Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thisisme
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 02-07-2024
Hoi allemaal,

Ik zit met een knoop in mijn maag, en wel om het volgende.
Al een paar jaar werk ik bij dit bedrijf.
Sinds een paar maanden hebben wij een nieuwe collega.
Collega heeft veel vragen (wat logisch is) en waarbij ik altijd bereid ben om bij te helpen en uit te leggen.
Nu is het echter zo dat wanneer er een gesprek plaatsvind (die meestal zonder andere collega’s plaatsvind) er geen mogelijkheid is om antwoorden of uitleg te geven, omdat deze collega er telkens door heen praat met nog meer vragen en meningen.
Daarnaast heeft zij op haast alles hoe het binnenging team loopt kritiek en heb ik al een aantal maal gemerkt dat zij naderhand mijn woorden verdraaid of beweert bepaalde informatie niet mee gekregen te hebben.
Onlangs wilde zij weer wat vragen, alleen zaten er ditmaal wel wat collega’s bij.
Betreffende collega ging in eerste instantie weer door mijn uitleg heen praten en gaf aan ergens niet mee eens te zijn.
Maar omdat zij (door het niet goed luisteren) zelf verkeerd had begrepen, legde een andere collega het aan haar uit.
Op dat moment keek zij mij alleen maar strak aan en voelde ik dat haar houding/emotie ineens was omgeslagen.
Ik vroeg nog of zij nog wat wilde weten, maar dit wilde zij niet meer in bijzijn van andere bespreken en is weggelopen.
Dezelfde avond kreeg ik een privé app, met het verzoek om in gesprek met haar te gaan.
De enige mogelijkheid die wij hebben zou vandaag zijn.
Echter zie ik dit niet zitten, een omdat ik graag om 23:00 naar huis wil want morgen moet ik er weer vroeg uit, en twee het voelt niet goed.
Ik heb toen aangegeven dat ik er over twee weken op terug zou komen.
Mijn gevoel bleek terecht, want vanaf dat ik nee zei kreeg ik allerlei verwijten toe geappt (verwijten waar ik mezelf niet in kan vinden) en woorden werden weer verdraaid.
Dit is voor mij dus ook reden geen 1 op 1 gesprek met haar te willen.
Vanavond zal ik haar weer treffen en helaas zijn er dan ook geen collega’s aanwezig.
De kans is zeer groot dat zij weer begint dat zij een gesprek met mij wilt, maar ik wil volgende week eerst de situatie met mij leidinggevende bespreken (die heeft nu vakantie) en dan een drie gesprek plannen.
Hoe kan ik mijzelf vanavond op een goede manier aangeven niet op haar gesprek in te willen gaan.
Help!!!!

Acties:
  • +44 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ik wil nu niet in gesprek met je over de casus.
Dat gesprek kan plaats vinden wanneer er een leidinggevende of hr medewerker bij zit.

Kan ik nog iets werk gerelateerd voor je betekenen anders dan het gewenste gesprek?

[ Voor 3% gewijzigd door jack zomer op 05-03-2024 13:38 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thisisme
jack zomer schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:34:
ik wil nu niet in gesprek met je over de casus.
Dat gesprek kan plaats vinden wanneer er een leidinggevende of hr medewerker bij zit.

Kan ik verder nog iets werk gerelateerd voor je betekenen anders dan het gesprek?
Bedankt ik maak hier een screenshot van, en zal deze zij als een mantra in mijn hoofd opslaan.
Zo stom voel mij gewoon weer een klein meisje, die tegen een confrontatie oid op ziet 😔.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Justin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-05 11:36
Het is een collega, geen vriendin. Houd je eigen grenzen daarbij in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:52

Kid Buu

Huh, Pietje?

Heb je ook voorbeelden van de genoemde verwijten die je toegeappt krijgt?

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Ik begrijp dat je wilt praten en ik sta open voor een gesprek, maar ik zou het prettiger vinden om dit te doen in aanwezigheid van onze leidinggevende. Ik denk dat het voor ons beiden nuttig kan zijn om een derde partij erbij te hebben die kan helpen met het begeleiden van ons gesprek. Laten we even wachten tot [naam van je leidinggevende] terug is van vakantie, zodat we een tijd kunnen plannen waarop we allemaal beschikbaar zijn.

Aan het spelen: Clair Obscur: Expedition 33

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:58

dragonhaertt

@_'.'

Ook zonder de 'afspraak' om dit samen met HR te bespreken:
Bespreek deze situatie alvast even met een leidinggevende of HR of vertrouwenspersoon.

Werk is werk, als iemand (ongewenst) berichten stuurt naar je telefoon buiten werktijden dan moet dit opgelost worden. Zo te lezen zit je er mee, dus dan blijft dit ook buiten werktijd door je hoofd spoken.
Dit zijn zeker zaken die je even moet bespreken met iemand anders op de werkvloer, ook om de situatie duidelijk te hebben en in de toekomst problemen te voorkomen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thisisme
Kid Buu schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:51:
Heb je ook voorbeelden van de genoemde verwijten die je toegeappt krijgt?
- zij vult voor mij in dat ik tijdens het gesprek meteen aangevallen voelde, wat zeker niet het geval was (zij stelde enkel werkgerelateerde vragen en ik zou niet weten waarom ik mij daarop aangevallen zou moeten voelen)
- zij beweerde dat ik meteen begon met mijn stem te verheffen, wat naar mijn mening ook geen sprake van was (daarbij zat onze leidinggevende langs mij en zou zij hier meteen op gereageerd hebben als dat wel het geval was.
- in het gesprek gaf ik aan dat er overleg is geweest met de leidinggevende over terugkomen voor een bepaalde taak. Nu maakt zij ervan dat ik eerst wilde overleggen met leidinggevende.
- en omdat ik nu geen 1 op 1 gesprek met haar wil, verwijt zij mij van star zijn en dat je met mij niet kan samenwerken zo.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Thisisme
Bovenstaande heeft zij allemaal via de app laten weten.
Ik heb hier ook bewust niet op gereageerd.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:23
Thisisme schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:09:
[...]

- zij vult voor mij in dat ik tijdens het gesprek meteen aangevallen voelde, wat zeker niet het geval was (zij stelde enkel werkgerelateerde vragen en ik zou niet weten waarom ik mij daarop aangevallen zou moeten voelen)
- zij beweerde dat ik meteen begon met mijn stem te verheffen, wat naar mijn mening ook geen sprake van was (daarbij zat onze leidinggevende langs mij en zou zij hier meteen op gereageerd hebben als dat wel het geval was.
- in het gesprek gaf ik aan dat er overleg is geweest met de leidinggevende over terugkomen voor een bepaalde taak. Nu maakt zij ervan dat ik eerst wilde overleggen met leidinggevende.
- en omdat ik nu geen 1 op 1 gesprek met haar wil, verwijt zij mij van star zijn en dat je met mij niet kan samenwerken zo.
Dit zou voor mij onveilig voelen, en zo zou ik het ook benoemen bij mijn leidinggevende. Alleen het privé appen al om je ter verantwoording te roepen was voor mij genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Mooi dat je dat zwart op wit op de app hebt staan. Dan kan je dat later mooi gebruiken. Niet reageren inderdaad dan kan ze jou nergens van betichten. Sowieso vreemd dat ze je op je privénummer gaat appen. Dat zou ik al helemaal niet wenselijk vinden.

Rustig afwachten tot het gesprek met je leidinggevende. Steek je vingers niet in dit wespennest.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thisisme
Bedankt allemaal voor jullie snelle reacties.
Doet mij goed jullie adviezen en steun te lezen.
Je gaat toch snel aan jezelf twijfelen als iemand zo blijft doorgaan en je van alles beticht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Waarover zou dat gesprek met haar nu gaan?

Ik begrijp eerlijk gezegd niet eens wat nu het probleem is. Tijdens een uitleg van jou naar haar met andere collega's erbij begreep ze iets verkeerd (door niet goed te luisteren(?)), een andere collega legt het uit, en vanaf dat moment heeft de betreffende collega een andere houding naar jou toe?

Volgens mij mist hier iets:)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
ps. mocht persoon nu vanavond blijven druken op een gesprek.
En niet willen stoppen nadat jij nee hebt gezegd.

Meld en zet je telefoon gewoon op record.
Door het aan persoon te melden stopt het gedrag.
En indien niet, dan heb je het ''niet gesprek'' op tape.

suc6, en nooi bang/angstig/vervelend vinden als je nee als antwoord gebruikt.
Duidelijkheid en Nee is ook een antwoord..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thisisme
eric.1 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:27:
Waarover zou dat gesprek met haar nu gaan?

Ik begrijp eerlijk gezegd niet eens wat nu het probleem is. Tijdens een uitleg van jou naar haar met andere collega's erbij begreep ze iets verkeerd (door niet goed te luisteren(?)), een andere collega legt het uit, en vanaf dat moment heeft de betreffende collega een andere houding naar jou toe?

Volgens mij mist hier iets:)
Ik snap het zelf ook niet 🤷‍♀️.
Uiteraard ga ik hierdoor ook van alles denken, maar dat wil ik niet want dan ga ik het als haar voor een ander invullen wat zij denkt/voelt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Je hebt ook nog het recht om gesprekken op te nemen. Een gesprek mag je opnemen als je zelf deelneemt aan het gesprek. Hiervoor hoef je geen toestemming te vragen, maar je mag er ook niet over liegen als het gevraagd wordt of je het gesprek opneemt. Een telefoon met een voicerecorder app is al voldoende tegenwoordig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Thisisme schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:10:
Bovenstaande heeft zij allemaal via de app laten weten.
Ik heb hier ook bewust niet op gereageerd.
Appjes even door naar de leidinggevende met de vraag waarom ze deze doos hebben aangenomen, en dat jij er niet van gediend bent als collega's je op deze manier menen te moeten appen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:31
*knip* voegt niets toe en willen we dus niet

[ Voor 77% gewijzigd door ZieMaar! op 05-03-2024 16:04 ]

Zucht...

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-05 14:39
*knip* liever rapporteren, dan reageren

[ Voor 91% gewijzigd door ZieMaar! op 05-03-2024 16:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thisisme

[ Voor 92% gewijzigd door ZieMaar! op 05-03-2024 16:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:41

CyBeRSPiN

sinds 2001

[ Voor 88% gewijzigd door ZieMaar! op 05-03-2024 16:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-05 01:44

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Leg het voor aan je leidinggevende, en vraag wat er in deze verwacht wordt van jou. Daarnaast in je eigen tijd niet regaeren op berichten van collega's of wat dan ook. Dat kan prima onder werktijd. En meld aan je collega die zo raar doet of ze duiodelijk kan uitleggen wat het probleem is. want dit klinkt allemaal erg warrig.

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whiner
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20-05 18:43
Waar is hij op vakantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
Thisisme schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:43:
[...]

Helaas stuurde desbetreffende collega pas in de avond deze appjes.
De dag erop was mijn leidinggevende met vakantie tot volgende week.
Dus heb leidinggevende hier nog niet over kunnen spreken.
Oke, maar er is toch wel iemand anders aanwezig in de organisatie die, al dan niet tijdelijk, zijn werkzaamheden waarneemt?

Zucht...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Thisisme schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:35:
[...]

Ik snap het zelf ook niet 🤷‍♀️.
Uiteraard ga ik hierdoor ook van alles denken, maar dat wil ik niet want dan ga ik het als haar voor een ander invullen wat zij denkt/voelt
Ik zou gewoon het gesprek aangaan en zeggen wat jou draws zit, en dan verteld zij wat haar draws zit en dan is waarschijnlijk het probleem opgelost. Daar is imo geen leidinggevende voor nodig. Ik ga er vanuit dat jullie allebei volwassen mensen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whiner
Ernemmer schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:56:
[...]

Ik zou gewoon het gesprek aangaan en zeggen wat jou draws zit, en dan verteld zij wat haar draws zit en dan is waarschijnlijk het probleem opgelost. Daar is imo geen leidinggevende voor nodig. Ik ga er vanuit dat jullie allebei volwassen mensen zijn.
Precies dit. Ik denk dat als je haar gewoon rustig benaderd en haar verhaal aanhoort het probleem vanzelf oplost.
Hier hoef je niemand bij te betrekken dit is iets tussen jou en je collega.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
Ik ben het hier wel mee eens. Uiteindelijk zijn jullie geen 12 meer en moet een gesprek prima mogelijk zijn. Dat jij daar geen zin in hebt, dat kan. Je zult toch voor jezelf op moeten komen.

Zucht...

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:52

Kid Buu

Huh, Pietje?

Punt is toch dat wanneer iemand dingen over jou verzint en dingen opzettelijk loopt te verdraaien het station van een normaal gesprek toch reeds gepasseerd is? De volwassen optie is juist om hier boven te staan en het verder niet te laten escaleren; via leidinggevende spelen is prima, dit is gewoon een dissonant binnen de organisatie.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rub3s
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-05 09:44

Rub3s

+3 , omdat het kan

*knip* reageer of normaal, of gewoon niet aub

[ Voor 78% gewijzigd door ZieMaar! op 05-03-2024 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• primium
  • Registratie: December 2020
  • Niet online
SgtElPotato schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:01:
Ik ben het hier wel mee eens. Uiteindelijk zijn jullie geen 12 meer en moet een gesprek prima mogelijk zijn. Dat jij daar geen zin in hebt, dat kan. Je zult toch voor jezelf op moeten komen.
Dit vind ik wel een beetje overtrokken. Soms voel je je zelf niet veilig en ben je een beetje onzeker over je eigen communicatieve vaardigheden. Het is dan fijn als er een bemiddelaar bij zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Zinloos1 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:43:
[...]

Die is op vakantie zoals in de TS staat.
Deze zin is ook zo'n gigantische dooddoener altijd in dit soort topics...
Net zo'n dooddoener als dit soort topic op GoT.

Het enige wat TS kan doen is dit gedrag aankaarten bij de leidinggevende. Al het andere zijn lapmiddeltjes.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:11
Jeroenneman schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:39:
[...]

Appjes even door naar de leidinggevende met de vraag waarom ze deze doos hebben aangenomen, en dat jij er niet van gediend bent als collega's je op deze manier menen te moeten appen.
Heeft je collega een andere leidinggevende? En anders de manager van jouw leidinggevende benaderen. Die nieuwe collega zal hopelijk nog in de proeftijd zitten, maar ook niet lang meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• primium
  • Niet online
Jeroenneman schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:12:
[...]

Net zo'n dooddoener als dit soort topic op GoT.

Het enige wat TS kan doen is dit gedrag aankaarten bij de leidinggevende. Al het andere zijn lapmiddeltjes.
Hoezo? het probleem is met haar, waarom moet hier nu weer een leidinggevende bijgehaald worden? Helemaal omdat het een nieuwe collega is en er nog geen geschiedenis.

Ik vind dit wel een beetje drastisch.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:59
Thisisme schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:31:
Hoe kan ik mijzelf vanavond op een goede manier aangeven niet op haar gesprek in te willen gaan.
Help!!!!
Met de startpost en opvolgende aanvullingen krijg ik als domme buitenstaander het idee dat iets kleins begint uit te lopen op iets groots wat misschien helemaal niet nodig is.

Ik zou het vanavond proberen op te lossen "bij de koffie-automaat" zonder het een gesprek te noemen, want het een gesprek noemen, dat geeft het meteen een lading. Kom je er dan samen niet uit, wordt het een mediation zodra de leidinggevende terug is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
primium schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:06:
[...]

Dit vind ik wel een beetje overtrokken. Soms voel je je zelf niet veilig en ben je een beetje onzeker over je eigen communicatieve vaardigheden. Het is dan fijn als er een bemiddelaar bij zit.
Ik kan me alleen ook prima voorstellen dat de ander dat weer overtrokken vindt. Je merkt dat het niet goed loopt met een collega, je wil dat gewoon als volwassenen bespreken, en het wordt direct naar management geëscaleerd.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

primium schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:14:
[...]

Hoezo? het probleem is met haar, waarom moet hier nu weer een leidinggevende bijgehaald worden? Helemaal omdat het een nieuwe collega is en er nog geen geschiedenis.

Omdat de nieuwe collega nu al een probleem lijkt te zijn, en de leidinggevende wordt betaald om met dat soort shit te dealen. Waarom zou je als normale medewerker zelf je handen vies maken aan een slecht ingeschatte sollicitatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whiner
Jeroenneman schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:18:
[...]

Omdat de nieuwe collega nu al een probleem lijkt te zijn, en de leidinggevende wordt betaald om met dat soort shit te dealen. Waarom zou je als normale medewerker zelf je handen vies maken aan een slecht ingeschatte sollicitatie?
Wie zegt dat zij 100% schuldig is? Ze is misschien nieuw en praat erg veel uit spanning. Betekend dit meteen dat zij iets verkeerd doet ? Dan zullen ze bij jullie wel een flink verloop hebben op de afdeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
Jeroenneman schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:18:
[...]

Wie weet ligt het niet aan de nieuwe collega maar juist aan de TS.

Zucht...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• primium
  • Niet online
*knip* graag volwassen reageren

[ Voor 93% gewijzigd door ZieMaar! op 05-03-2024 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:11
SgtElPotato schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:24:
[...]

Wie weet ligt het niet aan de nieuwe collega maar juist aan de TS.
offtopic:
Of is de nieuwe collega een steenbok. Donderwolk op komst! :+

https://www.elle.com/nl/h...a563241/steenbok-vandaag/

Speculeren helpt natuurlijk niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:05
Ik zou haar gewoon duidelijk maken dat als ze er steeds doorheen blijft kleppen, je haar geen uitleg meer gaat geven. Ben jij aan haar toegewezen om haar in te werken ?
Zo niet, niet jouw probleem.

Random WTF

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

whiner schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:23:
[...]

Wie zegt dat zij 100% schuldig is? Ze is misschien nieuw en praat erg veel uit spanning. Betekend dit meteen dat zij iets verkeerd doet ? Dan zullen ze bij jullie wel een flink verloop hebben op de afdeling.
Uit het verhaal van TS maak ik toch iets anders op.
Als iemand onmiddellijk een afspraak met je eist, daarna verwijten maakt, en de waarheid verdraait, dan lijkt me er meer aan de hand dan "ze vind het spannend". Lijkt eerder op iemand die zelf niks kan, en uit frustratie de rest naar beneden moet halen of de waarheid verdraait.

Over mijn bedrijf hoef je je geen zorgen te maken, we nemen geen mensen aan met zulke idioterie. En anders liggen ze er snel genoeg weer uit. Dit soort shit lukt je niet in een bedrijf waar iedereen elkaar wekelijks spreekt, want dan val je binnen die week genadeloos door de mand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Jeroenneman schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:55:
[...]

Als iemand onmiddellijk een afspraak met je eist, daarna verwijten maakt, en de waarheid verdraait, dan lijkt me er meer aan de hand dan "ze vind het spannend". Lijkt eerder op iemand die zelf niks kan, en uit frustratie de rest naar beneden moet halen of de waarheid verdraait.

Over mijn bedrijf hoef je je geen zorgen te maken, we nemen geen mensen aan met zulke idioterie. En anders liggen ze er snel genoeg weer uit. Dit soort shit lukt je niet in een bedrijf waar iedereen elkaar wekelijks spreekt, want dan val je binnen die week genadeloos door de mand.
Jij haalt wel heel erg veel uit een TS van één kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• primium
  • Niet online
[...]

Ik heb ook een bedrijf. En ik hecht veel waarde aan diversiteit. Kritische vrouwen zijn daar een onderdeel van.
Misschien is het goed dat er een vrouw is die een beetje tegengas geeft in macho cultuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:23
[...]

Ik denk ook dat dit een tactiek is die ik al veel vaker heb gezien bij nieuwkomers. Ipv presteren oudgedienden bekritiseren om zelf verder te komen. Dat hele lijstje met punten appen in privé tijd (op een privétoestel ook @Thisisme ?) gaf voor mij de doorslag. Onacceptabel imo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:10

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Graag alleen reageren als je echt wat toe te voegen hebt. Flauwe grapjes horen hier niet. Niet reageren is ook een optie :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Sissors schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:59:
[...]

Jij haalt wel heel erg veel uit een TS van één kant.
It's all we have right?

Maar ik ga er even vanuit de TS niet liegt, en dus dat de feitelijke weergave klopt. Dat zegt mij eigenlijk al genoeg over de collega.

Wie gaat er nu in godsnaam bij een nieuwe baan degene die hem/haar uitleg geeft appen dat er een afspraak moet komen, en anders verwijten maken? Dat is toch altijd gewoon een idiote zet?

Dan kan @primium er nog wat irrelevante ruis aan toevoegen over de waarde van sterke kritische vrouwen (hoe deze collega gezien de weergave van TS juist niet op me overkomt, eerder als slijmerige backstabbende zwakkeling), maar dat maakt verder weinig uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SgtElPotato
Jeroenneman schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:16:
[...]

It's all we have right?

Maar ik ga er even vanuit de TS niet liegt, en dus dat de feitelijke weergave klopt. Dat zegt mij eigenlijk al genoeg over de collega.

Wie gaat er nu in godsnaam bij een nieuwe baan degene die hem/haar uitleg geeft appen dat er een afspraak moet komen, en anders verwijten maken? Dat is toch altijd gewoon een idiote zet?

Dan kan @primium er nog wat irrelevante ruis aan toevoegen over de waarde van sterke kritische vrouwen (hoe deze collega gezien de weergave van TS juist niet op me overkomt, eerder als slijmerige backstabbende zwakkeling), maar dat maakt verder weinig uit.
Ik vind de woordkeuze niet echt passend voor een zogenaamde 'baas'. Volgens mij moet jij juist als geen ander weten dat een verhaal 2 kanten heeft. Lijkt me in de zaak ook aardig belangrijk om mee te nemen in plaats van gelijk te wijzen en deze woorden op te schrijven...

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Dit soort topics zijn lastig, want hoe weten wij of de TS'er juist het hele verhaal niet verdraait? We lezen het verhaal nu uit een perspectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• primium
  • Niet online
[...]

It's all we have right?

Ik denk dat er weinig vrouwen bij je in dienst zijn of zullen blijven met zon houding naar vrouwen toe.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

primium schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:19:
[...]

Ik denk dat er weinig vrouwen bij je in dienst zijn of zullen blijven met zon houding naar vrouwen toe.
Ik weet niet waar je naartoe wilt met je insinuaties.
Omdat ik de door TS beschreven gedragingen niet echt passend vind op de werkvloer, ongeacht man of vrouw, wil jij mij erg graag in een hokje duwen volgens mij.

Ligt misschien meer aan jou dan aan mij. Dit roept voor mij niet "sterke kritische vrouw". Dit roept "deze persoon gaat de werksfeer verzieken door vakkundig kennis achter te houden, te verdraaien en vingers te wijzen".

En daarbij maakt het echt nul komma nul uit wat voor geslacht de medewerker heeft. Hoe graag jij dat ook wil benadrukken.

Overigens heeft @jack zomer het winnende antwoord al gegeven, dus ik stop ook nu met jou voorzien van een doel om op te schieten.

[ Voor 7% gewijzigd door Jeroenneman op 05-03-2024 16:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ionicawa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-05 21:12
Ik snap de reacties hier niet zo. Het gesprek moet gewoon met een derde partij plaatsvinden. Of dat een leidinggevende, vertrouwenspersoon of een mediator is doet er niet echt toe. De waarheid komt bij dat gesprek vanzelf wel op tafel. Het is onzinnig om te speculeren over wie in deze situatie gelijk heeft en op dit moment verandert dat niks aan het advies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thisisme
Ik ben aan het werk, en heb nu even pauze.
Ben alles rustig aan het lezen.

[ Voor 14% gewijzigd door Ardana op 05-03-2024 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]
Iemand die gewoon in de gaten heeft dat het niet loopt zoals diegene zou willen dat het loopt, en het graag wil uitspreken zodat de werkverhouding kan verbeteren?

En je verder conclusies over die collega vind ik behoorlijk ver gaan gebaseerd op de informatie hier.

[ Voor 10% gewijzigd door Sissors op 05-03-2024 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thisisme
Ik snap dat het lastig beoordelen is omdat jullie alleen informatie vanuit mijn kant krijgen.
De reden dat ik liever een gesprek met manager erbij wil hebben, is omdat de afgelopen paar keer ook onze gesprekken niet helemaal lekker liepen.
Ik wil juist voorkomen dat er verwijten over en weer gaan.
En het is echt niet dat ik altijd de confrontatie uit te weg ga of mijn gelijk wil halen.
In de jaren dat ik hier werk is er heus weleens een meningsverschil geweest (waar niet) tussen andere collega’s.
Maar dan werd er wel naar elkaar geluisterd en heb ik ook weleens (net als mijn collega’s) mijn mening bijgesteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Sissors schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 17:52:
[...]

Iemand die gewoon in de gaten heeft dat het niet loopt zoals diegene zou willen dat het loopt, en het graag wil uitspreken zodat de werkverhouding kan verbeteren?
Door gelijk verwijten te maken als iemand aangeeft dat het vandaag niet goed uitkomt?

Misschien komt het allemaal goed, en heeft TS overtrokken gereageerd, maar het komt op mij over alsof collega vooral z'n/haar eigen straatje schoon probeert te krijgen, zodat straks kan worden geroepen dat het ontbreken van kennis of kunde ligt aan de gebrekkige uitleg van TS.

(Ook redelijik signaal als in het bijzijn van meerdere collega's die moeten corrigeren, het opeens omslaat van verwijten maken naar doodse stilte. Dat is gewoon een "shit, got caught").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Jeroenneman schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 17:54:
[...]

Door gelijk verwijten te maken als iemand aangeeft dat het vandaag niet goed uitkomt?
Dat is een hele creatieve interpretatie van TS...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Sissors schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 17:56:
[...]

Dezelfde avond kreeg ik een privé app, met het verzoek om in gesprek met haar te gaan.
De enige mogelijkheid die wij hebben zou vandaag zijn.
Echter zie ik dit niet zitten, een omdat ik graag om 23:00 naar huis wil want morgen moet ik er weer vroeg uit, en twee het voelt niet goed.
Ik heb toen aangegeven dat ik er over twee weken op terug zou komen.
Mijn gevoel bleek terecht, want vanaf dat ik nee zei kreeg ik allerlei verwijten toe geappt (verwijten waar ik mezelf niet in kan vinden) en woorden werden weer verdraaid.
Kun je me uitleggen hoe ik dit moet lezen? Blijkbaar interpreteer ik dit geheel anders dan jij.

- Collega wil vandaag nog afspraak.
- TS geeft aan dit niet te willen kunnen
- Er volgen verwijten

Word ik nu gek, of ben jij simpelweg een andere TS aan het lezen? :?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• appie39
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-05 17:13
Sissors schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 17:56:
[...]

Staat bijna letterlijk zo in TS 8)7 Niks creatiefs aan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Jeroenneman schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 17:58:
[...]

[...]

Kun je me uitleggen hoe ik dit moet lezen? Blijkbaar interpreteer ik dit geheel anders dan jij.

- Collega wil vandaag nog afspraak.
- TS geeft aan dit niet te willen kunnen
- Er volgen verwijten

Word ik nu gek, of ben jij simpelweg een andere TS aan het lezen? :?
De stap die je mist: Dat TS aangeeft over twee weken (!!!) erop terug te zullen komen. Laten we wel wezen, dat zal de gemiddelde andere persoon zien als een kut excuus en dat je er nooit meer van hoort. Terecht of onterecht.

En dus niet: "Over twee weken komt het uit, laten we het dan bespreken". Nee over twee weken zal TS erop terug komen of het al dan niet besproken kan worden. Ik vind dat wel een hele lange termijn voor zoiets basics.

Dus als de collega al issues had met TS, net als dat TS issues had met de collega, snap ik wel dat nadat je op zo'n manier duidelijk gemaakt wordt dat er geen interesse is in er onderling uitkomen, dat er wat frustratie omhoog komt. Bepalen of en wanneer je het wil uitpraten hoeft toch niet twee weken te duren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thisisme
Sissors schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:02:
[...]

De stap die je mist: Dat TS aangeeft over twee weken (!!!) erop terug te zullen komen. Laten we wel wezen, dat zal de gemiddelde andere persoon zien als een kut excuus en dat je er nooit meer van hoort. Terecht of onterecht.

En dus niet: "Over twee weken komt het uit, laten we het dan bespreken". Nee over twee weken zal TS erop terug komen of het al dan niet besproken kan worden. Ik vind dat wel een hele lange termijn voor zoiets basics.

Dus als de collega al issues had met TS, net als dat TS issues had met de collega, snap ik wel dat nadat je op zo'n manier duidelijk gemaakt wordt dat er geen interesse is in er onderling uitkomen, dat er wat frustratie omhoog komt. Bepalen of en wanneer je het wil uitpraten hoeft toch niet twee weken te duren?
De reden waarom ik over twee weken aangaf, is omdat ik haar dan pas weer zie.
Ik werk in de zorg, en dan komt het soms voor dat je elkaar een tijd niet ziet (omdat je beide op andere dagen ingeroosterd bent)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Thisisme schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:09:
[...]

Ik werk in de zorg, en dan komt het soms voor dat je elkaar een tijd niet ziet (omdat je beide op andere dagen ingeroosterd bent)
Dat kan ik me voorstellen en ging ik beetje vanuit, maar blijkbaar hebben jullie de app. Dan had toch ook gekund: "Vandaag komt het niet uit, ik kom er morgen op terug", en dat je dan voorstelt om over 14 dagen het te bespreken? Of dat je direct zegt vandaag komt niet uit, maar laten we over twee weken het erover hebben?

En natuurlijk, gebaseerd op jouw posts hier is die ander iig een moeilijk persoon om mee samen te werken, en als het echt escaleert ben ik 100% voorstander ervan om de manager het te laten oplossen, die wordt daarvoor betaald. Maar een keertje onderling erover hebben kan natuurlijk ook. Want advocaat van de duivel: Je kreeg verdraaide woorden en dingen waar je je niet in kon vinden geappt. Maar als die wel zo overkwamen bij je collega, dan kan die daar dus wel mee zitten. Dus dan is de vraag of diegene bewust dingen aan het verdraaien is, of dat dingen gewoon verkeerd zijn overgekomen.

Waarbij nogmaals, ik wil echt niet stellen dat je collega onschuldig is. Maar de beledigingen die van andere hier richting een persoon die ze nog nooit ontmoet hebben komen vind ik ook behoorlijk ver gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-03-2024
<knip> Zie andere ingreep.

Indien een gesprek met de collega niet tot het gewenste resultaat leidt, volgt een gang naar leidinggevende of HR. Deze zullen zaken in gang zetten zoals procedures om het problematische geddrag te onderzoeken.

[ Voor 41% gewijzigd door Ardana op 07-03-2024 11:19 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Stephanvr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09:18
Nee hoor. Wat een woorden hier.. dit is echt niet een werkwijze die toepasbaar is op iedere mogelijke situatie. Idealiter? Wellicht. Realistisch? Zeker niet.

[ Voor 48% gewijzigd door Stephanvr op 07-03-2024 11:43 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 14:21
Persoonlijke leermomenten van mijzelf;
- Nooit via de app of mail dingen uitleggen of bespreken. Teveel interpretatie ruis van weerszijde. Het voelt aanlokkelijk maar of je nu 5sec of 5 min op een bericht zit te typen - interpretatie van de ander kan alle kanten op gaan. Hoe langer je op het bericht zit des te groter de frustratie als het weer niet begrepen wordt.

- Voorbereid een gesprek aanknopen 1 op 1 is toch wel echt de volwassen manier om in eerste instantie dingen glad te strijken. Ik kreeg ooit terug van een manager 'en heb je dit al tegen hem verteld?' en toen dacht ik; ja eigenlijk moet ik het eerst zelf proberen op te lossen.

- Blijf ook altijd naar jezelf kijken, kritieken van een ander lijken nooit terecht, maar #@*$ wat hebben we zelf vaak een plaat voor onze kop ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-05 22:00
Jeroenneman schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:26:
[...]

Ik weet niet waar je naartoe wilt met je insinuaties.
Omdat ik de door TS beschreven gedragingen niet echt passend vind op de werkvloer, ongeacht man of vrouw, wil jij mij erg graag in een hokje duwen volgens mij.

Ligt misschien meer aan jou dan aan mij. Dit roept voor mij niet "sterke kritische vrouw". Dit roept "deze persoon gaat de werksfeer verzieken door vakkundig kennis achter te houden, te verdraaien en vingers te wijzen".

En daarbij maakt het echt nul komma nul uit wat voor geslacht de medewerker heeft. Hoe graag jij dat ook wil benadrukken.

Overigens heeft @jack zomer het winnende antwoord al gegeven, dus ik stop ook nu met jou voorzien van een doel om op te schieten.
offtopic:
Naar mijn mening hoef je je niet te verdedigen. Persoonlijk heb ik dit gedrag overigens vaker bij vrouwen gezien dan bij mannen op de werkvloer, of in elk geval gehoord. Mijn moeder is HR medewerker en krijgt regelmatig met dit soort problemen te maken en een tweetal vrienden met eigen bedrijven zien dit soort gezeik vooral bij vrouwen. Lang niet allemaal, absoluut niet zelfs. Het is vaak maar 1 persoon (man/vrouw/whatever) die een hoop stof doet opwaaien. Maar als dit gedrag plaatsvind dan is het merendeel een vrouw. Ik heb inmiddels genoeg verhalen gehoord en gelezen om dat te durven stellen. Mannen kunnen het overigens ook, maar over het algemeen hebben zij op een andere manier ruzie / problemen die zich ook op een andere manier uiten. Ik benoem dit omdat ik vind dat dat gewoon moet kunnen. Sommige problemen zie ik bijna uitsluitend bij mannen. Niet dat iedere man fout is, maar je hoeft niet te ontkennen dat bepaalde problemen 9/10 keer uit die hoek komen. Persoonlijk heb ik sterk het vermoeden dat hormonen sterk bepalen in hoeverre iemand omgaat met conflict. Niks ten nadele van een bepaald geslacht, geen waardeoordeel, maar gewoon een constatering. Door het te benoemen kun je er juist iets aan doen in conflicten vind ik. Het zal wel geen populaire mening / constatering zijn, maar in mijn kring weet iedereen dat bepaald soort gezeik meer bij vrouwen hoort en ander gezeik weer meer bij mannen.

Los daarvan kan TS er niks mee, want het maakt geen fluit uit wat voor persoon er tegenover staat. Het is gewoon vervelend dat het gebeurd. Dit soort dingen wil je zo snel mogelijk aankaarten bij een leidinggevende. Je wilt niet dat er achter je rug om allerlei dingen gezegd worden die bij een leidinggevende terecht komen zonder dat die persoon het hele verhaal kent. Gewoon aangeven waar je mee zit en dat je niet prettig naar je werk gaat.

Dit soort mensen kosten zoveel energie. Helaas heb ik het zelf ook wel eens mogen meemaken. Of je nou linksom of rechstom gaat, bij dat soort mensen doe je het altijd fout. Wanneer je precies doet wat ze verwachten is het nog steeds fout omdat er allerlei dingen bij verzonnen worden. Bij dit soort mensen worden ook constant oude koeien uit de sloot gehaald en wordt er bij ieder conflict alles er weer bij gehaald. Mijn stress komt weer terug als ik dit lees. In mijn geval ben ik zelf weggegaan omdat ik een baan aangeboden kreeg, maar het constant op je tenen moeten lopen is verschrikkelijk.

Dit soort dingen komt af en toe voor en als werkgever wil je eigenlijk zo snel mogelijk af van dit soort mensen. Vaak blijft het niet bij 1 persoon en heb je enorm veel stress binnen je team.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Thisisme schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:09:
Ik vind het ook best een goed plan om gewoon even 2 weken afstand te nemen.

Inwerken is vaak intensief en als je weinig chemie hebt met je collega, dan kan dat gaan tegen staan. Ook leert niet iedereen op dezelfde manier, legt niet iedereen dingen op dezelfde manier uit en ga zo maar door.
En dat kun je ook prima aangeven bij je manager. Dat het inwerken heel stroef gaat en je erg veel energie kost. Je kunt in het midden laten of jij of zij het is.
Jouw manager wil ook dat ze snel en efficiënt wordt ingewerkt. Jullie (veel) bij elkaar inroosteren gaat daar niet bij helpen.

Als ze dadelijk is ingewerkt dan kun je het contact ook terug brengen naar puur functioneel/inhoudelijk. En misschien is ze dan bijgedraaid of ze blijft gewoon een irritante collega.
En mocht ze nu echt incapabel zijn, dan zal een collega dat ook ervaren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SillBro
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22-05 12:19
Mijn vriendin heeft jarenlang in de zorg gewerkt. Is er nu gelukkig weg. Eerste wat ze zei toen ik de post had voorgelezen "diegene zal wel in de zorg werken". Blijkt ook nog eens zo te zijn zie ik op pagina 3. Sterkte.

[ Voor 20% gewijzigd door SillBro op 05-03-2024 21:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• appel001
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-05 00:03
1: hou het professioneel
2: hou het zakelijk
3: focus op de inhoud
4: zakelijke telefoon voor zakelijk, prive voor prive
5: jouw gevoel is jouw gevoel, dus dat doet er toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
@Thisisme wou de persoon nog in gesprek met je vanavond?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Thisisme
jack zomer schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 23:31:
@Thisisme wou de persoon nog in gesprek met je vanavond?
Toevallig was er toch nog een collega aanwezig.
Desbetreffende collega is er niet meer over begonnen.
Ik heb gewoon de overdracht gedaan zoals altijd en haar fijne/rustige dienst gewenst.
Volgende week hoop ik dus dat wij in een rustige setting met onze leidinggevende erbij hierover kunnen praten, zonder vingers te wijzen en puur bij onszelf te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22-05 06:10
Onthoud ook dat je zelf niet verantwoordelijk bent voor de gevoelens voor anderen. Hoe anderen zaken interpreteren en er mee om gaan is aan hen. Iedereen is maar snel offended tegenwoordig en dat wil je niet op de werkvloer hebben.

Ben wel benieuwd om wat voor sector/bedrijf dit gaat. Is het technische materie die je collega niet snapt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Thisisme schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 23:46:
Volgende week hoop ik dus dat wij in een rustige setting met onze leidinggevende erbij hierover kunnen praten, zonder vingers te wijzen en puur bij onszelf te houden.
Bedenk heel goed wat het doel is van dit gesprek. Bijkletsen? Keuvelen? Hoe vaak vraag je gesprekken zoals deze aan?

Jouw collega zal dit waarschijnlijk direct als aanval zien. En hoe wil je je punt maken zonder expliciet aan te geven wat er mis ging? Hoe voorkom je dat je olie op het vuur gooit?
En wat doe je als je manager vraagt naar je telefoon om te kijken wat er werd gestuurd?

Zo'n gesprek kan imho fout of dubbel fout gaan. Als het fout gaat is je collega pissig, gaat het dubbel fout dan is je manager ook geïrriteerd doordat er niks aan de hand was en jij je hebt laten meeslepen. En in het ergste geval laat je manager je vallen.
De kans dat het allemaal geweldig is en iedereen tevreden uit dat gesprek komt acht ik klein.

Stel je negeert haar voor een tijdje, dan kan ze tegen collega's haar negativiteit/kritiek kwijt. Als ze de volgende keer dan negatief doet kun je dat veel makkelijker pareren. 'Waarom doe je dat zo, ik zou het zo doen.' Antwoord: 'Hoe deed Henk of Ingrid dat, waarmee je vorige week werkte? En heb je dat hun ook gevraagd?'

TL;DR:
Bedenk goed wat jij een goed resultaat vindt voor dit gesprek. En gaat dat lukken door 'bij jezelf' te blijven, of gooi je na 5 minuten in dat gesprek alsnog je collega onder de bus?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:14
Dat is van belang omdat?
primium schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:14:
[...]

Om te voorkomen dat woorden verdraaid worden na afloop? Dat dat gebeurt, heeft TS immers aangegeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sirdanilot
Stephanvr schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:34:
[...]

Nee hoor. Wat een woorden hier.. dit is echt niet een werkwijze die toepasbaar is op iedere mogelijke situatie. Idealiter? Wellicht. Realistisch? Zeker niet.
<knip> Als je niet op een normale manier met mede-users kunt omgaan, moeten moderatoren ingrijpen. Bij deze. Hou het vriendelijk, hou het netjes, laat ruimte voor andermens interpretatie, speel niet op de mens, vul niet voor een ander in.

[ Voor 44% gewijzigd door Ardana op 07-03-2024 11:11 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Als jij niet begrijpt dat dit bij sommige mensen niet werkt dan acht ik dat jij erg weinig ervaring hebt met moeilijke collega's. Wederom, erg idealistisch van je zoals de quote waarop je reageerde al zegt. Maar weinig realistisch.

Dit heeft geen zak te maken met verantwoordelijkheid maar met de ervaring dat je met niet iedereen kan praten omdat de ander er niet voor open staat. Uit de TS reacties blijken al dat die collega dus boos wegrent en weigert te communiceren. Dan ga je daar zelf verdomd weinig mee bereiken als je het gaat proberen. Dit laat je dus aan je manager, want die is er om conflicten op te lossen en dan heb je nog kans dat er wel wat nuttigs uitkomt.

[ Voor 22% gewijzigd door Ardana op 07-03-2024 11:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stephanvr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09:18
Of ik het wel of niet realistisch vind staat m.i. niet der discussie. Ik geef slechts aan dat dit niet in alle gevallen een werkbare oplossing is. Hoe je de interpretatie verder vorm geeft is in ieder geval vrij verontrustend. Het ligt voornamelijk aan de context, en die is lastig te aanschouwen omdat je er zelf niet in persoon bij betrokken bent. Je kunt niet iedereen over dezelfde kam scheren, en vervolgens mijn voorgaand bericht uit context trekken.

Om wellicht wat specifieker te zijn; ik ken een oud-collega die alles uit het verband trok, niet bestaande afspraken bedacht, en tot in het diepste van de ziel onwaarheden uitspuwt. Dat veroorzaakte wrijving. Het was iemand die niet te vertrouwen was en een leidinggevende functie bekleedde. Ik heb mijzelf meermaals moeten verantwoorden bij de Raad van Bestuur. Heb je uberhaupt enig idee hoe gevaarlijk dat kan zijn?

Voor de bescherming van alle betrokkenen is het dan juist heel slim om meerdere personen actief te betrekken. Nogmaals; het is volkomen afhankelijk van de situatie.

[ Voor 16% gewijzigd door Ardana op 07-03-2024 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10:47
Kid Buu schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:06:
Punt is toch dat wanneer iemand dingen over jou verzint en dingen opzettelijk loopt te verdraaien het station van een normaal gesprek toch reeds gepasseerd is? De volwassen optie is juist om hier boven te staan en het verder niet te laten escaleren; via leidinggevende spelen is prima, dit is gewoon een dissonant binnen de organisatie.
En daarnaast, als iemand al dingen aan het verdraaien is, en aan het verzinnen is, wat belet die persoon dan om jou dan ook proberen eruit te werken. <knip> hou het ontopic. “What-if’s erbij betrekken is nergens voor nodig.

Dan ben je zelf gewoon de pineut. Om die reden alleen al zou ik dan een 3e persoon erbij willen hebben.
En ja, dit kan misschien wel heel extreem zijn, maar helaas gebeurd dit ook.

[ Voor 9% gewijzigd door Ardana op 07-03-2024 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
SmurfLink schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:34:
[...]

Als jij niet begrijpt dat dit bij sommige mensen niet werkt dan acht ik dat jij erg weinig ervaring hebt met moeilijke collega's. Wederom, erg idealistisch van je zoals de quote waarop je reageerde al zegt. Maar weinig realistisch.

Dit heeft geen zak te maken met verantwoordelijkheid maar met de ervaring dat je met niet iedereen kan praten omdat de ander er niet voor open staat. Uit de TS reacties blijken al dat die collega dus boos wegrent en weigert te communiceren. Dan ga je daar zelf verdomd weinig mee bereiken als je het gaat proberen. Dit laat je dus aan je manager, want die is er om conflicten op te lossen en dan heb je nog kans dat er wel wat nuttigs uitkomt.
<knip> Zie vorige ingeep.

[ Voor 14% gewijzigd door Ardana op 07-03-2024 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
[quote]Stephanvr schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 22:54:
[...]

Of ik het wel of niet realistisch vind staat m.i. niet der discussie. Ik geef slechts aan dat dit niet in alle gevallen een werkbare oplossing is. Hoe je de interpretatie verder vorm geeft is in ieder geval vrij verontrustend. Het ligt voornamelijk aan de context, en die is lastig te aanschouwen omdat je er zelf niet in persoon bij betrokken bent. Je kunt niet iedereen over dezelfde kam scheren, en vervolgens mijn voorgaand bericht uit context trekken.

Om wellicht wat specifieker te zijn; ik ken een oud-collega die alles uit het verband trok, niet bestaande afspraken bedacht, en tot in het diepste van de ziel onwaarheden uitspuwt. Dat veroorzaakte wrijving. Het was iemand die niet te vertrouwen was en een leidinggevende functie bekleedde. Ik heb mijzelf meermaals moeten verantwoorden bij de Raad van Bestuur. Heb je uberhaupt enig idee hoe gevaarlijk dat kan zijn?

Voor de bescherming van alle betrokkenen is het dan juist heel slim om meerdere personen actief te betrekken. Nogmaals; het is volkomen afhankelijk van de situatie.
[/quote
Als er een persoon is die liegt en je hebt al meerdere malen bij die persoon zélf aangegeven daar niet van gediend te zien : dán pas ga je naar HR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Sir_Lion schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 08:30:
[...]

En daarnaast, als iemand al dingen aan het verdraaien is, en aan het verzinnen is, wat belet die persoon dan om jou dan ook proberen eruit te werken. <knip>

Dan ben je zelf gewoon de pineut. Om die reden alleen al zou ik dan een 3e persoon erbij willen hebben.
En ja, dit kan misschien wel heel extreem zijn, maar helaas gebeurd dit ook.
Het kan ook dat die collega gewoon sorry wilde zeggen en dat dit twee weken uitgesteld wordt. De OP is ook geen man. Een beetje voorzichtigheid lijkt me goed, maar het is een nieuwe collega met waarschijnlijk een proeftijd/tijdelijk contract, als die meteen de oud gedienden er uit kan werken dan is er wel iets vreemds aan de hand.

Het is wel vreemd gedrag want er is eigenlijk heel weinig gebeurd, lijkt of er psychisch iets niet in orde is.

[ Voor 7% gewijzigd door Ardana op 07-03-2024 11:15 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sir_Lion
Dus TS mag zichzelf niet in bescherming nemen door een 3e persoon er bij te betrekken om het gesprek te begeleiden en eventueel als getuige op te treden?

Als het de ervaring is van TS dat die collega niet luistert naar TS, dingen verdraait, of zelfs verzint?

[ Voor 26% gewijzigd door Ardana op 07-03-2024 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
Marzman schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 08:42:
[...]

Het kan ook dat die collega gewoon sorry wilde zeggen en dat dit twee weken uitgesteld wordt. De OP is ook geen man. Een beetje voorzichtigheid lijkt me goed, maar het is een nieuwe collega met waarschijnlijk een proeftijd/tijdelijk contract, als die meteen de oud gedienden er uit kan werken dan is er wel iets vreemds aan de hand.

Het is wel vreemd gedrag want er is eigenlijk heel weinig gebeurd, lijkt of er psychisch iets niet in orde is.
Gewoon sorry zeggen? En dan met nieuwe verwijten komen als het TS niet uitkomt om dat gesprek te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 14:21
DedSec85 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 07:15:
Onthoud ook dat je zelf niet verantwoordelijk bent voor de gevoelens voor anderen. Hoe anderen zaken interpreteren en er mee om gaan is aan hen. Iedereen is maar snel offended tegenwoordig en dat wil je niet op de werkvloer hebben.
Vindt deze uitspraak een beetje opvallend. Met deze insteek is inderdaad iedereen constant offended als we ons zorgeloos gaan uitdrukken zonder enige vorm van empathie :+

Is 'iedereen is maar snel offended' niet gewoon grotendeels een vorm van positieve bevestiging / self-fulfilling prophecy? Met als gevolg een neerwaartse spiraal waardoor je gedrag alleen maar zorgt voor nog meer offended mensen :9

Als we van weerzijde 'proberen' te managen dat de ander het op de juiste manier interpreteert, dan gaat het vaker goed dan dat we onszelf 0 verantwoordelijkheid geven. Zorgen dat de enkeling het niet verpest voor de rest....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:10
@DedSec85 heeft in den beginnen wel een punt. Jij bent niet verantwoordelijk voor de gevoelens van anderen. Je bent echter wel verantwoordelijk voor jou daden. Als jij iemand helemaal de huid vol schreeuwt dan kun je verwachten dat door die reactie iemand emotioneel reageert. De vraag is dan , wat wil je daar mee? Wil je ruzie, dan was het de juiste actie. Wil je rust in de tent dan had je iets langer moeten nadenken over je actie.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Sir_Lion schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 08:43:
[...]

Gewoon sorry zeggen? En dan met nieuwe verwijten komen als het TS niet uitkomt om dat gesprek te hebben?
Misschien, daar zullen we nooit achter komen ;),Maar TS heeft gelijk dat ze niet in privetijd met een medewerker gaat praten die ze niet aardig vind/raar doet. En de nieuwe medewerker zal wel meer problemen hebben als dit gedrag is die de komende twee weken naar buiten komen, dus misschien is het inderdaad slim het uit te stellen.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Stephanvr schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:34:
[...]

Wel hoor.

<knip> Als je niet vriendelijk kunt reageren, reageer dan niet. Je bent niet in de positie om voor wie dan ook te bepalen waar hen wel of niet thuis hoort. Samenwerken met collega's is van essentieel belang om je werk te kunnen doen.

Indien een collega echt iets illegaals doet, kan je naar de politie gaan. Anders is de eerste stap altijd naar de collega zelf gaan, en daarna pas naar een eventuele leidinggevende/HR.

*knip* Commentaar op moderatie gaat via DM met de betreffende mod

[ Voor 18% gewijzigd door Ardana op 08-03-2024 08:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
sirdanilot schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 21:18:
[...]

Wel hoor.

<knip>Samenwerken met collega's is van essentieel belang om je werk te kunnen doen.

Indien een collega echt iets illegaals doet, kan je naar de politie gaan. Anders is de eerste stap altijd naar de collega zelf gaan, en daarna pas naar een eventuele leidinggevende/HR.

*knip*
En toch komen situaties waarbij mensen conflicten niet op een volwassen manier kunnen oplossen voor in alle lagen van werkvloeren. In de zorg, maar ook minister Wiersma, omroepbaas Huisjes, en zo zijn er talloze voorbeelden van hoog tot laagopgeleiden die dit structureel niet voor elkaar krijgen. Dan kun je zeggen dat die mensen niet op de werkvloer thuishoren, maar wat voegt dat toe in de discussie? Ze zijn er namelijk wel, en de vraag hoe je daar mee om moet gaan is dús relevant.

[ Voor 10% gewijzigd door Ardana op 08-03-2024 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Kurkentrekker schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 21:40:
[...]

En toch komen situaties waarbij mensen conflicten niet op een volwassen manier kunnen oplossen voor in alle lagen van werkvloeren. In de zorg, maar ook minister Wiersma, omroepbaas Huisjes, en zo zijn er talloze voorbeelden van hoog tot laagopgeleiden die dit structureel niet voor elkaar krijgen. Dan kun je zeggen dat die mensen niet op de werkvloer thuishoren, maar wat voegt dat toe in de discussie? Ze zijn er namelijk wel, en de vraag hoe je daar mee om moet gaan is dús relevant.
Indien je na diverse pogingen niet tot een gewenst resultaat komt na een gesprek met de desbetreffende collega, kan je ertoe overgaan om naar je leidinggevende of HR te gaan.

De leidinggevende van TS is op vakantie, dan kan ze hem een mailtje sturen en vragen een meeting in te plannen voor als hij terug is . Ze kan in een uiterste geval naar HR gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SillBro
sirdanilot schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 21:18:
[...]

Wel hoor.

<knip> Samenwerken met collega's is van essentieel belang om je werk te kunnen doen.

[mbr]*knip* Commentaar op moderatie gaat via DM met de betreffende mod[/]
Jouw eerste alinea is inderdaad hoe het hoort. Maar de zorg heeft een cultuur op basis van vooral emotie en macht.

Zie bijvoorbeeld dit onderzoek :

https://www.google.com/ur...Vaw2My7k1t2PCMyPp9dh073dd

Hele onveilige werkcultuur, waarin vooral de mensen met 'hogere functies' niet met macht om kunnen gaan. Die gelaagdheid zit overal. Een HBO-V is meer dan een MBO-V. Zegt een helpende iets over de werkwijze van de HBOer , nou dan mag hij/zij zich de borst nat maken. Dit zie je ook in de ziekenhuizen. Dus jouw woorden : "als je niet iets op een volwassen manier kan oplossen, dan hoor je niet op de werkvloer thuis" ben ik het mee eens maar de werkcultuur in Zorg & Welzijn loopt achter.

Er zijn overigens ook geweldige mensen in de sector, dus wil het niet over mensen hebben, maar dit gaat specifiek over de gemiddelde werkcultuur binnen ziekenhuizen en zorginstellingen.

[ Voor 4% gewijzigd door Ardana op 08-03-2024 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SillBro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
SillBro schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:29:
[...]

Jouw eerste alinea is inderdaad hoe het hoort. Maar de zorg heeft een cultuur op basis van vooral emotie en macht.

Hele onveilige werkcultuur, waarin vooral de mensen met 'hogere functies' niet met macht om kunnen gaan. Die gelaagdheid zit overal. Een HBO-V is meer dan een MBO-V. Zegt een helpende iets over de werkwijze van de HBOer , nou dan mag hij/zij zich de borst nat maken. Dit zie je ook in de ziekenhuizen. Dus jouw woorden : "als je niet iets op een volwassen manier kan oplossen, dan hoor je niet op de werkvloer thuis" ben ik het mee eens maar de werkcultuur in Zorg & Welzijn loopt achter.

Er zijn overigens ook geweldige mensen in de sector, dus wil het niet over mensen hebben, maar dit gaat specifiek over de gemiddelde werkcultuur binnen ziekenhuizen en zorginstellingen.
Ik heb niet uit de post van TS opgemaakt dat ze in de zorg werkt.

En ook in de zorg dien je gewoon op een normale manier samen te kunnen werken met je collega's. Dat er ook sprake is van een hiërarchische structuur (helpende, verpleegkundige , arts, etc. ) doet daar niets aan af.

En als mijn manager overduidelijk iets verkeerds doet kan ik hem daar ook op wijzen en dat kan in de zorg ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Wat ik even mis in dit verhaal is hoe je naar de manager wilt stappen.

1. Die nieuwe collega snapt er niks van wilt niet luisteren doe er wat aan meneer de manager.

2. We hebben een nieuwe collega maar ik merk dat ik moeite heb om met haar om te gaan want als ik er iets uit leg dan begrijpt ze maar de helft. Hoe zou ik hier beter mee om kunnen gaan?

Optie 2 werkt vaak veel beter omdat je aangeeft constructief erin te staan en je bereikt ermee dat een derde persoon zich er wel mee gaat bemoeien maar vanuit een coaching positie en niet vanuit een bemiddelaar positie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
sirdanilot schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:19:
[...]

En ook in de zorg dien je gewoon op een normale manier samen te kunnen werken met je collega's. Dat er ook sprake is van een hiërarchische structuur (helpende, verpleegkundige , arts, etc. ) doet daar niets aan af.

En als mijn manager overduidelijk iets verkeerds doet kan ik hem daar ook op wijzen en dat kan in de zorg ook.
Het gaat hier niet om hoe dingen horen te zijn, maar om hoe het in de praktijk is. Daar zit nogal een groot verschil in, vooral in de zorg. Aan ideaalplaatjes en hoe dingen zou moeten zijn heeft de TS precies niks.

Zoals Kinderen voor Kinderen al zongen: "het is mooi in theorie maar 'tis een ramp in de praktijk".

[ Voor 6% gewijzigd door SmurfLink op 08-03-2024 10:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

sirdanilot schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:19:
[...]

De zorg trekt wel bepaalde types mensen aan, twee uitersten eigenlijk. Mensen die zorgzaam zijn en mensen die machtsgeil zijn. Dat kan botsen (ik weet niet hoe het bij TS en collega zit natuurlijk).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
SillBro schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:29:
[...]

Klopt dat de machtsverhoudingen soms meespelen, maar je bent ook een team of met meerdere teams op een afdeling. Als een nieuwe collega er simpelweg niet in past of meteen overal commentaar op heeft dan gaat dat hoe dan ook wrijving geven en ten koste van de sfeer en misschien zelfs van de kwaliteit van het werk.

In alle eerlijkheid is het dan al gauw aan de teammanager om op de hoogte te zijn en sturing te geven of het anders op te lossen. Mensen praten normaal wel met elkaar, maar als de eerste signalen niet binnenkomen dan wordt het al snel moeilijk. Er is niet veel tijd om uitgebreid in gesprek over elkaar te gaan in de zorg. Ja, er zijn soms teamvergaderingen, maar dat wordt ook ongemakkelijk om het functioneren van 1 persoon dan op tafel te gooien.

Dus geef het aan de manager door, die is er juist voor en het is dus ook juist belangrijk dat die op de hoogte is.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SillBro
tweakduke schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:09:
[...]

Klopt dat de machtsverhoudingen soms meespelen, maar je bent ook een team of met meerdere teams op een afdeling. Als een nieuwe collega er simpelweg niet in past of meteen overal commentaar op heeft dan gaat dat hoe dan ook wrijving geven en ten koste van de sfeer en misschien zelfs van de kwaliteit van het werk.

In alle eerlijkheid is het dan al gauw aan de teammanager om op de hoogte te zijn en sturing te geven of het anders op te lossen. Mensen praten normaal wel met elkaar, maar als de eerste signalen niet binnenkomen dan wordt het al snel moeilijk. Er is niet veel tijd om uitgebreid in gesprek over elkaar te gaan in de zorg. Ja, er zijn soms teamvergaderingen, maar dat wordt ook ongemakkelijk om het functioneren van 1 persoon dan op tafel te gooien.

Dus geef het aan de manager door, die is er juist voor en het is dus ook juist belangrijk dat die op de hoogte is.
Klopt. Toch zie je vaak (ook in het gequote onderzoek) dat management er vaak niks van bakt en de feeling met de werkvloer mist. Wat je overigens ook veel ziet is "zelfsturende teams" of "taakvolwassenheid" , waardoor eigenlijk de mangementlaag ertussenuit gaat en het team geacht wordt het zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Marzman schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:03:
[...]

De zorg trekt wel bepaalde types mensen aan, twee uitersten eigenlijk. Mensen die zorgzaam zijn en mensen die machtsgeil zijn. Dat kan botsen (ik weet niet hoe het bij TS en collega zit natuurlijk).
Tsja daar moet je mee leren omgaan en dat doe je niet door weg te rennen voor conflicten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
*knip* Dit is niet de bedoeling.

[ Voor 95% gewijzigd door Zr40 op 08-03-2024 10:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

sirdanilot schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:29:
[...]

Tsja daar moet je mee leren omgaan en dat doe je niet door weg te rennen voor conflicten.
Als je een hyena en een konijn laat samenwerken zeg je ook niet dat het konijn niet mag wegrennen.

/▌

Pagina: 1 2 Laatste