Ik ben op zich wel benieuwd hoor.
Ik zal je naar een artikel van Elektuur verwijzen. Maar let op dat het artikel nog uit een tijd is dat alleen ingenieurs zich aan electronica waagden, en deze mensen dus geacht werden om te begrijpen hoe gevaarlijk het spul was waar ze mee werkten.
Als je deze schakeling maakt, besef dan dat het serieus iemand's dood kan betekenen als die de schakeling op de verkeerde plaats aanraakt. Dat geldt dus niet alleen voor jezelf, maar ook voor je vrouw, kinderen, kat, hond. Zorg er voor dat het buiten het bereik van kinderen blijft, dat ze het zelfs niet uit nieuwsgierigheid kunnen pakken en de stekker in het stopcontact kunnen doen om te zien wat er zal gebeuren.
En nogmaals, ik overdrijf niet: dit apparaat is direkt met het lichtnet verbonden en kan dodelijk zijn.
Ook weten we inmiddels beter hoe giftig ozon voor een mens is, dus gebruik het niet in je slaapkamer terwijl je slaapt.
Zelf zou ik het afraden om dit te maken, om drie redenen:
* Het is direct met het lichtnet verbonden, dus de stroom die het kan leveren bij een electrische schok is hoog genoeg om je te verbranden en eventueel te doden.
* De electronenstroom is ongericht, het ioniseert de omgevingslucht, maar niet de lucht tussen twee platen.
* Zoals eerder gezegd kun je met twee platen op 4cm van elkaar al af met zo'n 3000 volt. En als je die 3000 volt maakt vanuit een 6V 0,2A adapter, ben je vele malen veiliger dan deze schakeling. Je hebt geen voorhamer nodig als je het met een klein hamertje af kunt.
Ik post het hier alleen toch omdat je het zelf ook wel zal vinden als je gaat zoeken. Nu kan ik er in ieder geval nog mijn waarschuwing bij geven.
Pas op met hoogspanning: een foutje is snel gemaakt en kan snel fataal zijn. Neem deze waarschuwing 100% serieus.
Elektuur Mei 1977: pagina 5-33: Velden, pagina 5-34: Ionisator
https://drive.google.com/...eJRaOtDHzJ543NZ-9D8A/view