Electronisch spanningsveld creëren DIY

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crtlalternatief
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 23-05-2024
Ik probeer een DIY electronisch spanningsveld te creëren voor een test.
Daarvoor wil ik het volgende gebruiken:
- DC 6 volt adapter
- 2 metalen plaatjes van ongeveer 30 mm2 die met een afstand van 3-4cm paralel aan elkaar staan
- 3D behuizing om het geheel te bevestigen inclusief de plug voor DC adapter

Welke onderdelen heb ik nog meer nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:07

Rmg

Tussen 2 plaatjes die een paar cm uitelkaar staan gaat geen stroom lopen met 6vdc.

Misschien handig om eens te beginnen met uitleggen wat je precies wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crtlalternatief
Wat ik wil is een spanningsveld creeren met als doel zaden (planten) beter te laten groeien. Een dergelijk 'product' bestaat maar ze vragen een onzinnig bedrag daarvoor. Ik denk dat het voor een paar euro makkelijk te reproduceren is.

Een ionisator werkt (volgens mij) op ongeveer dezelfde manier. Ik heb er hier 1 staan. De metalen platen staat paralel op 24 mm van elkaar. Stroom toevoer is 13.5 volt 0,2 Ampere.

Afbeelding van het product:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CT5mOS_mhDv_pJtKtceyVD_4LdU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/41xvBGXJcFolfOkunO9d6uTw.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:12

SA007

Moderator Tweaking
Een ionisator werkt op enkele duizenden volts, dat er 13v ingaat wil niet zeggen dat er geen electronica inzit om die spanning flink te verhogen.

Ik weet niet wat voor spanning zo'n plantending ervan maakt, maar op 6v gaat er niks gebeuren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-04 22:20

RetepV

ALLES valt te repareren

Een dergelijk 'product' bestaat maar ze vragen een onzinnig bedrag daarvoor.
Ja, er is een goede reden voor dat ze er zo'n onzinnig bedrag voor vragen. Ze zullen zo'n ding maar één keer aan jou verkopen. Want als je eenmaal beseft dat het helemaal niet werkt (en ook niet kan werken), zul je geen tweede of derde bij hen gaan kopen. :)

Planten zijn zonnecellen. Ze groeien door licht, niet door negatief geladen ionen.

Overigens heb je enkele duizenden volts nodig (7000..8000 volt), en niet 6 volt. Er zijn vele schakelingen om, zeg maar, 8000 volt te maken. Maar de meesten zijn gevaarlijk als je niet echt weet wat je doet. En dan bedoel ik dat je er het leven bij in zou kunnen schieten.

Ik zou het experiment niet de moeite waard vinden. Ionisators bestaan al minstens 50 jaar. Als ze werkelijk een effect op de groei van planten hadden gehad, dan had iemand dat wel gemerkt en zouden alle landbouwers ze gebruiken.

Ozon is overigens giftig, en als je het ding niet helemaal goed bouwt, kan hij flink wat ozon produceren. Sowieso gaan ze over tijd allemaal meer en meer ozon produceren omdat de naald (of meerdere naalden) minder puntig wordt.

Lees dan in ieder geval op zijn minst dit: Wikipedia: Ionisator

Macbook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 15-04 14:06
Dit idee valt in de categorie flauwekul van de bovenste plank. Met google image search kom je bij de volgende site uit: https://deblauwetijger.com/product/greenbox/
Met de volgende beschrijving:
De Greenbox die een échte revolutie teweegbrengt in uw kas en moestuin

Eind jaren 1980 deden de Zwitserse onderzoekers, dr. Guido Ebner en Heinz Schürch een opzienbarende ontdekking. In laboratoriumexperimenten stelden ze graan en viseieren bloot aan een eenvoudig hoogspanningsveld waarin geen stroom loopt, het “elektrostatische veld”.

De plantengroei en vruchtbaarheid namen enorm toe in dit zogenaamde elektrische veld. Tegelijkertijd groeiden er, volkomen verrassend, oervormen op die al lang waren uitgestorven:
Een varen van miljoenen jaren oud, een varen van een miljoen jaar oud, primitieve maïs met wel twaalf kolven per stengel, zoals die ooit in Zuid-Amerika groeide en de uitgestorven regenboogforel met zalmhaken. Vervolgens werden deze experimenten herhaald in het Guido Ebner Instituut. Tegelijkertijd probeerden enkele geïnteresseerden met succes aardappelen, maïs, tarwe en tomaten te kweken.

Verschillende instellingen probeerden verdere studies uit op de basis, soms met, soms zonder succes. De proeven werden ook in de afgelopen jaren voortgezet. In het voorjaar van 2013 werden er bijvoorbeeld proeven gestart met maïs uit Guatemala, met balsahout uit Paraguay en met druivenpitten uit Piemonte. Er zijn nog meer proeven gepland, bijvoorbeeld met saffraan, rijst en andere granen.

De Greenbox wordt sinds eind 2013 geproduceerd en is daarmee voor iedereen beschikbaar. Hiermee kan de kiemfase van de zaden worden gestandaardiseerd.

Zaden uit het elektrische veld brengen meer op dan moderne zaadvariëteiten en hebben nog steeds niet meer kunstmest nodig en helpen om het grotendeels zonder pesticiden te doen. Bovendien blijft de genetische integriteit behouden omdat er geen genetische manipulatie wordt uitgevoerd. Het kan door iedereen gebruikt worden tegen minimale kosten.

Tests hebben aangetoond dat het elektrostatische veld ook een positief effect heeft op viseieren. Daarom is er een speciale Greenbox gemaakt voor de behandeling van viseieren. Deze doos is nu ook in de handel verkrijgbaar en is vooral interessant voor viskwekers. Neem contact met ons op via ons contactformulier. We leveren ook aan professionals!
Hiermee wil ik niet zeggen dat ionisatoren per definitie kul zijn. In luchtreinigers is het gebruik ervan wel zinnig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crtlalternatief
@SA007 maar dan spreek je jezelf iet wat tegen. Immers de ionisator gaat ook maar 13 volt in.

@RetepV @TorxWorx dat het onzin is zou goed kunnen, echter voor een paar euro (itt honderden) wil ik het wel proberen. Er is onderzoek naar gedaan dat ontkieming in een spanningsveld een positief effect heeft op de groei van de plant. Tja wie ben ik dan omdat te ontkennen? De plant laat het gewoon zien.

Hoe dan ook, hoe kan je het spanningsveld vergroten (zoals het met een ionisator dat ook wordt bewerkstelligd)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:07

Rmg

Bij 6 volt op je elektrodes gebeurt er niets.

Je zul dus dat voltage omhoog moeten transformeren, daar zijn meerdere manieren voor, de keuze hangt weer af van wat voor "spanningsveld" je wil.

Wil je bepaalde voltages kunnen genereren of juist 1 vaste, ac? Welke frequenties?

Nog even buiten beschouwing gelaten of dit werkt, maar als je zelf wil experimenteren en wil uitvinden of het werkt zou ik de 'papers' er bij pakken en daar meer een beeld uit probeert te maken wat je nou wil bouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-05 21:54
Wat heb je zelf al uitgezocht? Begin eens op Wikipedia.... Wikipedia: Elektrische veldsterkte

Edit> en begin met goed lezen, in die pdf staat 750V/cm dus niet vierkante cm...
Als je die veldsterkte over 4cm wilt genereren heb je 3kV nodig. Met 6 volt kan je die veldsterkte over (uit het hoofd) 80micrometer maken.

[ Voor 40% gewijzigd door Rrob op 04-03-2024 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crtlalternatief
Overigens:
6 volt wordt uiteindelijk 750 volt per vierkante cm volgens de specificatie:

https://fios-greenbox.net...20FIOS%20Prasentation.pdf

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
crtlalternatief schreef op maandag 4 maart 2024 @ 20:36:
@SA007 maar dan spreek je jezelf iet wat tegen. Immers de ionisator gaat ook maar 13 volt in.

@RetepV @TorxWorx dat het onzin is zou goed kunnen, echter voor een paar euro (itt honderden) wil ik het wel proberen. Er is onderzoek naar gedaan dat ontkieming in een spanningsveld een positief effect heeft op de groei van de plant. Tja wie ben ik dan omdat te ontkennen? De plant laat het gewoon zien.

Hoe dan ook, hoe kan je het spanningsveld vergroten (zoals het met een ionisator dat ook wordt bewerkstelligd)?
Waar spreek ik mijzelf tegen?

Dat er 13V een ionisator ingaat wil niet zeggen dat er 13V uitkomt?
Zelf met die plantbox, er zit een circuit in die de spanning verhoogd.

Bij een ionisator is dat meestal een klein oscilatorcircuit (van een transistor of een 555 ofzo), gevolgd door een transformator om het naar een 1000ish volt te krijgen om het met een ladder verder te verhogen.

Eenzelfde circuit zit in zo'n bugzapper tennisracket, misschien kan je dat als basis gebruiken om zo'n plantbox te maken.

Als engels lukt heeft bigclive een goede video over hoe zo'n zapper werkt: YouTube: Inside Poundland's electric fly zapper bat. (with schematic)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:49

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een dergelijk topic hebben we al eerder gehad: Elektrocultuur spool eenvoudige setup

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:42
crtlalternatief schreef op maandag 4 maart 2024 @ 20:36:
Op Ali kun je gewoon spanningsvermenigvuldigers halen, 5V in 20kV uit. Ik ga geen linkjes geven omdat zulk spul serieus gevaarlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crtlalternatief
@hcQd geven die wel constante spanning of wissel spanning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Nelson
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-03-2024
Sorry offtopic weet niks van plantenkunde of elektronica.

Maar wel een interessant verschijnsel dat het onderstroom zetten van een substraat met wortelen voordelen heeft.

Ik vraag me af of ph waardes en de theorie rond kationen (https://www.ctahr.hawaii.edu/mauisoil/c_relationship.aspx) , misschien wel een proxy is voor een ander verschijnsel met betrekking tot planten groei en nutriënten opname.

Ik ga niet beweren dat dit ik zeker weet dat het concept realistisch is, maar om te zeggen dat het het niet is omdat planten enkel fotosynthese gebruiken (oftewel straling op het bladgroen is het hele verhaal) is nogal een dooddoener.

@memphis @TorxWorx , zie dit artiekel bv https://eos.org/articles/...-soil-powers-plant-growth

@crtlalternatief Zou leuk zijn indien je de voortgang van het project en je ervaringen deelt. Suc7

[ Voor 26% gewijzigd door Lord Nelson op 05-03-2024 11:48 . Reden: toevoegen bron ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RetepV

RetepV

ALLES valt te repareren

Ik ben op zich wel benieuwd hoor. :)

Ik zal je naar een artikel van Elektuur verwijzen. Maar let op dat het artikel nog uit een tijd is dat alleen ingenieurs zich aan electronica waagden, en deze mensen dus geacht werden om te begrijpen hoe gevaarlijk het spul was waar ze mee werkten.

Als je deze schakeling maakt, besef dan dat het serieus iemand's dood kan betekenen als die de schakeling op de verkeerde plaats aanraakt. Dat geldt dus niet alleen voor jezelf, maar ook voor je vrouw, kinderen, kat, hond. Zorg er voor dat het buiten het bereik van kinderen blijft, dat ze het zelfs niet uit nieuwsgierigheid kunnen pakken en de stekker in het stopcontact kunnen doen om te zien wat er zal gebeuren.

En nogmaals, ik overdrijf niet: dit apparaat is direkt met het lichtnet verbonden en kan dodelijk zijn.

Ook weten we inmiddels beter hoe giftig ozon voor een mens is, dus gebruik het niet in je slaapkamer terwijl je slaapt.

Zelf zou ik het afraden om dit te maken, om drie redenen:

* Het is direct met het lichtnet verbonden, dus de stroom die het kan leveren bij een electrische schok is hoog genoeg om je te verbranden en eventueel te doden.
* De electronenstroom is ongericht, het ioniseert de omgevingslucht, maar niet de lucht tussen twee platen.
* Zoals eerder gezegd kun je met twee platen op 4cm van elkaar al af met zo'n 3000 volt. En als je die 3000 volt maakt vanuit een 6V 0,2A adapter, ben je vele malen veiliger dan deze schakeling. Je hebt geen voorhamer nodig als je het met een klein hamertje af kunt.

Ik post het hier alleen toch omdat je het zelf ook wel zal vinden als je gaat zoeken. Nu kan ik er in ieder geval nog mijn waarschuwing bij geven.

Pas op met hoogspanning: een foutje is snel gemaakt en kan snel fataal zijn. Neem deze waarschuwing 100% serieus.

Elektuur Mei 1977: pagina 5-33: Velden, pagina 5-34: Ionisator

https://drive.google.com/...eJRaOtDHzJ543NZ-9D8A/view

Macbook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetepV

RetepV

ALLES valt te repareren

In principe is het elektuur-schema een 'cascade'.

Als je een 6V AC adapter gebruikt, kun je die spanning ook met een cascade naar 3KV opwerken. De clue van een cascade is dat je er een wisselspanning (AC) in moet sturen.

Macbook Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-05 12:19
RetepV schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 12:32:
In principe is het elektuur-schema een 'cascade'.

Als je een 6V AC adapter gebruikt, kun je die spanning ook met een cascade naar 3KV opwerken. De clue van een cascade is dat je er een wisselspanning (AC) in moet sturen.
Helaas is dit niet mogelijk. Bij elke stap verlies je ca. 0,7V van je ingangsspanning dankzij de diodes. Dus veel meer dan 80V zal dan niet waarschijnlijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Dat Elektuur ding werkt(e) echt hoor!

Heb 'm ooit zelf gemaakt! Serieuze hoogspanning op een naald en als je een vochtige vinger in de buurt hield, dan voelde je daadwerkelijk een soortement van koele 'stroom' rond je vingertoppen.

En als ozongenerator (niet te lang aan laten staan) deed 'ie het ook daadwerkelijk. Dat rook je gewoon na enige tijd.
Dat was één van m'n eerste projectjes waarbij ik een voorraadje 1N4007's had gekocht en die heb gebruikt om de cascade te bouwen.

Vooral de 10 serieweerstanden van 3M3 niet vergeten; anders wordt het wel erg link... :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cVt_bfqQpzhm7n7tH226PcdWHNg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hyUvvRQbHX02xGIovhFdKJxE.png?f=fotoalbum_large

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
ehtweak schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 13:07:
Dat Elektuur ding werkt(e) echt hoor!

Heb 'm ooit zelf gemaakt! Serieuze hoogspanning op een naald en als je een vochtige vinger in de buurt hield, dan voelde je daadwerkelijk een soortement van koele 'stroom' rond je vingertoppen.
Dat klopt, maar die heeft ook een ingangsspanning van 230V in plaats van 6V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetepV

RetepV

ALLES valt te repareren

Frank__B schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 13:23:
[...]

Dat klopt, maar die heeft ook een ingangsspanning van 230V in plaats van 6V.
Precies, en daarom is hij dus eigenlijk levensgevaarlijk. :)

Niet alleen door de spanning, maar omdat het lichtnet 16A kan geven voordat de stop doorslaat. 3680 Watt.

Met 6V 0,2A haal je 1,2 Watt.

[ Voor 22% gewijzigd door RetepV op 06-03-2024 15:42 ]

Macbook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

RetepV schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:39:
[...]

Precies, en daarom is hij dus eigenlijk levensgevaarlijk. :)
De hoge spanning maakt het wel tricky ja. :+ O-)
Niet alleen door de spanning, maar omdat het lichtnet 16A kan geven voordat de stop doorslaat. 3680 Watt.
Ehhh, normaliter zou je een aardlekschakelaar verwachten in een 'gewoon' huishouden.

Daarnaast is bovenstaande Elektuur schakeling voorzien van een 75mA zekering (dus zeker geen 16A) en 10 3M3 weerstanden in serie met de hoogspanningsnaald.
Desalniettemin, voor mensen met een pacemaker niet aan te raden. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 06-03-2024 16:52 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetepV

RetepV

ALLES valt te repareren

Frank__B schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:50:
[...]

Helaas is dit niet mogelijk. Bij elke stap verlies je ca. 0,7V van je ingangsspanning dankzij de diodes. Dus veel meer dan 80V zal dan niet waarschijnlijk zijn.
Ah, inderdaad, ik was vergeten dat er ook nog een spanningsval over elke diode is. ;)

Macbook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crtlalternatief
Ik overweeg eerst maar eens een test te doen met de IonizAir ipv 13volt een 5volt er aan. Een mini flesje er tussen hangen met een paar zaadjes en kijken of ze uitkomen.

En zal "kammen" (metalen punten) er tussen uit schroeven.

Nog suggestie's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Blijf vooral geld uitgeven aan dit soort ozon fabriekjes! O-)

Voor je eigen, en andermans gezondheid; verdiep je maar eens wat dit soort hoogspanningsapparaatjes nu eigenlijk doen.

Daarnaast is het verstandig omgaan met dit soort zaken ook gezonder voor de toestand van je portemonnee. :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crtlalternatief
@ehtweak ik heb een paar IonizAir's staan. Dus het kost me niets itt het DIY project.
Ik kan dan 2 peper planten van hetzelfde zaad, potgrond en omstandigheden laten groeien en kijken of er verschil te zien is.

[ Voor 2% gewijzigd door crtlalternatief op 06-03-2024 22:29 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:55
Ah, je gaat een bestaande ionisator ervoor gebruiken...
Maar even uit interesse:

Leg eens uit hoe je dat apparaat precies van plan bent VEILIG uit elkaar te slopen en te modificeren tot het ontwerp wat je van plan bent te realiseren? Dus wat ga je er exact aan veranderen en aan toevoegen?
En wat zijn vervolgens de eigenschappen van het uiteindelijke resultaat wat je ervan maakt?
(te verwachten veldsterkte, totale maximum spanning tussen elektrodes, afstand ertussen, vorm en afmetingen te gebruiken elektrodes, aanraakbeveiliging / stroomlimieten enz.) ?

By the way:
crtlalternatief schreef op maandag 4 maart 2024 @ 20:50:
6 volt wordt uiteindelijk 750 volt per vierkante cm volgens de specificatie:
Jah.. er staat dan ook letterlijk in die presentatie dat er een hoogspanningsgenerator in dat apparaat ingebouwd zit.:
Vorsicht: Das elektrostatische Feld wird durch eine Hochspannungsquelle erzeugt
Dat dat "uiteindelijk" 750V/cm wordt wil niet zeggen dat die 750V/cm veldsterkte 'zomaar' uit het niets ontstaat als je wat platen naast elkaar legt met een 6V adapter ertussen hè.. (maar dat was hopelijk inmiddels al wel duidelijk)

Overigens sluit ik me wel aan bij de rest van de reacties..

Lijkt me ZEER onverstandig als je met jouw kennisniveau van elektra met hoogspanningsgeneratoren gaat lopen hannessen.. (ionisatoren uit elkaar slopen e.d.)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Is een simpel CCFL invertertje niet voldoende? Die spuugt ongeveer 1kv uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
CCFL is weer AC, als je een CCFL met DC aanstuurt geeft ie aan 1 kant meer licht :)

Misschien ook een idee om te kijken naar de 2e hands versie van de labapparatuur die ze hiervoor verkopen.
Dat heet 'electrophorisis', heb hier ook zo'n voeding staan, kan je precies instellen op spanning en vermogen en schakelt uit als hij daarbuiten komt, niet de goedkoopste optie, maar ik denk wel de veiligste.
Voorbeeld: https://www.ebay.com/itm/283714954921

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crtlalternatief
@BrainCrash met die instelling hadden we nu nog in een grot gezeten.

Hoe dan ook, something is cooking :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

SA007 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:31:
CCFL is weer AC, als je een CCFL met DC aanstuurt geeft ie aan 1 kant meer licht :)
Maar dat is wel weer op te lossen met een hoogspanningsdiode en eventueel een condensator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:55
Volgens mij hebt je dan ergens juist tevéél spanning opgezet nu :P

Dan gaan die zaadjes niet meer uitkomen hoor.. :+

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crtlalternatief
@BrainCrash we gaan het zien... over een paar dagen weten we meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
Je kan natuurlijk ook nog vergelijkend onderzoek doen. Een batch met zaadjes zonder, en met ionizer en kijken of er verschil is. Doe dat een aantal keer en je kan iets zeggen of het nu wel of niet gewerkt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08-05 19:51
@Frank__B uiteraard staat ie er al. Die heeft zelfs een voorsprong van 2 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08-05 19:51
foto's val het gehele proces gedurende zomer zullen volgen.
Pagina: 1