Advies over keuze warmtepomp, zonnepanelen en zonneboiler

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MintyDoerak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-06 21:52
Voor de afbouw van een projectwoning kom ik voor een aantal keuzes/vragen te staan. De woning is in 2019 gebouwd maar nog niet in bewoonde/bewoonbare staat. Wij hebben de woning recentelijk gekocht en zijn bezig met afbouw. Daarbij moeten we een aantal keuzes maken, waarbij we natuurlijk deels voortborduren op de keuzes die de vorige eigenaar heeft gemaakt. Een en ander is afhankelijk van onze wensen, die weer iets anders zijn dan die van de vorige eigenaar. Zo willen we - indien haalbaar - als extra een zwembad en een hottub plaatsen.

Het gaat om een vrijstaande woning 3 met verdiepingen. Oppervlakte 400m2 met inhoud van ongeveer 1150m3. De woning zal door een gezin van 4-6 personen worden gebruikt.

- Verwarmen (vloerverwarming) en sanitair warm water middels 2 lucht/water warmtepompen.
- er is een gedeeltelijk plat dak waar ruimte is voor +/- 25 zonnepanelen
- elke verdieping heeft een badkamer. In de bovenste 2 komt een bad.
- Een Quooker in de keuken.
- Carport met 2 elektrische laadpalen (mogelijkheid tot plaatsen van extra zonnepanelen op het dak).
- Zwembad en hottub.
Warmtepomp
De waterpompen waren reeds gekocht door de vorige eigenaren.
Merk Sprsun CGK030v2 en CGK050v2 (beide koelmiddel R410a) incl. 2 buffervaten en 2 boilervaten.
De grote warmtepomp CGK050v2 (11kw) komt buiten en neemt de BG en 1e verdieping voor zijn rekening. De kleine versie (CGK030v2) komt op het dak voor de bovenverdieping. Deze warmtepompen hebben volgens de specs van de fabrikant een COP van 5,5.

Is dit anno 2024 nog een goede keuze? Of is het wellicht verstandig deze op MP te zetten en voor A-merk te gaan. Ik ga ervan uit dat wij gewoon gebruik kunnen maken van de ISDE subsidie. Waarom wel/niet?
WTW
Er zijn nog geen WTW-units. Mijn keuze is voorlopig gevallen op 2x Duco WTW 570 met een ruimtesensor in alle ruimten en een vochtsensor in de badkamers.
Zonnepanelen
Via zonnefabriek.nl heb ik mijn dak getekend en zou ik 25 zonnepanelen kunnen plaatsen op het platte deel. Voor een liefst maximale opbrengst zou ik dan 500Wp panelen willen plaatsen.
Zonneboiler
Een zwembad en hottub is wenselijk mits haalbaar. De vorige eigenaren hebben hier niet aan gedacht en de voorgenomen installaties zijn hierop niet voorbereid. Ik denk zelf eventueel aan een zonneboiler voor maximale efficiëntie tijdens warme dagen wanneer het zwembad vooral zal worden gebruikt. Dit gaat dan wel ten koste van ruimte voor zonnepanelen (wat eventueel kan worden ondervangen met zonnepanelen op dak van de carport).

Nogal wat keuzes dus. Alle input is welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:26

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De warmtepompen zijn zeker bruikbaar en kunnen hun tijd uitdienen. Grote vraag is of je een loodgieter vindt die de sturing snapt zodat de zwembaden er ook aan kunnen.

Mijn persoonlijke sommetjes komen uit dat een m² PV + warmtepomp meer oplevert dan een zonnecollector en bovendien heb je al die spullen al.
Een warmtepomp op een zwembad haalt makkelijk een COP van 8 oid (A20W25). Als je zonnepaneel dan een rendement van 23% heeft komt het systeemrendement op bijna 200% waar een hele goede collector op 90% blijft steken.
Zorg voor een grote warmtewisselaar, misschien zelfs vloerverwarmingsslang onder het zwembad (geen idee of dat kan/gangbaar is?)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@Ronald.42 is na mijn weten vrij bekend met deze warmtepompen. Voor de zwembad en hottub hebben leveranciers vaak hun eigen regelmodules.

Zoals @Proton_ ook al aangeeft;
De vraag is of je een installateur gaat vinden die zowel met dit merk werkt, als eigen aangekochte spullen wilt installeren en ook nog enige kennis heeft van zwembad en hottub systemen. Laatste kan de leverancier vaak nog in ondersteunen.

[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 06-03-2024 20:55 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
@DutchWing ik heb de kleine staan die de ts heeft.
Ik zou hem niet op het dak zetten, ding heeft best wel herrie volle bak draaiend net voor een defrost.

Overigens heeft @MintyDoerak wel een enorm stuk vermogen staan met die beide warmtepompen.
De grote gaat ook niet erg ver terug in vermogen...

@MintyDoerak is dat benodigde vermogen ergens op gebaseerd?

Ik zou trouwens ook eerder kiezen voor een gescheiden systeem.
Dus een wp voor de verwarming en een aparte wp voor warm water of een warmtepomp boiler.

Je zou ook kunnen kiezen om één van de warmtepompen (de kleine) die je hebt in te zetten puur voor warm water ( je hebt immers al de boilers en warmtepompen staan)
Die grote zou je dan in kunnen zetten voor zwembad, jacuzzi ofzo.

Voor je verwarming een iets leuker merk kiezen.
Panasonic J ofzo.
Die gaan lekker ver terug in vermogen dat is wel prettig in de herfst en voorjaar scheelt een hoop gependel dat je met die dikke sprun wel gaat krijgen...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 06-07 18:59
Hoe groot is het platte dak t.b.v. de zonnepanelen? En waarom specifiek 500Wp, wellicht past een ander paneel beter waardoor je meer panelen kwijt zou kunnen op het dak. Heb je de juiste rijafstand toegepast bij het intekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Die cop van 5,5 is bij een buitentemperatuur van 20 graden.

https://sprsunheatpump.co...-to-water-heat-pumps.html

Beter ga je voor een moderne machine van een a-merk

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
digifun schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 21:13:
Die cop van 5,5 is bij een buitentemperatuur van 20 graden.

https://sprsunheatpump.co...-to-water-heat-pumps.html

Beter ga je voor een moderne machine van een a-merk
Dat zou wat zijn...
Ik zou even beter lezen als ik jou was.
Wat je aanhaalt is bij koelen.

Bij verwarmen cop1 in die link staat wat anders.

Diezelfde wp draait hier cop boven de 4,5 bij water uit van 35 en buitentemp van tussen de 0 en 5 graden.
Alleen als ie bijna dichtgevroren zit vlak voor een defrost dan zit ie rond de 3,5.
Maar dat zal met een andere dichtgevroren wp niet anders zijn.
Met die miljoen procent luchtvochtigheid die we altijd hebben.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Ronald.42 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 09:15:
[...]

Dat zou wat zijn...
Ik zou even beter lezen als ik jou was.
Wat je aanhaalt is bij koelen.

Bij verwarmen cop1 in die link staat wat anders.
Er staat ook een duidelijke grafiek waar een cop staat van 5.65 bij 20 c.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
digifun schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 11:02:
[...]

Er staat ook een duidelijke grafiek waar een cop staat van 5.65 bij 20 c.
Idd dat klopt. Had ik niet eens gezien ondanks dat het ding hier al een paar jaar draait :X

Leuk voor het zwembad. Als je dat ding toch hebt staan

Ik ben wat cop betreft tevreden over wat hij haalt bij de temperatuur waar het er toe doet.
Het ding staat hier overigens gratis net als dat de ts hem nu heeft staan
Maar zoals ik in een eerdere post al had gezegd zou ik voor het verwarmen ook een andere machine kiezen.

Al haalt een panasonic j9 ook maar een cop van 4,15 bij 35 graden uit en een buitentemperatuur van 7...
Ze zijn wel wat geraffineerder uitgevoerd.

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald.42 op 16-03-2024 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 13:53
ISDE subsidie op wp is alleen mogelijk als de wp bij de bouw nog niet verplicht was. Dit is zo als de bouwvergunning afgegeven is voor juli 2018.
Pagina: 1