Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmoorman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-05 22:03
Vorig jaar maart heb ik een nieuwe aansluiting met een nieuwe slimme meter gekregen.
Deze is hoofdzakelijk voor teruglevering met zonnepanelen.
Nu krijg ik de eindafrekening en er staan meterstanden die weliswaar overeenkomen met wat de meter aangeeft maar volgens mij niet kunnen kloppen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ALOkW60OO5RwFvlMT-R29zUYIX4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7qUIGJqHEoZztOOUO16oO3VZ.png?f=fotoalbum_large
Hiermee zou ik afgerond iets van 9000kWh in de dal hebben teruggeleverd en 3000 in de normale uren.
Daarnaast is het niet te verklaren waarom voor 1 juli helemaal niks teruggeleverd was in de normale uren.

De meter zelf laat 1 rechtsonder op display zien tijdens de dal uren en 2 in de normale uren, dus dat is goed.

De meter lijkt het nu goed te doen aangezien ik met zonnepanelen overdag opwek en die nu op het juiste telwerk komen.
Echter verdenk ik dat of op afstand de meter opnieuw gecalibreerd is rond de periode 1 juli vorig jaar, of dat bij in gebruikname de meter zich verkeerd heeft gecalibreerd. Er is namelijk hoofdzakelijk teruggeleverd op deze meter en het kan zijn dat als de meter 'ziet'dat stroom in 1 richting gaat bij eerste gebruik hij aanneemt dat dat de leverings telwerk is?

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Ik heb hier een ingewikkelde casus met die stomme 'slimme'meter |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-05 00:53
Dit doet me heel hard denken aan dit topic. Daar was ook sprake van een gezin met extreem hoge terugleveringen, en bescheiden afnames. Wat bleek...? Hun meter was verkeerd om aangesloten...

Zou het kunnen dat hetzelfde bij jou gebeurd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-05 22:54

Barrycade

Through the...

Ja hoeveel panelen heb je liggen? En hoe hoog was je gebruik voor deze meter?

In dat andere topic werd het gebruik als teruglevering gezien en visa versa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-05 17:07
Via de energie leverancier of https://slimmemeterportal.nl/ op de dag grafieken gekeken?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bmoorman
Bedankt voor reacties.
Ik heb dus eigenlijk alleen teruglevering op deze meter, veel panelen ja. Dus verkeerd aangesloten meter lijkt niet op dit probleem.
ik heb geen grafieken van de meter, wel het uitlezen ervan aan laten zetten per 1 juli.
Dat is ook al gek, lijkt erop dat met het toestemming geven om meterstanden uit te lezen dat die meter anders is gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Het lijkt er op dat de meter pas ergens na 1 juli omschakelt tussen laag en hoog tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmoorman
devriesjande schreef op maandag 4 maart 2024 @ 17:07:
Het lijkt er op dat de meter pas ergens na 1 juli omschakelt tussen laag en hoog tarief.
Ja, lijkt me ook het geval. Maar op mijn Engie contract heb ik dubbeltarief. Trouwens die meter zou ongeacht het contract het juiste telwerk moeten aansturen in dal/normaal, lijkt me.
Morgen komt enexis, maar denk dat ze niks vinden aan deze meter.
Ik wil wel enexis vragen voor historische meterstanden/data. Is dat wat ze me moeten geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmoorman
Update:
Omdat de meter niet direct in gebruik was genomen en pas later aangezet werd is de 'deployment' en initialisatie van de telwerken niet goed gegaan. Die meter heeft dus een tijd lang maar enkel telwerk gehad (dat door leverancier als dal wordt bestempeld)
De initialisatie van telwerken is pas goed gedaan toen ik de meter 'administratief aan' liet zetten.
Mooi is dat ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-05 16:15
Zit er verschil in je laag/normaal teruglevertarieven? Indien nee: dan maakt het dus ook niet uit op welk telwerk je teruggeleverd hebt ;)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:28
bmoorman schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:33:
Update:
Omdat de meter niet direct in gebruik was genomen en pas later aangezet werd is de 'deployment' en initialisatie van de telwerken niet goed gegaan. Die meter heeft dus een tijd lang maar enkel telwerk gehad (dat door leverancier als dal wordt bestempeld)
De initialisatie van telwerken is pas goed gedaan toen ik de meter 'administratief aan' liet zetten.
Mooi is dat ;(
was dit bij enexis?
Pagina: 1