Voor de afbouw van een projectwoning kom ik voor een aantal keuzes/vragen te staan. De woning is in 2019 gebouwd maar nog niet in bewoonde/bewoonbare staat. Wij hebben de woning recentelijk gekocht en zijn bezig met afbouw. Daarbij moeten we een aantal keuzes maken, waarbij we natuurlijk deels voortborduren op de keuzes die de vorige eigenaar heeft gemaakt. Een en ander is afhankelijk van onze wensen, die weer iets anders zijn dan die van de vorige eigenaar. Zo willen we - indien haalbaar - als extra een zwembad en een hottub plaatsen.
Het gaat om een vrijstaande woning 3 met verdiepingen. Oppervlakte 400m2 met inhoud van ongeveer 1150m3. De woning zal door een gezin van 4-6 personen worden gebruikt.
- Verwarmen (vloerverwarming) en sanitair warm water middels 2 lucht/water warmtepompen.
- er is een gedeeltelijk plat dak waar ruimte is voor +/- 25 zonnepanelen
- elke verdieping heeft een badkamer. In de bovenste 2 komt een bad.
- Een Quooker in de keuken.
- Carport met 2 elektrische laadpalen (mogelijkheid tot plaatsen van extra zonnepanelen op het dak).
- Zwembad en hottub.
Merk Sprsun CGK030v2 en CGK050v2 (beide koelmiddel R410a) incl. 2 buffervaten en 2 boilervaten.
De grote warmtepomp CGK050v2 (11kw) komt buiten en neemt de BG en 1e verdieping voor zijn rekening. De kleine versie (CGK030v2) komt op het dak voor de bovenverdieping. Deze warmtepompen hebben volgens de specs van de fabrikant een COP van 5,5.
Is dit anno 2024 nog een goede keuze? Of is het wellicht verstandig deze op MP te zetten en voor A-merk te gaan. Ik ga ervan uit dat wij gewoon gebruik kunnen maken van de ISDE subsidie. Waarom wel/niet?
Nogal wat keuzes dus. Alle input is welkom.
Het gaat om een vrijstaande woning 3 met verdiepingen. Oppervlakte 400m2 met inhoud van ongeveer 1150m3. De woning zal door een gezin van 4-6 personen worden gebruikt.
- Verwarmen (vloerverwarming) en sanitair warm water middels 2 lucht/water warmtepompen.
- er is een gedeeltelijk plat dak waar ruimte is voor +/- 25 zonnepanelen
- elke verdieping heeft een badkamer. In de bovenste 2 komt een bad.
- Een Quooker in de keuken.
- Carport met 2 elektrische laadpalen (mogelijkheid tot plaatsen van extra zonnepanelen op het dak).
- Zwembad en hottub.
Warmtepomp
De waterpompen waren reeds gekocht door de vorige eigenaren.Merk Sprsun CGK030v2 en CGK050v2 (beide koelmiddel R410a) incl. 2 buffervaten en 2 boilervaten.
De grote warmtepomp CGK050v2 (11kw) komt buiten en neemt de BG en 1e verdieping voor zijn rekening. De kleine versie (CGK030v2) komt op het dak voor de bovenverdieping. Deze warmtepompen hebben volgens de specs van de fabrikant een COP van 5,5.
Is dit anno 2024 nog een goede keuze? Of is het wellicht verstandig deze op MP te zetten en voor A-merk te gaan. Ik ga ervan uit dat wij gewoon gebruik kunnen maken van de ISDE subsidie. Waarom wel/niet?
WTW
Er zijn nog geen WTW-units. Mijn keuze is voorlopig gevallen op 2x Duco WTW 570 met een ruimtesensor in alle ruimten en een vochtsensor in de badkamers.Zonnepanelen
Via zonnefabriek.nl heb ik mijn dak getekend en zou ik 25 zonnepanelen kunnen plaatsen op het platte deel. Voor een liefst maximale opbrengst zou ik dan 500Wp panelen willen plaatsen.Zonneboiler
Een zwembad en hottub is wenselijk mits haalbaar. De vorige eigenaren hebben hier niet aan gedacht en de voorgenomen installaties zijn hierop niet voorbereid. Ik denk zelf eventueel aan een zonneboiler voor maximale efficiëntie tijdens warme dagen wanneer het zwembad vooral zal worden gebruikt. Dit gaat dan wel ten koste van ruimte voor zonnepanelen (wat eventueel kan worden ondervangen met zonnepanelen op dak van de carport).Nogal wat keuzes dus. Alle input is welkom.