Elektrocultuur spool eenvoudige setup

Pagina: 1
Acties:
  • 2.213 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 04-09 21:47
Voor een eenvoudig elektrocultuur experiment is de bedoeling dat energie wordt opgevangen en wordt uitgezonden via een spool met een 9volt batterij. De zender zie er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GQ99yvfd9aJ4MBTk2LeWIMdckAI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sOa9XbKN11WLtv7RB52QF806.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BKeVynx4lxeFGXHxAQumzxtl5dc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5yQ5ka2xQe4M8CJwVpwsbLLJ.jpg?f=fotoalbum_large

Elektrocultuur is voor de meeste nogal zweverig, hetgeen ik begrijp want ook ik ben sceptisch. Echter lijkt het me doe moeite waard op te proberen.
De vraag is of dit op deze manier "kan" of er nog weerstanden moet implementeren?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-09 20:57

rdejongjr

Gnome

Leuk als handwarmer of elektromagneet maar verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Is dit bedoeld om planten sneller te laten groeien?
Waar heb je die foto's vandaan?
Zit er een schema bij of een bouwtekening?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
Juup schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 17:05:
Is dit bedoeld om planten sneller te laten groeien?
Waar heb je die foto's vandaan?
Zit er een schema bij of een bouwtekening?
Voor planten wordt het idd gebruikt.
Foto's zelf gemaakt.
De spoel heeft 34 slagen (dat is belangrijk voor optimaal functioneren). De uiteinden wordt verbonden met de batterij. De batterij houder heeft in dit geval een aan/uit switch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:59
Koop alvast een paar dozijn batterijen, kom je met een beetje mazzel misschien net het weekend mee door.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
Skynett schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 18:06:
Koop alvast een paar dozijn batterijen, kom je met een beetje mazzel misschien net het weekend mee door.
Vandaar mijn post...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Je helpt ons niet echt om jou te helpen.
Je geeft geen bronnen of informatie waarmee jouw vraag beantwoord kan worden.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:16

dragonhaertt

@_'.'

Als er een spoel is waar de enige specificatie het aantal slagen is dan weet je meteen dat het onzinnige nep-wetenschap is.

Also: gelijkstroom door een spoel sturen doet niet zo veel... Dit is geen 'zender' maar gewoon een kortsluiting met extra stappen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
dragonhaertt schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 19:06:
Als er een spoel is waar de enige specificatie het aantal slagen is dan weet je meteen dat het onzinnige nep-wetenschap is.

Also: gelijkstroom door een spoel sturen doet niet zo veel... Dit is geen 'zender' maar gewoon een kortsluiting met extra stappen.
Alle kritiek is welkom. Maar er is ook zoiets als een radio zonder batterijen, kristalradio, diverse video's op Youtube daarover.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

tweakn00b schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 19:24:
[...]

Alle kritiek is welkom. Maar er is ook zoiets als een radio zonder batterijen, kristalradio, diverse video's op Youtube daarover.
Een radio (ontvanger) zonder batterij bestaat inderdaad. Dat werkt op AM.

Een gelijkstroom door een spoel sturen doet exact hetzelfde als een gelijkstroom door een lange draad sturen; warm worden en amper elektromagnetisch veld uitzenden.

De inductie van een spoel hangt voor een groot deel af van de magnetische permeabiliteit van het materiaal in de kern. Dat is een ferriet staaf in jouw geval.
De permeabiliteit van ferriet varieert +/-20% van de fabrieksspecificatie. De kwaliteit van die spoel wijkt dus met zo'n 6 slagen van een andere spoel op exact dezelfde manier gemaakt. (Nog niet sprekende over de lengte of de doorsnee)

Het ding wat jij gemaakt hebt doet maar 3 dingen: Snell batterijen leeg trekken, wat warmte genereren en een heel klein beetje magnetisch veld genereren.

Een stroomkabel van een laptop maakt nog een groter elektromagnetisch veld dan wat jij daar hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Gelijkstroom op een spoel is een beetje hetzelfde als een gewicht op een trampoline leggen.
Je moet echt zelf springen als je wil dat die trampoline effect heeft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Electro cultuur om je plantjes beter te laten groeien werkt even goed met als zonder stroom. Of magneet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr

rdejongjr

Gnome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:25

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als een gelijkstroommagneet al voldoende is, leg dan gewoon een paar gewone magneten neer.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
Eerste comment onder die Youtube video: "The relatively low voltage combined with the wide spacing of the two wires, along with the electrical insulating characteristics of the wood, make this pretty well a non-issue. BTW I recently checked the voltage of the battery and it is reading close to 6 volts - that's after a full growing season of protecting the garden from slugs..."

6 volts after a full growing season... oftewel 5-6 maanden?
Dat staat haaks op een paar bovenstaande comments, dat ik slechts de batterij -leeg trek- met mijn setup...
mkay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr

rdejongjr

Gnome

tweakn00b schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 21:44:
[...]

Eerste comment onder die Youtube video: "The relatively low voltage combined with the wide spacing of the two wires, along with the electrical insulating characteristics of the wood, make this pretty well a non-issue. BTW I recently checked the voltage of the battery and it is reading close to 6 volts - that's after a full growing season of protecting the garden from slugs..."

Dat staat haaks op een paar bovenstaande comments, dat ik slechts de batterij -leeg trek- met mijn setup...
mkay.
Lol, 5-6mnd in weer en wind slakken een opdonder geven is toch heel wat anders dan in nog geen dag een batterij leegtrekken met een kortgesloten spoel? Stuk effectiever om de plantjes gezond te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
rdejongjr schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 21:48:
[...]

Lol, 5-6mnd in weer en wind slakken een opdonder geven is toch heel wat anders dan in nog geen dag een batterij leegtrekken met een kortgesloten spoel? Stuk effectiever om de plantjes gezond te houden.
Ik dacht in eerste instantie dat het om een vergelijkbare setup gaat maar de slak zelf is de brug dat + met - verbind, dus ja dat is wel wat anders.

Hoe dan ook, zoek ik naar een oplossing waarbij ik wel een klein zendveld kan creeeren mbv de spoel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

tweakn00b schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 21:44:
[...]

mkay.
Een 9V batterij is al 'leeg' als je multimeter 6.5 volt aangeeft als je hem meet (zonder belasting)

Daarnaast is een youtube comment wat minder betrouwbaar dan mensen die jaren elektrotechniek gestudeerd hebben en in de elektrotechnische wereld werken lijkt me.

Niet om lullig te doen, maar deze 'theorie' is echt van hetzelfde technische niveau als: "mijn auto rijd zuiniger sinds ik hem blauw geverfd heb"

Het fenomeen "spoel" en "gelijkstroom" zijn zo ongeveer de eerste dingen die je leert op een hbo of wo opleiding in de elektronische richting.

Er zijn ook mensen die geloven in perpetuum mobile, en ook youtube comments die beweren dat die machines echt bestaan en bruikbaar zijn.
Toch is de hele wetenschappelijke wereld ervan overtuigd dat dit onzin is.
Geloof jij dan liever youtube comments of technisch onderbouwde wetenschap?

We kunnen je niet overtuigen als je dat niet wil, maar als je werkelijk iets wil leren dan kan je beter vragen stellen in plaats van blijven roepen dat we ongelijk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
dragonhaertt schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 22:02:
[...]

Een 9V batterij is al 'leeg' als je multimeter 6.5 volt aangeeft als je hem meet (zonder belasting)

Daarnaast is een youtube comment wat minder betrouwbaar dan mensen die jaren elektrotechniek gestudeerd hebben en in de elektrotechnische wereld werken lijkt me.

Niet om lullig te doen, maar deze 'theorie' is echt van hetzelfde technische niveau als: "mijn auto rijd zuiniger sinds ik hem blauw geverfd heb"

Het fenomeen "spoel" en "gelijkstroom" zijn zo ongeveer de eerste dingen die je leert op een hbo of wo opleiding in de elektronische richting.

Er zijn ook mensen die geloven in perpetuum mobile, en ook youtube comments die beweren dat die machines echt bestaan en bruikbaar zijn.
Toch is de hele wetenschappelijke wereld ervan overtuigd dat dit onzin is.
Geloof jij dan liever youtube comments of technisch onderbouwde wetenschap?

We kunnen je niet overtuigen als je dat niet wil, maar als je werkelijk iets wil leren dan kan je beter vragen stellen in plaats van blijven roepen dat we ongelijk hebben.
volgens mij heb ik het antwoord daarop al gegeven, zie vorig laatste comment van me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:52
tweakn00b schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 22:07:
[...]

volgens mij heb ik het antwoord daarop al gegeven, zie vorig laatste comment van me.
Je hebt echt veel te weinig kennis van de basisprincipes van elektrotechniek.
Als je dit interessant vindt dan raad ik je aan om je daar in te verdiepen.
Maar als je zonder die basiskennis aan de slag gaat dan ga je jezelf gegarandeerd elektrocuteren.

Een "zendveld" creëren met een spoel werkt namelijk alleen met wisselspanning. Dat werkt dus nooit met een batterij. Als als je dat ding wat je gemaakt hebt aansluit op je stopcontact dan zit je in het beste geval in het donker en in het ergste geval lig je in een kist.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Okay, ik lees de opmerking bij het topic ‘er zijn genoeg combo’s van elektronica die wel werken’. Worden hier dan lampen bedoeld (ik snap hoe dat biologisch gezien kan werken) of echt een spanningsveld om planten te laten groeien? In het geval van dat laatste, kan iemand wat linkjes posten waaruit blijkt dat dit werkt, want ik kan ze niet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Ik snap op deze manier de gekscherende reacties wel. Er wordt nogal iets groots geïmpliceerd: dat planten beter groeien onder een spanningsveld. Great claims require great evidence. Dat betekent, zeker op een forum als dit, dat je het onderliggende natuurkundige mechanisme toch wel even zult moeten uitleggen, en als dat niet strookt met de rest van de wetenschap (en dat kan natuurlijk in theorie) dan moet je dus ook uitleggen en onderbouwen hoe dat werkt, mét publicaties. Wie stelt, bewijst, zegmaar.

Ik kan wel het een en ander vinden over dit onderwerp, maar wat ik heb gelezen is allemaal pure pseudowetenschap dat zonder falsificeerbare claims meent dat elektromagnetisme de groei van planten positief beïnvloedt. Als dat zo zou zijn dan zou dit natuurlijk makkelijk te testen zijn in een lab: bij verder gelijke omstandigheden twee plantjes laten groeien, eentje met een EM-veld en eentje zonder. En dat experiment herhaal je dan een paar keer, en dan schrijf je conclusies op. Dan heb je iets ontdekt, en ga je als een goed onderzoeker proberen je eigen ongelijk te bewijzen, maar dat hele proces lijken alle voorstanders van dit principe een beetje over te slaan. Althans, die ik heb kunnen vinden, ik sluit natuurlijk niets uit.

Want die hoogspanningsmasten staan natuurlijk niet voor niets in weilanden! ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 15:52
Is dit niet gewoon kortsluiting over de 9V batterij min of meer? 8)7 Veel meer dan die 9V batterij als een malle leeg laten lopen is dit niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Laatst online: 02-08 02:49
Plofkotje schreef op zondag 30 april 2023 @ 03:13:
Is dit niet gewoon kortsluiting over de 9V batterij min of meer? 8)7 Veel meer dan die 9V batterij als een malle leeg laten lopen is dit niet.
Ik snap de werking wel hoor. Kortsluiting geeft warmte. Warmte zorgt er in koude tijden voor dat plantjes beter groeien.

Alleen moet ik er wel bij zeggen dat dit een verdomd inefficiente manier van verwarmen is...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
Kurkentrekker schreef op zondag 30 april 2023 @ 02:50:
Ik snap op deze manier de gekscherende reacties wel. Er wordt nogal iets groots geïmpliceerd: dat planten beter groeien onder een spanningsveld. Great claims require great evidence. Dat betekent, zeker op een forum als dit, dat je het onderliggende natuurkundige mechanisme toch wel even zult moeten uitleggen, en als dat niet strookt met de rest van de wetenschap (en dat kan natuurlijk in theorie) dan moet je dus ook uitleggen en onderbouwen hoe dat werkt, mét publicaties. Wie stelt, bewijst, zegmaar.

Ik kan wel het een en ander vinden over dit onderwerp, maar wat ik heb gelezen is allemaal pure pseudowetenschap dat zonder falsificeerbare claims meent dat elektromagnetisme de groei van planten positief beïnvloedt. Als dat zo zou zijn dan zou dit natuurlijk makkelijk te testen zijn in een lab: bij verder gelijke omstandigheden twee plantjes laten groeien, eentje met een EM-veld en eentje zonder. En dat experiment herhaal je dan een paar keer, en dan schrijf je conclusies op. Dan heb je iets ontdekt, en ga je als een goed onderzoeker proberen je eigen ongelijk te bewijzen, maar dat hele proces lijken alle voorstanders van dit principe een beetje over te slaan. Althans, die ik heb kunnen vinden, ik sluit natuurlijk niets uit.

Want die hoogspanningsmasten staan natuurlijk niet voor niets in weilanden! ;-)
Het probleem van "de wetenschappers" (en consorte) is dat ze niet meer openstaan voor iets wat ze niet in hun boekje gelezen hebben. Ik denk dat vandaag de dag een groter probleem is dan in het verleden. Dus we zijn achteruit gegaan is de conclusie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakn00b
Ik vind overigens wel dat ik extra dikke Karma punten heb verdiend vanwege de "Let op" label!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
tweakn00b schreef op zondag 30 april 2023 @ 10:39:
Het probleem van "de wetenschappers" (en consorte) is dat ze niet meer openstaan voor iets wat ze niet in hun boekje gelezen hebben. Ik denk dat vandaag de dag een groter probleem is dan in het verleden. Dus we zijn achteruit gegaan is de conclusie.
Het gekke is dat dit soort uitspraken altijd komt van mensen die zelfs hele simpele natuurkunde of andere basale dingen niet begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:43
tweakn00b schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 16:10:
Voor een eenvoudig elektrocultuur experiment is de bedoeling dat energie wordt opgevangen en wordt uitgezonden via een spool met een 9volt batterij. De zender zie er zo uit:
Dat is geen zender en het gaat ook nooit werken op de manier die jou is wijsgemaakt.
Waarom denken sommige mensen toch elke keer weer dat ze de natuur op een kunstmatige manier te slim af kunnen zijn? Leer gewoon met de natuur werken. Gebruik geen bestrijdingsmiddelen en/of kunstmest, goede grond met voldoende organische stof er in (compost), beetje biologische oude stalmest elk jaar en al jouw plantjes gaan het prima doen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Dit werkt alleen in combinatie met het geven van via de radio door Jomanda ingestraald water terwijl je een Biostabil om je nek hebt hangen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:43
[...]Het probleem van "de wetenschappers" (en consorte) is dat ze niet meer openstaan voor iets wat ze niet in hun boekje gelezen hebben. Ik denk dat vandaag de dag een groter probleem is dan in het verleden. Dus we zijn achteruit gegaan is de conclusie.
Dat is dus een denkfout want dat is niet hoe wetenschap werkt.
Maar goed, laten we er even van uit gaan dat het echt zou werken.
Dan zou ik het idee allang verkocht hebben aan een of andere multinational in de agro-industrie waardoor vervolgens een grote supermarktketen het door hem gekweekte product in het voorjaar 2 weken eerder in de Bonus kan doen dan de concurrent.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-09 22:37
Spuut 11: Het resultaat van een spoel op een batterij is *exact* hetzelfde als dat van een (erg zwakke) magneet.
Dat ding gaat verder niet opeens magisch 'zenden' door willpower ofzo.

En met zo weinig windingen (en dus DC weerstand) is het ding binnen een half uurtje (en dat is optimistisch) hartstikke leeg.

[ Voor 11% gewijzigd door Sine op 30-04-2023 13:26 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

[...]

Extraordinary claims require extraordinary evidence.

Zoals ik al eerder zei: "mijn auto rijd zuiniger sinds ik hem blauw geverfd heb"
Hoe zou jij daar op reageren?

Optie A: dat lijkt me onwaarschijnlijk, bewijs het maar
Optie B: ja natuurlijk, de wetenschap is zo kortzichtig, blauw is een veel zuinigere kleur en het stond op facebook dus het is waar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
[...]

Dat wil ik pertinent tegenspreken. Wat jij ‘de wetenschap’ noemt, heeft een enorme berg aan samenhangende theorieën, die zeer goed tot ‘een beetje goed’ zijn onderbouwd. Samen hebben deze ook een hoop voorspellende waarde: als je bijvoorbeeld een object los laat, zal op basis van de geldende theorie voorspeld worden dat dit naar beneden valt.
Als je vervolgens iets voorstelt dat tégen dit hele model in gaat, zul je met ijzersterk bewijs moeten komen. Dat heeft niets te maken met ‘niet in het boekje gelezen’, maar meer met ‘als dit waar is, dan moet 90% van het (kloppende) boekje herschreven worden. Daar is nogal wat voor nodig, toch?

Maar de wetenschap laat jou en anderen compleet vrij om dit bewijs aan te dragen, maar dan wel als het voldoet aan de standaard dat het (onder andere) falsificeerbaar is. Een claim van een Fransman dat zijn zonnebloemen harder groeien omdat in de jaren ‘30 mensen begonnen met elektriciteitsmasten op hun akker te zetten, zegt helemaal niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Kurkentrekker schreef op zondag 30 april 2023 @ 17:27:
[...]

Dat wil ik pertinent tegenspreken. Wat jij ‘de wetenschap’ noemt, heeft een enorme berg aan samenhangende theorieën, die zeer goed tot ‘een beetje goed’ zijn onderbouwd. Samen hebben deze ook een hoop voorspellende waarde: als je bijvoorbeeld een object los laat, zal op basis van de geldende theorie voorspeld worden dat dit naar beneden valt.
Als je vervolgens iets voorstelt dat tégen dit hele model in gaat, zul je met ijzersterk bewijs moeten komen. Dat heeft niets te maken met ‘niet in het boekje gelezen’, maar meer met ‘als dit waar is, dan moet 90% van het (kloppende) boekje herschreven worden. Daar is nogal wat voor nodig, toch?

Maar de wetenschap laat jou en anderen compleet vrij om dit bewijs aan te dragen, maar dan wel als het voldoet aan de standaard dat het (onder andere) falsificeerbaar is. Een claim van een Fransman dat zijn zonnebloemen harder groeien omdat in de jaren ‘30 mensen begonnen met elektriciteitsmasten op hun akker te zetten, zegt helemaal niets.
Goede samenvatting.
Daarnaast is de basale werking van gelijkstroom en een spoel niet zomaar iets wat mensen 'in een boekje lezen'.

Het is een robuuste theorie die gewoon tijdens de studie gemeten, getest en geverifieerd wordt.
Ik heb net als vele andere elektrotechniek studenten uren lang alle wiskunde uitgeschreven en op meerdere manieren deze berekeningen gedaan.
Daarna hebben we uren met een oscilloscoop alle berekeningen geverifieerd en bekeken in hoeverre de ideale theorie afwijkt van de werkelijkheid.

En dan komt er iemand die beweert dat een spoel ineens totaal anders werkt? Ja, dan zijn er skeptisch. Zeker als deze persoon beweerd dat deze een exacte hoeveelheid wikkelingen moet hebben, en op DC werkt. Twee dingen die in de praktijk én in de theorie gewoon niet bestaan zoals hier beweerd wordt.

De wetenschap (wat niet één ding of entiteit is) staat heus open voor andere ideeën, maar dan wel met onderbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
dragonhaertt schreef op zondag 30 april 2023 @ 17:57:
[...]

Goede samenvatting.
Daarnaast is de basale werking van gelijkstroom en een spoel niet zomaar iets wat mensen 'in een boekje lezen'.

Het is een robuuste theorie die gewoon tijdens de studie gemeten, getest en geverifieerd wordt.
Ik heb net als vele andere elektrotechniek studenten uren lang alle wiskunde uitgeschreven en op meerdere manieren deze berekeningen gedaan.
Daarna hebben we uren met een oscilloscoop alle berekeningen geverifieerd en bekeken in hoeverre de ideale theorie afwijkt van de werkelijkheid.

En dan komt er iemand die beweert dat een spoel ineens totaal anders werkt? Ja, dan zijn er skeptisch. Zeker als deze persoon beweerd dat deze een exacte hoeveelheid wikkelingen moet hebben, en op DC werkt. Twee dingen die in de praktijk én in de theorie gewoon niet bestaan zoals hier beweerd wordt.

De wetenschap (wat niet één ding of entiteit is) staat heus open voor andere ideeën, maar dan wel met onderbouwing.
Ja, ik had me nog niet eens uitgelaten over de beschreven werking van een spoel. Het ging me vooral om het effect ervan op planten wat hier wordt beoogd. Zelfs al zou TS een prima spoel maken, dan nog is het futiel omdat we inmiddels wel mogen aannemen dat het geen enkel effect heeft.

En dan ook nog een (anonieme) mod die een waarschuwing plaatst met de inhoud dat deze theorie wel degelijk potentie heeft! Echt, waar dat vandaan komt… Ik zou die persoon uit willen nodigen om de stelling te onderbouwen, of hem weg te halen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:28
Een 9v gelijkstroom door een spoel van 34 wikkelingen kan wel degelijk werken om planten beter te laten groeien!

Voorwaarde is wel dat de spoel van wolfraam is en zich in een omgeving van bv argon bevind.
Uiteraard moeten de planten dan de spoel wel zien, dus de ruimte van waarin de spoel zich bevind moet van bv glas zijn.
Het heeft dan vooral zin als de plant zich in een donkere ruimte bevind, maar natuurelijk is het beter om de plant dan gewoon na buiten te verplaatsen.
</weekend>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
canonball schreef op zondag 30 april 2023 @ 18:41:
Een 9v gelijkstroom door een spoel van 34 wikkelingen kan wel degelijk werken om planten beter te laten groeien!

Voorwaarde is wel dat de spoel van wolfraam is en zich in een omgeving van bv argon bevind.
Uiteraard moeten de planten dan de spoel wel zien, dus de ruimte van waarin de spoel zich bevind moet van bv glas zijn.
Het heeft dan vooral zin als de plant zich in een donkere ruimte bevind, maar natuurelijk is het beter om de plant dan gewoon na buiten te verplaatsen.
</weekend>
Tijdens het lezen dacht ik even ‘WTF gaat dit heen?’ 🤣

Well played.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Schitterend @canonball _/-\o_

Maar zo'n device wordt steeds zeldzamer, sinds dat LED lampen gefavoriseerd worden t.o.v. dat device uit de tijd van meneer Edison. ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:33
tweakn00b schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 19:24:
[...]

Dat klopt. Er staan veel video's van schakelingen die wel degelijk werken. Maar er zijn ook heel veel video's te vinden op Youtube die volledig nep zijn. En er zijn ook heel veel video's te vinden van mensen met een elektrotechnische achtergrond, die deze nep-video's toelichten, ontkrachten en eventueel een werkend alternatief aanbieden. Als je zoekt naar video's van GreatScott of BigClive, zeer interessant.

Nu mijn mening van deze schakeling: Deze schakeling zal weinig doen dan je batterij heel snel (dan wel niet explosief snel) doen leeg trekken. Als de batterij nu een hoogfrequente wisselstroombron is, zal deze wel degelijk wat "uitzenden". Maar met alleen gelijkspanning gebeurt er niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:03

SA007

Moderator Tweaking
Ok, dit gaat toch echt geen zinnige kant op, ik had gehoopt dat het van een slecht idee naar betere ideeën zou gaan maar dat geberurd toch echt niet.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ja dit is nogal een zweverig onderwerp, en het voorbeeld uit de TS is vooral een goede manier om snel een 9V batterij leeg te krijgen maar een beetje on-topic en aardig blijven graag.

Er zijn genoeg combo's van electronica en planten die wel werken.