Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikirai
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-06 14:58
Hallo, ik zou graag een licht schakelaar willen omwisselen voor een dimmer.
Nu is dit de huidige situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1iLyn9mblouv8VJxC1UvmDW90VA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ri56eefjKEaveNWIxhoVBV7.jpg?f=fotoalbum_tile

Nu heb ik wat tutorials bekeken en is het me niet duidelijk waar de 2e bruine (fase?) draad voor dient.
Er is maar 1 schakelaar voor deze lamp (geen hotelschakelaar, wellicht ooit wel geweest?)
Er zit nog een schakelaar naast voor een andere lamp.

Dit is de nieuwe doos:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nr0_r2OCRLX10CMlpQhufD-W5no=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rIHuTaCFnxS7d01QMbzXhT7G.jpg?f=fotoalbum_tile

Zover kom ik:
Zwart (schakel) = links
Bruin (nu in cirkel) = L
Bruin (nu in pijl) = ?

Kunnen jullie me op weg helpen met welke draad waar in moet komen?
Alvast dank!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:11
Kan je zien of die tweede draad weer ergens anders op uitkomt.

Dit is vaak, een heel erg lelijke, manier om fase door te lussen naar een stopcontact of een ander stroompunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:47

FreakNL

Well do ya punk?

Dat lijkt me ook. Heel lelijk is het ook niet perse, zeker niet als die WCD ernaast zit. We lussen fase ook gewoon door vanaf WCDs.

Ik zou persoonlijk dan wel de WCD eerst doen en dan daarvandaan de fase door lussen naar de dimmer (en niet vice versa), maar het kan wel. Er zijn ook dimmers waar dat gewoon in de handleiding staat

[ Voor 43% gewijzigd door FreakNL op 05-03-2024 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikirai
@Powergrim Er zit nog een schakelaar naast voor een andere lamp, heb deze even geopend en gaat hier inderdaad heen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ocH8W5yujc7U-bXrHi_QZEqrVSI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CTwNDzPZpFgqjbuTumHbrfA7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:47

FreakNL

Well do ya punk?

Ja logisch toch ?

Als je het echt niet zo wilt (of je nieuwe dimmer ondersteunt doorlussen niet) kun je de binnenkomende fase met een Wago blokje van drie splitsen en apart van de dimmer doorsluizen naar de andere schakelaar

[ Voor 94% gewijzigd door FreakNL op 05-03-2024 19:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-06 22:30
Om eerlijk te zijn denk ik dat als je deze basics niet weet, dat je je moet afvragen of je wel aan je elektrische installatie moet willen werken. Ik weet niet of je al hebt lopen trekken aan de bedrading, maar die zwarte draad op je huidige schakelaar lijkt er half uit te hangen en dat is niet okee.

Maar om toch nog even on-topic te reageren... De WCD lijkt wel twee aansluitingen te hebben en je dimmer niet. Ik zou dan ook de binnenkomende bruine draad naar de WCD sturen en van daaruit naar de dimmer. Dan heb je geen geklooi met klemmen.

[ Voor 14% gewijzigd door BugBoy op 05-03-2024 19:47 ]

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikirai
BugBoy schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:41:
..die zwarte draad op je huidige schakelaar lijkt er half uit te hangen en dat is niet okee.
Deze was inderdaad erg lang, heb deze ingekort.
De WCD lijkt wel twee aansluitingen te hebben en je dimmer niet. Ik zou dan ook de binnenkomende bruine draad naar de WCD sturen en van daaruit naar de dimmer. Dan heb je geen geklooi met klemmen.
Zo heb ik het inderdaad opgelost, en het werkt.
Dank voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:22
Wel bijzonder dat het werkt, of eigenlijk vermoed ik dat het nu maar half werkt. Die dimmer heeft een N-aansluiting waar je een blauwe nuldraad op zou moeten aansluiten. Nu is dat voor dimmen niet echt noodzakelijk. Maar Gira 3000 lijkt een soort smart systeem te zijn. Ik vermoed dus dat die slimme functies niet werken zonder de nul.

Regeren is vooruitschuiven

Pagina: 1