Wifi bereik naar de schuur 10 meter van het huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fireby
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-05 21:08
Hoi hoi,

Momenteel ben ik bezig met het thuisnetwerk te verbeteren. Sinds een paar dagen heb ik zonnepanelen met omvormer in de schuur. Het probleem is, is dat het wifi bereik te slecht is om deze aan monitoring apps te koppelen. Idealiter is natuurlijk een UTP-kabel te trekken naar de schuur, maar de grond is al dicht en ik ga het liefst niet weer graven.

Nu ben ik op zoek naar een draadloze oplossing om de tuin/schuur 10 meter verderop te bereiken. Momenteel heb ik 2 ASUS routers voor een mesh wifi. Deze zijn aan elkaar verbonden met kabel.

Meterkast:
[ASUS RT-AX53U Groen]
1 kabel naar de woonkamer
1 kabel naar zolder / 1e verdieping

1e verdieping:
[ASUS RT-AX59U Oranje]
Wifi verbinding voor 1e verdieping.
- Vaste verbinding naar pc.

Nu wil ik een tweede RT-AX59U plaatsen in de woonkamer om daar het bereik te verbeteren. De meterkast en muur dempen het signaal behoorlijk. Nu weet ik dat dit waarschijnlijk niet voldoende gaat zijn om van de andere kant van de woonkamer te verbinden naar de schuur. Wat kan ik het beste doen om het bereik wel te halen? Een andere router? Een wifi repeater (bijvoorbeeld ASUS RP-AX56) plaatsen in de keuken om de schuur misschien wel te halen? Of te gaan werken met powerline adapters?

Onderstaand de situatie in plaatjes. Begane grond
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sfi1_ifeuxZxqOAEgMW_lJtNFXs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ecl6a4GLFnqgTrJFsTno5txL.png?f=user_large
1e verdieping. Wifi signaal gaat goed over de verdieping en zolder, maar slecht naar buiten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pqm7eH75lk27p73U1dFhwn8w1AA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wuPfirFotgR9aCr5Z0KbWthn.png?f=user_large

Ik ben benieuwd of jullie een oplossing voor mijn probleem hebben. :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-06 16:01
er schieten me zomaar wat zaken te binnen.
Kijk eens naar Ubiquiti spul. de geavanceerde AP's kun je buiten plaatsen. Dan heb je de demping van d emuur er al niet bij. En 10 meter moet haalbaar zijn.
Verder kun je uiteraard een powerline testen. Als je bij een beetje goede webshop besteld kun je ze retour sturen als het niet voldoet. Mijn ervaring leert dat die dingen of heel goed of helemaal niet werken. Hangt van je meterkast af en van welke versie je koopt.
Verder zijn e rook accespoints die je kan instellen als "Beam" (met een gerichte bundel) zodat je op een ander AP kunt mikken en zo een soort brug door de lucht kunt maken. Maar voor 10 meter is dat wellicht overkill. Als laatste, kun je wellicht een netwerkkabel in de schuur krijgen? Dat zou echt de beste oplossing zijn. Of wellicht ligt er toevallig een coax kabel? Dan kun je een moca adapter inzetten, dat werkt ook goed.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-06 23:07
Toch lijkt mij een kabeltje de beste oplossing, in principe hoef je daar niet voor te graven, genoeg kabels te koop die de buitenlucht aankunnen, of een gootje langs de schutting, of een simpel PVC pijpje net onder de grond. Je wil niet dat je monitoring uitvalt omdat (bijvoorbeeld) de buren jou WiFi signaal (onbewust) verstoren.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:39
Kabel naar de schuur is de beste oplossing, alternatief is vanuit de meterkast gaatje door de muur en een buiten AP ophangen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Hoe gaat de stroom naar je schuur en terug?
Kabels in een buis waar je misschien een utp door heen kan schieten of grondkabels?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Glewellyn

is er ook weer.

Ik verwacht eigenlijk weinig verbetering als je een repeater in de keuken plaatst, die zou dan zo'n beetje recht onder het bestaande access point komen.

Misschien heeft het meer nut om die RP-AX56 in de schuur te plaatsen en als dat kan de omvormer daarop bedraad aan te sluiten. De repeater zal zeer waarschijnlijk een betere antenne en radio hebben dan wat ze in die omvormer hebben gezet.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

fireby schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:09:
Momenteel ben ik bezig met het thuisnetwerk te verbeteren. Sinds een paar dagen heb ik zonnepanelen met omvormer in de schuur. Het probleem is, is dat het wifi bereik te slecht is om deze aan monitoring apps te koppelen. Idealiter is natuurlijk een UTP-kabel te trekken naar de schuur, maar de grond is al dicht en ik ga het liefst niet weer graven.
Waarom heb je niet direct een UTP-kabel erbij laten leggen dan? :) Daarmee had je jezelf echt een boel ellende kunnen besparen. De beste optie blijft namelijk toch echt een UTP kabel te leggen en dan in de schuur eventueel een access point ophangen zodat de devices vervolgens wel met wifi kunnen aansluiten. Tenzij ze ethernet hebben, dan kan je af met een switch, die over het algemeen zuiniger is dan een accesspoint met wifi.

[ Voor 25% gewijzigd door CH4OS op 06-03-2024 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:52
Alternatief is een tweetal powerline adapters. 1 in der meterkast bij de router en de andere in de schuur. De meningen zijn hier doorgaans niet al te positief. Ook ik heb negatieve en postieve ervaringen. Maar een drietal hier bij mij in huis zijn redelijk stabiel. Devolo in dit geval. Het is het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 04-06 04:32
Powerline, heb ik ook in de schuur afstand van + 17 meter.
Tuin ligt dicht met flagstones (gevoegd) en wat dus vergeten een buis in te graven voor de toekomst.

Met de Powerline haal ik 150 up en down d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:35

FreakNL

Well do ya punk?

Als je schuur op een aparte groep zit;

WCD in de meterkast maken op diezelfde groep en daar je Powerline 1 opzetten.

In de schuur waar de kabel de grond uitkomt zet je ook direct een WCD en vanaf daar lus je door naar de rest van de schuur (desnoods zet je er een lasdoos tussen), daar je tweede Powerline.

Dat moet goed gaan.

Powerlines vinden stekkerdozen en andere groepen niet zo fijn maar op dezelfde groep en ononderbroken komt het goed. Zeker voor wat omvormer verkeer.

Alternatief is een ubiquity straalzender setje (airmax)

Nog een optie;
Een TP-Link CPe510 die je aan je schuur hangt en die verbinding maakt met je thuisnetwerk. Dan moet er nog wel een AP bij want die CPE510 presteert het beste met openwrt in bridge mode. Laatste oplossing heb ik hier zelf ;

Ik zit nu bij de schuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qHwkVj7BV4FTrA13GbyU718JceU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JnCIZVMPecHZ22DSNfAtApSV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door FreakNL op 06-03-2024 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 04-06 04:32
FreakNL schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 19:20:
Als je schuur op een aparte groep zit;

WCD in de meterkast maken op diezelfde groep en daar je Powerline 1 opzetten.

In de schuur waar de kabel de grond uitkomt zet je ook direct een WCD en vanaf daar lus je door naar de rest van de schuur (desnoods zet je er een lasdoos tussen), daar je tweede Powerline.

Dat moet goed gaan.

Powerlines vinden stekkerdozen en andere groepen niet zo fijn maar op dezelfde groep en ononderbroken komt het goed. Zeker voor wat omvormer verkeer.
Precies, zo zit het bij mij ook d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

Hier ook via een Ethernet over Power adapter van Devolo netwerk in de schuur. Draait al jaren stabiel, snel en zonder problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:09
Powerline :)

Ja het is vaak instabiele meuk waar je niet over wilt tv kijken of “internetten” maar een omvormer werkt er prima op

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-04 09:44
Hier ook een Devolo Magic 2 vanuit de meterkast +/- 15 meter op geaard stroomaansluiting > 300Mbps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fireby
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-05 21:08
Alleen bedankt voor de antwoorden. Heb nog even gekeken of het mogelijk is om zonder te graven een netwerk kabel te trekken, maar helaas zit de groep van de schuur en aansluiting voor de panelen via een geïsoleerde kabel de grond in. Dus dit gaat op de wensenlijst als we de tuin gaan opknappen.

De suggestie om de kleine ASUS RT-AX53U te verplaatsen naar de schuur is ook een goeie. Deze heeft nog een redelijke verbinding met de RT-AX59U router op de slaapkamer die weer met kabel aangesloten zit. Dit zou de goedkoopste oplossing zijn.

De powerline hou ik nog in gedachten als alternatief, mocht de verbinding naar de schuur erg instabiel, of onwerkbaar zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

heiyu schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 20:01:
Hier ook een Devolo Magic 2 vanuit de meterkast +/- 15 meter op geaard stroomaansluiting > 300Mbps.
En hier het tegendeel:
internetsnelheid omhoog brengen

Uitdaging bij PLC is dat je op voorhand werkelijk niets kunt zeggen, en als het tegenvalt is daar iets aan doen lastiger dan gewoon draadje trekken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fryskmantsje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-06 13:24
https://www.routershop.nl...60ad-kit-2-pack/pid=55092

Dit misschien wat voor jou? Al 3 jaar probleemloos draaien bij mijn broer in de tuin op een aftand van ongeveer 40 meter.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-06 01:51
Ik heb deze al een jaar in gebruik:
https://mikrotik.com/product/wireless_wire_cube_pro
In mijn geval overbrugt het een afstand van 170m probleemloos, maar ze kunnen tot 2.4km.

By default is het een supersnelle 60GHz verbinding, maar bij slecht weer valt hij terug op 5GHz.
Pagina: 1