Inventum Spaarpomp zonder CV ketel? Kan dat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spaarpomp
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 03-01 16:22
Moet er altijd een CV ketel aan de spaarpomp hangen? Mijn idee is het volgende:

Ik heb een Inventum spaarpomp, een Bosch split airco en een boiler voor warm tapwater.

Stel ik zet de thermostaat van de spaarpomp op 21 graden en de split airco op verwarmen en op b.v. 20 graden. Dan zou je toch verwachten dat als de spaarpomp het niet meer warm krijg dat de airco bij spingt? De airco is 5kw en de spaarpomp 1,7kw. totaal 6,7 voor een heel goed geisoleerd huis lijkt me toch voldoende ook op de koude dagen.

Dan zou de CV ketel toch uit kunnen?

Kan dit? Of zie ik iets over het hood?

Beste antwoord (via Spaarpomp op 22-05-2024 22:57)

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:01
@Spaarpomp als ik me goed heriner, maar het is alweer een tijdje gelden. zit er een keerklep in de aanvoer van de cv ketel. geplaats bij het plaatsen van een spaarpomp/ technisch gezien trek de stekker van je cv ketel eruit. kijk het een wintertje aan en je hebt je antwoordt...werkt het niet kan je altijd weer de cv ketel inschakelen.. (het is een beetje flauw advies. maar goed)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:04
Valt de spaarpomp niet in storing als er geen cv-ketel aangesloten is?
Ik weet niet of deze zomaar standalone kan werken zoals een WPB.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:53
Meestal wordt er gebruik gemaakt van de pomp van de cv-ketel
Als die er niet is kan de spaarpomp zijn warmte wel afgeven maar niet rondkrijgen.

Daarnaast is een airco al efficiënt genoeg

Je kan beter je boiler vervangen door een ventilatiewarmtepompboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaarpomp
De spaarpomp heeft een eigen systeempomp, dus dat zal het probleem niet zijn.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• miciel
@Spaarpomp als ik me goed heriner, maar het is alweer een tijdje gelden. zit er een keerklep in de aanvoer van de cv ketel. geplaats bij het plaatsen van een spaarpomp/ technisch gezien trek de stekker van je cv ketel eruit. kijk het een wintertje aan en je hebt je antwoordt...werkt het niet kan je altijd weer de cv ketel inschakelen.. (het is een beetje flauw advies. maar goed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaarpomp
miciel schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 23:20:
Ik heb de CV ketel in 'Zomer' stand gezet, hierdoor blijft warm water tappen mogelijk maar springt hij niet aan bij verwarmingsvraag. Spaarpomp reageert gewoon op warmtevraag en verwarmt de vloer verwarming. We zullen zien hoe het gaat na de zomer.

• MortuusNL
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 25-04 09:29
Hi @Spaarpomp!

Offtopic maar... Mag ik vragen welke thermostaat je hebt aangesloten?

Ik krijg het met mijn thermostaten niet voor elkaar (Nest en Honeywell Lyric) om de Spaarpomp "uit" te zetten als er geen warmtevraag is.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
MortuusNL schreef op donderdag 12 september 2024 @ 06:50:
Hi @Spaarpomp!

Offtopic maar... Mag ik vragen welke thermostaat je hebt aangesloten?

Ik krijg het met mijn thermostaten niet voor elkaar (Nest en Honeywell Lyric) om de Spaarpomp "uit" te zetten als er geen warmtevraag is.

Thanks!
beide thermostaten zijn niet aanbevolen bij deze spaarpomp. dus dat kan wel verklaren dat doordraait.
neem ook in dit topic eventjes een kijkje 144 paggina,s aan leesvoer, maar ik zal het even inkorten voor je. dit is het lijstje aanbevolen thermostaten. reden hiervoor ze moeten uitleesbaar zijn terwijl er geen warmte vraag is. eigenlijk probeert hij voor dat de woning te koud wordt bij te springen. en ook nog een stukje nadraai tijd. en als de spaarpomp het niet redt dan komt de cv ketel erbij. (dat is ongeveer het verhaal)

inventum eva
honeywell t87m2018
honnywell choronoterm touch modulation
honeywell cmt937m1003
quby eneco toon
remeha isense
remeha qsense
remeha e twist * altijd in combinatie met een gateway

allemaal bedraade thermostaten gebruik niet de draadloze varianten.

[ Voor 6% gewijzigd door miciel op 15-09-2024 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Austerlitzer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11-05 21:36
Beste Spaarpomp gebruikers,
Heb ook geprobeerd de spaarpomp te gebruiken zonder CV-ketel.
Dat lukt mij alleen door de CV uit te schakelen (tapwaterfunctie nog wel aan).
Het huis wordt een beetje warm gehouden door de spaarpomp, bij koud weer s'avonds bij stoken met de houtkachel.
Gaat best goed en gasverbruik nog maar 100 kuub per jaar.
Maar hout is natuurlijk geen toekomstbestendige oplossing.

Het liefst zou ik de CV ook aan kunnen zetten met een separate thermostaat. Van alles geprobeerd, ook spaarpomp werkend krijgen met een trafo 24 volt, lukt allemaal niet. Het display van de spaarpomp werkt alleen als deze is aangesloten op de CV.
Heeft iemand hier wellicht toch al een oplossing voor gevonden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

miciel schreef op zondag 15 september 2024 @ 21:13:
[...]

beide thermostaten zijn niet aanbevolen bij deze spaarpomp. dus dat kan wel verklaren dat doordraait.
neem ook in dit topic eventjes een kijkje 144 paggina,s aan leesvoer, maar ik zal het even inkorten voor je. dit is het lijstje aanbevolen thermostaten. reden hiervoor ze moeten uitleesbaar zijn terwijl er geen warmte vraag is. eigenlijk probeert hij voor dat de woning te koud wordt bij te springen. en ook nog een stukje nadraai tijd. en als de spaarpomp het niet redt dan komt de cv ketel erbij. (dat is ongeveer het verhaal)

inventum eva
honeywell t87m2018
honnywell choronoterm touch modulation
honeywell cmt937m1003
quby eneco toon
remeha isense
remeha qsense
remeha e twist * altijd in combinatie met een gateway

allemaal bedraade thermostaten gebruik niet de draadloze varianten.
Hoi Miciel,

In de info van Inventum zelf vind ik nog steeds alleen maar de Eva en de round modulation.
Wel op andere plaatsen gelezen dat de chronotherm touch modulation, de Qsense en de I-sense ook zouden moeten werken maar nog nergens iets gelezen van iemand die werkt met een van die thermostaten.

Heb nu recent zelf ook een spaarpomp in huis maar kan (nog?) niet zeggen dat het voldoet aan m'n verwachtingen.

Ik vind dat de ketel te vaak bijspringt en ook altijd op de max van Taanv (= 60 graden).
Voor de spaarpomp er was, verwarmde de ketel meestal zo rond de 40 graden waarbij Taanv op 65 stond.

Alleen radiatoren, geen vloerverwarming
Inventum spaarpomp
Honeywell Round Modulation
Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 uit 2012
Pomp op stand 3
Parameter 3 (Ingesteld maximaal CV vermogen) staat op 30 (fabrieksintselling is op 70)
Parameter 8 (CV-pomp nadraairijd na CV-bedrijf) staat op 3 (fabrieksinstelling is op 1)
Parameter c (Minimaal toerental CV) staat op 25 (fabrieksinstelling is op 30)
Parameter F (Starttoerental CV) staat op 50 (fabrieksinstelling is op 70)
Parameter F. (Starttoerental WW) staat op 50 (fabrieksinstelling is op 70)
Parameter h (Max. toerental ventilator (* 100 rpm)) staat op 40 (fabrieksinstelling is op 46)

Alle andere parameters staan op de fabrieksinstellingen.

Verder is de boel waterzijdig ingeregeld.
In elke radiatorafsluiter zit een Heimeier Eclipse, sommige met een thermostatische knop, de rest met handwieletjes.

Mijn vragen:
- Heb je op-/aanmerkingen op de gebruikte parameterinstellingen van de ketel?
- Hoe bezwaarlijk is het gebruik van de dynamische heimeier eclipse afsluiters? Kan ik ze beter verwisselen met V-Exact II?
- Is het van die Remeha thermostaten zeker dat die werken?
- welk topic bedoel je in de gequote reactie met: "neem ook in dit topic eventjes een kijkje 144 paggina,s aan leesvoer,"?

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
Koffie-Verkeerd schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:39:
[...]

Hoi Miciel,

In de info van Inventum zelf vind ik nog steeds alleen maar de Eva en de round modulation.
Wel op andere plaatsen gelezen dat de chronotherm touch modulation, de Qsense en de I-sense ook zouden moeten werken maar nog nergens iets gelezen van iemand die werkt met een van die thermostaten.
is specifieke informatie welke bij de online curses wordt versterkt. ik kan eventueel wel een
print screen invoegen. maar dat voegt niet veel meer informatie toe dan het overgenomen lijstje.
het gaat erom dat deze uitleesbaar zijn voor wartmepomp zonder dat er een warmtevraag is..
de warmte pomp stookt bij en probeert daarmee een warmte vraag als het ware te voorkomen.
https://tweakers.net/i/Ml...3Abojo9Y.png?f=user_large zie de xl printscreen...
Heb nu recent zelf ook een spaarpomp in huis maar kan (nog?) niet zeggen dat het voldoet aan m'n verwachtingen.

Ik vind dat de ketel te vaak bijspringt en ook altijd op de max van Taanv (= 60 graden).
Voor de spaarpomp er was, verwarmde de ketel meestal zo rond de 40 graden waarbij Taanv op 65 stond.
vraagje ja ik heb door de instellingen van de parameters heen gekeken maar ik heb eigenlijk 1 vraag aan je
zit de cv ketel wel aangesloten op de modulerende uitgang van je warmte pomp of zit hij op de aan/uitgang.
want normaliter hoort de ketel eerder bij te springen op een lagere temperatuur... (ik moet even uitzoeken welke temperaturen het precies waren. maar volgens mij was het bij de 45 graden dus hier gaat iets mis)
verder kleine sidenote de spaarpomp levert maar 1,5 kw aan warmte op dat is dus 1500 watt. waar een andere hybryde warmtepomp bijvoorbeeld 4 kw oplevert. (disucie over dat hybride een half systeem is
in een ander topic graag voeren) secondaire vraag is er voldoende doorstroming derde vraag is de instaatie wel juist uitgevoerd.. gooi eens een foto online zit de keerkelp in de aanvoer van je cv ketel etc.. kom veel grappen tegen...
Alleen radiatoren, geen vloerverwarming
Inventum spaarpomp
Honeywell Round Modulation
Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 uit 2012
Pomp op stand 3
Parameter 3 (Ingesteld maximaal CV vermogen) staat op 30 (fabrieksintselling is op 70)
Parameter 8 (CV-pomp nadraairijd na CV-bedrijf) staat op 3 (fabrieksinstelling is op 1)
Parameter c (Minimaal toerental CV) staat op 25 (fabrieksinstelling is op 30)
Parameter F (Starttoerental CV) staat op 50 (fabrieksinstelling is op 70)
Parameter F. (Starttoerental WW) staat op 50 (fabrieksinstelling is op 70)
Parameter h (Max. toerental ventilator (* 100 rpm)) staat op 40 (fabrieksinstelling is op 46)

Alle andere parameters staan op de fabrieksinstellingen.

Verder is de boel waterzijdig ingeregeld.
In elke radiatorafsluiter zit een Heimeier Eclipse, sommige met een thermostatische knop, de rest met handwieletjes.
Mijn vragen:
1 Heb je op-/aanmerkingen op de gebruikte parameterinstellingen van de ketel?
2 Hoe bezwaarlijk is het gebruik van de dynamische heimeier eclipse afsluiters? Kan ik ze beter verwisselen met V-Exact II?
3 Is het van die Remeha thermostaten zeker dat die werken?
4 welk topic bedoel je in de gequote reactie met: "neem ook in dit topic eventjes een kijkje 144 paggina,s aan leesvoer,"?
Mijn vragen:
1 Heb je op-/aanmerkingen op de gebruikte parameterinstellingen van de ketel? reactie: eigenlijk heb ik geen opmerkingen over de parameters. zie de rest van mijn reactie ik vermoet dat je ketel op de verkeerde uitgang zit aangesloten. waardoor hij eigenlijk te laat wordt ingeschakelt met een temp van 60 graden.
wat vooral lijkt op een aanuit regeling. (of dat een bepaalde parameter zorgt voor een aan/uit regeling. )
of er is onvoldoende circulatie in de woonkamer/betreffende ruimte waar de kamer thermostaat hangt....
liever geen thermostaatkranen in de woonkamer bij een luchtwarmte pomp/spaarpomp etc..

2 Hoe bezwaarlijk is het gebruik van de dynamische heimeier eclipse afsluiters? Kan ik ze beter verwisselen met V-Exact II? reactie: eigenlijk wordt dat niet besproken in de cursus dus ik heb helaas geen antwoord daarop van inventum wel moet ik benadrukken dat de radiatoren in de woonkamer zoveel mogelijk open moeten staat. stel die vraag maar in het andere forum.. ik weet een hoop maar dynamisch is iets van de laatste jaren...

3 Is het van die Remeha thermostaten zeker dat die werken? reactie: ze vertellen dat in de cursus voor installateurs met een tabel erbij van de thermostaten. ik zal kijken of ik de tabel in dit topic kan uploaden. maar als ze dat dat in de curses voor installateurs vertellen dan kan je ervanuit gaan dat het zo is. (zal wat wezen verkeerde informatie geven in de cursus/jij weet natuurlijk niet dat deze informatie komt uit de cursus voor installateurs komt) https://tweakers.net/i/Ml...3Abojo9Y.png?f=user_large
4 welk topic bedoel je in de gequote reactie met: "neem ook in dit topic eventjes een kijkje 144 paggina,s aan leesvoer,"? reactie.. ben ik echt vergeten om de link te posten. ts dat is slecht. hier is de link... :+
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1570309 ik volg dat topic helaas niet
meer er komen teveel vragen in binnen. >:) maar dit vindt ik niet erg zo af en toe een vraag is prima..
en dan is er ook nog het secondaire forum... https://gathering.tweaker...message/81158640#81158640

mijn vraag..waarom komt deze reactie eigenlijk binnen in dit topic en niet in het thermostaten topic https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2211612 ja is een jaar oud kijk daar is
het lijstje van de thermostaten weer.. maar dan een andere gebruiker... oftewel Remeha moet werken.

[ Voor 8% gewijzigd door miciel op 30-12-2024 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
Austerlitzer schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:36:
Beste Spaarpomp gebruikers,
Heb ook geprobeerd de spaarpomp te gebruiken zonder CV-ketel.
Dat lukt mij alleen door de CV uit te schakelen (tapwaterfunctie nog wel aan).
Het huis wordt een beetje warm gehouden door de spaarpomp, bij koud weer s'avonds bij stoken met de houtkachel.
Gaat best goed en gasverbruik nog maar 100 kuub per jaar.
Maar hout is natuurlijk geen toekomstbestendige oplossing.

Het liefst zou ik de CV ook aan kunnen zetten met een separate thermostaat. Van alles geprobeerd, ook spaarpomp werkend krijgen met een trafo 24 volt, lukt allemaal niet. Het display van de spaarpomp werkt alleen als deze is aangesloten op de CV.
Heeft iemand hier wellicht toch al een oplossing voor gevonden ?
vraagje heb je er ook een lampje van 24 volt bij gehangen ?? dus een trafo op de plus zijde van de aan/uit
in uitgang lampje aan de communicatie uitgang.. min van het lampje aan de min van de transformator. zodat als de warmtepomp een warmtevraag genereert het lampje gaat branden... of in welke opstelling had je een traafo eraan gehangen want als je de die gewoon op het relais aansluit ja dan ontploft je transformator..
en is mogenlijk ook nog de printplaat kapot.. (ik kan niet altijd alle schema's en schakelingen vragen beantwoorden ik zit meer in het reguliere cirquit dus thermostaat warmtepomp cv ketel..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

miciel schreef op zondag 29 december 2024 @ 23:12:
[...]
is specifieke informatie welke bij de online curses wordt versterkt.
het gaat erom dat deze uitleesbaar zijn voor wartmepomp zonder dat er een warmtevraag is..
de warmte pomp stookt bij en probeert daarmee een warmte vraag als het ware te voorkomen.
https://tweakers.net/i/Ml...3Abojo9Y.png?f=user_large zie de xl printscreen...
Top, dankjewel hiervoor. Was mij idd niet bekend dat dit bij de training werd aangegeven. De eindgebruiker (ik) krijgt alleen de info over de eva en de round modulation.
vraagje ja ik heb door de instellingen van de parameters heen gekeken maar ik heb eigenlijk 1 vraag aan je
zit de cv ketel wel aangesloten op de modulerende uitgang van je warmte pomp of zit hij op de aan/uitgang.
De spaarpomp heeft, voor zover ik kan zien, contact 1+2 voor de aansluiting van de ketel op de spaarpomp, en contact 3+4 voor de thermostaat. Beiden zijn ook zo aangesloten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gMAl7EMCRWLpHUwab7JU6wnHqKU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/azgv54z0atfl5XQc7gYiZ9pm.jpg?f=user_large

Ook op de klemmenstrook van de ketel zitten de draden op de OT contacten (11+12).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ttVOHYmapTCwMmYvvM9QVptsaM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6crqcDKqudSb6qsOukD7tzhP.jpg?f=user_large

Draad rechts lijkt los te zitten maar is iets te ver gestript. Zit echt vast op de klemmenstrook.
Heb alle overige bedrading ook nog gecontroleerd of het wel goed vast zit.
secondaire vraag is er voldoende doorstroming
Een en ander is waterzijdig ingeregeld en de daaruit berekende/benodigde debieten zijn ingesteld op de Eclipse afsluiters.
Ik kan eventueel de flow van de afsluiters in de woonkamer en keuken verhogen bij 2 van de 3 radiatoren. Eentje staat al op zijn maximale instelling.
derde vraag is de instaatie wel juist uitgevoerd.. gooi eens een foto online zit de keerkelp in de aanvoer van je cv ketel etc.. kom veel grappen tegen...
De keerklep zit in de retour. Volgens de info in de handleiding mag deze in de aanvoer of retour bij een Intergasketel omdat deze geen 3-wegklep heeft. De ketel is van 2012 en heeft geen eigen keerklep.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/34Teqr4PKHPdiVpXkUwc7Qadxlc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/iqB7YHNiJwFMS9esCJ2iHRQQ.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zfh08MBMWZUdO70N2Hd13CQlzeo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9GAjUnIFyooa2rw9OxTgTLfR.jpg?f=fotoalbum_large

Ook zitten de aanvoer en retour goed aangesloten.

Een totaaloverzicht:
(En ja, ik weet dat de wasmachinekraan onder de inlaatcombinatie hoort te zitten. Dat moet ik nog eens veranderen....)
Ook qua "kabelmanagement" heb ik nog wat werk te verrichten... ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wQOzUUbfZdE2gUlscSOC-RZZ07o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cLNnnp6KbKjJE9ciRTpFYc6X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8vk0Uv3kJLcUN3GWV6udNL1wMFI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ipkjxkExvqmZBEo8Y6WWorBU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fhGy78EU7IQ0hKpDAWoC2GiiXg4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jbsf02Wc6bevDiOUhAt8Eu7R.jpg?f=fotoalbum_large
Mijn vragen:
1 Heb je op-/aanmerkingen op de gebruikte parameterinstellingen van de ketel? reactie: eigenlijk heb ik geen opmerkingen over de parameters. zie de rest van mijn reactie ik vermoet dat je ketel op de verkeerde uitgang zit aangesloten. waardoor hij eigenlijk te laat wordt ingeschakelt met een temp van 60 graden.
wat vooral lijkt op een aanuit regeling. (of dat een bepaalde parameter zorgt voor een aan/uit regeling. )
of er is onvoldoende circulatie in de woonkamer/betreffende ruimte waar de kamer thermostaat hangt....
liever geen thermostaatkranen in de woonkamer bij een luchtwarmte pomp/spaarpomp etc..
In de woonkamer + keuken zitten geen thermostaatkranen en de daar aanwezige radiatoren staan altijd open op de debieten die ingesteld zijn op de Eclipse afsluiters. Het debiet van de woonkamer + keuken is ingesteld op 320 ltr/h.
Het totale debiet van de gehele installatie is 550/600 ltr/h.
2 Hoe bezwaarlijk is het gebruik van de dynamische heimeier eclipse afsluiters? Kan ik ze beter verwisselen met V-Exact II? reactie: eigenlijk wordt dat niet besproken in de cursus dus ik heb helaas geen antwoord daarop van inventum wel moet ik benadrukken dat de radiatoren in de woonkamer zoveel mogelijk open moeten staat. stel die vraag maar in het andere forum.. ik weet een hoop maar dynamisch is iets van de laatste jaren...
In de handleiding staat hierover:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DjwoIQUVrK2knm0b_53oRadVb74=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WmwFr7dGrX8cNhGFkJWpormV.jpg?f=user_large
Mijn gedachte hierbij was, dat als ze maar voldoende flow hebben, dit geen probleem zou vormen, maar misschien is het dus wel een probleem.....
4 welk topic bedoel je in de gequote reactie met: "neem ook in dit topic eventjes een kijkje 144 paggina,s aan leesvoer,"? reactie.. ben ik echt vergeten om de link te posten. ts dat is slecht. hier is de link... :+
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1570309 ik volg dat topic helaas niet
meer er komen teveel vragen in binnen. >:) maar dit vindt ik niet erg zo af en toe een vraag is prima..
en dan is er ook nog het secondaire forum... https://gathering.tweaker...message/81158640#81158640
Helder, dankjewel!
mijn vraag..waarom komt deze reactie eigenlijk binnen in dit topic en niet in het thermostaten topic https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2211612 ja is een jaar oud kijk daar is
het lijstje van de thermostaten weer.. maar dan een andere gebruiker... oftewel Remeha moet werken.
Terechte vraag. :-) Dat heb ik gedaan omdat ik, naast de vraag over de thermostaten, nog andere vragen had over het gebruik en de instellingen van de spaarpomp waardoor ik dit topic heb gekozen.

Bedankt voor je uitgebreide antwoorden overigens, ik waardeer dat zeer. d:)b

[ Voor 5% gewijzigd door Koffie-Verkeerd op 30-12-2024 13:19 . Reden: 2 extra foto's toegevoegd ]

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
@Koffie-Verkeerd om te beginnen heb je dus een verkeerde thermostaat eraan hangen... dit kan redelijk wat problemen veroorzaken. ook kwa cv sturing. nu wil ik wel benadrukken dat het zo hoeft niet zo te zijn....
verder ja die kabels doen een beetje zeer aan mijn ogen... geef ze even een tyapje.. of kort de strekkers in.
maar dat is wel offtopic...

[ Voor 24% gewijzigd door miciel op 30-12-2024 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

miciel schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:54:
@Koffie-Verkeerd om te beginnen heb je dus een verkeerde thermostaat eraan hangen... dit kan redelijk wat problemen veroorzaken. ook kwa cv sturing. nu wil ik wel benadrukken dat het zo hoeft niet zo te zijn....
verder ja die kabels doen een beetje zeer aan mijn ogen... geef ze even een tyapje.. of kort de strekkers in.
maar dat is wel offtopic...
??? Dit begrijp ik niet helemaal.
Ik gebruik een Honeywell Round Modulation. (T87M2018)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Drs38w5MVx1OfcKRvzIqa8Uj5F0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Q7nGW0zGVOp9ZkufaUQit1o0.jpg?f=user_large.

Verder heb ik ook nog wel een Qsense en een Isense liggen. Eventueel kan ik daar nog eens mee bezig.

De kabels ga ik idd nog eens mee bezig. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
Koffie-Verkeerd schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:29:
[...]

??? Dit begrijp ik niet helemaal.
Ik gebruik een Honeywell Round Modulation. (T87M2018)[Afbeelding].

Verder heb ik ook nog wel een Qsense en een Isense liggen. Eventueel kan ik daar nog eens mee bezig.

De kabels ga ik idd nog eens mee bezig. ;)
ik had de foto verkeerd geinterpreteerd.. (never mind) het witte kastje met status lijkt op een verbinding van een draadloze kamerthermostaat. maar dat is de draadloze ventilatieregeling. zover had ik nog niet gekeken. (die wordt volgens mij niet benoemt in de curses weet ik niet zeker moet het nog nakijken)
de honywell round modulation hoort prima samen te werken met de warmte pomp..

[ Voor 3% gewijzigd door miciel op 31-12-2024 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
ik ben er omdat ik vondt dat het iets meer tijd en aandacht verdiende eventjes ingedoken. de cv ketel draait mee vanaf 35 graden. ik heb van je een paar mooie printscreens ontvangen waarbij ik zie dat de warmtepomp netjes draait op een delta t van 5 graden zoals dat het hoort. ik ben er even ingedoken
en de cv ketel komt erbij vanaf 35 graden retour temperatuur. men geeft aan at de cv ketel draait op een delta t van 20 graden. en dus een aanvoertemp van 55 graden maakt. na weet ik niet of dit door de wartmepomp zo wordt aangestuurd dus het een harde instelling is (oftewel zo geprogrammeerd is)
of dat er een paar instellingen niet goed staan.

vraagje hoe staat parameter E /ot reactie ingestelt.
instel bereik is tussen de 10 tot 60 graden.
deze mag op 40 graden of op 35 graden waarbij 35 graden beter is...
maar de warmtepompsturing is na het verlagen van ot rectie temp wel leident.
overuldt dus indien nodig omhoog.. tot de eerder aangegeven 55 graden..
volgende vraag hoe staat parameter E./ot reactie ingestelt ?
0=OT negeren indien < dan E
1=OT set begrenzen indien < dan E
2=OT aan-uit

als je er wat aan wilt doen zijn er 2 opties optie nr1. je ketel instellen op aa/nuit door parameter E./ot reactie te wijzigen naar 2 en de maximaal temperatuur omlaag bij te stellen. optie nr2of je stelt alleen de maximaal temperatuur omlaag bij op 55 graden zodat je net wat meer rendement hebt. lager dan 55 graden wil ik niet adviseren omdat je warmtepomp wel veel uren mag draaien maar niet heelveel uren mag draaien dat is zeg maar een verschil wat ik hier probeer te nuanceren.. het zou daarom best zo kunnen zijn dat ze er een delta t van 20 graden in hebben geprogrmeerdt om zo het aantal uren dat hij staat te draaien te bepreken maar maar maar zie ook eventjes je pm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

[quote]miciel schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:49:
ik ben er omdat ik vondt dat het iets meer tijd en aandacht verdiende eventjes ingedoken. de cv ketel draait mee vanaf 35 graden. ik heb van je een paar mooie printscreens ontvangen waarbij ik zie dat de warmtepomp netjes draait op een delta t van 5 graden zoals dat het hoort. ik ben er even ingedoken
en de cv ketel komt erbij vanaf 35 graden retour temperatuur. men geeft aan at de cv ketel draait op een delta t van 20 graden. en dus een aanvoertemp van 55 graden maakt. na weet ik niet of dit door de wartmepomp zo wordt aangestuurd dus het een harde instelling is (oftewel zo geprogrammeerd is)
of dat er een paar instellingen niet goed staan.
vraagje hoe staat parameter E /ot reactie ingestelt.
instel bereik is tussen de 10 tot 60 graden.
deze mag op 40 graden of op 35 graden waarbij 35 graden beter is...
maar de warmtepompsturing is na het verlagen van ot rectie temp wel leident.
overuldt dus indien nodig omhoog.. tot de eerder aangegeven 55 graden..
volgende vraag hoe staat parameter E./ot reactie ingestelt ?
0=OT negeren indien < dan E
1=OT set begrenzen indien < dan E
2=OT aan-uit
Parameter E (Min. Aanvoertemperatuur tijdens OT-vraag) staat op 40 graden (is de fabrieksinstelling.
Parameter E. (OT-reactie) staat op 1 (is de fabrieksinstelling).
als je er wat aan wilt doen zijn er 2 opties optie nr1. je ketel instellen op aa/nuit door parameter E./ot reactie te wijzigen naar 2 en de maximaal temperatuur omlaag bij te stellen. optie nr2of je stelt alleen de maximaal temperatuur omlaag bij op 55 graden zodat je net wat meer rendement hebt. lager dan 55 graden wil ik niet adviseren omdat je warmtepomp wel veel uren mag draaien maar niet heelveel uren mag draaien dat is zeg maar een verschil wat ik hier probeer te nuanceren.. het zou daarom best zo kunnen zijn dat ze er een delta t van 20 graden in hebben geprogrmeerdt om zo het aantal uren dat hij staat te draaien te bepreken maar maar maar zie ook eventjes je pm...
Ik heb parameter E van 40 naar 35 graden gezet.
Ik heb parameter E. van 1 naar 2 (aan/uit) gezet.
Ik heb Taanv van 60 naar 55 graden gezet.

Bij de zelftest krijg ik nadat de voortgangsbalk ongeveer 75% weergeeft de melding:
Error: systeem te warm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/crCs119jz9W5uHZzsalwoI0tA2c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cWhJr65Q6lFOB0UaEyHghBFu.jpg?f=fotoalbum_large

En als ik op Klaar heb gedrukt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tcwd6HSQ1sWnGEQHRhUHMWIIQq4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z7itjZqA8ncK8FKb8WJJh4l7.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas heb ik vandaag geen mogelijkheid meer om nog wijzigingen en dergelijke door te voeren omdat ik de rest van de dag weg ben.
Ik wens jou (en alle andere Tweakers natuurlijk ook) een heel prettig maar vooral gezond 2025 toe!
Tot in het nieuwe jaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

miciel schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:08:
[...]

ik had de foto verkeerd geinterpreteerd.. (never mind) het witte kastje met status lijkt op een verbinding van een draadloze kamerthermostaat. maar dat is de draadloze ventilatieregeling. zover had ik nog niet gekeken. (die wordt volgens mij niet benoemt in de curses weet ik niet zeker moet het nog nakijken)
de honywell round modulation hoort prima samen te werken met de warmte pomp..
Ah mooi, dan is dat al weer een zorg minder. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik zou bij deze ketel het maximale ventilator toerental op standaard terugzetten en dan min/max vermogen op 25% zetten. 25% bij standaard max toerental is wat zonder omkijken gewoon veilig is, ga je lager kan je storingen krijgen.

Deze ketels willen heel graag snel opstoken en vliegen dan over de gevraagde temperatuur heen, terugmoduleren gaat te langzaam. Met 25% heb je nog ruim 6KW ter beschikking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
@Koffie-Verkeerd kijk daarvoor is dus die zelfcheck systeem aflaten koelen en nogmaals proberen. ook ik heb vandaag andere dingen te doen hoor..... verder wat @_JGC_ jgc zegt je kan de ketel nog meer begrenzen. dan maakt het eigenlijk niet meer uit of je nog aan/uit of modulerend stookt. maar voorkeur is modulerend.
met begrenzing op maximaal temperatuur. verder zijn die honnywel round moudlation leuke thermostaten maar zeker niet de wereld.. maar met remeha wel eventjes de warmwater check uitvoeren kan twee keer staan ingestelt... (staat als het goed is ergens in de handleiding van de cv ketel en van de betreffende thermostaat)
je kan eventueel een intergas thermostaat proberen van marktplaats die laatste heb ik zelf. en ik vind hem beter dan honnywell. (maar ik heb geen warmtepomp) hoeveel beter het verschil tussen een 6.5 en 7,0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

@miciel @_JGC_

Allereerst natuurlijk de beste wensen voor 2025!

Heb nu het volgende uitgevoerd:
Parameter 3 (Ingesteld maximaal CV vermogen) gewijzigd naar 25
Parameter F (Starttoerental CV) gewijzigd naar 70
Parameter F. (Starttoerental WW) gewijzigd naar 70

En omdat modulerend de voorkeur geniet, heb ik parameter E. van 2 naar 1 (= warmtevraag beantwoorden met minimale aanvoer-temperatuur begrensd op ingestelde waarde par. E) gezet.
(Parameter E staat op 35 graden.)

Ik had de ketel gisteren voordat we vertrokken op SWW only gezet om te voorkomen dat de ketel bij ging stoken op een hoge temp.
Zojuist dus bovenstaande wijzigingen uitgevoerd en ketel weer op CV +SWW gezet.
Thermostaat in woonkamer van 21.5 naar 20 gezet, waarbij de actuele ruimtetemperatuur 21 graden was.
Er is dus geen warmtevraag meer, hoewel de spaarpomp aangeeft van wel.
Ketel start overigens niet mee op, en dat is uiteraard prima.

Opnieuw de zelftest uitgevoerd.
Deze geeft opnieuw na 75% voortgang de melding: Error: systeem te warm.
Percentages ook bijna hetzelfde als die van gisteren, zie screenshot.
Ik heb daar geen verklaring voor.
De ketel heeft ongeveer 24 uur niet bij kunnen stoken want SWW only.
De enige bron van opwarming is de spaarpomp zelf en die loopt met vrij lage temperaturen, zie screenshot.

Dus wat veroorzaakt de melding: Systeem te warm?
Kan dat dan toch komen door de Eclipse afsluiters?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/he_X1qynTX2z4l7TrO2sRFT-2xY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hYgAfMMbKV7xdfNphVLmTw4H.jpg?f=user_large

Als ik weer warmtevraag creëer, kom t de ketel direct in met 35 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Update 04-01-2025:
Zoals eerder gemeld, komt de ketel direct in op het moment dat de ketel weer in de combistand gezet wordt. In eerste instantie met 35 graden, maar binnen een minuut gaat ie naar 55 graden.
Ook als er geen warmtevraag meer is.....
Dus ketel maar weer op de SWW only stand gezet.

Vandaag net na 10:00 uur weer even op combistand gezet.
Ruimtetemp was 21 graden, doeltemp eveneens 21 graden.
Toch komt de ketel direct weer in met 55 graden en blijft dat doen, zie grafiekje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NbIQ6F1srbkt4focmJR0KTUwEHQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bSr9RI688c6E9V2poGvo3B9k.jpg?f=user_large

Ik heb daarom de round modulation vervangen voor een Remeha Qsense.
Heb een paar parameters in de Qsense veranderd:
Eco van auto naar off gezet.
tcH (max CV-water temp.) van 90 naar 35 gezet. Dat is ook de waarde die nu ook op de ketel staat ingesteld.
HuP (opwarmsnelheid) en Cdn (afkoelsnelheid) vooralsnog ongewijzgd gelaten.

Warmtevraag van 0,5 graden gecreëerd. (ruimtetemp = 21, doeltemp is 21,5)
Ketel komt nu slechts af en toe kortstondig in met 35 graden. Een heel ander gedrag dan de round modulation.
Die laatste beschouw ik maar als defect of toch niet zo compatibel als zou moeten.

Dit ga ik eerst wel even een weekje of zo aanzien. Mocht er dan nog iets niet goed gaan (of niet naar verwachting) dan gaan de Eclipse afsluiters vervangen worden door V-Exact II afsluiters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
Koffie-Verkeerd schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 17:05:
Update 04-01-2025:
Zoals eerder gemeld, komt de ketel direct in op het moment dat de ketel weer in de combistand gezet wordt. In eerste instantie met 35 graden, maar binnen een minuut gaat ie naar 55 graden.
Ook als er geen warmtevraag meer is.....
Dus ketel maar weer op de SWW only stand gezet.

Vandaag net na 10:00 uur weer even op combistand gezet.
Ruimtetemp was 21 graden, doeltemp eveneens 21 graden.
Toch komt de ketel direct weer in met 55 graden en blijft dat doen, zie grafiekje.
[Afbeelding]

Ik heb daarom de round modulation vervangen voor een Remeha Qsense.
Heb een paar parameters in de Qsense veranderd:
Eco van auto naar off gezet.
tcH (max CV-water temp.) van 90 naar 35 gezet. Dat is ook de waarde die nu ook op de ketel staat ingesteld.
HuP (opwarmsnelheid) en Cdn (afkoelsnelheid) vooralsnog ongewijzgd gelaten.

Warmtevraag van 0,5 graden gecreëerd. (ruimtetemp = 21, doeltemp is 21,5)
Ketel komt nu slechts af en toe kortstondig in met 35 graden. Een heel ander gedrag dan de round modulation.
Die laatste beschouw ik maar als defect of toch niet zo compatibel als zou moeten.

Dit ga ik eerst wel even een weekje of zo aanzien. Mocht er dan nog iets niet goed gaan (of niet naar verwachting) dan gaan de Eclipse afsluiters vervangen worden door V-Exact II afsluiters.
erg fijn dat de problemen zijn opgelost ik heb in mijn bescheiden cariere 1 keer een kapoote round modulerend gehad me eigenlijk precies hetzelfde probleem als jij hier vermeldt dus zo af en toe valt er eentje uit met name de oudere versie. (tegelijktijd maakt een warmtepomp erbij het er niet makelijker op)
zeker weer een leerzaam topic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

miciel schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:34:
[...]
erg fijn dat de problemen zijn opgelost ik heb in mijn bescheiden cariere 1 keer een kapoote round modulerend gehad me eigenlijk precies hetzelfde probleem als jij hier vermeldt dus zo af en toe valt er eentje uit met name de oudere versie. (tegelijktijd maakt een warmtepomp erbij het er niet makelijker op)
zeker weer een leerzaam topic...
De thermostaat was voor mij eigenlijk ook de laatste optie om te vervangen omdat die dingen - in mijn beleving - zo simpel zijn dat het haast niet kapot zou kunnen gaan....
Maar het kan natuurlijk wel..... :P

Neemt niet weg dat ik t.z.t. de Eclipse afsluiters nog ga vervangen voor de V-Exact II.
Ik verwacht niet dat zoiets nog een heel groot effect zal hebben, maar dan is de spaarpomp iig zo volledig mogelijk volgens de voorschriften van de fabrikant geïnstalleerd en in dienst gesteld.

Overigens: bij temperaturen zoals die van vandaag, kan de spaarpomp de temperatuur goed op peil houden in zijn eentje. Ik had de ketel weer op SWW only gezet gisteravond en de temperatuur is stabiel op 20,5 gebleven.
Dat is uiteraard ook direct terug te zien in het gasverbruik.
Vanaf gisteravond 22:30 t/m nu is het verbruik ongeveer 0,35 m3. Da's dus vrijwel alleen voor douchen, thee zetten e.d.
Normaal zou dat met de ketel erbij rond de 3 tot 4 m3 zitten in deze tijd van het jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XGS4MmF2PTFHyy6f0au98EkwEyA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ATWLIwZOBRdF9CUTLnCasRKk.jpg?f=fotoalbum_large

Maar genoeg geneuzeld voor nu, ik meld me wel weer als er weer nieuws is.
Jij nogmaals hartelijk bedankt voor je hulp en inzichten bij deze uitdaging! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Austerlitzer
miciel schreef op zondag 29 december 2024 @ 23:43:
[...]

vraagje heb je er ook een lampje van 24 volt bij gehangen ?? dus een trafo op de plus zijde van de aan/uit
in uitgang lampje aan de communicatie uitgang.. min van het lampje aan de min van de transformator. zodat als de warmtepomp een warmtevraag genereert het lampje gaat branden... of in welke opstelling had je een traafo eraan gehangen want als je de die gewoon op het relais aansluit ja dan ontploft je transformator..
en is mogenlijk ook nog de printplaat kapot.. (ik kan niet altijd alle schema's en schakelingen vragen beantwoorden ik zit meer in het reguliere cirquit dus thermostaat warmtepomp cv ketel..)
Dat heb ik idd geprobeerd, maar werkte ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Austerlitzer
Inmiddels heb ik de Spaarpomp en CV op separate thermosstaten draaien.

Terwijl beide apparaten aan stonden; CV uit, stekker er uit. Spaarpomp bedrading loskoppelen van de CV door de draad bij de branderautomaat lost te halen en 1 voor 1 te isoleren in een kroonsteen.
Vervolgens 2e thermostaat aansluiten aan de CV branderautomaat.

De Spaarpomp blijft draaien, is alleen nog aangesloten op de thermostaat, niet meer aan de CV.
Thermostaat van de Spaarpomp geeft "F" - teken, oftewel foutcode. Toch blijft de Spaarpomp probleemloos doordraaien zonder foutcode op het display van de Spaarpomp.
Ik liet de Spaarpomp toch al 7 maanden draaien met de CV op tapwater en stookte naast de Spaarpomp uitsuitend de houtkachel.

Nu kunnen we s'avonds de Spaarpomp boosten met de CV. Aangezien wij lage thermperatuur convectoren hebben die heel snel warm worden (en geen vloerverwarming) heeft dat ook nut.
De Spaarpomp maakt zelfstandig zonder hulp vd CV 30 graden aanvoerthemperatuur. Al even getest, met de CV ingesteld op max. 45 graden worden de convectoren binnen paar minuten snel veel warmer.

De CV staat nu weer in de HR-modus en is nu vanuit de woonkamer te bedienen.
Pagina: 1