micro-omvormers / optimizer + centrale omvormer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huistra
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-05-2024
We gaan binnenkort 20 zonnepanelen laten plaatsen. We hebben relatief veel last van schaduw op ons dak. Ik heb twee offertes:

offerte 1
9.777 euro
20x Suntech UltraV Pro Mini 425 FB zonnepanelen
20x Enphase IQ8+ microomvormers
1.15 euro per wp

offerte 2
8.859 euro
20x Solarwatt Panel classuc AM 2.5 420W zonnepanelen
20x SolarEdge S440 optimizers
1x SolarEdge SE7k 3-fase omvormer
1.05 euro per wp

extra info
  • De panelen liggen op het westen/zuid-westen bij elkaar op hetzelfde dakdeel.
  • De schaduw wordt volledig veroorzaakt door bomen.
  • De opstelling geeft een opbrengst van ongeveer 5.000 kWh (dus ongeveer 59% van de wattpiek). Berekening van de leveranciers, is dus vergelijkbaar.
  • Met 20 panelen hebben we de volledige ruimte op het dak benut.
  • Ons jaarverbruik is ongeveer 8600 kWh waarvan iets minder dan de helft voor laden elektrische auto.
We zullen niet gaan uitbreiden in de toekomst en ruimte voor een centrale omvormer is geen probleem. Ik heb al een aantal topics gelezen over de afweging tussen micro- of een centrale omvormer, maar kom er niet helemaal uit wat nu de beste optie is.

Kunnen jullie me helpen deze offertes te vergelijken?

[ Voor 26% gewijzigd door huistra op 04-03-2024 17:41 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven4474
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:58
Het is hierbij erg relevant wat de ligging(en) gaan zijn van je panelen en waar de schaduw door veroorzaakt wordt. Een SolarEdge systeem heeft een minimaal aantal panelen met zon nodig om aan te gaan, micro omvormers hebben dit nadeel niet. Beste is ook om onderstaande format aan te houden al heb je al veel relevante info gegeven. Persoonlijk zou ik qua offertes uiteindelijk er minimaal drie vragen van het systeem (micro omvormers vs optimizer en centrale omvormer) wat je wilt kiezen. Neem hierbij zeker ook mee wat je indruk van de partij is er zijn nog steeds veel partijen die hun zaken niet op orde hebben(een grote aanbetaling is bij mij in ieder geval een no go worden, dan hebben ze blijkbaar geld tekort).

Tips bij openen vragentopic zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huistra
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-05-2024
sven4474 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 17:13:
Het is hierbij erg relevant wat de ligging(en) gaan zijn van je panelen en waar de schaduw door veroorzaakt wordt. Een SolarEdge systeem heeft een minimaal aantal panelen met zon nodig om aan te gaan, micro omvormers hebben dit nadeel niet. Beste is ook om onderstaande format aan te houden al heb je al veel relevante info gegeven. Persoonlijk zou ik qua offertes uiteindelijk er minimaal drie vragen van het systeem (micro omvormers vs optimizer en centrale omvormer) wat je wilt kiezen. Neem hierbij zeker ook mee wat je indruk van de partij is er zijn nog steeds veel partijen die hun zaken niet op orde hebben(een grote aanbetaling is bij mij in ieder geval een no go worden, dan hebben ze blijkbaar geld tekort).

Tips bij openen vragentopic zonnepanelen
Ik probeer nu vooral zo goed mogelijk te begrijpen waarom ik voor de ene, of de andere opzet zou moeten kiezen. Ik zal de missende info proberen aan te vullen.
  • De panelen liggen op het westen/zuid-westen bij elkaar op hetzelfde dakdeel.
  • De schaduw wordt volledig veroorzaakt door bomen.
  • De opstelling geeft een opbrengst van ongeveer 5.000 kWh (dus ongeveer 59% van de wattpiek). Berekening van de leveranciers, is dus vergelijkbaar.
  • Met 20 panelen hebben we de volledige ruimte op het dak benut.
  • Ons jaarverbruik is ongeveer 8600 kWh waarvan iets minder dan de helft voor laden elektrische auto.
We hebben een landelijke partij (Coolblue) gevraagd, en een lokale partij. Indruk in beide gevallen is positief.

[ Voor 6% gewijzigd door huistra op 04-03-2024 19:56 ]