Eén van mijn twee omvormers valt elke dag een paar uur uit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joosie
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:31
Mijn vraag
Ik heb 2 omvormers, allebei 3-fasen. Eén van de twee valt al dagen hele uren uit. Zie hieronder voor meer info.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Growatt App en website
1x MOD8000TL3-X
1x MOD5000TL3-X

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  1. Ik heb op internet verschillende videos gezien die het hebben over een vol stroomnet, maar ik denk niet dat dit aan de hand is gezien maar 1 van de twee omvormers uitvalt.
  2. De installateur gebeld, die geeft aan dat het wel door punt 1 komt. Hij heeft ook onderstaande grafieken gezien en geeft aan dat dat normaal is.
  3. Kabels zijn 6mm2, dus moet voldoende zijn.
Wat ik zie in de grafieken van de Growatt app/website:
Opbrengst van de dak van het huis van gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J1Jen23lRGyH0BZKU1w80uyX-ws=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mKYFVC2hxVyD6KVYpeIUyR00.jpg?f=fotoalbum_large

Voltage van de omvormer op het dak van het huis (blauw) en het voltage van het dak van de schuur (rood) van gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lDcy09_g_Yw_IerYV-1g2ZPs9VI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rzbz2y8b3Og5DAhUZWpG4mvn.jpg?f=fotoalbum_large

Opbrengst van het dak vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GL0QksG1P1GuCkOboYaaUpYQyrY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2HLsyxDRa4ni5fN5Zu0kNIPe.jpg?f=fotoalbum_large

Voltage van de omvormer op het dak van het huis (blauw) en het voltage van het dak van de schuur (rood) van vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CzqE80nleO335rVBPl3TVuM4KxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GtFzH34aFj8n8vhyAWbW9Mrg.jpg?f=fotoalbum_large

Je kunt in de grafieken zien dat als de spanning boven de 400 volt uitkomt, dat de omvormer dan uit gaat.
Wat ik zelf denk ik dat er iets verkeerd aangesloten is en dat er nu 400 volt in mijn huis zit wat niet de bedoeling is. :X

Wat denken jullie?

P.S. Wij hebben een 3x25 aansluiting en geen krachtstroom.

P.P.S. Voor de volledigheid nog een screenshot waarop is te zien dat de andere omvormer nog wel blijft werken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bNYL7m2W550o7HQ1Ei11yR07i9Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bQDc5Kg3rFIihCI0pNcTifqv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door joosie op 07-03-2024 16:51 ]

Beste antwoord (via joosie op 08-03-2024 00:21)

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:55
Je spanning gaat over de 250V hierdoor valt hij uit.
De spanning zakt dan iets waardoor de andere omvormer door kan blijven gaan. De installateur heeft dus waarschijnlijk gelijk.

Ik zou de spanning even loggen via de P1 van je slimme meter.

[ Voor 15% gewijzigd door Jim423 op 07-03-2024 16:59 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Je zit naar mppt1 voltage te kijken, niet naar het voltage wat uit je omvormer komt.

Heb je de voltages van de AC kant ook? Bijvoorbeeld door een P1 metertje aan je slimme meter te hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joosie
Drawer schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 16:52:
Je zit naar mppt1 voltage te kijken, niet naar het voltage wat uit je omvormer komt.

Heb je de voltages van de AC kant ook? Bijvoorbeeld door een P1 metertje aan je slimme meter te hangen?
Aha! Ik zie ook de S,T en R Phases. Moet je die hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/79f8u0IR6twev3z1vAUko3XM1LY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N08VjM2dB2BvacaBm9CJfflj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• Jim423
De spanning zakt dan iets waardoor de andere omvormer door kan blijven gaan. De installateur heeft dus waarschijnlijk gelijk.

Ik zou de spanning even loggen via de P1 van je slimme meter.

[ Voor 15% gewijzigd door Jim423 op 07-03-2024 16:59 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joosie
Jim423 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 16:57:
Je hebt gelijk ben ik bang. Zodra die waarde boven de 250 komt gaat hij uit. Is daar nog iets aan te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nelesss
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-05 23:20
Als de bekabeling al 6mm2 is richting de omvormer ben ik bang dat er niet veel aan te doen is en dat je in de zomer ook problemen gaat zien met de andere omvormer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VJrcJIiQx1jvx7ubLr6Y3tuRUkM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2EnlxXWKmznAAHOKxh93TYoN.jpg?f=fotoalbum_large

🙈

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:29
joosie schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 16:59:
[...]

Je hebt gelijk ben ik bang. Zodra die waarde boven de 250 komt gaat hij uit. Is daar nog iets aan te doen?
Ja, je kunt de marge hoger zetten voordat ie uitvalt, of bij sommige omvormers ervoor zorgen dat ze iets knijpen bij bepaalde voltage.

Daarnaast melding maken bij netbeheerder, hier ook gedaan, binnen aantal maanden hebben ze aanpassingen gedaan in de wijk, en voila sindsdien niet meer in de buurt geweest van 250 :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
Het is het nog wel waard om even alles na te meten.
Heeft de huis omvormer een veel langere kabel dan de schuuromvormer? Deze heeft namelijk een veel hogere spanning (8-9 volt meer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:22
Een paar panelen minder wellicht nog een leuke out of the box oplossing? Blijkbaar gaat het boven de 7000W mis. Is natuurlijk ook best wel veel als daar ook nog 3000-4000W van je schuur bij komt...

(Dat even los van het verhaal dat de netbeheerder evt nog wat kan betekenen.)

[ Voor 17% gewijzigd door sdk1985 op 07-03-2024 17:09 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joosie
Jim423 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 17:03:
Het is het nog wel waard om even alles na te meten.
Heeft de huis omvormer een veel langere kabel dan de schuuromvormer? Deze heeft namelijk een veel hogere spanning (8-9 volt meer).
Die van het huis heeft inderdaad 2x zoveel kabel, dus dat kan kloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
*knip* het is nog steeds een slecht plan om je omvormer niet conform te maken

[ Voor 125% gewijzigd door Proton_ op 08-03-2024 09:17 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Je kunt op de manier die @Ronald.42 aangeeft wel kijken of hij op de Nederlandse norm staat.
Normaal is de manier om hier mee om te gaan een volt/watt response instellen zodat hij niet hard uit gaat op overspanning, maar in dit geval is er iets raars aan de hand.
De spanning neemt namelijk niet echt af nadat hij uitvalt en is fors hoger dan de andere omvormer aangeeft.
Je kunt het beste even nameten welke omvormer nu de juiste spanning meet.

Een andere workaround is aan het einde van de lange kabel een stuurbare, grote verbruiker zetten maar dat is zelden mogelijk.

Elke aanpassing die de omvormer laat injecteren boven de 253V is vooralsnog niet toegelaten.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Proton_ schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:35:
Je kunt op de manier die @Ronald.42 aangeeft wel kijken of hij op de Nederlandse norm staat.
Normaal is de manier om hier mee om te gaan een volt/watt response instellen zodat hij niet hard uit gaat op overspanning, maar in dit geval is er iets raars aan de hand.
De spanning neemt namelijk niet echt af nadat hij uitvalt en is fors hoger dan de andere omvormer aangeeft.
Je kunt het beste even nameten welke omvormer nu de juiste spanning meet.

Een andere workaround is aan het einde van de lange kabel een stuurbare, grote verbruiker zetten maar dat is zelden mogelijk.

Elke aanpassing die de omvormer laat injecteren boven de 253V is vooralsnog niet toegelaten.
Je hebt volkomen gelijk, eigenlijk zou die huisomvormer de spanning moeten meten op de plaats waar hij aangesloten is op de meterkast dan zet je het stukje spanningsopdrijving van die kabel buiten spel.

Ik heb de omvormer in de schuur niet op Nederland staan.
De omvormer zelf geeft sporadisch de 253 aan (en flikkert dan meermaals uit) maar bij de p1 zie ik nooit meer dan 251.
In mijn geval gaat het goed maar het is inderdaad niet juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:23
Als je 6 kwadraat kabel hebt en bijvoorbeeld 20m kabellengte dan zal bij maximaal vermogen (30A 3x10A) van die panelen 1,9V spanningsverlies op de kabel optreden.
In plaats bij 253V zou je omvormer dus bij 254,9 V mogen afslaan.
Dus als je dat kunt instellen in die omvormer dan is opkrikken naar 254,9V toegestaan.

Andere kabellengtes kun je hier berekenen:
https://www.eclecticsite.be/calc/voltagedrop.htm

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:34
Ik twijfel heel hard of dat toegestaan is: die 1,9 V is bij vol vermogen. Ook bij lager vermogen, dus lager spanning verschil, dient je installatie onder de 253V te blijven.

Enige daadwerkelijk legale optie is de omvormer verplaatsen. Verlies op de DC telt niet.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:15
sdk1985 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 17:09:
Een paar panelen minder wellicht nog een leuke out of the box oplossing? Blijkbaar gaat het boven de 7000W mis. Is natuurlijk ook best wel veel als daar ook nog 3000-4000W van je schuur bij komt...

(Dat even los van het verhaal dat de netbeheerder evt nog wat kan betekenen.)
Nee, het gaat om AC voltage, dat staat helemaal los van het aantal panelen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
No Hands schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 14:15:
[...]

Nee, het gaat om AC voltage, dat staat helemaal los van het aantal panelen.
Hoe meer wordt opgewekt des te hoger de netspanning. Dat is de kern van het hele probleem waardoor omvormers uitvallen tijdens piek uren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:15
sdk1985 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 14:31:
[...]

Hoe meer wordt opgewekt des te hoger de netspanning. Dat is de kern van het hele probleem waardoor omvormers uitvallen tijdens piek uren...
Alle omvormers gaan van 230 tot max 253 volt, of ze nu 6, 12, 14 of 31 panelen hebben. 1000W, 3500W, 6000W, etc. Het levert allemaal max 253 volt op. Het verschil is of er 2 omvormers in de straat zijn 0f 15.

[ Voor 6% gewijzigd door No Hands op 08-03-2024 14:34 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
No Hands schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 14:34:
[...]

Alle omvormers gaan van 230 tot max 253 volt, of ze nu 6, 12, 14 of 31 panelen hebben. 1000W, 3500W, 6000W, etc. Het levert allemaal max 253 volt op. Het verschil is of er 2 omvormers in de straat zijn 0f 15.
Dat is het cut-off voltage om te voorkomen dat elektrische apparatuur beschadigd die is aangesloten op het netwerk. Dat verandert het mechanisme niet; hoe meer panelen worden aangesloten des te meer ampère er in het stroomnet gepompt wordt des te hoger het voltage van het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:01
Netbeheerder blijft hier ook keurig binnen de marges :X
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8HBpO7HqfvNxdZk-BDGEyAxjM6c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/etDHccMPbwhrZeegLBFz2Hc1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joosie
Installateur is bij ons geweest en meet aan het einde van de kabel 251 volt op het moment dat hij uitvalt, we hebben dus wel iets speling.

Ik heb de omvormer zojuist op België gezet. Even afwachten of dat het ook oplost!

Dank voor jullie reacties allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Je andere omvormer meet dus te weinig, en de probleemomvormer iets teveel?
Je zou zelfs kunnen overwegen de omvormers om te wisselen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
joosie schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:40:
Installateur is bij ons geweest en meet aan het einde van de kabel 251 volt op het moment dat hij uitvalt, we hebben dus wel iets speling.

Ik heb de omvormer zojuist op België gezet. Even afwachten of dat het ook oplost!

Dank voor jullie reacties allemaal.
De Belgische grens is 264 volt hard uit en meer dan 10 minuten boven de 253 gaat hij ook uit. Dat is dus minder strikt dan de Nederlandse norm dus niet toegelaten.

En voorgaande suggestie om de omvormers eens te wisselen vind ik ook een goede optie om te proberen.

[ Voor 27% gewijzigd door Proton_ op 10-03-2024 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joosie
Ronald.42 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:55:
Je kunt ook nog Duitsland proberen.
Weet je zo welke waardes dat zijn dan?
Ronald.42 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:55:
En voorgaande suggestie om de omvormers eens te wisselen vind ik ook een goede optie om te proberen.
Dat si wel lastig aangezien ze net netjes hangen en het verschillende wattages zijn. Ik ben er niet zo'n held mee.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronald
joosie schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:03:
[...]

Weet je zo welke waardes dat zijn dan?
Niet relevant...
Wat je gedaan hebt MAG NIET.

Duitsland instellen mag ook niet,

Of je verhuist naar die landen... Dan mag het :-)

[edit] En het is aso. Nu ga jij met overtredingen je buren van het net drukken...

[ Voor 12% gewijzigd door Ronald op 08-03-2024 17:18 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:33
Het is idd niet netjes en niet de bedoeling om de landcodes te veranderen om maar zoveel mogelijk vermogen het net op te drukken.

In de growatt omvormers kun je eenvoudig het uitgaande vermogen begrenzen, wellicht is dat een oplossing om afschakelen tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joosie
G-addict schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:23:
Het is idd niet netjes en niet de bedoeling om de landcodes te veranderen om maar zoveel mogelijk vermogen het net op te drukken.

In de growatt omvormers kun je eenvoudig het uitgaande vermogen begrenzen, wellicht is dat een oplossing om afschakelen tegen te gaan.
Ik zie een percentage staan ja, ga ik even mee testen. Is eerlijker denk ik.

Aan de andere kant heb ik mijn PV systemen netjes aangemeld bij de netbeheerder, dus ze kunnen ermee rekenen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-05 21:14

Barrycade

Through the...

Volgende post incoming, mijn electrische apparaten in huis gaan zo snel stuk...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:33
joosie schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:31:
[...]

Aan de andere kant heb ik mijn PV systemen netjes aangemeld bij de netbeheerder, dus ze kunnen ermee rekenen.
Ik weet uit mijn hoofd niet welke parameter het is, maar ik zou eerst even de installatiehandleiding downloaden en doornemen.

Dat je je zaakjes netjes aanmeld bij de netbeheerder is geen garantie het altijd goed gaat. Daar hebben vele factoren invloed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-05 23:01
Ik heb deze omvormer ook en hetzelfde probleem. Deze omvormer is ook nogal lui met herstarten. Voltage is al lang weer onder 250V maar hij blijft dan nog gerust 2 uur uit :(

Ik heb al van alles geprobeerd, andere landinstellingen etc. omdat mijn omvormer ook nog eens met een dropveter is aangesloten. Maar het is helaas een chinees met Alzheimer die altijd de instellingen weer vergeet ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
joosie schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:31:
[...]

In de basis gaat die hoge spanning eerst langs je eigen huis dus dat lijkt mij niet heel handig voor je eigen apparatuur.

Tevens krijg je een aansprakelijkheidsprobleem wanneer er bijvoorbeeld brand uitbreekt door een elektronisch apparaat en de verzekeraar er achter komt dat je zelf de netspanning hebt verhoogd door van landcode te wisselen. Uiterste geval zou een verzekeraar kunnen besluiten niet uit te keren bij brandschade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Die hoge spanning zou je alleen aan de omvormer kant van de kabel moeten zien.
Bij de automaat in de meterkast mag je niet boven de 253 komen.
Dan is er alleen sprake van compensatie van de spanning opdrijving over die kabel.
Tenminste ik ga er toch wel vanuit dat de beide omvormers een eigen groep hebben.

Leukste is om gewoon je opbrengst zoveel mogelijk gelijk weg te gebruiken.
Dit lukt mij vandaag wel aardig maar meestal is dat ook een illusie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Ba1xaUoGZdYQUP6ppKWCgywAl4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PxxaaRYbJsmSW6FWYksAEH6x.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joosie
Even een update van mijn kant.

Panelen bleven uitvallen. Ik had de voltages al gemeten en had daardoor het vermoeden dat de omvormer van het dak gewoon verkeerde waardes meet. Er is een elektricien geweest, die heeft beide omvormers een kwartier gemeten en die waardes vergeleken met de waardes die de omvormers doorgeven. De omvormer op het dak geeft 7 volt te veel aan, die van de schuur is op één volt na wel accuraat.

Growatt gebeld, die hebben de uiterste waardes in de omvormer verhoogd, probleem lijkt voor nu weg.

Toch vind ik het vreemd dat ze het zo doen en het niet gewoon fixen. Wordt misschien vervolgd.

Ter info:
Bij de support hebben ze onderstaande waardes in het register aangepast: (zie hier de complete lijst met mogelijke registers, met dank aan een medetweaker)
53 - Grid voltage high limit protect - van 4581 naar 4600
57 - Grid voltage high limit protect 2 - van 4581 naar 4600
61 - Grid voltage high limit protect 3 - van 4581 naar 4600
65 - Grid high voltage limit connect to Grid - van 4382 naar 4500
80 - Volt protection for 10 min - van 4382 naar 4600

[ Voor 34% gewijzigd door joosie op 18-03-2024 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:25

Septillion

Mm, heel raar dat Growatt dit doet. Want het mag niet.

Maar waar heeft de elektricien gemeten? Wat dat gewoon i de meterkast? Want dan is de kans groot dat de omvormer gewoon prima meet maar dat je werkelijk 7V spanningsval hebt. Dan hadden er dikkere kabels gebruikt moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@Septillion dat lijkt me uitgesloten, want uit joosie in "Eén van mijn twee omvormers valt elke dag een paar uur uit" blijkt dat het al voor zonsopkomst te hoog is en 6mm² lijkt me plenty.

Het juiste voor Growatt om te doen is onder garantie uitwisselen.

[ Voor 13% gewijzigd door Proton_ op 18-03-2024 15:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Proton_ Ah, ja. Ik was er even uit.

Maar ja, dit is wel lelijke pleister van Growatt met garantie tot aan de deur. Tenzij ze je nu zwart op wit durven te garanderen dat je nu nog steeds conform bent. Anders ligt die verantwoordelijkheid bij jouw (TS). Zo niet, laat ze hem maar ruilen.

[ Voor 10% gewijzigd door Septillion op 18-03-2024 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joosie
Septillion schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:42:
Mm, heel raar dat Growatt dit doet. Want het mag niet.

Maar waar heeft de elektricien gemeten? Wat dat gewoon i de meterkast? Want dan is de kans groot dat de omvormer gewoon prima meet maar dat je werkelijk 7V spanningsval hebt. Dan hadden er dikkere kabels gebruikt moeten worden.
De elektricien heeft op de connectors van de omvormers gemeten, maar er zit eigenlijk geen verschil in de waardes waar hij meet.
De kabel is 11 meter 5x6mm2, dus dik voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joosie
Septillion schreef op maandag 18 maart 2024 @ 16:08:

Maar ja, dit is wel lelijke pleister van Growatt met garantie tot aan de deur. Tenzij ze je nu zwart op wit durven te garanderen dat je nu nog steeds conform bent. Anders ligt die verantwoordelijkheid bij jouw (TS). Zo niet, laat ze hem maar ruilen.
Het vervelende is dat 4Blue de leverancier is, die verwijst naar Growatt. Growatt zegt dat zij hem niet kunnen ruilen, alleen dat ze deze aanpassing kunnen doen.

De elektricien is net weer geweest en die meet nog steeds waardes onder de 253 volt, terwijl de omvormer erboven aangeeft. Voordeel is nu dat de omvormer wel lekker blijft draaien vanwege die aanpassing van de maximale waardes.

Ik kijk het een paar dagen en en bel ze dan nog wel een keer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@joosie Dan zou ik Growatt het zwart op wit laten zetten dat zij nu garanderen dat hij aan de Nederlandse voorwaardes (netcode etc) voldoet en zij aansprakelijkheid accepteren.

Andere kant, nu elektricien elektricien vastgesteld heeft dat de omvormer afwijkt betekent dit dat hij dus stuk is. Daar is 4Blue dan gewoon aansprakelijk voor onder garantie. Jij hebt een contract met 4Blue, niet met Growatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joosie
Septillion schreef op maandag 18 maart 2024 @ 16:08:

Beste Joosie,

Ik kan bevestigen dat de aanpassingen die wij voor u hebben gedaan. Allemaal in orde zijn.
Met vriendelijke groet/Kind regards,
[naam verwijderd]
Growatt New Energy B.V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:28
Nu heb ik al ruim 10 jaar ervaring met voltage issues op het net en is het pas sinds ik de hele straat heb geactiveerd een keer opgelost: ik begrijp dat het modificeren van je inverter om te doen alsof het elders hangt zodat het voldoet aan andere regels niet toegestaan is, anderzijds heb je ook te maken met een netbeheerder die al 10+ jaar verzaakt de boel op orde te brengen. In ons geval gingen ze eerst melden dat als het bewolkt was ze een meting van 243v hadden gedaan en er niets aan de hand was, wilden ze alleen tegen betaling een duurmeting doen (vriend van mij paar huizen verder kreeg het gratis) en eindigde het met 'het is 252v in de meterkast' en inderdaad vond de inverter na 10m 3 fase 2,5mm2 kabel dat het 253v was en alsnog uit sloeg. Overigens heb ik twee inverters waarbij er eentje nog meer marge neemt (rond de 248v) dus die heeft helemaal lange periodes uitgestaan de afgelopen 10 jaar.

Buitengewoon frustrerend. Tis sinds vorige zomer aangepast en nu rond de 228-235v - voor zolang het duurt. Tis Liander in ons geval. Inmiddels is voltage en netcongestie natuurlijk een landelijk item, dus dat helpt wellicht wel om het op termijn weer beter te krijgen.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joosie
Misschien goed om nogmaals te melden. Het voltage in de meterkast en bij de omvormer is rond de 242 met volle zon.
De meter in de omvormer wijkt alleen zoveel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@joosie ik vind de verwoording van @Growatt onvoldoende sterk om jouw aansprakelijkheid met betrekking tot netcode te vrijwaren.

Je hebt een professional laten concluderen dat de omvormer niet voldoet… ruilen die hap.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joosie
Het kan snel gaan.
Gisteren nogmaals de leverancier gebeld, die hadden nog een 11KW model liggen. Die heb ik opgehaald aangesloten met dezelfde plug, dus niets aan de kabels gedaan.

Vandaag de hele dag zon en nog niet uitgevallen. Voltage waardes van de omvormer op het dak en in de schuur zijn nu ook gelijk.

Ze gaan nu mijn originele omvormer omruilen onder garantie, tot die tijd kan ik die 11KW gebruiken.

Eind goed, al goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierdw
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19-11-2024
Ik heb een Growatt MOD4000tl3-x met 13 zonnepanelen. Deze zijn in oktober 2022 geinstalleerd. In maart dit jaar begon de omvormer op zonnige dagen (maar niet altijd tijdens de piek van de zon) uit te vallen en kwam er een AC Outrange error. Die lijkt te komen als er een voltage van meer dan 253V gemeten wordt op een of meerdere fasen.
Nu blijkt dat het steeds dezelfde fase is en de andere twee fasen zo rond de 245V zitten. Omdat de installateur met de noorderzon vertrokken is, heb ik een andere electricien laten komen. Deze heeft alles nagekeken en zei dat de bekabeling van de omvormer naar de meterkast goed was, en dat met de omvormer uitgeschakeld een van de drie fasen zo'n 8 volt hoger is dan de andere twee fasen. Het lijkt erop dat de aansluitingen op de verschillende fasen van huizen in mijn straat niet goed gebalanceerd zijn. De meeste huizen hebben ook een enkele fase wat kan verklaren dat de andere mensen in de straat geen last lijken te hebben van uitvallende panelen.
Nu ben ik wat dieper in de materie gedoken om te zien of de Growatt wel goed ingesteld staat. Als ik mij niet vergis, zijn de regels in Nederland:
Als het voltage hoger is dan 264,5V moet de omvormer uitschakelen. (
Als het voltage voor een periode van 10 minuten hoger is dan 253V, moet de omvormer uitschakelen.

Nu kan ik via de webinterface de instellingen bekijken, en hier zie ik:
High Grid Voltage Limit: 438.2
De High Voltage 10 min limiet is niet zichtbaar, maar in deze thread zag ik een link naar de modbus register codes. Daarin lijkt het dat register 80 staat voor deze 10 minuten limiet. Als ik start address en en end address op 80 zet en 'read' klik, krijg ik: current value: 4382. Als je dit door 10 deelt krijg je het voltage.

Vragen:
Klopt mijn stelling van de regels in Nederland wanneer een omvormer zich uit moet schakelen?
Klopt het dat de omvormer niet goed ingesteld staat, omdat de High Grid Voltage op 438.2 staat, wat hetzelfde is als de 10 minuten limiet?
438.2 gedeeld door wortel 3 is 253V = 220V * 115%. Dit is volgens mij de 10 minuten limiet.
Zou de High Grid Voltage dan op 458.1 gezet moeten worden?

Ik wil natuurlijk niks veranderen als ik niet zeker weet dat het klopt en er geen overspanning op het net ontstaat door mijn gepriegel. Ik ben benieuwd wat de instellingen bij jullie zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joosie
Misschien leuk om even een update te geven. Het 11 KW model hangt nog steeds. Ze hoeven hem niet terug te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:02
joosie schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 08:55:
Misschien leuk om even een update te geven. Het 11 KW model hangt nog steeds. Ze hoeven hem niet terug te hebben.
Maar krijg je jouw oorspronkelijke omvormer ook terug of is het gewoon omgeruild en klaar?

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joosie
Pierdw schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 17:41:
Vragen:
1. Klopt mijn stelling van de regels in Nederland wanneer een omvormer zich uit moet schakelen?
2. Klopt het dat de omvormer niet goed ingesteld staat, omdat de High Grid Voltage op 438.2 staat, wat hetzelfde is als de 10 minuten limiet?
438.2 gedeeld door wortel 3 is 253V = 220V * 115%. Dit is volgens mij de 10 minuten limiet.
3. Zou de High Grid Voltage dan op 458.1 gezet moeten worden?

Ik wil natuurlijk niks veranderen als ik niet zeker weet dat het klopt en er geen overspanning op het net ontstaat door mijn gepriegel. Ik ben benieuwd wat de instellingen bij jullie zijn...
1. Geen idee, Growatt heeft mij wat dingen laten wijzigen, maar ik weet niet op dat mocht. Zie ook de reactie van @NiGeLaToR.
2. Mijne staat vanaf fabriek op 441.7
3. Die van mij staat op 441.7, Growatt geeft zelf aan dat hij naar 460.0 kan, maar dat zou ik zelf nu niet weer doen.

P.S. let wel op dat je de waarde invoert als 4417, dus zonder de punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joosie
Bravertal schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 08:59:
[...]

Maar krijg je jouw oorspronkelijke omvormer ook terug of is het gewoon omgeruild en klaar?
Gewoon omgeruild en klaar. Ik wil de oude ook niet terug, want die is blijkbaar stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierdw
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19-11-2024
joosie schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 08:59:
[...]

1. Geen idee, Growatt heeft mij wat dingen laten wijzigen, maar ik weet niet op dat mocht. Zie ook de reactie van @NiGeLaToR.
2. Mijne staat vanaf fabriek op 441.7
3. Die van mij staat op 441.7, Growatt geeft zelf aan dat hij naar 460.0 kan, maar dat zou ik zelf nu niet weer doen.

P.S. let wel op dat je de waarde invoert als 4417, dus zonder de punt.
Ok, de beveiliging is volgens mij om overspanning op het netwerk op straat te voorkomen (NEN EN 50438?). Anders branden er allerlei apparaten door bij mensen in de buurt. Hoop dat Growatt goed let op de regels in Nederland. Hoop dat iemand iets meer kan vertellen over die 10 minuten limiet of de max van 264.5V. Heb vandaag een electricien gesproken en die zegt niks te weten van 10 minuten of 264.5V, volgens hem moet de omvormer uitschakelen als het voltage hoger wordt dan 253V...
Pagina: 1