Afwijkend stroomverbruik na plaatsing zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Inner
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 12-07 19:53
Beste allemaal,

Ik heb het zelf uit proberen te zoeken, maar kom er niet uit. Hopelijk hebben jullie een idee. Het betreft ons totale stroomverbruik na plaatsing van zonnepanelen.

We hebben in maart zonnepanelen laten plaatsen via Zonneplan - 16 in totaal. We kunnen via Essent zien dat ons stroomverbruik inderdaad is afgenomen, maar bij nalopen van de getallen lijkt er iets niet te kloppen. Ik bereken hier het verbruik aan de hand van de data uit de Zonneplan en Essent apps als volgt: [Bruto Verbruik] = [Netto Verbruik @ Essent] + ([Opgewekt @ Zonneplan] - [Teruggeleverd @ Essent])
Hier is [Bruto verbruik] het totale stroomverbruik van ons huishouden, [Netto Verbruik] de stroom die we bij Essent afgenomen hebben, [Opgewekt] de stroom die onze zonnepanelen opgewekt hebben en [Teruggeleverd] de overproductie van onze panelen die we aan het net terugleveren.

Ons verbruik vóór installatie van de panelen lag tussen de ~5 en ~18 kWh per dag volgens Essent. Volgens bovenstaande berekening zou ons verbruik structureel veel hoger liggen. Bijvoorbeeld 13-28 kWh per dag in maart, 13-30 kWh per dag in april, of zelfs 14-32 kWh per dag in juli. Frappant is dat tijdens een aantal dagjes weg we nog steeds 16 - 23 kWh per dag verbruikt zouden hebben, waar dus geen wasmachines/drogers/etc. gedraaid hebben en de hele 24 uur niemand thuis is geweest. We hebben sinds installatie onze oude droger vervangen door een (hopelijk) zuinigere, en ik heb een nieuwe PC, maar die is pas een aantal weken in gebruik. We hebben ook geen airco. Ons verbruik zou dus tussen die 5 - 18 kWh moeten zijn gebleven. Als ik het goed begrijp worden de volgende stappen doorlopen:
  • Zonnepanelen wekken stroom op, wat terug te zien is in de Zonneplan app.
  • Opgewekte stroom wordt verbruikt in huis. Resterende vraag wordt van het net gehaald.
  • Overschot van opgewekte stroom wordt teruggeleverd aan het net.
  • Afname en teruglevering onder 2) en 3) wordt geregistreerd door onze slimme meter in beheer van Enexis.
  • Meter/Enexis speelt data door aan Essent.
  • Essent factureert verbruik/teruggave.
Ik weet niet waar het mis gaat en ik hoop hierbij op jullie inzichten. Zonneplan geeft aan dat data goed verwerkt wordt. Essent geeft aan dat ze puur afgaan op de gemeten data (zelf aflezen van de meter bevestigd dat de meter overeenkomt met wat Essent in hun app laat zien). Enexis zegt dat ze de meter opnieuw kunnen kalibreren, maar dat ze 100 Euro borg vragen die je kwijt bent als er geen afwijking is. Die kalibratie laat ik dan liever ook pas doen als ik zoveel mogelijk andere dingen kan uitsluiten.
  1. Mijn berekening/denkwijze is fout
  2. De beredenering dat 1 kWh overschot gelijk staan aan 1 kWh teruglevering is fout
  3. De beredenering dat Essent 1 kWh teruglevering ook weergeeft als 1 kWh is fout (en bijvoorbeeld het waarde equivalent laat zien)
  4. De slimme meter is niet goed gekalibreerd
  5. De metingen van de zonnepanelen is fout
  6. Anders?
Hopelijk heeft iemand een idee waar het aan kan liggen.

Beste antwoord (via Inner op 24-09-2023 19:38)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:51
Inner schreef op zondag 24 september 2023 @ 12:25:
[...]

Bij deze. Hopelijk is alles goed te zien.

[Afbeelding]
Je hebt 3 fasen, maar zo te zien heb je 1 van de 3 fasen nauwelijks of niet gebruikt voordat de zonnepanelen werden geïnstalleerd.

Ik zie 8 groepen verdeeld over 2x 1-fase aardlekschakelaars, deze zijn dus hoogstwaarschijnlijk verdeeld over 2 fasen aangesloten (maar zeker niet verdeeld over 3). Mogelijk zit groep "6" ook achter één van deze aardlekschakelaars, maar de kleurcodering doet het overkomen alsof deze niet door een aardlekschakelaar is beveiligd dus mogelijk zit deze op de 3e fase. Dan nog is het de vraag of je groep "6" wel hebt gebruikt? Deze is volgens de codering voor een wasautomaat maar wellicht is dat een ongebruikte trekschakelaar in de badkamer ofzo en heb je de wasmachine stiekem ergens anders staan. ;)

Amyway, het zou dus kunnen dat je één van de 3 fasen nog nooit eerder hebt gebruikt. Dan zou het kunnen dat deze fase niet goed is aangesloten op de meter. Mogelijk wordt daardoor 1/3e van de opbrengst van de PV-installatie niet als teruglevering gezien maar als afname.
Inner schreef op zondag 24 september 2023 @ 12:33:
Heb geen lijstje paraat van alle verbruikers, maar zoals eerder aangegeven hebben we geen bekend hoge verbruikers (jacuzzi, aquarium, etc.) en geen uitschieters gevonden bij eerdere metingen van apparaten.
Ja: nieuwe droger en PC. We zagen vóór het in gebruik nemen van deze apparaten al afwijkende waardes.
Verbruik voor de aanschaf van de panelen: 5 - 18 kWh/dag.
Omvormer zet ik morgen uit om te testen.
5-18kWh zonder noemenswaardige gebruikers vind ik alsnog erg fors.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:41
Meten is weten.

Verwijderd

Exact… meten ipv naar apps kijken en zelf van alles verzinnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:31
Plaats eens een foto van je groepenkast/meterkast?

Weet Enexis dat je panelen hebt (aangemeld?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:13

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Heel soms komt het voor dat de teruglevering op je meter als verbruik wordt gemeten.
Oorzaak is foutieve meter.

Het lijkt (Letop ik weet het niet zeker) hierop.
Als je je teruggeleverde stroom optelt bij je verbruik. Klopt dit? Moet je wel iets hebben om je verbruik te meten en niet met aflezen van je meter natuurlijk.

Ik zou die 100 betalen en kalibreren en checken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Post eens alle getallen van een willekeurige dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
ApC_IcE schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 21:43:
Heel soms komt het voor dat de teruglevering op je meter als verbruik wordt gemeten.
Inderdaad, maar dit is met een P1 logger gemakkelijk vast te stellen voor veel minder dan €100.

Zelfs met handmatig opschrijven van de verschillende standen, morgenochtend en morgenavond en die hier posten, weten we waarschijnlijk al meer (als er wat zon is dan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

16 panelen zegt natuurlijk sowieso helmaal niets als de TS (@Inner) hier niet eens vermeldt wat de capaciteit van de panelen is en in welke configuratie en oriëntatie ze op z'n dak liggen.... En wat er voor een schaduw op dat dak valt gedurende de gehele dag.

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 23-09-2023 22:12 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Inner
Wilke schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 21:03:

Panelen zijn aangemeld ja. Foto zet ik er morgen even bij.

• Inner
jadjong schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 22:05:
Post eens alle getallen van een willekeurige dag.
Bron:ZonneplanEssentEssentEssentBerekend
kWh opgewektkWh verbruik (netto)kWh verbruik (bruto)TerugleveringTotaal verbruik
Dagje weg26.1-3.562.786.3422.54
Normale dag16.63.776.62.8320.37

Getallen bij Essent zijn daar consistent: [netto verbruik] = [totaal verbruik] - [teruglevering].

• Inner
Will_M schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 22:10:
16 panelen zegt natuurlijk sowieso helmaal niets als de TS (@Inner) hier niet eens vermeldt wat de capaciteit van de panelen is en in welke configuratie en oriëntatie ze op z'n dak liggen.... En wat er voor een schaduw op dat dak valt gedurende de gehele dag.
Het betreft 16 panelen van 400W piekvermogen. We hebben een plat dak, waar ze onder een helling op zijn geplaatst (hoek heb ik niet voor je paraat). Er is 0 schaduw. Ze zijn praktisch op het zuiden gericht. Configuratie is de volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qLC_hy3gAuaLP8fk_pht1WiOmpM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IeYiQDiwqja74MdpF08xLJkm.png?f=user_large

• Inner
ApC_IcE schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 21:43:

Het lijkt (Letop ik weet het niet zeker) hierop.
Als je je teruggeleverde stroom optelt bij je verbruik. Klopt dit? Moet je wel iets hebben om je verbruik te meten en niet met aflezen van je meter natuurlijk.

Ik zou die 100 betalen en kalibreren en checken.
Nee, de getallen kan ik niet inverteren om tot de juiste waarde te komen (zie voorbeeld). Als het niet op een andere manier lukt blijft dit wel de meest concrete optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
Inner schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 22:35:
[...]

kWh opgewektkWh verbruik (netto)kWh verbruik (bruto)TerugleveringTotaal verbruik

Getallen bij Essent zijn daar consistent: [netto verbruik] = [totaal verbruik] - [teruglevering].
Maar wat staat er op alle telwerken in de meterkast? Want wat die apps afleiden is precies dat, afgeleide informatie.

Er is hierboven nog niks te zien dat op een duidelijk probleem wijst, anders dan een vermoedelijk toch wel redelijk hoog stroomverbruik als er geen airco, warmtepompen e.d. zijn.

Geen jacuzzi in de tuin? Verwarmd aquarium? Groot huis met een berg verouderde apparatuur? Warm water via e-boiler?

• Inner
Ik heb eerder dit jaar een aantal dagen de meter uitgelezen, die data kan ik er morgen nog bijzetten. Als je andere metingen bedoelt laat ik me als leek graag verlichten ;)

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Inner schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 22:46:
[...]

Het betreft 16 panelen van 400W piekvermogen. We hebben een plat dak, waar ze onder een helling op zijn geplaatst (hoek heb ik niet voor je paraat). Er is 0 schaduw. Ze zijn praktisch op het zuiden gericht. Configuratie is de volgende:

[Afbeelding]
Daar zou je toch wel een slordige 6000 kWh/jaar mee moeten kunnen opwekken (y)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Inner
Wilke schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 22:51:
[...]

Maar wat staat er op alle telwerken in de meterkast? Want wat die apps afleiden is precies dat, afgeleide informatie.

Er is hierboven nog niks te zien dat op een duidelijk probleem wijst, anders dan een vermoedelijk toch wel redelijk hoog stroomverbruik als er geen airco, warmtepompen e.d. zijn.

Geen jacuzzi in de tuin? Verwarmd aquarium? Groot huis met een berg verouderde apparatuur? Warm water via e-boiler?
Ik post morgen wat data van eerder dit jaar toen ik de meter een aantal dagen heb uitgelezen.

Geen jacuzzi, geen aquarium, modern huis (2003) met relatief goede isolatie. Geen oude apparatuur of e-boiler. Eerder gemeten stroomverbruik van apparaten liet ook geen uitschieters qua verbruik of sluipverbruik zien.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:47
Welke verbruikers heb je?
Heb je enige elektronica afgelopen jaar aangeschaft?
Wat was je verbruik per dag voor aanschaf panelen.
Zet je omvormer eens dagje uit,wat is je verbruik dan?en wat geeft zonneplan aan als opwek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Welke PV omvormer hangt er tussen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Will_M schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 22:10:
Nou nee niet dus.
Die P1 logger leest de meterstanden uit.
Ik heb bij een klant gezien dat dus alsnog de zonnepanelen stroom bij het verbruik werd opgeteld. Enige wat je in de p1 logger zag is dat er niet werd teruggeleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:34

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Inner Ik zou vandaag bij volle zon meten - met pv-omvormer aan en met pv-omvormer uit en het bijbehorende
momentane teruglever- en vervolgens het leververmogen meten/aflezen.
Ik hoop dat je via de P1-poort per seconde kan uitlezen (HomeWizard o.i.d.)
anders moet je voor de meter gaan zitten en knopje drukken.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inner
jadjong schreef op zondag 24 september 2023 @ 07:37:
Welke PV omvormer hangt er tussen?
Er is een Zonneplan One 3 fase omvormer geïnstalleerd. Zie https://www.zonneplan.nl/one voor specificaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inner
dunklefaser schreef op zondag 24 september 2023 @ 10:31:
@Inner Ik zou vandaag bij volle zon meten - met pv-omvormer aan en met pv-omvormer uit en het bijbehorende
momentane teruglever- en vervolgens het leververmogen meten/aflezen.
Ik hoop dat je via de P1-poort per seconde kan uitlezen (HomeWizard o.i.d.)
anders moet je voor de meter gaan zitten en knopje drukken.
Ik maak de totaalmeting vandaag nog even af en zal morgen die check uitvoeren. Wordt handmatig uitlezen vrees ik :) Wat zouden hier abnormale waardes zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inner
Wilke schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 21:03:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KJfmGkgM2eNWOgx8nCtv_-wEyl4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B8RO91GbXba5EOH9DDKUv0Bm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:41
Doe eerst eens een simpele test. Nu mogelijk want de zon schijnt volop.. Zet alle groepen behalve die van de zonnepanelen uit. Lees op de omvormer het geleverde vermogen af.
En kijk op de kWh meter wat het teruggeleverde vermogen is. Dit moet gelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inner
99ruud99 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 23:09:
Welke verbruikers heb je?
Heb je enige elektronica afgelopen jaar aangeschaft?
Wat was je verbruik per dag voor aanschaf panelen.
Zet je omvormer eens dagje uit,wat is je verbruik dan?en wat geeft zonneplan aan als opwek?
Had ik al zo goed mogelijk in de OP proberen te vermelden:

Heb geen lijstje paraat van alle verbruikers, maar zoals eerder aangegeven hebben we geen bekend hoge verbruikers (jacuzzi, aquarium, etc.) en geen uitschieters gevonden bij eerdere metingen van apparaten.
Ja: nieuwe droger en PC. We zagen vóór het in gebruik nemen van deze apparaten al afwijkende waardes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-09 23:15
Inner schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 22:35:
[...]

Dit zijn maar 2 dagen. Laat eens 10 dagen zien, bij voorkeur ook dagen met weinig zon (bijv. 21 september).

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Inner schreef op zondag 24 september 2023 @ 12:25:
[...]

[Afbeelding]
Je hebt 3 fasen, maar zo te zien heb je 1 van de 3 fasen nauwelijks of niet gebruikt voordat de zonnepanelen werden geïnstalleerd.

Ik zie 8 groepen verdeeld over 2x 1-fase aardlekschakelaars, deze zijn dus hoogstwaarschijnlijk verdeeld over 2 fasen aangesloten (maar zeker niet verdeeld over 3). Mogelijk zit groep "6" ook achter één van deze aardlekschakelaars, maar de kleurcodering doet het overkomen alsof deze niet door een aardlekschakelaar is beveiligd dus mogelijk zit deze op de 3e fase. Dan nog is het de vraag of je groep "6" wel hebt gebruikt? Deze is volgens de codering voor een wasautomaat maar wellicht is dat een ongebruikte trekschakelaar in de badkamer ofzo en heb je de wasmachine stiekem ergens anders staan. ;)

Amyway, het zou dus kunnen dat je één van de 3 fasen nog nooit eerder hebt gebruikt. Dan zou het kunnen dat deze fase niet goed is aangesloten op de meter. Mogelijk wordt daardoor 1/3e van de opbrengst van de PV-installatie niet als teruglevering gezien maar als afname.
Inner schreef op zondag 24 september 2023 @ 12:33:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Of eh, ben je speciaal voor de zonnepanelen overgestapt naar 3 fasen? Hoofdschakelaar en meter zien er nieuw uit.

Zat er tijd tussen de verzwaring naar 3 fasen en het inbedrijfstellen van de zonnepanelen? Kijk dan eens naar cijfers van Essent over die periode? Toevallig al iets teruggeleverd? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• devriesjande
Zoals Xander al schrijft kan er een fout gemaakt zijn bij het aansluiten van de kWh meter. Daardoor kan de teruglevering (gedeeltelijk) als gebruikte kWh's worden geteld.
Simpel te controleren zoals ik al eerder schreef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:08
Xander schreef op zondag 24 september 2023 @ 12:46:
Nou, dat vind ik niet. Tussen 22u en 7u verbruiken we ook gewoon 0,2 kWh...als we naar een dag gaan kijken is dat dus al 4,8kwh aan normale apparatuur: cv, diepvries, combi koelkast/vriezer, Ziggo modem, klokken, tv's standby, qoocker, mechanische ventilatie en dan zal ik vast nog wat dingen vergeten die niet noemenswaardig zijn... in de wintermaanden zitten we met verlichting, elektrisch koken, tv kijken en af en toe wassen/drogen (en overdag naar werk) ook op een gemiddeld verbruik van zo'n 11kwh per dag ongeveer.

Maar: er hoort wel een behoorlijk verschil zitten tussen gewoon thuis zijn en een weekje vakantie. Ik heb dan ook meters ertussen gezet, iets wat TS ook kan doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inner
devriesjande schreef op zondag 24 september 2023 @ 12:28:
Doe eerst eens een simpele test. Nu mogelijk want de zon schijnt volop.. Zet alle groepen behalve die van de zonnepanelen uit. Lees op de omvormer het geleverde vermogen af.
En kijk op de kWh meter wat het teruggeleverde vermogen is. Dit moet gelijk zijn.
Dit lijkt een goeie lead op te leveren. Ik heb de meting eerder vandaag gedaan. Even alle stappen om te controleren dat ik alles goed gedaan heb:

Actueel vermogen volgens Zonneplan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4XO1JRyVIxahm7lzz9XneEDP95c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3XJ8ltBlzBs5V16ugMwmczoT.jpg?f=fotoalbum_large

Actueel vermogen met alle groepen aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jp8YXuku5CLmiBFRJ4Sq_5vC8Aw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MQXgsDAmLCAq3f3qrYy4q1dh.jpg?f=fotoalbum_large

Actueel vermogen met alle groepen uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gWv3K_UJsV1egeqHVf3wOD5bza0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ua1vBXwP4GqAB9KlkHjXBqs4.jpg?f=fotoalbum_large

Ter controle: ik heb alle groepen binnen het rode vak uitgezet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qHLtfGhNFc_d_Of9dGO5hn5d8h4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QqkAqPnWJ3htGrJzTDPPoJtm.png?f=fotoalbum_large

Als ik het goed heb (en alles goed heb gedaan) zou het actueel vermogen naar ongeveer -3.1 kW moeten springen. Dit staat nu op ongeveer 1/3e daarvan met -1.055 kW. Betekent dit dan dat 1 van de fases verkeerd staat? Weet iemand op welk punt dit verkeerd is gegaan (originele installatie van de 3 fasen of kan dit nog op een later moment zijn gebeurd = wie is verantwoordelijk)? En ten slotte: hoe is het te fixen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Klopt geen reet van, netbeheerder mag zijn meter fixen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik vind wel iets van die stekker die daar hangt; de trekbeveiliging zou om de grijze buitenmantel moeten. Afgezien daarvan: als er nu niet iets 2KW staat te verstoken en dus erg warm wordt, lijkt het me erg waarschijnlijk dat de meter kaduuk is.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
Je levert volgens de kWh meter dus maar 1/3 van het opgewekte vermogen terug. Waarschijnlijk zit 1 van de fasen verkeerd om aangesloten op de meter. Per fase zit er op de meter een ingang en uitgang. Sluit je dit verkeerd om aan dan meet de meter de verkeerde kant op.
Dit zit in het verzegelde deel van je groepenkast dus dat is echt een fout van de netbeheerder. Laat de netbeheerder de aansluiting maar controleren.

[ Voor 34% gewijzigd door devriesjande op 24-09-2023 17:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgeb
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-07 16:32
devriesjande schreef op zondag 24 september 2023 @ 17:15:
Je levert volgens de kWh meter dus maar 1/3 van het opgewekte vermogen terug. Waarschijnlijk zit 1 van de fasen verkeerd om aangesloten op de meter. Per fase zit er op de meter een ingang en uitgang. Sluit je dit verkeerd om aan dan meet de meter de verkeerde kant op.
Dit zit in het verzegelde deel van je groepenkast dus dat is echt een fout van de netbeheerder. Laat de netbeheerder de aansluiting maar controleren.
Goede theorie.

Ter vergelijking, mijn 14 Jinko 415wp panelen op een Growatt 3 fase string omvormer (ook op het zuiden zonder schaduw) hebben vandaag tot nu toe 32 kWh opgewekt. Er zal een beetje marge op zitten door helling, locatie en 2 panelen minder. Maar grofweg klopt het wel 1/3.

[ Voor 3% gewijzigd door Jorgeb op 24-09-2023 17:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inner
Ontzettend bedankt voor jullie reacties allemaal _/-\o_ . Het lijkt er op dat de boosdoener hiermee gevonden is. Ik neem morgen gelijk contact op met Enexis om dit te fixen. Hopelijk staat er ook nog een schadevergoeding tegenover de niet gemeten teruggeleverde stroom, want dat zou nog wel eens een aardig bedrag kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Top! Hou je ons op de hoogte wat het was?
Ik denk kapotte meter :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tvern
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-08 23:12
Die omgekeerde fase zou dan voorheen heel licht, of zelfs helemaal niet belast moeten zijn. Verbruik op die fase zou anders toch als teruglevering gezien moeten worden?
Dat sluit - denk ik - de groepen achter de aardlekschakelaars uit. Misschien eens proberen groep 6 te belasten en de rest ui te zetten? Als je dan teruglevering ziet, weet je het helemaal zeker.

An sich lijkt het me wel handig, zo'n omgedraaide fase. Misschien is het tijd voor een hennepkwekerij? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Inner schreef op zondag 24 september 2023 @ 16:12:
Ter controle: ik heb alle groepen binnen het rode vak uitgezet:

[Afbeelding]
... verhip. Wat ik eerst als hoofdschakelaar aan zag is inderdaad gewoon een eindgroep. Waarom heb je geen hoofdschakelaar en hoe heb je Enexis kunnen overtuigen om de aansluiting naar 3 fasen te verzwaren zonder? ;)
Inner schreef op zondag 24 september 2023 @ 19:42:
Ontzettend bedankt voor jullie reacties allemaal _/-\o_ . Het lijkt er op dat de boosdoener hiermee gevonden is. Ik neem morgen gelijk contact op met Enexis om dit te fixen. Hopelijk staat er ook nog een schadevergoeding tegenover de niet gemeten teruggeleverde stroom, want dat zou nog wel eens een aardig bedrag kunnen zijn.
Probleem is wel dat het heel lastig wordt om aan te tonen wat je precies hebt teruggeleverd. De meter heeft helaas geen aparte telwerken voor de verschillende fasen, dus het is geen kwestie van administratief een lever- en teruglevertelwerk verwisselen.

Misschien dat ze een uitdraai van de monitoringstool van de zonnepanelen accepteren. En daar dan 2/3e van willen uitbetalen. Gok dat je daar een lange adem voor nodig gaat hebben.
Tvern schreef op zondag 24 september 2023 @ 21:27:
Die omgekeerde fase zou dan voorheen heel licht, of zelfs helemaal niet belast moeten zijn. Verbruik op die fase zou anders toch als teruglevering gezien moeten worden?
Dat sluit - denk ik - de groepen achter de aardlekschakelaars uit. Misschien eens proberen groep 6 te belasten en de rest ui te zetten? Als je dan teruglevering ziet, weet je het helemaal zeker.
Ja, als er een fase verkeerdom is aangesloten zou afname inderdaad als teruglevering gezien moeten worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kolderindekop
  • Laatst online: 10-09 10:15

kolderindekop

yeaahhhh

En wat was de eind conclusie?

kolder ?wat is dat voor een kolder (na tientallen jaren dood te zijn wordt er nog steeds om ze gelachen ik ben nog springlevend en niemand lacht?!)

Pagina: 1