Slimme meter verkeerd aangesloten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelnam
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20-02-2024
Hallo,

Als geweest elektricien wordt ik nog wel eens gevraagd bij mensen die problemen hebben met verbruik of hun nota, zo ook afgelopen week. Wat ik daar tegen kwam heb ik nog nooit gezien, maar een zoektocht op internet lijkt dit probleem vaker voor te komen.

De mensen die mij benaderde hebben geen verstand van elektra, helemaal niet dus. Wat is er gebeurd?

- Nieuwe woning gebouwd, E installatie door erkende installateur aan laten leggen
- Gasloos, dus dak vol met zonnepanelen met als doel op 0 uit te komen
- Warmtepomp en alles led enz. enz.

Nu wonen ze daar al meerdere jaren en hebben een heel lage nota, vaak krijgen ze nog een bedrag terug en het ene jaar is dit meer dan het andere jaar. Nu kregen afgelopen week een aangetekend schrijven van de leverancier dat ze een fors bedrag per jaar moeten betalen (meer dan € 2000,-) omdat ze zoveel zonnestroom terugleveren en dit kosten voor de leverancier betekend en ze dat op de klant verhalen.

Dat was het moment dat ik erbij geroepen werd.. Bestudering van de jaarafrekening liet een teruglevering zien die 3x zo hoog was als het totaal vermogen dat op het dak ligt. practisch onmogelijk dus.
Het was op dat moment donker, dus we kunnen uitsluiten dat er elektra geproduceerd werd.
Wat blijkt, de meter gaf een vermogen van -2000W aan... aanzetten van de oven en de meter gaf -4000 aan.

De meter was netjes verzegeld, zonnenpanelen netjes aangemeld enz. enz.

Die meter lijkt dus in zijn geheel verkeerd aangesloten te zijn (op zijn kop dus) waardoor AL het verbruik als teruglevering wordt genoteerd en AL de opbrengst vd zonnepanelen als verbruik wordt genoteerd.

Vanzelfsprekend is er daarna direct contact opgenomen met de energieleverancier (die hoeveelheid teruglevering kan nooit kloppen) en nu moeten ze op eigen kosten een ijking uit laten voeren.

Hier zal uitkomen dat die meter goed werkt, maar verkeerd aangesloten zit.
Wat ik op internet lees is dat de fasen niet los van elkaar gemeten worden, zit er dus één of twee verkeerd dan is het onmogelijk om de juiste stand te bepalen en zal het met een sisser aflopen.
Zitten ze echter alle 3 verkeerd om dan is het logisch dat de teruggeleverde energie verbruik betreft en andersom.

Vraag is, hoe gaat een energiemaatschappij hiermee om? gaan ze ze een naheffing sturen voor de afgelopen jaren of?
En heeft hier iemand ervaring met een kort geding? deze mensen hebben ter goeder trouw gewerkt, niets zelf gedaan, geen enkele ervaring en kijken bij de jaarnota alleen naar het bedrag onder de streep, de rest is abracadabra voor ze.

Oorzaak is dan wel de installatie, vraag is rond de afhandeling => schopje naar WON

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 11-12-2023 12:43 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:45
Als de bewoner zich aan de regels heeft gehouden (zoals aanmelden zonnepanelen), de meter is verkeerd aangesloten en gezegeld, dat lijkt me dit een probleem van de netbeheerder.
Eventueel financiele gevolgen van deze fout lijkt me een probleem tussen netbeheerder en energieleverancier.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:04
Ik zou nog even foto's van de zegels maken voordat de netbeheerder langskomt zodat daar later geen discussie over kan ontstaan.
Verder: bijzonder verhaal, geen idee hoe een netbeheerder en energieleverancier hier mee om zullen gaan. Ik dacht dat er in bijzondere gevallen ook geschat mag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

En het komt pas na jaren dat ze er wonen ?
Koopwoning, huur ?
Makelaar inschakelen. Netbeheerder vragen om te komen schouwen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 23:42
Een kort geding? Waar komt dat vandaan? Wie gaat er een kort geding starten dan?

Een kort geding is een spoedprocedure voor zaken waar écht sprake is van spoed en niet kan worden gewacht tot een normale procedure. Dat lijkt me - gezien dit huis wel gewoon stroom heeft - totaal niet aan de orde. Het is enkel afwachten of de meter wel/niet juist heeft gewerkt (of dus omgekeerd heeft gemeten) én of daarna nog een afrekening komt. Dan kun je daarna in een gewone procedure die afrekening ter discussie stellen (indien je daartoe een juridisch houdbaar standpunt hebt).

Dat zou anders zijn als je totaal zonder stroom zit en de energiemaatschappij stelselmatig weigert de meter te herstellen. Dan is mogelijk sprake van spoed en moet er snel iemand (de rechter) tussenbeide komen om de energiemaatschappij te verplichten het huis weer van stroom te voorzien.

[ Voor 9% gewijzigd door Mr. Stom op 11-12-2023 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelnam
dank jullie voor de reacties,

het is inderdaad een koopwoning. Zelf gebouwd dus geen makelaar.
en inderdaad komt nu pas naar boven, ze hadden als doel 0 op de meter te hebben en hebben hiervoor flink geinvesteerd. Zonnepanelen, WTW installatie, warmtepomp, enz. enz.

Kort geding is wellicht niet het juiste woord, ik vraag me af, als er een naheffing komt EN we starten een procedure, hoeveel kans op slagen heb je? inderdaad bang voor de naheffing ze blijken (zoals ik verwacht) best wel wat stroom te verbruiken met alles electrisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:49
Is het niet zo dat ten alle tijde (ook nieuwbouw) de meter door de netbeheerder wordt opgeleverd en letterlijk alles na de meter door de elektricien. Technisch niets mis met de installatie want alles functioneert alleen de registratie op de meter klopt niet. Dus elektricien heeft daarin niets verkeerd gedaan.

Maar nu komt er wat nuance, zijn de zegels die er op zitten wel de originele die de netbeheerder heeft gebruikt? Er zijn namelijk ook elektriciens met zegel recht.
Nu is dat niet aan jouw om uit te zoeken want de zegels hebben nummers en zijn bij de netbeheerder bekend wie welke nummers heeft. Dus dat is eventueel een discussie tussen netbeheerder en de elektricien (indien van toepassing)

Maar volgens mij zijn voor dit soort zaken je energie leverancier het 1e aanspreekpunt, jij zou daar een vraag neer kunnen leggen als in. Hoe komt het dat ik in de app de hele nacht een negatief verbruik zie? Gewoon open vraag en reactie afwachten en wellicht in het antwoord sturen op dat na de constatering iets met de oven hebt getest

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:41
Maar waarvoor wou je procederen dan? De situatie is niet zo moeilijk:

1: er is stroom afgenomen
2: de meter heeft verkeerde waarden gemeten waardoor de afrekening niet klopt
3: de correcte waarden kunnen wel/niet worden achterhaald.

Als de correcte waarden kunnen worden achterhaald is het niet meer dan redelijk dat er volgens die waarden wordt afgerekend.
Als er al iets van schade of onrecht is, dan is het dat de mensen in kwestie niet de kans hebben gehad actie te ondernemen. Als ze wisten dat er verbruik was hadden ze misschien de verwarming lager gezet en/of panelen bijgeplaatst.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zonder dat je weet of het exact om de juiste meter gaat, zou ik dat eerst laten verifiëren. het is immers een aantal jaar goed gegaan.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-06 14:01
Hackus schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:54:
Zonder dat je weet of het exact om de juiste meter gaat, zou ik dat eerst laten verifiëren. het is immers een aantal jaar goed gegaan.
Gezien hun woning gebouwd was om (netto) energieneutraal te zijn is dit zo gek nog niet. De afgelopen jaren zullen ze steeds rond de 0 uitgekomen zijn met hun elektriciteit. Niets aan de hand dus, want daar was alles op berekend.
Sinds kort doen ze (onbewust) iets wat veel energie verbruikt. Tegelijkertijd zien ze dat ze veel meer stroom op het net zetten dan ze afnemen, en gaan (al dan niet bewust) wat verspilzuchtiger om met hun energieverbruik. (Want, ik (als niet-NL'er) meen begrepen te hebben dat in Nederland stroom weer op het net zetten minder en minder gunstig begint te worden?)
Dit laatste creëert een recursief effect: hun zonnepanelen creëren schijnbaar meer en meer stroom, waardoor ze zich de koning te rijk voelen en volop gaan gebruiken. De eigenaars, als leken, hebben niet door dat er iets niet klopt. Maar de energiemaatschappij ziet nu wel een enorme injectie die nooit is aangegeven.

Bizar verhaal, toegegeven, maar ik kan het me wel perfect inbeelden dat dit de uitkomst is als een meter verkeerdom aangesloten is in een woning die ontworpen is om netto 0 verbruik te hebben.

@TS: ik persoonlijk zou trachten alle betaalde facturen van de afgelopen jaren terug te vorderen, gezien de overduidelijk bewezen meetfout door toedoen van een fout van de netbeheerder (of onderaanneming). Kans is klein dat ze deze eis gaan inwilligen natuurlijk, want het gaat om veel geld, maar een keikop als ik zou dit toch proberen.
Wat je uiteraard niet moet doen is die laatste boete betalen, alsook alle facturen vanaf nu.

EDIT: hetgeen @Nullifiel in het bericht hieronder schrijft is zeker een argument dat je kan meenemen als je ervoor kiest om het been stijf te houden. De leverancier heeft de klant jarenlang (onbewust en onbedoeld weliswaar) gemanipuleerd in het meer verbruiken van energie. Dat is iets wat niet vergeten mag worden.

[ Voor 21% gewijzigd door Opifex op 11-12-2023 12:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:01

Nullifiel

╞═══════╡

Wat een bizar verhaal zeg... :X
T-MOB schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:51:
Als de correcte waarden kunnen worden achterhaald is het niet meer dan redelijk dat er volgens die waarden wordt afgerekend.
Hmmm daar ben ik het denk ik niet mee eens. Die mensen hebben jaren verkeerde input gekregen en waren in de veronderstelling dat ze goed bezig waren. Als ze jaren de juiste input hadden gekregen, hadden ze wellicht een grotere focus gehad op energiebesparing. Dat mag zeker wel meegenomen worden in een mogelijke twk verrekening.

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterdepeer
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 26-06 12:30
wat ik even niet snap: als het daadwerkelijk zo is aangesloten dat je verbruik wordt weggeschreven als levering en je levering als verbruik, hoe kan het dan dat ze al die jaren wel geld moesten betalen? Of leverde de zonnepanelen meer stroom dan het verbruik.

ook vreemd: dan heb je ook een situatie waarin je dus in de winter heel veel "levert" en in de zomer niet. Blijkbaar slaat het systeem van de netbeheerder daar niet op aan. Want de normale verbruiksgrafiek is in de winter hoog en en in de zomer laag. Bij deze mensen is dat andersom.

Hebben ze ook nooit hun slimme meter uitgelezen via de app van de energie leverancier bijvoorbeeld en gedacht huh wat gek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:30
wat ik me afvraag, is de meter op de kop aangesloten, of komt de aanvoer van boven en zit de kabel die in het huis gaat aan de onderkant?

Als de aanvoer en afvoer kabels goed zitten en de meter inderdaad verkeert lijkt me een andere situatie dan dat de meter recht aansloten is, maar de aanvoer- en afvoer kabel verkeert.
Functioneel geen verschil in beide situaties, maar wel voor de fout-vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelnam
hij is 'op de kop' aangesloten. oftewel, de meter hangt goed, maar ik verwacht dat de ingang aan de uitgang zit en andersom. (kabel komt van onderen, de groepenkast hangt er boven)
En inderdaad ze hebben altijd een heel klein voorschot gehad en kregen dit elk jaar weer ruim terug (rond de 1000 euro terug). Dit werd overigens elk jaar wat minder, achteraf logisch omdat teveel terugleveren elk jaar minder oplevert.

Als je e.e.a. omdraait en teruglevering als verbruik ziet, dan klopt het m.i. wel met de hoeveelheid stroom die ze gebruiken (warmtepomp, zwembad, auto), maar inderdaad nooit bezuinigd waardoor ze een, in mijn ogen, gigantisch verbruik hebben

[ Voor 4% gewijzigd door marcelnam op 11-12-2023 12:52 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

je kunt toch globaal een berekening doen wat het verbruik en opwek is ?
Laat eens wat duidelijke foto's zien waar deskundigen over kunnen oordelen.
opwek van '6 panelen' = ~1800kWh per jaar. als ze geld terug hebben gekregen, wat niet klopte is dit nu de zgn naheffing. Voor de rest van evt. fouten bij montage moet je dan bij de installateur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelnam
foto's heb ik helaas niet gemaakt. Alles zit zoals het hoort, kabel komt binnen, 3x een automaat (vanuit enexis) dan de meter en daar boven de groepenkast. Je kunt niet zien hoe de meter aangesloten is, daar zit immers een verzegeld kapje over.

Alles aangelegd door installateur, geen idee wie de meter geplaatst heeft (nieuwbouw)

Panelen hebben ongeveer 8000kWh opgeleverd (via de app gezien) teruglevering zou, volgens de jaarafrekening, bijna 20.000 kWh zijn. Ik heb natuurlijk wel de meterstanden vergeleken met de jaarnota en die kwamen redelijk overeen. (en er zou inmiddels al weer flink teruggeleverd zijn)

Dus dan zouden ze over 4 jaar een naheffing van 20.000 kWh per jaar! krijgen á 40ct ofzo en dan praat je over € 32.000 en dat hebben niet veel mensen zo maar even liggen.

De reden dat er nu dus na gekeken wordt is dat enexis besluit dat, omdat ze dus bijna 20.000kWh terugleveren ze een vergoeding willen van ruim 2000,- voor die teruglevering, die is zelfs hoger dan wat ze voor de stroom vergoeden (4ct per kWh)

Stel dat alles omgedraaid is en verbruik gelijk is aan teruglevering (en visa versa) dan vind ik een netto verbruik van 28.000 kWh ongelooflijk en lijkt niet in lijn met wat je zou verwachten. Ik heb hier een soortgelijk huis, met zwembad (met warmtepomp) en een elektrische auto en ik kom netto op 8.000 kWh, ik kan niet geloven dat die warmtepomp voor het huis 20.000kWh per jaar zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
marcelnam schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:34:

Stel dat alles omgedraaid is en verbruik gelijk is aan teruglevering (en visa versa) dan vind ik een netto verbruik van 28.000 kWh ongelooflijk en lijkt niet in lijn met wat je zou verwachten. Ik heb hier een soortgelijk huis, met zwembad (met warmtepomp) en een elektrische auto en ik kom netto op 8.000 kWh, ik kan niet geloven dat die warmtepomp voor het huis 20.000kWh per jaar zou doen.
Het kan ook dat alleen het verbruik omgedraaid is. Dan kom je op 12000 kWh. Dat is nog steeds fors, maar met warmtepomp niet ondenkbaar.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nicootje077
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-06 10:39
Mhh,

Klopt het EAN nummer van de meter wel met die gemeld is op de rekening/aansluitadres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelnam
Nicootje077 schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:42:
Mhh,

Klopt het EAN nummer van de meter wel met die gemeld is op de rekening/aansluitadres.
dat nummer zegt mij niets, de meterstanden op de meter kwamen wel redelijk overeen (gezien de dagen tussen de eindafrekening en het moment waarop ik keek)

en v.w.b. het alleen omgedraaid zijn van het verbruik, ik zou niet weten hoe dit technisch zou kunnen. Ik denk dan eerder aan bijvoorbeeld 1 of 2 fasen die verkeerd om zitten. (ipv alle 3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelnam
tot zover overigens bedankt voor alle reacties!
Ik wacht even af wat er uit de meterijking komt en dan kom ik er op terug!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:31
marcelnam schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:48:
tot zover overigens bedankt voor alle reacties!
Ik wacht even af wat er uit de meterijking komt en dan kom ik er op terug!
Ik zou helemaal geen meter gaan ijken. Eerst maar eens de netbeheerder laten komen kijken of die kabels goed zitten. Dat maakt kosten voor ijking overbodig namelijk.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
marcelnam schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:47:
[...]

en v.w.b. het alleen omgedraaid zijn van het verbruik, ik zou niet weten hoe dit technisch zou kunnen. Ik denk dan eerder aan bijvoorbeeld 1 of 2 fasen die verkeerd om zitten. (ipv alle 3)
Precies, zie bijv Afwijkend stroomverbruik na plaatsing zonnepanelen

[ Voor 15% gewijzigd door KabouterSuper op 11-12-2023 14:01 ]

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tmtx
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19-06 10:05
*knip*
Niet constructief.

[ Voor 84% gewijzigd door tweakduke op 12-12-2023 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:06
Alleen jammer dat meerdere energieleveranciers extra tarieven gaan rekenen in staffels, voor bruto teruglevering ;) Dan kun je beter kijken hoe je je teruglevering beter kunt afstemmen op je verbruik.

Maar dat is hier off-topic denk ik...

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16:16
Wat een situatie, ik schrijf me in voor dit topic en hopelijk komt er een update met de gang van zaken, erg nieuwsgierig.. nog nooit gehoord van zo iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
KabouterSuper schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:38:
[...]

Het kan ook dat alleen het verbruik omgedraaid is. Dan kom je op 12000 kWh. Dat is nog steeds fors, maar met warmtepomp niet ondenkbaar.
Dan doe je toch echt iets fout, ik zit rond de 3500kWh per jaar met all electric in huis. Dat zou dus bijna 4x zo veel zijn. Goed ik ben misschien iets zuiniger of die mensen iets minder zuinig maar 4x zo veel is wel erg extreem.

Er is echt iets goed fout met die meter voor dit soort getallen. zelfs als ik mijn auto meetel dan kom ik net op de helft van dat verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-06 08:47
Waarom worden ze eigenlijk voor teruglevering aangeslagen ineens? Dat is toch een raar verhaal. Stap gewoon over?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D8JizI4jkj82ZxnrgJspkUVjE8s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3GjBUTi5bhAfNCy3nDmGP2yW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:50
Shadowhawk00 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:37:
Er is echt iets goed fout met die meter voor dit soort getallen. zelfs als ik mijn auto meetel dan kom ik net op de helft van dat verbruik.
Ik las ergens zwembad...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 30-06 07:19
marcelnam schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:34:

Panelen hebben ongeveer 8000kWh opgeleverd (via de app gezien) teruglevering zou, volgens de jaarafrekening, bijna 20.000 kWh zijn. Ik heb natuurlijk wel de meterstanden vergeleken met de jaarnota en die kwamen redelijk overeen. (en er zou inmiddels al weer flink teruggeleverd zijn)

Dus dan zouden ze over 4 jaar een naheffing van 20.000 kWh per jaar! krijgen á 40ct ofzo en dan praat je over € 32.000 en dat hebben niet veel mensen zo maar even liggen.
maar de woning was toch een (nagenoeg) 0 op de meter woning, qua ontwerp? Hoe kun je dan toch uitkomen op 12000 of zelfs 20000kWh? En dan 32k euro per jaar??? In je analyse klopt ergens iets helemaal niet.

En de energie leverancier heeft als het goed is alle meterstanden en facturen van de afgelopen jaren gewoon beschikbaar op de Mijn<vul hier je energieleverancier in>. En dan kun je toch eenvoudig de getalletje omdraaien en kijken wat er gebeurt?

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16:16
emielbf schreef op donderdag 14 december 2023 @ 07:24:
[...]

maar de woning was toch een (nagenoeg) 0 op de meter woning, qua ontwerp? Hoe kun je dan toch uitkomen op 12000 of zelfs 20000kWh? En dan 32k euro per jaar??? In je analyse klopt ergens iets helemaal niet.

En de energie leverancier heeft als het goed is alle meterstanden en facturen van de afgelopen jaren gewoon beschikbaar op de Mijn<vul hier je energieleverancier in>. En dan kun je toch eenvoudig de getalletje omdraaien en kijken wat er gebeurt?
Dit is toch over een aantal jaren genomen? 32K eur over 3 of 4 jaar, toch nog fors maar niet in 1 jaar..

[ Voor 6% gewijzigd door grasmanek94 op 14-12-2023 08:01 ]

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:37
lothar schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:23:
Waarom worden ze eigenlijk voor teruglevering aangeslagen ineens? Dat is toch een raar verhaal. Stap gewoon over?
[Afbeelding]
Totdat de "geregistreerde" netto teruglevering boven 5000kWh per jaar uitkomt. Iets met kleine lettertjes in energiecontracten ;)

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:28
Zo te lezen zitten alle drie de fasen verkeerd aangesloten. Maar het kan geen kwaad om dat te controleren voordat de netbeheerder langs komt.
Dat kan je doen door alle verbruikers en de zonnepanelen uit te schakelen. Neem dan een apparaat met een flink vermogen, bijvoorbeeld een elektrische kachel.
Controleer met dit apparaat op elke fase of je hetzelfde negatieve vermogen afleest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-06 08:47
Ivow85 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 22:50:
[...]

Totdat de "geregistreerde" netto teruglevering boven 5000kWh per jaar uitkomt. Iets met kleine lettertjes in energiecontracten ;)
??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:21
Ik zou me niet teveel zorgen maken, er kan niet redelijkerwijs verwacht worden dat de eigenaars dit door konden hebben. Achteraf kosten bijclaimen zal misschien geprobeerd worden, maar lijkt me gemakkelijk af te slaan (rechtsbijstand inschakelen als het zo ver zou komen).
Dit naar eerlijkheid melden, en vragen of dit klopt. Als ze op paper (mail) aangeven dat er niets mis is, ander contract nemen, zonnepanelen uitschakelen en volop terugleveren :+ .

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-06 09:14

Ligone

Moeha!

marcelnam schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:47:
[...]

Fasen die verkeerd zitten zorgen niet voor een verkeerde verbuiksregistratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:25
Als het altijd zo gezeten heeft is supersimpel aan te tonen: altijd in de nacht teruglevering, dus fout netbeheerder lijkt me :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:28
Ligone schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 19:37:
[...]

Fasen die verkeerd zitten zorgen niet voor een verkeerde verbuiksregistratie.
Als twee fasen gedraaid zitten dan niet nee.
Maar als de in- en uitgangen op de meter gedraaid zitten dan zeker wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-06 09:14

Ligone

Moeha!

@devriesjande Dat klopt natuurlijk, en wat ik niet wist is dat in en uit aan de onderkant zitten. Als je dan een kieken hebt als installateur kan het wel eens mis gaan natuurlijk...

[ Voor 4% gewijzigd door Ligone op 17-12-2023 11:30 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• marcelnam
update: de netbeheerder is langs geweest om de meter te ijken (je laat ze immers komen omdat de meterstanden niet lijken te kloppen)
En inderdaad, alle 3 de fasen verkeerd aangesloten.. ingang op uitgang en andersom.
Deze meneer had het nog nooit gezien, wat hij vertelde gebeurd het wel regelmatig dat één fase verkeerd zit, maar alle 3 dus nog niet gezien.

Ligt nu bij de netbeheerder en de energiemaatschappij, zal ongetwijfeld vervolgt worden.

--- aangevuld ---
Nu ik de reacties lees, blijkt nu dus dat het netto verbruik ongeveer 19.000kWh is dus.
Dat vind ik gigantisch, als je dan ook nog 8.000 teruggeleverd hebt zou je dus ongeveer 27.000kWh per jaar aan stroom moeten verbruiken.

Als ik mijn woning bekijk:
- Auto 8.000
- Zwembad 5.000
- Overig .3.000

Totaal dus een 16.000kWh en dan lever ik 8.000 terug en kom ik netto op 8.000.

Deze mensen gebruiken dus ongeveer 11.000 kWh per jaar meer dan ik en de vraag is of dit een verbruik is dat verklaard kan worden door de warmtepomp voor het huis... Toen ik er was zag ik een verbruik in de nacht (teruglevering ;)) van 2.000 Watt en toen liep ook de WP.
Als ik dit doorreken naar 8 maanden (in de zomer het ding uit) dan kom ik op 48KwH per dag = 11.680 per jaar.
dus ja, die 27.000KwH per jaar lijkt wel te kloppen ongeveer.

Overigens hebben ze wel direct actie ondernomen en is er een offerte voor extra panelen aangevraagd om toch weer op 0 uit te komen.

[ Voor 52% gewijzigd door marcelnam op 22-12-2023 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:24
marcelnam schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:47:
Toen ik er was zag ik een verbruik in de nacht (teruglevering ;)) van 2.000 Watt en toen liep ook de WP.
Als ik dit doorreken naar 8 maanden (in de zomer het ding uit) dan kom ik op 48KwH per dag = 11.680 per jaar.
Zou niet de eerste keer zijn dat de warmtepomp alleen op electrisch element werkt en niet op de warmtepomp zelf wegens verkeerde instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:21
...
Ligt nu bij de netbeheerder en de energiemaatschappij, zal ongetwijfeld vervolgt worden.
...
Lijkt me nog een "leuk" staartje, de energiekosten zullen onredelijk hoog zijn, en de bewoners kunnen (volledig terecht) claimen dat ze nooit zoveel gingen verbruiken als ze dit eerder hadden geweten. Dus rechtsbijstand mag zich al warmlopen voor langdurige discussies om terechte schadevergoeding/kwijtschelding te krijgen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:57

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

T-MOB schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:51:
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, uitgaande van 0 op de meter leek het erop dat met daadwerkelijk een factuur van 0 het doel gehaald was. Als je weet dat dat niet zo is dan houd je daar veel meer rekening mee en zorg je dat je meer bespaard/oplet op energie gebruik.

Sterker nog, als het meten daadwerkelijk omgekeerd is, in dit specifieke geval loont het om zo inefficient mogelijke apparatuur neer te zetten. COP 1 verwarming, ouderwetse gloeilampen, F label wasmachine/drover etc. En ook geen enkele trigger om hier eens naar te kijken en/of vervangen als je er toch geen kosten aan hebt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
Nu ik de reacties lees, blijkt nu dus dat het netto verbruik ongeveer 19.000kWh is dus.
Dat vind ik gigantisch, als je dan ook nog 8.000 teruggeleverd hebt zou je dus ongeveer 27.000kWh per jaar aan stroom moeten verbruiken.
het is een 0 op de meter woning, dus deze getallen kunnen absoluut niet. Je zult wellicht niet helemaal op 0 uitkomen ], maar dit is absurd. Er is dus meer aan de hand dan dat in en uit omgewisseld zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door emielbf op 23-12-2023 07:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016

Overigens hebben ze wel direct actie ondernomen en is er een offerte voor extra panelen aangevraagd om toch weer op 0 uit te komen.
dit is dus volkomen zinloos en een reactie van mensen die het echt niet snappen. Ze gebruiken gewoon teveel, ergens in de installatie klopt het niet en dan ga je maar meer panelen leggen. Straks is salderen weg.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
emielbf schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 07:25:
[...]

het is een 0 op de meter woning, dus deze getallen kunnen absoluut niet. Je zult wellicht niet helemaal op 0 uitkomen ], maar dit is absurd. Er is dus meer aan de hand dan dat in en uit omgewisseld zijn.
Wij hebben ook een 0 op de meter woning maar verbruiken nog steeds ongeveer 8000kWh extra per jaar. Dus dat zegt niks.

Een 0 op de meter woning is voor het verwarmen, niet voor alle extra's. Sauna, elektrische auto, jacuzzi enzovoort telt allemaal niet mee.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 30-06 12:36
[...]

Deze mensen gebruiken dus ongeveer 11.000 kWh per jaar meer dan ik en de vraag is of dit een verbruik is dat verklaard kan worden door de warmtepomp voor het huis... Toen ik er was zag ik een verbruik in de nacht (teruglevering ;)) van 2.000 Watt en toen liep ook de WP.

Een verkeerd ingeregelde warmtepomp kan een enorme energieslurper zijn. Een hoge delta T, te frequente defrost cyclus of verkeerd pompdebiet zijn allemaal zaken die het rendement van een warmtepomp kunnen doen kelderen. In het aller ergste geval verstookt het ding de hele tijd elektriciteit via het backup verwarmingselement. Als dat zo is dan moet er een dikke brief met ingebrekestelling naar de installateur van de warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:21

Aardedraadje

Met kabelschoen

Even apart topic maken voor de warmtepomp in subforum DEI. Verwacht dat er idd iets niet klopt, maar het gooit hier nu ruis in het topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:39
Blijft een gek verhaal. Er kan dus ook 1 fase verkeerd aangesloten zitten. Dat zou betekenen dat als je op die fase stroom verbruikt je de meter weer naar 0 kunt drukken?

Ik heb zelf eens een kapotte gasmeter gehad en omdat die niet meer uit te lezen was heb ik over 3 maanden niks af hoeven te rekenen. Omdat dit over een lange periode is kun je ook gebruik maken van geschat gebruik. Dan is het wel zorg om nu uit te sluiten dat die standen waar we het nu over hebben echt niet waar kunnen zijn. Ik zou een MID meter bij de warmtepomp plaatsen.

Zijn er nog meer grote verbruikers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
DutchKel schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 08:48:
[...]

Wij hebben ook een 0 op de meter woning maar verbruiken nog steeds ongeveer 8000kWh extra per jaar. Dus dat zegt niks.

Een 0 op de meter woning is voor het verwarmen, niet voor alle extra's. Sauna, elektrische auto, jacuzzi enzovoort telt allemaal niet mee.
dat snap ik uiteraard, maar als jee de openingspost erbij haalt, dan speelt dat allemaal niet. Ik lees niet dat die aanvullende energievreters er zijn

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• marcelnam
Update:
De warmtepomp wordt nagekeken of deze inderdaad teveel verbruikt.
En ja, energieslurpers waren er zeker. Zo stond het zwembad van eind maart tot eind augustus op 31 graden (toch stroom zat), huis altijd lekker comfortabel en ze dachten zelfs over een sauna.

Maar goed, nu dus zuiniger met energie, WP na laten kijken of dit allemaal goed werkt, extra paneeltjes en zwembad voortaan gewoon op 28 graden.

Afhandeling: het teveel terugbetaalde bedrag over de afgelopen 2 jaar moet terug naar de energiemaatschappij. Dit is dus enkel de bedragen die ze terug hebben gekregen.
Lijkt mij een heel nette oplossing.

en ja, alles zat verkeerd aangesloten (dus niet één of twee fasen maar alle drie)
Pagina: 1