Maar het maakt mij totaal niet gelukkig.
Je hebt een time-out nodig en als je batterij echt op is, dan even ertussen uit. Ik moet ook wel zeggen dat je een moeilijke werkomgeving hebt. Is het niet een mogelijkheid om remote te werken bij je huidige werkgever?

Maar ga niet over je grenzen heen, dan ben je verder van huis.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Monkeydancer schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:22:
[...]

Je hebt een time-out nodig en als je batterij echt op is, dan even ertussen uit. Ik moet ook wel zeggen dat je een moeilijke werkomgeving hebt. Is het niet een mogelijkheid om remote te werken bij je huidige werkgever?

Maar ga niet over je grenzen heen, dan ben je verder van huis.
Ik werk volledig remote, al is het wel het streven om naar kantoor te gaan.

Maar om eerlijk te zijn, heb ik de laatste tijd vaker van 'waarom zou ik dat nog doen?'.
Voor de mensen daar hoeft het niet voor mij, dus het zou enkel voor mijzelf zijn.

Het liefst wil ik mijn energie geven aan andere zaken. Vroeger was dat het werk, maar door al het gedoe, heb ik die feeling/drive niet meer.

Het loslaten van programmeren vind ik moeilijk, maar ik doe het met enorme tegenzin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:12

Agent47

I always close my contracts.

Goed in je eigen vel zitten is het belangrijkst. Je geeft aan dat je afgekeurd bent. Kan je rondkomen van een uitkering? Trekt dat je huur / hypotheek etc.? Als dat zo is en je hebt in je vrije tijd genoeg te doen / komt de dag prima door, dan zou ik dat doen. Het belangrijkste is dat je zelf gelukkig bent.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• d-Frag
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 16:36

d-Frag

74% completed

Ik kan maar één tip geven.

Bespreek het met de bedrijfsarts, neem eventueel iemand die jouw situatie begrijpt mee.
De bedrijfsarts kan adviezen geven waar jouw leidinggevende en HR niet makkelijk omheen kunnen.
Jouw eigen gevoel "ik heb rust nodig" advies van een therapeut of tante Janny altijd laten bevestigen door diezelfde bedrijfsarts.

Jouw leidinggevende en HR zijn duidelijk niet bezig met jou, maar met de dagelijkse gang van zaken.

Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming, dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden. - Bhagavad Gita -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monkeydancer
HollowGamer schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:34:
[...]

Ik werk volledig remote, al is het wel het streven om naar kantoor te gaan.

Maar om eerlijk te zijn, heb ik de laatste tijd vaker van 'waarom zou ik dat nog doen?'.
Voor de mensen daar hoeft het niet voor mij, dus het zou enkel voor mijzelf zijn.

Het liefst wil ik mijn energie geven aan andere zaken. Vroeger was dat het werk, maar door al het gedoe, heb ik die feeling/drive niet meer.

Het loslaten van programmeren vind ik moeilijk, maar ik doe het met enorme tegenzin.
Ik zal ook niet lekker in mijn vel zitten als mijn bijdrage en inbreng niet meer gewaardeerd wordt, ook al komt dit ten goede aan het eindresultaat van het project. Vooral als je niet meer serieus genomen wordt en continu wordt afgewimpeld. QA hoort gewoon onderdeel te zijn van het werk. Bespreek dit inderdaad eerst met de bedrijfsarts, maar ik heb volkomen begrip voor je verhaal

Het wisselen van baan/werkomgeving kan een oplossing zijn. Moet je wel in een omgeving terecht komen die je bevalt. Je kan dan kijken naar banen in specifieke sectoren bijv. Overheid is bijv. heel anders dan een commercieel IT bedrijf of detacheerder.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ik lees vooral dat mensen gewoon maar wat lopen te implementeren in plaats van dat er echt over requirements, ontwerpen en scope wordt nagedacht.

Het kan zinnig zijn om expliciet naar die zaken te vragen. Bij het doen van een ticket, bij de architect/PO/leidinggevende vragen waar dit allemaal op voorbereid moet zijn. Zelf denk je daar nu waarschijnlijk actief en automatisch over na, maar je kan dat ook gewoon als open vraag stellen.

"Moet dit al voorbereid zijn op koppeling X"? Is het antwoord ja, dan mag je zeurende collega's op de beslissing van hogerop wijzen en mogen zij zelf in discussie met hogerop. Jij hebt gehoord dat die koppeling moet werken dus kritische vragen ontwijken is verantwoordelijkheid ontwijken. Is het antwoord nee, of onduidelijk, dan kun je jezelf veel tijd en moeite besparen door zelf ook dit soort kritische vragen niet te stellen. Dat kan natuurlijk wel onbevredigend zijn, maar mentaal is dat misschien prima als je dat ziet als duidelijke "scoping": je gaat het vast nog een keer fixen, maar gewoon nog niet nu. Komen er kritische vragen over waarom koppeling X niet werkt? Wederom: jij hebt het van tevoren gevraagd, en toen kreeg je geen "ja" te horen.

Dat betreft vooral scoping en requirements, wat precies het ontwerp is (gebruikte frameworks etc) is natuurlijk wat lastiger omdat dat voor het management veel minder uitmaakt zolang het niet zichtbaar is. Maar ook daar: besluit als team wat je belangrijk vind, zodat je niet aan een dood paard loopt te trekken.

Verder, hoe is de bedrijfscultuur in reflecteren? Software-ontwikkeling gebeurt tegenwoordig doorgaans met scrum en met retrospectives, waarin je als team reflecteert over de werkwijze en waarin je samen concludeert of je in de toekomst wil bijsturen. Daar kun je dit soort vragen kwijt: willen we van tevoren nadenken over of een implementatie aansluit bij toekomstig gebruik, of doen we dat achteraf? Werken we als team aan gekozen oplossing of doet iedereen zijn eigen ding maar een beetje? Waarom lopen we steeds tegen onhandige keuzes aan uit het verleden? Op die vragen wil je een antwoord hebben, maar ook concrete afspraken om de werkwijze te verbeteren.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:23
Gewoon opstappen.. lekker boeiend.. er is werk zat joh, waarom niet op zoek naar een leuke plek?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02

Vraag:

Ik herken de dynamiek waarbij je als techneut werkt in een omgeving waar je omringt bent door mensen die kort-door-de-bocht gewoon taken willen knallen... waar problemen telkens ad-hoc opgelost worden, en waar niet de kern van het probleem herkend/erkend/opgelost wordt... waar "hard werken" betekent de zoveelste excel sheet in elkaar draaien, in plaats van nadenken hoe het werk gemakkelijker gemaakt kan worden...

Het slechte nieuws is: de organisatie en de afdeling waar je werkt ga je (waarschijnlijk) niet veranderen. Dus de oplossing zul je in een andere hoek moeten zoeken.

1) de structurele oplossing: e.g. buiten de afdeling/club gaan staan, en met een manager of product owner de workflow/dataflow van de afdeling onder de loep nemen en dat gaan stroomlijnen. Je aanspreekpunt veranderd dan van de mensen van de afdeling, naar de PO/manager voor wie je de stroomlijning doet. Die fungeert dan als barriere tussen jou en de afdeling.
Misschien is er een mogelijkheid oom dat met een andere afdeling te doen, om zo helemaal niets meer van doen te hebben met de mensen waar je niet goed mee kunt samenwerken.

2) de persoonlijke oplossing: scope verkleinen, terugtrekken. Minimaliseer de hoeveelheid tijd die je bezig bent met energievretende taken, en probeer de krenten in de pap te vinden waar je wel aan wilt werken. Sinds je buitenspel bent gezet door HR/leidingevende heb je hier de ruimte voor. Een soort van hobby-projectje, maar dan wel relevant voor de organisatie waar je voor werkt.

3) vertrekken, en leren wat de red-flags zijn bij andere organisaties. Aangezien je graag met code en development bezig bent zou ik vooral focussen op plekken waar de software centraal staat. Mijn ervaring is dat plekken waar software development slechts als ondersteunende functie gezien wordt vaak ook totaal knudde software development processen hebben.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Metalman
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:54
Vervelend dat het zo loopt! Ik heb vrijwel hetzelfde verhaal meegemaakt maar dan als leidinggevende. Een ontwikkelaar in mijn team liep tegen vrijwel dezelfde issues aan die jij omschrijft. Hij was ook kritisch, stelde veel vragen, en had een visie op hoe dingen anders en beter konden. Helaas wist hij dit niet goed over de bühne te krijgen in het team. De ideeën waren goed en hij had op een aantal punten volkomen gelijk. Maar bracht dit te aanvallend, zonder tact en inlevingsvermogen, en zonder concrete suggesties voor hoe de werkwijze anders kon. Waardoor het veel te vaak uitliep op conflicten, en uiteindelijk elkaar vermijden.

Ik zou willen dat ik kon zeggen dat hier een happy-end aan zat maar dat is helaas niet zo. Ondanks vele handreikingen en tijdsinvesteringen van mij lukte het gewoon niet. Zelfs meerdere malen speciale projecten opgetuigd waar hij de kar in kon trekken, zonder dat anderen nodig waren. Maar hij bleef teveel hangen in hoe dingen in de ideale wereld zouden moeten gaan, zonder concessies te willen doen. Je hebt gewoon nooit alle variabelen (no pun intended) in de hand in softwareontwikkeling. Zeker in een Agile omgeving kunnen plannen snel veranderen, en daar moet je mee om kunnen gaan.

Wat ik je zou willen meegeven: ga op zoek naar een andere plek. Je hebt sowieso een reset nodig, want het klinkt alsof de relatie met je collega's al niet goed meer is. En de lol voor jou is er ook af. Zo'n situatie moet je zo snel mogelijk uit.

Als je eenmaal een andere plek hebt gevonden, bij voorkeur met software engineers ipv developers, ga dan ook bij jezelf te rade hoe je het beste jouw doel kunt bereiken in een bepaalde situatie. Vind je bijvoorbeeld dat andere ontwikkelaars geen rekening houden met scenario X, Y, Z: probeer zelf die scenarios eens te schetsen, en jouw voorstel voor hoe je als team daar al preventief rekening mee kunt houden. Je opent dan ruimte voor discussie, in plaats van dat je uit de hoogte anderen wel even komt vertellen hoe het moet, of hoe dom ze wel niet zijn (ik chargeer natuurlijk).

Vooral wens ik je veel succes! Je stap naar therapie klinkt als een goede. Dat gaat je ongetwijfeld ook nieuwe inzichten en handvaten geven om in de toekomst anders met dit soort situaties om te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:52

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Zoals TS zit hier profileert lijkt hij me bij uitstek geschikt voor https://www.digitaleoverh...data-en-ethiek/open-data/ / https://www.digitaleoverh...derwerpen/open-source/...
Genoeg kleine en middelgrote gemeentes die zitten te springen om mensen die aan willen pakken en vooral ook wat verder in de toekomst kunnen en durven te kijken.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:04

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Jij zit helaas helemaal bij het verkeerde bedrijf. Dat kan gebeuren en daar weet ik alles van. Een hoop managers omringen zich bij voorkeur met jaknikkers in plaats van zelfstandig denkende medewerkers. Als je het echt niet meer trekt bij die toko is er de optie om je ziek te melden. Dan verplaats je jouw probleem naar dat van de werkgever en zal het bedrijf met oplossingen moeten komen. Dat kan bijvoorbeeld zijn dat je huidige werkgever de kosten gaat dragen voor een bureau dat jou kan helpen aan een nieuwe baan bij een bedrijf waarin jij wel past. Ik wens je heel veel succes.

P.s. @HollowGamer gezien de 'uitdagingen' die je schetst is het van een nog groter belang dat je bij een geschikte werkgever terecht komt. Een die jouw specifieke talenten en kwaliteiten juist graag benut en begrijpt dat je anders denkt. Op de lange duur is met tegenzin naar het werk gaan niet vol te houden. Jouw relaas is zo herkenbaar voor mij. Ik vind het moedig en dapper dat je hierover een topic hebt aangemaakt.

[ Voor 39% gewijzigd door vdr01 op 08-03-2024 16:25 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Bedankt allemaal voor het meedenken, dat doet mij goed. :)

Ben ik verplicht te communiceren met HR? Ik heb echt hele slechte ervaring met haar.
Maandag wilt ze mij waarschijnlijk spreken, dinsdag heb ik gesprek met een arbeidsarts, maar gezien mijn negatieve ervaringen uit het recente verleden, zie ik daar enorm tegen op.

Dit weekend eens goed nadenken, denk dat ik dinsdag mij 100% ziek ga melden bij de arbeidsarts.
Ik zie erg tegenop om weer aan de slag te gaan of mijn collega's te zien. Erg jammer, het enige dat ik wilde, was een goed en betrouwbaar platform neerzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:32

Vraag:

Enorm lastig met autisme, maar de enige oplossing bij deze en volgende werkgevers is accepteren dat de meeste mensen op een magere 7 door het leven gaan en jij een 10 wilt leveren. Dat gaat gewoon bijten en voor beide houdingen is wat te zeggen. Ook is de enige constante verandering in het bedrijfsleven. Van nieuwe collega's, minder budget, onduidelijke architectuur koers wijzigingen etc. Dit is met autisme ook moeilijk om te accepteren..

Wat zou je kunnen overwegen?
- Naar een rol waar je meer de kaders uitzet, misschien ook nog zelf mee ontwikkelt (lead engineer, solution architect etc.).
- Naar een omgeving waar excelleren en zaken uitgebreid doordenken wat normaler is (high tech, r&d en universiteiten)
- Een job waarin je lekker solo kan gaan en alle vrijheid hebt (pentester, bountyhunter etc).

Je noemde in je reactie ook het ontwikkelen in de opensource wereld, denk dat je dit niet mag vergelijken met hoe een werkgever zou kunnen zijn. Omdat de OS wereld leunt op vrijwilligers heb je een laidback omgeving met gepassioneerde vrijwilligers daar kan geen bedrijf tegen concurreren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@HollowGamer Ik heb wel eens gehoord van bemiddelingsbureau's/detacheerders die gespecialiseerd zijn in mensen met autisme. Heb je hier wel eens naar gekeken? Misschien biedt dat een uitkomst voor je.

Sowieso +1 dat jij je wil inzetten voor de maatschappij! Maar, als je echt wil stoppen met werken, kan dit ook op een andere manier. Bijvoorbeeld in de vorm van vrijwilligerswerk in de breedste zin van het woord.

Ik zou je wel adviseren om voordat je iets beslist, dit eerst te bespreken met je therapeut. Het is echt waardevol om zo iemand mee te laten denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdr01

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

HollowGamer schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:20:
Bedankt allemaal voor het meedenken, dat doet mij goed. :)

Ben ik verplicht te communiceren met HR? Ik heb echt hele slechte ervaring met haar.
Maandag wilt ze mij waarschijnlijk spreken, dinsdag heb ik gesprek met een arbeidsarts, maar gezien mijn negatieve ervaringen uit het recente verleden, zie ik daar enorm tegen op.

Dit weekend eens goed nadenken, denk dat ik dinsdag mij 100% ziek ga melden bij de arbeidsarts.
Ik zie erg tegenop om weer aan de slag te gaan of mijn collega's te zien. Erg jammer, het enige dat ik wilde, was een goed en betrouwbaar platform neerzetten.
Het belangrijkste is een bezoek aan je huisarts op korte termijn en dat hij/zij jou steunt. Uiteindelijk moet er een oplossing komen voor dit probleem. Dit is in belang van beide partijen. Dat je tegen gesprekken opziet met personen die het bedrijf vertegenwoordigen en waarmee je al eerder slechte ervaringen hebt gehad is niet meer dan logisch. Niet gaan of overwegen iemand mee te nemen die welbespraakt is en jouw belangen behartigd. Al snap ik dat dit laatste ook te pijnlijk kan zijn voor uw trots. Het belangrijkste besluit heeft u al genomen na de conclusie dat u daar niet meer wil en kan blijven werken.

[ Voor 6% gewijzigd door vdr01 op 08-03-2024 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
vdr01 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:35:
[...]

Het belangrijkste is een bezoek aan je huisarts op korte termijn en dat hij/zij jou steunt. Uiteindelijk moet er een oplossing komen voor dit probleem. Dit is in belang van beide partijen. Dat je tegen gesprekken opziet met personen die het bedrijf vertegenwoordigen en waarmee je al eerder slechte ervaringen hebt gehad is niet meer dan logisch. Niet gaan of overwegen iemand mee te nemen die welbespraakt is en jouw belangen behartigd. Al snap ik dat dit laatste ook te pijnlijk kan zijn voor uw trots. Het belangrijkste besluit heeft u al genomen na de conclusie dat u daar niet meer wil en kan blijven werken.
De huisarts steunt mij, en ik krijg als het meezit, al heel binnenkort mijn therapie.

Kan ik gewoon maandag zeggen: ik ben ziek, en verdere details horen jullie van de bedrijfsarts? Of moet ik zeggen 'ik ben voorlopig ziek, dat is alles wat ik wil delen'?

De vorige keer kreeg ik de huid vol gescholden, ik had toen al weg moeten gaan, maar heb mij laten ompraten door de baas/eigenaar van het bedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdr01

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Indien er er voor een vaststellingsovereenkomst wordt gekozen is het volgende wel van belang:

"U bent niet ziek. Dit is belangrijk want als u akkoord gaat met uw ontslag terwijl u ziek bent, krijgt u misschien geen uitkering." https://www.uwv.nl/partic...met-wederzijds-goedvinden

Er staat dus misschien geen uitkering. Maar waar dat van afhangt? Lijkt mij belangrijk dat uit te zoeken.

[ Voor 81% gewijzigd door vdr01 op 08-03-2024 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
vdr01 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:52:
Indien er er voor een vaststellingsovereenkomst wordt gekozen is het volgende wel van belang:

"U bent niet ziek. Dit is belangrijk want als u akkoord gaat met uw ontslag terwijl u ziek bent, krijgt u misschien geen uitkering." https://www.uwv.nl/partic...met-wederzijds-goedvinden

Er staat dus misschien geen uitkering. Maar waar dat van afhangt? Lijkt mij belangrijk dat uit te zoeken.
Thanks, goed om te weten. :)

Ik heb een WIA uitkering, maakt dit iets uit?
Dacht dat mij toen is verteld dat mijn werkgever en ik, zo uit elkaar kunnen gaan. Maar ik weet nu al dat daar helaas meer bij komt kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdr01

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

HollowGamer schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:29:
[...]

Ik heb een WIA uitkering, maakt dit iets uit?
Dacht dat mij toen is verteld dat mijn werkgever en ik, zo uit elkaar kunnen gaan. Maar ik weet nu al dat daar helaas meer bij komt kijken.
Dat moet u navragen bij de instantie waarvan u de WIA uitkering ontvangt. De materie is ingewikkeld en het laatste wat ik wil is u verkeerd advies geven. De vraag is wie u wel van goed advies kan dienen. Mogelijk een ontslagrechtadvocaat.

[ Voor 12% gewijzigd door vdr01 op 08-03-2024 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
vdr01 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 18:00:
[...]

Dat moet u navragen bij de instantie waarvan u de WIA uitkering ontvangt. De materie is ingewikkeld en het laatste wat ik wil is u verkeerd advies geven. De vraag is wie u wel van goed advies kan dienen. Mogelijk een ontslagrechtadvocaat.
Is het echt zoveel gedoe?

Toen ik weer begon met werken, wilde ik juist dit allemaal niet. Voor mij was de reden om het te doen, zodat we allemaal het zo weer allemaal terug konden draaien.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

Agent47 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:39:
Goed in je eigen vel zitten is het belangrijkst. Je geeft aan dat je afgekeurd bent. Kan je rondkomen van een uitkering? Trekt dat je huur / hypotheek etc.? Als dat zo is en je hebt in je vrije tijd genoeg te doen / komt de dag prima door, dan zou ik dat doen. Het belangrijkste is dat je zelf gelukkig bent.
Leven van een uitkering lijkt mij voor mensen die niet kunnen werken, niet voor mensen die niet willen werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdr01

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

HollowGamer schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 18:23:
[...]

Is het echt zoveel gedoe?

Toen ik weer begon met werken, wilde ik juist dit allemaal niet. Voor mij was de reden om het te doen, zodat we allemaal het zo weer allemaal terug konden draaien.
Gedoe blijft het natuurlijk wel. Maar juist dan kan het van belang zijn het uit handen te geven en het over te laten aan iemand met verstand van zaken en waarvan je zeker weet dat hij alleen voor jouw belangen opkomt.

Zo'n advocaat kun je gewoon bellen. Normaliter krijg je dan een vrijblijvend en gratis gesprek waarin je jouw verhaal voorlegt. Als hij er brood inziet zal hij je helpen. Als hij goed is zal hij je werkgever voor zijn kosten op laten draaien.

[ Voor 23% gewijzigd door vdr01 op 08-03-2024 18:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Laatst online: 02-10 16:08
Wat ik even mis in deze context is waarom de rest er anders naar kijkt? Als er geen tijd, budget of scope is om rekening te houden met allerlei randvoorwaarden. Of dingen nog eens te refactoren dan is dat ook iets om rekening meet te houden. Soms zijn er bepaalde beperkingen en het kan altijd mooier gemaakt worden. Maar een sprint moeten ook gehaald worden. Budgetten zijn eindig dus het kan niet altijd een tien zijn. Als iedereen akkoord is met een 7 dan is dat waar je voor moet gaan dan kun je wel kritisch zijn maar het is wat het is. Niks is perfect.
Dit ga je bij andere bedrijven ook tegenkomen. Daar zul je je toch aan moeten aanpassen.

[ Voor 7% gewijzigd door rvrbtcpt op 08-03-2024 18:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
rvrbtcpt schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 18:41:
Wat ik even mis in deze context is waarom de rest er anders naar kijkt? Als er geen tijd, budget of scope is om rekening te houden met allerlei randvoorwaarden. Of dingen nog eens te refactoren dan is dat ook iets om rekening meet te houden. Soms zijn er bepaalde beperkingen en het kan altijd mooier gemaakt worden. Maar sprint moeten ook gehaald worden. Budgetten zijn eindig dus het kan niet altijd een tien zijn. Als iedereen akkoord is met een 7 dan is dat waar je voor moet gaan dan kun je wel kritisch zijn maar het is wat het is. Niks is perfect.
Ja, daar is al het begrip voor.

Alleen veranderd de scope continue. Dus je maakt nu feature X, om vervolgens het in een volgende sprint weer compleet anders te doen.

Perfect zeker niet, maar het moet wel met elkaar kunnen communiceren. Als je een ander ID gebruikt, dan ID in table Y, dan werkt het ook niet. Dat zijn dingen die ik dan aangeef (valideer de input en zorgt dat we er iets meer kunnen), maar dat wordt steeds weggewuifd. Vooral door (front)developers, die daar eigenlijk helemaal niet daarover gaan.

Het is voor hun snel en dirty, maar dat heeft nu vaker geleid tot allemaal problemen, of dat productie data helemaal niet meer klopt. Ik wil daar niet meer op worden aangesproken, want ik heb daar steeds voor gewaarschuwd, maar er wordt niets mee gedaan.

Om het beter te maken zijn we geswitched van stack, maar zelfs daar gaan mensen hun eigen ding op doen, wat dan weer upgrades breekt.

Perfect hoeft het echt niet, maar best practices zijn er totaal niet, en mensen staan daar ook niet (meer) open voor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Als je in de WIA zit heb je ook een contactpersoon daar. Die zou je kunnen bellen of een bericht sturen voor advies, of je op een andere baan kunt solliciteren of kunnen ze een jobcoach voor je regelen. Ze kunnen je bij het UWV ook gewoon helpen met een andere baan zoeken. Mogelijkheden zat! Zeker als je wel graag wilt werken maar de omstandigheden niet bij je passen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Frieda schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 20:33:
Als je in de WIA zit heb je ook een contactpersoon daar. Die zou je kunnen bellen of een bericht sturen voor advies, of je op een andere baan kunt solliciteren of kunnen ze een jobcoach voor je regelen. Ze kunnen je bij het UWV ook gewoon helpen met een andere baan zoeken. Mogelijkheden zat! Zeker als je wel graag wilt werken maar de omstandigheden niet bij je passen.
Dank! Ik ga maandag contact opnemen.

Vind het erg moeilijk, voelt alsof je mensen in de steek laat of wegstapt, maar de andere kant ben ik niet gelukkig. Het komt steeds weer terug, en dat zit ook grotendeels in mijzelf, waar ik dan ook weer van baal.

Maar ik zou graag willen werken met mensen die hetzelfde denken als mij. Niet perfectionistisch, maar echt in langer termijn oplossingen en met een bepaalde drive. Dus niet blijven hangen op oude code, maar kijken naar nieuwe dingen en ontwikkelingen. Ik vind dat enorm interessant, maar ik merk dat ik dit niet zie bij de rest van mijn colleges.

Ze doen echt hun best, maar het is anders dan hoe ik het zie. Ik zou zo graag dat tikkeltje hoger willen, of iemand waarvan ik weer dingen leer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
HollowGamer schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 20:38:
[...]

Dank! Ik ga maandag contact opnemen.

Vind het erg moeilijk, voelt alsof je mensen in de steek laat of wegstapt, maar de andere kant ben ik niet gelukkig. Het komt steeds weer terug, en dat zit ook grotendeels in mijzelf, waar ik dan ook weer van baal.

Maar ik zou graag willen werken met mensen die hetzelfde denken als mij. Niet perfectionistisch, maar echt in langer termijn oplossingen en met een bepaalde drive. Dus niet blijven hangen op oude code, maar kijken naar nieuwe dingen en ontwikkelingen. Ik vind dat enorm interessant, maar ik merk dat ik dit niet zie bij de rest van mijn colleges.

Ze doen echt hun best, maar het is anders dan hoe ik het zie. Ik zou zo graag dat tikkeltje hoger willen, of iemand waarvan ik weer dingen leer.
Dat stuk dat in jezelf zit, daar zou je aan kunnen werken met een therapeut, en op de werkplek met een jobcoach. Het tweede deel van je post laat zien wat jouw intrinsieke behoefte is qua werk en dat heb je heel mooi en duidelijk beschreven! Dat kun je goed gebruiken als pitch. Goed bezig! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:57

Nikeo

Jawelles

Je hoeft niet met ruzie weg. Dit bedrijf is gewoon geen match. Zoek en vind een project of werkgever waar je met like minded mensen aan iets werkt die het zelfde denken over de werkwijze. Zoiets is er heus, ook voor autisten met hogere standaarden dan gemiddeld. Wat voor bedrijf lijkt je leuk of wat voor product zou je aan willen werken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
Klote man. Hier een GZ-psycholoog. Mijn advies zou zijn om te switchen, want als je kijkt naar het probleem, wat energie zuigt, is dat je werk. Het is aanpassen of kiezen voor je eigen geluk. En thuiszitten is dan ook waarschijnlijk niet de oplossing, maar kijk naar andere mogelijkheden, het is sowieso fijner over te stappen als je nog ergens werkt, en als je werk hebt en daar genoegen uithaalt, dan werkt dat ook weer door op je humeur en mogelijk angsten. Al gaat angst en autisme wel hand in hand vaak. Ik hoop dat je snel iets vindt wat bij je past, maar je huidige werk klinkt als trekken aan een dood paard. En dat is zwaar en nutteloos.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Nikeo schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 22:14:
Je hoeft niet met ruzie weg. Dit bedrijf is gewoon geen match. Zoek en vind een project of werkgever waar je met like minded mensen aan iets werkt die het zelfde denken over de werkwijze. Zoiets is er heus, ook voor autisten met hogere standaarden dan gemiddeld. Wat voor bedrijf lijkt je leuk of wat voor product zou je aan willen werken?
Ik wil ook niet met ruzie weg, maar de onderlinge communicatie is zodanig verstoort, dat als ik ook maar een vraag/opmerking maakt, er een hele diepe zucht van de teamleider erbij komt. De ene helft interesseert het niet, en de andere zet mij buitenspel.

Van HR wil ik het liefst wegblijven. Ik heb daar echt enorm slechte en een vervelende situatie mee gehad.
Eigenlijk had ik toen al moeten weggaan.

Wat mij erg interesseert is streaming. Zo'n platform als ViaPlay of Ziggo GO vind ik enorm cool!
Ik heb zelf al wat gespeeld met VOD (gewoon eigen project - geen pirate stuff), en ik zou wel weten hoe bijvoorbeeld DRM en encryptie wordt gedaan. *Heb het liever niet, maar voor F1/voetbal snap ik het nog

Maar ook Docker/Podman/Kubernetes vind ik interessant. Ik doe er veel mee, maar met Kubernetes heb ik niet veel ervaring. Het is nog allemaal een VPS, maar ik zou zo graag een automatische deploy/build willen doen bijvoorbeeld.

Ik heb zoveel interesses, maar mijn hoofdding is echt dat streaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
carpebios schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 22:23:
Klote man. Hier een GZ-psycholoog. Mijn advies zou zijn om te switchen, want als je kijkt naar het probleem, wat energie zuigt, is dat je werk. Het is aanpassen of kiezen voor je eigen geluk. En thuiszitten is dan ook waarschijnlijk niet de oplossing, maar kijk naar andere mogelijkheden, het is sowieso fijner over te stappen als je nog ergens werkt, en als je werk hebt en daar genoegen uithaalt, dan werkt dat ook weer door op je humeur en mogelijk angsten. Al gaat angst en autisme wel hand in hand vaak. Ik hoop dat je snel iets vindt wat bij je past, maar je huidige werk klinkt als trekken aan een dood paard. En dat is zwaar en nutteloos.
Bedankt voor je reactie!

Ik vind het moeilijk, want dat betekent ook weer heel veel angst en paniek.
Werk zou dan al remote moeten zijn, althans voor nu. In mijn aankomende therapie zou ik naar buiten gaan (exposure o.a.) en dan ook naar het huidige werk. Alleen voel ik mij daar niet meer op mijn gemak, ik voel totaal niet de 'gezelligheid' om daarna toe te gaan of om met mijn collega's te praten.

Dat vind ik erg jammer, want ik ben ook best sociaal en geïnteresseerd. Maar klap volledig dicht, als ik niet op mijn gemak ben. Ik weet dat ik het dan wel therapeutisch kan doen, maar ik denk dat ik eerder de winkel of stad als doel zie, dan mijn werkplek.

[ Voor 4% gewijzigd door HollowGamer op 08-03-2024 22:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpebios
HollowGamer schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 22:30:
[...]

Bedankt voor je reactie!

Ik vind het moeilijk, want dat betekent ook weer heel veel angst en paniek.
Werk zou dan al remote moeten zijn, althans voor nu. In mijn aankomende therapie zou ik naar buiten gaan (exposure o.a.) en dan ook naar het huidige werk. Alleen voel ik mij daar niet meer op mijn gemak, ik voel totaal niet de 'gezelligheid' om daarna toe te gaan of om met mijn collega's te praten.

Dat vind ik erg jammer, want ik ben ook best sociaal en geïnteresseerd. Maar klap volledig dicht, als ik niet op mijn gemak ben. Ik weet dat ik het dan wel therapeutisch kan doen, maar ik denk dat ik eerder de winkel of stad als doel zie, dan mijn werkplek.
Dat is iets waar je aan kan werken natuurlijk, want nu zeg je eigenlijk dat het causaal is, verandering IS angst en paniek. Deel 1 is erachter komen waar je dan bang voor bent en waarom, exposure in vivo is dan een mooie, en dat kan morgen al beginnen. Vul maar eens in in welke situatie je bang bent en waarom. Dat ga je dan uitdagen en testen en achteraf ga je kijken of je angst uitgekomen is.

Ik denk dat je angstklachten deels te maken hebben met het huidige werk, maar niet alleen maar, ik zie het als 2 verschillende dingen. En van je werk lijkt je niet gelukkig te worden. Daar is het leven veel te kort voor. Ik zou snel op zoek gaan naar iets anders, en daarnaast de therapie voor angsten.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Is het nog steeds ditzelfde bedrijf? Onenigheid met HR afdeling . Je had daar al lang weg moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
stin00 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 23:36:
Is het nog steeds ditzelfde bedrijf? Onenigheid met HR afdeling . Je had daar al lang weg moeten zijn.
Ja, het is hetzelfde bedrijf. Maar ben gebleven omdat de eigenaar van het bedrijf vertrouwen in mijn had.

Maar nu het team dat niet meer echt heeft, denk ik dat het snel gaat veranderen. Ik had toen inderdaad moeten zeggen, ik vertrek, maar dan was ik ook heel vervelend uit elkaar gegaan en iedereen (inclusief werkcoach) vond het beste dat ik bleef. Ik neem hun niets kwalijk, dit zijn dingen die ik zelf moet beslissen.

Uiteindelijk maakt het niet zoveel uit, het zal nu ook hetzelfde zijn. Wellicht is ontslagen worden of dat zij van mij af willen, wel het beste. Al voelt het erg naar, ik heb altijd mijn best gedaan. Maar ik ben ook veel te braaf als het op zakelijke dingen aankomt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Frieda schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 20:59:
[...]

Dat stuk dat in jezelf zit, daar zou je aan kunnen werken met een therapeut, en op de werkplek met een jobcoach. Het tweede deel van je post laat zien wat jouw intrinsieke behoefte is qua werk en dat heb je heel mooi en duidelijk beschreven! Dat kun je goed gebruiken als pitch. Goed bezig! :)
Ik heb momenteel een werkcoach. Een aardig iemand, ook wel zakelijk, maar uiteindelijk komt het vooral op mijzelf aan.

Ik neem mensen die mij proberen te helpen nooit iets kwalijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:58
Verwijderd schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 18:29:
[...]

Leven van een uitkering lijkt mij voor mensen die niet kunnen werken, niet voor mensen die niet willen werken.
Alleen liggen die 2 nogal dicht bij elkaar en lopen ze vaak in elkaar over. Als het niet meer gaat kun je zeggen dat iemand niet wil werken, maar feitelijk kan ie dan niet meer werken.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
HollowGamer schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:29:
[...]

Hier wordt meestal heel simpel omheen gewerkt door je beter te melden voordat de VSO wordt ondertekent. Op zich ook logisch, want in zo'n geval meldt je je ziek omdat je op die plek niet meer kunt werken. Alleen als de VSO is getekend zijn de ergste zorgen voorbij en is de kans groot dat je ergens anders wel weer normaal kunt werken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-09 15:13
Weet niet of je er in dit geval nog wat aan hebt maar:
Wat mijn persoonlijke ideeen een beetje zijn:
- Mensen zijn en blijven onvoorspelbaar
- Je kunt iemand op 10 manieren iets vertellen, op 8 manieren ervan is het niet goed, en op 2 andere manieren zeg je hetzelfde en is het ineens wel goed. Dat kan soms erg ingewikkeld zijn.
Daar zijn wel trainingen voor hoe je dat handig zou kunnen doen.
- Vaak kan iets niet op een ideale manier zoals het eigenlijk zou horen, soms kan het zijn dat iets op een bepaalde manier moet omdat de rest er anders niet mee om kan gaan bijvoorbeeld.
- Steeds in herhaling vallen werkt vaak averechts. "oh daar heb je die zeikerd weer." Wat je misschien wel kunt doen is: Als ik dit en dit doorvoer heeft dit (mogelijk) tot gevolg dat, weten we zeker dat we dit zo willen? Al moet je naar mijn idee iets ontwerpen en dan volgens afspraken gaan maken en niet elke week weer compleet anders maken, dan heb je er simpelweg vooraf niet goed genoeg over nagedacht. (maar ik ben geen programmeur of iets dergelijks, dus zou het niet weten wat normaal is)
- Als je een collega hebt waarmee je wel goed kunt praten en vertrouwd zou je eens kunnen vragen hoe je bepaalde dingen zou kunnen aanpakken qua communicatie. Moet er wel net iemand zijn natuurlijk die je die vraag durft te stellen en een zinnig antwoord daar op heeft.
- thuis zitten met angsten is meestal geen goed idee, beetje afhankelijk van wat voor angsten.
Ik weet voorbeelden van mensen die niet meer uit huis komen e.d. door angsten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
HollowGamer schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 23:50:
[...]
Wellicht is ontslagen worden of dat zij van mij af willen, wel het beste.
Klinkt eerder als het makkelijkste. Jij bent degene die hier toch weg wilt? Dan zal jij die keuze voor jezelf moeten maken en die stap moeten zetten. Niet afwachten tot zij je eruit willen gooien. Zelf opstappen en wat gaan vinden wat je wel leuk vindt.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MineTurtle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-09 22:14
Vervelende situatie!
Mijn vriendin heeft zelf last van een angst/paniekstoornis, en krijgt hier ook professionele hulp voor.
Hiervoor hoeft ze niet van huis weg (zeker zo fijn in haar geval) maar dit gaat gewoon digitaal met 2x per week een gesprek. Tot nu toe erg veel baat bij. LMCare heten ze, misschien heb je er wat aan.

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
bastian433 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 01:18:
Weet niet of je er in dit geval nog wat aan hebt maar:
Wat mijn persoonlijke ideeen een beetje zijn:
- Mensen zijn en blijven onvoorspelbaar
- Je kunt iemand op 10 manieren iets vertellen, op 8 manieren ervan is het niet goed, en op 2 andere manieren zeg je hetzelfde en is het ineens wel goed. Dat kan soms erg ingewikkeld zijn.
Daar zijn wel trainingen voor hoe je dat handig zou kunnen doen.
- Vaak kan iets niet op een ideale manier zoals het eigenlijk zou horen, soms kan het zijn dat iets op een bepaalde manier moet omdat de rest er anders niet mee om kan gaan bijvoorbeeld.
- Steeds in herhaling vallen werkt vaak averechts. "oh daar heb je die zeikerd weer." Wat je misschien wel kunt doen is: Als ik dit en dit doorvoer heeft dit (mogelijk) tot gevolg dat, weten we zeker dat we dit zo willen? Al moet je naar mijn idee iets ontwerpen en dan volgens afspraken gaan maken en niet elke week weer compleet anders maken, dan heb je er simpelweg vooraf niet goed genoeg over nagedacht. (maar ik ben geen programmeur of iets dergelijks, dus zou het niet weten wat normaal is)
- Als je een collega hebt waarmee je wel goed kunt praten en vertrouwd zou je eens kunnen vragen hoe je bepaalde dingen zou kunnen aanpakken qua communicatie. Moet er wel net iemand zijn natuurlijk die je die vraag durft te stellen en een zinnig antwoord daar op heeft.
- thuis zitten met angsten is meestal geen goed idee, beetje afhankelijk van wat voor angsten.
Ik weet voorbeelden van mensen die niet meer uit huis komen e.d. door angsten.
Ik snap echt wat je probeert te zeggen, en trust me, ik heb het op verschillende manieren geprobeerd.

De een was de vriendelijke manier. Collega op bellen, uitleggen waarom, handje een beetje vasthouden. Kost ontzettend veel energie en tijd. Ik kwam totaal niet aan mijn eigen werk toe.

Tweede manier was, guidelines opstellen. Niemand houdt zich eraan, zelfs de mensen waarvan je het nog mag verwachten. Cursus erover gekocht, niemand heeft het gelezen.

Derde manier, frustraties delen over dat ik steeds hetzelfde moet zeggen. Waarom wordt code niet opgeschoond (bepaalde debug woorden komen steeds terug: poep, kak, plas - erg professioneel), waarom code niet opgeruimd wordt, voordat je het deelt? Waarom is er niets SOLID?

Het is echt allemaal leuk dat mensen dit steeds tegen mij roepen, maar ik heb daarin echt mijn best gedaan. Zowel (super) vriendelijk als (super) negatief. Het gaat er gewoon niet in, en ik heb geen zin meer om steeds met code te werken waaraan de helft ontbreekt. Omdat er steeds over gezeurd wordt, gaan mensen het maar approven, gewoon omdat ze geen zin hebben gezeik. Elk signaal of dus zelfs cursus waarin die principes staan, wordt weggewuifd.

Prima, maar voor mij is dat gewoon niet (meer) te doen. Dan komt het er op neer dat iemand anders (meestal ik), de puinzooi mag opruimen of het werkend mag krijgen met hele brakke code.

Het is echt niet leuk, want ik word er dan op aangesproken waarom iets er niet even makkelijk ingezet kan worden of waarom ik een PR niet zomaar goed keur. Als de teamlead zelf zou kijken, en ook maar een beetje zou weten, dan viel misschien het kwartje. Maar de ander krijgt nu zijn zin, en ik ben de zeur en grote boosdoener in dit hele verhaal.

[ Voor 7% gewijzigd door HollowGamer op 09-03-2024 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
HollowGamer schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 11:23:
[...]

Ik snap echt wat je probeert te zeggen, en trust me, ik heb het op verschillende manieren geprobeerd.

De een was de vriendelijke manier. Collega op bellen, uitleggen waarom, handje een beetje vasthouden. Kost ontzettend veel energie en tijd. Ik kwam totaal niet aan mijn eigen werk toe.

Tweede manier was, guidelines opstellen. Niemand houdt zich eraan, zelfs de mensen waarvan je het nog mag verwachten. Cursus erover gekocht, niemand heeft het gelezen.

Derde manier, frustraties delen over dat ik steeds hetzelfde moet zeggen. Waarom wordt code niet opgeschoond (bepaalde debug woorden komen steeds terug: poep, kak, plas - erg professioneel), waarom code niet opgeruimd wordt, voordat je het deelt? Waarom is er niets SOLID?

Het is echt allemaal leuk dat mensen dit steeds tegen mij roepen, maar ik heb daarin echt mijn best gedaan. Zowel (super) vriendelijk als (super) negatief. Het gaat er gewoon niet in, en ik heb geen zin meer om steeds met code te werken waaraan de helft ontbreekt. Omdat er steeds over gezeurd wordt, gaan mensen het maar approven, gewoon omdat ze geen zin hebben gezeik. Elk signaal of dus zelfs cursus waarin die principes staan, wordt weggewuifd.

Prima, maar voor mij is dat gewoon niet (meer) te doen. Dan komt het er op neer dat iemand anders (meestal ik), de puinzooi mag opruimen of het werkend mag krijgen met hele brakke code.

Het is echt niet leuk, want ik word er dan op aangesproken waarom iets er niet even makkelijk ingezet kan worden of waarom ik een PR niet zomaar goed keur. Als de teamlead zelf zou kijken, en ook maar een beetje zou weten, dan viel misschien het kwartje. Maar de ander krijgt nu zijn zin, en ik ben de zeur en grote boosdoener in dit hele verhaal.
Het enige wat je nog niet geprobeerd lijkt te hebben is: accepteren dat dingen zijn zoals ze zijn.

Je hebt geprobeerd het te veranderen, op alle manieren die jij kan bedenken. Als dat niet werkt, dan heb je de keuze: accepteren dat er niks gaat veranderen en ermee leren leven, of weggaan.

Klinkt makkelijk, is het niet. Maar zo is het wel.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Hahn schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 11:30:
[...]

Het enige wat je nog niet geprobeerd lijkt te hebben is: accepteren dat dingen zijn zoals ze zijn.

Je hebt geprobeerd het te veranderen, op alle manieren die jij kan bedenken. Als dat niet werkt, dan heb je de keuze: accepteren dat er niks gaat veranderen en ermee leren leven, of weggaan.

Klinkt makkelijk, is het niet. Maar zo is het wel.
Ik heb het proberen te accepteren, maar inderdaad dit is het niet. Ik word er dood ongelukkig van, en ik word (mede) aangesproken over dingen, waaraan ik helemaal niet heb gewerk en mijn input aan de kant is geschoven.

Het is echt vervelend. Mensen vinden je meteen betweter, maar dat is echt niet wat ik wil. Ik heb nog zoveel te leren, maar ik probeer mij wel te houden aan guidelines. Dat is het verschil.

Weggaan is wat ik wil, maar zoals gezegd vind ik dat ontzettend moeilijk en angstig. Ik kan mij nu beter melden, maar hoe ga ik aan mijn nieuwe werkgever uitleggen - ik ben in therapie, is dat erg? Of dat ik maar op 50% kan werken op mijn kunnen? Therapie kost ontzettend veel energie, maar ik heb wel het gevoel dat het niet werkt, als dit ook nog over je heen hangt.

Ik weet het gewoon echt niet wat ik moet doen. Het zo overstappen zou ik echt willen, maar ik vind het echt ontzettend moeilijk. Doorgaan op deze voet wordt het ook niet, dan zit ik straks in een burnout (als ik er al niet tegenaan zit).

[ Voor 10% gewijzigd door HollowGamer op 09-03-2024 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
HollowGamer schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 11:34:
[...]

Ik heb het proberen te accepteren, maar inderdaad dit is het niet. Ik word er dood ongelukkig van, en ik word (mede) aangesproken over dingen, waaraan ik helemaal niet heb gewerk en mijn input aan de kant is geschoven.
Klinkt bij mij alsof je dingen wil veranderen waarvoor je de power niet hebt (je bent b.v. hun baas niet). En de enige manier om daar doorheen te komen is ervoor te zorgen da hun baas het met je eens is of iig op de hoogte is van je op/aanmerkingen. Want die is uiteindelijk de enige die ze er echt op aan kan spreken.
Het is echt vervelend. Mensen vinden je meteen betweter, maar dat is echt niet wat ik wil. Ik heb nog zoveel te leren, maar ik probeer mij wel te houden aan guidelines. Dat is het verschil.
Vaak helpt het om je te focussen op de uitersten en de rest toch te accepteren. Je gaat niet een heel bedrijf opeens veranderen, ongeacht hoe goed je bent of hoeveel gelijk je hebt. En juist door de echte problemen aan te kaarten krijg je goodwill waarmee je uiteindelijk ook de kleinere dingen makkelijker aan kunt pakken.
Weggaan is wat ik wil, maar zoals gezegd vind ik dat ontzettend moeilijk en angstig. Ik kan mij nu beter melden, maar hoe ga ik aan mijn nieuwe werkgever uitleggen - ik ben in therapie, is dat erg? Of dat ik maar op 50% kan werken op mijn kunnen? Therapie kost ontzettend veel energie, maar ik heb wel het gevoel dat het niet werkt, als dit ook nog over je heen hangt.

Ik weet het gewoon echt niet wat ik moet doen. Het zo overstappen zou ik echt willen, maar ik vind het echt ontzettend moeilijk. Doorgaan op deze voet wordt het ook niet, dan zit ik straks in een burnout (als ik er al niet tegenaan zit).
Dit zijn dingen die je zult moeten bespreken. Er zijn best bedrijven te vinden die dit accepteren en er goede afspraken over kunnen maken. Maar dit is iets dat je in de therapie of bij het UWV moet bespreken. Verwacht niet van jezelf dat je hier alleen uit zult kunnen komen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
redwing schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 11:47:
[...]

Klinkt bij mij alsof je dingen wil veranderen waarvoor je de power niet hebt (je bent b.v. hun baas niet). En de enige manier om daar doorheen te komen is ervoor te zorgen da hun baas het met je eens is of iig op de hoogte is van je op/aanmerkingen. Want die is uiteindelijk de enige die ze er echt op aan kan spreken.

[...]

Vaak helpt het om je te focussen op de uitersten en de rest toch te accepteren. Je gaat niet een heel bedrijf opeens veranderen, ongeacht hoe goed je bent of hoeveel gelijk je hebt. En juist door de echte problemen aan te kaarten krijg je goodwill waarmee je uiteindelijk ook de kleinere dingen makkelijker aan kunt pakken.

[...]

Dit zijn dingen die je zult moeten bespreken. Er zijn best bedrijven te vinden die dit accepteren en er goede afspraken over kunnen maken. Maar dit is iets dat je in de therapie of bij het UWV moet bespreken. Verwacht niet van jezelf dat je hier alleen uit zult kunnen komen.
Ben dat ook met je eens. :)

Ik heb dit ook bespreekbaar gemaakt. Zowel bij de leidinggevende, als ook bij alle betrokkenen in dit verhaal.

Zo vaak heb ik de principes van SOLID (of welke je ook volgt) uitgelegd, zo vaak heb ik mijn best gedaan om een constructie meet de doen (de helft lette niet op), en zovaak zei de leidinggevende tegen mij dat andere dan maar beter hun best moeten gaan doen of er dingen moeten veranderen. Hij zou de andere erop gaan aanspreken..

Nou, deze loop is nu al een heel jaar. Er is niets veranderd, het is alleen maar erger geworden. Alles wat ik nu doe, zeg of als input geef, is niet meer welkom. Er wordt om mij gezucht en gelachen.

Dat is erg hard, de goodwill werd mij keer op keer belooft, maar nu word ik uit het raam gegooid. Alles wat ik doe is fout.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
HollowGamer schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 11:52:
[...]

Ben dat ook met je eens. :)

Ik heb dit ook bespreekbaar gemaakt. Zowel bij de leidinggevende, als ook bij alle betrokkenen in dit verhaal.

Zo vaak heb ik de principes van SOLID (of welke je ook volgt) uitgelegd, zo vaak heb ik mijn best gedaan om een constructie meet de doen (de helft lette niet op), en zovaak zei de leidinggevende tegen mij dat andere dan maar beter hun best moeten gaan doen of er dingen moeten veranderen. Hij zou de andere erop gaan aanspreken..

Nou, deze loop is nu al een heel jaar. Er is niets veranderd, het is alleen maar erger geworden. Alles wat ik nu doe, zeg of als input geef, is niet meer welkom. Er wordt om mij gezucht en gelachen.

Dat is erg hard, de goodwill werd mij keer op keer belooft, maar nu word ik uit het raam gegooid. Alles wat ik doe is fout.
Twee punten waarvan ik denk dat het je goed zou kunnen helpen:
  1. Realiseren dat als je mensen niet meekrijgt of overtuigd krijgt, het niet gaat helpen als je je hakken in het zand zet en erop blijft hameren en er keer op keer op terug blijft komen.

Je begint met een bepaalde gunfactor, en elke interactie die je hebt zorgt ervoor dat mensen je meer of minder zullen gunnen, afhankelijk van of het een fijne of minder fijne interactie was.

Als jij alleen maar interacties hebt met je collega's waarin jij begint over dingen die jij verbeterd wilt zien, terwijl zij er geen reet om geven, dan sta je al snel slecht in hun boekje, en ga je nergens meer komen. Ergo: het is geven en nemen.

2. Check je 'Do I give a fuck?'-meter. Hoe belangrijk is een verbeterpunt echt? Is het 'a hill to die on' (sorry voor alle Engelse termen, klinkt gewoon beter :+) en scoort het dus een 10 op je give-a-fuck meter? Dan kan je aangeven dat je dat heel belangrijk vindt, en dat je er dus niet zomaar over op zal houden.

Gaat het echter om iets wat je wel vindt dat beter moet, maar het is ook weer niet zó erg belangrijk? Misschien moet je het soms dan ook maar gewoon laten voor wat het is. Niet alles kan een 10 op de meter zijn, want als alles belangrijk is, dan is niks belangrijk ;) En je collega's gaan het je steeds minder in dank afnemen als je van alles een groot punt maakt.
Dit zijn ook dingen die mij heel wat jaren hebben gekost om te realiseren, en ik nog geregeld mezelf aan moet herinneren. Want ik ben ook heel kritisch, en als ik mezelf zo kritisch laat zijn als ik echt ben, dan zou ik binnen de kortste keren uitgekotst worden omdat ik alleen maar zou 'klagen'.

Maar door niet alles altijd te benoemen en duidelijk te maken dat sommige punten belangrijker voor me zijn dan andere punten, en ook aan te geven dat ik realiseer dat ik lastig gevonden kan worden, gaat het eigenlijk al jaren prima in de samenwerking met developers (ik ben zelf designer) :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
HollowGamer schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 11:34:
[...]

Kun je aangeven wat je er moeilijk aan vindt? Misschien dat we daarbij kunnen adviseren of mee helpen denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
carpebios schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 12:11:
[...]

Kun je aangeven wat je er moeilijk aan vindt? Misschien dat we daarbij kunnen adviseren of mee helpen denken?
Dat er niets mee is gedaan, helemaal niets.

Elke keer word ik aangesproken door de eigenaar van het bedrijf, waarom zaken zolang duren of niet meteen werken.

Elke keer leg ik in het team (dus ook op vriendelijke toon) uit waarom dingen anders kunnen (dus nog niet eens moeten), en dat we een cursus hebben waarin precies dat onderdeel (SOLID o.a.) is uitgelegd.

Elke developer in ons team denkt dat hij senior is, dat zijn ze echt totaal niet. Er moet iemand bij die senior is, en de rest aanstuurt. Ik moet dat niet zijn, daar ben ik de eerste van die dat toegeeft.

Maar nu wordt dus alles maar gemerged, ook al is het productie stuk of kunnen onze klanten er niets mee. Het is echt een grote puinhoop en dat maakt mij enorm boos en somber.

Ik moet gewoon weg, helemaal mee eens. Maar ik ben zo bang wat er allemaal komen gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:12

Yucon

*broem*

Het lijkt erop dat je op een R&D afdeling zou moeten zitten, terwijl je op een implementatieafdeling terechtgekomen bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:00

MLLL

Palm Treo 650

HollowGamer schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 12:30:
[...]

Ik moet gewoon weg, helemaal mee eens. Maar ik ben zo bang wat er allemaal komen gaat.
Als je eenmaal ergens anders gesetteld bent denk je van 'had ik dit maar eerder gedaan'

Hier blijven is trekken aan een dood paard, zonde van je energie.

Gewaardeerd worden is een belangrijke factor om blij naar je werk te gaan,en dat ontbreekt zeker waar je nu zit.

[ Voor 13% gewijzigd door MLLL op 09-03-2024 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpebios
HollowGamer schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 12:30:
[...]

Dat er niets mee is gedaan, helemaal niets.

Elke keer word ik aangesproken door de eigenaar van het bedrijf, waarom zaken zolang duren of niet meteen werken.

Elke keer leg ik in het team (dus ook op vriendelijke toon) uit waarom dingen anders kunnen (dus nog niet eens moeten), en dat we een cursus hebben waarin precies dat onderdeel (SOLID o.a.) is uitgelegd.

Elke developer in ons team denkt dat hij senior is, dat zijn ze echt totaal niet. Er moet iemand bij die senior is, en de rest aanstuurt. Ik moet dat niet zijn, daar ben ik de eerste van die dat toegeeft.

Maar nu wordt dus alles maar gemerged, ook al is het productie stuk of kunnen onze klanten er niets mee. Het is echt een grote puinhoop en dat maakt mij enorm boos en somber.

Ik bedoelde eigenlijk het laatste. Stel je gaat weg, waar ben je dan bang voor concreet? Welke scenario’s?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-09 15:13
Volgens mij hebben ze hiervoor de uitdrukking trekken aan een dood paard uitgevonden als ik het zo lees.

Als je direct last hebt van wat een groep collega's doet die het met elkaar eens zijn, en vinden dat ze het goed doen, en je hebt geen directe collega met hetzelfde werk die hier ook hinder van ondervind, en men is niet voor rede vatbaar om professioneel/anders te gaan werken etc. wordt het wel lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:51
@HollowGamer Waarom wordt jij erop aangesproken dan en jouw collega's niet?

Ik denk eigenlijk dat je bij andere bedrijven hier net zo goed tegen aan zal lopen. Er zullen altijd mensen zijn die het niet snappen en maar wat aanklooien. Daar kan je als bedrijf wel processen op inrichten, zoals PR reviews, peer programming, Agile, dat soort zaken.

Maar ik proef ook een beetje dat jij misschien het oponthoud veroorzaakt door jouw focus op de toekomst. In mijn bedrijf hebben we daar de spreuk "We'll cross that bridge when we get to it" voor. Pas over dingen nadenken als het nodig is. "Premature optimization" nog zoiets, kost allemaal tijd die niet nodig is op dat moment. En specs willen nog wel eens veranderen halverwege, heb je dus al die optimization voor niets zitten doen.

Wat ik verder nog wil zeggen is dit: je kan zelf bepalen hoe je reageert op bepaalde zaken. Je kan je boos maken, maar je kan ook op een constructieve manier naar dingen kijken. Dat is een switch die jij zal moeten maken, ongeacht of je nou hier blijft werken of naar een nieuw bedrijf gaat.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Ramon schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 15:15:
@HollowGamer Waarom wordt jij erop aangesproken dan en jouw collega's niet?

Ik denk eigenlijk dat je bij andere bedrijven hier net zo goed tegen aan zal lopen. Er zullen altijd mensen zijn die het niet snappen en maar wat aanklooien. Daar kan je als bedrijf wel processen op inrichten, zoals PR reviews, peer programming, Agile, dat soort zaken.

Maar ik proef ook een beetje dat jij misschien het oponthoud veroorzaakt door jouw focus op de toekomst. In mijn bedrijf hebben we daar de spreuk "We'll cross that bridge when we get to it" voor. Pas over dingen nadenken als het nodig is. "Premature optimization" nog zoiets, kost allemaal tijd die niet nodig is op dat moment. En specs willen nog wel eens veranderen halverwege, heb je dus al die optimization voor niets zitten doen.

Wat ik verder nog wil zeggen is dit: je kan zelf bepalen hoe je reageert op bepaalde zaken. Je kan je boos maken, maar je kan ook op een constructieve manier naar dingen kijken. Dat is een switch die jij zal moeten maken, ongeacht of je nou hier blijft werken of naar een nieuw bedrijf gaat.
Het probleem is dat er nu iets gemaakt wordt, maar later dus moet herschreven, omdat de initiële opbouw helemaal niet goed was.

Mag je mij uitleggen wat de snelste methode is?

Solid is juist gericht op stukken kunnen hergebruiken, optimisatie is nog niets eens het punt. Het makkelijk kunnen hergebruiken of veranderen wel. Maar dat is er dus helemaal niet, waardoor we alles steeds opnieuw moeten doen of helemaal opnieuw moet worden gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdr01

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

@HollowGamer , ik wil je nog het volgende meegeven voor als het echt lastig wordt. Ik werkte bij een zeer grote logistiek dienstverlener. Ik heb daar 6 jaar gewerkt en moest bij indiensttreding mijn eigen bedrijfje opgeven. Daar stond een prima salaris tegenover dus deze stap gezet. Na 6 jaar werden ze overgenomen en werd mijn afdeling opgeheven. Toen kwam er een gesprek met 1 persoon van HR. Zijn strekking, neem zelf maar ontslag. Uitgelegd dat ik dat een belediging voor mijn intelligentie vond en recht had op de kantonrechtersformule. Gesprek 2 met HR en ze waren met 2 personen, 3e gesprek met 3 personen en toen ben ik halverwege geemotioneerd weggelopen en gezegd dat ik een advocaat ging raadplegen. Advocaat stuurde 1 briefje en ik kreeg de kantonrechtersformule en de kosten van de advocaat werden vergoed. Punt wat ik wil maken is dat een dergelijke stap soms kan helpen als het je echt te gortig wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
HollowGamer schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 16:17:
[...]

Het probleem is dat er nu iets gemaakt wordt, maar later dus moet herschreven, omdat de initiële opbouw helemaal niet goed was.

Solid is juist gericht op stukken kunnen hergebruiken, optimisatie is nog niets eens het punt. Het makkelijk kunnen hergebruiken of veranderen wel. Maar dat is er dus helemaal niet, waardoor we alles steeds opnieuw moeten doen of helemaal opnieuw moet worden gemaakt.
Zoals ik al eerder zei, jij gaat dit niet veranderen omdat je daar de zeggenschap niet over hebt. Het enige wat jij dus kunt doen is zorgen dat de leidinggevenden er iets mee gaan doen. En zolang die dat niet doen en jij wel tegen je collega's blijft zeggen dat ze het anders moeten doen, zul jij de boeman zijn/blijven.

Bedenk hierbij dus goed waar je daadwerkelijk invloed op hebt en waarop niet. Ga je je druk maken over dingen waar je geen invloed op hebt, dan heb je daar alleen je zelf mee (been there, done that). Dit is iets dat in elk bedrijf zo zal zijn, al is het natuurlijk afhankelijk van de personen of het zo uit de hand loopt of dat ze er echt wat mee doen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Laatst online: 18:51
[...]

Het hangt van je eigen insteek af. Je kan ook denken "Het houdt me van de straat". Ik ben nu bezig met een project waar ik bij ben gehaald omdat er een deadline is eind deze maand. Oorspronkelijke developer heeft maanden gespendeerd om allemaal herbruikbare componenten te maken. Ik kom langs en zie dat de herbruikbare componenten niet herbruikbaar genoeg zijn dus kan alsnog de helft aanpassen om alles goed te krijgen. Ik ga dan ook die developer niet aanvallen, gewoon schouders eronder en zorgen dat we die deadline halen. Daarna maken we het wel weer netjes.

Ik denk echt dat je deze problemen bij andere bedrijven net zo goed zal hebben, dan kan je beter nu waar je zit proberen te groeien en als het een beetje meezit kan je het bedrijf mee op sleeptouw nemen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:42
Als je het niet naar je zin hebt en niet in een fijn team werkt, ga je toch weg. Waarom energie verspillen aan iets dat je niet leuk vindt.

Werken hoeft niet fantastisch te zijn. Als iets super leuk is, dan mag je er bijna vanuit gaan dat je er niet ook nog eens voor betaald wordt. Desondanks zou ik het niet structureel met tegenzin doen, daarvoor is het een te groot/belangrijk deel van je leven. Het niveau waarop je je verhaal insteekt over wat tickets, dan ben je het punt al voorbij dat er nog veel te redden valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Laatst online: 15:16
Werken maakt mij ook niet gelukkig, maar ik moet wel want anders kom ik niet aan geld.
En mijn kantoorbaan ga ik zomaar niet opzeggen en kijken of iets anders me beter bevalt, ik wil ook niet voor 50k/jaar gaan werken als ik nu 75k verdien. Ik denk dat dit voor heel veel mensen wel geld, werken is nooit mijn hobby geweest maar een noodzakelijk iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:42
@Het Fantoom Je hoeft als IT'er niet in te leveren toch? In de huidige markt zeker niet, maar volgens mij nooit niet (tenzij je minder gaat werken of lagere functie gaat doen o.i.d).

Ik ken wel mensen die een stap opzij gezet hebben en misschien een paar euro verloren hebben, maar echt niet van 75k naar 50k. Ook dat is minder schokkend dan je zou vermoeden (ik spreek uit ervaring door naast werken weer te zijn gaan studeren). Bruto heb ik de helft ingeleverd, maar netto iets meer dan een kwart. Inkomstenbelasting is schofterig hoog voor de modale middenklasse, dan zit ik nog ver verwijderd van de toeslagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Yucon schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 12:44:
Het lijkt erop dat je op een R&D afdeling zou moeten zitten, terwijl je op een implementatieafdeling terechtgekomen bent.
Lijkt mij juist dat bij R&D er wat minder interesse is in de "nette" manier, en dus juist bij productie/implementatie waar dat belangrijker is TS op zijn plaats zou zijn. Maar dan wel eentje waar ze het fatsoenlijk doen. (Of TS is te kritisch, dat kan ook).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

Maar dat beantwoordt niet de vraag waarom jij erop wordt aangesproken. Of worden alle developers erop aangesproken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Het Fantoom schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 17:53:
Werken maakt mij ook niet gelukkig, maar ik moet wel want anders kom ik niet aan geld.
En mijn kantoorbaan ga ik zomaar niet opzeggen en kijken of iets anders me beter bevalt, ik wil ook niet voor 50k/jaar gaan werken als ik nu 75k verdien. Ik denk dat dit voor heel veel mensen wel geld, werken is nooit mijn hobby geweest maar een noodzakelijk iets.
Ja, misschien ben ik te kritisch?

Ik weet het ook niet meer, inhoudelijk zou ik graag dat stapje ophoog maken. Maar misschien is het nu ook allemaal niet het goede moment.

Toen ik in de WIA afgekeurd zat en vrijwilligerswerk deed, vond ik het echt niet leuk. Toen ik ging werken, kreeg ik weer die boost. Nu zit ik weer in een negatieve spiraal.

Naar misschien is dat het leven in general?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• graceful
  • Niet online
HollowGamer schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 18:15:
[...]

Ja, misschien ben ik te kritisch?

Ik weet het ook niet meer, inhoudelijk zou ik graag dat stapje ophoog maken. Maar misschien is het nu ook allemaal niet het goede moment.

Toen ik in de WIA afgekeurd zat en vrijwilligerswerk deed, vond ik het echt niet leuk. Toen ik ging werken, kreeg ik weer die boost. Nu zit ik weer in een negatieve spiraal.

Naar misschien is dat het leven in general?
Ben je niet gewoon uitgekeken op alle uitdagingen en reageer je dat af op alles wat je nu opvalt, dat je normaal niet opviel omdat je zo vol energie zat?

Zijn veel mensen die het eerste jaar bij een werkgever geweldig vinden, alles is nieuw, alles is prachtig maar de jaren erna niet meer interessant vinden want ze hebben alles al gezien.

“The boring sh*t makes money”

Dus ja, in basis is zo dat je at the end alles saai gaat vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
graceful schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 18:22:
[...]

Ben je niet gewoon uitgekeken op alle uitdagingen en reageer je dat af op alles wat je nu opvalt, dat je normaal niet opviel omdat je zo vol energie zat?

Zijn veel mensen die het eerste jaar bij een werkgever geweldig vinden, alles is nieuw, alles is prachtig maar de jaren erna niet meer interessant vinden want ze hebben alles al gezien.

“The boring sh*t makes money”

Dus ja, in basis is zo dat je at the end alles saai gaat vinden.
Bedoel je saai, als in general? Dus ook bij een nieuwe werkgever?

Betekend dit dan om de twee jaar van baan wisselen? Of dat je moet accepteren dat het leven/werk saai is? Vind het zo moeilijk, ik programmeer ook omdat ik het leuk en interessant vind. Doen mensen dan echt hun werk, omdat het er dan maar is?

Ik zou het fijn vinden dat ik zo zou kunnen denken, maar dat lukt mij totaal niet. Heb weleens geen zin, maar als iets nieuws komt, dan kan ik moeilijk zeggen 'boeie'.

Is dat raar? Je doet toch werk omdat je het interessant en uitdagend vind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 18:08:
[...]

Maar dat beantwoordt niet de vraag waarom jij erop wordt aangesproken. Of worden alle developers erop aangesproken?
Iedereen wordt er op aangesproken, maar ik vind dat niet zo leuk meer. Want als ik heb aangegeven dat het een probleem is in de PR, dan wordt daar niets mee gedaan. Of hebben andere helemaal niet geluisterd wat er al is of hoe het ook kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
HollowGamer schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 18:31:
[...]

Iedereen wordt er op aangesproken, maar ik vind dat niet zo leuk meer. Want als ik heb aangegeven dat het een probleem is in de PR, dan wordt daar niets mee gedaan. Of hebben andere helemaal niet geluisterd wat er al is of hoe het ook kan.
Dan zou ik zeggen dat je naar de lead oid moet gaan om het erover te hebben (dat is ook degene die erop aangesproken hoort te worden). Maar als die niet bestaat bij jullie? Tja dan zou ik gewoon gaan solliciteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Het Fantoom schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 17:53:
Maar je doet toch wel iets wat je hebt geleerd of iets van nut heeft?

Bedoel, ik heb veel respect voor mensen in bepaalde beroepen, maar ik ga toch ook niet op de vrachtwagen zitten, terwijl ik lang op de weg zitten niet leuk vind.

Vind het zo rare gedachten. We zijn toch niet NK/RU waar je maar in de wapenfabriek mag gaan werken, we doen toch iets wat ons interesseert en waarvoor we een opleiding hebben gehad?

Is het echt de bedoeling dat je 40 uren p.w. doet met tegenzin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• graceful
  • Niet online
HollowGamer schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 18:34:
[...]

Is het echt de bedoeling dat je 40 uren p.w. doet met tegenzin?
Je maakt zelf erg veel invullingen.

Je hebt tegenzin en je hebt voorspelbaar.
Kans is erg groot dat door je steeds geprikkeld moet worden met nieuwe interessante dingen. Dat lees ik in ieder geval in al je berichten een beetje.

Terwijl merendeel van de mensen accepteren dat ze na tijdje nou eenmaal heel veel weten en die kennis juist de waarde is. En niet dat elke dag weer nieuw en spannend moet zijn.

Daar is niks met tegenzin in maar het is gewoon niet realistisch om te verwachte dat het werk constant boeiend en interessant is.

Maar goed, dat is allemaal vrij breed interpreteerbaar en daarom gooide ik het balletje puur op om bij jezelf te spiegelen hoe je erin staat. Zo dat je werk kan vinden die meer voldoet aan je wensen. Want er zijn veel mensen die dat probleem hebben en die job hoppen nou eenmaal wat vaker om dat op te lossen.

[ Voor 17% gewijzigd door graceful op 09-03-2024 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
graceful schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 18:47:
[...]

Je maakt zelf erg veel invullingen.

Je hebt tegenzin en je hebt voorspelbaar.
Kans is erg groot dat door je steeds geprikkeld moet worden met nieuwe interessante dingen. Dat lees ik in ieder geval in al je berichten een beetje.

Terwijl merendeel van de mensen accepteren dat ze na tijdje nou eenmaal heel veel weten en die kennis juist de waarde is. En niet dat elke dag weer nieuw en spannend moet zijn.

Daar is niks met tegenzin in maar het is gewoon niet realistisch om te verwachte dat het werk constant boeiend en interessant is.

Maar goed, dat is allemaal vrij breed interpreteerbaar en daarom gooide ik het balletje puur op om bij jezelf te spiegelen hoe je erin staat. Zo dat je werk kan vinden die meer voldoet aan je wensen. Want er zijn veel mensen die dat probleem hebben en die job hoppen nou eenmaal wat vaker om dat op te lossen.
Daar ben ik het helemaal mee eens.

Maar kan mij toch ook voorstellen dat je als een sysadmin toch ook kijkt naar de opvolger van iets als een nieuwe Windows Server? Je wilt toch ook af-en-toe iets nieuws of je eigen werk gemakkelijker maken?

Of is het echt normaal om te denken, ik weet genoeg, prima? Wat is normaal hierin?

Misschien hoort een kantoorbaan zo-zo te zijn, maar denk niet dat dit mij gelukkig maakt. Kan je dat wel nog ontwikkelen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:00
Ik zou eens gaan kijken naar een omgeving waar mensen meer interesse hebben in goede solide oplossingen. Of dat simpelweg moeten leveren.

Waar dus meer structuur ingebakken zit in het proces. En waar veel wordt gevraagd op het gebied van robuustheid van de software.

Of op een plek waar geld minder invloed heeft op welke oplossing gekozen wordt.

Er zijn vaak veel tegenstrijdige belangen binnen een organisatie. Techneuten willen vaak het ultieme product. En kunnen (niet gezegd dat jij dat doet) te ver doorslaan in perfectie of schoonheid van iets.

Dan is er de spanning tussen development & deploy waar ook weer veel mensen agenda’s en kpi’s hebben die op zijn zachts gezegd niet met elkaar op een lijn zitten.

Dan is er nog projectleiding die altijd tijd en resources te kort komen. En geld en allocatie zijn altijd en overal een discussie.

Dus worden er vaak beslissingen genomen die op de korte (facturabele) termijn afdoende zijn. En binnen de kennis en kunde van de grote gemene deler vallen.

Wat ik lees uit jouw verhaal is dat je qua kennis weinig mensen in je team hebt die met je mee kunnen komen. Ze kunnen dus niet het onderscheid maken tussen de ideeën die wel binnen het tijdsbestek en budget passen toepasbaar zijn. En ook niet of andere ideeën kunnen wachten tot een latere iteratie van de software.

Ze gaan voor wat ze kunnen doen en wat ze kunnen overzien in de tijd die ze hebben.

Indien je in een team zou zitten waarin er meer gezamenlijke intelligentie en lerend vermogen zit zou dat al veel schelen.

Dan is er nog het verkopen van je ideeën, een vak apart. Als de meerderheid al niet kan volgen wat je technisch bedoeld of procesmatig is het helemaal lastig. Maar ook in andere gevallen hangt het heel erg af van hoe je het brengt, hoeveel en wanneer. Maar dat is wel te leren en gaat ook makkelijker als de organisatie zo in elkaar steekt.

Ik denk wel dat een overstap, na wat rust en afstand, een goed idee is. Succes en sterkte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
HollowGamer schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 18:28:
[...]
Doen mensen dan echt hun werk, omdat het er dan maar is?
Uh ja, ik werk om te leven. Het is een noodzakelijk kwaad. Dus ik doe iets wat ik leuk genoeg vind om vol te houden, maar ik leef absoluut niet voor mijn werk. En dat vind ik helemaal prima. Ooit was ik ook zo gemotiveerd, maar ik heb vanzelf leren afschalen op wat er op werk kan en wat iedereen wil. Als je dat niet kan, tja, dan kan je beter een high performance omgeving gaan zoeken die aan jouw verwachtingen voldoet. Maar ik heb werk nodig om van te leven, dus dan vind ik goed genoge ook wel echt goed genoeg. Ik zou vast veel meer kunnen bereiken als ik daar meer tijd en moeite in zou steken, maar die steek ik liever in mijn hobby's en mijn vrienden.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
SmurfLink schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 23:11:
[...]

Uh ja, ik werk om te leven. Het is een noodzakelijk kwaad. Dus ik doe iets wat ik leuk genoeg vind om vol te houden, maar ik leef absoluut niet voor mijn werk. En dat vind ik helemaal prima. Ooit was ik ook zo gemotiveerd, maar ik heb vanzelf leren afschalen op wat er op werk kan en wat iedereen wil. Als je dat niet kan, tja, dan kan je beter een high performance omgeving gaan zoeken die aan jouw verwachtingen voldoet. Maar ik heb werk nodig om van te leven, dus dan vind ik goed genoge ook wel echt goed genoeg. Ik zou vast veel meer kunnen bereiken als ik daar meer tijd en moeite in zou steken, maar die steek ik liever in mijn hobby's en mijn vrienden.
Ik leef ook niet voor het werk, dat stuk heb ik losgelaten nadat ze mensen met wie ik heel graag heb gewerkt, zomaar op straat gooide en de management zijde wel allemaal mocht blijven.

Het probleem is dat programmeren mijn hobby is. Ik vind het erg interessant en leuk. Het is alsof je sleutelt aan je motor of bouwt aan Lego, je begint klein en het loopt steeds meer uit de hand.

Ik merk wel op dat ik echt even moet opletten. Ik vertrouw nu even niemand meer, niet mijn baas, niet HR, niet mijn colleges. Enkel nog mijn familieleden. Ik zie er echt zo erg tegenop, zij van HR gaat weer tegen mij lopen schreeuwen maandag, iets dat iemand anders ook uit een verleden tegen mij deed.

Kan ik de arbeidsarts wel vertrouwen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
HollowGamer schreef op zondag 10 maart 2024 @ 01:08:
[...]

Ik zie er echt zo erg tegenop, zij van HR gaat weer tegen mij lopen schreeuwen maandag, iets dat iemand anders ook uit een verleden tegen mij deed.
Dan zit daar toch het werkelijke probleem?

Schreeuwen is iets wat je nooit, maar dan ook echt absoluut nooit moet accepteren. Privé niet en op je werk al helemaal niet. Doet men het toch dan kun je maar één ding doen en dat is je middelvinger opsteken en direct vertrekken.

Zo simpel is het. Maar dat heeft weinig met werk te maken en heel veel met een vorm van misbruik.
Kan ik de arbeidsarts wel vertrouwen?
Nee. Die is er om jou aan het werk te houden en boeit het niets dat mensen niet normaal met je omgaan.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TS_10558
  • Registratie: Juli 2018
Stukfruit schreef op zondag 10 maart 2024 @ 06:27:
[...]

Nee. Die is er om jou aan het werk te houden en boeit het niets dat mensen niet normaal met je omgaan.
Dit is echt onzin. Dit zomaar als feit verkondigen is echt heel fout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
TS_10558 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 07:11:
[...]

Dit is echt onzin. Dit zomaar als feit verkondigen is echt heel fout.
Dan verbeter je het met steekhoudende opmerkingen. Verlicht mij en ts met je wijsheid, zou ik zeggen.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:41

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

@HollowGamer Er zijn steeds meer bedrijven waar men bewust is van neurodiversiteit, en neurodiverse mensen op hun talenten weet in te zetten en tegelijk zoveel mogelijk rekening houdt met de behoeften van neurodiverse mensen.

Google daar eens op. Zo heeft mijn werkgever daar sinds een tijdje daar speciaal beleid voor, en is er zelfs een neurodiverse gebruikersgroep opgericht (in de vorm van een forum op het intranet, zodat er geen druk op het bijwonen van sessies is).

(nee, ik ben geen recruiter :))

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pistole
  • Laatst online: 17:57

pistole

Frutter

Stukfruit schreef op zondag 10 maart 2024 @ 06:27:
[...]

De arbodienst wordt ingehuurd door je werkgever en probeert, namens je werkgever, jou terug het arbeidsproces in te begeleiden. Je zou die arts moeten kunnen vertrouwen, maar het is niet hetzelfde als bij voorbeeld een huisarts of psycholoog die jou helpt. Gebruik dat verschil in het wegen van hetgeen zo'n arbo-arts jou vertelt.

Als je je onveilig voelt op werk (HR die schreeuwt) dan is dat een prima reden om weg te blijven. Als ik het topic snel doorlees dan zou ik wel op zoek gaan naar een andere werkgever. Er zijn zat bedrijven die werken op afstand tegenwoordig prima ondersteunen - zelfs online solliciteren via Teams/Zoom/Whatever is vaak gewoon mogelijk.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:23

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Probeer je geluk buiten werk te vinden, de meeste banen tegenwoordig zijn toch bullshit jobs.
Ben je hoogbegaafd?

[ Voor 10% gewijzigd door BroWohsEdis op 10-03-2024 15:09 ]

"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

BroWohsEdis schreef op zondag 10 maart 2024 @ 15:07:
Probeer je geluk buiten werk te vinden, de meeste banen tegenwoordig zijn toch bullshit jobs.
Dat vind ik een beetje een rare uitspraak.
Er zijn inderdaad bullshitbanen, maar heel veel banen zijn absoluut meer dan zinnig.
Ben je hoogbegaafd?
Interessante vraag en mogelijk zeker relevant voor TS.
Kan zo zijn eigen uitdagingen opleveren, maar mag nooit als excuus worden gebruikt. Wel als verklaring en achtergrond om de juiste baan te kiezen of eventueel een minder spannende baan, aan te vullen met hobbies.

Zo heb ik dat zelf eigenlijk altijd gedaan. Op de momenten dat mijn baan niet genoeg uitdaging bood, werd ik actiever met hobbies. Op de momenten dat mijn werk juist véél uitdaging bood, gingen mijn hobbies op een lager pitje en met minder ambitie. Prima golfbeweging.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Laatst online: 02-10 16:08
HollowGamer schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 18:28:
[...]

Bedoel je saai, als in general? Dus ook bij een nieuwe werkgever?

Betekend dit dan om de twee jaar van baan wisselen? Of dat je moet accepteren dat het leven/werk saai is? Vind het zo moeilijk, ik programmeer ook omdat ik het leuk en interessant vind. Doen mensen dan echt hun werk, omdat het er dan maar is?

Ik zou het fijn vinden dat ik zo zou kunnen denken, maar dat lukt mij totaal niet. Heb weleens geen zin, maar als iets nieuws komt, dan kan ik moeilijk zeggen 'boeie'.

Is dat raar? Je doet toch werk omdat je het interessant en uitdagend vind?
Dan moet je ook maar net een werkgever hebben die het soort klanten heeft waar altijd nieuwe en interessante projecten uit komen waarin je een uitdaging kan vinden. Bedrijven proberen dat wel maar met de beproefde producten wordt het geld verdient en de lonen betaald. Dus ja een deel zal repetatief blijven omdat er geld binnen moet komen. Dat is overal zo. De uitdaging zal je dan moeten zoeken in business development waar men probeert nieuwe dingen te ontwikkelen en aan de man te brengen. Echter moet er dan wel een constante geldstroom zijn om dat soot initiatieven te kunnen bekostigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
BroWohsEdis schreef op zondag 10 maart 2024 @ 15:07:
Ben je hoogbegaafd?
Nee, en denk ook zeker van niet. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Er rijst bij mij de vraag: waarom zou je niet wat anders zoeken? Dat zou ook part-time kunnen zijn bijvoorbeeld, zodat je tijd overhoudt voor dingen die je energie geven. Dat kan natuurlijk zijn om jezelf binnen de IT te ontwikkelen, of dat je bijvoorbeeld gaat vissen ofzo.

Ik weet niet hoe oud je bent, maar met een WIA heb je geen pensioenopbouw, dus ik kan me voorstellen dat je daarom ook nog wel een stuk inkomen wil houden om later niet op een houtje te hoeven bijten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Laatst online: 28-09 07:47
Het topic krijgt langzaamaan ook een negatieve spiraal als ik sommige reacties hier lees.

Ik herken het continue uitdaging zoeken wat je positieve energie geeft erg terug in je verhaal @HollowGamer. Ik had (en heb nog altijd soms) daar ook "last" van. Daar zit een deel van mijn advies naar jouw toe al in, namelijk relativeren, wat is nu écht belangrijk in je leven en kun je niet de uitdaging ergens anders vinden? Werk is maar een deel van je leven, je hebt ook nog een leven naast je werk waar je de uitdaging kan zoeken. Daarmee wil ik niet bagatelliseren dat je op je werk goed moet zitten, want het klinkt als een zeer verstoorde werkrelatie wat niet meer op te lossen valt.
Als je in je werk graag meer uitdaging wilt maar merkt dat je na een X periode weer terugvalt omdat de uitdaging steeds minder wordt, dan kun je ook een job zoeken met een meer dynamisch karakter. Bijvoorbeeld een rol die in de ideation (innovatie) hoek zit van nieuwe projecten/producten, projecten met beperkte doorlooptijd, consultancy, etc.

Werken maakt mij ook niet altijd gelukkig, maar ik probeer het geluk er wel zelf in te vinden door mijn oren en ogen open te houden voor kansen die mij leuk lijken. Je staat zelf aan het roer. Daarnaast probeer ik uitdaging in mijn privé-tijd te vinden die bij mijn interesses horen. Die 2 zijn totaal verschillend overigens. Na werktijd raak ik nauwelijks een laptop of computer aan. Zoek dingen die je energie geven, en zorg dat de balans in orde is en het spreekwoordelijke emmertje niet overloopt.
Pagina: 1