Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11-05 15:59
sirdanilot schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:29:
[...]

Tsja daar moet je mee leren omgaan en dat doe je niet door weg te rennen voor conflicten.
Ik vind weglopen een prima oplossing hoor. Ik ben al anderhalf jaar een collega aan het nudgen om zich anders op te stellen... ben er een beetje klaar mee om iedere keer het gezemel aan te horen, en laat het nu links liggen en ben met leukere dingen bezig.

MIJN probleem is in ieder geval opgelost voor nu.

Je moet met het oplossen van een probleem/conflict ook de doelen van alle partijen in het achterhoofd houden. En dat doel is voor de individuen die het probleem/conflict hebben misschien heel anders dan het doel van de organisatie waarin ze werken: De organisatie wil dat beide lief samenwerken... het ene individu wil gewoon geen gezeik en het werk doen... het andere individu wil zich laten gelden...

Ik zie hierin weinig verschil met het priveleven: mensen die ik niet mag laat ik ook links liggen. Zo ook op het werk (waar mogelijk).

We kunnen het oneens zijn over hoe werk-ethisch dit is... mijn standpunt daarin is dat het welzijn van het individu (e.g. om fijn en zorgeloos het werk te kunnen doen) hoger staat dan het belang van de organisatie (e.g. om een samenwerking te forceren). Ik ben ook van mening dat het niet in het belang is van de organisatie om in een dergelijk geval een samenwerking te forceren... bij een slechte samenwerking (of onderlinge chemie) is de kans aanzienlijk dat de resultaten die uit zo'n samenwerking komen niet optimaal zijn. Plus een kans dat een werknemer vertrekt of ziek raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-03-2024
Marzman schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:32:
[...]

Als je een hyena en een konijn laat samenwerken zeg je ook niet dat het konijn niet mag wegrennen.
Indien er daadwerkelijk sprake is van predatory gedrag (denk hierbij aan seksuele intimidatie, verbaal geweld, fysiek geweld, chantage/afpersing) dan is er sprake van strafbaar gedrag. Daarbij moet er naast een melding bij HR ook een melding worden gemaakt bij politie en justitie.

Daar is in het geval van TS geen sprake van want zij geeft dat niet aan in haar eerste post.
*knip* Er is een reden dat het wordt weggehaald en het is dan ook niet de bedoeling het opnieuw weer te posten

[ Voor 30% gewijzigd door Touchdomex op 08-03-2024 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-03-2024
boxlessness schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:01:
[...]

Ik vind weglopen een prima oplossing hoor. Ik ben al anderhalf jaar een collega aan het nudgen om zich anders op te stellen... ben er een beetje klaar mee om iedere keer het gezemel aan te horen, en laat het nu links liggen en ben met leukere dingen bezig.

MIJN probleem is in ieder geval opgelost voor nu.
Dat is leuk voor nu, maar wat als <knip>
Je moet met het oplossen van een probleem/conflict ook de doelen van alle partijen in het achterhoofd houden. En dat doel is voor de individuen die het probleem/conflict hebben misschien heel anders dan het doel van de organisatie waarin ze werken: De organisatie wil dat beide lief samenwerken... het ene individu wil gewoon geen gezeik en het werk doen... het andere individu wil zich laten gelden...

Ik zie hierin weinig verschil met het priveleven: mensen die ik niet mag laat ik ook links liggen. Zo ook op het werk (waar mogelijk).
Maar wat als <knip>
En wat als <knip> Ik heb anderen hier ook op aangesproken, en dit geldt voor jou ook: "wat-als" is off-topic en helpt de discussie niet. Wat als morgen de hemel naar beneden valt, dan heeft niemand meer 'n probleem.
We kunnen het oneens zijn over hoe werk-ethisch dit is... mijn standpunt daarin is dat het welzijn van het individu (e.g. om fijn en zorgeloos het werk te kunnen doen) hoger staat dan het belang van de organisatie (e.g. om een samenwerking te forceren). Ik ben ook van mening dat het niet in het belang is van de organisatie om in een dergelijk geval een samenwerking te forceren... bij een slechte samenwerking (of onderlinge chemie) is de kans aanzienlijk dat de resultaten die uit zo'n samenwerking komen niet optimaal zijn. Plus een kans dat een werknemer vertrekt of ziek raakt.
Awel, je kan altijd een leidinggevende vragen om een project met iemand anders samen te doen als je de aangewezen persoon niet kan luchten of zien. Maar nee is nee. Misschien is het wel de enige andere persoon met de juiste vaardigheden?

[ Voor 9% gewijzigd door Ardana op 08-03-2024 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11-05 15:59
sirdanilot schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:05:
[...]

Dat is leuk voor nu, maar wat als je straks op een belangrijk project wordt gezet samen met die collega?
Zien we dan wel... ook binnen een project zijn er manieren om het contact tot een minimum te houden. En zo niet dan kan het escalatiepad alsnog bewandeld worden.
[...]

Maar wat als de persoon die je in het privéleven niet mag je schoonmoeder is en je vrouw wil wel dat jullie daar samen langsgaan?
En wat als de persoon op het werk die je niet kan luchten of zien je naaste collega is waar je projecten mee moet doen?
Laat het net zo zijn dat ik inderdaad "een mening heb" over mijn schoonmoeder ;)
Gelukkig hoef ik niet al te vaak een geveinsde lach op te zetten en even een paar uurtjes leuk te doen.

Maar hier ligt het verschil tussen "accepteren" en "tolereren". Mijn issue op het werk sleept al erg lang, en daar tolereer ik niet langer het gebrek aan verandering, noch tolereer ik dat gesprekken over werk iedere keer uitdraaien op gezemel. Ik accepteer nog steeds dat ik collega tegen kom op het werk, en zo lang het gaat over Netflix-series is er ook geen echt issue. Maar helaas sturen gesprekken toch vaak richting werk-gerelateerde zaken, en dat vermijd ik liever.
Maar ook werk-inhoudelijk liggen we mijlenver uit elkaar en zitten daar bepaalde zienswijzen in die ik niet tolereer. Die uiteenlopende zienswijzen zijn naar mijn mening niet op te lossen, omdat ze (bij ons beiden) diep in de waarden en normen zitten als het gaat over samenwerking en autoriteit.

Net zo accepteer ik dat ik af en toe mijn schoonmoeder over de vloer krijg, maar ik tolereer niet langer bepaald gedrag wat ze in het verleden vertoond heeft.

"Links laten liggen" betekent in deze gevallen dat ik niet zelf het contact opzoek.
[...]
Awel, je kan altijd een leidinggevende vragen om een project met iemand anders samen te doen als je de aangewezen persoon niet kan luchten of zien. Maar nee is nee. Misschien is het wel de enige andere persoon met de juiste vaardigheden?
Als blijkt dat een samenwerking geforceerd wordt dan zal ik de oplossing toch bij mezelf moeten zoeken.
Dan heb ik nog genoeg keuzes:
- ik blijf oppervlakkig meewerken
- hou communicatie tot een minimum
- zorg dat we ieder een eigen eilandje hebben om op te werken
- blaas de schattingen van taken op en ga in de rest van de tijd koffie drinken
- ik vertrek
- ...

Hier zie je ook weer dat het oplossen van een conflict echt in het belang is van de organisatie, en niet in het belang van het individu. Een leidinggevende zal toch echt een beetje een gevoel moeten hebben hoe de verhoudingen liggen tussen de verschillende personen die voor hem/haar werken.
Wanneer een leidinggevende twee personen op één project zet waarvan hij/zij weet dat deze elkaar niet kunnen luchten, en dan verwachten dat daar wat goeds/zinnigs uit komt... tja... dat is gewoon dom.
Er zijn zat leidinggevenden die denken dat zo'n samenwerking met hun autoriteit te forceren is... "nee is nee"... die onderschatten de creativiteit van mensen om die autoriteit te ondermijnen. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-05 23:30

macnerd

No Apples please :-)

Communicatie gaat 2 richtingen op. Dus als nieuwe collega de uitleg van TS begrijpt kan dat aan zowel nieuwe collega als TS liggen... al verwacht ik (op basis van wat TS heeft aangegeven) dat het eerder aan de nieuwe collega ligt.
Laat nieuwe collega het vertelde in eigen woorden herhalen en leg uit tot ze het 100% begrijpt. Liefst met een collega in de buurt.

Er kan ook nog sprake zijn van een generatiekloof. Of nieuwe collega komt vers van de schoolbanken en "weet alles beter", terwijl TS praktijkervaring heeft die nieuwe collega mist.

MacNerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
SillBro schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:18:
[...]

Klopt. Toch zie je vaak (ook in het gequote onderzoek) dat management er vaak niks van bakt en de feeling met de werkvloer mist. Wat je overigens ook veel ziet is "zelfsturende teams" of "taakvolwassenheid" , waardoor eigenlijk de mangementlaag ertussenuit gaat en het team geacht wordt het zelf te doen.
Dat laatste werkt machtsverhoudingen wel in de hand. Iemand met een hogere opleiding, heeft vaak eenmaal meer verantwoording en andere extra taken op de werkvloer.

Je kan nooit helemaal zonder een bovenliggende partij, als het gaat om conflicten, verzuim etc.

Maar goed we gaan nu wel erg algemeen discussiëren en het is de vraag in hoeverre dit nog betrekking heeft op de casus van @Thisisme

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SillBro
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:21
tweakduke schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:38:
[...]

Dat laatste werkt machtsverhoudingen wel in de hand. Iemand met een hogere opleiding, heeft vaak eenmaal meer verantwoording en andere extra taken op de werkvloer.

Je kan nooit helemaal zonder een bovenliggende partij, als het gaat om conflicten, verzuim etc.

Maar goed we gaan nu wel erg algemeen discussiëren en het is de vraag in hoeverre dit nog betrekking heeft op de casus van @Thisisme
Sorry eens! Voor mijn gevoel laat de wat bredere discussie wel zien dat TS in deze situatie een goede keuze maakt door er -op een volwassen manier- een derde persoon bij te betrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-05 21:59
Thisisme schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:31:
Hoi allemaal,

Ik zit met een knoop in mijn maag, en wel om het volgende.
Al een paar jaar werk ik bij dit bedrijf.
Sinds een paar maanden hebben wij een nieuwe collega.
Collega heeft veel vragen (wat logisch is) en waarbij ik altijd bereid ben om bij te helpen en uit te leggen.
Nu is het echter zo dat wanneer er een gesprek plaatsvind (die meestal zonder andere collega’s plaatsvind) er geen mogelijkheid is om antwoorden of uitleg te geven, omdat deze collega er telkens door heen praat met nog meer vragen en meningen.
Daarnaast heeft zij op haast alles hoe het binnenging team loopt kritiek en heb ik al een aantal maal gemerkt dat zij naderhand mijn woorden verdraaid of beweert bepaalde informatie niet mee gekregen te hebben.
Onlangs wilde zij weer wat vragen, alleen zaten er ditmaal wel wat collega’s bij.
Betreffende collega ging in eerste instantie weer door mijn uitleg heen praten en gaf aan ergens niet mee eens te zijn.
Maar omdat zij (door het niet goed luisteren) zelf verkeerd had begrepen, legde een andere collega het aan haar uit.
Op dat moment keek zij mij alleen maar strak aan en voelde ik dat haar houding/emotie ineens was omgeslagen.
Ik vroeg nog of zij nog wat wilde weten, maar dit wilde zij niet meer in bijzijn van andere bespreken en is weggelopen.
Dezelfde avond kreeg ik een privé app, met het verzoek om in gesprek met haar te gaan.
De enige mogelijkheid die wij hebben zou vandaag zijn.
Echter zie ik dit niet zitten, een omdat ik graag om 23:00 naar huis wil want morgen moet ik er weer vroeg uit, en twee het voelt niet goed.
Ik heb toen aangegeven dat ik er over twee weken op terug zou komen.
Mijn gevoel bleek terecht, want vanaf dat ik nee zei kreeg ik allerlei verwijten toe geappt (verwijten waar ik mezelf niet in kan vinden) en woorden werden weer verdraaid.
Dit is voor mij dus ook reden geen 1 op 1 gesprek met haar te willen.
Vanavond zal ik haar weer treffen en helaas zijn er dan ook geen collega’s aanwezig.
De kans is zeer groot dat zij weer begint dat zij een gesprek met mij wilt, maar ik wil volgende week eerst de situatie met mij leidinggevende bespreken (die heeft nu vakantie) en dan een drie gesprek plannen.
Hoe kan ik mijzelf vanavond op een goede manier aangeven niet op haar gesprek in te willen gaan.
Help!!!!
toon volledige bericht
Praktische tip als het gaat over kennisoverdracht, neem altijd de sessies samen op of stel samen documentatie op. En verwijs in de toekomst hier naar (kijk video X of document Y, we hebben het hier al eens over gehad!). Vraag ook aan je teammanager of ze kennisoverdracht van een andere collega kan krijgen.

Als de kennisoverdracht veel tijd vraagt (bv. X uur per week), zorg dan dit ook zichtbaar wordt binnen je project/scrum team. Mogelijk vraagt ze meer kennis/tijd dan dat je zou verwachten van het profiel waar ze mee solliciteerde. Goed om dit dan ook zichtbaar te maken.

Heb je echt het gevoel dat dit een (HR) staartje kan krijgen vraag alvast schriftelijke feedback op aan andere collega's over hoe ze jouw functioneren ervaren. Je hoeft niet te vertellen dat het om deze reden is. Mocht je functioneren betwijfeld worden heb je iets om het mee te ontkrachten.
Pagina: 1 2 Laatste