internetsnelheid omhoog brengen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlam45
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-11-2024
hallo,

ik heb advies nodig omtrent het verbeteren van het internet thuis. Momenteel heb ik glasvezel in combinatie met powerline adapters van Devolo, de Magic 2's wel te verstaan. De internetsnelheid is altijd wel wat aan de lage kant geweest sinds er hier glasvezel is aangelegd, maar de laatste tijd komt deze via bekabeld internet niet boven de 5-10 mbps uit als ik hem test op de computer. Ook draadloos precies hetzelfde verhaal op de telefoon. De powerline adapters gebruikte ik al voordat er glasvezel aanwezig was, dus wellicht moet ik wat zaken vernieuwen? Mijn kennis hierover reikt niet echt ver en om gelijk nieuw apparatuur te kopen vind ik zonde, vandaar de vraag of dit nog kan en zoniet, welke setup thuis het beste te gebruiken is bij glasvezel :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:39
Waarschijnlijk is het probleem de powerline.

Kun je het geheel aansluiten zonder powerline en dan dr wifi van je providerrouter gebruiken?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:19

nelizmastr

Goed wies kapot

Hoe snel is je abonnement, welk modem en welke wifi apparatuur heb je? Als de Powerline adapters ook WiFi hebben is het logisch dat ze niet harder gaan op bekabeld of draadloos netwerk.

Zeker als ze groepen kruisen en je in een oude woning zit (voor 1970) met kwalitatief matige bekabeling houdt het wel op bij wat je meet. De beste oplossing is ethernet kabels trekken en voor WiFi daar goede access points op aan te sluiten.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:19
vlam45 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 21:12:
hallo,

ik heb advies nodig omtrent het verbeteren van het internet thuis. Momenteel heb ik glasvezel in combinatie met powerline adapters van Devolo, de Magic 2's wel te verstaan. De internetsnelheid is altijd wel wat aan de lage kant geweest sinds er hier glasvezel is aangelegd, maar de laatste tijd komt deze via bekabeld internet niet boven de 5-10 mbps uit als ik hem test op de computer. Ook draadloos precies hetzelfde verhaal op de telefoon. De powerline adapters gebruikte ik al voordat er glasvezel aanwezig was, dus wellicht moet ik wat zaken vernieuwen? Mijn kennis hierover reikt niet echt ver en om gelijk nieuw apparatuur te kopen vind ik zonde, vandaar de vraag of dit nog kan en zoniet, welke setup thuis het beste te gebruiken is bij glasvezel :)
Even heel simpel beginnen: Wat gebeurd er als je je laptop/pc rechstreeks inplugt op de modem/router van je provider en een speedtest doet?

En wat doet je telefoon over wifi als je NAAST het modem/router/AP staat?

Als dat allemaal ook rond de 5-10 mbps uitkomt kun je je provider gaan bellen omdat je verbinding de snelheden niet behaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-04 21:43
Vertel ook even welke provider en welke router je gebruikt en welk abonnement je hebt.

Die Devolo-dingen zijn gewoon ruk.

Het snelste is toch kabels trekken en dan de volledige snelheid kunnen gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door roches op 04-03-2024 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlam45
roches schreef op maandag 4 maart 2024 @ 21:19:
Vertel ook even welke provider en welke router je gebruikt en welk abonnement je hebt.

Die Devolo-dingen zijn gewoon ruk.

Het snelste is toch kabels trekken en dan de volledige snelheid kunnen gebruiken.
Delta is de provider waar ik bij zit.
Momenteel gebruik als netwerk de powerline adapters in combi met de glasvezelmodem, die in de meterkast hangt. Deze dienen gecombineerd met elkaar als één wifi netwerk.

Abbo is 400 mbps per maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlam45
Heb met de provider gesproken over een e.v.t. oplossing. Zij raden mij aan om mesh wifi te gebruiken. Iemand hiermee met enig ervaring die kan vertellen of dit goed werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02:35

DarkSide

theres no place like ::1

Voordat je andere wifi etc gaat doen. Moet eerst duidelijk zijn wat de snelheden zijn met een zo'n direct mogelijke connecitie. of te wel. Direct aan de modem.

Is de snelheid daar al ruk. Dan heeft het geen zin om componenten verder in de keten te vervangen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
vlam45 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:20:
Heb met de provider gesproken over een e.v.t. oplossing. Zij raden mij aan om mesh wifi te gebruiken. Iemand hiermee met enig ervaring die kan vertellen of dit goed werkt?
Een typische eerste-lijns helpdesk suggestie:) Compleet zinloos op dit moment en overkill voor standaard situaties.

Probeer nu eerst eens zonder die power-line adapters te verbinden. Dan zal je wellicht nog geen 400 Mbit/s te zien krijgen, maar hopelijk wel meer dan 5-10. Zo niet, dan moeten ze de verbinding tot je modem nakijken. Zo wel, dan zal je een alternatief moeten vinden voor de power-line adapters - en dat is niet direct mesh Wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlam45
DarkSide schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:25:
Voordat je andere wifi etc gaat doen. Moet eerst duidelijk zijn wat de snelheden zijn met een zo'n direct mogelijke connecitie. of te wel. Direct aan de modem.

Is de snelheid daar al ruk. Dan heeft het geen zin om componenten verder in de keten te vervangen.
Snelheidstest aan de modem geeft een downloadsnelheid van 414.35 mbps aan. Neem dus hieruit aan dat het probleem bij de powerline adapters ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Laatst online: 02:35

DarkSide

theres no place like ::1

idd dan kijken naar de adapters.
In de basis kunnen powerlines goed werken. Maar het is altijd wel een dingetje.
Goede aarde, niet p een verlengdoos aansluiten. interferentie tussen verschillende groepen, etc

Kan van alles verstoren.

dus even kabels testen. Alles op 1 groep. Alles even resetten etc om te kijken of je wat meer performance krijgt.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlam45
DarkSide schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:50:
idd dan kijken naar de adapters.
In de basis kunnen powerlines goed werken. Maar het is altijd wel een dingetje.
Goede aarde, niet p een verlengdoos aansluiten. interferentie tussen verschillende groepen, etc

Kan van alles verstoren.

dus even kabels testen. Alles op 1 groep. Alles even resetten etc om te kijken of je wat meer performance krijgt.
Resetten heb ik al geprobeerd en heeft niks opgeleverd. Wat bedoel je precies met kabels testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Devolo Magic 2 zijn de meest performante PLC adapters op de NL markt. Sneller dan dit gaat het niet worden met andere kastjes.

Maar... waar heb je ze aangesloten? En wat is er op je stroomnet veranderd sinds je tevreden was met deze dingen?

Qua locatie:
Zitten ze rechtstreeks in de muur? Of in een stekkerdoos? Dat laatste wordt specifiek afgeraden, probeer ze dan direct in de muur met de snoer van de stekkerdoos desnoods in de PLC-adapter.

Qua veranderingen:
Welke nieuwe apparaten en installaties zijn recent aangebracht? Verstoring kan komen van een grote bron verder weg (sommige beroerde inverters voor zonnepaneel-installaties verstoren 2-80MHz) of een kleine bron dichterbij (een lader of voedingsblokje dat er eerder niet was en nu ingeprikt is naast/in de PLC adapter).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlam45
dion_b schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 20:35:
Devolo Magic 2 zijn de meest performante PLC adapters op de NL markt. Sneller dan dit gaat het niet worden met andere kastjes.

Maar... waar heb je ze aangesloten? En wat is er op je stroomnet veranderd sinds je tevreden was met deze dingen?

Qua locatie:
Zitten ze rechtstreeks in de muur? Of in een stekkerdoos? Dat laatste wordt specifiek afgeraden, probeer ze dan direct in de muur met de snoer van de stekkerdoos desnoods in de PLC-adapter.

Qua veranderingen:
Welke nieuwe apparaten en installaties zijn recent aangebracht? Verstoring kan komen van een grote bron verder weg (sommige beroerde inverters voor zonnepaneel-installaties verstoren 2-80MHz) of een kleine bron dichterbij (een lader of voedingsblokje dat er eerder niet was en nu ingeprikt is naast/in de PLC adapter).
In totaal gebruik ik er drie. Eentje is verbonden met een ethernetkabel aan de glasvezelmodem in de meterkast. De andere twee zitten verspreid in huis (een boven en een beneden), gewoon in een stopcontact in de muur. Deze drie aan elkaar draadloos gekoppeld en dienen als een wifi-netwerk

Voor zover ik me kan herinneren is er recent niks geïnstalleerd. Paar jaar geleden zijn er wel zonnepanelen aangelegd, voor zover ik me kan herinneren geen impact gehad op het internet, wellicht dat het nu wel een rol speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Zitten die kastjes ook netjes op dezelfde groep als die bij het modem? Powerline werkt lekkerder wanneer het op dezelfde groep zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:14
En vooral, zitten ze op dezelfde fase? Dit alleen als je een 3 fasen aansluiting hebt uiteraard. Een fase koppelaar kan helpen, maar je kunt beter je geld in netwerkkabels steken.

Op dezelfde groep kan haast niet, als ze door het huis verspreid zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door guido66 op 05-03-2024 21:10 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:14
vlam45 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 20:49:
[...]

In totaal gebruik ik er drie. Eentje is verbonden met een ethernetkabel aan de glasvezelmodem in de meterkast. De andere twee zitten verspreid in huis (een boven en een beneden), gewoon in een stopcontact in de muur. Deze drie aan elkaar draadloos gekoppeld en dienen als een wifi-netwerk

Voor zover ik me kan herinneren is er recent niks geïnstalleerd. Paar jaar geleden zijn er wel zonnepanelen aangelegd, voor zover ik me kan herinneren geen impact gehad op het internet, wellicht dat het nu wel een rol speelt.
Ze zitten niet draadloos aan elkaar, maar via de powerline...

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
[...]

Maar als je al het powerline spul uitzet en alleen de wifi van de provider. Tot waar heb je dan goede snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlam45
laurens0619 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 21:32:
[...]

Maar als je al het powerline spul uitzet en alleen de wifi van de provider. Tot waar heb je dan goede snelheid?
Wifi signaal komt niet verder dan de gang, waar de glasvezelmodem hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlam45
sypie schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 20:53:
Zitten die kastjes ook netjes op dezelfde groep als die bij het modem? Powerline werkt lekkerder wanneer het op dezelfde groep zit.
Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar het wifi netwerk van de glasvezelmodem is apart en het netwerk wat vanuit de devolo’s komt ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlam45
guido66 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 21:11:
[...]

Ze zitten niet draadloos aan elkaar, maar via de powerline...
Ja excuus, idd verbonden via de powerline

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
vlam45 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 21:47:
[...]

Wifi signaal komt niet verder dan de gang, waar de glasvezelmodem hangt.
Das wel heeeel mager

Hier heb ik gewoon dekking op de hele bg met wifi in de meterkast. Heb je een plattegrond oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[...]

Ik heb zelf ook zonnepanelen. Die communiceren (Enphase) over hun eigen stroomkabel, maar hebben ook ferriet ringen (on hoogfrequent er af te halen) om storingen te voorkomen. Als je geen ferriet ringen hebt, dan kunnen de (micro-omvormers van) die panelen storen.

Als je meer fases cq meer groepen hebt, dan werken die powerline adapters ook minder. Op servethehome stond volgens mij niet al te lang geleden een artikel hoe weinig de snelheid van die powerline adapters vooruit zijn gegaan.

Bedraad is altijd beter dan draadloos. Kan dat niet, dan is idd wifi mesh een optie. Al is de kans erg klein dat je dan je volle 400mbps van je provider haalt.

Ps ik heb een Fritz router: dat ding heeft een ingebouwde snelheidstest. Ergens onder de support page van de router, na login.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Draadloos gekoppeld? Dit is powerline, als het goed is koppelen ze via het stroomnet. Dat is ook waar mijn vraag over ging: hoe ze op het stroomnet aangesloten zijn. Zijn ze daadwerkelijk draadloos en niet via stroomnet gekoppeld, probeer dat laatste eens...

Als je er drie hebt zou ik ook kijken wat er gebeurt als je een van de drie los koppelt en dan tussen de andere twee meet.

Bijkomend ding: hebben je stopcontacten op alle drie de plekken randaarde?
Onwaarschiijnlijk. Het zal dan waarschijnlijk iets kleins zijn. Goedkope LED-lampjes zijn ook vrij berucht. Tenslotte zijn computervoedingen dat ook...

Maar goed, al vind je wat het is, dan is de vraag wat je ermee kunt. Als het een dansende cactus is kun je het zonder pardon eruit trekken. Gaat het om iets wat je niet zomaar kunt verwijderen kun je hooguit kijken of je de stoorbron in een ander stopcontact verder weg van de PLC kunt steken, danwel de PLC verder weg van de stoorbron kunt verplaatsen. Op gegeven moment gaat dat meer gedoe geven dan gewoon netwerkkabels trekken, wat te allen tijde de technisch beste en meestal ook goedkoopste (geen 24/7 stroomkosten van kastjes...) en vaak een stuk makkelijker te realiseren dan mensen denken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
vlam45 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 21:52:
[...]
Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar het wifi netwerk van de glasvezelmodem is apart en het netwerk wat vanuit de devolo’s komt ook.
Ik bedoel op dezelfde stroomgroep. In je meterkast heb je een groepenkast hangen. Die groepen gaan ergens naar toe in je woning. Powerline's vinden het lekkerder werken wanneer beide kanten op dezelfde groep zitten. Bijvoorbeeld de wasmachinegroep. De Powerline in de meterkast maak je dan op een stopcontact die óók op de wasmachine groep zit. De powerline boven (daar staat onze wasmachine) maak je op hetzelfde stopcontact als de wasmachine en voilá, een powerline met een directe verbinding.

Verder zou je nog kunnen controleren of die dingen alleen 5GHz doen en niet 2,4GHz. Die laatste komt in ieder geval verder dan de deur van de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlam45
laurens0619 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 22:09:
[...]

Das wel heeeel mager

Hier heb ik gewoon dekking op de hele bg met wifi in de meterkast. Heb je een plattegrond oid?
Ik heb helaas geen plattegrond. Tussen de meterkast en de woonkamer zitten ong. 10 passen, om je even een indicatie te geven. Heb maar 1 streep wifi dan van de modem in de meterkast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlam45
dion_b schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 23:23:
[...]

Draadloos gekoppeld? Dit is powerline, als het goed is koppelen ze via het stroomnet. Dat is ook waar mijn vraag over ging: hoe ze op het stroomnet aangesloten zijn. Zijn ze daadwerkelijk draadloos en niet via stroomnet gekoppeld, probeer dat laatste eens...

Als je er drie hebt zou ik ook kijken wat er gebeurt als je een van de drie los koppelt en dan tussen de andere twee meet.

Bijkomend ding: hebben je stopcontacten op alle drie de plekken randaarde?

[...]

Onwaarschiijnlijk. Het zal dan waarschijnlijk iets kleins zijn. Goedkope LED-lampjes zijn ook vrij berucht. Tenslotte zijn computervoedingen dat ook...

Maar goed, al vind je wat het is, dan is de vraag wat je ermee kunt. Als het een dansende cactus is kun je het zonder pardon eruit trekken. Gaat het om iets wat je niet zomaar kunt verwijderen kun je hooguit kijken of je de stoorbron in een ander stopcontact verder weg van de PLC kunt steken, danwel de PLC verder weg van de stoorbron kunt verplaatsen. Op gegeven moment gaat dat meer gedoe geven dan gewoon netwerkkabels trekken, wat te allen tijde de technisch beste en meestal ook goedkoopste (geen 24/7 stroomkosten van kastjes...) en vaak een stuk makkelijker te realiseren dan mensen denken.
Randaarde zou ik echt niet weten. Wel is het huis betrekkelijk oud (begin 20e eeuw gebouwd) wat ook van invloed kan zijn op de werking van powerline adapters las ik hier eerder.
Netwerkkabels trekken zie ik vaak voorbij komen. Is dit makkelijk zelf uit te voeren of is het beter om dit te laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-04 23:47
vlam45 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:55:
[...]

Netwerkkabels trekken zie ik vaak voorbij komen. Is dit makkelijk zelf uit te voeren of is het beter om dit te laten doen?
Dat ligt aan jouw huis en de route dat zo'n kabel moet gaan. In mijn huis is het bijvoorbeeld vrij makkelijk. Kruipkelder in en elders weer omhoog en klaar. Maar in een betonnen bunker zonder loze leidingen gaat dat niet en kan het flink lastiger zijn om dat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Of je kabels kan trekken is ook een beetje ken je huis en hoe lopen leidingen waar zijn er sparingen etc. Soms is een omweg handiger kabellengte is in een huis nooit een probleem.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

vlam45 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:55:
[...]

Randaarde zou ik echt niet weten. Wel is het huis betrekkelijk oud (begin 20e eeuw gebouwd) wat ook van invloed kan zijn op de werking van powerline adapters las ik hier eerder.
Afbeeldingslocatie: https://www.elektra-info.nl/wp-content/uploads/2016/06/inbouw-stopcontact-672x372.png

Het is van grote invloed op werking PLC (onder andere is nagenoeg volledige meerwaarde Devolo Magic 2 boven 1 afhankelijk van hebben van aarde, heb je die niet dan heb je onnodig dure apparaten gekocht), maar ook hier: dit zal sinds jaar en dag hetzelfde zijn, dus is niet de reden dat het veranderd is van acceptabel naar niet acceptabel.
Hangt af van hoe handig je bent, hoe je huis in elkaar zit en hoe goed alles afgewerkt moet worden.

In een oude woning is minupunt dat je doorgaans geen loze leidingen hebt om kabels door te trekken, voordeel is dat je relatief makkelijk langs bestaande leidingen (bijv verwarming) kunt werken en gaten boren een stuk makkeliker gaat dan door beton.

Ga uit van ~EUR 125 voor een ander in te huren om een kabel te trekken inclusief materialen. Hoe snel dat loont tov andere oplossingen hangt af van je eisen. Wil je die volle 400Mbps halen, dan ga je dure alternatieven moeten nemen (tri-band mesh set), dan is alleen al de aanschaf van zo'n mesh duurder. Neem je genoegen met 50-100Mbps, dan kun je een goedkoop setje nemen en is aanschaf goedkoper (EUR 75 ofzo), maar binnen 3 tot 5 jaar is door stroomkosten mesh alsnog duurder.

Kun je het zelf, dan kost een enkele kabel incl montagematerialen en geredschap iets van EUR 35.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
vlam45 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:45:
[...]

Ik heb helaas geen plattegrond. Tussen de meterkast en de woonkamer zitten ong. 10 passen, om je even een indicatie te geven. Heb maar 1 streep wifi dan van de modem in de meterkast
Vreemd! maar dan ben ik wel bang dat Mesh Wifi geen uitkomst gaat zijn.

Pagina: 1